Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Berkelland

Mandaat-, machtiging- en volmachtbesluit

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBerkelland
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingMandaat-, machtiging- en volmachtbesluit
CiteertitelMandaat-, machtigings- en volmachtbesluit Berkelland 2008
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

In 2009, 2010 en 2011 is een aantal aanvullende mandaten vastgesteld, die ook in dit Mandaatbesluit zijn verwerkt. Onder opmerkingen staat vermeld wanneer ze zijn vastgesteld en wanneer de bekendmaking heeft plaatsgevonden.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 166/168/171/232
  2. Algemene wet bestuursrecht, art. Titel 10.1, afdeling 10.1.1

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

1.Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

24-12-200824-09-2014mandaat afd.hoofd Handhaving verlengen termijn dwangsombesluit tot na uitspraak rechtbank of Raad van State (mandaat HV.3a)

02-12-2008

Berkelbericht 16 december 2008

collegebesluit 2 december 2008
24-12-200827-10-2011mandaat afd.hoofd Handhaving verlengen termijn dwangsombesluit tot na uitspraak rechtbank of Raad van State (mandaat HV.3a)

02-12-2008

Berkelbericht 16 december 2008

collegebesluit 2 december 2008

Tekst van de regeling

Intitulé

Mandaat-, machtiging- en volmachtbesluit

Mandaat-, machtiging- en volmachtbesluit 2008

Het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester, de heffings- en invorderingsambtenaren van de gemeente Berkelland, ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft;

Gelet op de artikelen 166, 168, 171 en 232 van de Gemeentewet en op Titel 10.1, afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb);

Overwegende, dat het om redenen van doelmatigheid wenselijk is hun daarvoor in aanmerking komende bevoegdheden te mandateren of op te dragen aan hen ondergeschikte ambtenaren of aan anderen;

Besluiten:

Vast te stellen het Mandaat-, machtiging- en volmachtbesluit en register 2008;

 

Afdeling I Algemene bepalingen

Artikel 1.
  • 1.

    De uitoefening ten aanzien van de in het bij dit besluit behorende mandaat-, machtiging- en volmachtregister vermelde bevoegdheden en de ondertekening van de in dit register genoemde stukken wordt opgedragen aan de daarin genoemde functionarissen.

  • 2.

    Indien de uitoefening van de in het mandaat-, machtiging-, en volmachtregister opgenomen mandaten, machtigingen en volmachten het beslissen over de besteding van budgetten met zich meebrengt, maakt dit onderdeel uit van het vermelde mandaat, machtiging of volmacht. Dit voor zover daarbij de te nemen besluiten niet zullen leiden tot overschrijding van het betreffende budget zoals opgenomen in de gemeentebegroting en de daarop gebaseerde budgetprotocollen en voorts met inachtneming van de in dit register opgenomen bijzondere bepalingen.

  • 3.

    Instructies als bedoeld in artikel 10:6 van de Awb, die bij de uitoefening van de bevoegdheden, bedoeld in dit besluit in acht moeten worden genomen, worden weergegeven in kolom 6 van het register behorende bij dit besluit.

  • 4.

    Bij de uitoefening van de bevoegdheden bedoeld in dit besluit worden toepasselijke wettelijke regelingen, beleidsregels, aanwijzingen, circulaires evenals richtlijnen in acht genomen.

Artikel 2.
  • 1.

    In geval van afwezigheid van functionarissen, aan wie bij of krachtens dit besluit bevoegdheden zijn toegekend, worden deze bevoegdheden uitgeoefend door hun plaatsvervanger waar een plaatsvervanger is aangewezen of hun waarnemer, waar een waarnemer is aangewezen.

  • 2.

    Indien geen plaatsvervanger of waarnemer is aangewezen, in geval als hiervoor bedoeld, wordt de bevoegdheid uitgeoefend door het afdelingshoofd/teamleider.

  • 3.

    Bij afwezigheid van het afdelingshoofd wordt hij vervangen door een ander afdelingshoofd, e.e.a. volgens een vastgesteld vervangingschema. De directeur organisatie wordt bij afwezigheid vervangen door de gemeentesecretaris / algemeen directeur.

Afdeling II Toepassing van het mandaat-, machtiging- en volmacht

Artikel 3.
  • 1.

    Mandaat kan worden verleend, tenzij bij wettelijk voorschrift anders is bepaald of de aard van de bevoegdheid zich tegen de mandaatverlening verzet.

  • 2.

    In de volgende gevallen legt de gemandateerde of -ge(vol)machtigde de kwestie in ieder geval ter beoordeling aan het bestuursorgaan voor, onverminderd het bepaalde in artikel 10:3, tweede lid, van de Awb:

    • a.

      indien het voornemen bestaat tot aanvulling of afwijking van het tot dan gevoerde beleid of tot vaststelling van nieuw beleid;

    • b.

      indien niet begrote financiële of andere belangrijke consequenties zijn te verwachten of anderszins een aanmerkelijk beslag op financiële middelen is te verwachten;

    • c.

      bij weigering tot afgifte van een beschikking of anderszins een negatieve beslissing, tenzij nadrukkelijk anders bepaald;

    • d.

      bij mogelijke strijdigheid met bestaand beleid, richtlijnen, voorschriften en dergelijke;

    • e.

      indien de schijn van vooringenomenheid kan worden gewekt, waaronder in ieder geval moet worden verstaan het nemen van een besluit door de gemandateerde ten aanzien van de gemeente;

    • f.

      indien de ambtelijke adviezen die ten grondslag liggen aan het besluit niet eensluidend zijn;

    • g.

      indien er twijfel bestaat of de aard van de bevoegdheid zicht tegen de mandaatverlening verzet.

  • 3.

    Stukken gericht aan de Kroon, de Minister, Staatssecretaris, Commissaris van de Koningin en Gedeputeerde Staten, worden ondertekend door het bestuursorgaan, behoudens zaken met een routinematig karakter.

Afdeling III Vermelding bestuursorgaan

Artikel 4.
  • 1.

    Bij de uitoefening van de bevoegdheid brengt de gemandateerde in alle gevallen tot uitdrukking dat besloten of gehandeld wordt namens het bestuursorgaan.

  • 2.

    Ingeval van uitoefening van mandaat worden uitgaande stukken als volgt getekend:

“Burgemeester en wethouders van Berkelland,

namens deze”, c.q.

“De burgemeester van Berkelland,

namens deze”,

gevolgd door handtekening, naam en werknaam-aanduiding van degene die als mandataris beslist of handelt.

Afdeling IV Wijzigingen

Artikel 5.

Wijzigingen in de verlening van mandaat, machtiging en volmacht van bevoegdheden die in het register behorende bij dit besluit worden opgenomen zijn te herleiden tot een besluit voorzien van datum en ondertekening.

Afdeling V Slotbepalingen

Artikel 6.

Het mandaat, machtigings-en volmachtbesluit en bijbehorende register is openbaar en ligt voor iedereen ter inzage. Dit besluit kan worden aangehaald als: Mandaatbesluit 2008. Het Mandaat-, machtigings- en volmachtbesluit, vastgesteld op 28 maart 2006, wordt hierbij ingetrokken. Dit besluit treedt in werking op 1 december 2008.

Berkelland, 4 november 2008,

Burgemeester en wethouders van Berkelland, de burgemeester van Berkelland,

Secretaris, burgemeester,

Drs. A.G. Dekker mr. H.L.M. Bloemen

mr.H.L.M. Bloemen

De heffingsambtenaren,

B.J.W. Brinks J.H. Dieperink-Tyink E. Oudenampsen-Wenninkmeule

De invorderingsambtenaren,

H.A. Geerligs E.A. Wantia-Winkelhorst A.B.G. Seijger-Zuthof

Artikelsgewijs toelichting op de algemene voorschriften.

Inleiding.

Het besluit begint niet met de begripsbepalingen. De reden hiervoor is dat de definities wat onder mandaat, volmacht en machtiging dient te worden verstaan wettelijk vastliggen.

Artikel 10:1 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) verstaat onder mandaat de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen.

Onder volmacht (artikel 3:60 lid 1 BW) wordt verstaan de bevoegdheid die een volmachtgever verleent aan een ander om in zijn naam rechtshandelingen te verrichten. De volmacht is nodig indien namens een bestuursorgaan privaatrechtelijke rechtshandelingen worden verricht zoals het sluiten van een overeenkomst.

Soms ook machtigt het bestuursorgaan tot handelingen die noch besluiten noch privaatrechtelijke rechtshandelingen zijn. Het betreft hier vooral feitelijke handelingen zoals het uitbrengen van advies, het ontvangen van petities, het beheer van materiaal, het deelnemen aan overleg e.d.

Artikel 1.

Er wordt alleen van mandaat, machtiging en volmacht gesproken.

De Algemene wet bestuursrecht geeft de mogelijkheid voor de mandaatgever om per geval of in het algemeen instructies te geven ter zake van de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheid. In het derde lid wordt bepaald dat deze instructies worden weergegeven in kolom 6. Verder worden in het vierde lid de overige in acht te nemen toepasselijke regelingen genoemd.

Artikel 2.

Hier wordt vermeld hoe de vervanging bij afwezigheid van de gemandateerde is geregeld.

Het is overigens een zinloze doublure door ook voor plaatsvervanging mandaat te verlenen.

Artikel 4.

Een bestuursorgaan kan mandaat verlenen tenzij bij wettelijk voorschrift anders is bepaald of de aard van de bevoegdheid zich tegen de mandaatverlening verzet. Wanneer de aard van een bevoegdheid zich tegen de mandaatverlening verzet valt niet met grote precisie te zeggen. Wel laat zich uit de jurisprudentie een aantal gezichtspunten afleiden aan de hand waarvan de geoorloofdheid van mandaat kan worden beoordeeld. Het kan daarbij gaan om gevallen waarin de bevoegdheid zich in abstracto tegen mandaatverlening verzet (mandaatverlening van deze bevoegdheid in beginsel nooit toegestaan), maar ook in concreto (niet in deze omstandigheden, of in deze omvang, of aan deze gemandateerde of onder deze clausuleringen).

In het tweede lid worden de gevallen genoemd die in ieder geval aan het bestuursorgaan ter beoordeling moeten worden voorgelegd. Het bestuursorgaan kan dan beslissen dat de gemandateerde de zaak zelf mag afdoen of kan zelf een besluit nemen.

In het tweede lid, onder d, wordt aangegeven dat onderwerpen die “politiek gevoelig” zijn aan het bestuursorgaan moeten worden voorgelegd. Dit criterium is voor discussie vatbaar omdat “politiek gevoelig” een subjectieve term is. Om hieraan tegemoet te komen wordt bij de beoordeling of een kwestie “politiek gevoelig” is de volgende – niet limitatieve – criteria gehanteerd

  • ·

    heeft het maatschappelijke aandacht;

  • ·

    heeft het consequenties wat betreft media aandacht;

  • ·

    kleven er aan de kwestie bestuurlijke-, financiële- en/of juridische risico’s voor de gemeente;

  • ·

    is de integriteit van het bestuur in het geding;

  • ·

    zijn er verschillende (tegenstrijdige) belangen mee gemoeid.

