Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Provincie Limburg

Beleidsregels aanbestedingen Provincie Limburg (onbekend)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieProvincie Limburg
Officiële naam regelingBeleidsregels aanbestedingen Provincie Limburg (onbekend)
CiteertitelBeleidsregels aanbestedingen Provincie Limburg
Vastgesteld doorgedeputeerde staten
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpbestuurlijke organisate, financieel kader

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Gewijzigd bij besluit van Gedeputeerde Staten van 6 juli 2010 en 31 augustus 2010 (Prrov. Blad 2010, nr 56)

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene wet bestuursrecht; Provinciewet

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

15-10-201019-02-2015onbekend

14-10-2010

Provinciaal Blad van Limburg, 2010, 57

onbekend

Tekst van de regeling

Beleidsregels aanbestedingen Provincie Limburg

1. DEFINITIES EN TOEPASSINGSGEBIED  

Artikel 1 Definities

In deze beleidsregels wordt verstaan onder:

  • a.

    provincie: de provincie Limburg;

  • b.

    leverancier: elke natuurlijke of rechtspersoon of elke overheidsinstantie of elke combinatie van deze

    personen en/of instanties die producten op de markt aanbiedt;

  • c.

    dienstverlener: elke natuurlijke of rechtspersoon of elke overheidsinstantie of elke combinatie van

    deze personen en/of instanties die diensten op de markt aanbiedt;

  • d.

    aannemer: elke natuurlijke of rechtspersoon of elke overheidsinstantie of elke combinatie van deze

    personen en/of instanties die de uitvoering van werkzaamheden of werken op de markt aanbiedt;

  • e.

    economisch subject: een leverancier, dienstverlener of aannemer;

  • f.

    inschrijver: het economisch subject dat een inschrijving of een offerte heeft ingediend;

  • g.

    gegadigde: het economisch subject dat heeft verzocht om een uitnodiging tot deelneming aan een

    aanbesteding met voorafgaande selectie;

  • h.

    opdrachten voor leveringen: overeenkomsten onder bezwarende titel die schriftelijk tussen een of

    meer leveranciers en de provincie zijn gesloten en betrekking hebben op de aankoop, leasing, huur

    of huurkoop, met of zonder koopoptie van producten;

  • i.

    opdrachten voor diensten: overeenkomsten onder bezwarende titel die schriftelijk tussen een of

    meer dienstverleners en de provincie zijn gesloten en betrekking hebben op de levering van

    diensten;

  • j.

    opdrachten voor werken: overeenkomsten onder bezwarende titel die zijn gesloten tussen één of

    meer aannemers en de provincie en die betrekking hebben op hetzij de uitvoering, hetzij zowel de

    uitvoering als het ontwerp van werken, dan wel het laten uitvoeren van een werk met welke middelen

    dan ook;

  • k.

    werk: het product van bouw-, weg- en waterbouwkundige en cultuurtechnische werken in hun geheel

    ertoe bestemd als zodanig een economische of technische functie te vervullen;

  • l.

    openbare aanbesteding: een aanbesteding die algemeen bekend wordt gemaakt en waarbij een

    ieder kan inschrijven;

  • m.

    openbare aanbesteding met voorafgaande selectie: een aanbesteding welke algemeen bekend

    wordt gemaakt, en waarbij een ieder zich als gegadigde kan aanmelden, maar voor welke bij

    voldoende geschiktheid tenminste vijf geselecteerde gegadigden tot inschrijving worden

  • uitgenodigd;

  • n.

    onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking: een aanbesteding die niet

    algemeen bekend wordt gemaakt en waarbij met een of meer vrijelijk gekozen economische

    subjecten overleg wordt gepleegd en via onderhandelingen de contractuele voorwaarden worden

    vastgesteld.

  • o.

    onderhandse aanbesteding: een aanbesteding die niet algemeen bekend wordt gemaakt en

    waarvoor een beperkt aantal van ten minste twee economische subjecten tot inschrijving worden

    uitgenodigd.

Artikel 2 Toepassingsgebied en interpretatie

  • 1 Deze beleidsregels zijn van toepassing op het plaatsen van opdrachten voor

    leveringen, diensten of werken, waarvan de geraamde waarden beneden de

    drempels, genoemd in de Europese aanbestedingsrichtlijn liggen.

