Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Pijnacker-Nootdorp

Mandaatbesluit gemeente Pijnacker-Nootdorp

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Pijnacker-Nootdorp
Officiële naam regelingMandaatbesluit gemeente Pijnacker-Nootdorp
CiteertitelMandaatbesluit 2011
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester.

Dit Mandaatbesluit vervangt het Mandaatbesluit 2009 vastgesteld op 27-01-2009.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Organisatieregeling 2006
  2. Delegatiebesluit 2011
  3. Algemene wet bestuursrecht, art. 10:1 t/m 10:12 

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

1. Ondermandaatbesluit 2011

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

26-05-201129-09-20112e wijziging

17-05-2011

De Telstar, 25-05-2011

2011.08205
24-02-201126-05-2011Bijlage I, IV, V, VI, VIII, X

15-02-2011

Telstar, 23-02-2011

2011.01692
01-01-201124-02-2011nieuwe regeling

09-11-2010

De Telstar 22-12-2010

2010.15068

Tekst van de regeling

Het college en de burgemeester van de gemeente Pijnacker-Nootdorp ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft;

overwegende dat het om redenen van doelmatigheid wenselijk is de uitoefening van hun daarvoor in aanmerking komende bevoegdheden op te dragen aan hen ondergeschikte ambtenaren of aan anderen;

gelet op het Delegatiebesluit 2011, de artikelen 10:1 tot en met 10:12 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 7.4 van de Organisatieregeling 2006;

besluiten:

vast te stellen het volgende Mandaatbesluit gemeente Pijnacker-Nootdorp.

Artikel 1 Algemene bepalingen

  • 1.

    De bepalingen van dit besluit zijn, voor zover niet anders is bepaald, van toepassing op de uitoefening van de bevoegdheden in de bij dit besluit behorende bijlagen en op de bevoegdheden die in de bijlagen bij het Ondermandaatbesluit zijn opgedragen.

  • 2.

    Mandaat omvat, met betrekking tot de onderwerpen genoemd in de bijlagen I tot en met V, voor zover niet anders is bepaald, de bevoegdheid tot:

    • a)

      het verrichten van alle benodigde voorbereidingshandelingen;

    • b)

      het voeren van correspondentie;

    • c)

      het verstrekken van informatie;

    • d)

      het inwinnen van adviezen;

    • e)

      het uitnodigen voor bijeenkomsten of hoorzittingen;

    • f)

      het nemen van besluiten waaronder wordt verstaan verlenen, actualiseren, weigeren, (op verzoek van vergunninghouder) intrekken of wijzigen, overschrijven, aanhouden, stellen van nadere voorwaarden en het niet in behandeling nemen van onvolledige aanvragen.

  • 3.

    De uitoefening van de in dit besluit genoemde bevoegdheden moet passen binnen

  • a)

    de budgetten die daarvoor in de begroting zijn opgenomen;

  • b)

    regelgeving, beleidsregels, bestaand beleid, richtlijnen, voorschriften en dergelijke.

  • 4.

    Indien in het kader van de uitoefening van de bevoegdheden als bedoeld in dit besluit meerdere afdelingen of instanties zijn betrokken, dient de gemandateerde er voor te zorgen dat zowel intern als extern advies wordt ingewonnen en overleg plaatsvindt voordat een beslissing wordt genomen.

  • 5.

    De gemandateerde treedt, vóór uitoefening van het mandaat, in overleg met de bestuurlijke mandaatgever indien de uitoefening van het mandaat bestuurlijk of politiek gevoelig is.

  • 6.

    Mandaat wordt niet verleend voor besluiten die de gemeente zelf betreffen.

  • 7.

    In geval van afwezigheid of verhindering van functionarissen aan wie bij of krachtens dit besluit bevoegdheden zijn toegekend, worden deze bevoegdheden uitgeoefend door hun plaatsvervanger.

  • 8.

    De hiërarchisch leidinggevende kan zijn besluit in de plaats stellen van het voorgenomen besluit van de gemandateerde of van diens plaatsvervanger.

  • 9.

    Ondermandaat kan slechts worden verleend in de bij dit besluit specifiek toegestane gevallen aan de daarbij genoemde functionarissen.

  • 10.

    In geval van ondermandaat wordt de hiërarchisch leidinggevende van de gemandateerde aangemerkt als zijn plaatsvervanger.

  • 11.

    De redactie van een stuk, ter uitoefening van een bevoegdheid als bedoeld in het tweede lid, vindt plaats op de wijze zoals is aangegeven in bijlage X onder 1 van dit Mandaatbesluit.

  • 12.

    In de in bijlage VI onder M4 t/m M9 aangewezen gevallen wordt in de vorm van een machtiging alleen de bevoegdheid tot het tekenen van besluiten en het voeren van correspondentie overgedragen, waarbij het stuk wordt geredigeerd als is aangegeven in bijlage X onder 2 van dit Mandaatbesluit.

  • 13.

    In de in bijlage VI onder M1 en M2 aangewezen gevallen vindt ondertekening plaats in de vorm zoals is aangegeven in bijlage X onder 3 van dit Mandaatbesluit.

  • 14.

    In de in bijlage VI onder M3 aangewezen gevallen vindt ondertekening plaats in de vorm zoals is aangegeven in bijlage X onder 4 van dit Mandaatbesluit.

Artikel 2. Verantwoording

Het directieteam brengt jaarlijks vóór 1 april verslag uit aan de burgemeester en het college over de uitoefening van de in het Mandaatbesluit en Ondermandaatbesluit genoemde bevoegdheden.

Artikel 3. Intrekking eerdere mandaatbesluiten

Het Mandaatbesluit 2009, inclusief wijzigingen, wordt ingetrokken per 1 januari 2011, doch blijft van toepassing op besluiten die voor die datum zijn genomen.

Artikel 4. Slotbepaling

  • 1.

    Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2011.

  • 2.

    Dit besluit kan worden aangehaald als Mandaatbesluit 2011.

Ondertekening

Vastgesteld in de vergadering van 9 november 2010

de secretaris, de voorzitter,

drs. J.P.R. Woudstra drs. F.H. Buddenberg

De burgemeester,

BIJLAGEN BEHORENDE BIJ HET MANDAATBESLUIT 2011

BIJLAGE I MANDATEN PER AFDELING

Hoofdstuk 1 Alle afdelingen

Nr.OnderwerpWettelijke grondslagDoorAanBijzondere voorwaarden
A1Besluiten naar aanleiding van een klaagschrift als genoemd in artikel 2, lid 2 tot en met 7 van de Interne KlachtenregelingArtikel 160, eerste lid onder a Gemeentewet, hoofdstuk 9 Awb en artikel 15 Interne KlachtenregelingCOLL.Burgemeester 
A2Namens de gemeente Pijnacker-Nootdorp aanvragen van een vergunning, van subsidie, indienen van declaraties en het doen van meldingenArtikel 160 Gemeentewet Bijzondere wetgeving Bgm COLL. Afd. hoofdenOndermandaat toegestaan aan medewerkers van de afdelingen
A3In de gelegenheid stellen van belanghebbenden om zienswijzen naar voren te brengen bij inspraak- en zienswijzenprocedures Artikel 3:15 en afdeling 3.4 Algemene wet bestuursrecht Inspraakverordening Bgm. COLL. Afd. hoofdenOndermandaat toegestaan aan medewerkers van de afdelingen
A4In de gelegenheid stellen een aanvraag, binnen een gestelde termijn, aan te vullenArtikel 4:5 Algemene wet bestuursrecht Bgm. COLL. Afd. hoofdenOndermandaat toegestaan aan senioren en teamleiders
A5Verdagen van beslistermijnen bij het nemen van een beschikkingArtikel 4:14 Algemene wet bestuursrecht en Wet Algemene Bepalingen Omgevingsrecht Bgm. COLL Afd. hoofdenOndermandaat toegestaan aan medewerkers van de afdelingen
A6Verdagen beslissing op bezwaarschriftenArtikel 7:10 Algemene wet bestuursrecht Bgm. COLL. Afd. hoofdenOndermandaat toegestaan aan medewerkers van de afdelingen
A7Besluiten verzenden, bekend maken, daarvan mededeling doen in de Staatscourant en langs elektronische weg Artikel 139, 156 en 160 Gemeentewet Bijzondere wetgeving Algemene wet bestuursrecht Bgm. COLL Afd. hoofdenOndermandaat toegestaan aan medewerkers van de afdelingen.
A8Voeren van correspondentie in het kader van openbare aanbestedingen, gericht op rechtsgevolgenArtikel 160 GemeentewetCOLLAfd. hoofdenOndermandaat toegestaan aan medewerker inkoop en aanbesteding van de Concernstaf
A9Verstrekken van eenmalige subsidies, waarderings- en budgetsubsidies en het verstrekken van voorschotten op deze subsidies overeenkomstig de door het college vastgestelde subsidielijstAlgemene Subsidieverordening gemeente Pijnacker-NootdorpCOLL.Afd. hoofden 
A10Vormen van bestemmings-reserves en afwijken van de maximale omvang van de egalisatiereserve van structureel gesubsidieerde instellingen.Artikelen 32, derde lid en 22, vierde lid, van de Algemene Subsidieverordening gemeente Pijnacker-NootdorpCOLLAfd. hoofdenOndermandaat toegestaan aan senioren/teamleiders
A11 a) Vaststellen van: - (wijzigingen in) de formatie - (wijzigingen in) het personeels-budget b) Wijzigen of creëren van functies c) Vrijgeven van het vervullen van vacatures Art.160 Gemeentewet CAR/PNUWO/Regeling organieke functiebeschrijving en -waardering gemeenteCOLL.Directieteam 
A12Vaststellen functiebeschrijving en -waarderingArt.160 Gemeentewet CAR/PNUWO/Regeling organieke functiebeschrijving en -waardering gemeenteCOLL.Secretaris 
A13Rechtspositionele besluiten in het kader van aanstelling en ontslag van medewerkersCollectieve Arbeidsvoorwaardenregeling/ Pijnacker-Nootdorp en Uitwerkingsovereenkomst (CAR/PNUWOCOLL. Secretaris Directeuren t.a.v. medewerkers vanaf schaal 12 met uitzondering van benoeming en ontslag van de directeuren t.a.v. medewerkers tot en met schaal 11 van de onder hun verantwoordelijkheid vallende afdelingen Uitzonderingen die zijn gemandateerd aan de secretaris: - disciplinaire maatregelen en ontslagbesluiten anders dan op eigen verzoek - flexibel belonen (structureel) - afvloeiingsregelingen
A14Rechtspositionele besluiten met betrekking tot medewerkers met een dienstverbandCollectieve Arbeidsvoorwaardenregeling/ Pijnacker-Nootdorp en Uitwerkingsovereenkomst (CAR/PNUWOCOLL. Secretaris Directeuren Afd.hoofden Teamleiders (m.u.v. de teamleiders van de afd. Wijkbeheer) t.a.v. directeuren en afdelingshoofden die direct onder zijn verantwoordelijkheid vallen t.a.v. afdelingshoofden en medewerkers die direct onder hun verantwoordelijkheid vallen t.a.v. medewerkers die direct onder hun verantwoordelijkheid vallen en teamleiders t.a.v. medewerkers die direct onder hun verantwoordelijkheid vallen
A15 Voeren van het beoordelingsgesprek en het opstellen van de beoordeling Vaststellen van de beoordeling CAR/PNUWOCOLL. Burgemeester Secretaris Directeuren Afd.hoofden Teamleiders Portefeuille-houder P&O Secretaris Directeuren t.a.v. secretaris t.a.v. directeuren en de afdelingshoofden die direct onder zijn verantwoordelijkheid vallen t.a.v. afdelingshoofden en medewerkers die direct onder hun verantwoordelijkheid vallen t.a.v. medewerkers die direct onder hun verantwoordelijkheid vallen en teamleiders t.a.v. medewerkers die direct onder hun verantwoordelijkheid vallen t.a.v. de secretaris, de directeuren en het hoofd van de Concernstaf t.a.v. de afdelingshoofden en medewerkers die direct onder de verantwoordelijkheid van de directeuren vallen t.a.v. medewerkers van de afdelingen
A16Inhuren van derden (inspanningsverbintenis)CAR/PNUWOCOLL. Secretaris Afd. hoofden Inhuur die langer duurt dan zes maanden Tot maximaal zes maanden. Verwezen wordt ook naar de Notitie “Spelregels Personeelsbudgetten” zoals vastgesteld door het DT op 20 december 2006
A17Contracteren van derden (resultaatverbintenis)CAR/PNUWOCOLL.Afd. hoofden Voor zover de uitgave plaatsvindt binnen beschikbaar gestelde middelen en ten behoeve van het product zoals omschreven in de productenraming. Het dient te gaan om het leveren van een concreet product zonder dat sprake is van inhuur. Verwezen wordt ook naar de Notitie “Spelregels Personeelsbudgetten” zoals vastgesteld door het DT op 20 december 2006.

