Organisatie | Huizen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad |
Citeertitel | reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
gemeentewet, art. 16
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
12-04-2013 | 01-05-2014 | wijziging art. 39 lid 6 | 21-03-2013 Nieuwsblad voor Huizen, 11 april 2013 | 6.3 | |
31-12-2010 | 01-05-2014 | nieuwe regeling | 16-12-2010 Nieuwsblad voor Huizen, 30 december 2010 | Onbekend |
Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen
Het presidium bestaat uit de volgende leden: de voorzitter, de vice-voorzitter en de plaatsvervangend vice-voorzitter, de voorzitters van de raadscommissies en de voorzitter van de rekeningcommissie. De commissievoorzitters kunnen zich bij verhindering laten vervangen door de plaatsvervangend commissievoorzitters.
De vergaderingen van het presidium maken deel uit van het door de raad vast te stellen vergaderschema van raads- en commissievergaderingen. Binnen de cyclus van een raadsvergadering en de daaraan voorafgaande commissievergaderingen, vergadert het presidium in de regel twee weken voorafgaand aan de eerste commissievergadering.
Hoofdstuk 2. Toelating van nieuwe leden; benoeming wethouders; fracties
Artikel 6. Toelating nieuwe leden en benoeming wethouders
Bij elke benoeming van nieuwe leden van de raad stelt de raad een commissie in bestaande uit drie leden van de raad. De commissie onderzoekt de geloofsbrieven en de daarop betrekking hebbende stukken van nieuw benoemde leden. Voor de duur van het onderzoek van de commissie schorst de voorzitter de vergadering.
Indien boven de kandidatenlijst een aanduiding was geplaatst, voert de fractie in de raad deze aanduiding als naam. Indien geen aanduiding boven de kandidatenlijst was geplaatst, deelt de fractie in de eerste vergadering van de raad aan de voorzitter mee welke naam deze fractie in de raad wil voeren.
Indien één of meer leden van een of meer fracties als zelfstandige fractie gaan optreden of indien één of meer leden van een fractie zich aansluiten bij een andere fractie wordt hiervan zo spoedig mogelijk schriftelijk mededeling gedaan aan de voorzitter. Voor het splitsen dan wel het vormen van nieuwe fracties is geen toestemming vereist van de raad.
Paragraaf 1. Tijdstip van vergaderen; voorbereidingen
Artikel 8. Vergaderfrequentie, begin- en eindtijd, voortzetting vergaderingen
Indien, met inachtneming van het bepaalde in de leden 2 en 3, de agenda van de vergadering nog niet is afgehandeld vanwege het bereiken van het sluitingsuur, dan zal de behandeling van de agenda worden voortgezet op de eerstvolgende maandag om 19.30 uur. Deze voortgezette vergadering wordt gesloten nadat alle resterende agendapunten zijn afgehandeld.
In spoedeisende gevallen kan de voorzitter, na verkregen instemming van het presidium, na het verzenden van de schriftelijke oproep tot uiterlijk 48 uur voor de aanvang van een vergadering een aanvullende agenda opstellen. De aanvullende agenda en de daarbij behorende voorstellen worden, zo mogelijk, voorafgaand aan de raadsvergadering aan de raadsleden verzonden. Als dit niet mogelijk is, dan gebeurt toezending in ieder geval via de mail, en draagt de griffier er zorg voor dat leden van de raad de aanvullende agenda en daarbij behorende voorstellen bij aanvang van de vergadering op de vergadertafel aantreffen.
Artikel 10. Ter inzage leggen van stukken
De oproep, de (aanvullende) agenda, de voorstellen die daarbij horen en de stukken die ter toelichting op de onderwerpen of voorstellen op de agenda dienen, worden voor raadsleden ter inzage gelegd in de daarvoor bestemde leeskamer voor raadsleden, en zijn tevens via de website van de gemeente in te zien. Indien na het verzenden van de schriftelijke oproep stukken ter inzage worden gelegd, wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden van de raad.
Stukken waarop op grond van artikel 25, eerste of tweede lid, van de Gemeentewet geheimhouding is opgelegd, blijven in afwijking van het eerste lid, onder berusting van de griffier en kunnen door raadsleden bij de griffier worden ingezien. De griffier draagt er zorg voor dat deze stukken, uitsluitend voor raadsleden, ook via de gemeentelijke website kunnen worden ingezien.