Het derde lid bepaalt dat stukken gericht aan de Kroon, Minister, Staatssecretaris, Commissaris van de Koningin en Gedeputeerde Staten, worden ondertekend door het bestuursorgaan, behoudens zaken met een routinematig karakter.

Artikel 5.

Artikel 5 verplicht de vermelding bij de uitoefening van de bevoegdheid dat wordt besloten of gehandeld namens het bestuursorgaan. Deze verplichting volgt uit artikel 10:10 van de Awb.

In het tweede lid wordt in dit verband aangegeven hoe de uitgaande stukken moeten worden ondertekend.

Artikel 6.

Wijzigingen in de verlening van mandaat, machtiging en volmacht die tussentijds in het register worden opgenomen moeten zijn te herleiden tot een besluit voorzien van datum en ondertekening.

Een aantal beslissingen rond afdeling 10.1.1 van de Awb zijn besluiten, die overeenkomstig de daarvoor geldende regels (inclusief rechtsmiddelenverwijzing) moeten worden bekendgemaakt. Dat geldt in de eerste plaats voor schriftelijke mandaatverlening, alsmede intrekking en wijziging daarvan. Hetzelfde geldt overigens voor ondermandaatverlening. Ook de instemming van artikel 10:4, eerste lid, Awb (mandaat aan niet-ondergeschikten) is een besluit, dat op de voorgeschreven wijze moet worden bekendgemaakt.

1.

Nr.

2.

Omschrijving bevoegdheid

3.

(wettelijk) Toegekend aan:

4.

Mandaat/machtiging/

volmacht

5.

Ondermandaat aan:

6.

Voorwaarden/opmerkingen:

 

Algemeen

 

 

 

 

A.1

Voldoen aan voorschriften van rijks- en provinciale bijdrageregelingen (zoals verzenden declaraties, jaarverslagen, accountantsrapporten, gereedmeldingen e.d.)

Burgemeester,

College

Hoofd afdeling

Behandelend ambtenaar

 

A.2

Het verschaffen van informatie van feitelijke aard aan derden, voorzover het het werkterrein van de afdeling betreft.

Burgemeester

College

Algemeen Directeur/

Directeur Organisatie,

Hoofd afdeling

Behandelend ambtenaar

 

A.3

Het bijhouden van wettelijk voorgeschreven registers (zoals WGR, bouwvergunning, monumentenregister, Wet Kenbaarheid Publiekrechtelijke Beperkingen, Basisadministratie Adressen en Gebouwen en vergelijkbare (wettelijke) registraties, in bewaring genomen voertuigen e.d.)

Burgemeester,

College

Hoofd afdeling

Behandelend ambtenaar

 

A.4

Het verrichten van voorbereidingshandelingen ten behoeve van het aanbestedingsproces (o.a. opvragen offertes en verzorgen van aanbesteding)

College

Hoofd afdeling

Behandelend ambtenaar

Voor het gehele aanbestedingsproces geldt dat samengewerkt dient te worden met de Inkoopadviseur van de Afdeling Intern Advies

A.5

Het aangaan van overeenkomsten met derden voor aan en/of door de gemeente te leveren roerende goederen of diensten, voor zover passend binnen de voor de afdeling vastgestelde begroting.

College

Hoofd afdeling

Kredietbeheerder

Voor het gehele aanbestedingsproces geldt dat samengewerkt dient te worden met de Inkoopadviseur van de Afdeling Intern Advies

A.6

Het beslissen tot het verstrekken van opdrachten in aanbestedingsprocedures.

College

Hoofd afdeling

Kredietbeheerder

Bij besluitvorming dient de Inkoopadviseur mee te tekenen voor akkoord, conform de inkoopregeling.

A.7

Het in ontvangst nemen en voor ontvangst tekenen van deurwaardersexploiten, aangetekende stukken en pakketten.

College

Hoofd afdeling

Behandelend ambtenaar

 

A.8

Het vertegenwoordigen van het bevoegde bestuursorgaan en/of rechtspersoon in alle soorten rechtsgedingen en bij arbitrage en/of mediation.

Raad

College

Burgemeester

Algemeen Directeur/

Directeur Organisatie,

Hoofd afdeling

Behandelend ambtenaar

-De portefeuillehouder dient voorafgaand aan de zitting te worden geïnformeerd.

-De behandelend ambtenaar dient in het bezit te zijn van een machtiging/volmacht van het bestuursorgaan en/of rechtspersoon dat wordt vertegenwoordigd.

1.

Nr.

2.

Omschrijving bevoegdheid

3.

(wettelijk) toegekend aan:

4.

Mandaat/machtiging/

volmacht

5.

Ondermandaat

6.

Voorwaarden/opmerkingen

 

Algemene wet bestuursrecht

 

 

 

 

A.9

Het verzenden van een ontvangstbevestiging (direct na ontvangst van een brief)

Burgemeester,

College

Hoofd afdeling

Behandelend ambtenaar

 

A.10

Het voeren van correspondentie ter uitvoering van raads- en collegebesluiten en besluiten van de burgemeester

Burgemeester

College

Hoofd afdeling

Behandelend ambtenaar

 

A.11

Het voeren van correspondentie in het kader van de uitvoering van krachtens mandaat genomen besluiten.

Burgemeester

College

Hoofd afdeling

Behandelend ambtenaar

 

A.12

Het verlangen van een schriftelijke machtiging (art. 2:1 lid 2 Awb)

Burgemeester,

College

Hoofd afdeling

Behandelend ambtenaar

 

A.13

Het doorsturen van verzoeken of stukken (art. 2:3 Awb)

Burgemeester,

College

Hoofd afdeling

Behandelend ambtenaar

 

A.14

Het voorbereiden van besluiten in het kader van de uniforme openbare voorbereidingsprocedure.(art. 3:10 t/m 3:18 Awb)

Burgemeester,

College

Hoofd afdeling

Behandelend ambtenaar

 

A.15

Het versturen van een ontvangstbevestiging n.a.v. een elektronisch ingediende aanvraag (art. 4:3a Awb)

Burgemeester,

College

Hoofd afdeling

Behandelend ambtenaar

 

A.16

Het geven van gelegenheid tot aanvulling of verbetering van de aanvraag (art. 4:5 lid 1 Awb)

Burgemeester,

College

Hoofd afdeling

Behandelend ambtenaar

 

A.17

Het besluit tot buiten behandeling laten van de aanvraag (art. 4:5 lid 3 Awb)

Burgemeester,

College

Hoofd afdeling

Behandelend ambtenaar

 

A.18

Aanvrager of andere belanghebbenden in de gelegenheid stellen zienswijzen naar voren te brengen in het kader van de artikelen 4:7 en 4:8 Awb

Burgemeester,

College

Hoofd afdeling

Behandelend ambtenaar

 

A.19

Het verdagen van de beslistermijn (art. 4:14 Awb)

Burgemeester,

College

Hoofd afdeling

Behandelend ambtenaar

 

A.20

Openbare bekendmakingen en kennisgeving van genomen besluiten (art.3:41 en 3:42 Awb)

Burgemeester,

College

Hoofd afdeling

Behandelend ambtenaar

 

A.21

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A.21a

Het vergoeden van proceskosten naar aanleiding van uitspraak in een rechtsgang (rechtbank, gerechtshof, Afdeling Bestuursrechtspraak Raad van State, Centrale Raad van Beroep, Hoge Raad)

 

Het beslissen op bezwaar als conform het advies van de bezwarencommissie en conform de strekking van het oorspronkelijk besluit wordt besloten

Burgemeester,

College

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Burgemeester, college

Hoofd afdeling

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoofd afdeling

Behandelend ambtenaar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-------

De juridisch adviseur grondgebied (kredietbeheerder) moet voor akkoord tekenen.

 

 

 

 

 

 

 

Collegebesluit van 5 juli 2011, bekendgemaakt op 12 juli 2011 in Berkelbericht en in werking getreden op 201 juli 2011

1.

Nr.

2.

Omschrijving bevoegdheid

3.

(wettelijk) toegekend aan:

4.

Mandaat/machtiging/

volmacht

5.

Ondermandaat

6.

Voorwaarden/opmerkingen

 

Wet bescherming persoonsgegevens

 

 

 

 

A.22

Het uitvoeren van de Wet bescherming persoonsgegevens.

Burgemeester,

College

Hoofd afdeling

Behandelend ambtenaar

 

 

Wet openbaarheid van bestuur

 

 

 

 

A.23

Beslissen op verzoeken in het kader van de Wet openbaarheid van bestuur

Burgemeester,

College

Algemeen Directeur/

Directeur Organisatie,

Hoofd afdeling

Behandelend ambtenaar

Voor WOB-verzoeken aan de raad dat de raad dit heeft gedelegeerd aan het college(delegatiebesluit 21 maart 2006)

 

Zaken het personeel betreffende

 

 

 

 

A.24

Het besluiten tot aanstelling van een stagiaire

College

Algemeen Directeur/

Directeur Organisatie,

Hoofd afdeling

 

Ieder voor zover het hun eigen organisatieonderdeel betreft.

A.25

Het beslissen op verzoeken om vakantieverlof, zwangerschapsverlof, ouderschapsverlof, zorgverlof, buitengewoon verlof en onbetaald verlof.

College

Algemeen Directeur/

Directeur Organisatie,

Hoofd afdeling,

Teamleider

 

Ieder voor zover het hun eigen organisatieonderdeel betreft.

Teamleider uitsluitend voor wat betreft vakantieverlof.

A.26

Het beslissen en uitvoeren omtrent zaken die betrekking hebben op:

-Collectieve arbeidsvoorwaardenregeling (CAR);

-Uitwerkingsregeling rechtspositie (UWO);

-Wet op de ondernemingsraden (Wor);

-Overige personele regelingen (met uitzondering van de Woningfinancieringsregeling gemeentepersoneel).

College

Algemeen directeur,

Directeur organisatie,

Hoofd afdeling (ieder voorzover het hun organisatieonderdeel betreft).

 

Met betrekking tot het benoemen en ontslag van personeel geldt een uitzondering voor de functie van:

-Gemeentesecretaris/algemeen directeur,

-Directeur organisatie,

Deze worden door het college aangesteld.

Tevens geldt een uitzondering voor de griffier en griffiemedewerkers, die door de gemeenteraad worden aangesteld.

Administratieve uitvoering en afhandeling van genoemde rechtspositieregelingen geschiedt door medewerkers personeels en salarisadministratie

A.27

Het beslissen over gratificaties en andere vormen van bijzondere beloning

College

Algemeen Directeur/

Directeur Organisatie,

Hoofd afdeling

 

Ieder voor zover het hun eigen organisatieonderdeel betreft e.e.a. na afstemming binnen het Coördinatieoverleg (CO).

