Organisatie | Westland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling Georganiseerd Overleg |
Citeertitel | Regeling Georganiseerd Overleg |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
De regeling heeft terugwerkende kracht.
Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
26-12-2006 | 01-08-2004 | 01-01-2020 | nieuwe regeling | 16-11-2004 Het Hele Westland 18-12-2006 | B&W dd. 16-11-2004 |
Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:
de in artikel 12:2 van de CAR bedoelde commissie voor georganiseerd overleg;
de ambtenaren in de zin van de Collectieve ArbeidsvoorwaardenRegeling en de werknemers die werkzaam zijn op basis van een arbeidsovereenkomst;
de plaatselijk werkende groeperingen van de landelijke verenigingen van overheidspersoneel, aangesloten bij de centrales welke zijn toegelaten tot het centraal overleg met het College voor Arbeidszaken van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten.
Voor de vertegenwoordiging van het gemeentebestuur in de commissie, bedoeld in artikel 1, wijst het college uit zijn midden één (of meer) vertegenwoordiger(s) en hun plaatsvervanger(s) aan. De aanwijzing geschiedt bij elke nieuwe zittingsperiode van de raad en voorts telkens ter vervanging van hen die ophouden lid van het college te zijn.
Voor de vertegenwoordiging van de toegelaten organisaties in de commissie worden per centrale, bedoeld in artikel 1, derde lid, twee leden en hun plaatsvervanger(s) aangewezen. Deze aanwijzing geschiedt door en uit de organisaties, welke het minimum aantal ambtenaren volgens lid 3 tot haar leden tellen. Indien verschillende organisaties deel uitmaken van een zelfde centrale, geldt het in de vorige zin bepaalde voor deze organisaties gezamenlijk.
Artikel 3 Opgave van lidmaatschap en beëindiging vertegenwoordiging
Degene, die als lid of als plaatsvervanger door een organisatie is aangewezen, houdt op dit te zijn zodra hij geen lid van de organisatie of geen ambtenaar van de gemeente Westland meer is, alsmede indien de organisatie schriftelijk aan college doet weten dat zijn aanwijzing als vertegenwoordiger of plaatsvervanger is ingetrokken.
In deze gevallen wordt zo spoedig mogelijk een opvolger aangewezen.
Artikel 5 Mededeling over wijzigingen in de CAR en UWO
Ingeval in het LOGA (Landelijk Overleg Gemeentelijke Arbeidsvoorwaarden), tussen het College voor Arbeidszaken (van de VNG) en de centrales van overheidspersoneel, overeenstemming wordt bereikt als gevolg waarvan de tekst van de CAR wijzigt dan doen burgemeester en wethouders daarvan mededeling aan de commissie voor georganiseerd overleg.
Artikel 7 Overleg, taak en bevoegdheden
De commissie voert overleg over alle aangelegenheden van algemeen belang voor de rechtstoestand van de ambtenaren met inbegrip van de algemene regels volgens welke het personeelsbeleid zal worden gevoerd.
De commissie kan overleggen over onderwerpen die voorbehouden zijn aan het LOGA (tussen het College voor Arbeidszaken van de VNG en de centrales van overheidspersoneel).
Artikel 8 Besluitvorming b&w en gemeenteraad
Besluiten over de onderwerpen als bedoeld in artikel 7, eerste lid, worden door burgemeester en wethouders noch de gemeenteraad genomen, noch voorstellen op dat gebied gedaan, dan nadat de commissie haar gevoelen over de concept-besluiten, respectievelijk voorstellen heeft kenbaar gemaakt.
Artikel 9 (Aanvullende) voorstellen van de commissie
Heeft een voorstel betrekking op onderwerpen behorende tot de bevoegdheid van burgemeester en wethouders, dan neemt het college daaromtrent een beslissing. Behoort het voorstel tot de bevoegdheid van de gemeenteraad, dan legt het college het voorstel voorzien van zijn advies ter besluitvorming voor aan de raad.
Artikel 12 Oproep, agenda en voltalligheid
Een vergadering kan slechts plaatshebben indien de vertegenwoordiging van het gemeentebestuur aanwezig is en tenminste de helft van de organisaties is vertegenwoordigd. Wanneer de vertegenwoordiging van het gemeentebestuur bestaat uit twee of meer leden van het college kan de vergadering slechts plaatshebben indien tenminste de helft van de vertegenwoordiging van het gemeentebestuur aanwezig is en tenminste de helft van de organisaties is vertegenwoordigd.
Indien wegens onvoltalligheid in de zin van het tweede lid een vergadering niet kan plaatshebben, worden de aan de orde zijnde onderwerpen door de voorzitter geplaatst op de agenda van een binnen 14 dagen te houden nieuwe vergadering, in welke vergadering die onderwerpen in elk geval kunnen worden behandeld.
Artikel 13 Aanvullende onderwerpen
Elk lid heeft het recht onderwerpen ter behandeling aanhangig te maken door deze, in de regel 7 dagen van tevoren, schriftelijk op te geven aan de voorzitter. Deze stelt die onderwerpen zoveel mogelijk in de eerstvolgende vergadering aan de orde.
