Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Barneveld

Verordening auditcommissie gemeente Barneveld

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBarneveld
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening auditcommissie gemeente Barneveld
CiteertitelVerordening auditcommissie
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Controleverordening gemeente Barneveld 2004 

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

06-07-201018-12-2020nieuwe regeling

04-07-2007

Onbekend.

Onbekend.

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening auditcommissie gemeente Barneveld

 

 

Verordening auditcommissie gemeente Barneveld

Artikel 1 Begripsbepalingen

  • a.

    commissie: auditcommissie;

  • b.

    accountant: de door de raad op grond van artikel 213, 2e lid, Gemeentewet aangewezen accountant;

  • c.

    portefeuillehouder: lid van het college van burgemeester en wethouders belast met de portefeuille financiën/bedrijfsvoering;

  • d.

    rekenkamercommissie: de rekenkamercommissie Barneveld/Leusden/Zeewolde;

  • e.

    college: college van burgemeester en wethouders van Barneveld.

Artikel 2 Taken en bevoegdheden

De commissie heeft de volgende taken en bevoegdheden:

  • a.

    voorbereiding aanbesteding accountantscontrole;

  • b.

    afstemming onderzoeken met accountant, rekenkamercommissie en college;

  • c.

    vaststellen controleprotocol, inclusief specifieke controlepunten en normenkader;

  • d.

    bespreking met de accountant van het bestuurlijk deel van het verslag van bevindingen naar aanleiding van de tussentijdse controle;

  • e.

    bespreking met de accountant van het verslag van bevindingen naar aanleiding van de jaarstukken;

  • f.

    budgethouderschap controlekosten accountant;

  • g.

    voeren van overleg met het college over kwaliteitsverbetering van planning en control;

  • h.

    voorbereiding aanpassing verordeningen ex artikel 212, 213 en 213a van de Gemeentewet.

Artikel 3 Samenstelling

  • a.

    De gemeenteraad benoemt de leden van de commissie en de plaatsvervangers, waarbij van elke fractie in de gemeenteraad maximaal één lid en plaatsvervanger kan worden afgevaardigd in de commissie.

  • b.

    De gemeenteraad wijst een lid van de gemeenteraad, niet zijnde een lid van de commissie, als voorzitter van de commissie aan.

  • c.

    De controller is secretaris van de commissie.

Artikel 4 Adviseurs

  • a.

    De portefeuillehouder is vaste adviseur van de commissie.

  • b.

    De portefeuillehouder kan zich laten bijstaan door ambtelijke adviseurs.

  • c.

    Tenminste eenmaal per jaar heeft de commissie overleg met de accountant zonder de portefeuillehouder en zijn adviseurs.

  • d.

    De rekenkamercommissie en de accountant zijn adviseur van de commissie.

Artikel 5 Openbaarheid

  • a.

    De vergaderingen van de commissie zijn niet openbaar.

  • b.

    Van de vergaderingen wordt een afsprakenlijst gemaakt, die ter kennis van de gemeenteraad wordt gebracht.

Artikel 6 Inwerkingtreding en citeerartikel

  • a.

    Deze verordening kan worden aangehaald als: "Verordening auditcommissie";

  • b.

    Deze verordening treedt in werking op 6 juli 2007.

Vastgesteld in de openbare vergadering van 4 juli 2007.

De raad voornoemd,

de griffier, de voorzitter,