Organisatie | Alphen aan den Rijn |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Gewijzigde Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Hollands Midden |
Citeertitel | Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Hollands Midden |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Geen
Wet Veiligheidsregio's
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
08-10-2010 | 01-07-2010 | Onbekend | 11-02-2010 Onbekend | 2009 / 39968 |
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Veiligheidsregio Hollands Midden
De raden, colleges van burgemeester en wethouders en de burgemeesters van de gemeenten Alphen aan den Rijn, Bergambacht, Bodegraven, Boskoop, Gouda, Hillegom, Kaag en Braassem, Katwijk, Leiden, Leiderdorp, Lisse, Nederlek, Nieuwkoop, Noordwijk, Noordwijkerhout, Oegstgeest, Ouderkerk, Reeuwijk, Rijnwoude, Schoonhoven, Teylingen, Vlist, Voorschoten, Waddinxveen, Zoeterwoude en Zuidplas, ieder voor zover het hun bevoegdheid betreft,
Gelet op de Wet Gemeenschappelijke regelingen, de Gemeentewet en de Wet Veiligheidsregio’s,
dat de invoering van de Wet Veiligheidsregio’s van invloed is op de organisatie, taken en bevoegdheden van de huidige samenwerking in de Veiligheidsregio Hollands Midden,
dat de gemeentebesturen, met uitzondering van het gemeentebestuur van Katwijk, hebben besloten om per 1 januari 2010 de gemeentelijke brandweerzorg te regionaliseren,
dat deze ontwikkelingen de kwaliteit, continuïteit en effectiviteit van de betrokken veiligheidspartners helpen te vergroten, zodat de noodzakelijke kwaliteit van crisisbeheersing en rampenbestrijding kan worden gegarandeerd,
dat de bestuurlijke inrichting van de Veiligheidsregio het mogelijk maakt dat de gemeentebesturen hun kaderstellende verantwoordelijkheid niet alleen voor het integrale lokale veiligheidsbeleid maar ook het regionaal gecoördineerde veiligheidsbeleid blijvend kunnen uitoefenen,
dat het bovenstaande leidt tot de noodzaak om de gemeenschappelijke regeling Regionale Brandweer en GHOR Hollands Midden te wijzigen;
dat de gemeenschappelijke regeling Regionale Brandweer en GHOR Hollands midden wordt gewijzigd en komt te luiden als volgt: de gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Hollands Midden.
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Waar in deze regeling artikelen van de Gemeentewet of van enige andere wet of wettelijke regeling van overeenkomstige toepassing worden verklaard, komen in die artikelen in de plaats van de gemeente, de raad, het college en de burgemeester onderscheidenlijk respectievelijk de Veiligheidsregio, het algemeen bestuur, het dagelijks bestuur en de voorzitter.
Hoofdstuk 2 Belangen, taken en bevoegdheden
De Veiligheidsregio behartigt de gemeenschappelijke belangen van de deelnemende gemeenten op de volgende terreinen:
Artikel 5 Taken en bevoegdheden
Ter behartiging van de in artikel 4 genoemde gemeenschappelijke belangen is de Veiligheidsregio belast van de uitvoering van de volgende taken en bevoegdheden:
Artikel 6 Overige bevoegdheden en plichten
Waar in wettelijke regelingen, op grond waarvan de taken aan de Veiligheidsregio zijn overgedragen, bevoegdheden van regeling en bestuur zijn toegekend aan de gemeente, de gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester, of plichten zijn opgelegd, komen die bevoegdheden toe en rusten die plichten op onderscheidenlijk de Veiligheidsregio, het algemeen bestuur, het dagelijks bestuur en de voorzitter, tenzij de wettelijke regelingen anders bepalen een en ander behoudens hetgeen bepaald is in artikel 30, eerste lid, van de Wet gemeenschappelijke regelingen.
Hoofdstuk 3 Het algemeen bestuur
De hoofdofficier van justitie, de korpschef van politie en de voorzitter van het waterschap binnen welks grondgebied de Veiligheidsregio is gelegen, worden uitgenodigd deel te nemen aan de vergadering van het algemeen bestuur. De voorzitters van de betrokken waterschappen bepalen onderling wie er deelneemt aan de vergadering.
