Organisatie | Amsterdam |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Uitwerkingsbesluit kunst en cultuur stadsdeel Oost 2025 |
Citeertitel | Uitwerkingsbesluit kunst en cultuur stadsdeel Oost 2025 |
Vastgesteld door | gemandateerde functionaris |
Onderwerp | algemeen |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt het Uitwerkingsbesluit kunst en cultuur stadsdeel Oost 2024.
Verordening op de stadsdelen en het stadsgebied Amsterdam 2022
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
17-08-2024 | 01-07-2024 | nieuwe regeling | 09-07-2024 |
Het dagelijks bestuur van het stadsdeel Oost van Amsterdam,
gelet op onderdeel W.2 van het Bevoegdhedenregister behorende bij de Verordening op de stadsdelen en het stadsgebied Amsterdam 2022 en artikel 5 van de subsidieregeling gebiedsgebonden kunst- en cultuuractiviteiten 2025-2028,
In dit Uitwerkingsbesluit is vastgelegd hoe de subsidieregeling gebiedsgebonden kunst- en cultuuractiviteiten wordt toegepast in relatie tot de Hoofdlijnen kunst en cultuur 2025-2028, de gebiedsagenda’s en/of gebiedsplannen. Het dagelijks bestuur bepaalt, met inachtneming van de voorschriften zoals opgenomen in bovengenoemde subsidieregeling, per soort activiteit de wijze waarop de subsidie wordt verleend (onderdeel IV).
Stadsdeel Oost profileert zich als het stadsdeel van de makers: veel kunstenaars werken en/of wonen in dit deel van de stad. Er bevinden zich meer dan 500 ateliers in Oost. De culturele rijkdom van ons stadsdeel willen we koesteren en vergroten, waarbij we volop ruimte bieden aan experiment en innovatie. Betaalbare ruimte voor culturele instellingen en kunstenaars blijft een aandachtspunt.
Stadsdeel Oost wil ontmoeting en samenwerking in de culturele sector stimuleren en dialoog en cohesie in de wijken bevorderen. We streven een divers en hoogstaand kunst- en cultuuraanbod na, waarin bewoners van diverse achtergronden en leeftijden in alle wijken actief en/of passief kunnen participeren. We willen het kunst- en cultuuraanbod beter voor het voetlicht brengen, zodat zoveel mogelijk mensen ervan kunnen genieten. Met name nieuwbouwwijken als het Amstelkwartier, IJburg en Zeeburgereiland vragen met de groei van het aantal inwoners om meer podia, tentoonstellingsruimtes, broedplaatsen, culturele en creatieve plekken. Maar ook in de bestaande wijken, waar relatief weinig culturele voorzieningen zijn, is uitbreiding gewenst. In deze nieuwbouwwijken is bovendien extra behoefte aan kunst in de openbare ruimte; deze draagt bij aan ontmoeting, dialoog en identiteit. Aan deze behoefte willen we voldoen. Daarnaast willen we het publiek middels wandel- en fietsroutes nader kennis laten maken met onze collectie buitenkunst.
Kunst in de openbare ruimte is een belangrijk onderdeel van de culturele rijkdom van Oost. Het betreft hier een voor iedereen direct zichtbare collectie van ca. 300 kunstwerken. Hieronder bevinden zich kunstwerken van nationaal belang, zoals het Slavernijmonument in het Oosterpark, blikvangers als het beeld van Wibaut op de kop van de Wibautstraat, en verborgen parels als De Ontmoeting van Maria Barnas in het Diemerpark.
Binnen het stedelijk programma Welzijn op Recept zetten we extra in op het kunstarrangement, waarin de mogelijkheden van kunst en cultuur in relatie tot zorg en welzijn worden benut. O.a. huisartsen kunnen mensen met psychische klachten verwijzen naar culturele activiteiten. Deelname aan en reflecteren op kunst draagt volgens medici bij aan het welbevinden en mogelijk ook aan het verminderen van psychische klachten.
Het karakter van stadsdeel Oost wordt medebepaald door zijn complexe geschiedenis en geografische uitgestrektheid. En het Stadsdeel is nog steeds groeiende met nieuwbouwgebieden zoals IJburg en Amstelkwartier. In het stadsdeel is veel hedendaagse architectuur te genieten zoals het Sluishuis en De Warren. Daarnaast is er veel erfgoed. Voorbeelden daarvan zijn rijksmonumenten als De Nieuwe Ooster, het Witsenhuis, Huize Frankendael en het Lloyd Hotel.
