Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Houten

Verordening op de heffing en invordering van leges 2011

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Houten
Officiële naam regelingVerordening op de heffing en invordering van leges 2011
CiteertitelLegesverordening 2011
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-201101-03-2011onbekend

14-12-2010

Houtens Nieuws

2010-049
01-01-201121-04-2011onbekend

14-12-2010

Houtens Nieuws

2010-049
01-01-201129-12-2011onbekend

14-12-2010

Houtens Nieuws

2010-049
02-01-2013zevende wijziging

 

Houtens Nieuws

BMV13.0031
31-08-2012derde wijziging

21-08-2012

Houtens Nieuws

BWV12.0401
07-06-2012

22-05-2012

Houtens Nieuws

BWV12.0234
12-01-2012

10-01-2012

Houtens Nieuws

BWV12.0005
29-12-201112-01-2012

22-11-2011

Houtens Nieuws

BWV11.0462

Tekst van de regeling

De raad van de gemeente Houten; 

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 26 oktober 2010; 

gelet op artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet;

besluit vast te stellen de volgende verordening:

Verordening op de heffing en invordering van leges 2011

Artikel 1 Begripsbepalingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    ’dag’: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag

    wordt aangemerkt;

  • b.

    'week’: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    ’maand’: het tijdvak dat loopt van ‘n’ dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    ’jaar’: het tijdvak dat loopt van de ‘n’ dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    'kalenderjaar': de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    het afgeven van verklaringen omtrent inkomen en vermogen;

  • b.

    het doen van verrichtingen of afgeven van stukken, in het persoonlijk belang benodigd door een persoon die door een verklaring, afgegeven door de burgemeester van zijn/haar woon- of verblijfplaats, of op andere wijze van zijn/haar onvermogen heeft doen blijken;

  • c.

    de aan belanghebbende uitgereikte of verzonden beschikkingen of afschriften daarvan betrekking hebbende op enige gemeentelijke functie of dienstverrichting jegens de gemeente;

  • d.

    de aan belanghebbende uitgereikte of verzonden beschikkingen of afschriften daarvan hebbende op gemeentelijke subsidie;

  • e.

    het abonnement als bedoeld in hoofdstuk 1.7.2 en 1.7.3 uitsluitend voor zover dit abonnement aangevraagd is door de redactie of plaatselijk correspondent van een in de gemeente verschijnend dag- of weekblad dan wel door een in de gemeente gevestigde bibliotheek;

  • f.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • g.

    diensten met betrekking tot een aanvraag of verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1.

    De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2.

    Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

  • 3.

    Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 14 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Teruggaaf

  • 1.

    Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

  • 2.

    Voor de toepassing van artikel 28, vierde lid, van de Invorderingswet 1990 wordt de teruggaaf van leges, bedoeld in het eerste lid, aangemerkt als een vermindering van de belastingaanslag.

Artikel 10 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 11 Overgangrecht

  • 1. De ‘Verordening op de heffing en invordering van leges 2007’ van 19 december 2006, laatstelijk gewijzigd bij collegebesluit van 7 september 2010, wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 12, tweede lid, genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten:

    • a.

      die zich voor die datum hebben voorgedaan;

    • b.

      waarop de Wet ruimtelijke ordening of de woningwet zoals deze luidden voor inwerkingtreding van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht nog moeten worden toegepast met dien verstande dat de van toepassing zijnde tarieven worden verhoogd met 1,75%, waarbij de uitkomst rekenkundig wordt afgerond op twee decimalen.

  • 2. Indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in artikel 12, tweede lid, opgenomen datum van ingang van de heffing, blijft de in het eerste lid genoemde verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.

Artikel 12 Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 2.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2011.

Artikel 13 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: ‘Legesverordening 2011’.

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 14 december 2010.

De griffier,   De voorzitter,
     
P.M.H. van Ruitenbeek  C.H.J. Lamers

Bijlage

Bijlage I   
    
 Tarieventabel  
 behorend bij de Legesverordening 2011  
IndelingTarieventabel  
    
Titel 1Algemene dienstverlening  
Hoofdstuk 1Burgerlijke stand  
Hoofdstuk 2Reisdocumenten  
Hoofdstuk 3Rijbewijzen  
Hoofdstuk 4Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens  
Hoofdstuk 5Verstrekkingen uit het Kiezersregister  
Hoofdstuk 6Verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens  
Hoofdstuk 7Bestuursstukken  
Hoofdstuk 8Vastgoedinformatie  
Hoofdstuk 9Overige publiekszaken  
Hoofdstuk 10Gemeentearchief  
Hoofdstuk 11Huisvestingswet  
Hoofdstuk 12Leegstandswet  
Hoofdstuk 13Standplaatsen en venten  
Hoofdstuk 14 Winkeltijdenwet  
Hoofdstuk 15 Kansspelen  
Hoofdstuk 16Kabels en leidingen  
Hoofdstuk 17Verkeer en vervoer  
Hoofdstuk 18Diversen  
    
Titel 2Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving / omgevingsvergunning  
Hoofdstuk 1Begripsomschrijvingen  
Hoofdstuk 2Vooroverleg / beoordeling conceptaanvraag  
Hoofdstuk 3Omgevingsvergunning  
Hoofdstuk 4Vermindering  
Hoofdstuk 5Teruggaaf  
Hoofdstuk 6Intrekking omgevingsvergunning  
Hoofdstuk 7Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project  
Hoofdstuk 8Bestemmingswijzigingen  
Hoofdstuk 9Projectvergunning  
Hoofdstuk 10Overig  
    
Titel 3Dienstverlening vallend onder de Europese dienstenrichtlijn  
Hoofdstuk 1Horeca  
Hoofdstuk 2Organiseren evenementen of markten  
Hoofdstuk 3Prostitutiebedrijven  
Hoofdstuk 4Splitsingsvergunning woonruimte  

