Organisatie | Helmond |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel bescherming bomen in Helmond 2010 |
Citeertitel | Beleidsregel bescherming bomen in Helmond 2010 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | ruimtelijke ordening |
1e wijziging
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
11-12-2010 | 21-09-2013 | wijziging | 07-12-2010 Gemeenteblad, 2010, 110 | Collegebesluit, 2010, 1056262 | |
01-04-2010 | 11-12-2010 | nieuwe regeling | 19-01-2010 Gemeenteblad, 2010, 27 | Collegebesluit, 2010, 1055073 |
Burgemeester en wethouders hebben elementen (solitaire bomen, boomgroepen, bomenlanen, bomenrijen, houtwallen en gebieden) aangewezen waarvoor een kapverbod geldt.
Slechts in uiterste gevallen kan hiervan door B&W ontheffing worden verleend. De door B&W aangewezen elementen zijn opgenomen in de Bomencatalogus en op de Bomenkaart.
Deze elementen kunnen zowel in gemeentelijk bezit zijn als in bezit bij derden (bijv. particulier).
In de Bomencatalogus is per element een omschrijving en foto opgenomen.
Voor overige, niet beschermde, gemeentelijke bomen zijn regels opgesteld om eenduidige objectieve behandeling van vragen over en overlast van bomen mogelijk te maken. Daarbij worden boomwaarde en boombezwaren op basis van meetbare criteria afgewogen.
3 Aanwijzing van beschermde bomen
Op grond van artikel 4.3.2 tweede lid van de Algemene Plaatselijke Verordening 2009), hebben burgemeester en wethouders de volgende elementen aangewezen:
Betreft de conditie van de boom op basis van visuele beoordeling (conform Vitaliteitsklassering van Roloff), zoals hierna beschreven.
Sterk verminderd: De conditie is duidelijk verminderd. De fysiologische toestand van de boom is slecht, maar herstel van de boom is eventueel mogelijk. Bomen met een sterk verminderde conditie hebben weinig fijne vertwijging in de buitenkroon. Er kan redelijk veel dood hout in de kroon aanwezig zijn.
Slecht: De conditie en levensverwachting van de boom is minimaal. De mechanische en/of fysiologische toestand is zo slecht dat ‘herstel’ van de boom niet of nauwelijks mogelijk is.
Uitgangspunt is dat conditie beperkte invloed heeft op de beschermenswaardigheid van een boom en dat dode bomen niet beschermenswaardig zijn.
Betreft de bijzonderheid van de boomsoort.
Hierbij is gebruik gemaakt van de sortimentsklassering die in de Methode Raad (Nederlandse Vereniging van Beëdigd Taxateurs van Bomen, Richtlijnen 1998) wordt toegepast. Hierbij wordt het sortiment ingedeeld in 7 klassen (zie bijlage 1). Bepalend voor de sortimentsklassering zijn de groei- en ontwikkelingssnelheid en de teeltkosten van bomen. Naarmate bomen moeilijker te vermeerderen zijn en zich langzamer ontwikkelen komen zij in een hogere klasse.
Als de boom niet in de lijst voorkomt, wordt door een vakkundige een inschatting gemaakt die in verhouding is met de classificatie op de lijst.
Maatstaf voor de beoordeling van de zeldzaamheid is (een inschatting van) de frequentie van voorkomen binnen de gemeentegrenzen van de gemeente Helmond.
Hierbij gaat het om de boom in zijn gehele hoedanigheid: de combinatie van boomsoort, leeftijd, boomvorm.
Betreft de bijzonderheid van de boomvorm.
Hierbij wordt rekening gehouden met de natuurlijke habitus, bijzondere groeiwijzen en mate waarin menselijk ingrijpen de boom heeft gevormd of misvormd.
Uitgangspunt is dat de natuurlijke habitus of een bijzondere natuurlijke variatie (zoals meerstammigheid of een karakteristieke stambuiging) zeldzaam zijn en daardoor hogere waarde hebben dan bomen die door menselijk ingrijpen zijn gevormd.
Betreft de mate waarin de boom bepalend is voor het beeld van de openbare ruimte voor gebruikers daarvan. Hierbij is zowel het zomer- als het winterbeeld van belang.
