Organisatie | Lelystad |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beheerregeling gemeentelijke basisregistratie personen gemeente Lelystad |
Citeertitel | Beheerregeling BRP 2010 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de op 18 September 2007 vastgestelde GBA-beheerregeling Lelystad 2007.
1.Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
16-12-2010 | 08-10-2014 | nieuwe regeling | 21-09-2010 Flevopost, 15-12-2010 | nr. B10-06390 |
Hoofdstuk 1 ALGEMENE BEPALINGEN
de Wet: de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (Stb. 1994, 494);
het besluit: het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;
verantwoordelijke: het college van burgemeester en wethouders dat via de Wet is aangewezen als verantwoordelijke;
basisadministratie: de geautomatiseerde administratie van persoonsgegevens over de bevolking
van de gemeente Lelystad als bedoeld in artikel 2 van de Wet;
basisregistratie personen: de basisadministratie aangevuld met de geautomatiseerde administratie van persoonsgegevens over personen die niet behoren tot de bevolking van de gemeente Lelystad;
Systematische verkrijging: de spontane verstrekking van mutaties op gegevens, hetzij
elektronisch hetzij op papier (mutatieberichtgeving).
ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de Wet in de basisadministratie is opgenomen;
GBA-V: de verstrekkingsvoorziening als bedoeld in artikel 66a van het besluit;
autorisatiebesluit: een besluit als bedoeld in artikel 91, eerste lid, van de Wet betreffende de
systematische verstrekking van persoonsgegevens uit de GBA-V of uit de basisadministraties van andere gemeenten;
beheerder: de functionaris die namens de verantwoordelijke is belast met de dagelijkse zorg voor de basisregistratie personen en het beheer van het autorisatiebesluit;
informatiebeheer: het geheel van activiteiten gericht op beleidsvoorbereiding ter zake de
basisregistratie personen, de ontwikkeling van kwaliteitsprocedures, beveiligingsprocedures,
verstrekking- en privacyprocedures, alsmede de coördinatie bij de uitvoering van deze procedures;
Informatiebeveiligingsplan: Stelsel van procedures en maatregelen voor de dagelijkse praktijk
random de GBA en waardedocumenten;
beveiligingsbeheer: het geheel van activiteiten gericht op het toezicht op de naleving van de
maatregelen en procedures die voortkomen uit het Informatiebeveiligingsplan;
gegevensbeheer: het geheel van activiteiten gericht op de inhoudelijke kwaliteitszorg betreffende
het gegevens verzamelen, de gegevensverwerking en de informatievoorziening;
systeembeheer: het geheel van activiteiten gericht op het onderhouden van de technische aspecten van het toepassingsysteem;
applicatiebeheer: het geheel van activiteiten gericht op het ondersteunen van het GBA-toepassingssysteem en de waarborging van continuïteit aan de gebruikerszijde van de informatievoorziening;
privacybeheer: het geheel van activiteiten gericht op de bescherming van de persoonlijke
levenssfeer bij het verzamelen en verwerken van persoonsgegevens in de basisregistratie personen en de informatievoorziening daaruit;
gegevensverwerking: het ontlenen van gegevens aan documenten en deze op een voorgeschreven wijze middels het daartoe bestemde toepassingssysteem opnemen in een gegevensbestand;
bewerker: degene die ten behoeve van de verantwoordelijke of beheerder persoonsgegevens
verwerkt, zonder aan zijn rechtstreeks gezag te zijn onderworpen, en die geen zeggenschap heeft over de verwerking.
GBA audit: Periodiek wordt de kwaliteit van gemeentelijke basisadministratie onderworpen aan een audit door een namens de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties aangewezen auditinstelling.
Uitwijk: het voortzetten van de dienstverlening anders dan op het eigen systeem of de eigen locatie.
Het afdelingshoofd Burgerzaken, Belastingen en Leerlingzaken is beheerder van de basisregistratie personen en van het autorisatiebesluit en in die hoedanigheid informatiebeheerder en privacybeheerder. Hij kan de taak van informatiebeheerder en privacybeheerder geheel of gedeeltelijk mandateren aan een of meer van zijn ondergeschikte ambtenaren.
beveiligingsfunctionaris. De beveiligingsfunctionaris is verantwoordelijk voor het toezicht op de
naleving van de maatregelen en procedures die voortkomen uit het Informatiebeveiligingsplan.
3.De beveiligingsfunctionaris rapporteert periodiek (minimaal eens per jaar) aan het directieteam en het college van burgemeester en wethouders.
Hoofdstuk 2 HET INFORMATIEBEHEER
De informatiebeheerder voorziet in:
a) een jaarlijkse planning van de beheeractiviteiten;
b) een jaarlijkse rapportage aan het college van burgemeester en wethouders over de bij a. bedoelde planning, waarbij tevens inzicht wordt gegeven in de kengetallen van de
bijhoudings- en beheerprocedures;
c) een jaarlijkse rapportage over de resultaten die voortvloeien uit de in artikel 12 bedoelde kwaliteitssteekproef;
d) administratieve beheerprocedures, voor zover hier niet door of bij de Wet in is voorzien;
e) periodiek overleg tussen hem en de op basis van deze regeling aangewezen beheerders;
f) richtlijnen voor de bijhouding van de basisregistratie personen.
