Organisatie | Hellendoorn |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Organisatieverordening |
Citeertitel | Organisatieverordening |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
27-06-2012 | 01-01-2012 | Onbekend | 27-06-2012 Onbekend | ||
12-11-2008 | 01-01-2012 | nieuwe regeling | 09-09-2008 Twents Volksblad, 11-11-2008 | 08INT01118 |
Artikel 1 Indeling in organisatorische eenheden
De ambtelijke organisatie van de gemeente Hellendoorn is ingedeeld in organisatorische eenheden. Deze organisatorische eenheden worden aangeduid met de algemene benaming van "cluster" en "team".
De organisatorische eenheden staan onder leiding van respectievelijk een clustermanager en een hoofd van het team.
Aan het hoofd van de ambtelijke organisatie staat de algemeen directeur. Deze wordt bijgestaan door een directieteam.
Het directieteam bestaat uit de algemeen directeur (voorzitter) en de clustermanagers.
Het college van burgemeester en wethouders stelt de organisatorische hoofdstructuur vast.
De algemeen directeur stelt, na advies van het directieteam, het aantal en de taken van de teams, alsmede de naamgeving daarvan en de benodigde hulpstructuren vast.
De hulpstructuren kunnen zijn een opzichter en/of een senior.
De algemeen directeur besluit, na advies van het directieteam, tot het instellen van tijdelijke organisatorische verbanden tussen organisatorische eenheden, ter voorbereiding en/of uitvoering van beleid dat meerdere organisatorische eenheden aangaat. Het beheer van zo'n verband wordt opgedragen aan een projectleider.
Als organisatorische hoofdstructuur bedoeld in artikel 1, vijfde lid, worden ingesteld:
De commandant van de brandweer wordt rechtstreeks door de algemeen directeur aangestuurd.
Artikel 3 Functioneren van de organisatie
De algemeen directeur is ambtelijk eindverantwoordelijk voor het functioneren van de organisatie ten opzichte van het college van burgemeester en wethouders.
Het college van burgemeester en wethouders stelt nadere regels vast voor taken en werkwijze van het directieteam.
De algemeen directeur stelt, na advies van het directieteam, nadere regels vast voor de taken en de werkwijze van hoofden van de teams en projectleiders als bedoeld in artikel 1, achtste lid.
De hoofden van de teams stellen nadere regels vast voor verdeling van de taken en de werkwijze binnen hun team.
Artikel 4 Verantwoordelijkheden algemeen directeur
Met inachtneming van de verantwoordelijkheden en bevoegdheden van het college van burgemeester en wethouders heeft de algemeen directeur de verantwoordelijkheid voor:
Artikel 5 Verantwoordelijkheden directieteam
Met inachtneming van de verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de algemeen directeur heeft het directieteam de verantwoordelijkheid voor:
Artikel 6 Verantwoordelijkheden clustermanagers
Met inachtneming van de verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de algemeen directeur en het directieteam heeft de clustermanager de verantwoordelijkheid voor:
Artikel 7 Verantwoording en rapportage
De algemeen directeur legt periodiek verantwoording af aan het college van burgemeester en wethouders door het uitbrengen van rapportages.
De clustermanagers leggen periodiek verantwoording af aan de algemeen directeur door het uitbrengen van rapportages.
Het hoofd van een team en de projectleiders als bedoeld in artikel 1, achtste lid, leggen periodiek verantwoording af aan de clustermanager.
Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels stellen omtrent de inrichting van deze rapportages.