Zeer beeldbepalend is een boom die op alle momenten van de dag en vanuit alle richtingen direct in het oog springt door zijn omvang en vorm. Meestal staat de boom vrij in de ruimte. Soms hangt de kroon over de gebruiksruimte, zodat je er onderdoor komt en de boom ‘beleeft’. De boom is kenmerkend voor de plek; die plek zou totaal veranderen als de boom er niet meer zou zijn.
Burgemeester en wethouders kunnen, na zorgvuldige integrale afweging, ontheffing verlenen van het kapverbod indien:
of voor zwaarwegende overlast veroorzaakt die redelijkerwijs niet anders te verhelpen is dan door rooien van de boom. Onder zwaarwegende overlast wordt verstaan:
A. bij individueel aangewezen beschermde bomen (puntelementen):
1. gevaar door boomwortels aan verharding, riolering of een gebouw, niet zijnde een tuinmuur, als de schade in redelijkheid niet te vergoeden is.
B. bij beschermde boomstructuren en beschermde objecten (lijn- en vlakelementen):
of het vellen van de boom in een lijn- of vlakelement noodzakelijk is en het vellen niets afdoet aan de basis op grond waarvan het element is aangewezen. In een vlakelement of een lijnelement kan een andere reden, dan de in a., b. of d. van de ontheffingscriteria genoemde, aanleiding zijn om een boom te rooien. Wanneer het rooien de kwaliteit van het gebied of de bomenrij niet aantast kan een ontheffing worden verleend, mits voldoende afgewogen.
of het vellen van de boom noodzakelijk wordt geacht voor een goede agrarische bedrijfsvoering;
In 1999 heeft de gemeente Helmond met de Zuidelijke Land- en Tuinbouworganisatie (ZLTO) een convenant afgesloten om voor de periode 1999 en 2000 het realiseren van landschappelijke erfbeplantingen te stimuleren. De gemeente heeft daarbij afgesproken om haar regelgeving zodanig in te richten dat deze investering in het landschap niet leidt tot onaanvaardbare belemmeringen in de agrarische bedrijfsvoering. Slechts voor het
kappen van houtopstanden die in het kader van dit convenant zijn aangeplant en vallen binnen de door burgemeesters en wethouders aangewezen vlakelementen, lijnelementen en puntelementen zal de gemeente ontheffing verlenen indien het vellen nodig is voor een goede bedrijfsvoering in de agrarische sector.
of bij afweging van alle betrokken belangen het algemeen belang prevaleert;
Als algemeen belang worden aangemerkt maatschappelijke, economische en milieuhygiënische belangen op wijk- of stadsniveau. Ook stedelijke vernieuwing wordt aangemerkt als algemeen belang. Hierbij geldt wel dat (beschermwaardige) bomen ingepast dienen te worden. Indien dit niet (geheel) lukt, kan slechts goed gemotiveerd worden afgeweken.
6 Overlastbeleid niet beschermde gemeentelijke bomen
Bij de aanpak van overlast door gemeentelijke bomen wordt terughoudend omgegaan met kap. Eerst wordt geprobeerd met opruimen en schoonmaken, snoei en herinrichting de overlast terug te dringen. Als dit niet voldoende resultaat heeft wordt kap, bij voorkeur met herplant, overwogen in de volgende situaties:
Voor ontheffingsverzoeken die zijn ingediend op het moment van inwerkingtreding van de Beleidsregel bescherming bomen in Helmond 2010 geldt de Beleidsregel bewaren houtopstanden Helmond 2008.
Voor ontheffingsverzoeken die zijn ingediend op het moment van inwerkingtreding van deze 1e wijziging van de Beleidsregel bescherming bomen in Helmond 2010 geldt de eerder op 19 januari 2010 (Gemeenteblad, 2010/27) vastgestelde Beleidsregel bescherming bomen in Helmond 2010.
Besloten in de vergadering van 19 januari 2010
Burgemeester en wethouders van Helmond
De burgemeester, De secretaris,
Drs. A.A.M. Jacobs. Dhr. A.A.M. Marneffe R.A.
Bekend gemaakt op:
31 maart 2010
De gemeentesecretaris,
Dhr. A.A.M. Marneffe R.A.