Organisatie | Amsterdam |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieverordening groene daken en muren gemeente Amsterdam |
Citeertitel | Subsidieverordening groene daken en muren gemeente Amsterdam |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | milieu |
Eigen onderwerp | Natuur, milieu en beheer openbare ruimte |
Datum ondertekening inwerkingtredingsbesluit: 17-2-2010
Bron bekendmaking inwerkingtredingsbesluit: Gemeenteblad 2010, afd. 3A, nr. 50/87
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
04-03-2010 | 21-07-2016 | nieuwe regeling | 17-02-2010 Gemeenteblad 2010, afd. 3A, nr. 50/87 | Gemeenteblad 2010, afd. 1, nr. 87 |
Met deze subsidieverordening wil het college de aanleg van groene daken en verticaal groen stimuleren met als doel een bijdrage te leveren aan het verminderen van CO2-emissies door energiebesparing, het voorkomen van wateroverlast in het bebouwde gebied, het binden van fijn stof, het terugdringen van geluidshinder, het tegengaan van de opwarming van de stad en het verhogen van de biodiversiteit en woonkwaliteit.
Artikel 5 Wijze van verdeling en vaststellen subsidieplafond
Voor de wijze van verdeling van het beschikbare bedrag zoals bedoeld in het vorige lid wordt verwezen naar artikel 1:4 van de Algemene Subsidieverordening Amsterdam (ASA), met dien verstande dat als de aanvrager krachtens artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht eenmalig de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, de dag waarop de aangevulde aanvraag is ontvangen met betrekking tot de verdeling als de datum van ontvangst geldt;
Aanvragen die wegens het bereiken van het subsidieplafond niet kunnen worden gehonoreerd worden aangehouden tot het volgende begrotingsjaar. Aanvragen die ook in dat jaar niet kunnen worden gehonoreerd wegens het bereiken van het subsidieplafond, worden geweigerd. De aanvrager wordt hiervan schriftelijk in kennis gesteld.
Wanneer voor de aanleg van het groen dak of verticaal groen een bouwvergunning en/of een monumentenvergunning of een andere gemeentelijke vergunning of ontheffing vereist is, wordt een kopie van de aanvraag meegezonden van de verleende vergunning(en) en/of ontheffing zelf. Het is ook mogelijk om de aanvraag voor een vergunning of ontheffing gelijktijdig in te dienen met de subsidieaanvraag. In dat geval wordt de maximale termijn voor de beslissing over de subsidie verlengd met de maximale termijn voor de beslissing over de vergunning of ontheffing.
Toelichting Subsidieverordening groene daken en muren gemeente Amsterdam
Het college van Burgemeester en wethouders heeft in antwoord op de raadsnotitie van de raadsleden mw. Burke, Willemse, Bos en de heer Geurts geheten ‘een rood-groene coalitie zorgt voor rood-groene daken' van 19 februari 2008 onder meer toegezegd met een subsidieregeling voor groene daken te komen voor zowel grotere als kleinere projecten en volgens het principe ‘wie het eerst komt, het eerst maalt. Deze subsidieregeling is de uitwerking van deze toezegging. Bij de behandeling van het pre-advies in de gemeenteraad op 11 maart 2009 is een motie aangenomen van het raadslid Van Drooge om ook voorstellen te doen voor maatregelen om groene muren te stimuleren. Met deze subsidieregeling wordt ook de aanleg van verticaal groen ofwel een groene muur gestimuleerd.
Er is een aantal stadsdelen dat al een subsidieregeling voor extensieve groene daken in het leven heeft geroepen. Deze subsidieregeling onderscheidt zich daarvan doordat ze gericht is op:
Doel van de subsidieverordening
De subsidieverordening groene daken en muren van de gemeente Amsterdam is ingesteld om het aanbrengen van groene daken (kruiden of vegetatiedaken en daktuinen) en verticaal groen in de hele gemeente te stimuleren. In dat kader zal een deel van het subsidiebudget worden besteed aan een of enkele icoonprojecten die een voorbeeldfunctie kunnen vervullen om de bekendheid met groene daken te vergroten.
Groene daken en verticaal groen brengen een stukje natuur in de stad, vergroten de biodiversiteit en hebben een positief effect op het milieu. Veel groene daken in de stad dragen bij aan het tegengaan van het zogenaamde ‘urban heat effect', d.w.z. dat de temperatuur in de binnenstad tot wel 6° hoger kan zijn dan van het omringende platteland. In het veranderende klimaat zorgen groene daken voor een buffer in de waterafvoer bij heftige buien, waardoor minder wateroverlast op straat plaats zal vinden. Ook hebben zij een positief effect op de kwaliteit van het hemelwater en het fijn stof gehalte in de lucht. Voor bewoners zijn er verder de voordelen van een goede isolatie en binnenklimaatbeheersing (koeler in de zomer en warmer in winter) en geluidsisolatie. Daarbij heeft de dakbedekking een langere levensduur, omdat groene daken beschermen tegen UV-straling en temperatuurschommelingen. Groene daken laten zich overigens prima combineren met zonnepanelen.
