Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Reusel-De Mierden

Beleidsregel subsidieverstrekking incidentele activiteiten

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieReusel-De Mierden
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregel subsidieverstrekking incidentele activiteiten
CiteertitelBeleidsregel subsidieverstrekking incidentele activiteiten
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

De Subsidieregeling projectsubsidies, gebaseerd op de Algemene subsidieverordening 2005, geldt nog voor aanvragen voor 1 januari 2011.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene subsidieverordening 2011, art. 7 lid 3

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

1.Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-201101-01-2017nieuwe regeling

23-11-2010

D'n Uitkijk, 24-12-2010

B&W 10-484

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregel subsidieverstrekking incidentele activiteiten

Burgemeester en wethouders van de gemeente Reusel-De Mierden;

Gelet op artikel 7, lid 3 van de Algemene Subsidieverordening 2011;

Overwegende dat in het jaarlijks vast te stellen subsidieplafond een budget beschikbaar is voor incidentele subsidies;

Overwegende dat de gemeente Reusel-De Mierden ruimte wil geven aan incidentele activiteiten die vernieuwend zijn en bijdragen aan de lokale samenhang en sociale cohesie;

Overwegende dat de gemeente voor die activiteiten in de periode 2011-2014 extra mogelijkheden voor deze activiteiten wil creëren voor lokale verenigingen en initiatieven

Overwegende dat het van belang is om een afwegingskader te formuleren voor de behandeling van aanvragen voor incidentele subsidies;

Besluit vast te stellen de volgende:

 

Beleidsregel subsidieverstrekking incidentele activiteiten

1. Algemeen

Bij instellingen, maatschappelijke organisaties, groepen of individuen binnen de gemeenschap kan de behoefte ontstaan om een activiteit te organiseren waarin het reguliere subsidieprogramma niet voorziet.

Het gemeentebestuur is van oordeel dat een activiteit die een waardevolle bijdrage kan leveren aan het welzijn van alle inwoners of specifieke groepen en een positief effect kan hebben op het functioneren van de gemeenschap, zoals het versterken van de gemeenschapszin en het instandhouden en bevorderen van sociale verbanden, gestimuleerd moet worden.

Het gaat hierbij met name om beleidsintensiverende nieuwe, vernieuwende of experimentele samenhangende activiteiten die er op gericht zijn om een bepaald doel te bereiken. Ook samenwerking tussen instellingen door bestaande activiteiten samen te voegen kan gezien worden als een waardevolle bijdrage.

Het betreft een eenmalige subsidie in de vorm van een startsubsidie, een investeringssubsidie of een garantiesubsidie. Uitgangspunt is dat er sprake is van een vooropgezet eenmalig project of dat de instelling het project daarna voor eigen rekening als activiteit of voorziening verder uitvoert.

2. Doelgroep

De regeling is van toepassing op alle instellingen, maatschappelijke organisaties, groepen en individuen binnen de gemeente Reusel-De Mierden alsmede op verenigingen en instellingen in oprichting. Professionele organisaties, dat wil zeggen organisaties met personeel in dienst, komen niet voor subsidieverlening op grond van deze beleidsregel in aanmerking.

Organisaties die reeds een jaarlijkse subsidie ontvangen kunnen eveneens een verzoek indienen voor een projectsubsidie.

3. Doelstelling

Projectsubsidies zijn eenmalige subsidies om naast het reguliere subsidieprogramma verenigingen in de gelegenheid te stellen om vernieuwende activiteiten te ontwikkelen die een waardevolle bijdrage kunnen leveren aan het welzijn van alle inwoners of specifieke groepen en waarvan verwacht wordt dat deze een positief effect hebben op het versterken van de gemeenschapszin en het instandhouden en bevorderen van de sociale verbanden.

De activiteiten moeten een bijdrage leveren aan het realiseren van de maatschappelijk effecten en de beleidsdoelstellingen zoals die zijn opgenomen in de Nota subsidiebeleid “Doelgericht, Transparant en Meetbaar”.

Het betreft activiteiten die gericht zijn op:

Het scheppen van voorwaarden voor individuele ontplooiing.

Het vergroten van de zelfredzaamheid en zelfstandigheid.

Het optimaliseren van gebruik en toegankelijkheid van voorzieningen.

Het bevorderen van samenwerking tussen verenigingen en instellingen.

Het bevorderen van maatschappelijke participatie en integratie van kwetsbare burgers.

Het bevorderen van burgerparticipatie.

Het stimuleren van vrijwilligerswerk en de waardering voor de vrijwillige inzet ten behoeve van de lokale gemeenschap.

Het vergroten van de doelmatigheid van de inzet van publieke middelen.

4. Subsidiabele activiteiten

Incidentele subsidies kunnen verstrekt worden voor:

  • a.

    Vernieuwende activiteiten of voorzieningen

  • b.

    Startende activiteiten voor een nieuwe organisatie of voorziening.

  • c.

    Eenmalige experimentele activiteiten.

  • d.

    Activiteiten gericht op samenwerking of samenvoeging en versterking van integraal voorzieningenaanbod op dorpsniveau.

  • e.

    Activiteiten die zijn gericht op het stimuleren van vrijwilligerswerk en de waardering voor de vrijwillige inzet ten behoeve van de lokale gemeenschap.

  • f.

    Activiteiten die bijdragen aan het vergroten van de doelmatigheid.