A.28

Het beslissen tot het aanstellen van personeel

College

Algemeen Directeur/

Directeur Organisatie,

 

 

1.

Nr.

2.

Omschrijving bevoegdheid

3.

(wettelijk) toegekend aan:

4.

Mandaat/machtiging/

volmacht

5.

Ondermandaat

6.

Voorwaarden/opmerkingen

A.29

Het beslissen tot ontslagverlening op eigen verzoek of urenvermindering op eigen verzoek

College

Algemeen Directeur/

Directeur Organisatie/

Hoofd afdeling

 

Ieder voor zover het hun eigen organisatieonderdeel betreft.

A.30

Het beslissen tot bevordering van een functionaris in de functieschaal, overeenkomstig de in de gemeente geldende richtlijnen

College

Algemeen Directeur/

Directeur Organisatie

 

 

A.31

De beslissen tot het aangaan en beëindigen van detacherings-, uitzend-, en vrijwilligersovereenkomsten of overeenkomsten met ander tijdelijk personeel dat in een gezagsverhouding staat tot een Hoofd afdeling, Algemeen Directeur of Directeur Organisatie

College

Algemeen Directeur/

Directeur Organisatie,

Hoofd afdeling

 

Ieder voor zover het hun eigen organisatieonderdeel betreft.

Indien het Hoofd afdeling een dergelijk besluit neemt, is vooraf goedkeuring van de Algemeen Directeur of Directeur organisatie vereist.

A.32

Het verlenen van toestemming om deel te nemen aan studiebijeenkomsten.

Burgemeester,

College

Algemeen Directeur/

Directeur Organisatie,

Hoofd afdeling,

Teamleider

 

De kosten van deze bijeenkomsten dienen binnen het budget van de afdeling te vallen.

A.33

Goedkeuring van declaraties dienstreizen

College

Algemeen Directeur/

Directeur Organisatie

Hoofd afdeling

Teamleider

Ieder voor zover het hun eigen organisatieonderdeel betreft.

A.34

Het vaststellen van personeelsbeoordelingen

College

Hoofd afdeling

 

Ieder voor zover het hun eigen organisatieonderdeel betreft.

A.35

Het verlenen van toestemming voor overwerk

College

Algemeen Directeur/

Directeur Organisatie,

Hoofd afdeling

 

Ieder voor zover het hun eigen organisatieonderdeel betreft.

A.36

Alle voorbereidingshandelingen, waaronder het uitnodigen van sollicitanten, met betrekking tot werving en selectie van kandidaten voor vacatures

College

Algemeen Directeur/

Directeur Organisatie,

Hoofd afdeling

Teamleider

Ieder voor zover het hun eigen organisatieonderdeel betreft. Voordat een vacature wordt opengesteld is instemming van de directie nodig (i.v.m. bezuinigingstaakstelling)

TECHNISCH ONTWERP EN REALISATIE

1.

Nummer

2.

Omschrijving bevoegdheid

3.

(wettelijk) toegekend aan:

4.

Mandaat/machtiging/

volmacht

5.

Ondermandaat

6.

Voorwaarden/opmerkingen

 

Algemeen

 

 

 

 

TOR.1

Het reserveren van bouwkavels in verband met grondverkoop conform exploitatieopzet.

College

Hoofd afdeling

Planbegeleider

 

TOR.2

Het verkopen van bouwkavels aan particulieren in overeenstemming met de vastgestelde kostprijsberekening.

College

Hoofd afdeling

Planbegeleider

 

TOR.3

Het verlenen van toestemming tot het in gebruik nemen van een bouwkavel voordat de notariële akte is gepasseerd

College

Hoofd afdeling

Planbegeleider

 

TOR.4

Het vertegenwoordigen van de gemeente bij de aan- en verkoop van eigendomsoverdracht van registergoederen van en aan de gemeente, daaronder begrepen de vestiging of aanneming van zakelijke rechten.

Burgemeester

Planbegeleider

 

Schriftelijke volmacht burgemeester vereist.

 

Besluit administratieve bepalingen wegverkeer

 

 

 

 

TOR.5

Het, in geval van dringende omstandigheden van voorbijgaande aard, plaatsen van verkeerstekens zonder verkeersbesluit (art. 34 Babw).

College

Hoofd afdeling

Toezichthouder ruimtelijke werken

 

TOR.6

Het nemen van een verkeersbesluit voor bepaalde tijd (voor bijv. wegwerkzaamheden)

College

Hoofd afdeling

Projectleider civiele techniek/

verkeerstechnisch adviseur

 

TOR.7

Het verlenen van een parkeerontheffing voor de blauwe zone.

College

Hoofd afdeling

Projectleider civiele techniek

 

 

Wet geluidhinder

 

 

 

 

TOR.8

Het beslissen op verzoeken met betrekking tot een hogere grenswaarde op grond van artikel 110a van de Wet Geluidhinder

College

Hoofd afdeling

Adviseur ruimtelijke ontwikkeling

Ondermandaat alleen in geval er geen zienswijze(n) is/ zijn ingediend.

 

Wet op de ruimtelijke ordening

 

 

 

 

TOR.9

Het uitwerken en wijzigen van een bestemmingsplan ex artikel 3.6 lid 1 onder a en b Wro met inbegrip van het starten van een procedure daartoe.

College

Hoofd afdeling

Adviseur ruimtelijke ontwikkeling

Ondermandaat alleen in geval er geen zienswijze(n) is/ zijn ingediend.

TOR.10

Het bekendmaken en ter visie leggen van ontwerp ontheffingsbesluit ex artikel 3.6 lid 1 sub c Wro en artikel 3.22 Wro (artikel 3.6 lid 5 Wro en artikel 3.24 Wro).

College

Hoofd afdeling

Adviseur ruimtelijke ontwikkeling

 

1.

Nummer

2.

Omschrijving bevoegdheid

3.

(wettelijk) toegekend aan:

4.

Mandaat/machtiging/

volmacht

5.

Ondermandaat

6.

Voorwaarden/opmerkingen

TOR.11

Het beslissen op verzoeken tot het verlenen van

-een ontheffing ex artikel 3.6 lid 1 sub c Wro,

-ex artikel 3.22-3.24 Wro, of

College

Hoofd afdeling

Adviseur ruimtelijke ontwikkeling

Ondermandaat alleen in geval er geen zienswijze(n) is/ zijn ingediend.

TOR.12

Het beslissen tot het nemen van een projectbesluit ex artikel 3.10 Wro

Raad

Hoofd afdeling

Adviseur ruimtelijke ontwikkeling

Gedelegeerd door de raad aan het college op 8 juli 2008.

Indien er zienswijze(n) is/zijn ingediend tegen een projectbesluit als bedoeld in artikel 3.10 Wro, heeft het Hoofd afdeling geen mandaat en wordt het besluit genomen door het college.

TOR.13

Het bekendmaken, toezenden en ter visie leggen van ontwerpbestemmingsplannen en ontwerp -projectbesluit ex artikel 3.8 Wro

College

Hoofd afdeling

Adviseur ruimtelijke ontwikkeling

 

TOR.14

Het bekendmaken, toezenden en ter visie leggen van het voorontwerp bestemmingsplan en het voorontwerp -projectbesluit ex artikel 3.1.1 Bro en artikel 5.1.1. Bro en de gemeentelijke inspraakverordening.

College

Hoofd afdeling

Adviseur ruimtelijke ontwikkeling

 

 

Planschade (Wro)

 

 

 

 

TOR.15

Het beslissen tot het niet-ontvankelijk verklaren van een aanvraag om planschade ex art. 6.1 Wro, indien het drempelbedrag niet binnen de voorgeschreven termijn is bijgeschreven, tenzij redelijkerwijs niet kan worden geoordeeld dat aanvrager in verzuim is. (Zie ook artikel 6.4 Wro).

College

Hoofd afdeling

Adviseur ruimtelijke ontwikkeling

 

TOR.16

Het beslissen tot afwijzing van een aanvraag om planschade ex art. 6.1 Wro wegens:

-buiten behandeling laten in verband met onvolledigheid;

- kennelijke ongegrondheid (art. 6.1.3. Bro)

College

Hoofd afdeling

Adviseur ruimtelijke ontwikkeling

 

TOR.17

Het beslissen tot het verstrekken van een opdracht aan een extern adviseur in het kader van een aanvraag om planschade.

College

Hoofd afdeling

Adviseur ruimtelijke ontwikkeling

 

 

Milieu

 

 

 

 

TOR.18

Het afdoen van meldingen op grond van artikel 28 respectievelijk artikel 41 van de Wet bodembescherming

College

Hoofdafdeling

Milieutechnisch adviseur

 

TOR.19

Het verzoeken om nadere gegevens als bedoeld in artikel 5 dan wel het stellen van nadere eisen als bedoeld in artikel 12 van het Besluit bodemkwaliteit

College

Hoofd afdeling

Milieutechnisch adviseur

 

HANDHAVING EN VEILIGHEID

1.

Nummer

2.

Omschrijving bevoegdheid

3.

(wettelijk) toegekend aan:

4.

Mandaat/machtiging/

volmacht

5.

Ondermandaat

6.

Voorwaarden/opmerkingen

 

Algemeen

 

 

 

 

HV.1

De voorbereiding van, het toepassen/coördineren van werkzaamheden in verband met het effectueren van handhavingsinstrumenten als bedoeld in artikel 125 Gemeentewet juncto artikel 5:21 e.v. Algemene wet bestuursrecht.

Burgemeester,

College

Hoofd afdeling

medewerker openbare orde en veiligheid,

medewerker brandweer, medewerker handhaving bouwen en wonen, medewerker handhaving milieu,

medewerker opsporing en handhaving

 

HV.1a

Het toepassen van spoedeisende bestuursdwang op grond van artikel 5:31 Algemene wet bestuursrecht

College

Hoofd afdeling

 

(mandaatbesluit 14 december 2010, bekendmaking 21 december 2010)

HV.2

Het aanwijzen van toezichthouders en tekenen van pasjes voor toezichthouders. (art. 5:11 en 5:15 Awb jo. bijzondere wetgeving)

Burgemeester

College

Hoofd afdeling

 

 

HV.3

Het beslissen om termijnen van dwangsombesluiten bij onomkeerbare situaties te verlengen tot 6 weken na de beslissing op bezwaar.

College

Hoofd afdeling

 

 

HV.3a

Het beslissen om termijnen van dwangsombesluiten te verlengen tot na uitspraak op het verzoek tot voorlopige voorziening of na de uitspraak van de rechtbank c.q. de Raad van State

College

Hoofd afdeling

 

 

HV.4

Het beslissen tot het intrekken van een last onder dwangsom en bestuursdwang, als het doel is bereikt

College

Hoofd afdeling

 

 

HV.5

Tekenen van verzoeken om betaling van verbeurde dwangsommen

College

Hoofd afdeling

Medewerker handhaving bouwen en wonen,

Medewerker handhaving milieu

 

 

Bouwen

 

 

 

 

HV.6

Het beslissen tot het stilleggen van de bouw- of sloopwerkzaamheden op grond van artikel 125 Gemeentewet juncto 100d Woningwet, en het intrekken daarvan.

