Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Terschelling

Havenreglement 2006

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieTerschelling
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingHavenreglement 2006
CiteertitelHavenreglement 2006
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Havenverordeing Terschelling 2006

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

24-11-2006nieuwe regeling

10-10-2006

de Terschellinger

245

Tekst van de regeling

Intitulé

Havenreglement 2006

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Terschelling,

gelet op artikel 5, lid 1: het bepaalde in de Havenverordening Terschelling 2006;

BESLUIT

vast te stellen het

HAVENREGLEMENT

In dit reglement zijn de gebruiksregels opgenomen die voortkomen uit de havenverordening en die gelden voor het in die verordening vermelde toepassingsgebied, met uitzondering van de jachthaven, geëxploiteerd door de Stichting Passantenhaven Terschelling.

 

Artikel 1  

Elk binnenvarend of vertrekkend vaartuig dient, voordat het de haven binnenvaart of de haven verlaat, kanaal 12 van de marifoon uit te luisteren en zich aan of af te melden bij de havenmees-ter.

Artikel 2  

Ingevolge de havenverordening is het verboden de haven binnen te varen met een vaartuig met afmetingen groter dan aangegeven in bijlage 13 van het BPR voor de haven van Terschelling(85.00 x 12.00 x 3.40 meter). De havenmeester kan ontheffing verlenen van dit verbod. Die ont-heffing is afhankelijk van het tij, diepgangschip en diepte van de haven en het type schip zie toelichting bij artikel 2.3 verordening  

Artikel 3  

Het is, tenzij met uitdrukkelijke toestemming van de havenmeester, verboden anders dan metgestreken zeilen met een vaartuig de haven in of uit te varen. 

Artikel 4  

De schipper is verplicht bij aankomst in de haven hiervan terstond kennis te geven ten kantore van de havenmeester en daarbij op te geven de naam van de schipper, het laadvermogen, de naam en herkomst van het vaartuig, het zich aan boord bevindende aantal personen en voorzo-ver van toepassing de aard van de lading en de hoeveelheid. Tevens dient het verschuldigde liggeld en de te betalen toeristenbelasting bij aankomst in de haven in het havenkantoor te worden voldaan.  

Artikel 5  

  • 1

    Elk vaartuig is verplicht een ander vaartuig langszij te laten afmeren.

  • 2

    Het is verplicht recht van overgang te verschaffen en verboden de toegang tot een vaartuig te blokkeren

  • 3

    De schipper of kapitein is verplicht ervoor te zorgen dat het vaartuig vlot en veilig kan worden betreden en verlaten.

Artikel 6  

Het is niet toegestaan een vaartuig, behoudens met toestemming van de havenmeester, langer dan 24 uur aanéén onbeheerd achter te laten.

Artikel 7  

Een ieder dient de aanwijzingen van de havenmeesters op te volgen.

Artikel 8  

Een ieder is gehouden orde, rust en zindelijkheid te betrachten, de veiligheid in acht te nemen en te voorkomen dat er aanstoot gegeven wordt door gedrag. Het is niet toegestaan: 1. hinderlijk lawaai te maken (bij dit verbod wordt niet gedoeld op het veroorzaken van geluid als gevolg van met toestemming van de havenmeester gehouden bijeenkomsten);2. het havencomplex te verontreinigen met afvalstoffen (daaronder begrepen afvalstoffen af-komstig van het boordtoilet en uitwerpselen van dieren), olie, lenswater en dergelijke;3. a. behoudens met toestemming van de havenmeester motoren anders te laten draaien dan om het vaartuig te verplaatsen;b. behoudens met toestemming van de havenmeester stroomaggregaten te laten draaien tussen 20.00 uur ’s avonds en 8.00 uur ’s ochtends.4. in de haven scheepswanden te bikken of anti-fouling op een vaartuig aan te brengen. 5. behoudens met toestemming van de havenmeester elders ligplaatsen in te nemen dan is overeengekomen dan wel is aangewezen;6. met gehesen zeilen of met onveilige of voor anderen hinderlijke snelheid in de haven te va-ren;7. het vaartuig niet behoorlijk af te meren of in onverzorgde staat te laten;8. open vuur (waaronder begrepen barbecuen) te gebruiken, behoudens met toestemming en op aanwijzing van de havenmeester.9. eigendommen buiten het vaartuig onbeheerd te laten;10. in de haven te zwemmen, tenzij de havenmeester daar toestemming voor verleent; Die toe-stemming is afhankelijk van de locatie, tij en stroomsnelheid.11. behoudens toestemming van de havenmeester, in het vaartuig te overnachten dan wel dit vaartuig als woon- en/of verblijfplaats te kiezen.

Overtreding van dit in artikel genoemde verboden geeft de havenmeester het recht de overtre-der de toegang tot de haven, de bijbehorende terreinen en de zich aldaar bevindende gebouwen te ontzeggen.

 

Artikel 9  

Ter verwijdering van de stoffen, genoemd in artikel 8, lid 2, dient men overleg met de havenex-ploitant of havenmeester te plegen. Ingeval van verontreiniging als bedoeld in artikel 8, lid 2, is de havenmeester gerechtigd de ver-ontreiniging op kosten van de veroorzaker te (doen) verwijderen.  

Artikel 10  

De havenexploitant is niet aansprakelijk voor schade, toegebracht aan personen of goederen, van welke aard of door welke oorzaak ook, of voor verlies of diefstal van enig goed, tenzij een en ander het gevolg is van een aan hem en/of de zijnen toerekenbare tekortkoming.

 

Artikel 11  

Het is de gebruiker, zonder uitdrukkelijke toestemming van de havenexploitant, verboden het in de haven afgemeerde vaartuig of de ligplaats tot voorwerp van commerciële activiteit te maken. Hieronder wordt mede verstaan het aanbrengen van daartoe strekkende borden, mededelingen, aanduidingen, etc.

Artikel 12  

  • 1

    Het innemen van een ligplaats ontheft de schipper niet van zijn verplichting zich er van te overtuigen dat de plaats voor zijn vaartuig veilig is.

  • 2

    De schipper is verplicht er voor te zorgen dat het vaartuig, zolang het een ligplaats inneemt, ten genoegen van de havenmeester is vastgemaakt aan de daartoe bestemde ringen of meerpalen, of, ingeval van “stapelen”, aan het naastliggend vaartuig.

  • 3

    Het is zonder toestemming van de havenmeester verboden een vaartuig met sloten vast te leggen of vastgelegd te houden.

Artikel 13  

De schipper is verplicht de trossen en kettingen, waarmede zijn vaartuig is gemeerd of veran-kerd, af te vieren, in te korten, zijn vaartuig te verhalen, te meren en gemeerd te houden op de nieuwe, door de havenmeester aangewezen ligplaats, indien en zodra te kennen is gegeven dat dit vereist is in het belang van de scheepvaart.

Artikel 14  

Op vordering van de havenmeester is de schipper te allen tijde verplicht zijn vaartuig te doen stilliggen, te meren, te verhalen of in de door deze ambtenaar aangewezen richting te doen ver-wijderen, dan wel de vaart van zijn vaartuig te doen verminderen of te doen vermeerderen.

Artikel 15  

  • 1

    Dit reglement treedt in werking met ingang van de dag, volgende op die waarop zij is afge-kondigd

  • 2

    Dit reglement kan worden aangehaald als “Havenreglement Terschelling 2006”.

Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Ter-schelling in zijn vergadering van 10 oktober 2006,

 

J.J. Hoogkamer                                   mr. J.M. Visser, secretaris. ,                                        burgemeester.