Hoofdstuk 2 Crisisbeheersing

Nr.OnderwerpWettelijke grondslagDoorAanBijzondere voorwaarden
CB1Alarmeren (interne) gemeentelijke rampenbestrijdingsorganisatieArtikel 11 Wet rampen en zware ongevallenBgm.(Wnd.) Ambtenaar rampenbestrij-dingBij afwezigheid van de burgemeester

Hoofdstuk 3 Afdeling personeel, Communicatie en Juridische Zaken

Nr.OnderwerpWettelijke grondslagDoorAanBijzondere voorwaarden
PCJ1Besluiten op verzoeken om informatie op grond van de Wet openbaarheid van bestuurWet openbaarheid van bestuur en geldende Delegatiebesluit Bgm. COLL.Hoofd PCJ 

Hoofdstuk 4 Afdeling Frontoffice Publiekszaken en afdeling Backoffice Publiekszaken, team Gegevensbeheer

Nr.OnderwerpWettelijke grondslagDoorAanBijzondere voorwaarden
PZGB1Benoemen ambtenaar burgerlijke stand (abs) voor eenmalige huwelijkssluiting / partnerschapsregistratieArtikel 16, eerste lid van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek.COLL.Hoofd Frontoffice PubliekszakenGeldt uitsluitend t.a.v. benoeming van een abs die al elders die functie bekleedt.
PZGB2Verstrekken bewijs van in leven zijnArtikel 79, derde lid Wet GBACOLL.Hoofd Frontoffice Publiekszaken Ondermandaat toegestaan aan de medewerkers van Frontoffice Publiekszaken 1e lijn
PZGB3Uitoefenen overige bevoegdheden Wet gemeentelijke basisadmini-stratie persoonsgegevens, met uitzondering van de regel-gevende bevoegdheden genoemd in de artikelen 14, 96 en 100 van deze wetWet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (Wet GBA)COLL.Hoofd Backoffice Publiekszaken Ondermandaat toegestaan aan medewerkers van Frontoffice Publiekszaken 1e lijn en Backoffice Publiekszaken, team Gegevensbeheer
PZGB4Verdelen van de gemeente in stemdistrictenArtikel E2 KieswetCOLL.Hoofd Backoffice Publiekszaken 
PZGB5Benoemen leden, plaatsvervangende leden en reserveleden stembureausArtikel E3, tweede lid KieswetCOLL.Hoofd Backoffice Publiekszaken 
PZGB6Verstrekken van uittreksels en inlichtingen uit het Register Kindercentra en gastouderbureausArtikel. 46 Wet kinderopvang juncto artikel 7 Regeling Wet kinderopvangCOLLHoofd Frontoffice Publiekszaken Ondermandaat toegestaan aan de medewerkers van Frontoffice Publiekszaken 1e lijn
PZGB7Opvragen van informatie uit straf-, justitiële, documentatie- en politieregistersArt. 26 Wet op de verklaringen omtrent het gedrag en de justitiële documentatie en artikel 31, eerste lid van het Besluit justitiële gegevensBgm.Hoofd Frontoffice Publiekszaken en Hoofd Backoffice Publiekszaken Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken1e lijn en 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken en senior/teamleider Backoffice Publiekszaken, team Gegevensbeheer. Ondermandaat toegestaan aan medewerker van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn voor zover het betreft Inlichtingen uit het strafregister en de algemene documentatieregisters van de Justitiële informatiedienst in het kader van naturalisatie- of optieverzoeken
PZGB8Verstrekken van reisdocumenten, identiteitskaarten en rijbewijzen Art. 26 Paspoortwet Art. 116 Wegenverkeerswet Art. 27 Reglement rijbewijzen Bgm.Hoofd Frontoffice Publiekszaken Ondermandaat toegestaan aan de medewerkers van Frontoffice Publiekszaken 1e lijn
PZGB9Verstrekken van een advies naturalisatieverzoekArt. 7 Rijkswet op het NederlanderschapBgm.Hoofd Frontoffice Publiekszaken Ondermandaat toegestaan aan de medewerkers van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken
PZGB10Verstrekken van kiezerspas en volmachtArt. K3 en L8 KieswetCOLL.Hoofd Frontoffice Publiekszaken Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 1e lijn en Beleidsmedewerker B Gegevensbeheer
PZGB11Afgeven verlof later begraven dan voorgeschrevenArt. 17 Wet op de lijkbezorgingBgm.Ambtenaar van de burgerlijke stand 
PZGB12Uitreiken uittreksel in het kader van het verkrijgen van het NederlanderschapArt. 60a, eerste lid en artikel 60b, zevende lid van het Besluit verkrijging en verlies NederlanderschapBgm.Hoofd Frontoffice Publiekszaken Ondermandaat toegestaan aan de medewerker burgerzaken A van de afdeling Frontoffice Publiekszaken Dit (onder)mandaat berust op het afzonderlijk besluit van de burgemeester en het hoofd van de afdeling Frontoffice Publiekszaken van 31 maart 2010 nr. 2010.04777, waarnaar wordt verwezen.
PZGB13Beheren basisregistraties adressen en gebouwenWet basisregistraties adressen en gebouwenCOLLBeheerder basis-registraties adressen en gebouwen en andere specifiek genoemde functio-narissenDit mandaat berust op een afzonderlijk mandaatbesluit van het college van 11 mei 2010 nr. 2010.06208 waarnaar wordt verwezen.