Hoewel de subsidieverordening in de eerste plaats is bedoeld om particulieren te stimuleren tot het aanleggen van een groen dak of verticaal groen, willen wij woningbouwverenigingen en bedrijven ook tot aanleg ervan aanzetten. Wanneer blijkt dat er dusdanig veel (grote) aanvragen binnen komen van woningbouwverenigingen en bedrijven dat weinig particuliere aanvragen kunnen worden gehonoreerd, zal in het daarop volgende jaar het beschikbare subsidiebedrag worden verdeeld over beide categorieën aanvragers.
Deze subsidiebeschikking is bedoeld voor groene daken en verticaal groen. Het groene dak moet tenminste bestaan uit een wortelkerende laag, een drainagelaag, een substraatlaag en een vegetatielaag. Soms wordt ook een filtervlies als tussenlaag opgenomen. Bij extensieve groene daken beperkt de begroeiing zich tot laagblijvende (vet)planten, mossen en kruiden. De belasting varieert van 20 tot 200 kg per vierkante meter, waardoor ze vaak geen aangepaste dakconstructie vergen en ook op de meeste bestaande (nieuwere) gebouwen en woonboten aangebracht kunnen worden. Voor gebouwen van vóór 1960 zijn vaak bouwkundige aanpassingen nodig. De extensieve groene daken hebben geen gebruiksfunctie en zijn alleen voor onderhoud toegankelijk wat overigens slechts enkele keren per jaar nodig is.
Lichte of eenvoudige intensieve groene daken zijn te vergelijken met kruidenrijke graslanden. Dit type wordt dikwijls niet als een apart groen daktype beschouwd, maar als een overgang tussen intensieve en extensieve groene daken. Dit komt onder meer tot uiting in de hogere begroeiing, het gewicht en het onderhoud.
Intensieve groene daken zijn - in de meest uitgebreide vorm - vergelijkbaar met tuinen op de grond. De begroeiing bestaat meestal voor een groot deel uit grassen met daarnaast ook kruiden, struiken en zelfs volwassen bomen. Naast de begroeiing kunnen ook paden, terrassen en eventueel zelfs een vijver aanwezig zijn. Zowel qua uitzicht, gebruik als onderhoud zijn deze groene daken min of meer vergelijkbaar met gewone tuinen. Een dergelijk dak weegt al gauw meer dan 300 kg tot soms wel 1500 kg per vierkante meter en vergt bij de bestaande bouw een aangepaste dragende constructie en hoge investeringen. Het gewicht is ook afhankelijk van de aangelegde waterberging. Omdat een dergelijke daktuin op een bedrijfsgebouw in een binnenblok een enorme verrijking kan zijn van de leefomgeving van omwonenden willen wij in het bijzonder de aanleg van daktuinen in deze situaties stimuleren. De gemiddelde aanlegkosten variëren van € 45,-/m2 voor een extensief groen dak tot € 120,- /m2 voor een intensieve daktuin.
Verticaal groen ofwel een groene of levende muur is een verticale constructie die meestal losstaat van de gevel. De vochthuishouding is dan in de muur geregeld (irrigatie en drainage). De planten wortelen dan niet in de bodem, maar in aan of in de muur aangebrachte bakken of zakken. Maar soms is de groene muur een constructie van groene planten als een soort voorzetgevel waarin de planten in de grond staan. Alleen groene muren in of duidelijk zichtbaar vanuit de openbare ruimte komen in aanmerking voor subsidie.
De subsidie kan alleen worden aangevraagd voor het realiseren van een groen dak op een bestaand of een (bij renovatie) te vernieuwen dak op een bestaand gebouw, woonwagen of woonboot of voor verticaal groen in een bestaande situatie. Dakterrassen vallen niet onder de doelstelling van de subsidieregeling. Voor nieuwbouwprojecten wordt aangenomen dat een groen dak dan wel een daktuin of verticaal groen wordt meegenomen in het programma van eisen en het ontwerp. In een dergelijk geval zijn de kosten van een groen dak integraal onderdeel van de ontwerp- en nieuwbouwkosten zodat ze niet gesubsidieerd hoeven te worden.
De beoordeling of de dragende constructie van een gebouw voldoende draagkracht bezit om het groene dak te dragen en of het dak in de juiste staat verkeert, is de verantwoordelijkheid van de subsidieaanvrager en/of eigenaar van het dak. De aanvrager dient altijd na te gaan of een bouwvergunning nodig is. In het subsidiebedrag is rekening gehouden met de kosten van bouwkundige berekeningen die in bepaalde situaties zijn vereist. Voor woonboten gelden geen wettelijke eisen voor de constructie bij de aanleg van groene daken.
