Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Berkelland

Mandaat-, machtiging- en volmachtbesluit

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Berkelland
Officiële naam regelingMandaat-, machtiging- en volmachtbesluit
CiteertitelMandaat-, machtigings- en volmachtbesluit Berkelland 2008
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

In 2009 en 2010 is een aantal aanvullende mandaten vastgesteld, die ook in dit Mandaatbesluit zijn verwerkt. Onder opmerkingen staat vermeld wanneer ze zijn vastgesteld en wanneer de bekendmaking heeft plaatsgevonden.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 166/168/171/232
  2. Algemene wet bestuursrecht, art. Titel 10.1, afdeling 10.1.1

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

1.Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

24-12-200827-10-2011mandaat afd.hoofd Handhaving verlengen termijn dwangsombesluit tot na uitspraak rechtbank of Raad van State (mandaat HV.3a)

02-12-2008

Berkelbericht 16 december 2008

collegebesluit 2 december 2008
24-12-200824-09-2014mandaat afd.hoofd Handhaving verlengen termijn dwangsombesluit tot na uitspraak rechtbank of Raad van State (mandaat HV.3a)

02-12-2008

Berkelbericht 16 december 2008

collegebesluit 2 december 2008

Tekst van de regeling

Mandaat-, machtiging- en volmachtbesluit

Mandaat-, machtiging- en volmachtbesluit 2008

Het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester, de heffings- en invorderingsambtenaren van de gemeente Berkelland, ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft;

Gelet op de artikelen 166, 168, 171 en 232 van de Gemeentewet en op Titel 10.1, afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb);

Overwegende, dat het om redenen van doelmatigheid wenselijk is hun daarvoor in aanmerking komende bevoegdheden te mandateren of op te dragen aan hen ondergeschikte ambtenaren of aan anderen;

Besluiten:

Vast te stellen het Mandaat-, machtiging- en volmachtbesluit en register 2008;

Afdeling I Algemene bepalingen

Artikel 1.
  • 1. De uitoefening ten aanzien van de in het bij dit besluit behorende mandaat-, machtiging- en volmachtregister vermelde bevoegdheden en de ondertekening van de in dit register genoemde stukken wordt opgedragen aan de daarin genoemde functionarissen.

  • 2. Indien de uitoefening van de in het mandaat-, machtiging-, en volmachtregister opgenomen mandaten, machtigingen en volmachten het beslissen over de besteding van budgetten met zich meebrengt, maakt dit onderdeel uit van het vermelde mandaat, machtiging of volmacht. Dit voor zover daarbij de te nemen besluiten niet zullen leiden tot overschrijding van het betreffende budget zoals opgenomen in de gemeentebegroting en de daarop gebaseerde budgetprotocollen en voorts met inachtneming van de in dit register opgenomen bijzondere bepalingen.

  • 3. Instructies als bedoeld in artikel 10:6 van de Awb, die bij de uitoefening van de bevoegdheden, bedoeld in dit besluit in acht moeten worden genomen, worden weergegeven in kolom 6 van het register behorende bij dit besluit.

  • 4. Bij de uitoefening van de bevoegdheden bedoeld in dit besluit worden toepasselijke wettelijke regelingen, beleidsregels, aanwijzingen, circulaires evenals richtlijnen in acht genomen.

Artikel 2.
  • 1. In geval van afwezigheid van functionarissen, aan wie bij of krachtens dit besluit bevoegdheden zijn toegekend, worden deze bevoegdheden uitgeoefend door hun plaatsvervanger waar een plaatsvervanger is aangewezen of hun waarnemer, waar een waarnemer is aangewezen.

  • 2. Indien geen plaatsvervanger of waarnemer is aangewezen, in geval als hiervoor bedoeld, wordt de bevoegdheid uitgeoefend door het afdelingshoofd/teamleider.

  • 3. Bij afwezigheid van het afdelingshoofd wordt hij vervangen door een ander afdelingshoofd, e.e.a. volgens een vastgesteld vervangingschema. De directeur organisatie wordt bij afwezigheid vervangen door de gemeentesecretaris / algemeen directeur.

Afdeling II Toepassing van het mandaat-, machtiging- en volmacht

Artikel 3.
  • 1. Mandaat kan worden verleend, tenzij bij wettelijk voorschrift anders is bepaald of de aard van de bevoegdheid zich tegen de mandaatverlening verzet.

  • 2. In de volgende gevallen legt de gemandateerde of -ge(vol)machtigde de kwestie in ieder geval ter beoordeling aan het bestuursorgaan voor, onverminderd het bepaalde in artikel 10:3, tweede lid, van de Awb:

    • a.

      indien het voornemen bestaat tot aanvulling of afwijking van het tot dan gevoerde beleid of tot vaststelling van nieuw beleid;

    • b.

      indien niet begrote financiële of andere belangrijke consequenties zijn te verwachten of anderszins een aanmerkelijk beslag op financiële middelen is te verwachten;

    • c.

      bij weigering tot afgifte van een beschikking of anderszins een negatieve beslissing, tenzij nadrukkelijk anders bepaald;

    • d.

      bij mogelijke strijdigheid met bestaand beleid, richtlijnen, voorschriften en dergelijke;

    • e.

      indien de schijn van vooringenomenheid kan worden gewekt, waaronder in ieder geval moet worden verstaan het nemen van een besluit door de gemandateerde ten aanzien van de gemeente;

    • f.

      indien de ambtelijke adviezen die ten grondslag liggen aan het besluit niet eensluidend zijn;

    • g.

      indien er twijfel bestaat of de aard van de bevoegdheid zicht tegen de mandaatverlening verzet.

  • 3. Stukken gericht aan de Kroon, de Minister, Staatssecretaris, Commissaris van de Koningin en Gedeputeerde Staten, worden ondertekend door het bestuursorgaan, behoudens zaken met een routinematig karakter.

Afdeling III Vermelding bestuursorgaan

Artikel 4.
  • 1.

    Bij de uitoefening van de bevoegdheid brengt de gemandateerde in alle gevallen tot uitdrukking dat besloten of gehandeld wordt namens het bestuursorgaan.

  • 2.

    Ingeval van uitoefening van mandaat worden uitgaande stukken als volgt getekend:

“Burgemeester en wethouders van Berkelland,

namens deze”, c.q.

“De burgemeester van Berkelland,

namens deze”,

gevolgd door handtekening, naam en werknaam-aanduiding van degene die als mandataris beslist of handelt.

Afdeling IV Wijzigingen

Artikel 5.

Wijzigingen in de verlening van mandaat, machtiging en volmacht van bevoegdheden die in het register behorende bij dit besluit worden opgenomen zijn te herleiden tot een besluit voorzien van datum en ondertekening.

Afdeling V Slotbepalingen

Artikel 6.

Het mandaat, machtigings-en volmachtbesluit en bijbehorende register is openbaar en ligt voor iedereen ter inzage. Dit besluit kan worden aangehaald als: Mandaatbesluit 2008. Het Mandaat-, machtigings- en volmachtbesluit, vastgesteld op 28 maart 2006, wordt hierbij ingetrokken. Dit besluit treedt in werking op 1 december 2008.

Berkelland, 4 november 2008,

Burgemeester en wethouders van Berkelland, de burgemeester van Berkelland,

Secretaris, burgemeester,

Drs. A.G. Dekker mr. H.L.M. Bloemen

mr.H.L.M. Bloemen

De heffingsambtenaren,

B.J.W. Brinks J.H. Dieperink-Tyink E. Oudenampsen-Wenninkmeule

De invorderingsambtenaren,

H.A. Geerligs E.A. Wantia-Winkelhorst A.B.G. Seijger-Zuthof

Artikelsgewijs toelichting op de algemene voorschriften.

Inleiding.

Het besluit begint niet met de begripsbepalingen. De reden hiervoor is dat de definities wat onder mandaat, volmacht en machtiging dient te worden verstaan wettelijk vastliggen.

Artikel 10:1 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) verstaat onder mandaat de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen.

Onder volmacht (artikel 3:60 lid 1 BW) wordt verstaan de bevoegdheid die een volmachtgever verleent aan een ander om in zijn naam rechtshandelingen te verrichten. De volmacht is nodig indien namens een bestuursorgaan privaatrechtelijke rechtshandelingen worden verricht zoals het sluiten van een overeenkomst.

Soms ook machtigt het bestuursorgaan tot handelingen die noch besluiten noch privaatrechtelijke rechtshandelingen zijn. Het betreft hier vooral feitelijke handelingen zoals het uitbrengen van advies, het ontvangen van petities, het beheer van materiaal, het deelnemen aan overleg e.d.

Artikel 1.

Er wordt alleen van mandaat, machtiging en volmacht gesproken.

De Algemene wet bestuursrecht geeft de mogelijkheid voor de mandaatgever om per geval of in het algemeen instructies te geven ter zake van de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheid. In het derde lid wordt bepaald dat deze instructies worden weergegeven in kolom 6. Verder worden in het vierde lid de overige in acht te nemen toepasselijke regelingen genoemd.

Artikel 2.

Hier wordt vermeld hoe de vervanging bij afwezigheid van de gemandateerde is geregeld.

Het is overigens een zinloze doublure door ook voor plaatsvervanging mandaat te verlenen.

Artikel 4.

Een bestuursorgaan kan mandaat verlenen tenzij bij wettelijk voorschrift anders is bepaald of de aard van de bevoegdheid zich tegen de mandaatverlening verzet. Wanneer de aard van een bevoegdheid zich tegen de mandaatverlening verzet valt niet met grote precisie te zeggen. Wel laat zich uit de jurisprudentie een aantal gezichtspunten afleiden aan de hand waarvan de geoorloofdheid van mandaat kan worden beoordeeld. Het kan daarbij gaan om gevallen waarin de bevoegdheid zich in abstracto tegen mandaatverlening verzet (mandaatverlening van deze bevoegdheid in beginsel nooit toegestaan), maar ook in concreto (niet in deze omstandigheden, of in deze omvang, of aan deze gemandateerde of onder deze clausuleringen).

In het tweede lid worden de gevallen genoemd die in ieder geval aan het bestuursorgaan ter beoordeling moeten worden voorgelegd. Het bestuursorgaan kan dan beslissen dat de gemandateerde de zaak zelf mag afdoen of kan zelf een besluit nemen.