Hoofdstuk 5 Afdeling Frontoffice Publiekszaken en Afdeling Backoffice Publiekszaken, team Maatschappelijke Zaken

Nr.OnderwerpWettelijke grondslagDoorAanBijzondere voorwaarden
PZMZ1Uitvoeren Wet- en (plaatselijke) regelgeving op het gebied van de sociale voorzieningen en inburgering • Wet Werk en Bijstand (WWB) • Wet IOAW • Wet IOAZ • Wet Bbz • Wet bescherming persoonsgegevens • Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen (WSNP) • Wet kinderopvang • Structuur Uitvoering Wet en Inkomen (SUWI) • Wet sociale werkvoorziening • Wet maatschappelijke ondersteuning • Wet inburgering • Wet investeren in jongeren (Wij) COLL.Hoofd Frontoffice Publiekszaken en Hoofd Backoffice Publiekszaken Ondermandaat toegestaan aan de senior/teamleider Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken en senior/teamleider Backoffice Publiekszaken, team Maatschappelijke Zaken
PZMZ2Urgentieverklaring woningzoekendeGeldende Huisvestingsverordening Stadsgewest HaaglandenCOLL.Hoofd Backoffice Publiekszaken Uitsluitend indien niet wordt afgeweken van het advies van de Toetsingscommissie Huisvesting. Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider Backoffice Publiekszaken, team Maatschappelijke Zaken
PZMZ3 Besluiten op verzoekschriften in het kader van de Wet schuldsanering natuurlijke personen en verklaringen in het kader van de Wet schuldsanering natuurlijke personen Artikel 284, vierde lid van de Faillissementswet Artikel 285, eerste lid onderdeel e. van de Faillissementswet COLL.Hoofd Backoffice PubliekszakenOndermandaat toegestaan aan de senior/teamleider Backoffice Publiekszaken, team Maatschappelijke Zaken
PZMZ4Vergoeding voor leerlingenvervoerArt. 4 Wet Primair OnderwijsCOLL.Hoofd Backoffice PubliekszakenOndermandaat toegestaan aan de senior/teamleider Backoffice Publiekszaken, team Maatschappelijke Zaken
PZMZ5LeerplichtzakenArt. 16 LeerplichtwetCOLL.Hoofd Backoffice Publiekszaken en leerplicht-ambtenaarOndermandaat toegestaan aan de senior/teamleider Backoffice Publiekszaken, team Maatschappelijke Zaken
PZMZ6GehandicaptenparkeerkaartBesluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer en de Regeling gehandicaptenparkeerkaartCOLL. Hoofd Frontoffice Publiekszaken Ondermandaat toegestaan aan de senior/teamleider Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken
PZMZ7Indicatie aanleunwoningArtikel 31 geldende Huisvestingsverordening HaaglandenCOLL.Hoofd Backoffice PubliekszakenOndermandaat toegestaan aan de senior/teamleider Backoffice Publiekszaken, team Maatschappelijke Zaken

Hoofdstuk 6 Afdeling Frontoffice Publiekszaken en afdeling Backoffice Publiekszaken, onderdeel Ruimtelijke Zaken en Economische en Maatschappelijke Zaken

Nr.OnderwerpWettelijke grondslagDoorAanBijzondere voorwaarden
PZRZ1Publicatie voorbereidingsbesluitArtikel 3.7 lid 1 Wet ruimtelijke ordeningCOLL.Hoofd Backoffice Publiekszaken 
PZRZ2In behandeling nemen van verzoeken om planschade inclusief het verlenen van de opdracht tot een extern adviesArtikel 6.1. Wet ruimtelijke ordeningCOLL.Hoofd Backoffice Publiekszaken Indien het verzoek ontvankelijk is. Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider Backoffice Publiekszaken, team Ruimtelijke Zaken
PZRZ3Huisvestingsvergunning particulierenArtikel 7, eerste lid Huisvestingswet 1992 en hoofdstuk 2, paragraaf 5 van de geldende Huisvestingsverordening Stadsgewest HaaglandenCOLL.Hoofd Frontoffice PubliekszakenOndermandaat toegestaan aan de senior/teamleider Frontoffice Publiekszaken 1e lijn en de senior/teamleider Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Ruimtelijke Zaken
PZRZ4Besluiten over ontheffing parkeren van grote voertuigenArt. 5.1.7 APV 2008 Pijnacker-NootdorpCOLL.Hoofd Frontoffice Publiekszaken 
PZRZ5Nemen van tijdelijke verkeersmaatregelenWegenverkeerswet en Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer.COLL.Hoofd Frontoffice Publiekszaken 
PZRZ6Vaststellen van hogere waarde voor de ten hoogste toelaatbare geluidsbelastingArtikel 110a Wet geluidhinderCOLL.Hoofd Backoffice Publiekszaken Verwezen wordt ook naar de door het college vastgestelde beleidsregels hogere grenswaarden Wet geluidhinder. Voorafgaand aan het besluit wordt het verzoek inhoudelijk beoordeeld door de afd. BOR.
PZRZ7Plaatsen van een elektronische handtekening op basis van de Wet ruimtelijke ordening ten behoeve van ruimtelijke visies, plannen, besluiten en verordeningen met de daarbij behorende besluitenWet ruimtelijke ordening juncto artikelen 1.2.1 en 1.2.6, tweede lid Besluit ruimtelijke ordeningCOLL.Hoofd Backoffice PubliekszakenOndermandaat toegestaan aan de senior beleidsmedewerker Ruimtelijke zaken en overige beleidsmedewerkers van het taakveld Ruimtelijke zaken.
PZRZ8Vergunning voor tijdelijke verhuur van een woningArtikel 15 LeegstandswetCOLL.Hoofd Frontoffice PubliekszakenOndermandaat toegestaan aan senior/ teamleider Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Ruimtelijke Zaken
PZEMZ1Ontheffing voor vervoer van gevaarlijke stoffenArtikel 22 en 23 Wet vervoer gevaarlijke stoffenCOLLHoofd Frontoffice PubliekszakenOndermandaat toegestaan aan de senior/teamleider Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken

Hoofdstuk 7 Afdeling Frontoffice Publiekszaken, onderdeel APV

Nr.OnderwerpWettelijke grondslagDoorAanBijzondere voorwaarden
PZ APV1 Ontheffing straatartiestArt. 2.1.4.3 APV 2008 P-NBgm.Hoofd Frontoffice Publiekszaken Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken
PZ APV2 Ontheffing bijzonder gebruik van de wegArt. 2.1.5.1 APV 2008 P-NCOLL.Hoofd Frontoffice Publiekszaken Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken
PZ APV3 Vergunning sluitingsuur tot 02.00 uurArt. 2.3.1.4 APV 2008 P-NBgm.Hoofd Frontoffice Publiekszaken Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken
PZ APV4 Ontheffing sluitingsuur tot 02.00 uurArt. 2.3.1.9 APV 2008 P-NBgm.Hoofd Frontoffice Publiekszaken Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken
PZ APV5 Vergunning sluitingsuur terras tot 24.00 uurArt. 2.3.1.9a APV 2008 P-NBgm.Hoofd Frontoffice Publiekszaken Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken
PZ APV6 Vergunning speelgelegenheidArt. 2.3.3.1 APV 2008 P-NBgm.Hoofd Frontoffice PubliekszakenOndermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken
PZ APV7 Waarmerken verkoopregisterArt. 2.5.2 APV 2008 P-NBgm.Hoofd Frontoffice Publiekszaken Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken
PZ APV8 Ontheffing gebruik vuurwerkArt. 2.6.3 APV 2008 P-NCOLL.Hoofd Frontoffice Publiekszaken Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken
PZ APV9 Ontheffing hinderlijke of gevaarlijke reclameArt. 4.5.2 APV 2008 P-NCOLL.Hoofd Frontoffice PubliekszakenOndermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken
PZ APV10 Ontheffing voor het plaatsen of hebben op de weg van caravans e.d.Art. 5.1.5 APV 2008 P-NCOLL.Hoofd Frontoffice PubliekszakenOndermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken
PZ APV11 Ontheffing parkeren van reclamevoertuigenArt. 5.1.6 APV 2008 P-NCOLL.Hoofd Frontoffice PubliekszakenOndermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken
PZ APV12 CollectevergunningArt. 5.2.1 APV 2008 P-NCOLL.Hoofd Frontoffice PubliekszakenOndermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken
PZ APV13 Ontheffing ventverbod in het kader van de vrijheid van meningsuitingArt 5.2.2.3 APV 2008 P-NCOLL.Hoofd Frontoffice PubliekszakenOndermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken
PZ APV14 StandplaatsvergunningArt. 5.2.3.2 APV 2008 P-NCOLL.Hoofd Frontoffice PubliekszakenOndermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken
PZ APV15 Vergunning snuffelmarktenArt. 5.2.4 APV 2008 P-NBgm.Hoofd Frontoffice PubliekszakenOndermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken
PZ APV16 Vergunning kansspelArt. 3 Wet op de kansspelenCOLL.Hoofd Frontoffice PubliekszakenOndermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken
PZ APV17 Verbieden klein kansspel (loterij)Art. 7c Wet op de KansspelenCOLL.Hoofd Frontoffice PubliekszakenOndermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken
PZ APV18 Ontheffing voor het houden van een wegwedstrijdArt. 148 WegenverkeerswetCOLL.Hoofd Frontoffice PubliekszakenOndermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken
PZ APV 19 Ontheffing overige geluidhinderArtikel 4.1.5 APV 2008 P-NCOLL.Hoofd Frontoffice PubliekszakenMet inachtneming van de door het college vastgestelde Nota Bouwlawaai
PZ APV 20 GebruiksvergunningArtikel 2 Brand-beveiligingsverordeningCOLL.Hoofd Frontoffice PubliekszakenOndermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken

Hoofdstuk 8 Afdeling Frontoffice Publiekszaken, onderdeel Milieu en Bouw- en Woningtoezicht

Nr.OnderwerpWettelijke grondslagDoorAanBijzondere voorwaarden
PZ MBW1 Besluiten op grond van de Wet algemene bepalingen omgevingsrechtWet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) en Besluit omgevingsrecht (Bor)COLL.Hoofd Frontoffice PubliekszakenOndermandaat toegestaan aan teamleider Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Ruimtelijke Zaken.
PZ MBW2 Opleggen van maatwerkvoorschriftenAlgemene maatregel van bestuur o.g.v. art. 8:40 Wet milieubeheerCOLL.Hoofd Frontoffice Publiekszaken 
PZ MBW3 Alle correspondentie betreffende vergunningplicht van bedrijven met uitzondering van een voorwaarschuwing (zienswijze) en een besluit tot het opleggen van een dwangsom of het uitoefenen van bestuursdwangArtikel 18.2 Wet milieubeheer, artikel 5:22 en 5:32 Algemene wet bestuursrecht, Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) en Besluit omgevingsrecht (Bor)COLL.Hoofd Frontoffice PubliekszakenOndermandaat toegestaan aan teamleider Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Ruimtelijke Zaken
PZ MBW4 Afgeven van een positieve mededeling op een melding sloopvoornemenArtikel 8.2.1 geldende Bouwverordening Pijnacker-NootdorpCOLL.Hoofd Frontoffice PubliekszakenOndermandaat toegestaan aan teamleider Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Ruimtelijke Zaken.
PZ MBW5 Toekennen van nummers aan verblijfsobjecten, ligplaatsen en standplaatsenArtikel 3, tweede lid Verordening naamgeving en nummering 2010COLL.Hoofd Frontoffice PubliekszakenOndermandaat toegestaan aan teamleider Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Ruimtelijke Zaken.