Titel 1Algemene dienstverlening Tarieven
   2011
Hoofdstuk 1Burgerlijke stand  
1.1.1Het tarief bedraagt ter zake van de voltrekking van een huwelijk, het aangaan van een geregistreerd partnerschap dan wel het omzetten van een  partnerschapregistratie in een huwelijk:  
1.1.1.1werkdagen tussen 09.00 en 17.00 uur281,80
1.1.1.2zaterdagen en nationaal erkende christelijke feestdagen alsmede op werk- enzaterdagen tijdens andere uren dan welke genoemd zijn onder 1.1.1.1584,75
1.1.1.3Het tarief bedraagt ter zake van de voltrekking van een huwelijk, de registratie van een partnerschap of de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk voor de locaties (buiten het gemeentehuis), die daarvoor zijn aangewezen op:  
 Werkdagen tussen 09.00 en 17.00 uur281,80
 Zaterdagen tussen 10.00 en 15.00 uur584,75
1.1.2Het tarief bedraagt ter zake van de voltrekking van een huwelijk in een Bijzonder huis ingevolge artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek281,80
1.1.2.1Indien de huwelijksvoltrekking, de registratie van een partnerschap of de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk ongeacht de oorzaak geen doorgang vindt en de afmelding, binnen drie weken voorafgaand aan de datum van de huwelijksvoltrekking, de registratie van het partnerschap dan wel de omzetting van het geregistreerd partnerschap in een huwelijk aan de ambtenaar van de burgerlijke stand wordt medegedeeld, wordt geen ontheffing verleend van het bedrag dat op grond van het onder 1.1.1 bepaalde verschuldigd is.  
1.1.3Het tarief bedraagt ter zake van het verstrekken van een trouwboekje c.q. partnerboekje dan wel een duplicaat trouwboekje c.q. duplicaat-partnerboekje:  
1.1.3.0verklaring huwelijksbevoegdheid20,70*
1.1.3.1akte burgerlijke stand of uittreksel akte (voor een boekje zonder omslag)11,50*
1.1.3.2meerprijs voor een boekje met een kunststof omslag 14,25
1.1.3.3meerprijs voor een boekje met een lederen omslag 28,50
1.1.3.4opslag voor een gekalligrafeerd boekje18,60
1.1.3.5opslag voor het gekalligrafeerd bijschrijven van kinderen in het trouw- c.q. partnerboekje per kind5,55
1.1.4Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een lijst waarop zijn vermeld:  
1.1.4.1alle op één dag, in één week of in één maand geborenen en overledenen, voor zover voor plaatsing op die lijst toestemming is verleend, voor elk op die lijst vermelde aangifte:  
 zonder abonnement, per aangifte7,10
 met abonnement dat op elke gewenste datum kan ingaan, per aangifte 3,80
1.1.4.2alle op één dag, in één week of in één maand ondertrouwde en getrouwde paren voor elk op die lijst vermeld paar:  
 zonder abonnement, per paar7,10
 met abonnement dat op elke gewenste datum kan ingaan, per paar3,80
1.1.5In afwijking van het bepaalde onder 1.1.4 bedraagt het tarief indien de inlichtingen worden verstrekt aan een belanghebbende genoemd in hoofdstuk 4;   
 zonder abonnement, per aangifte c.q. paar3,30
 met abonnement dat op elke gewenste datum kan ingaan, per aangifte c.q. paar2,10
1.1.6Het tarief bedraagt ter zake van het doen van nasporingen in de registers van de Burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier 21,70
1.1.7Ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten Burgerlijke stand (Stb. 1879, 72) geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten Burgerlijke stand (Stb. 1969, 36) of zoals dit Besluit laatstelijk is vervangen of gewijzigd.  
1.1.8Wanneer voor het voltrekken van een huwelijk of de registratie van een partnerschap de hulp wordt ingeroepen van gemeentepersoneel als getuige wordt daarvoor een tarief per huwelijk/ geregistreerd partnerschap berekend van 15,40
    
Hoofdstuk 2Reisdocumenten  
1.2.1Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.2.1.1tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen52,10*
1.2.1.2tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 1.2.1.1 (zakenpaspoort)58,20*
1.2.1.3tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)52,10*
1.2.1.4tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 direct bij de aanvraag van dit nieuwe reisdocument9,20*
1.2.1.5Tot het bijschrijven van een kind middels een bijschrijvingsticker in een reeds uitgegeven reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.321,50*
1.2.1.6tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK)43,85*
1.2.1.6.1tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) voor kinderen t/m 13 jaar9,20*
1.2.2.1.De tarieven als genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 alsmede in 1.2.1.6 en 1.2.1.6.1 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van45,00*
1.2.2.2Het tarief als genoemd in 1.2.2.1 wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 en het bijschrijven van één of meer kinderen als bedoeld in 1.2.1.4, slechts één keer per reisdocument berekend  
1.2.2.3Het tarief als genoemd in 1.2.1.5 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag per bijschrijvingsticker van21,40*
1.2.2.4Indien bij het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een reisdocument als bedoeld onder 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 of een Nederlandse identiteitskaart als bedoeld onder 1.2.1.6 en 1.2.1.6.1, het in het verleden verstrekte reisdocument of de in het verleden verstrekte identiteitskaart niet door de aanvrager wordt ingeleverd, worden de verschuldigde leges verhoogd met22,70
    
Hoofdstuk 3Rijbewijzen  
1.3.1Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs39,45
1.3.2Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van gegevens uit het Centraal Register Rijbewijzen18,65
1.3.3Indien bij het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vernieuwen, omwisselen, wijzigen of vervangen van een in het verleden verstrekt rijbewijs, het rijbewijs niet door de aanvrager wordt ingeleverd, worden de verschuldigde leges als bedoeld onder 1.3.1 verhoogd met  22,70
1.3.4Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met33,50*
    
Hoofdstuk 4Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens  
1.4.1 Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.   
1.4.1.1Indien aan derden, die niet commercieel en zonder winstoogmerk werken, op grond van een gemeentelijke (privacy)verordening gegevens uit de GBA mogen worden verstrekt, kunnen de verstrekkingen als bedoeld in onderdeel 1.4.1 kosteloos verstrekt worden.  
1.4.2Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.4.2.1tot het verstrekken van gegevens:  
 per verstrekking15,75
1.4.2.2tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:  
1.4.2.2.1voor 100 verstrekkingen556,70
1.4.2.2.2voor 500 verstrekkingen2.623,35
1.4.2.2.3voor 1.000 verstrekkingen4.916,40
1.4.2.2.4voor 5.000 verstrekkingen19.674,40
1.4.2.2.5voor 10.000 verstrekkingen32.792,50
1.4.2.3tot het afsluiten van een abonnement op het wekelijks verstrekken van een opgave van verhuizingen binnen de gemeente, vertrekken uit de gemeente en vestigingen in de gemeente 1,65
1.4.3Voor de toepassing van onderdeel 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet is opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.  
1.4.4Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.4.4.1tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking15,75
1.4.4.2tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:  
1.4.4.2.1voor 100 verstrekkingen556,70
1.4.4.2.2voor 500 verstrekkingen2.623,35
1.4.4.2.3voor 1.000 verstrekkingen4.916,40
1.4.4.2.4voor 5.000 verstrekkingen19.674,40
1.4.4.2.5voor 10.000 verstrekkingen32.792,50
1.4.5Het tarief bedraagt ter zake van het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier21,70
1.4.6Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:  
1.4.6.1Een afschrift uit de GBA6,70
1.4.6.2Het verstrekken van een persoonslijst, anders dan op het eerste verzoek overeenkomstig artikel 79, derde lid van de Wet GBA8,80
1.4.7Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 6, zevende lid, van het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens per verstrekking2,27*
1.4.8Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens uit de GBA door middel van alternatieve media aan landelijke GBA-afnemers22,70*
    
Hoofdstuk 5Verstrekkingen uit het Kiezersregister  
1.5.1Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer, bedoeld in artikel D4 van de Kieswet (Stb. 1989, 423)12,35
    