Het crisisplan omvat een beschrijving van de organisatie, verantwoordelijkheden, de taken en bevoegdheden met betrekking tot de maatregelen en voorzieningen die de gemeenten treffen inzake de rampenbestrijding en de crisisbeheersing, alsmede van de afspraken die zijn gemaakt met andere bij mogelijke rampen en crises betrokken partijen.
Hoofdstuk 4 Het dagelijks bestuur
De hoofdofficier van justitie, de korpschef van politie en de voorzitter van het waterschap binnen welks grondgebied de Veiligheidsregio is gelegen worden uitgenodigd deel te nemen van de vergadering van het dagelijks bestuur. De voorzitters van de betrokken waterschappen bepalen onderling wie er deelneemt aan de vergadering.
Artikel 25 Rol voorzitter bij bovenlokale rampen en crises
Ingeval van een ramp of crisis van meer dan plaatselijke betekenis, of van ernstige vrees voor het ontstaan daarvan, is de voorzitter ten behoeve van de rampenbestrijding en crisisbeheersing in de betrokken gemeenten bij uitsluiting bevoegd toepassing te geven aan de artikelen 4, 5, 6 en 7 van de Wet Veiligheidsregio’s,aan artikel 12, 15 eerste lid, 54 eerste lid, 57 eerste lid en 60b eerste l i d van de Politiewet 1993, en aan de artikelen 172 tot en met 177 van de Gemeentewet, met uitzondering van artikel 176, derde tot en met zesde lid.
De voorzitter roept een regionaal beleidsteam bijeen, dat bestaat uit de burgemeesters van de gemeenten die betrokken zijn of dreigen te worden bij de ramp of crisis, alsmede uit de hoofdofficier van justitie. De voorzitter van elk direct betrokken waterschap wordt uitgenodigd deel uit te maken van het beleidsteam.
De voorzitter wijst een regionaal operationeel leider aan, die is belast met de leiding van een regionaal operationeel team. De regionaal operationeel leider neemt deel aan de vergaderingen van het regionaal beleidsteam. De voorzitter nodigt voorts de overige functionarissen wier aanwezigheid in verband met de omstandigheden van belang is, uit deel te nemen aan de vergaderingen.
Tenzij de vereiste spoed zich daartegen verzet, neemt de voorzitter geen besluiten met toepassing van de in het eerste lid genoemde artikelen dan nadat hij het regionaal beleidsteam daarover heeft geraadpleegd. Een burgemeester kan in het regionaal beleidsteam schriftelijk bezwaar doen aantekenen, indien hij van mening is dat een voorgenomen besluit van het regionaal beleidsteam het belang van zijn gemeente onevenredig schaadt .
Artikel 26 Verantwoording aan de gemeenteraad
De voorzitter brengt na afloop van een ramp of crisis van meer dan plaatselijke betekenis, in overeenstemming met de burgemeesters die deel uitmaakten van het regionaal beleidsteam, schriftelijk verslag uit aan de gemeenteraden van de getroffen gemeenten over het verloop van de gebeurtenissen en de besluiten die het regionaal beleidsteam heeft genomen. Hij vermeldt daarbij of een burgemeester gebruik heeft gemaakt van de bevoegdheid schriftelijk bezwaar aan te tekenen.
De voorzitter verstrekt in een gemeenteraad mondelinge inlichtingen over de besluiten, bedoeld in het eerste lid, indien de desbetreffende gemeenteraad daarom verzoekt. De gemeenteraad zendt een afschrift van het verzoek en van de in het eerste en tweede lid bedoelde stukken aan de commissaris van de koningin.
Hoofdstuk 7 De ambtelijke organisatie
Het algemeen bestuur regelt overeenkomstig het bepaalde in de artikelen 125 en 134 van de Ambtenarenwet 1929 de rechtspositie van de medewerkers van het openbaar lichaam die ambtenaar zijn, alsmede van de medewerkers van het openbaar lichaam die werkzaam zijn op grond van een arbeidsovereenkomst naar burgerlijk recht.