College

Hoofd afdeling

medewerker handhaving bouwen en wonen

Bij toepassing van bestuursdwang bestaande uit het stilleggen van bouw- en sloopwerkzaamheden dient de portefeuillehouder onmiddellijk te worden geïnformeerd.

1.

Nummer

2.

Omschrijving bevoegdheid

3.

(wettelijk) toegekend aan:

4.

Mandaat/machtiging/

volmacht

5.

Ondermandaat

6.

Voorwaarden/opmerkingen

HV.7

Het beslissen tot stilleggen van aanlegvergunningplichtige activiteiten op grond van het bestemmingsplan/Wet op de ruimtelijke ordening en het intrekken daarvan.

College

Hoofd afdeling

medewerker handhaving bouwen en wonen

Bij toepassing van bestuursdwang bestaande uit het stilleggen van aanlegvergunningsplichtige activiteiten dient de portefeuillehouder onmiddellijk te worden geïnformeerd.

HV.8

Het beslissen om over te gaan tot het treffen van voorzieningen wegens strijd met het Bouwbesluit of de Bouwverordening volgens artikel 1b en 7b van de Woningwet

College

Hoofd afdeling

medewerker handhaving bouwen en wonen

 

HV.9

Het beslissen tot het intrekken van bouwvergunningen van vier jaar en ouder indien niet gestart is met de bouwwerkzaamheden of tussentijds langer dan 4 jaar heeft stilgelegen.

College

Hoofd afdeling

medewerker handhaving bouwen en wonen

 

HV. 9a

Het opleggen van een preventieve last onder dwangsom bij overschrijding van het maximaal toegestane aantal loze brandmeldingen

College

Hoofd afdeling

 

(mandaabesluitt van 26 mei 2009 bekendgemaakt 17 juni 2009)

 

 

 

 

 

 

 

Milieu

 

 

 

 

HV.10

Het laten aanvragen van:

-vergunningen,

-ontheffingen,

-vrijstellingen, of het laten doen van

-meldingen, verklaringen en onderzoeken

op grond van de Wet Milieubeheer (en AMvB’s en ministeriële regelingen) en het Lozingenbesluit bodembescherming.

College

Hoofd afdeling

medewerker handhaving milieu

 

 

Wet basisregistraties adressen en gebouwen

 

 

 

 

HV.11

Het opmaken van een proces-verbaal van constatering op basis van artikel 10, eerste lid, onder b van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen.

College

Hoofd afdeling

Medewerker handhaving bouwen en wonen

Medewerker handhaving milieu

(mandaatbesluit 26 oktober 2010, bekendmaking 9 november 2010)

HV.12

Het opmaken van een schriftelijke verklaring, strekkende tot het signaleren van een wijziging in de feitelijke situatie die van invloed is op één of meer in de gebouwenregistratie opgenomen gegevens en die niet voortvloeit uit een op basis van de Wet basis registraties adressen en gebouwen aangewezen brondocument.

College

Hoofd afdeling

Medewerker handhaving bouwen en wonen

Medewerker handhaving milieu

(mandaatbesluit 26 oktober 2010, bekendmaking 9 november 2010)

GEMEENTEWINKEL

1.

Nummer

2.

Omschrijving bevoegdheid

3.

(wettelijk) toegekend aan:

4.

Mandaat/machtiging/

volmacht

5.

Ondermandaat

6.

Voorwaarden/opmerkingen

 

Algemeen

 

 

 

 

GW.1

Het kwijtschelden van belastingaanslagen volgens de Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990.

Invorderingsambtenaar

 

 

 

GW.2

Het legaliseren van handtekeningen en foto’s dan wel het waarmerken van stukken.

Burgemeester

Hoofd afdeling/

Teamleider

(1e) medewerker burgerzaken, (1e) medewerker integrale dienstverlening

 

GW.3

Het benoemen en ontslaan op eigen verzoek van de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand.

College

Hoofd afdeling

 

 

 

Cluster Algemene dienstverlening

 

 

 

 

 

Algemene plaatselijke verordening (Apv)

 

 

 

 

GW.4

Het verlenen of weigeren van vergunningen, ontheffingen e.d. op grond van de Algemene plaatselijke verordening.

College

Burgemeester

Hoofd afdeling/

Teamleider

(1e) medewerker integrale dienstverlening, vergunningverlener

 

GW.5

Het aanwijzen van collectieve festiviteiten op grond van de Algemene plaatselijke verordening

College

Burgemeester

Hoofd afdeling/

Teamleider

vergunningverlener

 

GW.6

Het beslissen tot het intrekken van vergunningen, ontheffingen e.d. op grond van de Algemene plaatselijke verordening.

College

Burgemeester

Hoofd afdeling/

Teamleider

(1e) medewerker integrale dienstverlening

Geldt alleen op verzoek van vergunninghouder of als geen gebruik gemaakt wordt van een vergunning/ontheffing.

Intrekking als sanctie via college/burgemeester.

GW.7

Het verlenen of weigeren van een verklaring van geen bezwaar ten behoeve van het oplaten van luchtballonnen e.d. als voor overig vliegverkeer op niet als luchtterrein aangewezen terreinen.

Burgemeester

Hoofd afdeling/

Teamleider

(1e) medewerker integrale dienstverlening

 

GW.8

De uitvoering van artikel 10 lid 2 Besluit ten aanzien van de inrichting en gebruik niet aangewezen luchtvaartterreinen.

College

Hoofd afdeling/

Teamleider

 

 

 

Markten

 

 

 

 

GW.9

Het beslissen tot het plaatsen van een aanvrager van een vergunning op de wachtlijst op grond van de Marktverordening.

College

Hoofd afdeling

 

 

GW.10

Het beslissen op de aanvraag voor een vergunning op grond van de Marktverordening.

College

Hoofd afdeling

 

 

GW.11

Het beslissen tot het intrekken van een vergunning op grond van de Marktverordening.

College

Hoofd afdeling

 

 

 

Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (Babw)

 

 

 

 

GW.12

Het verlenen of weigeren van een gehandicaptenparkeerkaart.

College

Hoofd afdeling/

Teamleider

(1e) medewerker integrale dienstverlening

 

 

Drank- en Horecawet

 

 

 

 

GW.13

Het verlenen of weigeren van een vergunning of een ontheffing op grond van de Drank- en Horecawet (art. 3 DHW)

College

Hoofd afdeling/

Teamleider

Vergunningverlener

 

GW.14

Het verlenen of weigeren van aanvragen voor een ontheffing op grond van artikel 35 DHW.

Burgemeester

Hoofd afdeling/

Teamleider

Vergunningverlener

 

 

Wet op de Kansspelen

 

 

 

 

GW.15

Het verlenen of weigeren van een aanvraag voor een vergunning voor het houden van een loterij, bingo e.d. op basis van artikel 3 van de Wet op de Kansspelen.

College

Hoofd afdeling/

Teamleider

(1e) medewerker integrale dienstverlening

 

GW.16

Ontvangst mededeling kleine kansspel en verbod zoals bedoeld in art. 7c van de Wet op de Kansspelen

College

Hoofd afdeling/

Teamleider

Vergunningverlener

 

GW.17

Het verlenen of weigeren van een aanvraag tot verlening van een vergunning prijsvraag met voorwaarden en prijs tot

€ 4.500,--. (art. 28).

College

Hoofd afdeling/

Teamleider

Vergunningverlener

 

GW.18

Het verlenen of weigeren van een aanvraag van een vergunning voor het aanwezig hebben van een speelautomaat als bedoeld in artikel 30b e.v. Wet op de Kansspelen

Burgemeester

Hoofd afdeling/

Teamleider

Vergunningverlener

 

 

Burgerzaken

 

 

 

 

GW.19

Het verlenen of weigeren van verzoeken tot het verstrekken van persoonsgegevens op grond van de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

College

Hoofd afdeling/

Teamleider

(1e) medewerker integrale dienstverlening,

(1e) medewerker burgerzaken

 

GW.20

Het verlenen of weigeren van verzoeken tot afgifte van uittreksels, verklaringen en inlichtingen uit de registers van de burgerlijke stand.

Ambtenaar Burgerlijke Stand

Hoofd afdeling/

Teamleider

(1e) medewerker integrale dienstverlening, (1e) medewerker burgerzaken

 

GW.21

Het afgeven van rijbewijzen

Burgemeester

Hoofd afdeling/

Teamleider

(1e) medewerker integrale dienstverlening, (1e) medewerker burgerzaken

 

GW.22

Het ongeldig verklaren van rijbewijzen

Burgemeester

Hoofd afdeling/

Teamleider

(1e) medewerker burgerzaken

 

 

 

 

 

 

 

GW.23

Het afgeven en wijzigen van reisdocumenten.

Burgemeester

Hoofd afdeling/

Teamleider

(1e) medewerker integrale dienstverlening, (1e) medewerker burgerzaken

 

GW.24

Het afgeven van de Eigen Verklaring (het aanvraagformulier ter verkrijging van een geneeskundige verklaring).

 

Hoofd afdeling/

Teamleider

(1e) medewerker integrale dienstverlening, (1e) medewerker burgerzaken

Gemeente bemiddelt hierin (verkoopt de EV namens CBR)

GW.25

Het afgeven van een attestatie de vita.

College

Hoofd afdeling/

Teamleider

(1e) medewerker integrale dienstverlening, (1e) medewerker burgerzaken

 

GW.26

Het afgeven van een verklaring omtrent het Nederlanderschap.

College

Hoofd afdeling/

Teamleider

(1e) medewerker burgerzaken

 

GW.27

Het adviseren van de Minister van Justitie op verzoeken tot naturalisatie.

Burgemeester

Hoofd afdeling/

Teamleider

(1e) medewerker burgerzaken

 

GW.28

Het uitvoeren van de Regeling verkrijging en verlies Nederlanderschap.

Burgemeester

Hoofd afdeling/

Teamleider

(1e) medewerker burgerzaken

Mandaat voor Naturalisatie- ceremonie bij afdelingshoofd en teamleider

GW.29

Het uitoefenen van de krachtens het Besluit Geslachtsnaamwijziging (6 oktober 1997) opgedragen taken met betrekking tot naamswijziging

Burgemeester

Hoofd afdeling/

Teamleider

(1e) medewerker burgerzaken

Moet altijd door een ambtenaar van de Burgerlijke Stand gebeuren

GW.30

Het verlenen of weigeren van verzoeken om geheimhouding van gegevens uit de bevolkingsadministratie.