Hoofdstuk 9 Afdeling Wijkbeheer

Nr.OnderwerpWettelijke grondslagDoorAanBijzondere voorwaarden
WBH1Tijdelijke verkeersmaatregelenWegenverkeerswet en Besluit Administratieve Bepalingen betreffende het Wegverkeer.COLL.Hoofd Wijkbeheer 
WBH2MarktstandplaatsenArt. 160 Gemeentewet en geldende Warenmarktverordening Pijnacker-NootdorpCOLL.Hoofd Wijkbeheer 
WBH3Uitvoeren van de Warenmarktverordening Pijnacker-Nootdorp 2002Geldende Warenmarktverordening Pijnacker-NootdorpCOL Hoofd Wijkbeheer Ondermandaat aan marktmeester toegestaan
WBH4(Nood)kapvergunningArt. 4.3.2. en 4.3.13 APV 2008 P-NCOLL. Hoofd Wijkbeheer  
WBH5Ontheffing bijzonder gebruik van de wegArt. 2.1.5.1 APV 2008 P-NCOLL.Hoofd Wijkbeheer 
WBH6Aansluiten op de gemeentelijke rioleringArtikel 160 GemeentewetCOLL.Hoofd Wijkbeheer 
WBH7Verlenen en vaststellen van bijdragen uit de “Doe-het-zelf-pot”Collegebesluit van 17 maart 2009 inzake “Spelregels verstrekken bijdragen Doe-het-zelf-pot”COLL.Hoofd Wijkbeheer Ondermandaat toegestaan aan de wijkmanagers. Verwezen wordt ook naar de door het college vastgestelde “Spelregels verstrekken bijdragen Doe-het-zelf-pot”

Hoofdstuk 10 Afdeling Beheer Openbare Ruimte

Nr.OnderwerpWettelijke grondslagDoorAanBijzondere voorwaarden
BOR1 Tijdelijke verkeersmaatregelen Verkeersbesluiten Ontheffingen o.g.v. Reglement Verkeersregels en verkeerstekens 1990 Wegenverkeerswet 1994, Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens, en Besluit Administratieve Bepalingen betreffende het Wegverkeer.COLL.Hoofd Beheer Openbare Ruimte 
BOR2Besluiten over ontheffing parkeren van grote voertuigenArt. 5.1.7 APV 2008 Pijnacker-NootdorpCOLL.Hoofd Beheer Openbare Ruimte 
BOR3Aansluiten op de gemeentelijke rioleringArtikel 160 GemeentewetCOLL.Hoofd Beheer Openbare Ruimte 
BOR4Het verlenen van instemming voor het aanleggen, het in stand houden en het opruimen van kabels en leidingen in openbare gemeentegrond.Artikel 160 Gemeentewet, artikel 2.1.5.2 APV P-N 2008 en artikel 5.2 TelecommunicatiewetCOLL.Hoofd Beheer Openbare RuimteVerwezen wordt ook naar de Algemene Voorwaarden Ondergrondse Infrastructuren
BOR5 Handhaven krachtens de Wet algemene bepalingen omgevings-recht, inclusief: - een besluit in spoedeisend geval - een besluit bij een bouwwerk met een bouwsom tot en met € 2.000 - een besluit bij verlenging van de begunstigingstermijn - ambtshalve besluiten om niet op te treden tegen ambtelijk geconstateerde geringe overtredingen van artikel 2.1, 2.3 en 2.3a Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, - intrekking van bovenstaande besluiten, met uitzondering van de overige besluiten Bestemmingsplan, Hoofdstuk 5 Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, Besluit brandveilig gebruik bouwwerken en de afdelingen 5.3.1 en 5.3.2 Algemene wet bestuursrecht.COLL.Hoofd Beheer Openbare Ruimte Ondermandaat toegestaan aan teamleider en medewerkers belast met handhaving. Informatieplicht aan portefeuillehouder.
BOR6 Milieuhandhaving bij bedrijven, inclusief: - een besluit in spoedeisend geval - een besluit tot verlenging van de begunstigingstermijn - een besluit tot af- en goedkeuring van in het kader van handhaving verstrekte rapporten of bewijsstukken op basis van vergunningvoorschriften of een Amvb, - intrekking van bovenstaande besluiten met uitzondering van de overige besluiten Hoofdstuk 18 Wet milieubeheer, hoofdstuk 5 Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, artikel 125 Gemeentewet en de afdelingen 5.3.1 en 5.3.2 Algemene wet bestuursrechtCOLL.Hoofd Beheer Openbare Ruimte Ondermandaat toegestaan aan teamleider en medewerkers belast met handhaving. Informatieplicht aan portefeuillehouder.
BOR7Besluit inzake bestuursdwang met spoedeisend milieu- en gezondheidsbelang en ten uitvoer brengen daarvanHoofdstuk 18 Wet milieubeheer, hoofdstuk 5 Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, artikel 125 Gemeentewet en de afdelingen 5.3.1 en 5.3.2 Algemene wet bestuursrechtCOLL.Hoofd Beheer Openbare Ruimte Ondermandaat toegestaan aan teamleider Handhaving. Informatieplicht aan afdelingshoofd en portefeuillehouder.
BOR8 Handhaven bij illegale (afval)stort buiten bedrijven, inclusief: - een besluit in spoedeisend geval - een besluit tot verlenging van de begunstigingstermijn, - intrekking van bovenstaande besluiten met uitzondering van de overige besluiten Algemene Plaatselijke Verordening, hoofdstuk 10 Wet Milieubeheer, artikel 13 Wet Bodembescherming, Besluit Bodemkwaliteit, hoofdstuk 5 Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, artikel 125 Gemeentewet en de afdelingen 5.3.1 en 5.3.2 Algemene wet bestuursrechtCOLL.Hoofd Beheer Openbare Ruimte Ondermandaat toegestaan aan teamleider Handhaving. Informatieplicht aan afdelingshoofd en portefeuillehouder
BOR9 Handhaven openbare ruimte, inclusief intrekking van deze besluiten, met uitzondering van niet spoedeisende besluiten op grond van de artikelen 2.2.1 tot en met 2.3.3.2 en 3.1.1 tot en met 3.5.2 van de Algemene Plaatselijke Verordening Algemene Plaatselijke Verordening, artikel 18.2d eerste lid Wet Milieubeheer juncto de Afvalstoffenverordening, artikel 125 Gemeentewet en de afdelingen 5.3.1 en 5.3.2 Algemene wet bestuursrecht.COLL.Hoofd Beheer Openbare Ruimte Ondermandaat toegestaan aan teamleider Handhaving. Informatieplicht aan afdelingshoofd en portefeuillehouder
BOR10 Handhaven wegens strijdig gebruik, inclusief: - een besluit in spoedeisend geval - een besluit bij bouwwerken met een bouwsom tot en met € 2.000 - een besluit bij verlenging van de begunstigingstermijn, - intrekking van bovenstaande besluiten met uitzondering van de overige besluiten. Bestemmingsplan, Wet ruimtelijke ordening, hoofdstuk 5 Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, artikel 125 Gemeentewet en de afdelingen 5.3.1 en 5.3.2 Algemene wet bestuursrechtCOLL.Hoofd Beheer Openbare Ruimte Ondermandaat toegestaan aan teamleider Handhaving. Informatieplicht aan afdelingshoofd en portefeuillehouder
BOR11 Handhaving Woningwet, inclusief: - een besluit in spoedeisend geval - een besluit bij bouwwerken met een bouwsom tot en met € 2.000 - een besluit bij verlenging van de begunstigingstermijn, - intrekking van bovenstaande besluiten met uitzondering van de overige besluiten. Bestemmingsplan, Woningwet, Asbestverwijderingsbesluit, hoofdstuk 5 Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, artikel 125 Gemeentewet en de afdelingen 5.3.1 en 5.3.2 Algemene wet bestuursrecht.COLL.Hoofd Beheer Openbare Ruimte Ondermandaat toegestaan aan teamleider Handhaving. Informatieplicht aan afdelingshoofd en portefeuillehouder
BOR12Besluiten betreffende de toepassing van bestuursdwang.Artikel 5:31a Algemene wet bestuursrechtCOLL.Hoofd Beheer Openbare RuimteOndermandaat toegestaan aan teamleider Handhaving
BOR13Besluiten betreffende schadeclaims in het kader van handhaving tot en met een bedrag van € 3.000Artikel 160 GemeentewetCOLL.Hoofd Beheer Openbare Ruimte 
BOR14Besluiten naar aanleiding van een melding op grond van het BouwstoffenbesluitArtikel 3.1 Besluit bodemkwaliteitCOLL.Hoofd Beheer Openbare Ruimte 
BOR15Verzoeken om nadere gegevens op grond van het BouwstoffenbesluitBesluit bodemkwaliteitCOLL.Hoofd Beheer Openbare Ruimte 
BOR16Besluiten tot goedkeuring van een tanksaneringWet Milieubeheer, Wet bodembescherming en het Besluit opslaan in ondergrondse tanksCOLL.Hoofd Beheer Openbare Ruimte 
BOR17Saneren van een niet ernstig geval van bodemverontreinigingWet bodembeschermingCOLL.Hoofd Beheer Openbare Ruimte 
BOR18Besluiten tot vaststelling van de hoogte van de kosten bij de toepassing van bestuursdwangArtikel 5:25 zesde lid Algemene wet bestuursrechtCOLL.Hoofd Beheer Openbare RuimteOndermandaat toegestaan aan teamleider Handhaving
BOR19Beschikking betreffende de invordering van een dwangsomArtikel 5:37 Algemene wet bestuursrechtCOLL.Hoofd Beheer Openbare RuimteOndermandaat toegestaan aan teamleider Handhaving
BOR20 Handhaven van de brandveiligheid, inclusief: - een besluit in spoedeisend geval - een besluit bij verlenging van de begunstigingstermijn, met uitzondering van de overige besluiten. Besluit brandveilig gebruik bouwwerken, Brandbeveiligingsverordening en de afdelingen 5.3.1 en 5.3.2 Algemene wet bestuursrechtCOLL.Hoofd Beheer Openbare Ruimte Ondermandaat toegestaan aan teamleider en medewerkers belast met handhaving. Informatieplicht aan portefeuillehouder.