Hoofdstuk 8 De regionale brandweer
De regionale brandweer voert tevens werkzaamheden uit in het verlengde van de in het eerste en tweede lid genoemde wettelijke taken, voor zover die niet ten koste gaat van de uitoefening van deze taken. Voor deze dienstverlening zijn rechten verschuldigd, conform de legesverordening, tenzij het algemeen bestuur besluit een privaatrechtelijke overeenkomst aan te gaan.
Artikel 32 Behoud gemeentelijke brandweer
Het betreffende lid van het algemeen bestuur van een gemeente als bedoeld in het eerste lid onthoudt zich van stemming in het algemeen bestuur over zaken die betrekking hebben op de uitvoering van de taken als bedoeld in artikel 30 eerste lid aanhef en onder a. en b. door de Veiligheidsregio voor de overige gemeenten.
Indien het betreffende lid van het algemeen bestuur als bedoeld in het tweede lid tevens lid is van het dagelijks bestuur, onthoudt het lid zich van stemming in het dagelijks bestuur over zaken die betrekking hebben op de uitvoering van de taken als bedoeld in artikel 30 eerste lid aanhef en onder a. en b. door de Veiligheidsregio voor de overige gemeenten.
Indien de betreffende gemeente uitvoering, ondersteuning dan wel bijstand wenst door de Veiligheidsregio op de taken of delen hiervan zoals genoemd in het eerste lid, zal deze uitvoering, ondersteuning dan wel bijstand plaatsvinden tegen een door het algemeen bestuur vast te stellen tarief en op basis van een daartoe apart gesloten overeenkomst.
Indien de betreffende gemeente besluit de uitvoering van de taken of delen hiervan zoals genoemd in het eerste lid, over te dragen aan de Veiligheidsregio, bepaalt het algemeen bestuur de voorwaarden waaronder dit gebeurt. Onderdeel van het besluit van het algemeen bestuur is in ieder geval een financiële paragraaf.
In afwijking van het eerste lid geldt deze aanwijzingsbevoegdheid niet voor een inrichting die gelegen is op of deel uitmaakt van een terrein dat bij de krijgsmacht in gebruik is, voor zover er gegevens in het geding zijn waarvan de geheimhouding door het belang van de veiligheid van de Staat is geboden.
Met de in de regio Hollands Midden werkzame instellingen, zorgaanbieders, ambulancevervoerders en diensten als bedoeld in de Wet toelating zorginstellingen en de Wet op de beroepen in de individuele gezondheidszorg, worden door het algemeen bestuur schriftelijke afspraken gemaakt over de inzet van deze instellingen, zorgaanbieders, ambulancevervoerders en diensten bij de uitvoering van hun taak en de voorbereiding daarop.
Hoofdstuk 10 De gemeenschappelijke meldkamer
Artikel 37 Taak gemeenschappelijke meldkamer
De gemeenschappelijke meldkamer is ingesteld en wordt in stand gehouden ten behoeve van de brandweertaak, de geneeskundige hulpverlening, het ambulancevervoer en de politietaak, met dien verstande dat het regionaal college van het regionaal politiekorps Hollands Midden zorg draagt voor het in stand houden van de meldkamer politie, als onderdeel van de gemeenschappelijke meldkamer.
De gemeenschappelijke meldkamer is belast met het ontvangen, registreren en beoordelen van alle acute hulpaanvragen ten behoeve van de brandweer, de geneeskundige hulpverlening, het ambulancevervoer en de politie, het bieden van een adequaat hulpaanbod, en het begeleiden en coördineren van de hulpdiensten.
Artikel 39 Convenant met de politie
Het algemeen bestuur, het regionaal college van het regionaal politiekorps Hollands Midden en de minister sluiten een convenant met betrekking tot de meldkamerfunctie waarin in ieder geval afspraken zijn gemaakt over de locatie, het beleid en beheer, de financiën, de prestaties, de ondersteunende systemen en de samenwerking van politie met brandweer, geneeskundige hulpverlening en ambulancevervoer in de meldkamer.
