Organisatie | Weert |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Gedragscode bestuurlijke integriteit voor de burgemeester van de gemeente Weert |
Citeertitel | Gedragscode bestuurlijke integriteit voor de burgemeester van de gemeente Weert |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Algemeen |
Deze regeling is vervangen door de Gedragscode bestuurlijke integriteit van de gemeente Weert 2017.
Bron bekendmaking is niet exact te achterhalen.
Datum inwerkingtreding bij benadering ingevuld.
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2004 | 06-04-2017 | Nieuwe regeling | 30-10-2003 Land van Weert, | Onbekend |
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 9 september 2003
gezien het advies van de Commissie Algemene Zaken, Veiligheid, Volksgezondheid, Stadstoezicht, Handhaving openbare orde, Coördinatie wijk- en dorpsraden en specifiek financiële aangelegenheden d.d. 13 oktober 2003;
gelet op artikel 69, tweede lid, van de Gemeentewet;
vast te stellen de navolgende:
GEDRAGSCODE BESTUURLIJKE INTEGRITEIT VOOR DE BURGEMEESTER VAN DE GEMEENTE WEERT
Deel I Functioneren in algemene zin
Het handelen van de burgemeester is altijd en volledig gericht op het belang van de gemeente en op de organisaties en burgers, die daar onderdeel van uit maken.
Het handelen van de burgemeester heeft een herkenbaar verband met de functie, die hij/zij vervult in het bestuur.
Het handelen van de burgemeester wordt gekenmerkt door onafhankelijkheid, dat wil zeggen dat geen vermenging optreedt met oneigenlijke belangen en dat ook iedere schijn van een dergelijke vermenging wordt vermeden.
Het handelen van de burgemeester is transparant, opdat optimale verantwoording mogelijk is en de controlerende organen volledig inzicht hebben in het handelen van de burgemeester en zijn of haar beweegredenen daarbij.
Op de burgemeester moet men kunnen rekenen. De burgemeester houdt zich aan zijn of haar afspraken. Kennis, informatie en invloed, waarover hij/zij uit hoofde van zijn/haar functie beschikt, wendt hij/zij aan voor het doel, waarvoor die zijn gegeven.
Het handelen van de burgemeester is zodanig, dat alle organisaties en burgers op gelijke wijze en met respect worden bejegend en dat belangen van partijen op correcte wijze worden afgewogen.
De burgemeester voorkomt, dat er door het verrichten van nevenwerkzaamheden vermenging optreedt van het publieke belang met het persoonlijk belang van de burgemeester of dat van derden, waarmee de burgemeester banden heeft, waardoor een zuiver en objectief besluiten of handelen in het publieke belang niet langer is gewaarborgd.
Deel II Gedragscode bestuurlijke integriteit
De burgemeester houdt geen informatie achter, tenzij deze geheim is en het niet geven van informatie mogelijk is op grond van artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur of wegens strijdigheid met het openbaar belang. De burgemeester behandelt vertrouwelijke informatie als zodanig, dat wil zeggen laat deze niet bewust of onbewust uitlekken, bewaart de informatie zorgvuldig en voorkomt, dat onbevoegde derden er kennis van kunnen nemen.
6 Aannemen van geld of geschenken
Geschenken en giften, die de burgemeester uit hoofde van zijn functie ontvangt,
worden gemeld en geregistreerd en zijn eigendom van de gemeente. De registratie omvat de datum van de ontvangst, een omschrijving van geschenk of gift, de naam van de schenker en de geschatte waarde. Er wordt een gemeentelijke bestemming voor gezocht.
Indien de burgemeester één keer per jaar per relatie geschenken of giften ontvangt, die een waarde van minder dan 50 euro vertegenwoordigen, kunnen deze in afwijking van het bovenstaande worden behouden en behoeven ze niet te worden gemeld en geregistreerd. Geschenken en giften met een bijzonder karakter of ter gelegenheid van een bijzondere gebeurtenis, die genoemd(e) bedrag en/of frequentie te boven gaan, mogen worden aanvaard met instemming van de raadscommissie AZ.
Geschenken en giften als bedoeld onder 6.1 worden niet op het huisadres ontvangen. Indien dit toch is gebeurd, wordt dit gemeld in het college waar een besluit over de bestemming van het geschenk wordt genomen. Geschenken en giften als bedoeld onder 6.2 worden bij voorkeur niet ontvangen op het huisadres.
10 Reizen binnen- en buitenland
Indien de burgemeester in het kader van de uitoefening van zijn/haar ambt het voornemen heeft een buitenlandse reis te maken, heeft hij/zij toestemming nodig van het college. De gemeenteraad wordt van het besluit op de hoogte gesteld. Het gemeentelijk belang van de reis (functionaliteit) is doorslaggevend voor de besluitvorming.
Indien het evident is, dat tegenover de uitnodiging voor een reis, werkbezoek, excursie e.d. (in binnen- en buitenland) op kosten van derden een concrete tegenprestatie wordt verwacht of dat de burgemeester door in te gaan op de uitnodiging bij zijn/haar werkzaamheden voor de gemeente wordt beïnvloed, aanvaardt de burgemeester de uitnodiging niet. Uitnodigingen voor reizen, werkbezoeken, excursies e.d. (in binnen- en buitenland) op kosten van derden worden altijd besproken in de vergadering van het college en o.m. getoetst op het risico van belangenverstrengeling. Het gemeentelijk belang van de reis (functionaliteit) is doorslaggevend voor de besluitvorming.
11 Lunch, diner en voorstelling
Uitnodigingen voor lunch, diner of voorstelling op kosten van derden kunnen worden aanvaard, indien en voor zover:
- zij redelijkerwijs zijn te beschouwen als functioneel;
- het aanvaarden van de uitnodiging niet geacht kan worden de burgemeester bij zijn/haar werkzaamheden voor de gemeente te beïnvloeden.