Hoofdstuk 6Verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens  
1.6.3 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens (Stb. 302,2000)4,50*
1.6.3.1Indien het bericht op een andere gegevensdrager wordt verstrekt dan papier bedraagt de vergoeding22,70*
1.6.3.2Indien het bericht bestaat uit een afschrift, dat vanwege de aard van de vastlegging een moeilijk toegankelijke registratie betreft bedraagt de vergoeding 22,70*
1.6.3.3Indien voor hetzelfde bericht op grond van het eerste, tweede en derde lid van artikel 1.6.3 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts een bedrag gevraagd van22,70*
    
Hoofdstuk 7Bestuursstukken  
1.7.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:  
1.7.1.1een volledig exemplaar van de programmabegroting126,10
1.7.1.2een volledig exemplaar van de jaarstukken van de gemeente, bestaande uit het jaarverslag, de jaarrekening en de accountantsverklaring126,10
1.7.1.3 afzonderlijke onderdelen van de onder nummer 1.7.1.2 genoemde stukken per onderdeel63,30
1.7.2Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.7.2.1tot het afsluiten van een abonnement voor de raads- en commissiestukken per vergadering34,65
1.7.2.2tot het afsluiten van een abonnement voor de raads- en commissiestukken per kalenderjaar172,85
1.7.3  Indien de onder 1.7.2.1 en 1.7.2.2 vermelde bescheiden niet worden toegezonden doch worden afgehaald op het gemeentehuis bedraagt het tarief:  
1.7.3.1voor een abonnement per vergadering30,80
1.7.3.2voor een abonnement per kalenderjaar93,25
1.7.4Voor het verkrijgen van een statistisch jaarverslag bedraagt het tarief22,55
    

Hoofdstuk 8Vastgoedinformatie  
1.8.1 Het tarief bedraagt ter zake van het op verzoek doen van nasporingen in het gemeentelijk kadaster voor ieder daaraan besteed kwartier18,70
1.8.2Het tarief bedraagt ter zake van het verlenen van inzage van perceelskaarten, per kwartier15,40
1.8.3Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.8.3.1tot het verstrekken van een fotokopie7,30
1.8.3.2tot het verstrekken van een lichtdruk7,30
1.8.4Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:  
1.8.4.1een uittreksel uit het Wkpb-register11,25
1.8.4.2een uittreksel uit de Wkpb-registratie11,25
1.8.4.3een onbelastverklaring uit het Wkpb-register11,25
1.8.5Het tarief voor het in behandeling nemen van een verzoek om informatie uit het Kadastraal register via Kadaster On Line bedraagt de door het kadaster in rekening gebrachte legeskosten  
1.8.5.1Het tarief voor het verstrekken van informatie over de niet gemeentelijke beperkingen bedraagt voor ieder daaraan besteed kwartier of gedeelte daarvan18,70
1.8.6Voor het in behandeling nemen van een verzoek om andere informatie dan de in de productencatalogus beschreven informatie geldt een toeslag voor ieder daaraan besteed kwartier of gedeelte daarvan van18,70
1.8.7Voor het in behandeling nemen van een verzoek om toelichting op het ter inzage verleende dossier geldt een toeslag voor ieder daaraan besteed kwartier of gedeelte daarvan van18,70
    
Hoofdstuk 9Overige publiekszaken  
1.9.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.9.1.1 tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag30,05*
1.9.1.2 tot het verkrijgen van een attestatie de vita7,85
1.9.1.2.1Indien een attestatie de vita wordt gevraagd ten behoeve van een buitenlands pensioenfonds/-voorziening en dit wordt aangetoond met (een) schriftelijk(e) bewijsstuk(ken) dan geschiedt de verstrekking kosteloos  
1.9.1.3 tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening7,85
1.9.1.4 tot het verkrijgen van een bewijs van Nederlanderschap7,85
1.9.1.5tot het verkrijgen van een verklaring overeenkomstig het origineel7,85
1.9.1.6 voor een mutatie buitenland16,10
    
Hoofdstuk 10Gemeentearchief  
1.10.1Het tarief bedraagt ter zake van het op verzoek doen van nasporingen in de in het gemeentearchief berustende stukken (inclusief verzoeken op basis van de Wet openbaarheid van bestuur), voor ieder daaraan besteed kwartier18,70
1.10.2Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:  
1.10.2.1een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief aanwezig boek:  
 voor de eerste kopie van het boek1,35
 voor elke volgende kopie van het boek0,70
    
Hoofdstuk 11Huisvestingswet  
1.11.1Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.11.1.1tot het verkrijgen van een huisvestingsvergunning als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Huisvestingswet (Stb. 1992, 548) *is gemandateerd aan woningbouwvereniging0,00
1.11.1.2tot het inschrijven in een register van woningzoekenden als bedoeld in artikel 14 van de Huisvestingswet30,00#
1.11.1.3tot het jaarlijks verlengen van de in onderdeel 1.11.1.2 bedoelde inschrijving9,00#
1.11.1.4tot het verkrijgen van een vergunning tot gehele of gedeeltelijke onttrekking van woonruimte aan de bestemming tot bewoning als bedoeld in artikel 30, eerste lid, onderdeel a, van de Huisvestingswet12,95
1.11.1.5tot het verkrijgen van een vergunning tot samenvoeging van woonruimte met andere woonruimte als bedoeld in artikel 30, eerste lid, onderdeel b, van de Huisvestingswet12,95
1.11.1.6tot het verkrijgen van een vergunning tot omzetting van zelfstandige woonruimte in onzelfstandige woonruimte als bedoeld in artikel 30, eerste lid, onderdeel c, van de Huisvestingswet12,95
1.11.1.7tot het verrichten van een heronderzoek12,95
1.11.1.8tot het verkrijgen van een urgentie 22,60
1.11.1.9voor het ondergaan van een geneeskundig onderzoek, tot het verkrijgen van (medische) urgentie 81,85
    
Hoofdstuk 12Leegstandswet  
1.12.1Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.12.1.1tot het verkrijgen van een vergunning voor tijdelijke verhuur op basis van artikel 15 van de Leegstandswet voor de periode van twee jaar152,65
1.12.1.2tot het verlengen van de in onderdeel 1.12.1.1 genoemde vergunning voor de periode van één jaar, waarbij het aantal verlengingen is gemaximeerd tot drie maal, per aanvraag 50,90
    
Hoofdstuk 13Standplaatsen en venten  
Standplaatsen   
1.13.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een standplaatsvergunning (2:10 of 5:18 APV):  
1.13.1.1voor weigering van een vergunning of intrekking van een aanvraag16,40
1.13.1.2voor een mutatie, 10% van de leges voor het verkrijgen van de oorspronkelijke vergunning  
1.13.1.3voor een niet-commerciële standplaatsvergunning (artikel 2:10 APV):  
1.13.1.3.1voor een dag33,20
1.13.1.3.2voor langer dan een dag, doch niet langer dan een jaar57,50
1.13.1.4voor een commerciële standplaatsvergunning (artikel 5:18 APV):  
1.13.1.4.1voor een dag66,40
1.13.1.4.2voor langer dan een dag, doch niet meer dan 14 dagen 100,05
1.13.1.4.3voor meer dan 14 dagen, doch niet meer dan zes kalendermaanden133,65
1.13.1.4.4voor langer dan zes kalendermaanden, doch niet langer dan drie jaren.343,15
Venten   
1.13.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een ventvergunning (artikel 5:15 APV):   
1.13.2.1voor weigering van een vergunning of intrekking van een aanvraag16,40
1.13.2.2voor een mutatie, 10% van de leges voor het verkrijgen van de oorspronkelijke vergunning  
1.13.2.3.1voor een dag46,25
1.13.2.3.2voor langer dan een dag, doch niet langer dan zes kalendermaanden79,85
1.13.2.3.3voor langer dan zes kalendermaanden, doch niet langer dan drie jaar205,80
    
