Organisatie | Steenbergen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling maaltijdvergoeding bij overwerk 2001 |
Citeertitel | Regeling maaltijdvergoeding bij overwerk 2001 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
19-06-2001 | 14-11-2014 | nieuwe regeling | 01-05-2001 Personeel actueel 18-06-2001 | 0102212 |
Burgemeester en wethouders van de gemeente Steenbergen;
overwegende, dat het wenselijk wordt geacht om een regeling te hanteren voor het verstrekken c.q. vergoeden van een maaltijd aan ambtenaren ingeval het verrichten van avonddiensten, overwerk e.d.;
gelet op de verkregen instemming van de ondernemingsraad d.d. 19 april 2001, kenmerk 2001/0012-1;
mede gelet op artikel 125 van de Ambtenarenwet juncto artikel 19 van de ‘Bezoldigingsregeling 1997 gemeente Steenbergen’;
hun besluit van 6 januari 1998/22 maart 1999 waarbij het voor het burgerlijk rijkspersoneel geldende ‘Besluit maaltijdvergoeding bij overwerk’ (Besluit van 18 juli 1973, Stb. 386) van overeenkomstige toepassing werd verklaard op het personeel in dienst van de gemeente Steenbergen, in te trekken;
Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder:
ambtenaar: de ambtenaar zoals bedoeld in artikel 1:1, lid 1, onder a van de CAR/UWO-regeling gemeente Steenbergen 1997, alsmede de arbeidscontractant in de zin van artikel 2:5 van voormelde CAR/UWO;
overwerk: hetgeen daaronder wordt verstaan in de CAR/UWO-regeling gemeente Steenbergen 1997.
1. Indien de dagelijkse werktijd van de ambtenaar op de dag waarop overwerk moet worden verricht, met ten minste twee overwerkuren wordt verlengd en het dienstbelang naar het oordeel van het bevoegd gezag dientengevolge niet toelaat, dat hij zijn maaltijd op de hiervoor bestemde tijd op de voor hem gebruikelijke plaats nuttigt, gelden de in de volgende leden vermelde regelen.
2. Aan de ambtenaar wordt zo mogelijk een maaltijd van gemeentewege verstrekt, met dien verstande, dat indien hij hiervoor heeft moeten betalen, hem de gemaakte kosten worden vergoed tot ten hoogste het bedrag van de vergoeding berekend op de voet van het derde lid, onder a.
3. Indien een voorziening als bedoeld in het tweede lid niet mogelijk is, ontvangt de ambtenaar:
die aantoonbaar een maaltijd in een daarvoor bestemde gelegenheid heeft genuttigd en betaald, een vergoeding gelijk aan de werkelijk gemaakte kosten tot ten hoogste een bedrag gelijk aan de vergoeding voor een avondmaaltijd bij dienstreizen (dinercomponent) ingevolge het Reisbesluit binnenland;
die niet aantoonbaar een maaltijd in een daarvoor bestemde gelegenheid heeft genuttigd en betaald een vergoeding gelijk aan het bedrag voor kleine uitgaven (dagcomponent) bij dienstreizen ingevolge het Reisbesluit binnenland
In gevallen waarbij sprake is van het nuttigen van een maaltijd door de ambtenaar in het bijzijn van bestuurders of externe derden is het in artikel 2 genoemde maximum vergoedingsbedrag niet van toepassing. De ambtenaar ontvangt ter zake dan een vergoeding van de naar het oordeel van het bevoegd gezag redelijk gemaakte kosten.
Deze regeling is niet van toepassing indien en voorzover een andere regeling in vergoeding van maaltijdkosten voorziet.
Artikelsgewijze toelichting op de Regeling maaltijdvergoeding bij overwerk 2001.
Hieronder volgt een artikelsgewijze toelichting op de Regeling maaltijdvergoeding bij overwerk 2001, voorzover de tekst van de artikelen niet voor zichzelf spreekt.
Gelet op de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht is het college van burgemeester en wethouders als zijnde bestuursorgaan in casu gedefinieerd als bevoegd gezag. Voorzover krachtens het Mandaatstatuut van Steenbergen bevoegdheden zijn gedelegeerd of gemandateerd aan ambtenaren, gelden deze functionarissen ook voor de toepassing van deze regeling als bevoegd gezag. Bijvoorbeeld behoort het tot de bevoegdheid van het betreffende sectorhoofd om te bepalen of en door wie er binnen zijn sector dient te worden overgewerkt. Uiteraard staat het dan ook primair ter beoordeling van de sector- c.q. afdelingsleiding of een medewerker redelijkerwijs al dan niet thuis de warme maaltijd kan gebruiken.
