Overheidsorganisatie | Provincie Limburg |
---|---|
Officiële naam regeling | Beleidsregels aanbestedingen Provincie Limburg (onbekend) |
Citeertitel | Beleidsregels aanbestedingen Provincie Limburg |
Vastgesteld door | gedeputeerde staten |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | bestuurlijke organisate, financieel kader |
Gewijzigd bij besluit van Gedeputeerde Staten van 6 juli 2010 en 31 augustus 2010 (Prrov. Blad 2010, nr 56)
Algemene wet bestuursrecht; Provinciewet
Onbekend
Datum inwerking- treding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerking- treding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-10-2010 | 19-02-2015 | onbekend | 14-10-2010 Provinciaal Blad van Limburg, 2010, 57 | onbekend |
Beleidsregels aanbestedingen Provincie Limburg
In deze beleidsregels wordt verstaan onder:
provincie: de provincie Limburg;
leverancier: elke natuurlijke of rechtspersoon of elke overheidsinstantie of elke combinatie van deze
personen en/of instanties die producten op de markt aanbiedt;
dienstverlener: elke natuurlijke of rechtspersoon of elke overheidsinstantie of elke combinatie van
deze personen en/of instanties die diensten op de markt aanbiedt;
aannemer: elke natuurlijke of rechtspersoon of elke overheidsinstantie of elke combinatie van deze
personen en/of instanties die de uitvoering van werkzaamheden of werken op de markt aanbiedt;
economisch subject: een leverancier, dienstverlener of aannemer;
inschrijver: het economisch subject dat een inschrijving of een offerte heeft ingediend;
gegadigde: het economisch subject dat heeft verzocht om een uitnodiging tot deelneming aan een
aanbesteding met voorafgaande selectie;
opdrachten voor leveringen: overeenkomsten onder bezwarende titel die schriftelijk tussen een of
meer leveranciers en de provincie zijn gesloten en betrekking hebben op de aankoop, leasing, huur
of huurkoop, met of zonder koopoptie van producten;
opdrachten voor diensten: overeenkomsten onder bezwarende titel die schriftelijk tussen een of
meer dienstverleners en de provincie zijn gesloten en betrekking hebben op de levering van
diensten;
opdrachten voor werken: overeenkomsten onder bezwarende titel die zijn gesloten tussen één of
meer aannemers en de provincie en die betrekking hebben op hetzij de uitvoering, hetzij zowel de
uitvoering als het ontwerp van werken, dan wel het laten uitvoeren van een werk met welke middelen
dan ook;
werk: het product van bouw-, weg- en waterbouwkundige en cultuurtechnische werken in hun geheel
ertoe bestemd als zodanig een economische of technische functie te vervullen;
openbare aanbesteding: een aanbesteding die algemeen bekend wordt gemaakt en waarbij een
ieder kan inschrijven;
openbare aanbesteding met voorafgaande selectie: een aanbesteding welke algemeen bekend
wordt gemaakt, en waarbij een ieder zich als gegadigde kan aanmelden, maar voor welke bij
voldoende geschiktheid tenminste vijf geselecteerde gegadigden tot inschrijving worden
uitgenodigd;
onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking: een aanbesteding die niet
algemeen bekend wordt gemaakt en waarbij met een of meer vrijelijk gekozen economische
subjecten overleg wordt gepleegd en via onderhandelingen de contractuele voorwaarden worden
vastgesteld.
onderhandse aanbesteding: een aanbesteding die niet algemeen bekend wordt gemaakt en
waarvoor een beperkt aantal van ten minste twee economische subjecten tot inschrijving worden
uitgenodigd.
1 Deze beleidsregels zijn van toepassing op het plaatsen van opdrachten voor
leveringen, diensten of werken, waarvan de geraamde waarden beneden de
drempels, genoemd in de Europese aanbestedingsrichtlijn liggen.
2 Indien er sprake is van een dienst die valt onder bijlage II B van de richtlijn dan zijn, naast de
bepalingen van deze richtlijn, eveneens deze beleidsregels van toepassing.
3 Deze regels worden uitgelegd conform het Europese aanbestedingsrecht.
Deze regels zijn niet van toepassing op opdrachten voor diensten:
betreffende de verwerving of huur, ongeacht de financiële modaliteiten ervan, van grond, bestaande
gebouwen of andere onroerende zaken of betreffende de rechten hierop;
betreffende de aankoop, de ontwikkeling, de productie of de coproductie van programmamateriaal
door radio-omroeporganisaties en overeenkomsten betreffende zendtijd;
betreffende arbitrage en bemiddeling;
van juridische aard;
inzake financiële diensten betreffende de uitgifte, de aankoop, de verkoop en de overdracht van
effecten of andere financiële instrumenten en door de centrale banken verleende diensten;
inzake tewerkstelling, plaatsing van personeel, detachering en personeelsverschaffing;
voor onderzoek en ontwikkeling op het gebied van wetenschap en hoogwaardige technologie, met
uitzondering van die waarvan de resultaten in hun geheel toekomen aan de provincie voor gebruik
ervan in de uitoefening van haar werkzaamheden, voorzover de dienstverlening volledig door de
provincie wordt beloond.