Hoofdstuk 14 Winkeltijdenwet  
1.14.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een ontheffing van de winkeltijden i.v.m. avondopenstelling of toerisme (artikel 8 of 9 Verordening inzake de winkeltijden)80,45
1.14.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het vaststellen of wijzigen van één of meerdere koopzondagen en / of koopfeestdagen (artikel 5 en 6 Verordening inzake de winkeltijden)80,45
    
Hoofdstuk 15 Kansspelen  
Speelautomaten  
1.15.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een aanwezigheidsvergunning voor kansspelautomaten (artikel 30b van de Wet op de kansspelen):  
1.15.1.1voor een periode van twaalf maanden voor elke kansspelautomaat56,50*
1.15.1.2voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer kansspelautomaten:  
 voor de eerste kansspelautomaat56,60*
 en voor iedere volgende kansspelautomaat34,00*
1.15.1.3voor een periode van langer dan 4 jaar voor één kansspelautomaat226,50*
1.15.1.4voor een periode van langer dan 4 jaar voor twee of meer kansspelautomaten:   
 voor de eerste kansspelautomaat226,50*
 en voor iedere volgende kansspelautomaat136,00*
Loterijen   
1.15.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een loterijvergunning (artikel 3 Wet op de kansspelen) 62,15
1.15.2.1Op het in artikel 1.15.2 genoemde tarief voor het in behandeling nemen van een loterijvergunning wordt een korting verleend van 25% wanneer de ontvankelijke aanvraag eerder dan 4 weken voor de loterij is ingediend.  
    
Hoofdstuk 16Kabels en leidingen  
1.16.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een instemmingsbesluit (artikel 3 AVOI en artikel 5.4 eerste lid Telecommunicatiewet) voor tracés:  
1.16.1.1tot 20 meter304,45
1.16.1.2van 20 tot 100 meter449,75
1.16.2Voor tracés van 100 meter of meer wordt het in 1.16.1.2 genoemde tarief voor elke 100 meter verhoogd met:114,15
1.16.3Het in 1.16.1.1 of in 1.16.1.2 genoemde tarief wordt voor elke te plaatsen handhole verhoogd met128,00
1.16.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een opbreekvergunning (artikel 2:11 APV) zoals omschreven in het handboek gemeente Houten kabels en leidingen behorende bij de AVOI46,60
1.16.5Het tarief bedraagt ten aanzien van de vergoeding van herstel, onderhoud en beheer van straatwerk als gevolg van werkzaamheden in het kader van een instemmingsbesluit of een opbreekvergunning:  
 Grondroerder verricht herstel met 12 maanden garantie en gemeente voert onderhoud uit conform tarief B2:  
 Beheerskosten per sleuf / lasgat  
 klinkers ≤ 15 m2 per m21,51
 tegels ≤ 15 m2 per m21,19
 klinkers > 15 m2 per m21,24
 tegels > 15 m2 per m20,92
 Degeneratiekosten  
 per reparatie6,80
 per m2 sleuflengte klinkers2,27
 Onderhoudskosten  
 klinkers ≤ 15 m2 per m21,86
 tegels ≤ 15 m2 per m21,02
 klinkers > 15 m2 per m21,54
 tegels > 15 m2 per m20,78
1.16.6Indien het aanleggen van kabels en leidingen aanleiding geven tot herstel en onderhoud van bomen, struiken en of asfaltverharding worden de werkelijke kosten doorberekend.   
    
Hoofdstuk 17Verkeer en vervoer  
1.17.1Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.17.1.1tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (Stb. 459) voor een periode van maximaal 5 jaar57,75
1.17.1.1.1administratieve wijziging van 1.17.1.112,60
1.17.1.1.2ontheffing als 1.17.1.1 maar dan met een beperkte looptijd tot 1 dag 15,75
1.17.1.1.3ontheffing als 1.17.1.1 voor medewerkers van de gemeente 47,25
1.17.1.1.4ontheffing als 1.17.1.1 maar dan met een beperkte looptijd tot 1 jaar 47,25
1.17.1.1.5ontheffing als 1.17.1.1 als gevolg van handelen gemeente 47,25
1.17.1.2tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (Stb. 459) voor het centrumgebied:  
1.17.1.2.1tot een dag10,20
1.17.1.2.2tot een maand22,40
1.17.1.2.3tot een jaar37,65
1.17.1.3tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen57,75
1.17.1.4tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer13,70
1.17.1.4.1voor het ondergaan van een geneeskundig onderzoek als bedoeld in artikel 2 van het in onderdeel 1.17.1.4 genoemde Besluit53,30
1.17.1.4.2voor de kosten voor het aanleggen van een gehandicaptenparkeerplaats bedragen de leges161,55
1.17.1.4.3voor de kosten van vervanging van het onderbord voor een gehandicaptenparkeerplaats bedragen de leges64,60
1.17.1.5tot het verkrijgen van een ontheffing voor de parkeerschijfzone als bedoeld in artikel 87 van het RVV 1990, voor artikel 25, lid 2 en het besluit van B&W van 18 maart 199612,75
1.17.1.6tot het verkrijgen van een ontheffing voor de parkeerschijfzone als bedoeld in artikel 87 van het RVV 1990, voor artikel 25, lid 2 en het besluit van B&W van 7 juli 2009:  
1.17.1.6.1voor een woning, voor een 1e auto:  
1.17.1.6.1.1voor één jaar12,70
1.17.1.6.1.2voor twee jaar19,10
1.17.1.6.2voor een woning, voor een 2e auto:  
1.17.1.6.2.1voor één jaar30,55
1.17.1.6.2.2voor twee jaar45,80
1.17.1.6.3voor een bedrijf/instelling:  
1.17.1.6.3.1voor één jaar183,15
1.17.1.6.3.2voor twee jaar274,75
1.17.1.6.4voor een winkel:  
1.17.1.6.4.1voor één jaar122,10
1.17.1.6.4.2voor twee jaar183,15
1.17.1.6.5voor een school:  
1.17.1.6.5.1voor één jaar61,05
1.17.1.6.5.2voor twee jaar91,60
1.17.1.6.6voor utiliteitsverkeer12,70
1.17.1.6.7dagbezoekerskaart (set van tien)10,20
1.17.1.6.8voor de gebruiker van een forensenparkeervoorziening (in een door het college vast te stellen gebied in de parkeerschijfzone Houten-centrum)  
1.17.1.6.8.1voor één jaar61,05
1.17.1.6.9voor een vervangende ontheffing bij diefstal of verlies50,00
    