College

Hoofd afdeling/

Teamleider

(1e) medewerker burgerzaken

 

GW.31

Het ondertekenen van de kennisgeving van overlijden als bedoeld in het Koninklijk Besluit van 18 oktober 1933, Stbl. 32, bestemd voor de inspecteur registratie en successie.

Burgemeester

Hoofd afdeling/

Teamleider

(1e) medewerker burgerzaken

Moet altijd door een ambtenaar van de Burgerlijke Stand gebeuren

GW.32

Het verlenen of weigeren van een vergunning voor het plaatsen van gedenktekens op de algemene begraafplaats.

College

Hoofd afdeling/

Teamleider

(1e) medewerker burgerzaken, (1e) medewerker integrale dienstverlening

 

GW.33

Het doen van aanschrijvingen in verband met de wijziging tenaamstelling graven.

College

Hoofd afdeling/

Teamleider

(1e) medewerker integrale dienstverlening

 

GW.34

De uitgifte van graven.

College

Hoofd afdeling/

Teamleider

(1e) medewerker burgerzaken, (1e) medewerker integrale dienstverlening

 

GW.35

De afgifte van laisser-passer voor lijken.

Burgemeester

Hoofd afdeling/

Teamleider

(1e) medewerker burgerzaken

Moet altijd door een ambtenaar van de Burgerlijke Stand geschieden

 

Kieswet

 

 

 

 

GW.36

De ondertekening van verklaringen als bedoeld in artikel D4 van de Kieswet.

College

Hoofd afdeling/

Teamleider

(1e) medewerker burgerzaken, (1e) medewerker integrale dienstverlening

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

GW.37

De afgifte van een kiezerspas en volmachtbewijs.

Burgemeester

Hoofd afdeling/

Teamleider

(1e) medewerker burgerzaken, (1e) medewerker integrale dienstverlening

 

GW.38

De registratie van kiesgerechtigden.

College

Hoofd afdeling/

Teamleider

(1e) medewerker burgerzaken

 

GW.39

Het voeren van correspondentie betreffende het kiesregister.

College

Hoofd afdeling/

Teamleider

(1e) medewerker burgerzaken

 

GW.40

Het verstrekken van inlichtingen betreffende de registratie als kiezer.

College

Hoofd afdeling/

Teamleider

(1e) medewerker integrale dienstverlening

 

GW.41

Het beslissen op verzoeken om verbetering van de registratie als kiezer.

College

Hoofd afdeling/

Teamleider

(1e) medewerker burgerzaken, (1e) medewerker integrale dienstverlening

 

GW.42

Het uitreiken van een nieuwe oproepingskaart.

Burgemeester

Hoofd afdeling/

Teamleider

(1e) medewerker burgerzaken, (1e) medewerker integrale dienstverlening

 

GW.43

Het in ontvangst nemen van processen-verbaal, verzegelde pakketten en enveloppen (art. N11 Kieswet)

Burgemeester

Hoofd afdeling/

Teamleider

(1e) medewerker burgerzaken

 

 

 

 

 

 

 

 

Sport en recreatie

 

 

 

 

GW.44

Het aangaan van overeenkomsten tot beheer, huur en verhuur van sportaccommodaties

College

Hoofd afdeling/

Teamleider

(1e) medewerker integrale dienstverlening

 

GW.45

Het in gebruik geven van sport- en recreatieaccommodaties (binnen de door B en W vastgestelde tarieven).

College

Hoofd afdeling/

Teamleider

(1e) medewerker integrale dienstverlening

 

GW.46

Het vaststellen van gebruiksroosters van sport- en recreatieaccommodaties.

College

Hoofd afdeling/

Teamleider

(1e) medewerker integrale dienstverlening

 

 

Wet op de Lijkbezorging

 

 

 

 

GW.47

Het besluiten tot het verlenen van verlof tot het doen van lijkbezorging later dan na de 5e dag na het overlijden (art. 17).

Burgemeester

Hoofd afdeling/

Teamleider

(1e) medewerker burgerzaken

Moet altijd door een ambtenaar van de Burgerlijke Stand geschieden

GW.48

Het verlenen van verlof tot ontleding van een stoffelijk overschot (art. 68).

Burgemeester

Hoofd afdeling/

Teamleider

(1e) medewerker burgerzaken

Moet altijd door een ambtenaar van de Burgerlijke Stand geschieden

 

Wet milieubeheer

 

 

 

 

GW.49

Het verlenen of weigeren van een ontheffing (artikel 10.63 lid 2 Wm) voor het verbranden van afvalstoffen (snoeihout)

College

Hoofd afdeling/

Teamleider

(1e) medewerker integrale dienstverlening

Alleen voor snoeihout

 

Winkeltijdenwet

 

 

 

 

GW.50

Het verlenen of weigeren op aanvragen tot verlenen van ontheffing e.d. op grond van de Winkeltijdenwet en de Winkeltijdenverordening.

College

Hoofd afdeling/

Teamleider

Vergunningverlener

 

GW.51

Het beslissen tot aanwijzing van zon- en feestdagen waarop ontheffing wordt verleend van de verboden zoals vervat in artikel 2 lid 1 onder a en b Winkeltijdenwet.

College

Hoofd afdeling/

Teamleider

Vergunningverlener

 

 

Cluster bouwen en milieu

 

 

 

 

 

Aanlegvergunning

 

 

 

 

GW.52

Het verlenen (onder voorwaarden), weigeren of aanhouden van een aanlegvergunning (Wet op de ruimtelijke ordening, Wet op de Ruimtelijke Ordening).

College

Hoofd Afdeling/

Teamleider

Vergunningverlener overig

geen ondermandaat bij weigering en zienswijzen

 

Bomenverordening

 

 

 

 

GW.53

Het verlenen (onder voorwaarden) en/of weigeren van een kapvergunning .

College

Hoofd Afdeling/

Teamleider

Vergunningverlener overig

geen ondermandaat bij weigering en zienswijzen

GW.54

Het opschorten en/of aanhouden van een beslissing op een aanvraag om kapvergunning.

College

Hoofd Afdeling/

Teamleider

Vergunningverlener overig

 

GW.55

Toestemming voor het vellen van houtopstanden bij een grote gevaarzetting of vergelijkbaar spoedeisend belang.

Burgemeester

Hoofd Afdeling/

Teamleider

 

 

GW.56

Het opleggen van herplantplicht.

College

Hoofd Afdeling/

Teamleider

 

 

 

Verordening naamgeving en nummering

 

 

 

 

GW.57

Het toekennen, wijzigen of (op verzoek) intrekken van nummers aan objecten.

College

Hoofd Afdeling/

Teamleider

Vergunningverlener overig

geen ondermandaat bij ambtshalve intrekken

 

Telecommunicatieverordening

 

 

 

 

GW.58

Het verlenen (onder voorwaarden) of weigeren van een Instemmingsbesluit .

College

Hoofd Afdeling/

Teamleider

Vergunningverlener overig

geen ondermandaat bij weigering en zienswijzen

GW.59

Het verlengen van de behandeltermijn van een aanvraag voor een instemmingsbesluit.

College

Hoofd Afdeling/

Teamleider

Vergunningverlener overig

 

 

Wegenverkeerswet

 

 

 

 

GW.60

Het verlenen (onder voorwaarden) of weigeren van een vergunning of een ontheffing in het kader van de Wegenverkeerswet.

College

Hoofd Afdeling/

Teamleider

Vergunningverlener overig/

Vergunningverlener Bouwen

geen ondermandaat bij weigering en zienswijzen

GW.61

Het nemen van een verkeersbesluit voor bepaalde tijd (voor bijv. evenementen)

College

Hoofd afdeling/

Teamleider

Vergunningverlener overig

 

GW.62

Het beslissen op een aanvraag voor het reserveren van een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken.

College

Hoofd Afdeling/

Teamleider

Vergunningverlener overig/

Vergunningverlener Bouwen

geen ondermandaat bij weigering en zienswijzen

 

Algemene Plaatselijke Verordening (APV)

 

 

 

 

GW.63

Het verlenen (onder voorwaarden) of weigeren van een uitwegvergunning.

College

Hoofd afdeling/

Teamleider

Vergunningverlener overig

geen ondermandaat bij weigering en zienswijzen

GW.64

Het verdagen van een beslissing op een aanvraag om uitwegvergunning (hoofdstuk 1 APV).

College

Hoofd afdeling/

Teamleider

Vergunningverlener overig

 

GW.65

Het (op verzoek) intrekken van een verleende uitwegvergunning (hoofdstuk 1 APV).

College

Hoofd afdeling/

Teamleider

Vergunningverlener overig

geen ondermandaat bij ambtshalve intrekken

 

Woningwet (Ww) en Wet op de Ruimtelijke Ordening (Wro)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

GW.66

Het verlenen (onder voorwaarden) of weigeren van een (tijdelijke) lichte, reguliere, 1e fase en 2e fase bouwvergunning.

College

Hoofd afdeling/

Teamleider

Vergunningverlener Bouwen

geen ondermandaat bij weigering en zienswijzen

GW.67

Het verlenen (onder voorwaarden) of weigeren van een lichte, reguliere, 1e fase en 2e fase bouwvergunning met toepassing van een wijziging bestemmingsplan, projectbesluit of ontheffing zoals opgenomen in de Wro.

College

Hoofd afdeling/

Teamleider

Vergunningverlener Bouwen

-geen ondermandaat bij zienswijzen

-geen mandaat bij zienswijzen in het kader van een wijziging bestemmings-plan of projectbesluit

GW.68

Het verlenen (onder voorwaarden) of weigeren van een ontheffing zoals opgenomen in de Wro.

College

Hoofd afdeling/

Teamleider

Vergunningverlener RO

 

GW.69

Het verdagen van een beslissing op een aanvraag om een reguliere, 1e fase en 2e fase bouwvergunning.

College

Hoofd afdeling/

Teamleider

Vergunningverlener overig

 

GW.70

Het aanhouden of doorbreken van een aanhouding van de beslissing op de aanvraag om een bouwvergunning.

College

Hoofd afdeling/

Teamleider

Vergunningverlener Bouwen

 

GW.71

Het (op verzoek) intrekken van een verleende bouwvergunning

College

Hoofd afdeling/

Teamleider

Vergunningverlener Bouwen

geen ondermandaat bij ambtshalve intrekken

GW.72

Het uitvoeren van de bouwregistratie in het kader van de Woningwet.

College

Hoofd afdeling/

Teamleider

Vergunningverlener Bouwen

 

 

Bouw- en Brandbeveiligings-verordening

 

 

 

 

GW.73

Het verlenen (onder voorwaarden) of weigeren van een sloopvergunning (Bouwverordening).

College

Hoofd afdeling/

Teamleider

Vergunningverlener Bouwen

geen ondermandaat bij weigering en zienswijzen

GW.74

Het verdagen en/of aanhouden van een beslissing op een aanvraag om sloopvergunning (Bouwverordening).

