Organisatie | Albrandswaard |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening wachtlijstbeheer Wet sociale werkvoorziening (WSW) gemeente Albrandswaard |
Citeertitel | Verordening wachtlijstbeheer Wet sociale werkvoorziening (WSW) gemeente Albrandswaard. |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Artikel 12, tweede lid Wet Sociale Werkvoorziening
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
24-12-2010 | Onbekend | 16-12-2010 De Schakel Albrandswaard | 90973 |
Onderwerp: Verordening wachtlijstbeheer Wet sociale werkvoorziening (WSW) gemeente Albrandswaard
De raad van de Gemeente Albrandswaard;
Gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van
Gelet op artikel 12, tweede lid, van de Wet Sociale Werkvoorziening;
Overwegende, dat artikel 12, lid 2, van de Wet Sociale Werkvoorziening, dat aan de gemeenteraad de bevoegdheid toekent om bij verordening regels te stellen over de volgorde waarin de ingezetenen die op de wachtlijst zijn geplaatst voor een dienstbetrekking als bedoeld in artikel 2, eerste lid, van de Wet Sociale Werkvoorziening in aanmerking worden gebracht;
Verordening wachtlijstbeheer Wet sociale werkvoorziening (WSW) gemeente Albrandswaard
Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente
Albrandswaard in zijn openbare vergadering van
16 december 2010.
De griffier, De voorzitter,
J.C.M. Hagenaars mr. Harald Bergmann
Gemeenten kunnen er met ingang van het jaar 2008 voor kiezen bepaalde doelgroepen voorrang te verlenen bij instroom in de WSW op grond van de Wet Sociale Werkvoorziening. De keuze voor een doelgroepen prioritering maakt het gemeenten mogelijk de WSW te laten aansluiten bij het lokale beleid ten aanzien van sociale zaken, werkgelegenheid en welzijn. Deze doelgroepen prioritering dient te worden vastgelegd in een verordening.
Binnen het samenwerkingsverband van de gemeenten Barendrecht, Albrandswaard en Ridderkerk (BAR) is uitgesproken dat de deelnemende gemeenten gezamenlijk een verordening wachtlijstbeheer Wet Sociale Werkvoorziening gaan invoeren. Het beheer van de wachtlijst wordt vervolgens, conform de in deze verordening opgenomen regelgeving, overgedragen aan de colleges van Barendrecht, Albrandswaard en Ridderkerk.
Artikel 2. Plaatsing en prioritering
Dit artikel beschrijft de plaatsing van WSW-geïndiceerden op de wachtlijst en de prioritering die verleend wordt aan bepaalde doelgroepen.
De gemeenten krijgen elk jaar van het Rijk een uitkering voor het realiseren van een minimumaantal WSW-plaatsen. Deze plaatsen worden uitgedrukt in arbeidsjaren en heet de zogenaamde taakstelling. Plaatsing is alleen mogelijk wanneer de taakstelling niet wordt overschreden.
In lid 1 wordt aan de orde gesteld dat in beginsel het zogenaamde fifo – systeem wordt gehanteerd ten aanzien van de wachtlijst voor WSW – geïndiceerden. FiFo staat voor First in First out: de eerste op de lijst, stroomt als eerste uit naar een WSW werkplek. Van dit beginsel kan echter worden afgeweken zoals beschreven in lid 3.
Voor twee doelgroepen wordt een uitzondering gemaakt. Dit zijn WSW – geïndiceerden onder de 27 jaar en geïndiceerden die een uitkering ontvangen op basis van de Wet Werk en Bijstand. De prioritering richting de jongeren past in het kader van de keuze die in 2009 gemaakt is om van de uitvoering van de WSW en de WWB meer één geheel te maken (Actieplan Jeugdwerkloosheid).
Met de prioritering van de WWB – groep bespaart de gemeente op het I – deel (de uitkeringen). Het is daarmee in het financieel belang van de gemeente om de groep WSW-geïndiceerden, die recht hebben op een uitkering op grond van de WWB, prioriteit te geven bij de plaatsing op WSW – werkplekken.
In lid 3 wordt echter een voorwaarde gesteld aan de prioritering. De prioritering vindt plaats onder voorbehoud dat degenen die niet deel uit maken van de doelgroepen waaraan de voorkeursbehandeling wordt verleend wel kunnen rekenen op plaatsing binnen een periode 1 kalenderjaar, bovenop de gemiddelde wachttijd die in Ridderkerk de afgelopen jaren gemiddeld een aantal jaar heeft bedraagt.
In dit artikel wordt aangegeven dat het college van Albrandswaard uitvoering geeft aan deze verordening.
In de BAR- gemeenten zal na een periode van twee jaar de werkwijze worden geëvalueerd die deze verordening voorschrijft.
Artikel 5. Onvoorziene omstandigheden en hardheidsclausule
Aan de colleges van Barendrecht, Albrandswaard en Ridderkerk wordt de bevoegdheid toegekend om af te wijken van deze verordening in een bijzonder geval waarbij dit door de colleges wenselijk wordt geacht.