Hoofdstuk 12 De veiligheidsdirectie
Artikel 43 Taken van de veiligheidsdirectie
De veiligheidsdirectie is belast met de multidisciplinaire afstemming en coördinatie van de voorbereiding op de rampenbestrijding en crisisbeheersing, bereidt de vergaderingen van het dagelijks bestuur op deze onderwerpen voor en fungeert als primair adviesorgaan van het algemeen bestuur dienaangaande.
Hoofdstuk 15 Financiële bepalingen
Het algemeen bestuur stelt bij verordening de uitgangspunten voor het financiële beleid, alsmede de regels voor het financiële beheer en voor de inrichting van de financiële organisatie vast, hierna te noemen de financiële verordening. In deze verordening wordt benoemd welke programma’s worden gevoerd. Op deze regels is artikel 212 van de Gemeentewet van overeenkomstige toepassing.
Artikel 48 Begrotingsprocedure
De raden van de deelnemende gemeenten kunnen binnen zes weken na toezending bij het dagelijks bestuur hun zienswijze over de ontwerpbegroting naar voren brengen. Het dagelijks bestuur voegt de commentaren, waarin deze zienswijzen zijn vervat, bij de ontwerpbegroting, zoals deze aan het algemeen bestuur wordt aangeboden.
Artikel 49 Bijdragen van het Rijk en de gemeenten
De Veiligheidsregio kent twee typen gemeentelijke bijdragen. Een bijdrage voor de taken als beschreven in artikel 30 eerste lid aanhef en onder a. en b. En een bijdrage voor de overige taken van de Veiligheidsregio. De eerste bijdrage is niet van toepassing voor een gemeente die de taken als beschreven in artikel 30 eerste lid aanhef en onder a. en b. niet laat uitvoeren door de Veiligheidsregio, maar door een eigen gemeentelijke brandweer. De tweede bijdrage geldt voor alle gemeenten als beschreven in artikel 2 derde lid.
Binnen drie jaar na de regionalisering van de gemeentelijke brandweerkorpsen zal een evaluatie van de financiële verdeelsleutel plaatsvinden. Het algemeen bestuur zal hiertoe voorstellen aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten voorleggen. Onderdeel van deze evaluatie is in ieder geval een onderzoek naar de mogelijkheden om de gemeentelijke bijdrage te dekken uit de uitkering voor de brandweerzorg van het Gemeentefonds (Cebeon).
De gemeenten die de gemeentelijke brandweerkorpsen hebben geregionaliseerd blijven verantwoordelijk voor de door hen ten tijde van de instelling van de geregionaliseerde brandweer verstrekte feitelijke gegevens, financiële opstellingen, personeelsgegevens of anderszins. Ingeval blijkt dat sprake is van onverwachte gebreken of andere tekortkomingen in het kader van huisvesting, materiaal, materieel, personeel of anderszins, zullen de hieraan verbonden kosten voor rekening komen van de betreffende gemeente waar dit betrekking op heeft.
Het dagelijks bestuur biedt het jaarbericht over het afgelopen jaar, onder toevoeging van een verslag van het onderzoek naar de deugdelijkheid van het jaarbericht en van hetgeen het dagelijks bestuur te zijner verantwoording dienstig acht, met alle bijbehorende bescheiden jaarlijks voor 1 juni ter vaststelling aan het algemeen bestuur aan.
Artikel 51 Waarborg / Garantstelling
De aan deze regeling deelnemende gemeenten waarborgen dan wel stellen zich garant tegen de Veiligheidsregio voor betaling van rente en aflossing van door de Veiligheidsregio aangegane leningen en voor dekking van eventuele exploitatie- of begrotingstekorten van de Veiligheidsregio. Een en ander vindt plaats binnen de door het algemeen bestuur vastgestelde kaders en procedures.
Hoofdstuk 17 Toetreding, uittreding, wijzigingen en opheffing
Artikel 30 eerste lid aanhef en onder a. en b. treedt in werking op een door het dagelijks bestuur te bepalen datum en kan per gemeente verschillen.
De regeling wordt aangehaald als ‘Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Hollands Midden’.
Aldus besloten door de raad van de gemeente …. op …..
De secretaris, De burgemeester,
Aldus besloten door het college van burgemeester en wethouders
De secretaris, De burgemeester,
Aldus besloten door de burgemeester van de gemeente …. op ….