In de nieuwe buurten is, zoals gezegd, het niveau van de culturele voorzieningen en netwerken nog niet op het juiste niveau. We zetten daarom in op de ontwikkeling van meer en betere culturele voorzieningen en netwerken. Het stadsdeel heeft aandacht voor diversiteit, verschillende doelgroepen en samenstellingen van buurten en streeft ernaar het culturele aanbod hierop aan te laten sluiten.
Voor eenmalige en boekjaarsubsidies is in 2025 €290.978 beschikbaar. Dit onder voorbehoud van de mogelijke toevoeging van nominale compensatie.
Een cultureel festival is in de definitie van het stadsdeel een reeks van muziek-, toneel- of andere kunst- en cultuuruitvoeringen in een bepaald verband, met een beperkte tijdsduur van een of meerdere dagen en zonder winstoogmerk. Evenementen waarbij het niet primair gaat om het kunst- en cultuurgehalte van de reeks uitvoeringen zijn volgens deze definitie geen culturele festivals en zijn daarom niet subsidiabel.
Aldus vastgesteld in de vergadering van 9 juli 2024.
De voorzitter
Carolien de Heer
De secretaris
Karima Arichi
Het Uitwerkingsbesluit kunst en cultuur dient op grond van artikel 5, eerste lid van de subsidieregeling gebiedsgebonden kunst- en cultuuractiviteiten, voor 1 juli van elk jaar te worden vastgesteld door het dagelijks bestuur. Dit betekent dat voor elk stadsdeel een apart Uitwerkingsbesluit geldt. Een aantal variabele componenten van de stedelijke regeling gebiedsgebonden kunst- en cultuuractiviteiten wordt per stadsdeel ingevuld of gedefinieerd.
In onderdeel I van het Uitwerkingsbesluit wordt een korte beschrijving opgenomen van het kunst- en cultuurprofiel van het stadsdeel gerelateerd aan de gebiedsagenda’s en/of gebiedsplannen en binnen het kader van de Hoofdlijnen kunst en cultuur 2025-2028.
In onderdeel II neemt het dagelijks bestuur het subsidieplafond op. Het gaat daarbij om het bedrag dat in totaal beschikbaar is voor de uitvoering van deze subsidieregeling. Het subsidieplafond kan eventueel opgedeeld worden in deelplafonds. Hiermee krijgt het dagelijks bestuur instrumenten om per activiteit, soort subsidie of gebied een subsidie te weigeren, waardoor het beschikbare budget beter verdeeld kan worden over de gebieden en de activiteiten in het stadsdeel.
Gebaseerd op het kunst- en cultuurprofiel van het stadsdeel, volgt in onderdeel III een opsomming van de subsidiabele activiteiten (bijvoorbeeld (kleinschalige) festivals gericht op kunst en cultuur, atelierroutes, tijdelijk kunstproject, etc.). Een accurate omschrijving van de soort activiteiten geeft het stadsdeel handvatten om aanvragen die buiten de omschrijving vallen te weigeren op grond van de ASA 2023.
Van elke soort activiteit die voor subsidie in aanmerking komt, bepaalt het dagelijks bestuur in onderdeel IV van het uitwerkingsbesluit de kaders waarbinnen de subsidie wordt verleend. De onderdelen van de kaders die het dagelijks bestuur zelfstandig kan invullen dan wel definiëren zijn vastgelegd in artikel 5 lid 3 van de regeling. In het uitwerkingsbesluit is ruimte voor een uitgebreide toelichting.
Eenmalige en boekjaarsubsidies
Eenmalige subsidies worden afgegeven voor activiteiten die van bepaalde duur zijn en niet per se in één kalenderjaar gerealiseerd hoeven te worden. Boekjaarsubsidies worden afgegeven voor activiteiten van in beginsel onbepaalde duur, die per boekjaar aan een aanvrager worden verstrekt.
Uitwerking van de beoordelingscriteria uit artikel 7 lid 3 waaraan de adviescommissie en/of het Gebiedsteam de aanvragen toetst:
De Gebiedsteams, bestaande uit ambtenaren die voor het stadsdeel werken in de betreffende gebieden, adviseren op de punten 7.3 a, b en d van de subsidieregeling gebiedsgebonden kunst- en cultuuractiviteiten. De Cultuurcommissie adviseert over 7.3 a, b, c, d, e en f. De adviezen van de Gebiedsteams en de Cultuurcommissie worden vervolgens gebundeld aangeboden aan het dagelijks bestuur.