Hoofdstuk 18Diversen  
Algemeen   
1.18.1          Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:  
1.18.1.1       gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina1,69
1.18.1.2    afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen en voor zover de afmeting het formaat A4 of A3 niet te boven gaat:  
1.18.2.1per pagina voor de eerste kopie    1,69
1.18.2.2per pagina voor elke volgende kopie behorende tot hetzelfde stuk0,20
 Indien de onder 1.18.1.2 vermelde bescheiden worden toegezonden via faxapparatuur bedraagt het tarief:  
1.18.2.3per pagina voor de eerste kopie1,96
1.18.2.4per pagina voor elke volgende kopie behorende tot hetzelfde stuk0,20
1.18.3.1 kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorend bij de in de onderdelen 1.18.1.1 en 1.18.1.2 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart, tekening of lichtdruk12,75
1.18.3.2voor het verstrekken van een opgave van de gegevens uit de onder 1.18.3.1 bedoelde stukken per kaart, tekening of lichtdruk8,40
1.18.4een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen12,75
1.18.5stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina12,75
Afschriften   
1.18.6. Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:  
1.18.6.1 Een exemplaar van de algemene plaatselijke verordening11,25
1.18.6.2Een exemplaar van een andere dan onder 1.18.6.1 genoemde strafverordening 6,30
1.18.6.3Aanvullingen op de onder 1.18.6.1 en 1.18.6.2 genoemde verordeningen per bladzijde1,35
Verkoopbrochures  
1.18.7Een abonnement op het toesturen van woning verkoopbrochures bedraagt;   
 voor een half kalenderjaar 6,45
 voor een geheel kalenderjaar12,90
Gemeentelijke belastingen  
1.18.8Het tarief voor het op verzoek verstrekken van een duplicaat beschikking gemeentebelasting bedraagt9,20
Verklaring van geen bezwaar  
1.18.9Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een verklaring van geen bezwaar voor het gebruik van de openbare ruimte, voor zover daarvoor niet elders in deze verordening of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen23,30
    
Producten uit de APV  
spandoeken en sandwichborden  
1.18.10Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor spandoeken en/of sandwichborden (artikel 2:10 APV):  
1.18.10.1voor niet-commerciële doeleinden 27,30
1.18.10.2.1voor commerciële doeleinden die specifiek op de burgers van Houten gericht zijn46,60
1.18.10.2.2voor commerciële doeleinden die niet specifiek op de burgers van Houten gericht zijn53,15
1.18.10.2.3het onder 1.18.10.2.1 en 1.18.10.2.2 genoemde bedrag wordt verhoogd met een bedrag per bord of spandoek van32,55
tijdelijk kamperen  
1.18.11Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een ontheffing van het verbod een openbare plaats als slaapplaats te gebruiken (artikel 4:18a lid 2 APV)148,20
containers   
1.18.12Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een vergunning voor het plaatsen van voorwerpen in de openbare ruimte (artikel 2:10 APV).62,15
1.18.12.1Op het in artikel 1.18.12 genoemde tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een vergunning voor het plaatsen van voorwerpen in de openbare ruimte wordt een korting verleend van 25% wanneer de ontvankelijke aanvraag eerder dan 4 weken voor het plaatsen is ingediend.  
resttarief   
1.18.13Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een vergunning of ontheffing op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening, voor zover daarvoor niet elders in deze verordening of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen62,15
1.18.13.1Op het in artikel 1.18.13 genoemde tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een vergunning of ontheffing, voor zover daar niet elders in deze verordening of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, wordt een korting verleend van 25% wanneer de ontvankelijke aanvraag eerder dan 4 weken voor de geplande activiteit is ingediend.  

Titel 2Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving / omgevingsvergunning Tarieven
   2011
Hoofdstuk 1Begripsomschrijvingen  
2.1.1Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:  
2.1.1.1aanlegkosten: de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden, wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;  
2.1.1.2bouwkosten: de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt, wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;  
2.1.1.3sloopkosten: de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de sloopkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien het slopen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt, wordt in deze titel onder sloopkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het slopen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;  
2.1.1.4Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.  
2.1.2In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.  
2.1.3In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.  
    
Hoofdstuk 2Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag  
2.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
2.2.1om vooroverleg, waaronder de beoordeling van een conceptaanvraag, in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is64,50
    
Hoofdstuk 3Omgevingsvergunning  
2.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.  
    
2.3.1Bouwactiviteiten  
2.3.1.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:  
2.3.1.1.1Indien de bouwkosten € 4.500,- of minder bedragen  
2.3.1.1.2indien de bouwkosten meer dan € 4.500,- bedragen:115,85
 vermeerderd met:27,05
 van de bouwkosten; 2,131%
2.3.1.2Extra welstandstoets  
 Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien zich tijdens de beoordeling van de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wijzigingen voordoen in het bouwplan en daarvoor een nieuwe welstandstoets noodzakelijk is:101,75
    
2.3.1.3Beoordeling bodemrapport   
 Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:  
2.3.1.3.1 voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport55,15
2.3.1.3.2 voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport55,15
2.3.1.3.3voor de beoordeling van een nader onderzoek als bedoeld in de Leidraad bodembescherming55,15
    
2.3.1.4Beoordeling aanvraag uitvoeren akoestisch onderzoek  
 Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het uitvoeren van een akoestisch onderzoek1.326,20
    
2.3.1.5Beoordeling veiligheidsplannen  
 Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, voor het in beoordelen van veiligheidsplannen als een bouw- en sloopveiligheidsplan40,80
    
2.3.1.6Verplicht advies derden  
 Indien een advies van een externe adviseur moet worden ingewonnen wordt een extra bedrag in rekening gebracht. Dit bedrag wordt vooraf geraamd. De aanvrager wordt hierover geïnformeerd.  
    
2.3.2Aanlegactiviteiten  
 Het tarief bedraagt voor een aanvraag om een omgevingsvergunning die betrekking heeft op:  
2.3.2.1een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo jo. artikel 3.16 en 3.17 Wro, bedraagt het tarief:40,80
2.3.2.2Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.2.1 bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning die betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo jo. artikel 3.16 en 3.17 Wro, indien bij de voorbereiding van het besluit artikel 3:18 lid 4 of artikel 3:18 lid 5 Wro toegepast wordt:97,20
    
 Beoordeling bodemrapport   
2.3.2.3Het onderdeel 2.3.1.3.2 vindt overeenkomstige toepassing met betrekking tot de in onderdeel 2.3.2 bedoelde aanvraag, tenzij onderdeel 2.3.1.3.2 zelf toepassing vindt.  
    