In het tweede lid, onder d, wordt aangegeven dat onderwerpen die “politiek gevoelig” zijn aan het bestuursorgaan moeten worden voorgelegd. Dit criterium is voor discussie vatbaar omdat “politiek gevoelig” een subjectieve term is. Om hieraan tegemoet te komen wordt bij de beoordeling of een kwestie “politiek gevoelig” is de volgende – niet limitatieve – criteria gehanteerd

  • ·

    heeft het maatschappelijke aandacht;

  • ·

    heeft het consequenties wat betreft media aandacht;

  • ·

    kleven er aan de kwestie bestuurlijke-, financiële- en/of juridische risico’s voor de gemeente;

  • ·

    is de integriteit van het bestuur in het geding;

  • ·

    zijn er verschillende (tegenstrijdige) belangen mee gemoeid.

Het derde lid bepaalt dat stukken gericht aan de Kroon, Minister, Staatssecretaris, Commissaris van de Koningin en Gedeputeerde Staten, worden ondertekend door het bestuursorgaan, behoudens zaken met een routinematig karakter.

Artikel 5.

Artikel 5 verplicht de vermelding bij de uitoefening van de bevoegdheid dat wordt besloten of gehandeld namens het bestuursorgaan. Deze verplichting volgt uit artikel 10:10 van de Awb.

In het tweede lid wordt in dit verband aangegeven hoe de uitgaande stukken moeten worden ondertekend.

Artikel 6.

Wijzigingen in de verlening van mandaat, machtiging en volmacht die tussentijds in het register worden opgenomen moeten zijn te herleiden tot een besluit voorzien van datum en ondertekening.

Een aantal beslissingen rond afdeling 10.1.1 van de Awb zijn besluiten, die overeenkomstig de daarvoor geldende regels (inclusief rechtsmiddelenverwijzing) moeten worden bekendgemaakt. Dat geldt in de eerste plaats voor schriftelijke mandaatverlening, alsmede intrekking en wijziging daarvan. Hetzelfde geldt overigens voor ondermandaatverlening. Ook de instemming van artikel 10:4, eerste lid, Awb (mandaat aan niet-ondergeschikten) is een besluit, dat op de voorgeschreven wijze moet worden bekendgemaakt.

1.Nr.2.Omschrijving bevoegdheid3.(wettelijk) Toegekend aan:4.Mandaat/machtiging/volmacht5.Ondermandaat aan:6.Voorwaarden/opmerkingen:
 Algemeen        
A.1Voldoen aan voorschriften van rijks- en provinciale bijdrageregelingen (zoals verzenden declaraties, jaarverslagen, accountantsrapporten, gereedmeldingen e.d.)Burgemeester, CollegeHoofd afdelingBehandelend ambtenaar  
A.2Het verschaffen van informatie van feitelijke aard aan derden, voorzover het het werkterrein van de afdeling betreft.Burgemeester CollegeAlgemeen Directeur/ Directeur Organisatie, Hoofd afdelingBehandelend ambtenaar  
A.3Het bijhouden van wettelijk voorgeschreven registers (zoals WGR, bouwvergunning, monumentenregister, Wet Kenbaarheid Publiekrechtelijke Beperkingen, Basisadministratie Adressen en Gebouwen en vergelijkbare (wettelijke) registraties, in bewaring genomen voertuigen e.d.)Burgemeester, CollegeHoofd afdelingBehandelend ambtenaar  
A.4Het verrichten van voorbereidingshandelingen ten behoeve van het aanbestedingsproces (o.a. opvragen offertes en verzorgen van aanbesteding)CollegeHoofd afdelingBehandelend ambtenaarVoor het gehele aanbestedingsproces geldt dat samengewerkt dient te worden met de Inkoopadviseur van de Afdeling Intern Advies
A.5Het aangaan van overeenkomsten met derden voor aan en/of door de gemeente te leveren roerende goederen of diensten, voor zover passend binnen de voor de afdeling vastgestelde begroting.CollegeHoofd afdelingKredietbeheerder Voor het gehele aanbestedingsproces geldt dat samengewerkt dient te worden met de Inkoopadviseur van de Afdeling Intern Advies
A.6Het beslissen tot het verstrekken van opdrachten in aanbestedingsprocedures.CollegeHoofd afdelingKredietbeheerder Bij besluitvorming dient de Inkoopadviseur mee te tekenen voor akkoord, conform de inkoopregeling.
A.7Het in ontvangst nemen en voor ontvangst tekenen van deurwaardersexploiten, aangetekende stukken en pakketten.CollegeHoofd afdelingBehandelend ambtenaar  
A.8Het vertegenwoordigen van het bevoegde bestuursorgaan en/of rechtspersoon in alle soorten rechtsgedingen en bij arbitrage en/of mediation.Raad College BurgemeesterAlgemeen Directeur/ Directeur Organisatie, Hoofd afdelingBehandelend ambtenaar-De portefeuillehouder dient voorafgaand aan de zitting te worden geïnformeerd. -De behandelend ambtenaar dient in het bezit te zijn van een machtiging/volmacht van het bestuursorgaan en/of rechtspersoon dat wordt vertegenwoordigd.
1.Nr.2. Omschrijving bevoegdheid3.(wettelijk) toegekend aan:4.Mandaat/machtiging/volmacht5.Ondermandaat6.Voorwaarden/opmerkingen
 Algemene wet bestuursrecht        
A.9Het verzenden van een ontvangstbevestiging (direct na ontvangst van een brief)Burgemeester, CollegeHoofd afdelingBehandelend ambtenaar  
A.10Het voeren van correspondentie ter uitvoering van raads- en collegebesluiten en besluiten van de burgemeesterBurgemeester CollegeHoofd afdelingBehandelend ambtenaar  
A.11Het voeren van correspondentie in het kader van de uitvoering van krachtens mandaat genomen besluiten.Burgemeester CollegeHoofd afdelingBehandelend ambtenaar  
A.12Het verlangen van een schriftelijke machtiging (art. 2:1 lid 2 Awb)Burgemeester, CollegeHoofd afdelingBehandelend ambtenaar  
A.13Het doorsturen van verzoeken of stukken (art. 2:3 Awb)Burgemeester, CollegeHoofd afdelingBehandelend ambtenaar  
A.14Het voorbereiden van besluiten in het kader van de uniforme openbare voorbereidingsprocedure.(art. 3:10 t/m 3:18 Awb)Burgemeester, CollegeHoofd afdelingBehandelend ambtenaar  
A.15Het versturen van een ontvangstbevestiging n.a.v. een elektronisch ingediende aanvraag (art. 4:3a Awb)Burgemeester, CollegeHoofd afdelingBehandelend ambtenaar  
A.16Het geven van gelegenheid tot aanvulling of verbetering van de aanvraag (art. 4:5 lid 1 Awb)Burgemeester, CollegeHoofd afdelingBehandelend ambtenaar  
A.17Het besluit tot buiten behandeling laten van de aanvraag (art. 4:5 lid 3 Awb)Burgemeester, CollegeHoofd afdelingBehandelend ambtenaar  
A.18Aanvrager of andere belanghebbenden in de gelegenheid stellen zienswijzen naar voren te brengen in het kader van de artikelen 4:7 en 4:8 AwbBurgemeester, CollegeHoofd afdelingBehandelend ambtenaar  
A.19Het verdagen van de beslistermijn (art. 4:14 Awb)Burgemeester, CollegeHoofd afdelingBehandelend ambtenaar  
A.20Openbare bekendmakingen en kennisgeving van genomen besluiten (art.3:41 en 3:42 Awb)Burgemeester, CollegeHoofd afdelingBehandelend ambtenaar  
A.21Het vergoeden van proceskosten naar aanleiding van uitspraak in een rechtsgang (rechtbank, gerechtshof, Afdeling Bestuursrechtspraak Raad van State, Centrale Raad van Beroep, Hoge Raad)Burgemeester, CollegeHoofd afdelingBehandelend ambtenaarDe juridisch adviseur grondgebied (kredietbeheerder) moet voor akkoord tekenen.
1.Nr.2. Omschrijving bevoegdheid3.(wettelijk) toegekend aan:4.Mandaat/machtiging/volmacht5.Ondermandaat6.Voorwaarden/opmerkingen
 Wet bescherming persoonsgegevens        
A.22Het uitvoeren van de Wet bescherming persoonsgegevens.Burgemeester, CollegeHoofd afdelingBehandelend ambtenaar  
 Wet openbaarheid van bestuur        
A.23Beslissen op verzoeken in het kader van de Wet openbaarheid van bestuur Burgemeester, CollegeAlgemeen Directeur/ Directeur Organisatie, Hoofd afdelingBehandelend ambtenaarVoor WOB-verzoeken aan de raad dat de raad dit heeft gedelegeerd aan het college(delegatiebesluit 21 maart 2006)
 Zaken het personeel betreffende        
A.24Het besluiten tot aanstelling van een stagiaireCollegeAlgemeen Directeur/ Directeur Organisatie, Hoofd afdeling  Ieder voor zover het hun eigen organisatieonderdeel betreft.
A.25Het beslissen op verzoeken om vakantieverlof, zwangerschapsverlof, ouderschapsverlof, zorgverlof, buitengewoon verlof en onbetaald verlof.CollegeAlgemeen Directeur/ Directeur Organisatie, Hoofd afdeling, Teamleider  Ieder voor zover het hun eigen organisatieonderdeel betreft. Teamleider uitsluitend voor wat betreft vakantieverlof.
A.26Het beslissen en uitvoeren omtrent zaken die betrekking hebben op: -Collectieve arbeidsvoorwaardenregeling (CAR); -Uitwerkingsregeling rechtspositie (UWO); -Wet op de ondernemingsraden (Wor); -Overige personele regelingen (met uitzondering van de Woningfinancieringsregeling gemeentepersoneel).CollegeAlgemeen directeur, Directeur organisatie, Hoofd afdeling (ieder voorzover het hun organisatieonderdeel betreft).  Met betrekking tot het benoemen en ontslag van personeel geldt een uitzondering voor de functie van: -Gemeentesecretaris/algemeen directeur, -Directeur organisatie, Deze worden door het college aangesteld. Tevens geldt een uitzondering voor de griffier en griffiemedewerkers, die door de gemeenteraad worden aangesteld. Administratieve uitvoering en afhandeling van genoemde rechtspositieregelingen geschiedt door medewerkers personeels en salarisadministratie
A.27Het beslissen over gratificaties en andere vormen van bijzondere beloningCollegeAlgemeen Directeur/ Directeur Organisatie, Hoofd afdeling  Ieder voor zover het hun eigen organisatieonderdeel betreft e.e.a. na afstemming binnen het Coördinatieoverleg (CO).
A.28Het beslissen tot het aanstellen van personeelCollegeAlgemeen Directeur/ Directeur Organisatie,    
1.Nr.2. Omschrijving bevoegdheid3.(wettelijk) toegekend aan:4.Mandaat/machtiging/volmacht5.Ondermandaat6.Voorwaarden/opmerkingen
A.29Het beslissen tot ontslagverlening op eigen verzoek of urenvermindering op eigen verzoekCollegeAlgemeen Directeur/ Directeur Organisatie/ Hoofd afdeling  Ieder voor zover het hun eigen organisatieonderdeel betreft.
A.30Het beslissen tot bevordering van een functionaris in de functieschaal, overeenkomstig de in de gemeente geldende richtlijnenCollegeAlgemeen Directeur/ Directeur Organisatie    
A.31De beslissen tot het aangaan en beëindigen van detacherings-, uitzend-, en vrijwilligersovereenkomsten of overeenkomsten met ander tijdelijk personeel dat in een gezagsverhouding staat tot een Hoofd afdeling, Algemeen Directeur of Directeur OrganisatieCollegeAlgemeen Directeur/ Directeur Organisatie, Hoofd afdeling  Ieder voor zover het hun eigen organisatieonderdeel betreft. Indien het Hoofd afdeling een dergelijk besluit neemt, is vooraf goedkeuring van de Algemeen Directeur of Directeur organisatie vereist.
A.32Het verlenen van toestemming om deel te nemen aan studiebijeenkomsten.Burgemeester, CollegeAlgemeen Directeur/ Directeur Organisatie, Hoofd afdeling, Teamleider  De kosten van deze bijeenkomsten dienen binnen het budget van de afdeling te vallen.
A.33Goedkeuring van declaraties dienstreizenCollegeAlgemeen Directeur/ Directeur Organisatie Hoofd afdelingTeamleiderIeder voor zover het hun eigen organisatieonderdeel betreft.
A.34Het vaststellen van personeelsbeoordelingenCollegeHoofd afdeling  Ieder voor zover het hun eigen organisatieonderdeel betreft.
A.35Het verlenen van toestemming voor overwerkCollegeAlgemeen Directeur/ Directeur Organisatie, Hoofd afdeling  Ieder voor zover het hun eigen organisatieonderdeel betreft.
A.36Alle voorbereidingshandelingen, waaronder het uitnodigen van sollicitanten, met betrekking tot werving en selectie van kandidaten voor vacaturesCollegeAlgemeen Directeur/ Directeur Organisatie, Hoofd afdelingTeamleiderIeder voor zover het hun eigen organisatieonderdeel betreft. Voordat een vacature wordt opengesteld is instemming van de directie nodig (i.v.m. bezuinigingstaakstelling)