De oproep, de (aanvullende) agenda, de voorstellen en de stukken die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op de agenda dienen worden, met uitzondering van de stukken waarop op grond van artikel 25, lid 1 of 2, geheimhouding is opgelegd, gelijktijdig met het verzenden van de schriftelijke oproep voor eenieder in de daarvoor bestemde publieksruimte in het gemeentehuis ter inzage gelegd. Vanaf het moment dat voornoemde stuken ter inzage liggen kunnen deze tevens via de gemeentelijke website worden ingezien.
Paragraaf 2. Orde van de vergadering
Bij binnenkomst in de vergaderzaal tekent ieder lid van de raad de presentielijst. Aan het einde van elke vergadering wordt die lijst door de voorzitter en de griffier door ondertekening vastgesteld.
Artikel 15. Mondelinge mededelingen
Nadat de vergadering geopend is doet de voorzitter mededeling van hetgeen mondeling ter kennis van de raad dient te worden gebracht.
Het lid van de raad dat tijdens het vragenuur vragen wil stellen, meldt dit onder aanduiding van het onderwerp en de te stellen vragen ten minste voor 14.00 uur op de dag van de raadsvergadering bij de voorzitter. De voorzitter kan weigeren een onderwerp tijdens het vragenuur aan de orde te stellen indien het onderwerp in de raadsvergadering op diezelfde dag aan de orde komt.
Artikel 18. Verslag en besluitenlijst
De leden, de voorzitter, de wethouders, de griffier en de secretaris hebben het recht, een voorstel tot verandering aan de raad te doen, indien het conceptverslag onjuistheden bevat of niet duidelijk weergeeft hetgeen gezegd of besloten is. Een voorstel tot verandering dient tenminste 24 uur voor de aanvang van de vergadering bij de griffier te worden ingediend. De raadsleden worden, zo mogelijk, tijdig voorafgaand aan de raadsvergadering van de voorgestelde veranderingen in het verslag in kennis gesteld.
een overzicht van het verloop van elke stemming, met vermelding bij hoofdelijke stemming van de namen van de leden die voor of tegen stemden, onder aantekening van de namen van de leden die zich overeenkomstig de Gemeentewet van stemming hebben onthouden of zich bij het uitbrengen van hun stem hebben vergist;
Zo spoedig mogelijk na de vergadering wordt de besluitenlijst toegezonden aan de leden van de raad, het college en de secretaris. De griffier draagt er voorts zorg voor dat, voor zover de aard en de inhoud van de besluitvorming zich daartegen niet verzet, de besluitenlijst tevens via de gemeentelijke website kan worden ingezien.
Bij de raad ingekomen stukken, waaronder schriftelijke mededelingen van het college en de burgemeester aan de raad, worden door de burgemeester op een lijst geplaatst. Hierop wordt tevens de door het college geadviseerde wijze van afdoening van de ingekomen stukken vermeld. Deze lijst wordt gelijktijdig met de in artikel 9, lid 4 vermelde stukken aan de leden van de raad toegezonden en ter inzage gelegd.
Artikel 22. Spreektijdregeling
Uiterlijk voor 12 uur ‘s ochtends op de dag voorafgaande aan de raadsvergadering doen de fracties, op basis van de spreektijdregeling in het vorige lid. opgave aan de griffier van de spreektijd die de fractie bij elk agendapunt verwacht nodig te hebben. Op basis hiervan stelt de griffier een agenda op met achter elk agendapunt de vermelding onder welke categorie van de spreektijdregeling het agendapunt valt. Deze agenda ligt bij aanvang van de vergadering voor elk lid op de vergadertafel.
Artikel 23. Handhaving orde; schorsing
Indien een spreker zich in beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen uitlaat, afwijkt van het in behandeling zijnde onderwerp, een andere spreker herhaaldelijk interrumpeert, dan wel anderszins de orde verstoort, wordt hij door de voorzitter tot de orde geroepen. Indien de betreffende spreker, hieraan geen gevolg geeft, kan de voorzitter hem gedurende de vergadering waarin zulks plaats heeft over het aanhangige onderwerp het woord ontzeggen.
Op verzoek van een lid van de raad of op voorstel van de voorzitter kan de raad besluiten de beraadslaging voor een door hem te bepalen tijd te schorsen teneinde het college of de leden de gelegenheid te geven tot onderling nader beraad. De beraad-slagingen worden hervat nadat de schorsingsperiode verstreken is.