Deze regels zijn niet van toepassing op opdrachten voor diensten die worden gegund aan een instantie die zelf een aanbestedende dienst is op basis van een alleenrecht dat zij uit hoofde van bekendgemaakte wettelijke of bestuursrechtelijke bepalingen geniet.
Opdrachten voor leveringen en diensten worden voor maximaal vier jaar verleend.
1 Voor alle opdrachten geldt dat:
de waarde van de opdracht wordt berekend op basis van een raming, exclusief BTW, gebaseerd
op geplande, optionele en anderszins redelijkerwijs in te schatten activiteiten of elementen;
een voorgenomen opdracht niet wordt gesplitst om toepassing van een bepaalde
aanbestedingswijze mogelijk te maken.
2 Als geen totale prijs is vastgesteld geldt als berekeningsgrondslag voor de waarde van de opdracht:
de totale waarde voor de gehele looptijd, wanneer de looptijd gelijk is aan of korter dan 48
maanden, of;
het maandelijks te betalen bedrag vermenigvuldigd met 48 bij opdrachten voor onbepaalde duur
of waarvan de looptijd niet kan worden bepaald.
3 Wanneer een levering, dienst of werk in verschillende percelen wordt verdeeld, wordt voor de raming
van de waarde van de opdracht de waarde van alle percelen opgeteld.
4 Voor de berekening van de waarde van opdrachten voor diensten wordt de totale vergoeding aan de
dienstverlener, hoe ook genoemd, in acht genomen.
5 Voor de berekening van de waarde van opdrachten voor werken wordt naast de geraamde waarde
van de opdracht ook de geraamde waarde in aanmerking genomen van de voor de uitvoering van
het werk noodzakelijke goederen die door de provincie ter beschikking van de aannemer zijn
gesteld.
1 Bij opdrachten met een geraamde waarde tot € 50.000 exclusief BTW kan gebruik worden gemaakt
van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking. Bij een geraamde waarde
groter dan € 3.000 wordt deze procedure gestart met een schriftelijk verzoek om offerte.
2 Bij opdrachten met een geraamde waarde van € 50.000 exclusief BTW of meer tot een geraamde
waarde tot aan de Europese drempel voor leveringen en diensten kan gebruik worden gemaakt van
een procedure van onderhandse aanbesteding, met dien verstande dat het aantal schriftelijke
verzoeken om offerte ten minste drie bedraagt.
1 Het Aanbestedingsreglement Werken 2005 is van toepassing bij het plaatsen van opdrachten voor
werken, voorzover daarvan bij de uitnodiging tot inschrijving niet uitdrukkelijk wordt afgeweken.
2 Bij opdrachten met een geraamde waarde tot € 50.000 exclusief BTW kan gebruik worden gemaakt
van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking. Bij een geraamde waarde
groter dan € 3.000 wordt deze procedure gestart met een schriftelijk verzoek om offerte.
3 Bij opdrachten met een geraamde waarde van € 50.000 exclusief BTW of meer tot een geraamde
waarde tot aan de Europese drempel voor werken kan gebruik worden gemaakt van een procedure
van onderhandse aanbesteding, met dien verstande dat het aantal schriftelijke verzoeken om offerte
ten minste drie bedraagt.
Een opdracht die elementen bevat van werken, leveringen en/of diensten wordt geplaatst volgens de procedure van het element dat de hoogste waarde vertegenwoordigt.
1 Van het bepaalde in artikel 7, eerste lid, kan worden afgeweken, door gebruikmaking van een
onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking, wanneer in het kader van een
procedure van openbare aanbesteding of een procedure van openbare aanbesteding met
voorafgaande selectie
uitsluitend onregelmatige inschrijvingen zijn gedaan of;
uitsluitend onaanvaardbare inschrijvingen zijn gedaan dan wel;
geen of geen passende inschrijvingen zijn gedaan;
voor zover de oorspronkelijke voorwaarden van de opdracht niet wezenlijk worden gewijzigd.
2 Van het bepaalde in artikel 7, tweede en artikel 8, derde lid, kan worden afgeweken, door
gebruikmaking van een onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking:
wanneer de opdracht om technische of artistieke redenen of om redenen van bescherming van
alleenrechten slechts aan een bepaald economisch subject kan worden toevertrouwd;
in gevallen van dwingende spoed, voor zover de omstandigheden die worden ingeroepen om de
dwingende spoed te rechtvaardigen niet aan de provincie te wijten zijn.