TECHNISCH ONTWERP EN REALISATIE

1.Nummer2. Omschrijving bevoegdheid3.(wettelijk) toegekend aan:4.Mandaat/machtiging/volmacht5.Ondermandaat6.Voorwaarden/opmerkingen
 Algemeen        
TOR.1Het reserveren van bouwkavels in verband met grondverkoop conform exploitatieopzet.CollegeHoofd afdelingPlanbegeleider  
TOR.2Het verkopen van bouwkavels aan particulieren in overeenstemming met de vastgestelde kostprijsberekening.CollegeHoofd afdelingPlanbegeleider  
TOR.3Het verlenen van toestemming tot het in gebruik nemen van een bouwkavel voordat de notariële akte is gepasseerdCollegeHoofd afdelingPlanbegeleider  
TOR.4Het vertegenwoordigen van de gemeente bij de aan- en verkoop van eigendomsoverdracht van registergoederen van en aan de gemeente, daaronder begrepen de vestiging of aanneming van zakelijke rechten. BurgemeesterPlanbegeleider  Schriftelijke volmacht burgemeester vereist.
 Besluit administratieve bepalingen wegverkeer        
TOR.5Het, in geval van dringende omstandigheden van voorbijgaande aard, plaatsen van verkeerstekens zonder verkeersbesluit (art. 34 Babw).CollegeHoofd afdelingToezichthouder ruimtelijke werken  
TOR.6Het nemen van een verkeersbesluit voor bepaalde tijd (voor bijv. wegwerkzaamheden) CollegeHoofd afdelingProjectleider civiele techniek/ verkeerstechnisch adviseur  
TOR.7Het verlenen van een parkeerontheffing voor de blauwe zone.CollegeHoofd afdelingProjectleider civiele techniek  
 Wet geluidhinder        
TOR.8Het beslissen op verzoeken met betrekking tot een hogere grenswaarde op grond van artikel 110a van de Wet GeluidhinderCollegeHoofd afdelingAdviseur ruimtelijke ontwikkelingOndermandaat alleen in geval er geen zienswijze(n) is/ zijn ingediend.
 Wet op de ruimtelijke ordening        
TOR.9Het uitwerken en wijzigen van een bestemmingsplan ex artikel 3.6 lid 1 onder a en b Wro met inbegrip van het starten van een procedure daartoe.CollegeHoofd afdelingAdviseur ruimtelijke ontwikkelingOndermandaat alleen in geval er geen zienswijze(n) is/ zijn ingediend.
TOR.10Het bekendmaken en ter visie leggen van ontwerp ontheffingsbesluit ex artikel 3.6 lid 1 sub c Wro en artikel 3.22 Wro (artikel 3.6 lid 5 Wro en artikel 3.24 Wro).CollegeHoofd afdelingAdviseur ruimtelijke ontwikkeling  
1.Nummer2. Omschrijving bevoegdheid3.(wettelijk) toegekend aan:4.Mandaat/machtiging/volmacht5.Ondermandaat6.Voorwaarden/opmerkingen
TOR.11Het beslissen op verzoeken tot het verlenen van -een ontheffing ex artikel 3.6 lid 1 sub c Wro, -ex artikel 3.22-3.24 Wro, ofCollegeHoofd afdelingAdviseur ruimtelijke ontwikkelingOndermandaat alleen in geval er geen zienswijze(n) is/ zijn ingediend.
TOR.12Het beslissen tot het nemen van een projectbesluit ex artikel 3.10 WroRaadHoofd afdelingAdviseur ruimtelijke ontwikkeling Gedelegeerd door de raad aan het college op 8 juli 2008. Indien er zienswijze(n) is/zijn ingediend tegen een projectbesluit als bedoeld in artikel 3.10 Wro, heeft het Hoofd afdeling geen mandaat en wordt het besluit genomen door het college.
TOR.13Het bekendmaken, toezenden en ter visie leggen van ontwerpbestemmingsplannen en ontwerp -projectbesluit ex artikel 3.8 WroCollegeHoofd afdelingAdviseur ruimtelijke ontwikkeling  
TOR.14Het bekendmaken, toezenden en ter visie leggen van het voorontwerp bestemmingsplan en het voorontwerp -projectbesluit ex artikel 3.1.1 Bro en artikel 5.1.1. Bro en de gemeentelijke inspraakverordening.CollegeHoofd afdelingAdviseur ruimtelijke ontwikkeling  
 Planschade (Wro)        
TOR.15Het beslissen tot het niet-ontvankelijk verklaren van een aanvraag om planschade ex art. 6.1 Wro, indien het drempelbedrag niet binnen de voorgeschreven termijn is bijgeschreven, tenzij redelijkerwijs niet kan worden geoordeeld dat aanvrager in verzuim is. (Zie ook artikel 6.4 Wro).CollegeHoofd afdelingAdviseur ruimtelijke ontwikkeling  
TOR.16Het beslissen tot afwijzing van een aanvraag om planschade ex art. 6.1 Wro wegens: -buiten behandeling laten in verband met onvolledigheid; - kennelijke ongegrondheid (art. 6.1.3. Bro)CollegeHoofd afdelingAdviseur ruimtelijke ontwikkeling  
TOR.17Het beslissen tot het verstrekken van een opdracht aan een extern adviseur in het kader van een aanvraag om planschade.College Hoofd afdelingAdviseur ruimtelijke ontwikkeling  
 Milieu        
TOR.18Het afdoen van meldingen op grond van artikel 28 respectievelijk artikel 41 van de Wet bodembeschermingCollegeHoofdafdelingMilieutechnisch adviseur  
TOR.19Het verzoeken om nadere gegevens als bedoeld in artikel 5 dan wel het stellen van nadere eisen als bedoeld in artikel 12 van het Besluit bodemkwaliteitCollegeHoofd afdelingMilieutechnisch adviseur  

