Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Rhenen

Regeling Categoriale bijstand chronisch zieken, gehandicapten en ouderen Rhenen 2005

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieRhenen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRegeling Categoriale bijstand chronisch zieken, gehandicapten en ouderen Rhenen 2005
CiteertitelRegeling Categoriale bijstand chronisch zieken, gehandicapten en ouderen Rhenen 2005
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Wwb

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-200601-01-200501-01-2012Onbekend

01-11-2005

Onbekend

alg 05/4399

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling Categoriale bijstand chronisch zieken, gehandicapten en ouderen Rhenen 2005

 

De raad van de gemeente Rhenen,

 

heeft het voorstel van burgemeester en wethouders van 27 september 2005 gelezen,

 

en besluit:

 

In te stemmen met de Regeling Categoriale bijstand chronisch zieken, gehandicapten en ouderen Rhenen 2005.

 

Doelstelling:

Een compensatieregeling in het leven te roepen in verband met inkomensachteruitgang ten behoeve van bepaalde doelgroepen.

Doelgroepen:

  • -

    Personen van 65jaar en ouder,

  • -

    Personen met een arbeidsongeschiktheidsuitkering (WAO/Wajong/WAZ) van 80-100%, die deze uitkering gedurende een periode van drie jaar voor aanvraag ontvangen,

  • -

    Personen met een bijstandsuitkering (WWB, IOAW/IOAZ) die volledig arbeidsongeschikt zijn en waarvan de arbeidsongeschiktheid minimaal drie jaar voortduurt voor de aanvraag om categoriale bijstand. Personen met een voorziening krachtens de Wet Voorziening Gehandicapten (WVG)

Rechthebbenden:

Om voor een bijdrage in aanmerking te komen dient te worden voldaan aan elk van de volgende voorwaarden:

  • o

    De persoon ten behoeve van wie de bijstand wordt aangevraagd is op het moment van de aanvraag als ingezetene van de gemeente Rhenen ingeschreven in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • o

    De aanvrager behoort tot een van de bovengenoemde doelgroepen;

  • o

    De ingediende aanvraag heeft alleen betrekking op het lopende kalenderjaar;

  • o

    De persoon, ten behoeve van wie de bijstand wordt aangevraagd behoort tot een zelfstandig huishouden, waarvan het totale inkomen niet hoger is dan 110% van het voor hem van toepassing zijnde bijstandsnivo;

  • o

    De persoon, ten behoeve van wie de bijstand wordt aangevraagd, beschikt niet over een vermogen, dat hoger is dan het vrij te laten vermogen in het kader van de Wet Werk en Bijstand (WWB)

Inkomen:

Als inkomen worden aangemerkt:

  • o

    Netto loon, salaris, enz;

  • o

    Netto uitkering op basis van wettelijke en gemeentelijke regelingen;

  • o

    AOW of ANW uitkeringen;

  • o

    Bedrijfspensioenen;

  • o

    Netto winst uit een zelfstandig bedrijf in het jaar voorafgaande aan de aanvraag;

  • o

    Alimentatie;

  • o

    Inkomsten uit WSF;

  • o

    De als "middelen"bedoeld in de WWB aan te merken fiscale heffingskortingen;

  • o

    Overige inkomsten.

Niet als inkomsten worden aangemerkt:

  • o

    Kinderbijslag;

  • o

    Rente inkomsten uit het vrij te laten vermogen;

  • o

    Individuele huursubsidie.

Kanttekening:

Aansluiting wordt gezocht bij de terminologie en de bepalingen van de WWB

Hoogte van de tegemoetkoming:

  • o

    De bijdrage wordt verstrekt in een bedrag om niet.

  • o

    De hoogte van de bijdrage is € 200,00 per jaar voor de van toepassing zijnde persoon uit de genoemde doelgroep.

De aanvraag:

De aanvraag van de categoriale bijzondere bijstand wordt gericht aan burgemeester en wethouders door middel van een daarvoor bestemd formulier. Bij de aanvraag dient te worden aangetoond, dat aan de voorwaarden zoals hierboven gesteld voldaan wordt. Burgemeester en wethouders dragen zorg voor een vertrouwelijke behandeling van de aanvraag.

De beslissing:

Burgemeester en wethouders, dan wel de daartoe gemandateerde ambtenaar, beslissen maximaal 8 weken na ontvangst op de aanvraag om de tegemoetkoming. De bezwaar- en beroepsprocedure is conform het wettelijk gestelde.

Slotbepalingen:

Burgemeester en wethouders kunnen nadere regels stellen voor de gevallen waarin het besluit niet voorziet. Aangesloten wordt met betrekking tot de bepalingen uit de WWB. Het besluit treedt in werking op 1 januari 2005.

 

Vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 1 november 2005.

de griffier

de voorzitter

mr. A. Derks

G.F. Naafs