Hoofdstuk 11 Afdeling Beleid

Nr.OnderwerpWettelijke grondslagDoorAanBijzondere voorwaarden
BEL1Besluiten op aanvragen tot registratie van kindercentra, gastouderbureaus of voorzieningen voor gastouderopvang en bijhouden Register KinderopvangArtikel 1.46 Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen, juncto artikel 8 van het Besluit registratie kinderopvangCOLL.Hoofd Beleid 
BEL2Besluiten in de eerste fase van het sanctioneren bij het handhaven van de kwaliteit van de kinderopvangArtikel 1.61, artikel 1.65 Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalenCOLL.Hoofd BeleidVerwezen wordt ook naar de in het Toezicht- en Handhavingsbeleid kinderopvang gemeente Pijnacker-Nootdorp beschreven protocollen
BEL3Uitvoeren Gemeentelijk Onderwijsachterstandenplan Pijnacker-NootdorpArtikel 160 GemeentewetCOLL.Hoofd Beleid 
BEL4Uitvoeren Verordening voorzieningen huisvesting Onderwijs Gemeente Pijnacker-NootdorpArtikel 5, artikel 6, lid 2, artikel 7, lid 3 en 4 artikel 8, artikel 9, lid 1, artikel 10, lid 4, artikel 15, artikel 16, artikel 18, lid 3, artikel 20, lid 2, artikel 21, artikel 22, artikel 23, artikel 25, lid 4, artikel 26, artikel 32, lid 1 en 3, artikel 35, lid 1 en 2, artikel 38, lid 3,5 en 7 Verordening voorzieningen huisvesting Onderwijs Gemeente Pijnacker-NootdorpCOLL.Hoofd Beleid Artikel 16 met inachtneming van bijlage VII van dit Mandaatbesluit. Artikel 21 en 22 (spoedaanvragen) tot en met een bedrag van € 3.000
BEL5Uitvoeren Verordening ruimte- en inrichtingseisen peuterspeelzalen gemeente Pijnacker-Nootdorp 2011Artikel 4, eerste lid van de Verordening ruimte- en inrichtingseisen peuterspeelzalen gemeente Pijnacker-Nootdorp 2011COLL.Hoofd Beleid 
BEL6Vaststellen af te dragen winst in verband met verkoop van een woning met een anti-speculatiebedingKoopovereenkomsten woningen met een anti-speculatiebedingCOLL.Hoofd Beleid 

Hoofdstuk 12 Afdeling Dienstverlening, Informatievoorziening en Automatisering

Nr.OnderwerpWettelijke grondslagDoorAanBijzondere voorwaarden
DIA1 Bijhouden van een register en registratie van publiekrechtelijke beperkingen op onroerende Zaken op grond van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen op onroerende zaken waartoe in het in het bijzonder wordt gerekend: a) het toetsen van de brondocumenten aan vereisten voor inschrijving b) het uitgeven van inschrijfnummers en identificatienummers c) het inschrijven van documenten in het register en het opnemen van gegevens daarover in de registratie d) het plaatsen van aantekeningen op het brondocument e) het verwerken van kadastrale mutaties in de administratie f) het verstrekken van een bewijs van inschrijving g) het waarmerken van afschriften van brondocumenten, waarbij publiekrechtelijke beperkingen zijn opgelegd h) het op verzoek verstrekken van afschriften of uittreksels uit het register en registratie i) het verstrekken van verklaringen, dat uit het register blijkt, dat op het betreffende aangevraagde perceel geen publiekrechtelijke beperking van toepassing zijn j) het herstellen van fouten en doorvoeren van correcties k) het (doen) verstrekken van berichten aan de Landelijke Voorziening Artikel 5 en volgende van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen op onroerende zakenCOLL. Hoofd Dienst- Verlening, Inform- Informatievoor ziening en Automatisering 1.Voor de onderdelen a t/m k is ondermandaat toegestaan aan de senior medewerker geo-informatie en de beleidsondersteunende medewerker geo-informatie van de afdeling DIA. 2. Voor de onderdelen g, h en i is ondermandaat toegestaan aan de Frontofficemedewerker A 2e lijn van de afdeling Frontoffice Publiekszaken.

BIJLAGE II BESTUURLIJKE MANDATEN

Nr.OnderwerpWettelijke grondslagDoorAanBijzondere voorwaarden
PA1Vaststellen verweerschrift naar aanleiding van een ingediend bezwaar- of beroepschrift met betrekking tot door of namens het college genomen besluiten, alsmede het nemen van een besluit op bezwaarschriften met betrekking tot namens het college genomen besluiten.Artikel 160 GemeentewetCOLL.Alle portefeuillehoudersOp grond van artikel 10:3 derde lid van de Awb zijn uitgezonderd de besluiten op bezwaarschriften n.a.v. door portefeuillehouders in mandaat genomen besluiten.
PSZK1Besluiten tot terugvordering en verhaal van Bbz-kredietenWet BbzCOLL. Portefeuillehouder Sociale Zaken  
PFIN1Oninbaar verklaren van vorderingenArtikel 160 GemeentewetCOLL.Portefeuillehouder FinanciënMet uitzondering van gemeentelijke belastingen. Dit is een bevoegdheid van het hoofd afdeling Backoffice Publiekszaken gebaseerd op het aanwijzingsbesluit van het college van 24 februari 2009.

BIJLAGE III MANDATEN AAN STUUR- EN PROJECTGROEPEN

Nr.OnderwerpWettelijke grondslagDoorAanBijzondere voorwaarden
SP1Uitwerking van de ICT-beleidsvisie in de vorm van een ICT-uitvoeringsprogrammaArtikel 160 GemeentewetCOLL.Stuurgroep I&A 

BIJLAGE IV MANDATEN AAN EXTERNEN

Nr.OnderwerpWettelijke grondslagDoorAanBijzondere voorwaarden
ME1Verstrekken van een Huisvestingsvergunning voor woningen van woningbouwcorporaties Artikel 7, eerste lid Huisvestingswet 1992 en hoofdstuk 2, paragraaf 5 van de Huisvestingsverordening Stadsgewest Haaglanden en het Convenant woonruimteverdeling Interkerkelijke Stichting voor bejaardenzorg te Pijnacker 2007 COLL. • Directeur/ bestuurder, adjunct-directeur en hoofd Woon-service Stichting Rondom Wonen • Directeur en manager Wonen Vestia Nootdorp • Secretaris van de Interkerkelijke Stichting voor de bejaardenzorg  
ME2Besluiten op aanvragen om subsidies in het kader van de JeugdgezondheidszorgWet publieke gezondheidCOLL. Directeur GGD-Zuid Holland West Verwezen wordt ook naar de het door het college vastgestelde mandaatbesluit jeugdgezondheidszorg en het collegebesluit van 9 november 2010 m.b.t. tot de voor de jaren 2011 en 2012 geldende Uitvoeringsregeling Stichting Jeugdgezondheidszorg Zuid-Holland West.
ME3Uitvoeren Verordening ruimte- en inrichtingseisen peuterspeelzalen gemeente Pijnacker-Nootdorp 2011Artikel 5 en 6 van de Verordening ruimte- en inrichtingseisen peuterspeelzalen gemeent Pijnacker-Nootdorp 2011COLL.De directeur van de GGD Zuid-Holland West 
ME4Ondertekenen van besluiten tot het opleggen van een huisverbod en het verrichten van daaruit voortvloeiende handelingenArtikel 3 eerste lid Wet tijdelijk huisverbod en artikel 10:11 Algemene wet bestuursrechtBgm.Hulpofficier van justitieMet inachtneming van het specifieke mandaatbesluit van de burgemeester van 20 februari 2009 waarin e.e.a. nader is uitgewerkt.
ME5Verstrekken van een vergunning voor het hebben van een grafbedekkingArtikel 19, eerste lid van de Beheersverordening gemeentelijke begraafplats St. JanshofCOLL.Bestuur van de Stichting Sint JanshofOndermandaat toegestaan aan de beheerder van de algemene begraafplaats St. Janshof
ME6Aanwijzen toezichthouders belast met de naleving van voorschriften op het gebied van brandveiligheidArtikel 61, derde lid Wet veiligheidsregio’s, artikel 5:10, derde lid Wet algemene bepalingen omgevingsrecht en artikel 6:1a APV 2008 P-N Bgm. en COLL. Regionaal Brandweer-commandant van de Veiligheidsregio HaaglandenDit mandaat berust op afzonderlijke mandaatbesluiten van de burgemeester van 22 december 2009 nr. 2009.16836 en het college van 14 september 2010 nr. 2010.12434 waarnaar wordt verwezen.