HANDHAVING EN VEILIGHEID

1.Nummer2. Omschrijving bevoegdheid3.(wettelijk) toegekend aan:4.Mandaat/machtiging/volmacht5.Ondermandaat6.Voorwaarden/opmerkingen
 Algemeen        
HV.1De voorbereiding van, het toepassen/coördineren van werkzaamheden in verband met het effectueren van handhavingsinstrumenten als bedoeld in artikel 125 Gemeentewet juncto artikel 5:21 e.v. Algemene wet bestuursrecht.Burgemeester, CollegeHoofd afdelingmedewerker openbare orde en veiligheid, medewerker brandweer, medewerker handhaving bouwen en wonen, medewerker handhaving milieu, medewerker opsporing en handhaving  
HV.1aHet toepassen van spoedeisende bestuursdwang op grond van artikel 5:31 Algemene wet bestuursrechtCollegeHoofd afdeling  (mandaatbesluit 14 december 2010, bekendmaking 21 december 2010)
HV.2Het aanwijzen van toezichthouders en tekenen van pasjes voor toezichthouders. (art. 5:11 en 5:15 Awb jo. bijzondere wetgeving)Burgemeester CollegeHoofd afdeling    
HV.3Het beslissen om termijnen van dwangsombesluiten bij onomkeerbare situaties te verlengen tot 6 weken na de beslissing op bezwaar. CollegeHoofd afdeling    
HV.3aHet beslissen om termijnen van dwangsombesluiten te verlengen tot na uitspraak op het verzoek tot voorlopige voorziening of na de uitspraak van de rechtbank c.q. de Raad van StateCollegeHoofd afdeling    
HV.4Het beslissen tot het intrekken van een last onder dwangsom en bestuursdwang, als het doel is bereiktCollegeHoofd afdeling    
HV.5Tekenen van verzoeken om betaling van verbeurde dwangsommenCollegeHoofd afdelingMedewerker handhaving bouwen en wonen, Medewerker handhaving milieu  
 Bouwen        
HV.6Het beslissen tot het stilleggen van de bouw- of sloopwerkzaamheden op grond van artikel 125 Gemeentewet juncto 100d Woningwet, en het intrekken daarvan.CollegeHoofd afdelingmedewerker handhaving bouwen en wonenBij toepassing van bestuursdwang bestaande uit het stilleggen van bouw- en sloopwerkzaamheden dient de portefeuillehouder onmiddellijk te worden geïnformeerd.
1.Nummer2. Omschrijving bevoegdheid3.(wettelijk) toegekend aan:4.Mandaat/machtiging/volmacht5.Ondermandaat6.Voorwaarden/opmerkingen
HV.7Het beslissen tot stilleggen van aanlegvergunningplichtige activiteiten op grond van het bestemmingsplan/Wet op de ruimtelijke ordening en het intrekken daarvan.CollegeHoofd afdelingmedewerker handhaving bouwen en wonenBij toepassing van bestuursdwang bestaande uit het stilleggen van aanlegvergunningsplichtige activiteiten dient de portefeuillehouder onmiddellijk te worden geïnformeerd.
HV.8Het beslissen om over te gaan tot het treffen van voorzieningen wegens strijd met het Bouwbesluit of de Bouwverordening volgens artikel 1b en 7b van de WoningwetCollegeHoofd afdelingmedewerker handhaving bouwen en wonen  
HV.9Het beslissen tot het intrekken van bouwvergunningen van vier jaar en ouder indien niet gestart is met de bouwwerkzaamheden of tussentijds langer dan 4 jaar heeft stilgelegen.CollegeHoofd afdelingmedewerker handhaving bouwen en wonen  
HV. 9aHet opleggen van een preventieve last onder dwangsom bij overschrijding van het maximaal toegestane aantal loze brandmeldingenCollegeHoofd afdeling  (mandaabesluitt van 26 mei 2009 bekendgemaakt 17 juni 2009)
           
 Milieu        
HV.10Het laten aanvragen van: -vergunningen, -ontheffingen, -vrijstellingen, of het laten doen van -meldingen, verklaringen en onderzoeken op grond van de Wet Milieubeheer (en AMvB’s en ministeriële regelingen) en het Lozingenbesluit bodembescherming.CollegeHoofd afdelingmedewerker handhaving milieu  
 Wet basisregistraties adressen en gebouwen        
HV.11Het opmaken van een proces-verbaal van constatering op basis van artikel 10, eerste lid, onder b van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen. CollegeHoofd afdelingMedewerker handhaving bouwen en wonen Medewerker handhaving milieu(mandaatbesluit 26 oktober 2010, bekendmaking 9 november 2010)
HV.12Het opmaken van een schriftelijke verklaring, strekkende tot het signaleren van een wijziging in de feitelijke situatie die van invloed is op één of meer in de gebouwenregistratie opgenomen gegevens en die niet voortvloeit uit een op basis van de Wet basis registraties adressen en gebouwen aangewezen brondocument.CollegeHoofd afdelingMedewerker handhaving bouwen en wonen Medewerker handhaving milieu(mandaatbesluit 26 oktober 2010, bekendmaking 9 november 2010)

GEMEENTEWINKEL

1.Nummer2. Omschrijving bevoegdheid3.(wettelijk) toegekend aan:4.Mandaat/machtiging/volmacht5.Ondermandaat6.Voorwaarden/opmerkingen
 Algemeen        
GW.1Het kwijtschelden van belastingaanslagen volgens de Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990.Invorderingsambtenaar      
GW.2Het legaliseren van handtekeningen en foto’s dan wel het waarmerken van stukken.BurgemeesterHoofd afdeling/ Teamleider (1e) medewerker burgerzaken, (1e) medewerker integrale dienstverlening  
GW.3Het benoemen en ontslaan op eigen verzoek van de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand.CollegeHoofd afdeling    
 Cluster Algemene dienstverlening        
 Algemene plaatselijke verordening (Apv)        
GW.4Het verlenen of weigeren van vergunningen, ontheffingen e.d. op grond van de Algemene plaatselijke verordening.College BurgemeesterHoofd afdeling/ Teamleider (1e) medewerker integrale dienstverlening, vergunningverlener  
GW.5Het aanwijzen van collectieve festiviteiten op grond van de Algemene plaatselijke verordeningCollege BurgemeesterHoofd afdeling/ Teamleidervergunningverlener  
GW.6Het beslissen tot het intrekken van vergunningen, ontheffingen e.d. op grond van de Algemene plaatselijke verordening.College BurgemeesterHoofd afdeling/ Teamleider(1e) medewerker integrale dienstverleningGeldt alleen op verzoek van vergunninghouder of als geen gebruik gemaakt wordt van een vergunning/ontheffing. Intrekking als sanctie via college/burgemeester.
GW.7Het verlenen of weigeren van een verklaring van geen bezwaar ten behoeve van het oplaten van luchtballonnen e.d. als voor overig vliegverkeer op niet als luchtterrein aangewezen terreinen.BurgemeesterHoofd afdeling/ Teamleider(1e) medewerker integrale dienstverlening  
GW.8De uitvoering van artikel 10 lid 2 Besluit ten aanzien van de inrichting en gebruik niet aangewezen luchtvaartterreinen.CollegeHoofd afdeling/ Teamleider    
 Markten        
GW.9Het beslissen tot het plaatsen van een aanvrager van een vergunning op de wachtlijst op grond van de Marktverordening.CollegeHoofd afdeling    
GW.10Het beslissen op de aanvraag voor een vergunning op grond van de Marktverordening.CollegeHoofd afdeling    
GW.11Het beslissen tot het intrekken van een vergunning op grond van de Marktverordening.CollegeHoofd afdeling    
 Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (Babw)        
GW.12Het verlenen of weigeren van een gehandicaptenparkeerkaart.CollegeHoofd afdeling/ Teamleider(1e) medewerker integrale dienstverlening  
 Drank- en Horecawet        
GW.13Het verlenen of weigeren van een vergunning of een ontheffing op grond van de Drank- en Horecawet (art. 3 DHW)CollegeHoofd afdeling/ TeamleiderVergunningverlener  
GW.14Het verlenen of weigeren van aanvragen voor een ontheffing op grond van artikel 35 DHW.BurgemeesterHoofd afdeling/ TeamleiderVergunningverlener  
 Wet op de Kansspelen        
GW.15Het verlenen of weigeren van een aanvraag voor een vergunning voor het houden van een loterij, bingo e.d. op basis van artikel 3 van de Wet op de Kansspelen.CollegeHoofd afdeling/ Teamleider(1e) medewerker integrale dienstverlening  
GW.16Ontvangst mededeling kleine kansspel en verbod zoals bedoeld in art. 7c van de Wet op de KansspelenCollegeHoofd afdeling/ TeamleiderVergunningverlener  
GW.17Het verlenen of weigeren van een aanvraag tot verlening van een vergunning prijsvraag met voorwaarden en prijs tot € 4.500,--. (art. 28).CollegeHoofd afdeling/ TeamleiderVergunningverlener  
GW.18Het verlenen of weigeren van een aanvraag van een vergunning voor het aanwezig hebben van een speelautomaat als bedoeld in artikel 30b e.v. Wet op de KansspelenBurgemeesterHoofd afdeling/ TeamleiderVergunningverlener  
 Burgerzaken        
GW.19Het verlenen of weigeren van verzoeken tot het verstrekken van persoonsgegevens op grond van de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.College Hoofd afdeling/ Teamleider(1e) medewerker integrale dienstverlening, (1e) medewerker burgerzaken  
GW.20Het verlenen of weigeren van verzoeken tot afgifte van uittreksels, verklaringen en inlichtingen uit de registers van de burgerlijke stand.Ambtenaar Burgerlijke StandHoofd afdeling/ Teamleider(1e) medewerker integrale dienstverlening, (1e) medewerker burgerzaken  
GW.21Het afgeven van rijbewijzenBurgemeesterHoofd afdeling/ Teamleider(1e) medewerker integrale dienstverlening, (1e) medewerker burgerzaken  
GW.22Het ongeldig verklaren van rijbewijzenBurgemeesterHoofd afdeling/ Teamleider(1e) medewerker burgerzaken  
           