2.3.3Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouw- of aanlegactiviteit  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit of een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, onderscheidenlijk b, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de onderdelen 2.3.1 en 2.3.2:  
2.3.3.1indien met toepassing van artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo van het bestemmingsplan of de beheersverordening is afgeweken (binnenplanse afwijking):64,50
2.3.3.2indien met toepassing van artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo van het bestemmingsplan of de beheersverordening is afgeweken (buitenplanse afwijking):64,50
2.3.3.3indien met toepassing van artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo van het bestemmingsplan of de beheersverordening is afgeweken (projectbesluit):551,95
 vermeerderd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten voor advies van derden, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.  
2.3.3.3.1Indien een begroting als bedoeld in 2.3.3.3 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.  
2.3.3.4indien met toepassing van artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo voor een bepaalde termijn van het bestemmingsplan of de beheersverordening is afgeweken (tijdelijke afwijking):64,50
2.3.3.5indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft en met toepassing van artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo van de krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening bij of krachtens provinciale verordening gegeven regels is afgeweken:551,95
2.3.3.6indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft en met toepassing van artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo van de krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening bij of krachtens algemene maatregel van bestuur gegeven regels is afgeweken:551,95
    
2.3.4Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouw- of aanlegactiviteit  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit of een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, onderscheidenlijk b, van de Wabo, bedraagt het tarief:  
2.3.4.1indien met toepassing van artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo van het bestemmingsplan of de beheersverordening is afgeweken (binnenplanse afwijking):64,50
2.3.4.2indien met toepassing van artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo van het bestemmingsplan of de beheersverordening is afgeweken (buitenplanse afwijking):64,50
2.3.4.3indien met toepassing van artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo van het bestemmingsplan of de beheersverordening is afgeweken (projectbesluit):551,95
 vermeerderd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten voor advies van derden, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.  
2.3.4.3.1Indien een begroting als bedoeld in 2.3.4.3 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.  
2.3.4.4indien met toepassing van artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo voor een bepaalde termijn van het bestemmingsplan of de beheersverordening is afgeweken (tijdelijke afwijking)    €64,50
2.3.4.5indien met toepassing van artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo van het exploitatieplan is afgeweken:551,95
2.3.4.6indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft en met toepassing van artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo van de krachtens artikel 4.1, derde of vijfde lid, van de Wet ruimtelijke ordening bij of krachtens provinciale verordening, onderscheidenlijk provinciale verklaring gegeven regels is afgeweken:551,95
2.3.4.7indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft en met toepassing van artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo van de krachtens artikel 4.3, derde of vierde lid, van de Wet ruimtelijke ordening bij of krachtens algemene maatregel van bestuur, onderscheidenlijk ministeriële verklaring gegeven regels is afgeweken:551,95
2.3.4.8indien met toepassing van artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo van een voorbereidingsbesluit is afgeweken:64,50
    
2.3.5In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:247,80
2.3.5.1Het tarief genoemd onder 2.3.5 wordt verhoogd voor een bouwwerk of inrichting met een oppervlakte:  
2.3.5.1.1Tot en met 100 m2165,20
2.3.5.1.2Van 101 m2 t/m 500 m2165,20
 vermeerderd met per 100 m2 of een gedeelte daarvan boven het aantal van 100 m2104,60
2.3.5.1.3Van 501 m2 t/m 2.000 m2583,65
 vermeerderd met per 100 m2 of een gedeelte daarvan boven het aantal van 500 m255,05
2.3.5.1.4Van 2.001 m2 t/m 5.000 m21.409,70
 vermeerderd met per 100 m2 of een gedeelte daarvan boven het aantal van 2.000 m215,50
2.3.5.1.5Van 5.001 m2 t/m 50.000 m21.905,30
 vermeerderd met per 100 m2 of een gedeelte daarvan boven het aantal van 5.000 m22,19
2.3.5.1.6Van meer dan 50.000 m22.896,50
 vermeerderd met per 100 m2 of een gedeelte daarvan boven het aantal van 50.000 m21,08
    
 Tijdelijke vergunning  
2.3.5.2Indien de aanvraag als bedoeld onder 2.3.5 betrekking heeft op een tijdelijk gebruik van niet meer dan twee weken bedraagt het tarief:  
2.3.5.2.1Indien de aanvraag meer dan drie weken voor de ingebruikname wordt gedaan 15%
 van het legestarief vermeld onder 2.3.5 en 2.3.5.1  
2.3.5.2.2Indien de aanvraag minder dan drie weken voor de ingebruikname wordt gedaan 30%
 van het legestarief vermeld onder 2.3.5 en 2.3.5.1  
    
2.3.5aIn gebruik nemen of gebruiken inrichtingen, geen bouwwerken zijnde, in relatie tot brandveiligheid  
 Indien de aanvraag betrekking heeft op een vergunning als bedoeld in artikel 2, eerste lid van de Brandbeveiligingsverordening, bedraagt het tarief:247,80
2.3.5a.1Het tarief genoemd onder 2.3.5a wordt verhoogd voor een bouwwerk of inrichting met een oppervlakte:  
2.3.5a.1.1Tot en met 100 m2165,20
2.3.5a.1.2Van 101 m2 t/m 500 m2165,20
 vermeerderd met per 100 m2 of een gedeelte daarvan boven het aantal van 100 m2104,60
2.3.5a.1.3Van 501 m2 t/m 2.000 m2583,70
 vermeerderd met per 100 m2 of een gedeelte daarvan boven het aantal van 500 m255,05
2.3.5a.1.4Van 2.001 m2 t/m 5.000 m21.409,70
 vermeerderd met per 100 m2 of een gedeelte daarvan boven het aantal van 2.000 m216,50
2.3.5a.1.5Van 5.001 m2 t/m 50.000 m21.905,30
 vermeerderd met per 100 m2 of een gedeelte daarvan boven het aantal van 5.000 m22,19
2.3.5a.1.6Van meer dan 50.000 m22.896,50
 vermeerderd met per 100 m2 of een gedeelte daarvan boven het aantal van 50.000 m21,08
    
 Wijziging verleende vergunning  
2.3.5a.2Indien de aanvraag als bedoeld onder 2.3.5a betrekking heeft op het verkrijgen van een vergunning die strekt tot wijziging van een vergunning als bedoeld onder 2.3.5a bedraagt het tarief:  
2.3.5a.2.1Voor zover het een uitbreiding betreft het legestarief onder 2.3.5a en 2.3.5a.1, met dien verstande dat de toeslag uitsluitend wordt berekend over de oppervlakte van de uitbreiding  
2.3.5a.2.2Voor zover het gewijzigd gebruik de gehele inrichting betreft 50%
 van het legestarief vermeld onder 2.3.5a en 2.3.5a.1  
2.3.5a.2.1Voor zover het gewijzigd gebruik een gedeelte van de inrichting betreft 50%
 Van het legestarief vermeld onder 2.3.5a en 2.3.5a.1, met dien verstande dat de toeslag uitsluitend wordt berekend over de oppervlakte van het gewijzigde gedeelte  
    
 Tijdelijke vergunning  
2.3.5a.3Indien de aanvraag als bedoeld onder 2.3.5a betrekking heeft op een tijdelijk gebruik van niet meer dan twee weken bedraagt het tarief:  
2.3.5a.3.1Indien de aanvraag meer dan drie weken voor de ingebruikname wordt gedaan 15%
 van het legestarief vermeld onder 2.3.5a en 2.3.5a.1  
2.3.5a.3.2Indien de aanvraag minder dan drie weken voor de ingebruikname wordt gedaan 30%
 van het legestarief vermeld onder 2.3.5a en 2.3.5a.1  
    