Paragraaf 3. Procedures bij stemmingen
Artikel 27. Algemene bepalingen over stemming
Heeft een lid zich bij het uitbrengen van zijn stem vergist, dan kan hij deze vergissing nog herstellen voordat het volgende lid gestemd heeft. Bemerkt het lid zijn vergissing pas later, dan kan hij nadat de voorzitter de uitslag van de stemming bekend heeft gemaakt wel aantekening vragen dat hij zich heeft vergist; in de uitslag van de stemming brengt dit echter geen verandering.
Artikel 29. Stemming over personen
Het stembureau onderzoekt of het aantal ingeleverde stembriefjes gelijk is aan het aantal leden dat ingevolge het tweede lid verplicht is een stembriefje in te leveren. Wanneer de aantallen niet gelijk zijn worden de stembriefjes vernietigd zonder deze te openen en wordt een nieuwe stemming gehouden.
Artikel 30. Herstemming over personen
Wanneer ook bij deze tweede stemming door niemand de volstrekte meerderheid is verkregen, heeft een derde stemming plaats tussen de twee personen die bij de tweede stemming de meeste stemmen op zich hebben verenigd. Zijn bij de tweede stemming de meeste stemmen over meer dan twee personen verdeeld, dan wordt bij een tussen-stemming uitgemaakt tussen welke twee personen de derde stemming zal plaatshebben.
Hoofdstuk 4. Rechten van leden
Ieder lid van de raad kan tot het sluiten van de beraadslagingen amendementen indienen. Een amendement kan het voorstel inhouden om een geagendeerd voorstel in één of meer onderdelen te splitsen, waarover afzonderlijke besluitvorming zal plaats-vinden. Er kan alleen beraadslaagd worden over amendementen die ingediend zijn door leden van de raad die de presentielijst getekend hebben en in de vergadering aanwezig zijn.
Artikel 36. Initiatiefvoorstel
Een initiatiefvoorstel voor een verordening of een ander voorstel moet, om in behandeling genomen te kunnen worden, schriftelijk bij de voorzitter worden ingediend. Het dient een voorstel te bevatten van het door de raad te nemen besluit en tevens een toelichting daarop. De voorzitter informeert het presidium over de ontvangst van het initiatiefvoorstel.
Het verzoek tot het houden van een interpellatie wordt, behoudens in naar het oordeel van de voorzitter spoedeisende gevallen, ten minste 48 uur voor de aanvang van de vergadering schriftelijk bij de voorzitter ingediend. Het verzoek bevat een duidelijke omschrijving van het onderwerp waarover inlichtingen worden verlangd alsmede de te stellen vragen.
De voorzitter brengt de inhoud van het verzoek zo spoedig mogelijk ter kennis van de overige leden van de raad en/of de wethouders en/of de burgemeester. Bij de vaststelling van de agenda van de eerstvolgende vergadering na indiening van het verzoek wordt het verzoek in stemming gebracht. De raad bepaalt op welk tijdstip tijdens de vergadering de interpellatie zal worden gehouden.
Artikel 39. Schriftelijke vragen
Schriftelijke vragen worden kort en duidelijk geformuleerd. De vragen kunnen van een toelichting worden voorzien. Bij de vragen wordt aangegeven, of schriftelijke of mondelinge beantwoording wordt verlangd. Vragen die niet voldoen aan het hiervoor gestelde worden per omgaande aan de indiener teruggestuurd.
Indien beantwoording niet binnen de in lid 3 vermelde termijnen kan plaatsvinden, stelt het verantwoordelijk lid van het college of de burgemeester de vragensteller hiervan gemotiveerd in kennis, waarbij de termijn aangegeven wordt, waarbinnen beantwoording zal plaatsvinden. Dit bericht wordt behandeld als een antwoord.
Mondelinge beantwoording van de schriftelijke vragen gebeurt bij het agendapunt “Ingekomen stukken en (schriftelijke) mededelingen van het college en de burgemeester”. Na de beantwoording krijgt de vragensteller desgewenst het woord om te reageren en/of aanvullende vragen te stellen. Vervolgens kan de voorzitter aan andere leden van de raad het woord verlenen om hetzij aan de vragensteller, hetzij aan het college of de burgemeester vragen te stellen over hetzelfde onderwerp. Er kunnen moties worden ingediend. Er worden geen interrupties toegelaten.