GW.23Het afgeven en wijzigen van reisdocumenten.BurgemeesterHoofd afdeling/ Teamleider(1e) medewerker integrale dienstverlening, (1e) medewerker burgerzaken  
GW.24Het afgeven van de Eigen Verklaring (het aanvraagformulier ter verkrijging van een geneeskundige verklaring).  Hoofd afdeling/ Teamleider(1e) medewerker integrale dienstverlening, (1e) medewerker burgerzakenGemeente bemiddelt hierin (verkoopt de EV namens CBR)
GW.25Het afgeven van een attestatie de vita.CollegeHoofd afdeling/ Teamleider(1e) medewerker integrale dienstverlening, (1e) medewerker burgerzaken  
GW.26Het afgeven van een verklaring omtrent het Nederlanderschap.CollegeHoofd afdeling/ Teamleider(1e) medewerker burgerzaken  
GW.27Het adviseren van de Minister van Justitie op verzoeken tot naturalisatie.BurgemeesterHoofd afdeling/ Teamleider(1e) medewerker burgerzaken  
GW.28Het uitvoeren van de Regeling verkrijging en verlies Nederlanderschap.BurgemeesterHoofd afdeling/ Teamleider(1e) medewerker burgerzakenMandaat voor Naturalisatie- ceremonie bij afdelingshoofd en teamleider
GW.29Het uitoefenen van de krachtens het Besluit Geslachtsnaamwijziging (6 oktober 1997) opgedragen taken met betrekking tot naamswijzigingBurgemeesterHoofd afdeling/ Teamleider(1e) medewerker burgerzakenMoet altijd door een ambtenaar van de Burgerlijke Stand gebeuren
GW.30Het verlenen of weigeren van verzoeken om geheimhouding van gegevens uit de bevolkingsadministratie.CollegeHoofd afdeling/ Teamleider(1e) medewerker burgerzaken  
GW.31Het ondertekenen van de kennisgeving van overlijden als bedoeld in het Koninklijk Besluit van 18 oktober 1933, Stbl. 32, bestemd voor de inspecteur registratie en successie.BurgemeesterHoofd afdeling/ Teamleider(1e) medewerker burgerzakenMoet altijd door een ambtenaar van de Burgerlijke Stand gebeuren
GW.32Het verlenen of weigeren van een vergunning voor het plaatsen van gedenktekens op de algemene begraafplaats.CollegeHoofd afdeling/ Teamleider(1e) medewerker burgerzaken, (1e) medewerker integrale dienstverlening  
GW.33Het doen van aanschrijvingen in verband met de wijziging tenaamstelling graven.CollegeHoofd afdeling/ Teamleider(1e) medewerker integrale dienstverlening  
GW.34De uitgifte van graven.CollegeHoofd afdeling/ Teamleider(1e) medewerker burgerzaken, (1e) medewerker integrale dienstverlening  
GW.35De afgifte van laisser-passer voor lijken.BurgemeesterHoofd afdeling/ Teamleider(1e) medewerker burgerzakenMoet altijd door een ambtenaar van de Burgerlijke Stand geschieden
 Kieswet        
GW.36De ondertekening van verklaringen als bedoeld in artikel D4 van de Kieswet.CollegeHoofd afdeling/ Teamleider(1e) medewerker burgerzaken, (1e) medewerker integrale dienstverlening  
           
           
GW.37De afgifte van een kiezerspas en volmachtbewijs.BurgemeesterHoofd afdeling/ Teamleider(1e) medewerker burgerzaken, (1e) medewerker integrale dienstverlening  
GW.38De registratie van kiesgerechtigden.CollegeHoofd afdeling/ Teamleider(1e) medewerker burgerzaken  
GW.39Het voeren van correspondentie betreffende het kiesregister.CollegeHoofd afdeling/ Teamleider(1e) medewerker burgerzaken  
GW.40Het verstrekken van inlichtingen betreffende de registratie als kiezer.CollegeHoofd afdeling/ Teamleider(1e) medewerker integrale dienstverlening  
GW.41Het beslissen op verzoeken om verbetering van de registratie als kiezer.CollegeHoofd afdeling/ Teamleider(1e) medewerker burgerzaken, (1e) medewerker integrale dienstverlening  
GW.42Het uitreiken van een nieuwe oproepingskaart.BurgemeesterHoofd afdeling/ Teamleider(1e) medewerker burgerzaken, (1e) medewerker integrale dienstverlening  
GW.43Het in ontvangst nemen van processen-verbaal, verzegelde pakketten en enveloppen (art. N11 Kieswet)BurgemeesterHoofd afdeling/ Teamleider(1e) medewerker burgerzaken  
           
 Sport en recreatie        
GW.44Het aangaan van overeenkomsten tot beheer, huur en verhuur van sportaccommodatiesCollegeHoofd afdeling/ Teamleider (1e) medewerker integrale dienstverlening  
GW.45Het in gebruik geven van sport- en recreatieaccommodaties (binnen de door B en W vastgestelde tarieven).CollegeHoofd afdeling/ Teamleider (1e) medewerker integrale dienstverlening  
GW.46Het vaststellen van gebruiksroosters van sport- en recreatieaccommodaties.CollegeHoofd afdeling/ Teamleider (1e) medewerker integrale dienstverlening  
 Wet op de Lijkbezorging        
GW.47Het besluiten tot het verlenen van verlof tot het doen van lijkbezorging later dan na de 5e dag na het overlijden (art. 17).BurgemeesterHoofd afdeling/ Teamleider(1e) medewerker burgerzakenMoet altijd door een ambtenaar van de Burgerlijke Stand geschieden
GW.48Het verlenen van verlof tot ontleding van een stoffelijk overschot (art. 68).BurgemeesterHoofd afdeling/ Teamleider(1e) medewerker burgerzakenMoet altijd door een ambtenaar van de Burgerlijke Stand geschieden
 Wet milieubeheer        
GW.49Het verlenen of weigeren van een ontheffing (artikel 10.63 lid 2 Wm) voor het verbranden van afvalstoffen (snoeihout)CollegeHoofd afdeling/ Teamleider(1e) medewerker integrale dienstverleningAlleen voor snoeihout
 Winkeltijdenwet        
GW.50Het verlenen of weigeren op aanvragen tot verlenen van ontheffing e.d. op grond van de Winkeltijdenwet en de Winkeltijdenverordening.CollegeHoofd afdeling/ TeamleiderVergunningverlener  
GW.51Het beslissen tot aanwijzing van zon- en feestdagen waarop ontheffing wordt verleend van de verboden zoals vervat in artikel 2 lid 1 onder a en b Winkeltijdenwet.CollegeHoofd afdeling/ TeamleiderVergunningverlener  
 Cluster bouwen en milieu        
 Aanlegvergunning        
GW.52Het verlenen (onder voorwaarden), weigeren of aanhouden van een aanlegvergunning (Wet op de ruimtelijke ordening, Wet op de Ruimtelijke Ordening).CollegeHoofd Afdeling/ TeamleiderVergunningverlener overiggeen ondermandaat bij weigering en zienswijzen
 Bomenverordening        
GW.53Het verlenen (onder voorwaarden) en/of weigeren van een kapvergunning .CollegeHoofd Afdeling/ TeamleiderVergunningverlener overiggeen ondermandaat bij weigering en zienswijzen
GW.54Het opschorten en/of aanhouden van een beslissing op een aanvraag om kapvergunning.CollegeHoofd Afdeling/ TeamleiderVergunningverlener overig  
GW.55Toestemming voor het vellen van houtopstanden bij een grote gevaarzetting of vergelijkbaar spoedeisend belang.BurgemeesterHoofd Afdeling/ Teamleider    
GW.56Het opleggen van herplantplicht.CollegeHoofd Afdeling/ Teamleider    
 Verordening naamgeving en nummering        
GW.57Het toekennen, wijzigen of (op verzoek) intrekken van nummers aan objecten.CollegeHoofd Afdeling/ TeamleiderVergunningverlener overiggeen ondermandaat bij ambtshalve intrekken
 Telecommunicatieverordening        
GW.58Het verlenen (onder voorwaarden) of weigeren van een Instemmingsbesluit .CollegeHoofd Afdeling/ TeamleiderVergunningverlener overiggeen ondermandaat bij weigering en zienswijzen
GW.59Het verlengen van de behandeltermijn van een aanvraag voor een instemmingsbesluit.CollegeHoofd Afdeling/ TeamleiderVergunningverlener overig  
 Wegenverkeerswet        
GW.60Het verlenen (onder voorwaarden) of weigeren van een vergunning of een ontheffing in het kader van de Wegenverkeerswet.CollegeHoofd Afdeling/ TeamleiderVergunningverlener overig/ Vergunningverlener Bouwengeen ondermandaat bij weigering en zienswijzen
GW.61Het nemen van een verkeersbesluit voor bepaalde tijd (voor bijv. evenementen)CollegeHoofd afdeling/ TeamleiderVergunningverlener overig  
GW.62Het beslissen op een aanvraag voor het reserveren van een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken.CollegeHoofd Afdeling/ TeamleiderVergunningverlener overig/ Vergunningverlener Bouwengeen ondermandaat bij weigering en zienswijzen
 Algemene Plaatselijke Verordening (APV)        
GW.63Het verlenen (onder voorwaarden) of weigeren van een uitwegvergunning.CollegeHoofd afdeling/ TeamleiderVergunningverlener overiggeen ondermandaat bij weigering en zienswijzen
GW.64Het verdagen van een beslissing op een aanvraag om uitwegvergunning (hoofdstuk 1 APV).CollegeHoofd afdeling/ TeamleiderVergunningverlener overig  
GW.65Het (op verzoek) intrekken van een verleende uitwegvergunning (hoofdstuk 1 APV).CollegeHoofd afdeling/ TeamleiderVergunningverlener overiggeen ondermandaat bij ambtshalve intrekken
 Woningwet (Ww) en Wet op de Ruimtelijke Ordening (Wro)        
           