BIJLAGE V PRIVAATRECHTELIJKE MANDATEN

Nr.OnderwerpWettelijke grondslagDoorAanBijzondere voorwaarden
PM1Besluiten betreffende het afhandelen van schadeclaims tot en met een bedrag van € 2.500,--Artikel 160 GemeentewetCOLL.Afd. hoofden 
PM2Besluiten tot het vaststellen van huuraanpassingen ingevolge de bepalingen van huurovereenkomstenArtikel 160 GemeentewetCOLL.Afd. hoofden 
PM3Besluiten tot het aangaan, wijzigen of beëindigen van verzekeringenArtikel 160 GemeentewetCOLL.Hoofd FinanciënBinnen bestaand pakket
PM4Besluiten tot verhuur van en aangaan of actualiseren van verhuurovereenkomsten voor(sport) accommodaties, van de volkstuinen, van woningen en gebouwen binnen de activiteit “overige gebouwen en terreinen”, van het vrachtwagenparkeerterrein en van de parkeergarages bij Het BakenArtikel 160 GemeentewetCOLL.Hoofd WijkbeheerOndermandaat toegestaan aan de medewerker verhuur accommodaties van de afd. Wijkbeheer.

BIJLAGE V PRIVAATRECHTELIJKE MANDATEN

Bij de onderstaande mandaten nr’s PM5 tot en met PM10 worden de methoden en procedures in acht genomen zoals genoemd in de “Nota inkoop- en aanbestedingsbeleid” zoals die is vastgesteld door het college bij besluit van 11 april 2006 en/of sedertdien gewijzigd en voorts zoals genoemd in de bijlage die hoort bij de volmachten PM5 tot en met PM 10.

Nr.OnderwerpWettelijke grondslagDoorAanBijzondere voorwaarden
PM5Besluiten tot het deelnemen aan door andere aanbestedende diensten te organiseren aanbestedingen op het gebied van leveringen, diensten en werken, inclusief het besluit tot (voorlopige) gunning van de opdrachtArtikel 160 GemeentewetCOLL.Secretaris 
PM6Besluiten tot het verlenen van opdrachten tot uitvoering van werken en opdrachten voor leveringen en diensten bij onderhandse enkelvoudige aanbestedingArtikel 160 GemeentewetCOLL. Afdelings-hoofden en Project-managers *) Ondermandaat toegestaan aan budgethouders **)
PM7 Besluiten tot het verlenen van opdrachten tot uitvoering van werken bij onderhandse meervoudige aanbesteding en besluiten tot het verlenen van opdrachten tot leveringen en diensten bij onderhandse meervoudige aanbesteding Artikel 160 GemeentewetCOLL. Afdelings-hoofden en Project-managers *) Ondermandaat toegestaan aan medewerkers van de afdelingen voor de procesonderdelen van de aanbestedingsprocedure zoals genoemd in de Nota inkoop- en aanbestedingsbeleid

*) Projectmanagers als bedoeld in het kader van het Handboek Projectmatig Werken

**) Budgethouders als bedoeld in de Regeling budgethouderschap en verplichtingen

Nr.OnderwerpWettelijke grondslagDoorAanBijzondere voorwaarden
PM8Besluiten tot het verlenen van opdrachten tot uitvoering van werken bij openbare niet-Europese aanbestedingArtikel 160 GemeentewetCOLL.(Project) wethoudersOndermandaat toegestaan aan de medewerkers van de afdelingen door de directeuren ten aanzien van de onder hun verantwoordelijkheid vallende afdelingen voor de procesonderdelen van de aanbestedingsprocedure zoals genoemd in de Nota inkoop- en aanbestedingsbeleid. ***)
PM9Besluiten tot het verlenen van opdrachten voor leveringen en diensten exclusief BII diensten bij openbare niet-Europese aanbestedingArtikel 160 GemeentewetCOLL.Directeuren ten aanzien van de onder hun verantwoordelijkheid vallende afdelingenOndermandaat toegestaan aan de medewerkers van de afdelingen voor de procesonderdelen van de aanbestedingsprocedure zoals genoemd in de Nota inkoop- en aanbestedingsbeleid ***)
PM10Besluiten tot het verlenen van opdrachten tot uitvoering van werken en opdrachten voor leveringen en diensten bij Europese aanbestedingArtikel 160 GemeentewetCOLL.(Project) wethoudersOndermandaat toegestaan aan de medewerkers van de afdelingen door de directeuren ten aanzien van de onder hun verantwoordelijkheid vallende afdelingen voor de procesonderdelen van de aanbestedingsprocedure zoals genoemd in de Nota inkoop- en aanbestedingsbeleid. ***)
PM11Besluiten tot uitzondering van de aanbestedingsregels zoals aangegeven in de Nota inkoop- en aanbestedingsbeleidArtikel 160 GemeentewetCOLL.(Project) wethouders 

***) Het interne bedrijfsvoeringsproces is een bevoegdheid van de directeuren.

Nr.OnderwerpWettelijke grondslagDoorAanBijzondere voorwaarden
PM12Besluiten tot verkoop van roerende zaken die worden aangetroffen in door de gemeente verworven onroerende goederen, mits deze een bedrag van € 10.000 niet te boven gaan.Artikel 160 GemeentewetCOLL. Wethouder Financiën  
PM13Besluiten tot het om-niet in gebruik geven van gronden en gebouwen aangekocht als strategische aankoop, voor gebruik van grasopbrengsten, voor onderhoud en voor anti-kraakArtikel 160 GemeentewetCOLL.Hoofd Ontwikkeling en Hoofd Wijkbeheer 
PM14Besluiten tot het tijdelijk om niet in gebruik geven van openbaar gebiedArtikel 160 GemeentewetCOLL. Hoofd Ontwikkeling en Hoofd Wijkbeheer  
PM15Besluiten inzake de uitgifte van grond ten behoeve van zendmastenArtikel 160 GemeentewetCOLL. Hoofd Ontwikkeling Verwezen wordt ook naar de voorwaarden zoals genoemd in het collegebesluit van 31 mei 2005.
PM16Besluiten inzake het aangaan en beëindigen van huurovereenkomsten, inclusief anti-kraakovereenkomsten, in gebieden waarvoor door de raad een exploitatieopzet is vastgesteld.Artikel 160 GemeentewetCOLL. Hoofd Ontwikkeling Verwezen wordt ook naar het anti-kraakreglement.
PM17Besluiten tot het vestigen van een recht van opstal ten behoeve van riolering (m.u.v. bedrijfsterreinen)Artikel 160 GemeentewetCOLL.Hoofd Beheer Openbare RuimteOndermandaat toegestaan aan teamleider Inrichting en Beheer Openbare Ruimte (IBOR)
PM18Besluiten tot het aangaan van overeenkomsten tot het aankopen en verkopen van grond in gebieden waarvoor een exploitatieopzet door de raad is vastgesteldArtikel 160 GemeentewetCOLL. Hoofd Ontwikkeling Voor zover binnen de financiële kaders van de exploitatie-opzet. Vooroverleg met portefeuillehouder.
PM19Besluiten tot het aangaan van grondreserveringsovereen-komsten voor grond in gebieden waarvoor een exploitatie-opzet door de raad is vastgesteldArtikel 160 GemeentewetCOLL Hoofd Ontwikkeling Voor zover binnen de financiële kaders van de exploitatie-opzet. Vooroverleg met portefeuillehouder.
PM20Besluiten tot het verlenen van toestemming tot vervreemden of bezwaren van bedrijfskavels aan derden indien sprake is van overdracht van aandelen binnen de organisatorische structuur van het betrokken bedrijf of indien sprake is van overdracht van onroerende zaken aan de eigenaar van het betrokken bedrijf naar privé of omgekeerdArtikel 160 GemeentewetCOLL. Hoofd Ontwikkeling  
PM21Besluiten tot het verlenen van toestemming tot doorverkoop van bedrijfsunits binnen bedrijfsverzamelgebouwenArtikel 160 GemeentewetCOLL. Hoofd Ontwikkeling  
PM22Besluiten tot het vestigen van een recht van opstal ten behoeve van riolering op bedrijfsterreinenArtikel 160 GemeentewetCOLL. Hoofd Ontwikkeling  
PM23Besluiten tot het aangaan van overeenkomsten tot het verkopen of het verhuren van openbaar groen (snippergroen)Artikel 160 GemeentewetCOLL.Hoofd Ontwikkeling Verwezen wordt ook naar het raadsbesluit van 23 december 2004 (Notitie snippergroen-beleid). De aanvragen dienen eerst te worden getoetst door de afd. Wijkbeheer en/of de cluster Ruimtelijk Beleid van de afd. Beleid.