College

Hoofd afdeling/

Teamleider

Vergunningverlener Bouwen

 

GW.75

Het afhandelen van een sloopmelding (Bouwverordening).

College

Hoofd afdeling/

Teamleider

Vergunningverlener Bouwen

 

GW.76

Het verlenen (onder voorwaarden) of weigeren van een tijdelijke gebruiksvergunning voor niet-bouwwerken (Brandbeveiligingsverordening).

College

Hoofd afdeling/

Teamleider

Vergunningverlener Bouwen,

Risicobeheersing/vergunningverlener

geen ondermandaat bij weigering en zienswijzen

GW.77

Het (op verzoek) intrekken van een verleende tijdelijke gebruiksvergunning (Brandbeveiligings-verordening).

College

Hoofd afdeling/

Teamleider

 

geen ondermandaat bij ambtshalve intrekken

 

Besluit brandveiligheid gebruik bouwwerken (Bbgb)

 

 

 

 

GW.78

Het verlenen (onder voorwaarden) of weigeren van een gebruiksvergunning.

College

Hoofd afdeling/

Teamleider

Vergunningverlener Bouwen,

Risicobeheersing/vergunningverlener

geen ondermandaat bij weigering en zienswijzen

GW.79

Het verdagen en/of aanhouden van een beslissing op een aanvraag om gebruiksvergunning.

College

Hoofd afdeling/

Teamleider

Vergunningverlener Bouwen,

Risicobeheersing/vergunningverlener

 

GW.80

Het (op verzoek) wijzigen of intrekken van een verleende gebruiksvergunning.

College

Hoofd afdeling/

Teamleider

Vergunningverlener Bouwen,

Risicobeheersing/vergunningverlener

geen ondermandaat bij ambtshalve wijzigen of intrekken

GW.81

Het opleggen of (op verzoek) wijzigen van nadere voorwaarden gebruiksmelding.

College

Hoofd afdeling/

Teamleider

Vergunningverlener Bouwen,

Risicobeheersing/vergunningverlener

geen ondermandaat bij zienswijzen

 

Monumentenwet/

monumentenverordening

 

 

 

 

GW.82

Het verlenen of weigeren van een monumentenvergunning.

College

Hoofd afdeling/

Teamleider

Vergunningverlener Bouwen

geen ondermandaat bij weigering en zienswijzen

GW.83

Het aanwijzen of wijzigen van een beschermd gemeentelijk monument en het laten uitvoeren van een bouwhistorisch onderzoek (Monumentenverordening).

College

Hoofd afdeling/

Teamleider

 

 

GW.84

Het aanwijzen van een beschermd archeologische vindplaats en het laten uitvoeren van een archeologisch onderzoek (Monumentenverordening).

College

Hoofd afdeling/

Teamleider

 

 

GW.85

Het besluit tot het verstrekken van onderhoudssubsidie monumenten op basis van subsidieverordening, voor zover passend binnen de voor de afdeling vastgestelde begroting.

College

Hoofd afdeling/

Teamleider

Vergunningverlener Bouwen

 

 

Wet milieubeheer (Wm)

 

 

 

 

GW.86

Het verlenen (onder voorwaarden) of weigeren van een milieuvergunning.

College

Hoofd afdeling/

Teamleider

Vergunningverlener Milieu

geen ondermandaat bij weigering en zienswijzen

GW.87

Het ambtshalve wijzigen van een milieuvergunning.

College

Hoofd afdeling/

Teamleider

Vergunningverlener Milieu

geen ondermandaat bij zienswijzen

GW.88

Het afgeven van een positieve of negatieve verklaring voor een melding in het kader van art. 8.19 Wm.

College

Hoofd afdeling/

Teamleider

Vergunningverlener Milieu

 

GW.89

Het opleggen of intrekken van maatwerk-voorschriften/nadere eisen (art. 8.42 Wm).

College

Hoofd afdeling/

Teamleider

Vergunningverlener Milieu

geen ondermandaat bij zienswijzen

GW.90

Beslissen op de vraag of bij de voorbereiding van een besluit een milieu-effect rapprtage (MER) moet worden opgesteld.

College

Hoofd afdeling/

Teamleider

 

 

GW.91

Het verlenen (onder voorwaarden) of weigeren van een ontheffing voor de lozing van (afval)water op het gemeentelijk riool vanuit een niet-inrichting.

College

Hoofd afdeling/

Teamleider

Vergunningverlener Milieu

geen ondermandaat bij weigering en zienswijzen

GW.92

Het afdoen van meldingen op grond van artikel 28 respectievelijk artikel 41 van de Wet bodembescherming.

College

Hoofd afdeling/

Teamleider

Vergunningverlener Milieu

hoofd afdeling Technisch ontwerp dient in te stemmen met besluit

GW.93

Het verzoeken om nadere gegevens als bedoeld in artikel 5 dan wel het stellen van nadere eisen als bedoeld in artikel 12 van het Bouwstoffenbesluit bodem en oppervlaktebescherming.

College

Hoofd afdeling/

Teamleider

Vergunningverlener Milieu

hoofd afdeling Technisch ontwerp dient in te stemmen met besluit

 

Cluster Werk, Zorg en inkomen

 

 

 

 

 

Leerplichtwet

 

 

 

 

GW.94

Het uitvoeren van de Leerplichtwet

Leerplichtambtenaar

Medewerker leerlingenvervoer/ lokaal onderwijsbeleid

 

Geldt niet voor wat betreft de opsporingsbevoegdheid (BOA)

 

Leerlingenvervoer

 

 

 

 

GW.95

Het uitvoeren van de Verordening leerlingenvervoer

College

Hoofd afdeling

medewerker leerlingenvervoer/lokaal onderwijs

 

 

Wet Inburgering

 

 

 

 

GW.96

Het uitvoeren van de Wet Inburgering

College

 

Coördinator Stichting Integratie Nieuwkomers (SIN)

 

 

Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)

 

 

 

 

GW.97

Het nemen van positieve en negatieve besluiten op grond van de Wmo en de daarop gebaseerde verordeningen en beleidsregels voor wat betreft de huishoudelijke hulp, de woningaanpassingen, de vervoersvoorzieningen en de rolstoelen.

College

Hoofd afdeling/

Teamleider WZI

Medewerker Wmo

 

 

 

 

 

 

 

 

Wet Werk en Bijstand, IOAW, IOAZ

 

 

 

 

GW. 98

Het nemen van positieve of negatieve besluiten op grond van de WWB en de daarop gebaseerde verordeningen en beleidsregels.

College

Hoofd afdeling/

Teamleider WZI

klantmanager

 

 

 

 

 

 

 

GW 99

Het verzenden van een hersteltermijn

voor het indienen van een mutatie- of inkomstenformulier (artikel 54 WWB/artikel 17 IOAW/ artikel 17 IOAZ)

College

Hoofd afdeling /

teamleider

Medewerker uitkeringsadministrarie

 

GW.100

Het beslissen op aanvragen op grond van de op de wet Werk en Bijstand, de IOAW en IOAZ gebaseerde rijksuitvoeringsregelingen.

College

Hoofd afdeling/

Teamleider

Klantmanager

Geldt zowel voor positieve als negatieve besluiten

GW.101

Het nemen van positieve of negatieve besluiten op grond van het Bijstandsbesluit zelfstandigen (Bbz 2004)

College

Hoofd afdeling/

Teamleider

 

 

GW.102

Het doen van aangifte bij het Openbaar Ministerie (OM) van valsheid in geschrifte/ fraude.

College

Hoofd afdeling/

Teamleider

Klantmanager

 

GW.103

Het nemen van positieve of negatieve besluiten op grond van de Wet Kinderopvang (art. 22)

College

Hoofd afdeling/

Teamleider

Klantmanager

 

GW.104

Het beslissen op een aanvraag voor schuldhulpverlening en daaruit voortvloeiende bemiddelingskosten Stadsbank Oost-Nederland.

College

Hoofd afdeling

Teamleider

Klantmanager

 

 

Cluster contactfunctionarissen

 

 

 

 

 

Subsidieverordening

 

 

 

 

GW.105

Het uitvoeren van subsidieregelingen (op basis van de Algemene subsidieverordening Berkelland) met betrekking tot:

-peuterspeelzaalwerk;

-volwasseneducatie;

-eenmalige subsidies;

-educatieve activiteiten;

-milieugerichte activiteiten;

-grenscontacten.

College

Hoofd afdeling

contactfunctionaris bedrijven en instellingen

 

GW.106

Het uitvoeren van subsidieregelingen (op basis van de Algemene subsidieverordening Berkelland) met betrekking tot:

-sport;

-amateurkunst;

-ouderenwerk;

-volksfeesten;

-jeugd- en jongerenwerk..

College

Hoofd afdeling

Teamleider AD, Medewerker integrale dienstverlening

 

GW.107

Het verstrekken van voorschotten op toegekende subsidies.

College

Hoofd afdeling

contactfunctionaris bedrijven en instellingen

 

GW.108

De uitvoering van de regeling beschikbaarstelling ereprijzen

College

Hoofd afdeling

Contactfunctionaris bedrijven en instellingen

Na overleg met portefeuillehouder

GW.109

Het nemen van besluiten op een verzoek opgenomen te worden in het Register Kinderopvang

College

Hoofd afdeling

Contactfunctionaris verenigingen en instellingen

(mandaatbesluit van 17 augustus 2010, bekendgemaakt 24 augustus 2010)

BEHEER & ONDERHOUD

1.

nummer

2.

Omschrijving bevoegdheid

3.

(wettelijk) toegekend aan:

4.

Mandaat/machtiging/

volmacht

5.

Ondermandaat

6.

Voorwaarden/opmerkingen

 

Beheer

 

 

 

 

BO.1

Het uitvoeren van de beheersverordening van de gemeentelijke begraafplaatsen.

College

Hoofd afdeling

medewerker beheer en onderhoud, taakveldmedewerker verantwoordelijk gebouwen en kunstwerken, taakveldmedewerker

 

 

Overig

 

 

 

 

BO.2

Het beslissen omtrent verzoeken tot verkoop van stroken openbaar groen in het kader van de exploitatieopzet geregeld.

College

Hoofd afdeling

taakveldmedewerker verantwoordelijk gebouwen en kunstwerken, taakveldmedewerker

Binnen de door het college vastgestelde kaders

BO.3

Het beslissen tot het in gebruik geven (huur, pacht e.d.) van gronden (zowel tijdelijk als voor onbepaalde tijd).

College

Hoofd afdeling

taakveldmedewerker verantwoordelijk gebouwen en kunstwerken, taakveldmedewerker

E.e.a. in overleg met TOR.

 

Verkeer

 

 

 

 

BO.4

Het plaatsen van verkeerstekens zonder verkeersbesluit (art. 34 Babw) ingeval van dringende omstandigheden van voorbijgaande aard.