GW.66Het verlenen (onder voorwaarden) of weigeren van een (tijdelijke) lichte, reguliere, 1e fase en 2e fase bouwvergunning.CollegeHoofd afdeling/ TeamleiderVergunningverlener Bouwengeen ondermandaat bij weigering en zienswijzen
GW.67Het verlenen (onder voorwaarden) of weigeren van een lichte, reguliere, 1e fase en 2e fase bouwvergunning met toepassing van een wijziging bestemmingsplan, projectbesluit of ontheffing zoals opgenomen in de Wro.CollegeHoofd afdeling/ TeamleiderVergunningverlener Bouwen-geen ondermandaat bij zienswijzen -geen mandaat bij zienswijzen in het kader van een wijziging bestemmings-plan of projectbesluit
GW.68Het verlenen (onder voorwaarden) of weigeren van een ontheffing zoals opgenomen in de Wro.CollegeHoofd afdeling/ TeamleiderVergunningverlener RO  
GW.69Het verdagen van een beslissing op een aanvraag om een reguliere, 1e fase en 2e fase bouwvergunning.CollegeHoofd afdeling/ TeamleiderVergunningverlener overig  
GW.70Het aanhouden of doorbreken van een aanhouding van de beslissing op de aanvraag om een bouwvergunning.CollegeHoofd afdeling/ TeamleiderVergunningverlener Bouwen  
GW.71Het (op verzoek) intrekken van een verleende bouwvergunning CollegeHoofd afdeling/ TeamleiderVergunningverlener Bouwengeen ondermandaat bij ambtshalve intrekken
GW.72Het uitvoeren van de bouwregistratie in het kader van de Woningwet. CollegeHoofd afdeling/ TeamleiderVergunningverlener Bouwen  
 Bouw- en Brandbeveiligings-verordening        
GW.73Het verlenen (onder voorwaarden) of weigeren van een sloopvergunning (Bouwverordening).CollegeHoofd afdeling/ TeamleiderVergunningverlener Bouwengeen ondermandaat bij weigering en zienswijzen
GW.74Het verdagen en/of aanhouden van een beslissing op een aanvraag om sloopvergunning (Bouwverordening).CollegeHoofd afdeling/ TeamleiderVergunningverlener Bouwen  
GW.75Het afhandelen van een sloopmelding (Bouwverordening).CollegeHoofd afdeling/ TeamleiderVergunningverlener Bouwen  
GW.76Het verlenen (onder voorwaarden) of weigeren van een tijdelijke gebruiksvergunning voor niet-bouwwerken (Brandbeveiligingsverordening).CollegeHoofd afdeling/ TeamleiderVergunningverlener Bouwen, Risicobeheersing/vergunningverlenergeen ondermandaat bij weigering en zienswijzen
GW.77Het (op verzoek) intrekken van een verleende tijdelijke gebruiksvergunning (Brandbeveiligings-verordening).CollegeHoofd afdeling/ Teamleider  geen ondermandaat bij ambtshalve intrekken
 Besluit brandveiligheid gebruik bouwwerken (Bbgb)        
GW.78Het verlenen (onder voorwaarden) of weigeren van een gebruiksvergunning.CollegeHoofd afdeling/ TeamleiderVergunningverlener Bouwen, Risicobeheersing/vergunningverlenergeen ondermandaat bij weigering en zienswijzen
GW.79Het verdagen en/of aanhouden van een beslissing op een aanvraag om gebruiksvergunning.CollegeHoofd afdeling/ TeamleiderVergunningverlener Bouwen, Risicobeheersing/vergunningverlener  
GW.80Het (op verzoek) wijzigen of intrekken van een verleende gebruiksvergunning.CollegeHoofd afdeling/ TeamleiderVergunningverlener Bouwen, Risicobeheersing/vergunningverlenergeen ondermandaat bij ambtshalve wijzigen of intrekken
GW.81Het opleggen of (op verzoek) wijzigen van nadere voorwaarden gebruiksmelding.CollegeHoofd afdeling/ TeamleiderVergunningverlener Bouwen, Risicobeheersing/vergunningverlenergeen ondermandaat bij zienswijzen
 Monumentenwet/ monumentenverordening        
GW.82Het verlenen of weigeren van een monumentenvergunning.CollegeHoofd afdeling/ TeamleiderVergunningverlener Bouwengeen ondermandaat bij weigering en zienswijzen
GW.83Het aanwijzen of wijzigen van een beschermd gemeentelijk monument en het laten uitvoeren van een bouwhistorisch onderzoek (Monumentenverordening).CollegeHoofd afdeling/ Teamleider    
GW.84Het aanwijzen van een beschermd archeologische vindplaats en het laten uitvoeren van een archeologisch onderzoek (Monumentenverordening).CollegeHoofd afdeling/ Teamleider    
GW.85Het besluit tot het verstrekken van onderhoudssubsidie monumenten op basis van subsidieverordening, voor zover passend binnen de voor de afdeling vastgestelde begroting.CollegeHoofd afdeling/ TeamleiderVergunningverlener Bouwen  
 Wet milieubeheer (Wm)        
GW.86Het verlenen (onder voorwaarden) of weigeren van een milieuvergunning.CollegeHoofd afdeling/ TeamleiderVergunningverlener Milieugeen ondermandaat bij weigering en zienswijzen
GW.87Het ambtshalve wijzigen van een milieuvergunning.CollegeHoofd afdeling/ TeamleiderVergunningverlener Milieugeen ondermandaat bij zienswijzen
GW.88Het afgeven van een positieve of negatieve verklaring voor een melding in het kader van art. 8.19 Wm.CollegeHoofd afdeling/ TeamleiderVergunningverlener Milieu  
GW.89Het opleggen of intrekken van maatwerk-voorschriften/nadere eisen (art. 8.42 Wm).CollegeHoofd afdeling/ TeamleiderVergunningverlener Milieugeen ondermandaat bij zienswijzen
GW.90Beslissen op de vraag of bij de voorbereiding van een besluit een milieu-effect rapprtage (MER) moet worden opgesteld.CollegeHoofd afdeling/ Teamleider    
GW.91Het verlenen (onder voorwaarden) of weigeren van een ontheffing voor de lozing van (afval)water op het gemeentelijk riool vanuit een niet-inrichting.CollegeHoofd afdeling/ TeamleiderVergunningverlener Milieugeen ondermandaat bij weigering en zienswijzen
GW.92Het afdoen van meldingen op grond van artikel 28 respectievelijk artikel 41 van de Wet bodembescherming.CollegeHoofd afdeling/ TeamleiderVergunningverlener Milieuhoofd afdeling Technisch ontwerp dient in te stemmen met besluit
GW.93Het verzoeken om nadere gegevens als bedoeld in artikel 5 dan wel het stellen van nadere eisen als bedoeld in artikel 12 van het Bouwstoffenbesluit bodem en oppervlaktebescherming.CollegeHoofd afdeling/ TeamleiderVergunningverlener Milieuhoofd afdeling Technisch ontwerp dient in te stemmen met besluit
 Cluster Werk, Zorg en inkomen        
 Leerplichtwet        
GW.94Het uitvoeren van de LeerplichtwetLeerplichtambtenaarMedewerker leerlingenvervoer/ lokaal onderwijsbeleid  Geldt niet voor wat betreft de opsporingsbevoegdheid (BOA)
 Leerlingenvervoer        
GW.95Het uitvoeren van de Verordening leerlingenvervoerCollegeHoofd afdelingmedewerker leerlingenvervoer/lokaal onderwijs  
 Wet Inburgering        
GW.96Het uitvoeren van de Wet InburgeringCollege  Coördinator Stichting Integratie Nieuwkomers (SIN)  
 Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)        
GW.97Het nemen van positieve en negatieve besluiten op grond van de Wmo en de daarop gebaseerde verordeningen en beleidsregels voor wat betreft de huishoudelijke hulp, de woningaanpassingen, de vervoersvoorzieningen en de rolstoelen.CollegeHoofd afdeling/ Teamleider WZIMedewerker Wmo  
           
 Wet Werk en Bijstand, IOAW, IOAZ        
GW. 98Het nemen van positieve of negatieve besluiten op grond van de WWB en de daarop gebaseerde verordeningen en beleidsregels. CollegeHoofd afdeling/ Teamleider WZIklantmanager  
           
GW 99Het verzenden van een hersteltermijn voor het indienen van een mutatie- of inkomstenformulier (artikel 54 WWB/artikel 17 IOAW/ artikel 17 IOAZ)CollegeHoofd afdeling / teamleider Medewerker uitkeringsadministrarie  
GW.100Het beslissen op aanvragen op grond van de op de wet Werk en Bijstand, de IOAW en IOAZ gebaseerde rijksuitvoeringsregelingen.CollegeHoofd afdeling/ TeamleiderKlantmanagerGeldt zowel voor positieve als negatieve besluiten
GW.101Het nemen van positieve of negatieve besluiten op grond van het Bijstandsbesluit zelfstandigen (Bbz 2004)CollegeHoofd afdeling/ Teamleider    
GW.102Het doen van aangifte bij het Openbaar Ministerie (OM) van valsheid in geschrifte/ fraude.CollegeHoofd afdeling/ TeamleiderKlantmanager  
GW.103Het nemen van positieve of negatieve besluiten op grond van de Wet Kinderopvang (art. 22)CollegeHoofd afdeling/ TeamleiderKlantmanager  
GW.104Het beslissen op een aanvraag voor schuldhulpverlening en daaruit voortvloeiende bemiddelingskosten Stadsbank Oost-Nederland.CollegeHoofd afdeling Teamleider Klantmanager  
 Cluster contactfunctionarissen        
 Subsidieverordening        
GW.105Het uitvoeren van subsidieregelingen (op basis van de Algemene subsidieverordening Berkelland) met betrekking tot: -peuterspeelzaalwerk; -volwasseneducatie; -eenmalige subsidies; -educatieve activiteiten; -milieugerichte activiteiten; -grenscontacten.CollegeHoofd afdelingcontactfunctionaris bedrijven en instellingen  
GW.106Het uitvoeren van subsidieregelingen (op basis van de Algemene subsidieverordening Berkelland) met betrekking tot: -sport; -amateurkunst; -ouderenwerk; -volksfeesten; -jeugd- en jongerenwerk..CollegeHoofd afdelingTeamleider AD, Medewerker integrale dienstverlening  
GW.107Het verstrekken van voorschotten op toegekende subsidies.CollegeHoofd afdelingcontactfunctionaris bedrijven en instellingen  
GW.108De uitvoering van de regeling beschikbaarstelling ereprijzenCollegeHoofd afdelingContactfunctionaris bedrijven en instellingenNa overleg met portefeuillehouder
GW.109Het nemen van besluiten op een verzoek opgenomen te worden in het Register KinderopvangCollegeHoofd afdelingContactfunctionaris verenigingen en instellingen(mandaatbesluit van 17 augustus 2010, bekendgemaakt 24 augustus 2010)