2.3.6Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten  
2.3.6.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, bedraagt het tarief:  
2.3.6.1.1voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een beschermd monument:64,50
2.3.6.2Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo, bedraagt het tarief:64,50
2.3.6.3Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens een provinciale verordening of de Monumentenverordening 2006 aangewezen monument, waarvoor op grond van artikel 11 van die verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:  
2.3.6.3.1voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een gemeentelijk monument64,50
2.3.6.4Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een aangewezen stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder c, van de Wabo, waarvoor op grond van die verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:64,50
2.3.6.5Indien het voor het afwikkelen van de aanvraag tot een vergunning als bedoeld onder 2.3.6 noodzakelijk is een volledige asbestinventarisatie rapportage te beoordelen, dan wordt het bedrag genoemd onder 2.3.6. verhoogd met 40,80
    
2.3.7Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht  
2.3.7.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:64,50
2.3.7.2Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk waarvoor ingevolge artikel 8.1.1 van de Bouwverordening een vergunning is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief: 64,50
2.3.7.2.1Indien de vergunning als bedoeld onder 2.3.7.2 slechts betrekking heeft op het slopen van asbest bedraagt het tarief:40,80
2.3.7.2.2Indien het voor het afwikkelen van de aanvraag tot een vergunning als bedoeld onder 2.3.7.1 noodzakelijk is een volledige asbestinventarisatie rapportage te beoordelen, dan wordt het bedrag genoemd onder 2.3.7.1 verhoogd met 40,80
    
 Beoordeling veiligheidsplannen  
2.3.7.3Het onderdeel 2.3.1.5 vindt overeenkomstige toepassing met betrekking tot de in onderdeel 2.3.6 en 2.3.7 bedoelde aanvraag, tenzij onderdeel 2.3.1.5 zelf toepassing vindt.  
    
2.3.8Achteraf ingediende aanvraag  
2.3.8.1Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit: 50%
 van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges met een maximum van.276,00
2.3.8.2Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.6 en 2.3.7 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de sloopactiviteit:61,90
    
 Aanleggen of veranderen weg  
2.3.9Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor ingevolge een provinciale verordening of artikel 2.11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:46,60
    
2.3.10Uitweg/inrit  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor ingevolge een provinciale verordening of artikel 2:12 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief:157,60
    
2.3.11Alarminstallatie  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het in, op of aan een onroerende zaak hebben van een alarminstallatie die een voor de omgeving opvallend geluid of lichtsignaal kan produceren, waarvoor ingevolge een provinciale verordening of artikel 4:6f van de Algemene plaatselijke verordening een ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder f, van de Wabo, bedraagt het tarief:46,60
    
2.3.12Kappen  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor ingevolge een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4.11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:46,60
    
2.3.13Opslag van roerende zaken  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op de opslag van roerende zaken in een bepaald gedeelte van de gemeente, waarvoor ingevolge een provinciale verordening of artikel 2:10 lid 4 onder a van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2 eerste lid, onder j van de Wabo, bedraagt het tarief:46,60
    
2.3.14Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998  
2.3.14.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief:34,60
2.3.14.2Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 199834,60
    
2.3.15Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief34,60
    
2.3.16Andere activiteiten  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:  
2.3.16.1behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief:40,80
2.3.16.2behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:  
2.3.16.2.1als het een gemeentelijke verordening betreft: het bedrag dat op grond van deze tarieventabel voor de betreffende vergunning of ontheffing verschuldigd is als de activiteit zou worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning;  
2.3.16.2.2als het een provinciale of waterschapsverordening betreft: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Indien een begroting als bedoeld in de eerste volzin is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.  
    
2.3.17Omgevingsvergunning in twee fasen  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:  
2.3.17.1voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;  
2.3.17.2voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.  
    
2.3.18Advies  
2.3.18.1Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij algemene maatregel van bestuur, provinciale of gemeentelijke verordening aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning, als bedoeld in artikel 2.26, derde lid, van de Wabo: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.  
2.3.18.2Indien een begroting als bedoeld in 2.3.14.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.  
    
2.3.19Verklaring van geen bedenkingen  
2.3.19.1Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:   
2.3.19.1.1indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.  
2.3.19.1.2Indien een begroting als bedoeld in 2.3.17.1.2 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.  

Hoofdstuk 4Vermindering  
2.4.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden ter zake van het vooroverleg geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3.  
2.4.2Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door vooroverleg, waaronder een aanvraag om beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, worden de ter zake van aanvraag om een omgevingsvergunning te heffen leges verminderd met een bedrag van:30,35
2.4.3Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op meer dan vijf activiteiten, bestaat aanspraak op vermindering van leges, met uitzondering van het legesdeel in verband met adviezen of verklaringen van geen bedenkingen als bedoeld in de onderdelen 2.3.16 en 2.3.17. De vermindering beloopt:  
2.4.3.1bij 5 tot 10 activiteiten: 2%
 van de voor die activiteiten verschuldigde leges;  
2.4.3.2bij 10 tot 15 activiteiten: 3%
 van de voor die activiteiten verschuldigde leges;  
2.4.3.3bij 15 of meer activiteiten: 4%
 van de voor die activiteiten verschuldigde leges.  
    
Hoofdstuk 5Teruggaaf  
2.5.1Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor  bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten  
 Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:  
2.5.1.1indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 4 weken na het in behandeling nemen ervan 75%
 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit destijds verschuldigde leges;  
2.5.2 Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten  
 Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 5 jaren na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt: 30%
 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit destijds verschuldigde leges.  
2.5.2.1Indien het verzoek tot intrekking als bedoeld onder 2.5.2 wordt gedaan, omdat er een geheel nieuwe vergunning is verleend voor hetzelfde voornemen bedraagt de teruggaaf: 50%
 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.  
    
2.5.3 Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw- aanleg- of sloopactiviteiten  
 Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit  bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt: 50%
 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit destijds verschuldigde leges.  
    
2.5.4Minimumbedrag voor teruggaaf  
 Een bedrag als bedoeld in 2.5.1 t/m 2.5.3 minder dan  37,75
 wordt niet teruggegeven.  
    
2.5.5Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor projecten en/of handelingen ingevolge de Natuurbeschermingswet 1998 of de Flora- en Faunawet  
 Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project of handelingen ingevolge de Natuurbeschermingswet 1998 of de Flora en Faunawet als bedoeld onder 2.3.12 en 2.3.13 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:  
 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit destijds verschuldigde leges. 50%
    
2.5.6Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid.  
2.5.6.1Indien de aanvrager een aanvraag als bedoeld onder 2.3.5.1 intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, maar voordat hierop een beslissing is genomen, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt: 50%
 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit destijds verschuldigde leges.  
    