Wanneer een extensief groen dak wordt aangebracht op een bestaand plat dak (of alleen de dakbedekking wordt vernieuwd) zal er in principe geen bouwvergunning nodig zijn. Maar het kan zijn dat in de praktijk toch een bouwvergunning nodig is als er sprake is van het verhogen van een dakrand, constructieve vernieuwing, vernieuwing van de afwatering van het hemelwater en aanpassing van installaties en afvoerpijpen. Per geval moet worden beoordeeld of er sprake is van een bouwvergunningplicht. Vaak zal het dan gaan om een zogenaamde lichte bouwvergunning. Als een schuindak van een groene bedekking wordt voorzien, zal áltijd een bouwvergunning nodig zijn als hierbij de gehele dakbedekking (pannen) wordt vervangen. Bij intensieve groene daken bepaalt het ontwerp of een bouwvergunning nodig is. Voor verticaal groen of groene muur zal altijd een bouwvergunning nodig zijn. Voor zover sprake is van verticaal groen op de openbare weg is ook de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van toepassing. Neem daarvoor contact op met het stadsdeel.
Wanneer een bouwvergunning noodzakelijk is, moet deze op de reguliere manier worden aangevraagd. Wij raden aan al vóór het indienen van een subsidieaanvraag vooroverleg te hebben met een vergunningmedewerker van het stadsdeel om te bepalen wat de kansen zijn dat een bouwvergunning kan worden verleend respectievelijk deze vergunning al in bezit te hebben.
Het verhaal over bouwvergunningen voor gebouwen geldt evenzeer voor woonwagens.
Wanneer een groen dak wordt aangelegd op een rijks- of gemeentelijk monument, is naast een bouwvergunning áltijd een monumentenvergunning nodig. Met de aanvraag om een monumentenvergunning vraagt het stadsdeel advies aan het gemeentelijke bureau Monumenten en Archeologie. Omdat bij dit soort gebouwen de bescherming van de oorspronkelijke staat van belang is, zal met een dergelijk verzoek zeer terughoudend worden omgegaan. Wanneer de wens bestaat een groen dak aan te leggen op een (plat) dak van een monument, wordt aangeraden eerst contact op te nemen met het gemeentelijke bureau Monumenten en Archeologie, om te polsen wat de eventuele mogelijkheden zijn.
Eenzelfde verhaal geldt voor woonboten. Op grond van artikel 2.3.4 van de Verordening op de Haven en het Binnenwater is voor het verbouwen van een woonboot een vergunning vereist indien de afmetingen of het aanzicht veranderen.
Zowel particuliere eigenaren, verenigingen van eigenaren (VVE's), woningbouwverenigingen en bedrijven kunnen de subsidie aanvragen. Ook huurders kunnen, met schriftelijke toestemming van de eigenaar, een subsidie aanvragen. Hetzelfde geldt voor bewoners van een bovengelegen pand die het dak van een pand, waar zij op uitkijken, zoals in een binnentuin, willen vergroenen. Dit mag, mits toestemming van de eigenaar verkregen is. Het aanvraagformulier kan samen met de vereiste gegevens per post worden ingediend bij de Dienst Ruimtelijke Ordening (Postbus 2758, 1000 CT Amsterdam, ovv subsidie groene daken en muren centrale stad), of worden afgegeven aan de balie van een van de stadsdeelkantoren.
Voor de behandeling van aanvragen, de vaststelling en de uitbetaling geldt hetgeen daarover is bepaald in deze subsidieverordening en voor zover daarin niet is voorzien door de Algemene Subsidieverordening Amsterdam (ASA) en de Algemene wet bestuursrecht (Awb).
Een aanvrager van subsidie in het kader van deze regeling kan niet voor hetzelfde project gebruik maken van andere subsidieregelingen voor groene daken, bijv. die van stadsdelen. Dat zal bij de vaststelling van het subsidiebedrag worden nagegaan.
De subsidieregeling staat wel toe dat aanvragen voor groene daken die afzonderlijk onder de 40m2 blijven gecombineerd worden tot één aanvraag waarbij minimaal 40m2 groen dak wordt gerealiseerd.
Als de aanvrager de omzetbelasting (BTW) kan verrekenen met de Belastingdienst, beperkt de subsidie zich tot de ‘kale' ontwerp- en aanlegkosten.
Deze subsidieregeling + toelichting en een populaire samenvatting is te zijner tijd te vinden op de gemeentelijke website http://www.groenedaken.amsterdam.nl/.