Organisatie | Helmond |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel stappenplan handhaving reclame centrum Helmond 2009 |
Citeertitel | Beleidsregel stappenplan handhaving reclame centrum Helmond 2009 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Externe bijlage | Bijlage 2 Inventarisatie januari 2009 |
Geen.
Algemene Plaatselijke Verordening Helmond 2008
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
26-09-2009 | 01-08-2015 | nieuwe regeling | 08-09-2009 Gemeenteblad, 2009, 82 | Collegebesluit, 2009, 0955752 |
De gemeente Helmond wil de ruimtelijke en architectonische kwaliteit van de (binnen) stad versterken. De kwaliteit van de openbare ruimte in de stad wordt beïnvloed door de inrichting daarvan. Straatmeubilair, reclames, terrassen, zonweringen, parasols, rolluiken enzovoort kunnen het stadsbeeld verlevendigen en daarmee een positieve invloed op de aanblik van een stad hebben. De getroffen maatregelen vanuit de Kwaliteitsimpuls Centrum zijn hier een duidelijk voorbeeld van. Het verblijfsklimaat van het centrum is door de Kwaliteitsimpuls sterk verbeterd. Voor het gemeentebestuur is dan ook een regisserende rol weggelegd om de kwaliteit van de gebouwde ruimte zo hoog mogelijk te houden. Dat kan onder meer door het voeren van een reclamebeleid.
Reeds jaren is er sprake van reclamebeleid in Helmond. Hierbij moet onderscheid worden gemaakt tussen handelsreclame in de openbare ruimte en handelsreclame op en aan bouwwerken. Waar hier gesproken wordt over handelsreclame wordt iedere openbare aanprijzing van waren of diensten op of aan bouwwerken bedoeld, waarmee een commercieel belang wordt gediend.
In 2008 is door de gemeenteraad een nieuwe welstandsnota vastgesteld. In deze nota is er sprake van aangepaste reclamerichtlijnen die passen binnen de Kwaliteitsimpuls van het centrum. Daarmee bevat de welstandsnota 2008 de weergave van het huidige, meest recente reclamebeleid. Dit beleid willen we handhaven middels onderhavig stappenplan.
Uitgangspunten van het stappenplan zijn:
In dit stappenplan zullen de bestaande instrumenten en de te volgen procedures uiteen gezet worden, teneinde de handhaving op een effectieve wijze te kunnen aanpakken. Het stappenplan zal zowel dienen als een interne werkinstructie voor de betrokken partners, waarbij aangegeven wordt welke partner stappen neemt en welke stappen er genomen worden, als een samenstel van voor de overheid bindende regels die naar buiten toe rechtstreekse werking hebben (beleidsregels) en door belanghebbenden en de rechter getoetst kunnen worden.
1 Dit zijn ofwel de reclamerichtlijnen of de instemming van de welstandscommissie
Met de Kwaliteitsimpuls Centrum wordt een samenhangende kwaliteitsverbetering beoogd van de inrichting van de openbare ruimte, het straatbeeld en de architectuur. Het huidige reclamebeleid is hier onderdeel van. Het plaatsen van handelsreclame mag geen afbreuk doen aan de bestaande architectuur of leiden tot een aantasting van het straatbeeld en moet daarom voldoen aan redelijke eisen van welstand. Het doel van het reclamebeleid als onderdeel van de Kwaliteitsimpuls Centrum is om de gewenste beeldkwaliteit te scheppen én te bewaken.
In artikel 1.1. van de Algemene Plaatselijke Verordening Helmond 2008 (APV) is omschreven wat onder handelsreclame wordt verstaan, namelijk:
“iedere openbare aanprijzing van goederen of diensten, waarmee kennelijk beoogd wordt een commercieel belang te dienen”
Commerciële reclame valt niet onder de vrijheid van meningsuiting. Aan de vrijheid van meningsuiting kunnen geen beperkingen worden gesteld.
Ook reclames achter ramen of glazen puien die gericht zijn op en zichtbaar zijn vanuit de openbare ruimte kunnen als handelsreclame worden aangemerkt, waarop de reclamerichtlijnen van toepassing zijn.
In de Woningwet in het algemeen en in de Algemene Plaatselijke Verordening Helmond 2008 in het bijzonder zijn regels gesteld m.b.t. handelsreclame.
In artikel 4.4.2 van de Algemene Plaatselijke Verordening Helmond 2008 is een vergunningsplicht vastgelegd voor het voeren van handelsreclame. Een aanvraag wordt getoetst aan de reclamerichtlijnen (de zgn. “loketcriteria”) uit de welstandsnota. Wanneer een aanvraag voldoet aan de loketcriteria kan direct een vergunning worden verleend.
Indien een aanvraag niet voldoet aan de loketcriteria, is een welstandsadvies op maat nodig. In die gevallen zal de welstands¬commissie de beoordeling aanvullen met een deskundigenadvies. Op basis hiervan wordt een vergunning verleend of geweigerd.
