Organisatie | Barneveld |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Financiële verordening gemeente Barneveld |
Citeertitel | Financiële verordening gemeente Barneveld |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
12-07-2013 | 16-06-2015 | Onbekend. | 09-07-2013 Barneveldse Krant, 11 juli 2013 | Financiële verordening | |
01-01-2008 | 12-07-2013 | nieuwe regeling | 13-11-2007 Onbekend. | Onbekend. |
De raad van de gemeente Barneveld;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders, nr ;
gelet op artikel 149, 186,197, 212, 213 en 213a van de Gemeentewet en het Besluit accountantscontrole gemeenten;
overwegende dat de financiële verordeningen conform toezegging in de meerjarenraadsagenda elke vier jaar herzien worden en dat het wenselijk is om deze in één verordening samen te voegen;
Hoofdstuk 1 Begroting en verantwoording
Artikel 2 Autorisatie begroting, investeringskredieten en begrotingswijzigingen
5. Indien het college voorziet dat een geautoriseerd beleidsproduct of investeringskrediet dreigt te worden overschreden, wordt dit door het college aan de raad gemeld. Buiten de tussentijdse rapportages (zie artikel 3) gebeurt dit bij afwijkingen boven € 50.000 én tenminste 10% verschil. Het college voegt hierbij een voorstel voor wijziging van het beleidsproduct of het investeringskrediet of een voorstel voor bijstelling van het beleid en legt dit aan de raad ter autorisatie voor.
Artikel 3 Tussentijdse rapportage
1. Het college informeert de raad, door middel van tussentijdse rapportages, ten minste twee maal per jaar over de realisatie en afwijkingen van de begroting en doet zonodig voorstellen ter actualisering van de begroting.
2. De inrichting van de tussentijdse rapportage sluit aan bij de programma-indeling van de begroting.
Artikel 4 Waardering en afschrijving vaste activa
1. De materiele vaste activa worden afgeschreven overeenkomstig de bij deze verordening behorende tabel afschrijvingstermijnen. Afwijking van deze tabel is slechts mogelijk bij raadsbesluit. Activa met een verkrijgingprijs van minder dan € 2.500 worden niet geactiveerd, uitgezonderd gronden en terreinen.
Artikel 5 Reserves en voorzieningen
Het college biedt de raad tenminste eenmaal per vier jaar een nota reserves en voorzieningen aan. De raad stelt de kaders voortvloeiend uit de nota vast. De nota behandelt:
Artikel 9 Financieringsfunctie
Het college biedt het treasurystatuut tenminste eenmaal per vier jaar aan de raad aan. De raad stelt de kaders voortvloeiend uit het treasurystatuut vast. Het college neemt in een treasurystatuut de regels op die zij hanteert voor het dagelijks beheer van koersrisico, valutarisico, kredietrisico, relatiebeheer, intern liquiditeitsrisico en geldstromenbeheer. Het college regelt daarbij tevens de administratieve organisatie en interne controle van de financieringsfunctie.
Artikel 10 Risicomanagement & weerstandsvermogen
Het college biedt de raad tenminste eenmaal per vier jaar een nota risicomanagement & weerstandsvermogen aan. De raad stelt de kaders voortvloeiend uit de nota vast. De nota behandelt het beleid omtrent risicomanagement. Ook geeft het de verhouding aan tussen de benodigde en aanwezige weerstandscapaciteit (het weerstandsvermogen). In de paragraaf weerstandsvermogen bij de begroting en de jaarverslaggeving geeft het college de actuele stand van zaken aan.
Hoofdstuk 5 Accountantscontrole
1. Indien de accountant bij een controle afwijkingen, waarvoor geen afdoende verklaringen gegeven kunnen worden, constateert en de afwijkingen leiden tot het niet-afgeven van een goedkeurende verklaring, meldt hij deze schriftelijk aan de raad en zendt een afschrift van deze melding aan het college.
2. Medio het jaar voert de accountant een interim-controle uit. De interim-controle dient in een aaneengesloten tijdsblok van maximaal 4 weken plaats te vinden en uiterlijk 30 september te worden beëindigd. Na het uitvoeren van de interim-controle brengt de accountant een managementletter uit. Hierin wordt ingegaan op te realiseren verbeterpunten
Bijlage behorende bij de Financiële verordening gemeente Barneveld
Tabel afschrijvingstermijnen als bedoeld in artikel 5 (Waardering en afschrijving vaste activa), lid 1