College

Hoofd afdeling

Rayonhoofd, taakveldmedewerker, taakveldmedewerker gebouwen

 

BO.5

Het nemen van een verkeersbesluit voor bepaalde tijd (voor bijv. wegwerkzaamheden en evenementen)

College

Hoofd afdeling

Rayonhoofd,

taakveldmedewerker

 

BO.6

Het verlenen, weigeren en intrekken van ontheffingen hoogte- en breedtetransport.

College

Hoofd afdeling

senior medewerker wegen en groen

 

BO.7

Het verlenen, weigeren en intrekken van ontheffingen zwaar vervoer.

College

Hoofd afdeling

senior medewerker wegen en groen

 

 

Sportaccommodaties e.d.

 

 

 

 

BO.8

Het vaststellen van sluitingsperioden voor sportvelden, sporthallen en zwembad(en).

College

Hoofd afdeling

taakveldmedewerker groen, taakveldmedewerker verantwoordelijke gebouwen en kunstwerken

 

BO.9

Het verlenen van toestemming tot het aanbrengen van reclame in sport- en recreatieaccommodaties.

College

Hoofd afdeling

taakveldmedewerker groen, taakveldmedewerker verantwoordelijke gebouwen en kunstwerken

 

BO.10

Het verwerken van wijzigingen in plannen van sportaccommodaties en recreatievoorzieningen, nadat het principeplan door het College is goedgekeurd.

College

Hoofd afdeling

taakveldmedewerker groen, taakveldmedewerker verantwoordelijke gebouwen en kunstwerken

 

1.

nummer

2.

Omschrijving bevoegdheid

3.

(wettelijk) toegekend aan:

4.

Mandaat/machtiging/

volmacht

5.

Ondermandaat

6.

Voorwaarden/opmerkingen

 

Riolering

 

 

 

 

BO.11

Het beslissen op een aanvraag voor het maken of veranderen van een rioolaansluiting

College

Hoofd afdeling

Taakveldmedewerker riolering

 

 

Intern Advies

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.

nummer

2.

Omschrijving bevoegdheid

3.

(wettelijk) toegekend aan:

4.

Mandaat/machtiging/

volmacht

5.

Ondermandaat

6.

Voorwaarden/opmerkingen

 

Cluster Communicatie

 

 

 

 

IA.1

Het toetsen van en beslissen op aanvragen voor het gebruik van het wapen van Berkelland.

College

Hoofd afdeling

Communicatie-consulent

 

 

Cluster Juridisch

 

 

 

 

 

Commissie bezwaarschriften

 

 

 

 

IA.2

Het verdagen van de beslissing op het bezwaarschrift ingevolge artikel 7:10 lid 3 Awb en alle andere op de behandeling van het bezwaarschrift betrekking hebbende processuele handelingen

De gemeenteraad;

College;

Burgemeester

Voorzitter van de Commissie bezwaarschriften

Juridisch medewerker grondgebied,

Juridisch medewerker samenleving

Gaat hier om de secretarissen van de bezwarencommissie

IA.3

Het uitstellen van het nemen van een beslissing op bezwaar (art. 7.10 lid 4 Awb)

De gemeenteraad;

College;

Burgemeester

Voorzitter van de Commissie bezwaarschriften

Juridisch medewerker grondgebied,

Juridisch medewerker samenleving

Gaat hier om de secretarissen van de bezwarencommissie

 

Grondgebied

 

 

 

 

IA.4

Besluiten tot het voeren van verweer ten aanzien van ingestelde verzetsprocedures bij de rechtbank en tekenen procesbesluit

College

Hoofd afdeling

 

Portefeuillehouder op de hoogte stellen door middel van kwartaalrapportages

IA.5

Besluiten tot het voeren van verweer ten aanzien van ingesteld hoger beroep bij het gerechtshof en tekenen procesbesluit

College

Hoofd afdeling

 

Portefeuillehouder op de hoogte stellen door middel van kwartaalrapportages

IA.5

Advocaat stellen

College

Hoofd afdeling

Juridisch adviseur grondgebied,

Juridisch medewerker grondgebied

 

IA.6

Besluiten tot het vragen van verlof aan voorzieningenrechter voor het leggen van conservatoir beslag

College

Hoofd afdeling

 

Melden aan portefeuillehouder

 

Klachtbehandeling

 

 

 

 

IA.7

Klachtbehandeling (titel 9.1 Awb m.u.v. art. 9.12a Awb).

College

Hoofd afdeling

Juridisch medewerker grondgebied

Gaat hier om de klachtencoördinator

IA.8

Zenden ontvangstbevestiging aan klager (art. 9.6 Awb)

College

Hoofd afdeling

Juridisch medewerker grondgebied

 

IA.9

Kennisgeving aan klager van verdaging (art. 9.11 Awb)

College

Hoofd afdeling

Juridisch medewerker grondgebied

 

1.Nummer

2.

Omschrijving bevoegdheid

3.

(wettelijk) toegekend aan:

4.

Mandaat/machtiging

5.

Ondermandaat

6.

Voorwaarden/opmerkingen

 

Verzekeringen en aansprakelijkheid

 

 

 

 

IA.10

Het beslissen op verzoeken waarbij de gemeente aansprakelijk is gesteld.

College

Hoofd afdeling

Medewerker juridische zaken

 

IA.11

Het beslissen tot het aangaan, opzeggen, het voeren van correspondentie e.d. inzake het aangaan van verzekeringen in de meeste brede zin van het woord, voor zaken de gemeente Berkelland aangaande

College

Hoofd afdeling

Medewerker juridische zaken

 

 

Cluster Financiën

 

 

 

 

IA.12

Het uitvoeren van de woningfinancieringsregeling gemeentepersoneel.

College

Hoofd afdeling

Financieel consulent

betreft beslissen op aanvragen, opstellen van jaaropgave en inhouding op salaris via Administratief Beheer

ADMINISTRATIEF BEHEER

1.

nummer

2.

Omschrijving bevoegdheid

3.

(wettelijk) toegekend aan:

4.

Mandaat/machtiging/

volmacht

5.

Ondermandaat

6.

Voorwaarden/opmerkingen

 

Algemeen financieel

 

 

 

 

AB.1

Besluit tot het uitvaardigen van een dwangbevel en de ondertekening van het dwangbevel

College

Hoofd afdeling

Coördinator financieel beheer

Melden aan portefeuillehouder

AB.2

Het tekenen van overige dwangbevelen (niet strekkende tot invordering van dwangsommen).

Invorderingsambtenaar

 

 

 

AB.3

Het oninbaar verklaren van andere vorderingen dan belastingvorderingen en verbeurde dwangsommen

College

Hoofd afdeling

 

 

AB.4

Het verrichten van handelingen ter uitvoering van het contract met de BNG, zoals:

-het opnemen van kasmiddelen (in de vorm van call en/of kasgeldleningen);

-het uitzetten van kasgelden.

College

Hoofd afdeling

medewerker financieel beheer

zie ook treasurystatuut

AB.5

Het afsluiten van vaste geldleningen (met de BNG).

College

Hoofd afdeling

medewerker financieel beheer

Er dient eerst overleg gevoerd te worden met de portefeuillehouder.

AB.6

Het uitvoeren van de woningfinancieringsregeling gemeentepersoneel (jaaropgaven, inhouding via salaris, betalingsherinneringen, aanmaningen, rentewijzigingen, aflossingsnota’s i.v.m. vervroegde aflossing, royementsverklaringen).

College

Hoofd afdeling

Medewerker financieel beheer.

Overige werkzaamheden betreffende de woningfinancieringsregeling via Intern Advies.

AB.7

Besluiten tot het leggen van executoriaal beslag ten behoeve van de inning van verbeurde dwangsommen

College

Hoofd afdeling

 

Melden aan portefeuillehouder

AB.8

Het aansturen van de deurwaarder bij procedures tot invordering van verbeurde dwangsommen

College

Hoofd afdeling

Invorderingsambtenaar

 

AB.9

Het opleggen van een aanmaning en het verrichten van stuitingshandelingen bij procedures ten behoeve van de inning van verbeurde dwangsommen

College

Hoofd afdeling

Invorderingsambtenaar

 

 

Belastingen

 

 

 

 

AB.10

Het heffen (en verrekenen) van leges en rechten krachtens vastgestelde belasting- en legesverordeningen.

Heffingsambtenaar

 

Medewerker financieel beheer

 

AB.11

Het heffen van belastingen krachtens vastgestelde belastingverordeningen.

Heffingsambtenaar

 

 

 

AB.12

Het vaststellen van belastingkohieren

Heffingsambtenaar

 

 

 

AB.13

Het invorderen van belastingen, leges en rechten.

Invorderingsambtenaar

 

 

 

1.

nummer

2.

Omschrijving bevoegdheid

3.

(wettelijk) toegekend aan:

4.

Mandaat/machtiging/

volmacht

5.

Ondermandaat

6.

Voorwaarden/opmerkingen

AB.14

Het verlenen van een ontheffing danwel vermindering van belastingaanslagen, volgens de daarvoor geldende procedure in de belastingverordening.

Heffingsambtenaar

 

 

 

AB.15

Het treffen van betalingsregelingen met debiteuren.

Invorderingsambtenaar

 

 

 

AB.16

Het in gebreke stellen van schuldenaren.

Invorderingsambtenaar

 

 

 

AB.17

Het opleggen van een betalingsherziening.

Invorderingsambtenaar

 

 

 

AB.18

Het opleggen van een aanmaning.

Invorderingsambtenaar

 

 

 

AB.19

Het oninbaar verklaren van belastingvorderingen.

College

Hoofd afdeling

 

Om redenen van functiescheiding is het ongewenst dat de invorderingsambtenaar zelf belastingvorderingen oninbaar kan verklaren

AB.20

Het vaststellen van de modellen van aanslagbiljetten

Heffingsambtenaar

 

 

 

AB.21

Het tekenen van uit te vaardigen dwangbevelen.

Invorderingsambtenaar

 

 

 

 

Wet WOZ

 

 

 

 

AB.22

Het vaststellen van de waarde van onroerend goed

Heffingsambtenaar

 

 

 

AB.23

Het aanwijzen van een belanghebbende indien er een keuze situatie bestaat.

Heffingsambtenaar

 

 

 

AB.24

Het vaststellen van beschikkingen, waaronder:

-vervangingsbeschikkingen;

-verminderingsbeschikkingen;

-herzieningsbeschikkingen.

Heffingsambtenaar

 

 

 

1.

nummer

2.

Omschrijving bevoegdheid

3.

(wettelijk) toegekend aan:

4.

Mandaat/machtiging/

volmacht

5.

Ondermandaat

6.

Voorwaarden/opmerkingen

AB.25

Het zorgdragen voor het verzamelen, opslaan, verstrekken van gegevens betreffende de binnen de gemeente gelegen onroerende zaken en de waarde daarvan, voor zover dit voor de uitvoering van de wet noodzakelijk is.