  • 2 Indien er sprake is van een dienst die valt onder bijlage II B van de richtlijn dan zijn, naast de

    bepalingen van deze richtlijn, eveneens deze beleidsregels van toepassing.

  • 3 Deze regels worden uitgelegd conform het Europese aanbestedingsrecht.

     

Artikel 3 Uitgesloten opdrachten voor diensten

Deze regels zijn niet van toepassing op opdrachten voor diensten:

  • a.

    betreffende de verwerving of huur, ongeacht de financiële modaliteiten ervan, van grond, bestaande

    gebouwen of andere onroerende zaken of betreffende de rechten hierop;

  • b.

    betreffende de aankoop, de ontwikkeling, de productie of de coproductie van programmamateriaal

    door radio-omroeporganisaties en overeenkomsten betreffende zendtijd;

  • c.

    betreffende arbitrage en bemiddeling;

  • d.

    van juridische aard;

  • e.

    inzake financiële diensten betreffende de uitgifte, de aankoop, de verkoop en de overdracht van

    effecten of andere financiële instrumenten en door de centrale banken verleende diensten;

  • f.

    inzake tewerkstelling, plaatsing van personeel, detachering en personeelsverschaffing;

  • g.

    voor onderzoek en ontwikkeling op het gebied van wetenschap en hoogwaardige technologie, met

    uitzondering van die waarvan de resultaten in hun geheel toekomen aan de provincie voor gebruik

    ervan in de uitoefening van haar werkzaamheden, voorzover de dienstverlening volledig door de

    provincie wordt beloond.

     

Artikel 4 Alleenrecht  

Deze regels zijn niet van toepassing op opdrachten voor diensten die worden gegund aan een instantie die zelf een aanbestedende dienst is op basis van een alleenrecht dat zij uit hoofde van bekendgemaakte wettelijke of bestuursrechtelijke bepalingen geniet.  

2. DUUR EN BEREKENING WAARDE OPDRACHTEN  

Artikel 5 Duur van opdrachten voor leveringen en diensten  

Opdrachten voor leveringen en diensten worden voor maximaal vier jaar verleend.  

Artikel 6 Berekening waarde opdrachten  

  • 1 Voor alle opdrachten geldt dat:

    • a.

      de waarde van de opdracht wordt berekend op basis van een raming, exclusief BTW, gebaseerd

      op geplande, optionele en anderszins redelijkerwijs in te schatten activiteiten of elementen;

    • b.

      een voorgenomen opdracht niet wordt gesplitst om toepassing van een bepaalde

      aanbestedingswijze mogelijk te maken.

  • 2 Als geen totale prijs is vastgesteld geldt als berekeningsgrondslag voor de waarde van de opdracht:

    • a.

      de totale waarde voor de gehele looptijd, wanneer de looptijd gelijk is aan of korter dan 48

      maanden, of;

    • b.

      het maandelijks te betalen bedrag vermenigvuldigd met 48 bij opdrachten voor onbepaalde duur

      of waarvan de looptijd niet kan worden bepaald.

  • 3 Wanneer een levering, dienst of werk in verschillende percelen wordt verdeeld, wordt voor de raming

    van de waarde van de opdracht de waarde van alle percelen opgeteld.

  • 4 Voor de berekening van de waarde van opdrachten voor diensten wordt de totale vergoeding aan de

    dienstverlener, hoe ook genoemd, in acht genomen.

  • 5 Voor de berekening van de waarde van opdrachten voor werken wordt naast de geraamde waarde

    van de opdracht ook de geraamde waarde in aanmerking genomen van de voor de uitvoering van

    het werk noodzakelijke goederen die door de provincie ter beschikking van de aannemer zijn

    gesteld.

     

3. PROCEDURES VOOR LEVERINGEN, DIENSTEN EN WERKEN  

Artikel 7 Procedures voor leveringen en diensten  

  • 1 Bij opdrachten met een geraamde waarde tot € 50.000 exclusief BTW kan gebruik worden gemaakt

    van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking. Bij een geraamde waarde

    groter dan € 3.000 wordt deze procedure gestart met een schriftelijk verzoek om offerte.

  • 2 Bij opdrachten met een geraamde waarde van € 50.000 exclusief BTW of meer tot een geraamde

    waarde tot aan de Europese drempel voor leveringen en diensten kan gebruik worden gemaakt van

    een procedure van onderhandse aanbesteding, met dien verstande dat het aantal schriftelijke

    verzoeken om offerte ten minste drie bedraagt.