Artikel 4.4.2 van de Algemene Plaatselijke Verordening Helmond 2008 en de loketcriteria uit de welstandsnota zijn als bijlage bij dit plan van aanpak gevoegd (bijlage 1).
Bij bijzondere constructies kan het voorkomen dat een handelsreclame bouwvergunning-¬ plichtig is. Bij het verlenen van een bouwvergunning zal dan geen vergunning ingevolge de APV worden verleend.
Voor de toetsing van de vergunningsaanvraag zijn (voor de klant) bovengenoemde loketcriteria ontwikkeld. Deze zijn zo concreet en duidelijk mogelijk geformuleerd. Reclame-uitingen die niet strijdig zijn met deze loketcriteria, voldoen aan redelijke eisen van welstand. Wanneer een aanvraag strijdig is met de loketcriteria dan is er een verplichte welstandstoets nodig. In dergelijke gevallen zal de welstandscommissie de aanvraag beoordelen aan de hand van zowel de in bijlage 1 genoemde reclame¬richtlijnen, als beeldkwaliteitplannen en gebiedsspecifieke criteria voor zover van toepassing. In beginsel zijn de reclamerichtlijnen leidend. Slechts in de volgende uitzonderingsgevallen is afwijken van deze richtlijnen denkbaar:
Wanneer handelsreclame een integraal onderdeel van het architectonische ontwerp uitmaakt, zal deze handelsreclame niet op zichzelf maar in samenhang met de architectuur worden beoordeeld. Hierbij wordt ondermeer gelet op de vormgeving, materiaaltoepassing, lichtintensiteit, kleurstelling, lay-out, typografie en de wijze van bevestiging.
Zoals eerder geformuleerd is één van de uitgangspunten van het stappenplan om samen en in overleg met het centrummanagement en de ondernemers te komen tot het doel, voldoen aan de gestelde reclame richtlijnen in het centrumgebied. Het tot stand komen van dit stappenplan geschiedt dan ook in goed overleg met het centrummanagement Deze heeft aangegeven een actieve rol te vervullen in de communicatie.
Om op een goede manier invulling te kunnen geven aan dit uitgangspunt zal er een reclamewerkgroep worden samengesteld welke zorg draagt voor een goede inventarisatie, beoordeling en selectie van de reclameobjecten. Deze werkgroep bestaat uit:
Bij veel ondernemingen is voor de aanwezige reclame een bouwvergunning of ontheffing van de destijds geldende APV verleend waarbij toepassing van de oude welstands¬bepalingen een onderdeel was.
De datum van 1 januari 2008 wordt gehanteerd omdat dit de ingangsdatum van de huidige APV is.
Het stappenplan is zo samengesteld dat er eerst sprake zal zijn van een overgangs¬termijn waarna handhaving volgt. Hierbij is handhaving het sluitstuk van het proces om te komen tot de gewenste kwaliteit zoals verwoord in de reclamerichtlijnen.
De aanpak van de reclame zal parallel lopen met de kwaliteitsimpulsaanpak centrum.
In 2008 is een inventarisatie gemaakt van de aanwezige reclames en de situatie die bij dat adres van toepassing is (situatie per 1 januari 2009) (bijlage 2). Hieruit volgt het onderstaande overzicht:
Na het in werking treden van deze beleidsregel zal de inventarisatie van grof naar fijn worden doorgevoerd. Hierbij zal per adres dossieronderzoek plaatsvinden en een welstands¬advies worden aangevraagd.
Situatie 0: Reclame aangebracht na 1 januari 2008 met geldige bouw of APV vergunning.
Vergunning is verleend op basis van de nieuwe reclamerichtlijnen.
Situatie 1: Reclame aangebracht na 1-1-2008 zonder bouwvergunning of APV vergunning.
In deze situatie zal er gehandeld worden volgens de verkorte handhavingaanpak zoals verwoord in de Beleidsregel handhaving centrumgebied Helmond 2008.
Situatie 2: Reclame aangebracht vóór 1 januari 2008 conform verleende bouwvergunning of APV ontheffing
Vergunning is op basis van de oude reclamerichtlijnen. Bij verandering moet een nieuwe vergunning worden aangevraagd. Geen verdere actie nodig. Slechts door middel van de inzet van communicatieve instrumenten wordt gepoogd de ondernemer te bewegen tot aanpassing.
Situatie 3: Reclame aangebracht vóór 1 januari 2008 zonder bouwvergunning of APV ontheffing en zonder goedkeuring welstand2.
Door een medewerker van de afdeling SB.BW.Ha van de gemeente Helmond worden deze ondernemers actief benaderd. Hierbij wordt het beleid toegelicht.
De gemaakte afspraken worden schriftelijk vastgelegd. De afspraak die zeker zal worden vastgelegd is de termijn om te komen tot een definitieve vergunningaanvraag. Hierbij zal worden uitgegaan van een overgangstermijn van maximaal 1 jaar
Door een medewerker van de afdeling SB.BW.Ha van de gemeente Helmond wordt de termijn bewaakt en gecontroleerd.
