Organisatie | Amsterdam |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Bijdrageregeling voor casco-/funderingsherstel Noord-Zuidlijn |
Citeertitel | Bijdrageregeling voor casco-/funderingsherstel Noord-Zuidlijn |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp | Infrastructuur, verkeer en vervoer |
Vastgesteld bij raadsbesluit van 21 juni 2000, nr. 386
Onbekend.
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
08-03-2001 | 09-06-2011 | wijziging artikel(en) | 08-03-2001 Gemeenteblad 2001, afd. 3, nr. 9 | Gemeenteblad 2001, afd. 1, nr. 65 |
Burgemeester en Wethouders beslissen over te verstrekken bijdragen voor casco-/funderingsherstel Noord-Zuidlijn met inachtneming van de hiernavolgende regels:
1. Om een bijdrage in de kosten van funderings- en/of cascoherstel te krijgen, dient:
2. Om een bijdrage in de kosten van de inpandige herinrichting te krijgen, dien(t)(en):
3. De bijdrage wordt uitsluitend verleend in de kosten voor:
het herstel van de fundering en of het casco en de rechtstreeks daaruit voortvloeiende noodzakelijke werkzaamheden, waaronder sloop- en grondwerken, het aanhelen en herstellen van het casco (muren, vloeren), werkzaamheden aan de riolering, stand- en grondleiding, huisaansluitingen van gas, water en elektra en overige kabels en leidingen;
4. De hoogte van de bijdrage wordt bepaald als hierna omschreven.
4.1. De kosten voor herstel van fundering en/of casco als bedoeld onder 3, met uitzondering van die bedoeld onder 3, sub d en e, worden omgeslagen per m2 van het vloeroppervlak van de bouwlaag van het perceel dat hersteld dient te worden. Tot 120 m2 is de bijdrage groot 1/3 deel van die kosten. Daarboven is de bijdrage 1/4 deel van die kosten. Niet voor een bijdrage komen in aanmerking de kosten die uitgaan boven een bedrag van ƒ 2.500 per m2, inclusief BTW.
4.2. Voor de vaststelling van het vloeroppervlak is maatgevend de feitelijke situatie.
4.3. Indien herstel van een gemeenschappelijke fundering dient plaats te vinden worden de herstelkosten naar rato verdeeld tussen de gerechtigden.
4.4. Indien uitsluitend herstel dient plaats te vinden van een gemeenschappelijke fundering, wordt voor de berekening van de bijdrage het vloeroppervlak bedoeld onder 4.1 voor de helft aan elk van de beide percelen toegerekend.
4.5. Indien in een perceel met een slechte gemeenschappelijke fundering geen werkzaamheden voor herstel worden uitgevoerd en de eigenaar van dat perceel is geen (mede)opdrachtgever voor het herstel van die gemeenschappelijke fundering, heeft die eigenaar geen recht op een bijdrage. De bijdrage komt geheel toe aan de andere eigenaar van de gemeenschappelijke fundering.
4.6. Geen bijdrage in de BTW-kosten wordt verstrekt indien deze kunnen worden verrekend.
4.7. De bijdrage in de kosten voor het herstel van de stabiliteit van het casco van een perceel, niet zijnde het herstel van de fundering, is groot 1/3 deel van die kosten met een maximum van ƒ 21.000 per perceel, inclusief BTW. Voor dat deel van de te herstellen gevel dat breder is dan 7 strekkende meter, kan een aanvullende bijdrage worden verleend van maximaal ƒ 3.000 per strekkende meter, inclusief BTW.
4.8. De bijdrage in de kosten van het herstel van de inpandige inrichting van de bedrijfsruimte als bedoeld onder 3, sub d en e, is groot 50% van de kosten met een maximum van ƒ 125.000, exclusief BTW. Er wordt geen bijdrage verstrekt in de BTW-kosten.
4.9. De bijdrage in verhuis- en herinrichtingskosten van een woning als bedoeld in de “Regeling Financiële tegemoetkoming aan bewoners in verhuis- en herinrichtingskosten 1997” is groot ƒ 15.000 met dien verstande dat, ingeval de woning gedeeltelijk ontruimd dient te worden, de bijdrage naar rato van het te ontruimen oppervlak zal worden vastgesteld.
5. De betaalbaarstelling van de bijdrage geschiedt als hierna omschreven.
5.1. De betaling van de bijdrage in de kosten als bedoeld onder 4, voorzover het bedrijfsruimte betreft, geschiedt in twee termijnen. De eerste termijnbetaling omvat 50% van de bijdrage en vindt plaats bij de start van de werkzaamheden binnen een maand nadat de kosten aan de hand van de offertes en de reeds eerder ingediende rekeningen door de gemeente zijn geaccordeerd. De tweede termijnbetaling omvat het restant van de bijdrage en vindt plaats binnen een maand nadat alle rekeningen en facturen e.d. met betrekking tot de gemaakte kosten aan de gemeente zijn overhandigd en door de gemeente zijn geaccordeerd.
5.2. Betaalbaarstelling van de verhuis- en herinrichtingskostenvergoeding geschiedt overeenkomstig art. 11 van de genoemde Regeling Financiële tegemoetkoming aan bewoners in verhuis- en herinrichtingskosten 1997.
6.1. De bijdrage wordt berekend over de na aftrek van uit anderen hoofde verstrekte bijdrage(n) voor funderings- en cascoherstel en/of inpandige herinrichting resterende kosten.
6.2. Indien vanwege bijzondere omstandigheden de strikte toepassing van de regeling naar het oordeel van Burgemeester en Wethouders tot een onaanvaardbare volledige of gedeeltelijke afwijzing zou leiden, kunnen Burgemeester en Wethouders niettemin een bijdrage verstrekken mits de aard en de strekking van de regeling niet wordt aangetast.
6.3. Ingeval onjuiste gegevens zijn verstrekt die van invloed zijn geweest op de toekenning van de bijdrage, is de gemeente gerechtigd tot terugvordering van de bijdrage.
6.4. Datgene wat de gemeente van de betrokkene heeft te vorderen op het moment van uitkering van de bijdrage, kan, voorzover niet betwist door de betrokkene, op de bijdrage in mindering worden gebracht.