     

Artikel 8 Procedures voor werken  

  • 1 Het Aanbestedingsreglement Werken 2005 is van toepassing bij het plaatsen van opdrachten voor

    werken, voorzover daarvan bij de uitnodiging tot inschrijving niet uitdrukkelijk wordt afgeweken.

  • 2 Bij opdrachten met een geraamde waarde tot € 50.000 exclusief BTW kan gebruik worden gemaakt

    van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking. Bij een geraamde waarde

    groter dan € 3.000 wordt deze procedure gestart met een schriftelijk verzoek om offerte.

  • 3 Bij opdrachten met een geraamde waarde van € 50.000 exclusief BTW of meer tot een geraamde

    waarde tot aan de Europese drempel voor werken kan gebruik worden gemaakt van een procedure

    van onderhandse aanbesteding, met dien verstande dat het aantal schriftelijke verzoeken om offerte

    ten minste drie bedraagt.

     

Artikel 9 Combinatie van opdrachten  

Een opdracht die elementen bevat van werken, leveringen en/of diensten wordt geplaatst volgens de procedure van het element dat de hoogste waarde vertegenwoordigt.  

Artikel 10 Uitzonderingen procedures leveringen, diensten en werken  

  • 1 Van het bepaalde in artikel 7, eerste lid, kan worden afgeweken, door gebruikmaking van een

    onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking, wanneer in het kader van een

    procedure van openbare aanbesteding of een procedure van openbare aanbesteding met

    voorafgaande selectie

    • a.

      uitsluitend onregelmatige inschrijvingen zijn gedaan of;

    • b.

      uitsluitend onaanvaardbare inschrijvingen zijn gedaan dan wel;

    • c.

      geen of geen passende inschrijvingen zijn gedaan;

      voor zover de oorspronkelijke voorwaarden van de opdracht niet wezenlijk worden gewijzigd.

  • 2 Van het bepaalde in artikel 7, tweede en artikel 8, derde lid, kan worden afgeweken, door

    gebruikmaking van een onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking:

    • a.

      wanneer de opdracht om technische of artistieke redenen of om redenen van bescherming van

      alleenrechten slechts aan een bepaald economisch subject kan worden toevertrouwd;

    • b.

      in gevallen van dwingende spoed, voor zover de omstandigheden die worden ingeroepen om de

      dwingende spoed te rechtvaardigen niet aan de provincie te wijten zijn.

  • 3 Van het bepaalde in artikel 7, tweede lid kan voor opdrachten voor leveringen worden afgeweken,

    door gebruikmaking van een onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking, voor

    door de oorspronkelijke leverancier verrichte aanvullende leveringen die

    • a.

      zijn bestemd voor gedeeltelijke vernieuwing van installaties voor courant gebruik, of;

    • b.

      zijn bestemd voor de uitbreiding van bestaande installaties, als de verandering van leverancier de

      provincie ertoe zou verplichten apparatuur aan te schaffen waarbij een andere techniek wordt

      toegepast, zodat bij gebruik en onderhoud ervan onverenigbaarheid ontstaat of zich

      onevenredige technische moeilijkheden voordoen.

  • 4 Van het bepaalde in artikel 7, tweede lid, en artikel 8,derde lid kan voor aanvullende diensten of

    werken die niet in de oorspronkelijke opdracht zijn opgenomen en die als gevolg van onvoorziene

    omstandigheden noodzakelijk zijn geworden door gebruikmaking van een

    onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking worden afgeweken onder de

    navolgende voorwaarden:

    • a.

      de aanvullende diensten of werken worden gegund aan het economisch subject dat de dienst

      reeds verleend of het werk reeds uitvoert, en

    • b.

      de aanvullende diensten of werken kunnen uit technisch of economisch oogpunt niet zonder

      overwegende bezwaren van de hoofdopdracht worden gescheiden of zijn nodig ter vervolmaking

      van de oorspronkelijke opdracht, en

    • c.

      de waarde van een of meer aanvullende opdracht(en) bedraagt in totaliteit niet meer dan 50%

      van het bedrag van de hoofdopdracht.

