Organisatie | Fryslân |
---|---|
Organisatietype | Provincie |
Officiële naam regeling | Controleverordening Provincie Fryslân 2003 |
Citeertitel | Controleverordening Provincie Fryslân 2003 |
Vastgesteld door | provinciale staten |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | financieel beheer |
Geen
Provinciewet, artikelen 145 en 217.
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
24-02-2004 | 15-11-2003 | 01-01-2012 | Nieuwe regeling | 05-11-2003 Provinciaal Blad, 2004, 5 | Statenvoorstel 535079 |
Artikel 2 Opdrachtverlening accountantscontrole
Provinciale Staten kunnen in het programma van eisen als aanvullende bepaling opnemen, dat Provinciale Staten jaarlijks voorafgaand aan de accountantscontrole in overleg met de accountant vaststellen de posten van de jaarrekening, de posten van de deelverantwoordingen, de provinciale programma’s en de provinciale organisatieonderdelen, waaraan de accountant bij zijn controle specifiek aandacht dient te besteden en welke goedkeurings- en rapporteringstoleranties hij daarbij dient te hanteren.
Artikel 5 Toegang tot informatie
De accountant is bevoegd tot het opnemen van alle kassen, waardepapieren en voorraden en het inzien van alle boeken, notulen, brieven, computerbestanden en overige bescheiden, waarvan hij inzage voor de accountantscontrole nodig oordeelt. Het college van Gedeputeerde Staten draagt er zorg voor dat de accountant voor de uitvoering van zijn controlewerkzaamheden een onbelemmerde toegang heeft tot alle kantoren, magazijnen, werkplaatsen, terreinen en informatiedragers van de provincie.
De accountant is bevoegd om van alle ambtenaren mondelinge en schriftelijke inlichtingen en verklaringen te verlangen die hij voor de uitvoering van zijn opdracht denkt nodig te hebben. Het college van Gedeputeerde Staten draagt er zorg voor, dat de desbetreffende ambtenaren hieraan hun medewerking verlenen.
Het college van Gedeputeerde Staten draagt er zorg voor, dat alle organisatieeenheden van de provincie zijn gehouden de accountant alle informatie te verstrekken, opdat de accountant zich een juist en volledig oordeel kan vormen over de rechtmatige totstandkoming van baten, lasten, balansmutaties en het gevoerde beheer en over de getrouwheid van de daarover verstrekte informatie.
Artikel 6 Overige controles en opdrachten
Het college van Gedeputeerde Staten kan de door Provinciale Staten benoemde accountant opdracht geven tot het uitvoeren van specifieke werkzaamheden met betrekking tot de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid voor zover de onafhankelijkheid van de accountant daarmee niet in het geding komt. Het college licht Provinciale Staten vooraf in over deze aan de accountant te verstrekken opdrachten.
Het college van Gedeputeerde Staten draagt de zorg voor de uitvoering van het beleid betreffende de specifieke uitkeringen volgens de eisen van rechtmatigheid van de ministeries. Het college is voor de controle van de rechtmatige besteding van specifieke uitkeringen bevoegd de opdracht te verlenen aan een andere dan de door de Provinciale Staten benoemde accountant, indien dit in het belang van de provincie is.
Het college van Gedeputeerde Staten draagt de zorg voor de verantwoording aan derden (Belastingdienst, ABP, Sociale verzekeringsbank, CBS, en dergelijke) en neemt hierbij de gestelde controle-eisen in acht. Indien een deel van deze vereisten moet worden uitgevoerd door een accountant, is het college bevoegd hiervoor de opdracht verlenen aan een andere dan de door de Provinciale Staten benoemde accountant, indien dit in het belang van de provincie is.
Met inwerkingtreding van deze verordening komt te vervallen het Besluit van Provinciale Staten van 24 september 1986, no. 7, tot vaststelling van de Verordening met betrekking tot de controle op de financiële administratie en op het beheer van vermogenswaarden van de provincie Friesland (Provinciaal blad 1986, no. 97).