5. Subsidievormen

Subsidieverlening vindt plaats in de vorm van een incidentele subsidie. Daarbij kan het gaan om:

a.Een garantiesubsidie:

Een eenmalige subsidie in de kosten van een evenement of activiteit die in principe met een sluitende exploitatie kan worden uitgevoerd, waarbij het college garant staat tot een nader te bepalen bedrag indien het evenement of de activiteit tengevolge van onvoorziene (weers)omstandigheden met tegenvallende resultaten te maken krijgt.

b.Een startsubsidie:

Een subsidie voor een nieuwe activiteit of voor de samenvoeging van bestaande activiteiten om een nader omschreven specifiek doel te bereiken en/of om activiteit die bijdraagt aan het vergroten van de doelmatigheid.

c.Een investeringssubsidie:

Een subsidie in de kosten de inrichting van een accommodatie en / of de aanschaf van duurzame gebruiksgoederen voorzover deze specifiek gericht zijn op het verbeteren van gebruik en toegankelijkheid door kwetsbare doelgroepen.

6. Subsidiegrondslagen

a.Subsidieverlening vindt plaats voor het geheel van de activiteiten waarbij

rekening gehouden wordt met kosten die verband houden met de organisatie, gebruik van materialen, aanschaf van duurzame goederen, inventaris en huisvesting.

  • b.

    De gemeente verleent een bijdrage in het subsidiabele exploitatietekort.

  • c.

    Kosten die verband houden met consumpties, versnaperingen, attenties, prijzengeld en andere gelijksoortige kosten komen niet voor subsidieverlening in aanmerking.

  • d.

    Kosten die gemaakt worden uit een oogpunt van winstbejag zoals het verhuren van barvoorzieningen, het drukken van loten en andere gelijksoortige kosten komen eveneens niet voor subsidieverlening in aanmerking.

  • e.

    Kosten voor jubilea, vieringen, gedenkingen en lustrums zijn niet subsidiabel op grond van deze beleidsregel.

  • f.

    De subsidie bedraagt maximaal € 2.500 per organisatie per jaar.

7. Nadere voorwaarden
  • a.

    De activiteit moet passen binnen de doelstellingen, uitgangspunten en speerpunten van het gemeentelijke beleid.

  • b.

    De activiteit kan niet op een andere wijze worden bekostigd.

  • c.

    De activiteit heeft in opzet een eenmalig en uniek karakter, er is niet sprake van een repeterende vraag en er is niet al op andere wijze in voorzien.

  • d.

    De aanvraag moet informatie bevatten over:

    • ·

      de aanpak.

    • ·

      een beschrijving van het probleem.

    • ·

      het beoogde resultaat of gewenste effect.

    • ·

      randvoorwaarden voor de uitvoering.

    • ·

      een begroting van inkomsten en uitgaven.

    • ·

      de wijze waarop het resultaat wordt geëvalueerd en vastgesteld.

    • ·

      de wijze waarop de activiteit al dan niet verder binnen de organisatie wordt uitgevoerd en gefinancierd.

  • e.

    Bij behalen van het beoogde resultaat of het gewenste effect voert de vereniging indien de activiteit een structureel karakter krijgt, deze in principe voor eigen rekening verder uit.

  • f.

    Bij de verdeling van subsidie op grond van deze beleidsregel wordt prioriteit toegekend aan activiteiten:

    • ·

      die bijdragen aan meerdere doelstellingen zoals hierboven onder 3 is aangegeven;

    • ·

      waarbij meerdere lokale organisaties betrokken zijn.

  • g.

    Een subsidie op grond van deze regeling kan maximaal twee maal voor dezelfde activiteit worden verleend.

  • h.

    Een organisatie kan maximaal twee maal per jaar in aanmerking komen voor een subsidie op grond van deze beleidsregel.

  • i.

    Het college van burgemeester en wethouders kan nadere voorwaarden aan de subsidieverlening verbinden.

8. Procedure
  • a.

    De aanvraag wordt tijdig bij voorkeur 3 maanden en tenminste 8 weken voor aanvang van de activiteit ingediend.

  • b.

    Indien de aanvraag niet tijdig of onvolledig wordt ingediend is de gemeente niet gehouden om een beslissing te nemen vóór het plaats vinden van de activiteit.

  • c.

    Op een aanvraag wordt binnen 13 weken na indiening beslist.

  • d.

    Na afsluiting van de activiteit of een afgerond deel van het geheel van activiteiten, verstrekt de organisatie binnen 2 maanden nadat de activiteit heeft plaats gevonden inzage in het verloop van de activiteit onder overlegging van een exploitatieoverzicht met de nodige bewijsstukken inzake de inkomsten en uitgaven die hebben plaats gevonden en een evaluatieverslag over de uitvoering en de resultaten, getoetst aan de beoogde doelstellingen.

  • e.

    Binnen 6 weken na ontvangst van de benodigde informatie wordt de subsidie definitief vastgesteld en uitbetaald.

  • f.

    In bijzondere gevallen kan op verzoek een voorschot worden verleend.

9. Subsidieplafond

De raad stelt jaarlijks een budget vast voor de uitvoering van deze regeling.

Het budget wordt voor de aanvang van het jaar waarvoor het beschikbaar is, bekend gemaakt.

10. Inwerkingtreding en uitvoering
  • a.

    Deze beleidsregels treden in werking per 1 januari 2011 en zijn voor het eerst toepasbaar op aanvragen voor subsidie voor het jaar 2011.

  • b.

    Deze beleidsregels kunnen worden aangehaald als: “Beleidsregel subsidieverstrekking incidentele activiteiten”.

  • c.

    Uitvoering van deze subsidieregeling geschiedt door het college van burgemeester en wethouders.

Aldus vastgesteld door het college van Burgemeester en wethouders van de gemeente Reusel-De Mierden in de vergadering van 23 november 2010.

De secretaris, de burgemeester,

Drs. L.J.M. Bertens H.A.J. Tuerlings