       

4. CRITERIA VOOR OPDRACHTEN VOOR LEVERINGEN EN DIENSTEN  

Artikel 11 Criteria voor de kwalitatieve selectie  

  • 1 Van deelneming aan een procedure tot opdrachtverlening kan worden uitgesloten ieder economisch

  • 2 Economische subjecten die niet zijn uitgesloten op grond van het vorige lid worden geselecteerd op

    grond van de navolgende geschiktheidseisen:

    • a.

      inschrijving in het handelsregister of beroepsregister;

    • b.

      voldoen aan de in de aankondiging of het verzoek om offerte gestelde minimumvereisten ten

      aanzien van:

      • -

        specifieke deskundigheid;

      • -

        omvang van het economisch subject, gemeten naar gerealiseerde omzet of aantal werknemers;

      • -

        bereikbaarheid, beschikbaarheid of responstijd;

      • -

        overige voor de opdracht relevante aspecten.

  • 3 Ieder economisch subject, dat deelneemt aan een procedure tot opdrachtverlening is gehouden aan

    de provincie alle informatie, gegevens en bescheiden te verstrekken, welke nodig zijn voor een

    zorgvuldige beoordeling in het kader van dit artikel. Het niet op aanvraag verstrekken van deze

    informatie dan wel het leveren van onjuiste informatie leidt tot uitsluiting van deelname in de verdere

    aanbestedingsprocedure.

     

Artikel 12 Gunningscriteria  

  • 1 Gegund wordt op basis van:

    • a.

      hetzij alleen de laagste prijs;

    • b.

      hetzij, indien aan de inschrijver met de economisch meest voordelige aanbieding wordt gegund,

      verscheidene criteria die rechtstreeks met de aard van de opdracht verband houden, zoals

      bijvoorbeeld de kwaliteit, de prijs, de technische waarde, de esthetische en functionele

      kenmerken, de milieukenmerken, de gebruikskosten, de klantenservice en de technische

      bijstand, de datum van en de termijn voor levering of uitvoering.

  • 2 In het eerste lid, onder b, bedoelde geval wordt het relatieve gewicht van de gekozen criteria voor de

    bepaling van de economisch meest voordelige aanbieding gespecificeerd:

    • a.

      in de aankondiging of het bestek bij openbare aanbesteding;

    • b.

      in de aankondiging van of een uitnodiging tot inschrijving bij een aanbesteding met voorafgaande

      selectie;

    • c.

      in het schriftelijk verzoek om offerte.

       

Artikel 13 Gunning van opdracht  

Voorzover een procedure wordt gevolgd, waarbij er sprake is van meerdere inschrijvers, wordt de opdracht gegund aan die inschrijver die is geselecteerd op grond van artikel 11 en wiens inschrijving of offerte het best voldoet aan de gestelde gunningscriteria.  

5. SLOTBEPALINGEN  

Artikel 14 Drempelwaarden  

De in deze regels genoemde drempelwaarden kunnen iedere twee jaar worden herzien.  

Artikel 15 Afwijking van deze regels  

Een beslissing tot afwijken van deze regels is voorbehouden aan Gedeputeerde Staten.  

Artikel 16 Samenloop met andere aanbestedingsregels  

Als naast de provincie er een of meerdere opdrachtgevers zijn bij eenzelfde opdracht, zijn de aanbestedingsregels van de opdrachtgever die het grootste deel van de opdrachtsom zal gaan betalen van toepassing, tenzij vooraf door Gedeputeerde Staten met de overige opdrachtgever(s) anders is overeengekomen.  

Artikel 17 Overgangsbepaling  

Op aanbestedingsprocedures waarmee reeds een aanvang is gemaakt voorafgaand aan de inwerkingtreding van deze beleidsregels blijven de de Beleidsregels aanbesteding provincie Limburg van 7 februari 2003 (Prov. Blad 2003, nr. 13), laatstelijk gewijzigd bij besluit van Gedeputeerde Staten d.d. 16 december 2008 (Prov. Blad 2008, nr. 108 ) van toepassing.  

Artikel 18 Inwerkingtreding en citeertitel  

  • 1 Deze beleidsregels treden in werking op 15 oktober 2010.

  • 2 Deze beleidsregels worden aangehaald als: Beleidsregels aanbesteding provincie Limburg.

     

Ondertekening

Gedeputeerde Staten voornoemd,  

dhr. L.J.P.M. Frissen, voorzitter  

Mr. A.C.J.M. de Kroon, secretaris  

 

Uitgegeven, 14 oktober 2010  

De Secretaris,  

Mr. A.C.J.M. de Kroon