BEHEER & ONDERHOUD

1.nummer2. Omschrijving bevoegdheid3.(wettelijk) toegekend aan:4.Mandaat/machtiging/volmacht5.Ondermandaat6.Voorwaarden/opmerkingen
 Beheer        
BO.1Het uitvoeren van de beheersverordening van de gemeentelijke begraafplaatsen.CollegeHoofd afdelingmedewerker beheer en onderhoud, taakveldmedewerker verantwoordelijk gebouwen en kunstwerken, taakveldmedewerker  
 Overig        
BO.2Het beslissen omtrent verzoeken tot verkoop van stroken openbaar groen in het kader van de exploitatieopzet geregeld.CollegeHoofd afdelingtaakveldmedewerker verantwoordelijk gebouwen en kunstwerken, taakveldmedewerkerBinnen de door het college vastgestelde kaders
BO.3Het beslissen tot het in gebruik geven (huur, pacht e.d.) van gronden (zowel tijdelijk als voor onbepaalde tijd).CollegeHoofd afdelingtaakveldmedewerker verantwoordelijk gebouwen en kunstwerken, taakveldmedewerkerE.e.a. in overleg met TOR.
 Verkeer        
BO.4Het plaatsen van verkeerstekens zonder verkeersbesluit (art. 34 Babw) ingeval van dringende omstandigheden van voorbijgaande aard.CollegeHoofd afdelingRayonhoofd, taakveldmedewerker, taakveldmedewerker gebouwen  
BO.5Het nemen van een verkeersbesluit voor bepaalde tijd (voor bijv. wegwerkzaamheden en evenementen) CollegeHoofd afdelingRayonhoofd, taakveldmedewerker  
BO.6Het verlenen, weigeren en intrekken van ontheffingen hoogte- en breedtetransport.CollegeHoofd afdelingsenior medewerker wegen en groen  
BO.7Het verlenen, weigeren en intrekken van ontheffingen zwaar vervoer.CollegeHoofd afdelingsenior medewerker wegen en groen  
 Sportaccommodaties e.d.        
BO.8Het vaststellen van sluitingsperioden voor sportvelden, sporthallen en zwembad(en).CollegeHoofd afdelingtaakveldmedewerker groen, taakveldmedewerker verantwoordelijke gebouwen en kunstwerken  
BO.9Het verlenen van toestemming tot het aanbrengen van reclame in sport- en recreatieaccommodaties.CollegeHoofd afdelingtaakveldmedewerker groen, taakveldmedewerker verantwoordelijke gebouwen en kunstwerken  
BO.10Het verwerken van wijzigingen in plannen van sportaccommodaties en recreatievoorzieningen, nadat het principeplan door het College is goedgekeurd.CollegeHoofd afdelingtaakveldmedewerker groen, taakveldmedewerker verantwoordelijke gebouwen en kunstwerken  
1.nummer2. Omschrijving bevoegdheid3.(wettelijk) toegekend aan:4.Mandaat/machtiging/volmacht5.Ondermandaat6.Voorwaarden/opmerkingen
 Riolering        
BO.11Het beslissen op een aanvraag voor het maken of veranderen van een rioolaansluitingCollegeHoofd afdelingTaakveldmedewerker riolering  
 Intern Advies        
           
1.nummer2. Omschrijving bevoegdheid3.(wettelijk) toegekend aan:4.Mandaat/machtiging/volmacht5.Ondermandaat6.Voorwaarden/opmerkingen
 Cluster Communicatie        
IA.1Het toetsen van en beslissen op aanvragen voor het gebruik van het wapen van Berkelland.CollegeHoofd afdelingCommunicatie-consulent  
 Cluster Juridisch        
 Commissie bezwaarschriften        
IA.2Het verdagen van de beslissing op het bezwaarschrift ingevolge artikel 7:10 lid 3 Awb en alle andere op de behandeling van het bezwaarschrift betrekking hebbende processuele handelingenDe gemeenteraad; College; BurgemeesterVoorzitter van de Commissie bezwaarschriftenJuridisch medewerker grondgebied, Juridisch medewerker samenlevingGaat hier om de secretarissen van de bezwarencommissie
IA.3Het uitstellen van het nemen van een beslissing op bezwaar (art. 7.10 lid 4 Awb)De gemeenteraad; College; BurgemeesterVoorzitter van de Commissie bezwaarschriftenJuridisch medewerker grondgebied, Juridisch medewerker samenlevingGaat hier om de secretarissen van de bezwarencommissie
 Grondgebied        
IA.4Besluiten tot het voeren van verweer ten aanzien van ingestelde verzetsprocedures bij de rechtbank en tekenen procesbesluitCollegeHoofd afdeling  Portefeuillehouder op de hoogte stellen door middel van kwartaalrapportages
IA.5Besluiten tot het voeren van verweer ten aanzien van ingesteld hoger beroep bij het gerechtshof en tekenen procesbesluitCollegeHoofd afdeling  Portefeuillehouder op de hoogte stellen door middel van kwartaalrapportages
IA.5Advocaat stellenCollegeHoofd afdelingJuridisch adviseur grondgebied, Juridisch medewerker grondgebied  
IA.6Besluiten tot het vragen van verlof aan voorzieningenrechter voor het leggen van conservatoir beslagCollegeHoofd afdeling  Melden aan portefeuillehouder
 Klachtbehandeling        
IA.7Klachtbehandeling (titel 9.1 Awb m.u.v. art. 9.12a Awb).CollegeHoofd afdelingJuridisch medewerker grondgebiedGaat hier om de klachtencoördinator
IA.8Zenden ontvangstbevestiging aan klager (art. 9.6 Awb)CollegeHoofd afdelingJuridisch medewerker grondgebied  
IA.9Kennisgeving aan klager van verdaging (art. 9.11 Awb)CollegeHoofd afdelingJuridisch medewerker grondgebied  
1.Nummer2. Omschrijving bevoegdheid3. (wettelijk) toegekend aan:4. Mandaat/machtiging5. Ondermandaat6. Voorwaarden/opmerkingen
 Verzekeringen en aansprakelijkheid        
IA.10Het beslissen op verzoeken waarbij de gemeente aansprakelijk is gesteld.CollegeHoofd afdelingMedewerker juridische zaken  
IA.11Het beslissen tot het aangaan, opzeggen, het voeren van correspondentie e.d. inzake het aangaan van verzekeringen in de meeste brede zin van het woord, voor zaken de gemeente Berkelland aangaandeCollegeHoofd afdelingMedewerker juridische zaken  
 Cluster Financiën        
IA.12Het uitvoeren van de woningfinancieringsregeling gemeentepersoneel.CollegeHoofd afdelingFinancieel consulentbetreft beslissen op aanvragen, opstellen van jaaropgave en inhouding op salaris via Administratief Beheer

ADMINISTRATIEF BEHEER

1.nummer2. Omschrijving bevoegdheid3.(wettelijk) toegekend aan:4.Mandaat/machtiging/volmacht5.Ondermandaat6.Voorwaarden/opmerkingen
 Algemeen financieel        
AB.1Besluit tot het uitvaardigen van een dwangbevel en de ondertekening van het dwangbevel CollegeHoofd afdelingCoördinator financieel beheerMelden aan portefeuillehouder
AB.2Het tekenen van overige dwangbevelen (niet strekkende tot invordering van dwangsommen).Invorderingsambtenaar      
AB.3Het oninbaar verklaren van andere vorderingen dan belastingvorderingen en verbeurde dwangsommenCollegeHoofd afdeling    
AB.4Het verrichten van handelingen ter uitvoering van het contract met de BNG, zoals: -het opnemen van kasmiddelen (in de vorm van call en/of kasgeldleningen); -het uitzetten van kasgelden.CollegeHoofd afdelingmedewerker financieel beheerzie ook treasurystatuut
AB.5Het afsluiten van vaste geldleningen (met de BNG).CollegeHoofd afdelingmedewerker financieel beheerEr dient eerst overleg gevoerd te worden met de portefeuillehouder.
AB.6Het uitvoeren van de woningfinancieringsregeling gemeentepersoneel (jaaropgaven, inhouding via salaris, betalingsherinneringen, aanmaningen, rentewijzigingen, aflossingsnota’s i.v.m. vervroegde aflossing, royementsverklaringen).CollegeHoofd afdelingMedewerker financieel beheer.Overige werkzaamheden betreffende de woningfinancieringsregeling via Intern Advies.
AB.7Besluiten tot het leggen van executoriaal beslag ten behoeve van de inning van verbeurde dwangsommenCollegeHoofd afdeling  Melden aan portefeuillehouder
AB.8Het aansturen van de deurwaarder bij procedures tot invordering van verbeurde dwangsommenCollegeHoofd afdelingInvorderingsambtenaar  
AB.9Het opleggen van een aanmaning en het verrichten van stuitingshandelingen bij procedures ten behoeve van de inning van verbeurde dwangsommenCollegeHoofd afdelingInvorderingsambtenaar  
 Belastingen        
AB.10Het heffen (en verrekenen) van leges en rechten krachtens vastgestelde belasting- en legesverordeningen.Heffingsambtenaar  Medewerker financieel beheer  
AB.11Het heffen van belastingen krachtens vastgestelde belastingverordeningen.Heffingsambtenaar      
AB.12Het vaststellen van belastingkohierenHeffingsambtenaar      
AB.13Het invorderen van belastingen, leges en rechten.Invorderingsambtenaar      
1.nummer2. Omschrijving bevoegdheid3.(wettelijk) toegekend aan:4.Mandaat/machtiging/volmacht5.Ondermandaat6.Voorwaarden/opmerkingen
AB.14Het verlenen van een ontheffing danwel vermindering van belastingaanslagen, volgens de daarvoor geldende procedure in de belastingverordening.Heffingsambtenaar      
AB.15Het treffen van betalingsregelingen met debiteuren.Invorderingsambtenaar      
AB.16Het in gebreke stellen van schuldenaren.Invorderingsambtenaar      
AB.17Het opleggen van een betalingsherziening.Invorderingsambtenaar      
AB.18Het opleggen van een aanmaning.Invorderingsambtenaar      
AB.19Het oninbaar verklaren van belastingvorderingen.CollegeHoofd afdeling  Om redenen van functiescheiding is het ongewenst dat de invorderingsambtenaar zelf belastingvorderingen oninbaar kan verklaren
AB.20Het vaststellen van de modellen van aanslagbiljettenHeffingsambtenaar      
AB.21Het tekenen van uit te vaardigen dwangbevelen.Invorderingsambtenaar      
 Wet WOZ        
AB.22Het vaststellen van de waarde van onroerend goedHeffingsambtenaar      
AB.23Het aanwijzen van een belanghebbende indien er een keuze situatie bestaat.Heffingsambtenaar      
AB.24Het vaststellen van beschikkingen, waaronder: -vervangingsbeschikkingen; -verminderingsbeschikkingen; -herzieningsbeschikkingen.Heffingsambtenaar      
1.nummer2. Omschrijving bevoegdheid3.(wettelijk) toegekend aan:4.Mandaat/machtiging/volmacht5.Ondermandaat6.Voorwaarden/opmerkingen
AB.25Het zorgdragen voor het verzamelen, opslaan, verstrekken van gegevens betreffende de binnen de gemeente gelegen onroerende zaken en de waarde daarvan, voor zover dit voor de uitvoering van de wet noodzakelijk is.Heffingsambtenaar      
AB.26Het verlengen van de termijn inzake de beslissing op een bezwaarschrift. De termijn kan voor de periode van 4 weken worden verlengdCollegeHoofd afdelingheffingsambtenaar  
AB.27Het verzoeken om inlichtingen bij afnemers, nodig voor de juiste uitvoering van de Wet WOZHeffingsambtenaar      
 Debiteuren- en uitkeringsadministratie        
AB.28Het uitvoeren van de uitkeringsadministratie en de debiteuren- en verhaalsadministratie.CollegeHoofd afdelingMedewerker uitkerings- en debiteuren administratie  
AB.29Het beslissen tot het opschorten van een uitkering WWB, Bbz, IOAW en IOAZ wegens niet tijdige indiening inkomstenformulier of statusformulierCollegeHoofd afdelingMedewerker uitkerings- en debiteuren administratie  
AB.30Het verzenden van een hersteltermijn op grond van de WWB, Bbz, IOAW en IOAZ voor het indienen van een statusformulier of inkomstenformulierCollegeHoofd afdeling GemeentewinkelMedewerker uitkerings-en debiteurenadministratieIdem als GW.87
 Personeels- en salarisadministratie        
AB.31Het beslissen op verzoeken in het kader van de CafetariaregelingCollegeHoofd afdelingMedewerker personeels- en salarisadministratieBetreft: -verlof kopen en/of verkopen; -fiets woon-werk; -reiskosten woon-werk; -vakbondscontributie; -extra pensioenopbouw; -levensloop; -kosten opleiding; -bedrijfsfitness.
AB.32Het afdoen van verzoeken op grond van de SpaarloonregelingCollegeHoofd afdelingMedewerker personeels- en salarisadministratie  
AB.33Verlenen van ouderschapsverlofCollegeHoofd afdelingMedewerker personeels- en salarisadministratie  
AB.34Verlenen van zwangerschapsverlofCollegeHoofd afdelingMedewerker personeels- en salarisadministratie  
           