2.5.6aTeruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag vergunning voor gebruiken inrichtingen, geen bouwwerken zijnde, in relatie tot brandveiligheid  
2.5.6a.1Indien de aanvrager een aanvraag als bedoeld onder 2.3.5a.1 intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, maar voordat hierop een beslissing is genomen, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt: 50%
 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.  
2.5.6a.2Indien aanvragen tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld onder 2.3.5a en een omgevingsvergunning, gelijktijdig in behandeling worden genomen, de behandeling ervan gelijktijdig plaatsvindt en beide vergunningen vervolgens gelijktijdig worden verleend bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt: 25%
 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit destijds verschuldigde leges.  
    
2.5.7Teruggaaf als geraamde kosten voor advies van derden meer bedraagt dan de werkelijke kosten  
2.5.7.1Indien de werkelijke kosten minder bedragen dan het geraamde bedrag, als bedoeld in 2.3.1.6, wordt voor het verschil teruggaaf verleend.   
    
Hoofdstuk 6Intrekking omgevingsvergunning  
2.6Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.33, tweede lid, onder b, van de Wabo, tenzij onderdeel 2.5.2 van toepassing is: 30%
 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit destijds verschuldigde leges.  
    
Hoofdstuk 7Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project   
2.7Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project:  
 Onder geringe wijziging wordt verstaan een wijziging, waarvan de kosten minder bedragen dan € 2.251,00.40,80
    
Hoofdstuk 8Bestemmingswijzigingen  
2.8Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan (zonder activiteiten) als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening15.859,35
2.8.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het opstellen van een wijzigingsplan of uitwerkingsplan als bedoeld in artikel 3.6 lid 1 onder b van de Wro of het stellen van nadere eisen voor onderwerpen of onderdelen in het plan beschreven, bedraagt6.608,05
    
Hoofdstuk 9Projectvergunning  
2.9Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een projectvergunning voor werkzaamheden die plaatsvinden in het door het college conform artikel 2:78 van de APV aangewezen gebied en die duidelijk een effect hebben op de openbare ruimte in termen van bereikbaarheid, leefbaarheid, veiligheid en communicatie  
2.9.1voor omgevingsvergunningplichtige werkzaamheden 0,2%
 van de bouwsom, met een minimum van het tarief als vermeld onder 2.9.3  
2.9.2voor niet-omgevingsvergunningplichtige werkzaamheden 0,2%
 van de totale aanneemsom van de werkzaamheden, met een minimum van het tarief als vermeld onder 2.9.3  
2.9.3Voor een mutatie1.655,25
    
Hoofdstuk 10Overig  
2.10Publicatie  
 Indien op grond van een wettelijk voorschrift, circulaire of richtlijn voor het verlenen van een omgevingsvergunning alsmede de ten behoeve hiervan te voeren ruimtelijke procedures, publicatie moet plaatsvinden wordt het tarief als bedoeld onder 2.3 verhoogd met50,85
    
2.11Verstrekken van informatie  
2.11.1Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van informatie uit een bestemmingsplan, een ander beleidsplan en/of regelgeving, voor ieder daaraan besteed kwartier of een gedeelte daarvan bedraagt18,70
2.11.2Het tarief voor het in behandeling nemen van een “informatieformulier bouwzaken” bedraagt36,90
    
2.12Overige aanvragen  
 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van aanvragen, voor zover deze niet elders in dit hoofdstuk zijn opgenomen40,80

Titel 3Dienstverlening vallend onder de Europese dienstenrichtlijn Tarieven
   2011
Hoofdstuk 1Horeca  
Drank- en Horecawet   
3.1.1.1Het tarief bedraagt voor van het in behandeling nemen van een aanvraag voor een drank- en horecavergunning (artikel 3 lid 1 Drank- en Horecawet)363,80
3.1.1.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een wijziging van een drank- en horecavergunning101,75
3.1.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een ontheffing voor het tijdelijk schenken van zwakalcoholische dranken (artikel 35 Drank- en Horecawet) 107,30
3.1.2.1Op het in artikel 3.1.2 genoemde tarief wordt een korting verleend van 25% wanneer de ontvankelijke aanvraag eerder dan 4 weken voor de activiteit, waarvoor de ontheffing is aangevraagd, is ingediend.  
3.1.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een ontheffing van de voorschriften en beperkingen van een paracommerciële drank- en horecavergunning (artikel 4 lid 5 Drank- en horecawet)46,60
Exploitatievergunning   
3.1.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een exploitatievergunning (artikel 2:28 van de APV)148,20
Sluitingstijden   
3.1.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een ontheffing van de sluitingstijden (artikel 2:29 lid 1 onder a en e APV):  
3.1.5.1voor de ontheffing62,15
3.1.5.1.1Op het in artikel 3.1.5.1 genoemde tarief wordt een korting verleend van 25% wanneer de ontvankelijke aanvraag eerder dan 4 weken voor de activiteit, waarvoor de ontheffing is aangevraagd, is ingediend.  
3.1.5.2en per uur* of gedeelte daarvan                                                                                           (*berekend naar het totaal aantal uren gedurende welke de inrichting na het algemeen sluitingsuur geopend mag blijven)4,15
 met een maximum van95,40
    
Hoofdstuk 2Organiseren evenementen of markten  
Evenementen   
3.2.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een evenementenvergunning (artikel 2:25 en 5:23 APV) voor:   
3.2.1.1Grote activiteiten481,55
3.2.1.2Grote niet-commerciële activiteiten159,80
3.2.1.3indien de principeaanvraag, conform de daarvoor geldende voorwaarden, voor 1 december van het jaar voorafgaand aan het jaar waarin het evenement gehouden wordt is ingediend en geaccepteerd wordt op de tarieven genoemd in 3.2.1.1 en 3.2.1.2 een korting van 20% verleend  
3.2.1.3Kleine activiteiten197,60
3.2.1.3.1Op het in artikel 3.2.1.3 genoemde tarief wordt een korting verleend van 25% wanneer de ontvankelijke aanvraag eerder dan 4 weken voor de activiteit is ingediend.  
3.2.1.4Kleine niet-commerciële activiteiten62,15
3.2.1.4.1Op het in artikel 3.2.1.4 genoemde tarief wordt een korting verleend van 25% wanneer de ontvankelijke aanvraag eerder dan 4 weken voor de activiteit is ingediend.  
3.2.1.5voor een weigering van een evenementenvergunning of intrekking van een aanvraag26,25
    
Hoofdstuk 3Prostitutiebedrijven  
seksinrichting   
3.3.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een exploitatievergunning voor maximaal 3 jaren (artikel 3:4 APV):  
3.3.1.1voor een seksinrichting1.080,25
3.3.1.2voor een escortbedrijf651,40
    
Hoofdstuk 4Splitsingsvergunning woonruimte  
3.4.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een splitsingsvergunning als bedoeld in artikel 33 van de Huisvestingswet110,10

* is wettelijk bepaalde leges

# is regionaal bepaalde leges

Behorende bij het raadsbesluit van 14 december 2010.

 

De griffier, De voorzitter,
   
   
   
P.M.H. van Ruitenbeek   C.H.J. Lamers