Organisatie | Steenbergen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening inzake de behandeling van klachten |
Citeertitel | Verordening klachtrecht |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-12-1999 | 01-12-2019 | nieuwe regeling | 28-10-1999 Personeel actueel 22-11-1999 | 8 |
De raad der gemeente Steenbergen;
overwegende dat het gewenst is bij wettelijk voorschrift vast te leggen het recht tot indiening en uniforme afhandeling van klachten;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 21 september 1999;
gelet op het advies van de ondernemingsraad dd 2 september 1999;
gehoord het advies van de commissie Algemeen Bestuurlijke Zaken en Middelen van 13 oktober 1999;
gelet op het bepaalde in artikel 149 van de Gemeentewet;
vast te stellen de volgende Verordening inzake de behandeling van klachten.
HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze verordening wordt verstaan dan wel mede verstaan onder:
gedraging: ieder handelen of nalaten jegens klager door een bestuursorgaan, de voorzitter of een lid van het bestuursorgaan waarbij een gedraging van een persoon, werkzaam onder de verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan (met uitzondering van het personeel van de openbare basisschool), wordt aangemerkt als een gedraging van dat bestuursorgaan. In alle gevallen waarover wordt geklaagd dient er sprake te zijn van een verwijtbaar gedrag.
sectorhoofd: de functionaris aan wie de dagelijkse leiding en het beheer is opgedragen van een sector, zijnde een als zodanig in de Organisatieverordening 1998 omschreven organisatieonderdeel van het ambtelijk apparaat.
HOOFDSTUK 2 BEHANDELING VAN KLACHTEN
Een ieder heeft het recht om een klacht in te dienen over de wijze waarop een bestuursorgaan of onder hun verantwoording staande ambtenaren, in de uitvoering van hun functie, zich in een bepaalde aangelegenheid jegens hem of een ander heeft gedragen. Over het personeel van de openbare basisschool kan op basis van deze verordening niet geklaagd worden; er is een afzonderlijke klachtenregeling voor deze school.
Elke ingediende klacht wordt door het centraal meldpunt geregistreerd en voorgelegd aan degene die de klacht op grond van artikel 2.4 van deze verordening onderzoekt.
Artikel 2.6 Niet ontvankelijkheid
Een klacht wordt niet behandeld:
indien niet is voldaan aan de vereisten in artikel 2.1, vierde of vijfde lid, en klager de voor behandeling vereiste gegevens niet binnen een week verstrekt nadat hij door het centraal meldpunt op de tekortkoming(en) is gewezen;
indien het een gedraging betreft ten aanzien waarvan een procedure aanhangig is ingevolge een wettelijk geregelde administratiefrechtelijke voorziening dan wel een zodanige voorziening openstaat of heeft open gestaan, alsmede indien verzet openstaat of heeft opengestaan ingevolge artikel 5:26 van de Algemene wet bestuursrecht;
overeenkomstig deze verordening indien de klacht betrekking heeft op het beklagrecht zoals vastgelegd in artikel 8 van de Inspraakverordening.
Artikel 2.7 Onderzoek en horen
Degene die op grond van artikel 2.4 daartoe is aangewezen (hierna te noemen: de onderzoeker) zendt een kopie van de klacht alsmede van de daarbij door klager meegezonden stukken aan degene op wiens gedraging(en) de klacht betrekking heeft.
De onderzoeker rapporteert binnen vier weken na de datum van ontvangst van de klacht schriftelijk aan het college van burgemeester en wethouders. Indien de klacht een gedraging van de raad of een raadslid betreft wordt gerapporteerd aan de raad. De rapportage gaat vergezeld van een conceptbesluit. Afschrift van de rapportage wordt gezonden naar het centraal meldpunt.