Organisatie | Limburg |
---|---|
Organisatietype | Provincie |
Officiële naam regeling | Beleidsregels ontheffingen tijdelijk en uitzonderlijk gebruik luchtvaart provincie Limburg |
Citeertitel | Beleidsregels ontheffingen tijdelijk en uitzonderlijk gebruik luchtvaart provincie Limburg |
Vastgesteld door | gedeputeerde staten |
Onderwerp | milieu |
Eigen onderwerp | Milieu |
Geen
Wet luchtvaart, art. 8a.51; Algemene wet bestuursrecht
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
24-12-2009 | 10-08-2019 | Nieuwe regeling | 15-12-2009 Provinciaal Blad, 2009, 92 | Onbekend |
Beleidsregels van Gedeputeerde Staten van de provincie Limburg van 15 december 2009 voor het verlenen van ontheffingen voor tijdelijk en uitzonderlijk gebruik in de zin van artikel 8a.51 van de Wet luchtvaart (Beleidsregels ontheffingen tijdelijk en uitzonderlijk gebruik luchtvaart provincie Limburg)
Artikel 1. Tijdelijk en uitzonderlijk gebruik (hierna: TUG)
Voor een terrein dat meer dan 12 dagen per jaar wordt of zal worden gebruikt door luchtverkeer met een of meer luchtvaartuigen is het tot stand brengen van een luchthavenregeling of luchthavenbesluit nodig, en kan niet met een ontheffing voor tijdelijk en uitzonderlijk gebruik worden volstaan. Dit kan eveneens gelden voor een terrein dat minder dan 12 dagen per jaar wordt gebruikt, maar waar sprake is van een gebruik met een permanent of jaarlijks terugkerend karakter.
Artikel 3. Voorkomen misbruik TUG
Om oneigenlijk gebruik van de locatiegebonden ontheffing te voorkómen (als de ontheffing voor perceel X1 is “opgebruikt” vraagt het bedrijf een ontheffing voor het naastgelegen perceel X2, waardoor de omgeving toch dubbele hoeveelheid geluidhinder kan ondervinden), gelden de volgende regels:
als op twee of meer in elkaars directe omgeving liggende terreinen een ontheffing voor TUG wordt aangevraagd, dan weigeren Gedeputeerde Staten de gevraagde ontheffing als door de aard en omvang van het beoogde gebruik de gehinderde gebieden van het gebruik van deze percelen feitelijk als hetzelfde gebied kunnen worden aangemerkt, en de aanvragen tezamen de 12 dagen per kalenderjaar overstijgen;
als richtlijn voor het bepalen van ‘directe omgeving’ geldt: locaties die minder dan 3000 m hemelsbreed van elkaar zijn verwijderd in geval van luchtvaartuigen met (hulp)motor en locaties die minder dan 1000 meter hemelsbreed van elkaar zijn verwijderd in geval van overige luchtvaartuigen. Let wel: hier is de term ‘richtlijn’ bewust gebruikt, er kan om specifieke redenen goede aanleiding zijn om in een lokale situatie tot een andere gedragslijn te komen, een en ander ter beoordeling door Gedeputeerde Staten.
Artikel 4. Toetsingscriteria TUG
Bij het beoordelen van een aanvraag voor een ontheffing worden voor zover relevant de volgende inhoudelijke criteria bij de afweging betrokken:
Een aanvraag om ontheffing dient tenminste 4 weken voor de voorgenomen activiteit te worden ingediend. Een aanvraag om ontheffing voor een gemotoriseerd luchtvaartuig wordt in ieder geval geweigerd indien de beoogde locatie is gelegen in een EHS en/of een Natura2000 gebied. Bij ongemotoriseerde luchtvaartuigen wordt rekening gehouden met het broedseizoen. Bovendien moet te allen tijde worden voldaan aan de Flora en Faunawet en Natuurbeschermingswet. Het is verboden om gedurende de nachtperiode (23.00-07.00 uur) met gemotoriseerde luchtvaartuigen op te stijgen of te landen van de betreffende terreinen, tenzij er sprake is van maatschappelijke helikoptervluchten;
Openbare bekendmaking in een huis-aan-huisblad is voor een TUG-ontheffing niet wettelijk vereist. Publicatie van de hoofdzaken van de ontheffing vindt plaats op de provinciale website.
Deze beleidsregels treden in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het provinciaal blad waarin ze worden geplaatst.