1.nummer2. Omschrijving bevoegdheid3.(wettelijk) toegekend aan:4.Mandaat/machtiging/volmacht5.Ondermandaat6.Voorwaarden/opmerkingen
AB.35Uitvoeren verhuiskostenregeling conform afspraken met nieuwe medewerkersCollegeHoofd afdelingMedewerker personeels- en salarisadministratie  
AB.36Verstrekken van werkgeversverklaringenCollegeHoofd afdelingMedewerker personeels- en salarisadministratie  
AB.37Afdoen van open sollicitatiesCollegeHoofd afdelingMedewerker personeels- en salarisadministratie  
 Wet basisregistraties adressen en gebouwen        
AB.38Het opstellen van de ambtelijke verklaring met uitzondering van de ambtelijke verklaring genoemd onder nummer AB.49CollegeHoofd afdelingCoördinator GEO-informatie en Gegevensbeheer Medewerker Gegevensbeheer Medewerker GEO-informatievoorziening(mandaatbesluit 26 oktober 2010, bekendmaking 9 november 2010)
AB.39Het toetsen van (overige ) brondocumenten aan de vereisten voor inschrijving op basis van artikel 11 van de Wet basis registraties adressen en gebouwen.CollegeHoofd afdelingCoördinator GEO-informatie en Gegevensbeheer Medewerker Gegevensbeheer Medewerker GEO-informatievoorziening(mandaatbesluit 26 oktober 2010, bekendmaking 9 november 2010)
AB.40Het uitgeven en inschrijven van identificatienummers ten behoeve van de basisregistraties adressen en gebouwen.CollegeHoofd afdelingCoördinator GEO-informatie en Gegevensbeheer Medewerker Gegevensbeheer Medewerker GEO-informatievoorziening(mandaatbesluit 26 oktober 2010, bekendmaking 9 november 2010)
AB.40Het op basis van artikel 10, tweede lid van de Wet basis registraties adressen en gebouwen, inschrijven van de in of op grond van artikel 10, eerste lid van de Wet basis registraties adressen en gebouwen aangewezen brondocumenten in het adressenregister dan wel het gebouwenregister.CollegeHoofd afdelingCoördinator GEO-informatie en Gegevensbeheer Medewerker Gegevensbeheer Medewerker GEO-informatievoorziening(mandaatbesluit 26 oktober 2010, bekendmaking 9 november 2010)
AB.41Het op basis van artikel 9 van de Wet basis registraties adressen en gebouwen verzorgen van een zodanige opzet van de het adressenregister en het gebouwenregister, dat de inhoud daarvan duurzaam kan worden bewaard en te allen tijde binnen een redelijke termijn raadpleegbaar en beschikbaar is.CollegeHoofd afdelingCoördinator GEO-informatie en Gegevensbeheer Medewerker Gegevensbeheer Medewerker GEO-informatievoorziening(mandaatbesluit 26 oktober 2010, bekendmaking 9 november 2010)
AB.42Het op basis artikel 14 van de Wet basis registraties adressen en gebouwen, zorg dragen voor een goede beschikbaarheid, werking en beveiliging van de adressenregistratie respectievelijk de gebouwenregistratie.CollegeHoofd afdelingCoördinator GEO-informatie en Gegevensbeheer Medewerker Gegevensbeheer Medewerker GEO-informatievoorziening(mandaatbesluit 26 oktober 2010, bekendmaking 9 november 2010)
AB.43Het op basis van de brondocumenten opnemen van gegevens in de adressenregistratie en de gebouwenregistratie overeenkomstig de voorschriften ui t artikelen 14a en 15 van de Wet basis registraties adressen en gebouwen.  Hoofd afdelingCoördinator GEO-informatie en Gegevensbeheer Medewerker Gegevensbeheer Medewerker GEO-informatievoorziening(mandaatbesluit 26 oktober 2010, bekendmaking 9 november 2010)
AB.44Het ontvangen, doorgeleiden en afhandelen van meldingen zoals bedoeld in artikel 37 en verzoeken zoals bedoeld in artikel 38 van de Wet basis registraties adressen en gebouwen, inclusief de verwerking daarvan zoals bedoeld in de artikelen 31, 39, 40 en 41 van de Wet basis registraties adressen en gebouwen.CollegeHoofd afdelingCoördinator GEO-informatie en Gegevensbeheer Medewerker Gegevensbeheer Medewerker GEO-informatievoorziening(mandaatbesluit 26 oktober 2010, bekendmaking 9 november 2010)
AB.45Het onderhouden dan wel doen onderhouden van het berichtenverkeer met de Landelijke Voorziening basisregistraties adressen en gebouwen op basis van artikel 31 van de Wet basis registraties adressen en gebouwen.CollegeHoofd afdelingCoördinator GEO-informatie en Gegevensbeheer Medewerker Gegevensbeheer Medewerker GEO-informatievoorziening(mandaatbesluit 26 oktober 2010, bekendmaking 9 november 2010)
AB.46Het op verzoek aan eenieder verlenen van inzage in het adressenregister, het gebouwenregister, de adressenregistratie en de gebouwenregistratie respectievelijk de gebouwenregistratie opgenomen gegevens op basis van artikel 32, eerste lid onder a van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen.CollegeHoofd afdelingCoördinator GEO-informatie en Gegevensbeheer Medewerker Gegevensbeheer Medewerker GEO-informatievoorziening(mandaatbesluit 26 oktober 2010, bekendmaking 9 november 2010)
AB.47Het bevorderen van de nakoming van de gemeentelijke verplichtingen in het kader van de Wet basis registraties adressen en gebouwen , met inbegrip van de inrichting van de beveiligingsmaatregelen alsmede het rapporteren over de nakoming daarvan aan burgemeester en wethouders.CollegeHoofd afdelingCoördinator GEO-informatie en Gegevensbeheer Medewerker Gegevensbeheer Medewerker GEO-informatievoorziening(mandaatbesluit 26 oktober 2010, bekendmaking 9 november 2010)
AB.48Vaststellen van de definitieve geometrie van panden en verblijfsobjecten op basis van artikel 8 van de Wet basis registraties adressen en gebouwen.CollegeHoofd afdelingCoördinator GEO-informatie en Gegevensbeheer Medewerker Gegevensbeheer Medewerker GEO-informatievoorziening(mandaatbesluit 26 oktober 2010, bekendmaking 9 november 2010)
AB.49Het opmaken van een schriftelijke verklaring, strekkende tot het signaleren van een wijziging in de feitelijke situatie die van invloed is op één of meer in de gebouwenregistratie opgenomen gegevens en die niet voortvloeit uit een op basis van de Wet basis registraties adressen en gebouwen aangewezen brondocument.CollegeHoofd afdelingCoördinator WOZ / Heffingen Coördinator WOZ/ Medewerker WOZ/ Coördinator GEO-informatie en gegevensbeheer/ Medewerker gegevensbeheer/ Medewerker GEO-informatievoorziening(mandaatbesluit 26 oktober 2010, bekendmaking 9 november 2010)(mandaatbesluit 14 december 2010, bekendmaking 29 december 2010)

FACILITAIRE ZAKEN

1.nummer2.Omschrijving bevoegdheid3.(wettelijk) toegekend aan:4.Mandaat/machtiging/volmacht5.Ondermandaat6.Voorwaarden/opmerkingen
 Algemeen        
FZ.1Het voeren van de regie ten aanzien van de schoonmaak van: -gemeentehuizen; -werven, -brandweerkazernes.collegeHoofd afdelingmedewerker facilitaire dienst, repro en post  
FZ.2Het beheer van de ruimten van de gemeentehuizen, waaronder het in gebruik geven van de algemene ruimten in het gemeentehuis.collegeHoofd afdelingmedewerker facilitaire dienst, repro en post  
FZ.3Het beheer van de telefooninstallatiecollegeHoofd afdelingmedewerker telecom  
FZ.4Het zorgdragen voor aansluiting op in- en externe datacommunicatienetwerken ten behoeve van: -informatievoorziening; -automatisering.collegeHoofd afdelingmedewerker systeem- en netbeheer  
 Archiefwet        
FZ.5Het beheer en de informatievoorziening van documenten, voor zover deze niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats.collegeHoofd afdelingmedewerker documentaire informatie voorziening  
FZ.6Het toezicht op en het beheer van de archiefbescheiden die niet naar de archiefbewaarplaats zijn overgebracht.collegeHoofd afdelingmedewerker documentaire informatie voorziening  
FZ.7Het vernietigen van de archiefbescheiden conform de Archiefwet.collegeHoofd afdelingmedewerker documentaire informatie voorziening