BIJLAGE VI VOLMACHTEN EN MACHTIGINGEN

Nr.OnderwerpWettelijke grondslagDoorAanBijzondere voorwaarden
M1Vertegenwoordiging van de gemeente in en buiten rechte (zoals ondertekening van contracten namens de gemeente P-N)Artikel 171, lid 2 GemeentewetBgm.WethoudersVertegenwoordiging bij (aandeelhouders) vergaderingen van verbonden partijen.
     Secretaris Directeuren Afd.hoofden (Project) wethouders Budgethouders Vertegenwoordiging vindt plaats afhankelijk van de toegekende bevoegdheden op grond van bijlage V van dit Mandaatbesluit, alsmede toegekende bevoegdheden o.g.v. specifieke regelingen zoals het Treasurystatuut. e.d. Toelichting: Het besluiten over privaatrechtelijke rechtshandelingen is bij uitstek de bevoegdheid van het college en in bijlage V in de daar genoemde gevallen gemandateerd aan bestuurders/ambtenaren. Voor formele handelingen die nodig zijn om de handeling tot een rechtshandeling te maken, is de burgemeester competent. Op grond van artikel 171 Gemeentewet kan hij anderen machtigen.
     (Project) wethouders Secretaris Directeuren Afd.hoofden Ter uitvoering van door het college genomen besluiten.
    Medewerkers van de afdeling Betreffende aangiften en ondertekening van processen verbaal met betrekking tot diefstal, schade e.d. van gemeentelijke eigendommen. Het afleggen van verklaringen namens de gemeente als een proces-verbaal wordt opgemaakt in het kader van een geconstateerde overtreding door de gemeente van een wettelijke bepaling. In dit geval dient de verantwoordelijke portefeuillehouder te worden ingelicht.
 Vertegenwoorden van de gemeente in en buiten rechte (zoals ondertekening van contracten namens de gemeente P-NArtikel 171, lid 2 GemeentewetBgm.Medewerkers van notariskantoren Om voor en namens de gemeente mee te werken aan het passeren van akten waarbij de gemeente: - Aan haar in eigendommen toebehorende registergoederen, of beperkte rechten daarop overdraagt aan anderen; - Aan derden in eigendom toebehorende registergoederen, of beperkte rechten daarop in eigendom aanneemt / in levering aanvaardt; - Beperkte genotsrechten (zoals erfpacht en opstal) en /of hypotheekrechten vestigt op aan de gemeente en / of derden toebehorende registergoederen.
M2Vertegenwoordiging van het bestuursorgaan ter zitting in rechtsgedingen en bij (bestuursrechtelijke) bezwaar- en beroepsprocedures tot in alle instanties, tijdens hoorzittingen en bij de Nationale Ombudsman Artikel 160, lid 1f Gemeentewet en Artikel 8:24 Algemene wet bestuursrecht Bgm. COLL. Wethouders Secretaris Directeuren Afdelingshoofden Informatieplicht aan afdelingshoofd en directeur Ondermandaat toegestaan aan medewerkers van de afdelingen
M3Ondertekening van bestuursovereenkomsten, convenanten, intentieverklaringen e.d.Artikel 160 GemeentewetCOLL. Bgm. Wethouders Secretaris Directeuren  
M4 Voor zover niet anders is bepaald, de volgende handelingen voorafgaand aan een besluit door het college of de burgemeester betreffende vergunningplicht of besluiten tot handhaving op grond van de Gemeentewet, bijzondere wetten of plaatselijke verordeningen: a) voeren en ondertekenen van correspondentie en verrichten van handelingen, geen besluit zijnde, b) inwinnen van adviezen; c) uitnodigen voor bijeenkomsten of hoorzittingen; d) goedkeuren van berekeningen. Artikel 160 Gemeentewet Bijzondere wetgeving Bgm. COLL Wethouders Secretaris Directeuren Afdelings-hoofden Ondermandaat toegestaan aan medewerkers van de afdelingen
M5Ondertekenen van door de burgemeester of het college genomen besluiten (voor zover niet elders in dit Mandaatbesluit geregeld)Artikel 160 Gemeentewet Bgm. COLL. Wethouders Secretaris Directeuren Afdelingshoofden Voorwaarde is dat bij uitoefening van dit ondertekeningsmandaat bij het collegeadvies en bij besluitvorming door de burgemeester direct het concept-besluit of de concept-brief (de concept-beschikking) is gevoegd. Uitgezonderd van dit mandaat zijn: a. indien bij wettelijk voorschrift anders is bepaald of de aard van de bevoegdheid zich hiertegen verzet; b. brieven aan H.M. de Koningin, Commissaris van de Koningin of andersoortige stukken met een persoonlijk karakter; c. in andere door het college of de burgemeester daartoe aangewezen gevallen
M6 Ondertekenen van stukken die geen besluit van het bestuursorgaan vergen en geen politiek gevoelig karakter hebben (louter informatieverstrekking), zoals ontvangstbevestigingen, stukken doorzenden die verkeerd zijn geadresseerd of tot behandeling waarvan kennelijk een ander bestuursorgaan bevoegd is Artikel 59a Gemeentewet Artikel 2:3 en 6:15 Algemene wet bestuursrecht Bgm. COLL Wethouders Secretaris Directeuren Afdelingshoofden Ondermandaat toegestaan aan medewerkers van de afdelingen
M7Het doen van BTW-aangiftenArtikel 160 GemeentewetCOLL.Hoofd Financiën 
M8Ondertekenen betalings- en invorderingsopdrachtenArtikel 160 GemeentewetCOLL.Hoofd Financiën 
M9Akkoord gaan met saldobiljetten geldleningen.Artikel 160 GemeentewetCOLL.Hoofd Financiën 

Bijlage VII bij de volmachten PM5 tot en met PM10 van het Mandaatbesluit 2011

Op basis van de Nota Inkoop- en Aanbestedingsbeleid, wordt bij de uitvoering van de volmachten PM5 tot en met PM10 rekening gehouden met de volgende punten:

De gemeente gaat uit van de volgende tabel, waarin de drempelbedragen staan, die de keuze voor het type aanbesteding bepalen:

Type aanbestedingDrempelbedrag[1]Volmacht
OnderhandsEnkelvoudig Werken: < € 100.000 Leveringen en diensten:< € 50.000 Afdelingshoofden Projectmanagers
 Meervoudig Werken: € 100.000 – 500.000 Leveringen en diensten: € 50.000 – 100.000 Afdelingshoofden[2] Projectmanagers
OpenbaarNiet-Europees Werken: > € 500.000 – 4.845.000[3] (Project)portefeuille-houder[4]
   Leveringen en diensten exclusief IIB diensten: > € 100.000 – 193.000³ Directeuren ten aanzien van de onder hun verantwoordelijkheid vallende afdelingen[5]
Europees met inachtneming van de BAO (Besluit aanbestedingsregels voor overheidsopdrachten) • Openbare procedure • Niet-openbare procedure • Bijzondere procedures Werken: > € 4.845.000³ Leveringen: > € 193.000³ Diensten: > € 193.000³ (Project) portefeuillehouder[6]

[1] De drempelbedragen zijn exclusief BTW.

[2] Ondermandaat door de betreffende functionarissen is toegestaan voor procesonderdelen van de aanbestedingsprocedure als genoemd in deze nota.

[3] De Europese Commissie publiceert elke twee jaar de drempelbedragen. De bedragen die in dit besluit zijn vermeld, gelden van 1 januari 2010 tot en met 31 december 2011. De actuele drempelbedragen zijn te vinden op www.europadecentraal.nl.

[4] Ondermandaat door directeuren ten aanzien van de onder hun verantwoordelijkheid vallende afdelingen is toegestaan voor procesonderdelen van de aanbestedingsprocedure als genoemd in deze nota.

[5] Ondermandaat door directeuren is toegestaan voor procesonderdelen van de aanbestedingsprocedure als genoemd in deze nota.

[6] Ondermandaat door directeuren ten aanzien van de onder hun verantwoordelijkheid vallende afdelingen is toegestaan voor procesonderdelen van de aanbestedingsprocedure als genoemd in deze nota.

Bijlage VIII van het Mandaatbesluit 2011

Algemeen machtigingsbesluit aan afdelingshoofden zoals bedoeld onder nummer M2

Het college en de burgemeester van Pijnacker-Nootdorp;

gelet op hun besluit van 9 november 2010 tot vaststelling van het Mandaatbesluit 2011, bijlage VI Volmachten en machtigingen, nummer M2;

gelet op artikel 8:24 juncto artikel 8:59 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 160, eerste lid onder f van de Gemeentewet;

b e s l u i t e n :

de afdelingshoofden van de gemeente Pijnacker-Nootdorp te machtigen het college en de burgemeester ter zitting in rechtsgedingen en bij (bestuursrechtelijke) bezwaar- en beroepszaken tot in alle instanties en bij de Nationale Ombudsman te vertegenwoordigen en het woord te voeren.

Pijnacker, (datum……..).

Het college voornoemd,

De secretaris, De burgemeester,

De burgemeester voornoemd,

Bijlage IX van het Mandaatbesluit 2011

Voorbeeld van een specifieke machtiging aan medewerkers ter uitoefening van nummer M2

Het hoofd van de afdeling……………………………….

gelet op het besluit van het college van het college en de burgemeester van Pijnacker-Nootdorp van 9 november 2010;

gezien de mededeling van [de griffier van de Arrondissementsrechtsbank ’s-Gravenhage, Sector bestuursrecht van. (datum …….), procedurenummer………en het verzoek om voorlopige voorziening/beroepschrift van de heer/mevrouw ………………tegen het besluit (de beslissing) van de raad/ het college/de burgemeester (op het bezwaarschrift) van(datum…………), kenmerk………….];

gelet op artikel 8:24 juncto artikel 8:59 van de Algemene wet bestuursrecht;

b e s l u i t :

mevrouw/ de heer ………………….. , werkzaam bij [de afdeling…………van de gemeente Pijnacker-Nootdorp], te machtigen de raad/het college/de burgemeester te vertegenwoordigen en het woord te voeren bij de behandeling van bovengenoemd [verzoek/beroepschrift] tijdens de openbare terechtzitting van de (President van de rechtbank/de rechtbank) op (datum…………).

Pijnacker, (datum…………).

Het hoofd van de afdeling………………

(Handtekening)

Bijlage X van het Mandaatbesluit 2011

1. Redactie mandaatbesluiten zoals bedoeld in de bijlagen I t/m V van het Mandaatbesluit 2011 (zie artikel 1, elfde lid Mandaatbesluit 2011)

Een (zuiver) mandaatbesluit, waarbij de wethouder of de ambtenaar overeenkomstig het Mandaatbesluit 2011, het Ondermandaatbesluit 2011 of het Mandaatbesluit belastingen een besluit neemt namens het college of de burgemeester (zie artikel 1, elfde lid Mandaatbesluit 2011) wordt als volgt geredigeerd:

Aanhef:

Geacht(e) heer/mevrouw/bestuur/college

Vorm

Besluit / brief in de IK-vorm (de wethouder of de ambtenaar neemt immers het besluit!)