De vertegenwoordigers van de organisaties kunnen zich laten bijstaan door een vertegenwoordiger van het hoofdbestuur van hun organisatie (zij hebben geen stemrecht); zij zijn voorts bevoegd de onderwerpen van de agenda binnen de grenzen van een doelmatige en vertrouwelijke behandeling van zaken aan voorbespreking in eigen kring te onderwerpen.
De voorzitter kan omtrent het in de vergadering behandelde en omtrent de inhoud van aan de commissie overgelegde stukken geheimhouding opleggen. Deze geheimhouding geldt niet ten opzichte van het college en van de gemeenteraad, alsmede niet tegenover de hoofdbesturen van de vertegenwoordigende organisaties.
De voorzitter kan op verzoek van tenminste twee leden, of zo dikwijls hij dit nodig acht, de vergadering schorsen voor een door hem te bepalen tijd.
De stem van de vertegenwoordiging van de organisaties wordt bepaald door stemming per vertegenwoordigende organisatie, waarbij voor elke organisatie zoveel stemmen worden uitgebracht als ambtenaren bij haar zijn aangesloten op de eerste dag van het lopende jaar, met dien verstande dat voor een organisatie niet meer stemmen in aanmerking komen dan het totaal aantal stemmen dat door de andere organisaties gezamenlijk wordt uitgebracht. Bij staking van stemmen wordt de vertegenwoordiging geacht tegen te hebben gestemd.
Het in de vergadering behandelde wordt zakelijk weergegeven in de notulen, welke zo spoedig mogelijk in afschrift aan de leden worden gezonden, tenzij in het reglement, bedoeld in artikel 18, anders is bepaald.
Indien door de commissie een reglement van orde voor de vergaderingen wordt vastgesteld, behoeft dit de goedkeuring van burgemeester en wethouders.
Artikel 19 Advies- en arbitragecommissie
De artikelen 20, 21, 22, 23, 24, 25 en 26 zijn slechts van toepassing indien de gemeente is aangesloten bij de advies- en arbitragecommissie.
Voor de toepassing van de artikelen 22, 23, 24, 25 en 26 wordt verstaan onder:
de vertegenwoordiging van het gemeentebestuur en de vertegenwoordigers van de organisaties genoemd in artikel 1, derde lid;
-advies- en arbitragecommissie:
de advies- en arbitragecommissie ingesteld door het College voor Arbeidszaken van de VNG.
De artikelen 22, 23, 24, 25 en 26 zijn slechts van toepassing op geschillen betreffende aangelegenheden, bedoeld in artikel 7, eerste lid, voorzover die aangelegenheden uitsluitend de rechtstoestand van ambtenaren betreffen, met inbegrip van de algemene regels volgens welke het personeelsbeleid zal worden gevoerd.
Indien één of meer van de deelnemers aan het overleg tijdens het overleg tot het oordeel komen dat dit overleg niet zal leiden tot een uitkomst die de instemming van alle deelnemers aan het overleg zal hebben, brengen zij dat oordeel binnen zes dagen, nadat zij daarvan in het overleg blijk hebben gegeven, schriftelijk ter kennis van de overige deelnemers aan het overleg.
Tenzij door de commissie, bedoeld in het eerste lid, wordt besloten het overleg voort te zetten dan wel te beëindigen, wordt in de vergadering nagegaan of overeenstemming bestaat over de vraag wat het onderwerp en de inhoud van het geschil is en of een oplossing van dat geschil zal worden gezocht door middel van voortzetting van het overleg nadat het advies is ingewonnen van de advies- en arbitragecommissie dan wel door onderwerping van het geschil aan een arbitrale uitspraak van die commissie.
Artikel 24 Verzoek om advies óf arbitrage
Binnen zes dagen na de vergadering, bedoeld in artikel 23, wordt het verzoek om advies ter kennis gebracht van de voorzitter van de advies- en arbitragecommissie.
Het verzoek wordt ondertekend door de deelnemers aan het overleg die zich voor inwinning van het advies hebben uitgesproken en bevat tenminste het onderwerp en de inhoud van het geschil. Indien in de vergadering bedoeld in artikel 23 geen overeenstemming is bereikt tussen alle deelnemers aan het overleg over de vraag wat het onderwerp en de inhoud van het geschil is, brengen de overige deelnemers aan het overleg hun visie op het onderwerp en de inhoud van het geschil eveneens binnen zes dagen na eerdergenoemde vergadering ter kennis van de voorzitter van de advies- en arbitragecommissie.
Artikel 25 Voortzetting van het overleg na ontvangst van het advies
Binnen twee weken na ontvangst van het advies van de advies- en arbitragecommissie wordt het overleg over het geschil voortgezet.
Artikel 26 Toepassing arbitrale uitspraak
De arbitrale uitspraak van de advies- en arbitragecommissie heeft bindende kracht.
Artikel 27 Niet voorziene geschil(len)
In de gevallen van geschil waarin deze regeling niet voorziet, beslissen burgemeester en wethouders, na overleg met de commissie van georganiseerd overleg.