3 Van het bepaalde in artikel 7, tweede lid kan voor opdrachten voor leveringen worden afgeweken,
door gebruikmaking van een onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking, voor
door de oorspronkelijke leverancier verrichte aanvullende leveringen die
zijn bestemd voor gedeeltelijke vernieuwing van installaties voor courant gebruik, of;
zijn bestemd voor de uitbreiding van bestaande installaties, als de verandering van leverancier de
provincie ertoe zou verplichten apparatuur aan te schaffen waarbij een andere techniek wordt
toegepast, zodat bij gebruik en onderhoud ervan onverenigbaarheid ontstaat of zich
onevenredige technische moeilijkheden voordoen.
4 Van het bepaalde in artikel 7, tweede lid, en artikel 8,derde lid kan voor aanvullende diensten of
werken die niet in de oorspronkelijke opdracht zijn opgenomen en die als gevolg van onvoorziene
omstandigheden noodzakelijk zijn geworden door gebruikmaking van een
onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking worden afgeweken onder de
navolgende voorwaarden:
de aanvullende diensten of werken worden gegund aan het economisch subject dat de dienst
reeds verleend of het werk reeds uitvoert, en
de aanvullende diensten of werken kunnen uit technisch of economisch oogpunt niet zonder
overwegende bezwaren van de hoofdopdracht worden gescheiden of zijn nodig ter vervolmaking
van de oorspronkelijke opdracht, en
de waarde van een of meer aanvullende opdracht(en) bedraagt in totaliteit niet meer dan 50%
van het bedrag van de hoofdopdracht.
1 Van deelneming aan een procedure tot opdrachtverlening kan worden uitgesloten ieder economisch
2 Economische subjecten die niet zijn uitgesloten op grond van het vorige lid worden geselecteerd op
grond van de navolgende geschiktheidseisen:
inschrijving in het handelsregister of beroepsregister;
voldoen aan de in de aankondiging of het verzoek om offerte gestelde minimumvereisten ten
aanzien van:
specifieke deskundigheid;
omvang van het economisch subject, gemeten naar gerealiseerde omzet of aantal werknemers;
bereikbaarheid, beschikbaarheid of responstijd;
overige voor de opdracht relevante aspecten.
3 Ieder economisch subject, dat deelneemt aan een procedure tot opdrachtverlening is gehouden aan
de provincie alle informatie, gegevens en bescheiden te verstrekken, welke nodig zijn voor een
zorgvuldige beoordeling in het kader van dit artikel. Het niet op aanvraag verstrekken van deze
informatie dan wel het leveren van onjuiste informatie leidt tot uitsluiting van deelname in de verdere
aanbestedingsprocedure.
1 Gegund wordt op basis van:
hetzij alleen de laagste prijs;
hetzij, indien aan de inschrijver met de economisch meest voordelige aanbieding wordt gegund,
verscheidene criteria die rechtstreeks met de aard van de opdracht verband houden, zoals
bijvoorbeeld de kwaliteit, de prijs, de technische waarde, de esthetische en functionele
kenmerken, de milieukenmerken, de gebruikskosten, de klantenservice en de technische
bijstand, de datum van en de termijn voor levering of uitvoering.
2 In het eerste lid, onder b, bedoelde geval wordt het relatieve gewicht van de gekozen criteria voor de
bepaling van de economisch meest voordelige aanbieding gespecificeerd:
in de aankondiging of het bestek bij openbare aanbesteding;
in de aankondiging van of een uitnodiging tot inschrijving bij een aanbesteding met voorafgaande
selectie;
in het schriftelijk verzoek om offerte.
Voorzover een procedure wordt gevolgd, waarbij er sprake is van meerdere inschrijvers, wordt de opdracht gegund aan die inschrijver die is geselecteerd op grond van artikel 11 en wiens inschrijving of offerte het best voldoet aan de gestelde gunningscriteria.
De in deze regels genoemde drempelwaarden kunnen iedere twee jaar worden herzien.
Een beslissing tot afwijken van deze regels is voorbehouden aan Gedeputeerde Staten.
Als naast de provincie er een of meerdere opdrachtgevers zijn bij eenzelfde opdracht, zijn de aanbestedingsregels van de opdrachtgever die het grootste deel van de opdrachtsom zal gaan betalen van toepassing, tenzij vooraf door Gedeputeerde Staten met de overige opdrachtgever(s) anders is overeengekomen.
Op aanbestedingsprocedures waarmee reeds een aanvang is gemaakt voorafgaand aan de inwerkingtreding van deze beleidsregels blijven de de Beleidsregels aanbesteding provincie Limburg van 7 februari 2003 (Prov. Blad 2003, nr. 13), laatstelijk gewijzigd bij besluit van Gedeputeerde Staten d.d. 16 december 2008 (Prov. Blad 2008, nr. 108 ) van toepassing.
1 Deze beleidsregels treden in werking op 15 oktober 2010.
2 Deze beleidsregels worden aangehaald als: Beleidsregels aanbesteding provincie Limburg.
Gedeputeerde Staten voornoemd,
dhr. L.J.P.M. Frissen, voorzitter
Mr. A.C.J.M. de Kroon, secretaris
Uitgegeven, 14 oktober 2010
De Secretaris,
Mr. A.C.J.M. de Kroon