Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Druten

Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning gemeente Druten 2012

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDruten
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning gemeente Druten 2012
CiteertitelVerordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning gemeente Druten 2012
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Artikel 33, lid 3 van de Gemeenwet

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

n.v.t.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2016Wijziging artikel 7, 8, 9, 12 en aanpassing toelichting

26-11-2015

9 december 2015 publicatie in het elektronisch gemeenteblad

n.v.t.
23-12-2010Nieuwe regeling

15-12-2010

De Waalkanter

10-54 RB

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning gemeente Druten 2012

De raad van de gemeente Druten,

-overwegende dat het wenselijk is om een verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning vast te stellen, waarin de organisatie van de ondersteuning wordt geregeld van de raad, de leden van de raad en de leden van de raadscommissies die geen raadslid zijn,

door de raadsgriffier en de reguliere ambtelijke organisatie;

 

- gelezen het voorstel van het Presidium van 3 oktober 2011;

 

- gelet op artikel 33, derde lid, van de Gemeentewet;

besluit vast te stellen: de Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning

gemeente Druten 2012

 

Paragraaf 1 Ambtelijke bijstand

Artikel 1  

  • 1

    Een raadslid wendt zich tot de raadsgriffier of een afdelingshoofd met een verzoek om:

    a. feitelijke informatie;

    b. inzage in of afschriften van documenten die openbaar zijn.

  • 2

    Indien het afdelingshoofd twijfelt of het verzoek betrekking heeft op informatie bedoeld onder het eerste lid, onderdeel a of b, stelt hij de secretaris daarvan in kennis. De secretaris beslist.

  • 3

    Een raadslid wendt zich tot de raadsgriffier met een verzoek om bijstand bij het opstellen van voorstellen, amendementen en moties of andere bijstand.

  • 4

    De bijstand, bedoeld in het derde lid, wordt verleend door de raadsgriffier. Indien de gevraagde bijstand niet door de raadsgriffier kan worden gegeven, dan kan de raadsgriffier de secretaris vragen één of meer ambtenaren aan te wijzen. Die zullen in overleg met het raadslid en/ of de raadsgriffier de gevraagde bijstand zo spoedig mogelijk geven

Artikel 2  

  • 1

    De ambtelijke bijstand wordt verleend tenzij:

    a. het raadslid niet aannemelijk heeft gemaakt dat de bijstand betrekking heeft op de werkzaamheden van de raad;

    b. dit het belang van de gemeente kan schaden.

  • 2

    Indien de bijstand vanuit de reguliere organisatie op grond van het eerste lid wordt geweigerd, deelt de secretaris dit met redenen omkleed mee aan de raadsgriffier en aan het raadslid dat het verzoek heeft ingediend.

Artikel 3  

Indien het verzoek om bijstand door de secretaris wordt geweigerd kan de raadsgriffier of het betrokken raadslid het verzoek voorleggen aan de burgemeester. De burgemeester beslist binnen 5 werkdagen over het verzoek.

Artikel 4  

  • 1

    Indien een raadslid niet tevreden is over de door een ambtenaar verleende bijstand, doet hij of de raadsgriffier hiervan mededeling aan de secretaris.

  • 2

    Indien overleg met de secretaris niet leidt tot een voor beide partijen bevredigende oplossing, dan leggen zij de zaak voor aan de burgemeester. De burgemeester beslist binnen 5 werkdagen over de zaak.

Artikel 5  

  • 1

    Een raadslid kan aangeven dat een verzoek om ambtelijk bijstand of de inhoud van het gegeven advies geheim wordt gehouden.

  • 2

    Indien het college of leden van het college informatie wensen over een verzoek om ambtelijke bijstand of de inhoud van het gegeven advies wenden zij zich daartoe rechtstreeks tot het betrokken raadslid

Artikel 6  

  • 1

    De secretaris houdt een register bij van de verleende ambtelijke bijstand als bedoeld in artikel 1, derde lid, waarin per verzoek om bijstand aan de reguliere ambtelijke organisatie wordt opgenomen:

    a. welk raadslid (wanneer) om bijstand heeft verzocht;

    b. over welk onderwerp om bijstand is verzocht;

    c. welke ambtenaar de bijstand heeft verleend;

    d. hoeveel tijd het verlenen van de bijstand heeft gekost;

    e. de reden waarom een verzoek is geweigerd.

  • 2

    Wanneer een raadslid op grond van artikel 5 lid 1 om geheimhouding heeft verzocht, dan schrijft de secretaris desbetreffend verzoek om ambtelijke bijstand pas na de openbare behandeling in het register in.

Paragraaf 2 Fractieondersteuning

Artikel 7  

Vervallen.

Artikel 8  

  • 1

    De fracties, zoals bedoeld in het Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad van Druten, ontvangen jaarlijks een financiële bijdrage als tegemoetkoming in de kosten voor het functioneren van de fractie.

  • 2

    De raad bepaalt bij de vaststelling van de begroting welk bedrag voor het desbetreffende jaar beschikbaar is voor fractieondersteuning.

Artikel 9  

  • 1

    Fracties besteden de bijdrage om hun volksvertegenwoordigende, kaderstellende en controlerende rol te versterken.

  • 2

    De bijdrage mag niet gebruikt worden ter bekostiging van:

    a. uitgaven die in strijd zijn met wettelijke bepalingen en overige regelingen;

    b. betalingen aan politieke partijen, met politieke partijen verbonden instellingen of natuurlijke personen anders dan ter vergoeding van prestaties (diensten of goederen) geleverd ten behoeve van de fractie op basis van een gespecificeerde, reële declaratie;

    c. giften;

    d. uitgaven welke dienen bestreden te worden uit vergoedingen die de leden ingevolge het rechtspositiebesluit raads- en commissieleden toekomen;

    e. verkiezingscampagnes;

    f. opleidingen voor raads- en commissieleden.

Artikel 10  

  • 1

    De bijdrage voor fractieondersteuning wordt, voor 31 januari van een kalenderjaar, als voorschot op dat kalenderjaar verstrekt. Hierbij vindt verrekening plaats met het niet gebruikte gedeelte van de bijdrage van het voorgaande jaar.

  • 2

    In een jaar waarin verkiezingen plaatsvinden wordt het voorschot verstrekt voor de maanden tot en met de maand waarin de verkiezingen plaatsvinden. In de eerste maand na de maand waarin de eerste vergadering van de nieuw gekozen raad plaatsvindt wordt het voorschot verstrekt voor de overige maanden van dat jaar.

Artikel 11  

Vervallen.

Artikel 12  

Elke fractie voert een eigen boekhouding over de bestedingen om zo de rechtmatigheid van de uitgaven aan te kunnen tonen. Bij de interne controle wordt de boekhouding van alle fracties steekproefsgewijs minimaal 1x per raadsperiode gecontroleerd.

Artikel 13  

Titel 4.2 (subsidies) van de Algemene wet bestuursrecht is van toepassing op de financiële middelen die een fractie ontvangt.

Paragraaf 3 Slotbepaling

Artikel 14  

  • 1

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na die van bekendmaking.

  • 2

    De verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 2004 wordt met ingang van de datum, zoals bedoel in lid 1, ingetrokken.

Artikel 15  

Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening op de ambtelijke bijstand en fractieondersteuning gemeente Druten 2012.

Vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 15 december 2011.

De raadsgriffier, De voorzitter,

drs. J. W. Meerbeek drs. L.J.E.M. van Riswijk

 

Toelichting 1