Heffingsambtenaar

 

 

 

AB.26

Het verlengen van de termijn inzake de beslissing op een bezwaarschrift. De termijn kan voor de periode van 4 weken worden verlengd

College

Hoofd afdeling

heffingsambtenaar

 

AB.27

Het verzoeken om inlichtingen bij afnemers, nodig voor de juiste uitvoering van de Wet WOZ

Heffingsambtenaar

 

 

 

 

Debiteuren- en uitkeringsadministratie

 

 

 

 

AB.28

Het uitvoeren van de uitkeringsadministratie en de debiteuren- en verhaalsadministratie.

College

Hoofd afdeling

Medewerker uitkerings- en debiteuren administratie

 

AB.29

Het beslissen tot het opschorten van een uitkering WWB, Bbz, IOAW en IOAZ wegens niet tijdige indiening inkomstenformulier of statusformulier

College

Hoofd afdeling

Medewerker uitkerings- en debiteuren administratie

 

AB.30

Het verzenden van een hersteltermijn op grond van de WWB, Bbz, IOAW en IOAZ voor het indienen van een statusformulier of inkomstenformulier

College

Hoofd afdeling Gemeentewinkel

Medewerker uitkerings-en debiteurenadministratie

Idem als GW.87

 

Personeels- en salarisadministratie

 

 

 

 

AB.31

Het beslissen op verzoeken in het kader van de Cafetariaregeling

College

Hoofd afdeling

Medewerker personeels- en salarisadministratie

Betreft:

-verlof kopen en/of verkopen;

-fiets woon-werk;

-reiskosten woon-werk;

-vakbondscontributie;

-extra pensioenopbouw;

-levensloop;

-kosten opleiding;

-bedrijfsfitness.

AB.32

Het afdoen van verzoeken op grond van de Spaarloonregeling

College

Hoofd afdeling

Medewerker personeels- en salarisadministratie

 

AB.33

Verlenen van ouderschapsverlof

College

Hoofd afdeling

Medewerker personeels- en salarisadministratie

 

AB.34

Verlenen van zwangerschapsverlof

College

Hoofd afdeling

Medewerker personeels- en salarisadministratie

 

 

 

 

 

 

 

1.

nummer

2.

Omschrijving bevoegdheid

3.

(wettelijk) toegekend aan:

4.

Mandaat/machtiging/

volmacht

5.

Ondermandaat

6.

Voorwaarden/opmerkingen

AB.35

Uitvoeren verhuiskostenregeling conform afspraken met nieuwe medewerkers

College

Hoofd afdeling

Medewerker personeels- en salarisadministratie

 

AB.36

Verstrekken van werkgeversverklaringen

College

Hoofd afdeling

Medewerker personeels- en salarisadministratie

 

AB.37

Afdoen van open sollicitaties

College

Hoofd afdeling

Medewerker personeels- en salarisadministratie

 

 

Wet basisregistraties adressen en gebouwen

 

 

 

 

AB.38

Het opstellen van de ambtelijke verklaring met uitzondering van de ambtelijke verklaring genoemd onder nummer AB.49

College

Hoofd afdeling

Coördinator GEO-informatie en Gegevensbeheer Medewerker Gegevensbeheer Medewerker GEO-informatievoorziening

(mandaatbesluit 26 oktober 2010, bekendmaking 9 november 2010)

AB.39

Het toetsen van (overige ) brondocumenten aan de vereisten voor inschrijving op basis van artikel 11 van de Wet basis registraties adressen en gebouwen.

College

Hoofd afdeling

Coördinator GEO-informatie en Gegevensbeheer Medewerker Gegevensbeheer Medewerker GEO-informatievoorziening

(mandaatbesluit 26 oktober 2010, bekendmaking 9 november 2010)

AB.40

Het uitgeven en inschrijven van identificatienummers ten behoeve van de basisregistraties adressen en gebouwen.

College

Hoofd afdeling

Coördinator GEO-informatie en Gegevensbeheer Medewerker Gegevensbeheer Medewerker GEO-informatievoorziening

(mandaatbesluit 26 oktober 2010, bekendmaking 9 november 2010)

AB.40

Het op basis van artikel 10, tweede lid van de Wet basis registraties adressen en gebouwen, inschrijven van de in of op grond van artikel 10, eerste lid van de Wet basis registraties adressen en gebouwen aangewezen brondocumenten in het adressenregister dan wel het gebouwenregister.

College

Hoofd afdeling

Coördinator GEO-informatie en Gegevensbeheer Medewerker Gegevensbeheer Medewerker GEO-informatievoorziening

(mandaatbesluit 26 oktober 2010, bekendmaking 9 november 2010)

AB.41

Het op basis van artikel 9 van de Wet basis registraties adressen en gebouwen verzorgen van een zodanige opzet van de het adressenregister en het gebouwenregister, dat de inhoud daarvan duurzaam kan worden bewaard en te allen tijde binnen een redelijke termijn raadpleegbaar en beschikbaar is.

College

Hoofd afdeling

Coördinator GEO-informatie en Gegevensbeheer Medewerker Gegevensbeheer Medewerker GEO-informatievoorziening

(mandaatbesluit 26 oktober 2010, bekendmaking 9 november 2010)

AB.42

Het op basis artikel 14 van de Wet basis registraties adressen en gebouwen, zorg dragen voor een goede beschikbaarheid, werking en beveiliging van de adressenregistratie respectievelijk de gebouwenregistratie.

College

Hoofd afdeling

Coördinator GEO-informatie en Gegevensbeheer Medewerker Gegevensbeheer Medewerker GEO-informatievoorziening

(mandaatbesluit 26 oktober 2010, bekendmaking 9 november 2010)

AB.43

Het op basis van de brondocumenten opnemen van gegevens in de adressenregistratie en de gebouwenregistratie overeenkomstig de voorschriften ui t artikelen 14a en 15 van de Wet basis registraties adressen en gebouwen.

 

Hoofd afdeling

Coördinator GEO-informatie en Gegevensbeheer Medewerker Gegevensbeheer Medewerker GEO-informatievoorziening

(mandaatbesluit 26 oktober 2010, bekendmaking 9 november 2010)

AB.44

Het ontvangen, doorgeleiden en afhandelen van meldingen zoals bedoeld in artikel 37 en verzoeken zoals bedoeld in artikel 38 van de Wet basis registraties adressen en gebouwen, inclusief de verwerking daarvan zoals bedoeld in de artikelen 31, 39, 40 en 41 van de Wet basis registraties adressen en gebouwen.

College

Hoofd afdeling

Coördinator GEO-informatie en Gegevensbeheer Medewerker Gegevensbeheer Medewerker GEO-informatievoorziening

(mandaatbesluit 26 oktober 2010, bekendmaking 9 november 2010)

AB.45

Het onderhouden dan wel doen onderhouden van het berichtenverkeer met de Landelijke Voorziening basisregistraties adressen en gebouwen op basis van artikel 31 van de Wet basis registraties adressen en gebouwen.

College

Hoofd afdeling

Coördinator GEO-informatie en Gegevensbeheer Medewerker Gegevensbeheer Medewerker GEO-informatievoorziening

(mandaatbesluit 26 oktober 2010, bekendmaking 9 november 2010)

AB.46

Het op verzoek aan eenieder verlenen van inzage in het adressenregister, het gebouwenregister, de adressenregistratie en de gebouwenregistratie respectievelijk de gebouwenregistratie opgenomen gegevens op basis van artikel 32, eerste lid onder a van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen.

College

Hoofd afdeling

Coördinator GEO-informatie en Gegevensbeheer Medewerker Gegevensbeheer Medewerker GEO-informatievoorziening

(mandaatbesluit 26 oktober 2010, bekendmaking 9 november 2010)

AB.47

Het bevorderen van de nakoming van de gemeentelijke verplichtingen in het kader van de Wet basis registraties adressen en gebouwen , met inbegrip van de inrichting van de beveiligingsmaatregelen alsmede het rapporteren over de nakoming daarvan aan burgemeester en wethouders.

College

Hoofd afdeling

Coördinator GEO-informatie en Gegevensbeheer Medewerker Gegevensbeheer Medewerker GEO-informatievoorziening

(mandaatbesluit 26 oktober 2010, bekendmaking 9 november 2010)

AB.48

Vaststellen van de definitieve geometrie van panden en verblijfsobjecten op basis van artikel 8 van de Wet basis registraties adressen en gebouwen.

College

Hoofd afdeling

Coördinator GEO-informatie en Gegevensbeheer Medewerker Gegevensbeheer Medewerker GEO-informatievoorziening

(mandaatbesluit 26 oktober 2010, bekendmaking 9 november 2010)

AB.49

Het opmaken van een schriftelijke verklaring, strekkende tot het signaleren van een wijziging in de feitelijke situatie die van invloed is op één of meer in de gebouwenregistratie opgenomen gegevens en die niet voortvloeit uit een op basis van de Wet basis registraties adressen en gebouwen aangewezen brondocument.

College

Hoofd afdeling

Coördinator WOZ / Heffingen

Coördinator WOZ/

Medewerker WOZ/

Coördinator GEO-informatie en gegevensbeheer/

Medewerker gegevensbeheer/

Medewerker GEO-informatievoorziening

(mandaatbesluit 26 oktober 2010, bekendmaking 9 november 2010)

(mandaatbesluit 14 december 2010, bekendmaking 29 december 2010)

FACILITAIRE ZAKEN

1.

nummer

2.

Omschrijving bevoegdheid

3.

(wettelijk) toegekend aan:

4.

Mandaat/machtiging/

volmacht

5.

Ondermandaat

6.

Voorwaarden/opmerkingen

 

Algemeen

 

 

 

 

FZ.1

Het voeren van de regie ten aanzien van de schoonmaak van:

-gemeentehuizen;

-werven,

-brandweerkazernes.

college

Hoofd afdeling

medewerker facilitaire dienst, repro en post

 

FZ.2

Het beheer van de ruimten van de gemeentehuizen, waaronder het in gebruik geven van de algemene ruimten in het gemeentehuis.

college

Hoofd afdeling

medewerker facilitaire dienst, repro en post

 

FZ.3

Het beheer van de telefooninstallatie

college

Hoofd afdeling

medewerker telecom

 

FZ.4

Het zorgdragen voor aansluiting op in- en externe datacommunicatienetwerken ten behoeve van:

-informatievoorziening;

-automatisering.

college

Hoofd afdeling

medewerker systeem- en netbeheer

 

 

Archiefwet

 

 

 

 

FZ.5

Het beheer en de informatievoorziening van documenten, voor zover deze niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats.

college

Hoofd afdeling

medewerker documentaire informatie voorziening

 

FZ.6

Het toezicht op en het beheer van de archiefbescheiden die niet naar de archiefbewaarplaats zijn overgebracht.

college

Hoofd afdeling

medewerker documentaire informatie voorziening

 

FZ.7

Het vernietigen van de archiefbescheiden conform de Archiefwet.

college

Hoofd afdeling

medewerker documentaire informatie voorziening