In artikel 1:1 van de CAR/UWO is overwerk formeel omschreven als:
“werkzaamheden door de ambtenaar in dienstopdracht verricht buiten de feitelijke arbeidsduur per week”.
Overeenkomstig de destijds in het GO gemaakte afspraak zal het begrip overwerk voor de toepassing van de Regeling maaltijdvergoeding ruim geïnterpreteerd worden. Zie voor de praktische toepassing voorts onder artikel 2 en 4.
Het uitgangspunt van de regeling is, dat ambtenaren -ook ingeval van overwerk- thuis de warme maaltijd dienen te gebruiken. Indien zulks niet mogelijk is of niet reëel mag worden geacht, en de dagelijkse werktijd met minimaal twee overuren verlengd wordt, komt men in aanmerking voor:
De genoemde normbedragen zijn gebaseerd op het Reisbesluit Binnenland (de dinercomponent respectievelijk de dagcomponent kleine uitgaven van de daarin geregelde etmaalvergoeding bij dienstreizen). Deze bedragen worden periodiek bijgesteld en mogen per 1 januari 2001 fiscaal onbelast uitbetaald worden.
Overigens zal uitbetaling van de vergoedingen steeds geschieden met inachtneming van de voorschriften van de Belastingdienst. Een eventuele toekomstige wijziging in de belastingvoorschriften ten nadele van de ambtenaar behoort in principe tot het risico van de individuele ambtenaar tenzij uitdrukkelijk anders bepaald is.
Het criterium van twee overuren kan in de praktijk tot verwarring leiden aangezien de gemeente variabele werktijden kent. Voor de beoordeling of er sprake is van “overuren” wordt, overigens uitsluitend voor de toepassing van deze regeling!, voor het personeel van de binnendienst uitgegaan van een fictieve eindtijd van de werkdag van 17.00 uur.
Voor het buitendienstpersoneel is de eindtijd bepaald op 16.45 uur. Hier is geen discussie mogelijk.
In voorkomende gevallen zal het begrip overuren ruim geïnterpreteerd worden. Bijvoorbeeld wanneer een ambtenaar “gevraagd” c.q. opdracht gegeven wordt een bepaald (spoed)karwei af te maken waardoor hij later thuis is en het voorshands niet duidelijk is hoeveel tijd dit karwei in beslag zal nemen. In dergelijke gevallen mag het veelal reëel geacht worden dat een maaltijd van gemeentewege verstrekt c.q. vergoed wordt.
In gevallen waarin de ambtenaar de warme maaltijd gebruikt in het bijzijn van bestuurders en/of externe derden, is het niet reëel dat de ambtenaar zich beperkt tot een eenvoudige maaltijd, terwijl de bestuurders en/of externe derden een uitgebreidere maaltijd gebruiken.
In deze gevallen is het maximum vergoedingsbedrag alsdan niet van toepassing op de ambtenaar. Overigens mag een en ander niet leiden tot excessen en dient er altijd sprake te zijn van in redelijkheid gemaakte kosten, zulks ook met het oog op de fiscale aspecten.
Ingevolge het nieuwe belastingstelsel per 1 januari 2001 mogen maaltijden waarvan het zakelijk karakter van meer dan bijkomstig belang is, onbelast vergoed worden tot een maximum van 80 maaltijden per jaar (alle maaltijden dienen hierbij in aanmerking te worden genomen, dus ook bij dienstreizen, cursussen e.d.). Als algemene voorwaarde voor onbelaste vergoedingen/verstrekkingen geldt dat de vergoeding/verstrekking in redelijkheid wordt gegeven. Extremen mogen niet onbelast blijven.
Lid 1 geeft de gemeentesecretaris een aanvullende beslissingsbevoegdheid in onvoorziene of bijzondere situaties.
Op grond van lid 2 kan de regeling ook toegepast worden in met overwerk vergelijkbare situaties. Destijds is in het GO afgesproken dat de maaltijdvergoeding ook geldt voor het personeel van de afdeling bevolking dat in verband met de avondopenstelling een aanvang van de werktijd heeft van 12.00 uur en een eindtijd van 19.30 uur (met mogelijke uitloop tot 20.00 uur). Met toepassing van dit artikellid zal deze afspraak gestand worden gedaan.
Deze regeling treedt in de plaats van het besluit waarbij het voor het burgerlijk rijkspersoneel; geldende “Besluit maaltijdvergoeding bij overwerk” van overeenkomstige toepassing werd verklaard op het personeel in dienst van de gemeente Steenbergen. De nieuwe regeling is evenwel zoveel mogelijk afgestemd op deze rijksregeling.