Organisatie | Utrecht |
---|---|
Organisatietype | Provincie |
Officiële naam regeling | Besluit van provinciale staten van Utrecht van 09 mei 2005 tot instelling van een commissie voor de beleidsaudits (Instellingsbesluit beleidsaudits) |
Citeertitel | Besluit van provinciale staten van Utrecht van 09 mei 2005 tot instelling van een commissie voor de beleidsaudits |
Vastgesteld door | provinciale staten |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | organisatie intern |
Geen.
Provinciewet, art. 82, lid 1
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
21-07-2005 | nieuwe regeling | 09-05-2005 Prov. blad 2005, 28 | PS2005BEM10 |
De voorzitter van provinciale staten benoemt de leden van de commissie, wanneer provinciale staten hebben besloten tot het houden van een beleidsaudit. Iedere statenfractie kan daarvoor één kandidaat voordragen. De commissie dient qua samenstelling van de onderscheidene fracties te steunen op een meerderheid in provinciale staten.
Aldus besloten in de vergadering van 9 mei 2005.
Voorzitter, B. Staal
Griffier, W.L.F. van Herwijnen
In samenhang met de voorbereiding van de besluitvorming om te komen tot een rekenkamer, heeft de subcommissie voor de jaarrekening zich uitgesproken om naast de rekenkamer tevens een commissie voor beleidsaudits in het leven te roepen, zoals deze ook in de vorige statenperiode heeft gefunctioneerd. Het besluit van 22 mei 2000 tot instelling van die commissie expireerde echter bij het aflopen van de vorige statenperiode.
Om een idee te geven van welk soort onderwerpen zich lenen voor een beleidsaudit wordt een aantal criteria verwoord, die overigens niet als limitatief en bindend dienen te worden beschouwd:
Artikel 6: Dit artikel regelt de feitelijke onderzoeksopzet en de ondersteuning door de ambtelijke organisatie, de informatie verstrekking aan de commissie, de inschakeling van externen etc.
Artikel 7: Dit artikel regelt de procedure na het gereed komen van het rapport. Onderdeel van de procedure is dat de Wat betreft de wettelijke grondslag wordt verwezen naar artikel 82 lid 1 van de Provinciewet. Dit artikel bepaalt dat provinciale staten of gedeputeerde staten andere commissies dan bedoeld in artikel 80, eerste lid, en 81, eerste lid, (respectievelijk statencommissies ter voorbereiding van de besluitvorming door PS en bestuurscommissies) kunnen instellen.
De commissie voor de beleidsaudits onderscheidt zich van de Randstedelijke Rekenkamer op het fundamentele onderdeel, dat de staten rechtstreeks aan de commissie voor beleidsaudits een onderzoeksopdracht kunnen geven. Bij de Randstedelijke Rekenkamer kan alleen sprake zijn van een verzoek van de Staten aan de Rekenkamer, waarbij het de vraag is of het gevraagde onderzoek ook daadwerkelijk wordt gehouden. Daarbij bepaalt de Randstedelijke Rekenkamer zelf volgens welke methodiek het onderzoek plaatsvindt. Kortom de invloed van uw staten zelf op de commissie voor de beleidsaudits is dus groot en rechtstreeks. Zo kunnen in het statendebat de te stellen onderzoeksvragen en randvoorwaarden van het onderzoek onderwerp van beraadslaging en besluitvorming zijn.
Voor het hebben van een totaal beeld is het van belang erop te wijzen dat gedeputeerde staten wettelijk gehouden zijn tot periodiek onderzoek naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van het door hen gevoerde bestuur (artikel 217 a van de Provinciewet). Een en ander is nader uitgewerkt in de door uw staten op 19 januari 2004 vastgestelde Verordening interne zaken provincie Utrecht 2004. Artikel 4:16 luidt: Jaarlijks stellen gedeputeerde staten een plan vast voor onderzoek naar de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het door hen gevoerde bestuur. Voor 31 december van het voorafgaande jaar stellen zij provinciale staten van het plan in kennis. Artikel 5:2 bepaalt, dat het eerste plan betrekking heeft op 2005. Inmiddels is u het plan bij brief van 14 december 2004 toegezonden.
Zoals reeds aangegeven heeft de subcommissie voor de jaarrekening zich – gezien de ervaringen in de vorige statenperiode - uitgesproken voor het opnieuw creëren van de mogelijkheid, dat naast de rekenkameronderzoeken en de verplichte GS-onderzoeken, ook de Staten zelf een onderzoek kunnen entameren. Het gaat in de vorm van een beleidsaudit dan primair om het doorlichten van een beleidsproces, waarbij de uitkomsten vergeleken worden met de vooraf gestelde beleidsdoelen en het beoordelen van de effectiviteit van het beleid.
Artikel 1: Dit artikel spreekt voor zich en sluit aan bij de wens om tot een aparte commissie voor de beleidsaudits te komen.
Artikel 2: Gezien het belang van de commissie voor de Staten is het gewenst dat elke statenfractie in de commissie vertegenwoordigd is. De commissie staat uitsluitend open voor statenleden en commissieleden, niet zijnde statenleden. Bij de samenstelling van de commissie is het gewenst dat de verschillende discplines in de commissies zijn vertegenwoordigd, eventueel aan te vullen met externe deskundigheid, als bedoeld in artikel 6. De benoemingen vinden plaats op voorstel van de fractievoorzitters en na overleg in het fractievoorzittersconvent. Het lidmaatschap is gebonden aan de duur van een beleidsaudit. Een fractie is niet verplicht tot deelname. Wel dient het aantal leden een meerderheid in de Staten te vertegenwoordigen.
Artikel 3: Dit artikel regelt de benoeming van een extern voorzitter en zijn vervanging.
Artikel 4: De statengriffier dan wel een door hem aangewezen adjunct-griffier fungeert als secretaris van de commissie. Tevens wordt het afleggen van verantwoording in dit artikel geregeld.
Artikel 5: In dit artikel wordt beschreven dat alleen een beleidsaudit wordt gehouden wanneer de staten daartoe – bij gewone meerderheid – besluiten. Elk statenlid kan daar een voorstel voor doen.
secretaris/algemeen directeur en de betrokken gedeputeerde de gelegenheid wordt geboden commentaar op de uitkomsten van de beleidsaudit kenbaar te maken. Het rapport wordt onverwijld uitgebracht aan provinciale staten.
Artikel 8: Dit artikel regelt de in werking treding van het besluit. In tegenstelling tot de vorige statenperiode wordt de commissie voor de beleidsaudits als instituut permanent. De commissie wordt echter pas geactiveerd wanneer de Staten besluiten tot het houden van een beleidsaudit. In dat geval worden de leden benoemd, waarvan de zittingsduur is beperkt tot de duur van de te houden beleidsaudit.
Tenslotte treft u separaat aan een ontwerp-besluit tot wijziging van de verordening rechtspositie staten- en commissieleden provincie Utrecht 1994. Voorgesteld wordt aan artikel 12, eerste lid letter h toe te voegen, regelende de vergoeding van de voorzitter van de commissie voor de beleidsaudits.
Voor de commissie van de beleidsaudits is het krediet beschikbaar dat resteert na de instelling van de Randstedelijke Rekenkamer, waartoe u inmiddels heeft besloten. Het krediet bedraagt voor 2005 € 100.000,=