Ondertekening:

Pijnacker, (datum……..).

Met vriendelijke groet/hoogachtend),

Namens de burgemeester/het college van Pijnacker-Nootdorp

de wethouder / de directeur ./het hoofd van de afdeling……/ (bij ondermandaat) de (senior)medewerker/ teamleider…….,

Handtekening

(titel en naam)

2. Redactie ondertekeningsmandaat (zie artikel 1, twaalfde lid Mandaatbesluit 2011).

Deze vorm komt voor in de gevallen als genoemd in bijlage VI, onderdeel M4 tot en met M9 in het Mandaatbesluit 2011 en wordt als volgt geredigeerd (zie artikel 1, twaalfde lid Mandaatbesluit 2011)

Aanhef:

Geacht(e) heer/mevrouw/bestuur/college

Vorm

Besluit / brief in de WIJ-vorm (college) of (IK-vorm (burgemeester)

Ondertekening:

Pijnacker, (datum……..).

Met vriendelijke groet/hoogachtend,

de burgemeester / het college van Pijnacker-Nootdorp,

voor deze,

de wethouder… (portefeuille) / de directeur…../het hoofd van de afdeling…/

de (senior)medewerker/teamleider……,

Handtekening

(titel en naam)

Nb.

1) In geval van afwezigheid of verhindering van functionarissen aan wie bij of krachtens het Mandaatbesluit 2011 bevoegdheden zijn toegekend, worden deze bevoegdheden uitgeoefend door hun plaatsvervanger. In dat geval wordt de handtekening vooraf gegaan door de letters b.a. (bij afwezigheid).

2) In geval van ondermandaat wordt de hiërarchisch leidinggevende van de gemandateerde aangemerkt als zijn plaatsvervanger.

3. Redactie van een volmacht betreffende aanhef en ondertekening van een privaatrechtelijk(e) contract/overeenkomst door een wethouder/directeur/afdelingshoofd/budgethouder (zie artikel 1, dertiende lid Mandaatbesluit 2011 en bijlage VI onder nummer M1)

Aanhef

De gemeente Pijnacker-Nootdorp, hierna te noemen ‘de gemeente’, te dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door (wethouder) (de heer/mevrouw+naam) /(de directeur) / (het hoofd van de afdeling /(senior)medewerker /teamleider/ van de afdeling…….) (de heer/mevrouw+naam), hiertoe op grond van artikel 171, tweede lid van de Gemeentewet gemachtigd door de burgemeester bij zijn besluit van (datum…..) (in voorkomende gevallen:en handelende ter uitvoering van het besluit van het college van (datum));

Ondertekening

Gemeente Pijnacker-Nootdorp,

(Handtekening

(titel en naam)

Toelichting:

Deze ondertekeningsvorm komt voor in de volgende situaties:

1. Als een (project)wethouder, een directeur, een hoofd van een afdeling of een budgethouder een contract/overeenkomst tekent op grond van bijlage VI van het Mandaatbesluit 2011.

2. Als een (project)portefeuillehouder een overeenkomst ondertekent op grond van een college besluit.

4. Redactie van een machtiging betreffende aanhef en ondertekening van publiekrechtelijke overeenkomsten, convenanten, intentieverklaringen e.d. door een wethouder/secretaris of directeur/afdelingshoofd/budgethouder (zie artikel 1, veertiende lid Mandaatbesluit 2011 en bijlage VI onder nummer M3)

Aanhef

De gemeente Pijnacker-Nootdorp, hierna te noemen ‘de gemeente’, te dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door (wethouder) (de heer/mevrouw+naam), de secretaris (de heer/mevrouw+naam) /(de directeur) (de heer/mevrouw+naam), hiertoe gemachtigd door de burgemeester/het college bij besluit van (datum … ) en handelende ter uitvoering van het besluit van de burgemeester/het college van (datum));

Ondertekening

Gemeente Pijnacker-Nootdorp,

(Handtekening

(titel en naam)

Toelichting:

Deze ondertekeningsvorm komt voor in de volgende situatie:

Als een (project)wethouder, de secretaris, of een directeur een publiekrechtelijke overeenkomst o.i.d. tekent op grond van bijlage VI onder M3 van het Mandaatbesluit 2011.

Toelichting op het Mandaatbesluit Pijnacker-Nootdorp

Algemeen

Het uitgangspunt van dit Mandaatbesluit is dat, voor zover mandaat is verleend voor het uitoefenen van een bepaalde bevoegdheid van het college of de burgemeester zoals genoemd in de bijlagen I tot en met V, dit mandaat tevens alle correspondentie en handelingen die samenhangen met die bevoegdheid omvat.

Het mandaat strekt tevens tot alle mogelijke uitkomsten van een besluit dus zowel begunstigend als niet begunstigend.

Voor de situaties dat besluiten niet zijn gemandateerd, is in het Mandaatbesluit een bepaling opgenomen dat alle correspondentie en handelingen die aan een besluit van het college of de burgemeester voorafgaan ook op ambtelijk niveau kunnen worden afgedaan. Het gaat dan bijvoorbeeld om correspondentie en handelingen die vooraf gaan aan een besluit betreffende vergunningplicht of tot handhaving op grond van de Gemeentewet, bijzondere wetten of plaatselijke verordeningen.

Mandaat wordt in principe toegekend aan de secretaris of directeuren en in verreweg de meeste gevallen aan afdelingshoofden. In veel situaties is bepaald dat door de gemandateerden ondermandaat kan worden verleend aan senioren/teamleiders of medewerkers van een afdeling. Dit is verder uitgewerkt in het Ondermandaatbesluit.

Het Mandaatbesluit is onderverdeeld in bijlagen. In bijlage I tot en met IV worden de ‘zuivere’ mandaten opgesomd in volgorde van mandaten aan de afdelingen en vervolgens mandaten aan wethouders, stuur- en projectgroepen en aan externen.

Bijlage V regelt de privaatrechtelijke mandaten. Bijlage VI regelt de volmachten tot het daadwerkelijk verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen en de machtigingen tot het verrichten van handelingen die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn.

Bijlage VII is een toelichting op de volmachten die betrekking hebben op aanbestedingen.

Bijlagen VIII en IX geven een uitwerking van een veel gebruikte machtiging voor vertegenwoordiging van het college of de burgemeester in juridische procedures.

Bijlage X geeft richtlijnen voor de redactie van mandaatbesluiten, brieven en ondertekening van overeenkomsten.

Inhoudelijke toelichting

Artikel 1 Algemene bepalingen

De algemene bepalingen geven de kaders aan waarbinnen de mandaatbevoegdheid wordt uitgeoefend.

Artikel 1, tweede lid bepaalt de definitie en reikwijdte van mandaat in het kader van dit Mandaatbesluit.

Het derde tot en met zesde lid bepalen de begrenzing van het uitoefenen van de mandaatbevoegdheid, waarbij vooral het vijfde lid van belang is. Dit doet een dringend beroep op de gemandateerde om in bestuurlijk of politiek gevoelige situaties overleg te plegen met de bestuurlijke mandaatgever (college of burgemeester) voordat van de mandaatbevoegdheid gebruik wordt gemaakt. In de praktijk zal het regelmatig voorkomen dat de bestuurlijke mandaatgever het besluit dan aan zich houdt.

Het zevende en achtste lid regelen de plaatsvervanging van een gemandateerde. Het negende en tiende lid hebben betrekking op ondermandaat.

Het elfde tot en met veertiende lid regelen de ondertekeningvorm van mandaten, volmachten en machtigingen waarbij wordt verwezen naar een aantal bijlagen waarin in de vorm van voorbeelden een en ander is uitgewerkt. Deze voorbeelden vormen onder andere de input voor de standaardsjablonen voor besluiten en brieven die afdelingen kunnen maken.

Bijlage I, hoofdstuk 1 mandaten die gelden voor alle afdelingen

De mandaten A1 tot en met A12 regelen veel voorkomende mandaten waarvan het in praktische zin goed is dat mandatering plaatsvindt aan afdelingshoofden en in daartoe aangewezen gevallen aan medewerkers van een afdeling.

De mandaten A13 tot en met A19 regelen kwesties op gebied van de rechtspositie.

Bijlage I, hoofdstukken 2 tot en met 12

Deze hoofdstukken regelen de mandaten geordend per afdeling en taakveld binnen een afdeling.

Bijlagen II, II en IV regelen mandaten aan respectievelijk wethouders, stuur- en projectgroepen en externen.

Bijlage V

In deze bijlage staan de volmachten vermeld. Deze hebben een nauwe relatie met de inhoud van de Nota inkoop en aanbesteding en bepalen welke functionarissen bevoegd zijn tot bepaalde vormen van aanbesteding.

Belangrijk is hierbij dat het besluiten over privaatrechtelijke rechtshandelingen bij uitstek de bevoegdheid is van het college (artikel 160, eerste lid onder e van de Gemeentewet). In bijlage V wordt die bevoegdheid in de daar genoemde gevallen gemandateerd aan bestuurders/ambtenaren.

Voor formele handelingen die nodig zijn om de handeling tot een rechtshandeling te maken, is echter de burgemeester competent. Op grond van artikel 171 Gemeentewet kan hij anderen machtigen.

Dit is daarom geregeld in bijlage VI machtigingen.

Bijlage VI

Onder machtiging M1 wordt de relatie gelegd tussen de besluiten over privaatrechtelijke rechtshandelingen zoals geregeld in bijlage V volmachten en de formele handeling die nodig is om een dergelijk besluit tot een rechtshandeling te maken. Concreet betekent dit dat in deze machtiging de ondertekening van overeenkomsten en contracten is geregeld.

De inhoud van de bijlagen VII tot en met X is al besproken onder “Algemeen”.