Indien de gemaakte afspraak wordt nagekomen is geen verdere actie nodig.
Bij niet naleving van de afspraak wordt door de afdeling SB.BW.Ha van de gemeente Helmond handhavend opgetreden conform de Beleidsregel handhaving centrumgebied Helmond 2008.
Situatie 4: Reclame aangebracht vóór 1 januari 2008 zonder bouwvergunning of APV ontheffing met (achteraf) goedkeuring van welstand3.
Door een medewerker van de afdeling SB.BW.Ha van de gemeente Helmond wordt de ondernemer benaderd. Hierbij wordt het beleid toegelicht. Ondernemers worden er op gewezen dat men geen vergunning heeft en daardoor in strijd handelt met de APV. Hierbij wordt vermeld dat wel wordt voldaan aan de welstandscriteria en dat men een vergunning moet aanvragen om een einde te maken aan de illegale situatie.
Voor het beëindigen van deze strijdigheid wordt een begunstigingstermijn aangehouden van 4 maanden.
Indien de strijdigheid wordt beëindigd, geen verdere actie nodig.
Indien de strijdigheid niet is beëindigd wordt door de afdeling SB.BW.Ha van de gemeente Helmond handhavend conform de Beleidsregel handhaving centrumgebied Helmond 2008.
Besloten in de vergadering van 8 september 2009
Burgemeester en wethouders van Helmond
De burgemeester, De secretaris
Drs. A.A.M. Jacobs Mr. A.C.J.M. de Kroon
Bekend gemaakt op:
25 september 2009
De gemeentesecretaris
Mr. A.C.J.M. de Kroon
Bijlage 1 Beleidregels handelsreclame
Artikel 4.4.2 van de Algemene Plaatselijke Verordening Helmond 2008.
Vergunningsplicht handelsreclame
Het verbod als vermeld in het vorige lid geldt niet voor onverlichte opschriften of aankondigingen die:
betrekking hebben op de naam of aard van in uitvoering zijnde bouwwerken of op de namen van degenen die bij het ontwerp of de uitvoering van het bouwwerk betrokken zijn voor zover deze geplaatst zijn op eigen terrein en binnen het tijdvak van vier maanden voor aanvang van de werkzaamheden en een maand na het gereed komen van het bouwwerk of bouwwerken;
Handelsreclame bij detailhandel, horeca, kantoren en dienstverlening buiten bedrijventerreinen (loketcriteria)
Per pand mag slechts één reclame-uiting worden aangebracht, vlak tegen de gevel of een uithangbord, banier of lichtreclame die loodrecht op de gevel staat. Hoekpercelen kunnen aan beide gevels reclame voeren. Meerdere reclames kunnen in uitzonderingsgevallen worden toegestaan, wanneer deze vorm zich beter verhoudt tot de architectuur of het straatbeeld (integratie in de architectuur en ondergeschikte vormgeving en plaatsing). Daarbij dient het gezamenlijk oppervlak niet groter te zijn dan het maximum van een enkelvoudige reclame.
Een handelsreclame vlak tegen de gevel mag met een bijbehorende reclame haaks op de gevel worden gecombineerd, mits deze qua afmeting en situering ondergeschikt is.
Deze bijbehorende reclame mag maximaal 50 x 50 cm groot zijn, maximaal 10 cm dik en op een afstand van maximaal 10 cm van de gevel worden geplaatst.
Reclames op ruiten worden getoetst aan de reclamerichtlijnen, tenzij deze bestaan uit folies die volledig kleurloos en lichtdoorlatend zijn, met het uiterlijk van gezandstraald glas, die aan de binnenkant van de ruit zijn aangebracht, eenvoudige van vormgeving en met een maximum oppervlak van 10% van het glas;een dergelijke uiting is zeer ondergeschikt en zal niet als reclame worden aangemerkt.
Zoals eerder uitgelegd, geldt bij beoordeling van aanvragen om een reclamevergunning of bouwvergunning een verplichte welstandstoets. Indien een dergelijke aanvraag niet rechtstreeks passend is in de bovenstaande richtlijnen, is een welstandsadvies op maat nodig. In dergelijke gevallen zal de welstandscommissie de aanvraag beoordelen aan de hand van de bovenstaande reclamerichtlijnen, beeldkwaliteitplannen en gebiedsspecifieke criteria voor zover van toepassing. In beginsel zijn de bovenstaande reclamerichtlijnen leidend. Slechts in de volgende uitzonderingsgevallen is afwijken van deze richtlijnen denkbaar:
Wanneer handelsreclame een integraal onderdeel van het architectonische ontwerp uitmaakt, zal deze handelsreclame niet op zichzelf maar in samenhang met de architectuur worden beoordeeld. Hierbij wordt ondermeer gelet op de vormgeving, materiaaltoepassing, lichtintensiteit, kleurstelling, lay-out, typografie en de wijze van bevestiging.