Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Reusel-De Mierden

Instructie voor de griffier 2003

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieReusel-De Mierden
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingInstructie voor de griffier 2003
CiteertitelInstructie voor de griffier 2003
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpbestuur en recht

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 107a, lid 2

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

1.Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

22-03-200301-03-200301-02-2013nieuwe regeling

27-01-2003

D'n Uitkijk, 21-03-2003

R 03-002

Tekst van de regeling

Intitulé

Instructie voor de griffier 2003

De raad van de gemeente Reusel-De Mierden;

gelet op artikel 107a, tweede lid, van de Gemeentewet;

gezien het advies van de commissie Algemeen Bestuur;

besluit vast te stellen de volgende insructie:

 

Instructie voor de griffier 2003

Artikel 1 Algemene ondersteuning

De griffier draagt zorg voor een goede en doelmatige ondersteuning van de leden van de raad en van de commissies.

Artikel 2 Agendering

De griffier ondersteunt de raad en zijn commissies bij het vaststellen van de agenda van de raads- en commissievergaderingen.

Artikel 3 Bijstand raadsvoorzitter en voorzitters raadscommissies

1.De griffier staat de voorzitter van de raad ter zijde bij de zorg voor een goede voorbereiding en een goed verloop van de vergaderingen van de raad.

2.De griffier staat de voorzitters van de raadscommissies ter zijde bij de zorg voor een goede voorbereiding en een goed verloop van de vergaderingen van de raadscommissies.

Artikel 4 Vergaderingen van de raad en raadscommissie

1.De griffier is aanwezig bij de raads- en commissievergaderingen en draagt zorg voor een goede en tijdige verslaglegging van de vergaderingen.

2.De griffier draagt zorg voor de verzending van de voorlopige agenda, notulen en overige stukken aan commissie- en raadsleden.

Artikel 5 Ondersteuning seniorenconvent

1.De griffier is aanwezig bij de vergaderingen van het seniorenconvent en draagt zorg voor een goede en tijdige verslaglegging van de vergaderingen.

2.Indien het seniorenconvent aanvullende ondersteuning behoeft draagt de griffier er zorg voor dat deze gegeven wordt.

Artikel 6 Ondersteuning onderzoekscommissie

Indien de raad een onderzoekscommissie als bedoeld in artikel 155a van de Gemeentewet instelt, ondersteunt de griffier deze commissie.

Artikel 7 Ambtelijke bijstand

De griffier draagt er, zo nodig in samenwerking met de gemeentesecretaris, zorg voor dat de leden van de raad desgevraagd ambtelijke bijstand verkrijgen. Voorschriften hierover worden gesteld bij de verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning.

Artikel 8 Verhindering en vervanging

Indien de griffier verhinderd is zijn ambt te vervullen, doet hij daarvan tijdig mededeling aan de raad.

Bij tijdelijke verhindering wordt de griffier vervangen door de chef Kabinet van de stafafdeling Bestuurs- en Management Ondersteuning of een door de gemeentesecretaris aan te wijzen andere ambtenaar.

Artikel 9 Aansturing griffier

Aansturing van de griffier geschiedt door de fractievoorzitters en de voorzitter van de raad. Jaarlijks houden de fractievoorzitters, of een vertegenwoordiging hiervan, gezamenlijk met de voorzitter van de raad, een functionerings- en beoordelingsgesprek met de griffier. Indien de griffier nog niet het maximum heeft bereikt van de voor zijn functie geldende salarisschaal, hebben de fractievoorzitters gezamenlijk met de voorzitter van de raad de bevoegdheid een bindend advies uit te brengen aan burgemeester en wethouders over het al dan niet verhogen van het salaris.

Artikel 10 Financiën

De griffier is verantwoordelijk voor en beheert de in de begroting opgenomen budgetten, die dienen ter ondersteuning van de raad en de commissies.

Artikel 11 Slotbepaling
  • 1.

    In alle gevallen, waarin deze instructie niet voorziet, pleegt de griffier, voor zover nodig, overleg met de voorzitter van de raad.

  • 2.

    Deze instructie treedt in werking op 1 maart 2003.

Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Reusel-De Mierden op 27 januari 2003.

De raad voornoemd,

de secretaris, de voorzitter

Toelichting op de instructie voor de griffier

Artikel 1

De hoofdverantwoordelijkheid van de griffier is de ondersteuning van de raad. Deze taak behoort niet meer tot de taken van de gemeentesecretaris. De griffier is het aanspreekpunt voor alle vragen naar ambtelijke ondersteuning van de raad en de individuele raadsleden.

Artikel 2

De raadsagenda wordt vastgesteld door de raad en wordt voorbereid door de commissie Algemeen Bestuur. De griffier neemt de ambtelijke voorbereiding ter hand en verleent administratieve ondersteuning.

Indien de raad een jaaragenda vaststelt, dan ligt het in de rede dat de griffier ook daarbij ondersteuning biedt evenals bij de opstelling van een raadsprogramma.

Artikelen 3 en 4

De burgemeester wordt in zijn functie van voorzitter van de raad bijgestaan door de griffier. In zijn functie van voorzitter van het college en van zelfstandig bestuursorgaan van de gemeente wordt hij, net als voorheen, bijgestaan door de gemeentesecretaris. De griffier zit naast de voorzitter tijdens vergaderingen, verzorgt het verslag en verricht alle mogelijk denkbare (administratieve) ondersteuning.

Artikel 5

Het spreekt voor zich dat de griffier, als ondersteuner van de raad, ook de vergaderingen van het seniorenconvent bijwoont.

Artikel 6

Indien de raad een enquêtecommissie instelt, zal deze natuurlijk behoefte hebben aan ambtelijke ondersteuning. Het is logisch dat deze door de griffier verzorgd zal worden. De enquêtecommissie is immers een raadscommissie. Wellicht zal voor een dergelijke commissie tijdelijk extra personeel aangenomen moeten worden vanwege het intensieve en tijdelijke karakter van de werkzaamheden.

Op grond van artikel 155a, achtste lid, van de Gemeentewet wordt een verordening opgesteld, waarin nadere voorschriften worden gesteld met betrekking tot bedoelde enquêtes. Daarin worden ook regels gesteld over de ambtelijke bijstand.

Artikel 7

De griffier heeft een spilfunctie in het goed laten verlopen van ambtelijke ondersteuning voor de raadsleden. De regeling hiervoor wordt uitgewerkt in de Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning. Uitgangspunt is dat verzoeken om ondersteuning bij de griffier worden ingediend. Een belangrijke taak voor de griffier kan zijn, de bewaking van de termijn waarbinnen de bijstand verleend wordt.

Artikel 8

Dit artikel behoeft geen toelichting.

Artikel 9

Gelet op de uitgangspunten van het dualismedient aansturing van de griffier plaats te vinden door de raad. Om praktische redenen is het aan te bevelen hiervoor de fractievoorzitters aan te wijzen.

De burgemeester zal als voorzitter van de raad veelvuldig contact hebben met de griffier en zal dan ook een rol moeten kunnen vervullen in de aansturing. Het houden van een functioneringsgesprek is één van de middelen om sturing te geven. Een logisch gevolg van het voorgaande is dan dat er ook invloed van de raad moet zijn op het al dan niet toekennen van extra periodieken aan de griffier.

Artikel 10 en 11

Deze artikelen behoeven geen toelichting.