De schriftelijke antwoorden van het college of de burgemeester worden door tussenkomst van de griffier aan de leden van de raad toegezonden en vervolgens als agendapunt bij de schriftelijke mededelingen van het college en de burgemeester op de (aanvullende) agenda voor de eerstvolgende raadsvergadering geplaatst. De vragensteller krijgt dan desgewenst het woord om te reageren en/of aanvullende vragen te stellen. Vervolgens kan de voorzitter aan andere leden van de raad het woord verlenen om hetzij aan de vragensteller, hetzij aan het college of de burgemeester vragen te stellen over hetzelfde onderwerp. Er kunnen moties worden ingediend. Er worden geen interrupties toegelaten.
Hoofdstuk 5. Begroting en rekening
Artikel 41. Procedure begroting
Onverminderd het bepaalde in de Gemeentewet geschiedt de voorbereiding, het onderzoek, de behandeling en de vaststelling van de begroting volgens een procedure die de raad, op voorstel van het presidium, vaststelt.
Artikel 42. Procedure jaarrekening
Onverminderd het bepaalde in de Gemeentewet geschiedt de voorbereiding en het onderzoek van de jaarrekening en het jaarverslag, alsmede de vaststelling van de jaarrekening en van een eventueel indemniteitsbesluit volgens een procedure die de raad, op voorstel van het presidium, vaststelt.
Hoofdstuk 6. Lidmaatschap van andere organisaties
Artikel 43. Verslag en verantwoording
Een lid van de raad, een wethouder, de burgemeester of de secretaris, die door de gemeenteraad is aangewezen tot lid van het algemeen bestuur van een openbaar lichaam of van een gemeenschappelijk orgaan ingesteld op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen of in een andere organisatie of institutie, heeft het recht om in aansluiting op de behandeling van de lijst van ingekomen stukken òf voor het sluiten van de vergadering verslag te doen over zaken die in het algemeen bestuur of gemeenschappelijk orgaan aan de orde zijn. Door de raad gewenste bespreking van dit verslag kan de voorzitter verwijzen naar de desbetreffende commissie. De raad kan ook tot periodieke verslaglegging in een raadsvergadering door voornoemde personen besluiten.
Hoofdstuk 7. Besloten vergadering
Op een besloten vergadering zijn de bepalingen van dit reglement van overeenkomstige toepassing voor zover deze bepalingen niet strijdig zijn met het besloten karakter van de vergadering.
Artikel 47. Opheffing van door college, burgemeester of commissie opgelegde geheimhouding
Indien de raad op grond van artikel 25, derde en vierde lid, artikel 55, tweede en derde lid, of artikel 86, tweede en derde lid, van de Gemeentewet voornemens is de geheimhouding op te heffen c.q. niet te bekrachtigen wordt, indien daarom wordt verzocht door het orgaan dat geheimhouding heeft opgelegd, hierover in een besloten vergadering met dit orgaan overleg gevoerd.
Hoofdstuk 8. Toehoorders en pers
Artikel 49. Geluid- en beeldregistraties
Degenen die in de vergaderzaal tijdens een openbare raadsvergadering geluid- dan wel beeldregistraties willen maken doen hiervan mededeling aan de voorzitter en gedragen zich naar zijn aanwijzingen. Deze aanwijzingen kunnen niet zover gaan dat zij de vrijheid van pers aantasten.
Hoofdstuk 9. FRACTIEVOORZITTERSOVERLEG
Artikel 52. Fractievoorzittersoverleg
De voorzitter is ook voorzitter van het fractievoorzittersoverleg. Bij zijn verhindering wordt hij vervangen door de vice-voorzitter. Als ook die verhinderd gebeurt vervanging door de plaatsvervangend vice-voorzitter. Is ook die verhinderd dan wordt en nieuwe datum voor het fractievoorzittersoverleg bepaald.
Het verslag van de vergadering van het fractievoorzittersoverleg is openbaar en wordt verzonden aan de leden van het overleg, de overige raadsleden, het college en de secretaris. Het verslag van een besloten vergadering waar geheimhouding op rust wordt alleen verzonden aan de fractievoorzitters en, indien zij aanwezig waren, aan het college of het lid van het college en/of de secretaris. Het fractievoorzittersoverleg kan besluiten dat het verslag ook aan anderen moet worden toegestuurd.
De griffier draagt er zorg voor dat het openbare verslag van het overleg via de website van de gemeente door eenieder kan worden ingezien. Het verslag van een besloten vergadering waar geheimhouding op rust dient langs deze weg alleen ingezien te kunnen worden door de fractievoorzitters en, indien daartoe besloten wordt, overige raadsleden, leden van het college en de secretaris.