De informatiebeheerder adviseert het college van burgemeester en wethouders, als de
verantwoordelijke van de basisregistratie personen, over de navolgende aspecten die voortvloeien uit deze basisregistratie te weten:
De informatiebeheerder beslist:
a) over de installatie van nieuwe of gewijzigde versies van het GBA-toepassingssysteem;
b) op verzoeken van binnengemeentelijke afnemers tot rechtstreekse toegang tot de
basisregistratie personen en de GBA-V;
c) op verzoeken van binnengemeentelijke afnemers en derden tot het verkrijgen van gegevens uit de basisregistratie personen;
d) op verzoeken van binnengemeentelijke afnemers tot het systematisch verkrijgen van
e) over het toekennen van autorisaties met betrekking tot het bepaalde in dit artikel, onder b, c en d.
De informatiebeheerder ziet er op toe dat:
a) de in deze regeling opgenomen bepalingen worden nageleefd;
b) de behandeling en afhandeling van verzoeken om gegevensverstrekking als genoemd in artikel 6 geschiedt volgens de bepalingen uit de Wet, de Verordening basisregistratie
personen Lelystad 2010 en de Wet bescherming persoonsgegevens;
c) de bij of krachtens de Wet opgelegde verplichtingen ten aanzien van inrichting en bijhouding, alsmede de beveiliging van de basisregistratie personen worden nageleefd;
d) alle in artikel 3, lid 1 genoemde functionarissen, alsmede de systeembeheerder op de hoogte zijn van de installatie van nieuwe of gewijzigde versies van het GBA-toepassingsysteem en van de gevolgen van deze installatie;
e) de beveiligingsvoorschriften die voortvloeien uit het Informatiebeveiligingsplan worden
Hoofdstuk 3 HET GEGEVENSBEHEER
1.De gegevensbeheerder is verantwoordelijk voor:
a) de juistheid, actualiteit en betrouwbaarheid van de gegevens die opgenomen zijn of worden in de basisadministratie;
b) het beheer van documentatie op het gebied van de Wet en overige regelgeving op het gebied van de basisadministratie;
c) de communicatie met de afnemers en andere houders van basisadministraties over
d) het verwerken van complexe mutaties en correcties met betrekking tot de basisadministratie;
e) het uitzetten van richtlijnen met betrekking tot het actualiseren en corrigeren van
persoonsgegevens in de basisadministratie.
2.De gegevensbeheerder beslist binnen 5 dagen op het in behandeling nemen van een melding van een afnemer die gerede twijfel heeft over de juistheid van een in de basisadministratie opgenomen (authentiek) gegeven en stelt de afnemer in kennis van deze beslissing.
De gegevensbeheerder is bevoegd, in overleg met de applicatiebeheerder, vanuit de in artikel 9
bedoelde verantwoordelijkheid de gegevensverwerkers aanwijzingen te geven inzake de opname en bijhouding van gegevens in de basisadministratie.
De systeembeheerder is verantwoordelijk voor het technisch onderhoud van het toepassingssysteem.
De systeembeheerder voorziet in:
a) de fysieke beveiliging van het toepassingssysteem;
b) een dagelijkse back-up die wordt ondergebracht in een daartoe uitgeruste en beveiligde ruimte op een andere locatie dan de ruimte waarin de GBA-apparatuur is opgesteld;
c) de technische installatie van gewijzigde of nieuwe versies van het toepassingssysteem;
d) de beschikbaarheid van het toepassingssysteem overeenkomstig hetgeen daarover intern en met derden is overeengekomen.
Hoofdstuk 5 HET APPLICATIEBEHEER
De applicatiebeheerder voorziet in:
a) een planning van periodieke gegevensverstrekkingen die op basis van het autorisatiebesluit worden gedaan;
b) de communicatie bij storingen in hard- en software;
c) een logboek waarin bijzondere gebeurtenissen worden bijgehouden;
d) de toekenning van de autorisatieniveaus voor actualiseringen aan de gegevensverwerkers, de gegevensbeheerder, de applicatiebeheerder en de informatiebeheerder op grond van een besluit van de informatiebeheerder;
e) het bijhouden van een verzameling van de autorisaties, die overeenkomstig artikel 6 door de informatiebeheerder zijn toegekend;
f) het testen en evalueren van nieuwe versies van het toepassingssysteem, alsmede het testen en evalueren van nieuwe apparatuur;
g) de beoordeling van de gevolgen van de installatie van nieuwe en/of gewijzigde versies van het toepassingssysteem;
h) het bijhouden van een verzameling van alle problemen en klachten, die bij het gebruik van het toepassingssysteem ontstaan;
i) een oplossing, eventueel door inschakeling van de systeembeheerder of een derde, voor de onder h genoemde problemen en klachten;
j) de voorlichting aan alle in artikel 3 genoemde functionarissen met betrekking tot de gevolgen van een nieuwe of gewijzigde versie van het toepassingssysteem;
k) de coördinatie van de werkzaamheden in geval van uitwijk in overleg met de
I) de vormgeving en inhoud van documenten, die rechtstreeks aan de basisregistratie personen worden ontleend;
m) de afhandeling van verzoeken omtrent managementgegevens;
n) een zo spoedig mogelijke oplossing in geval van storingen binnen het toepassingssysteem, zonodig door inschakeling van een derde.
De applicatiebeheerder is verantwoordelijk voor:
a) de ondersteuning bij het gebruik van het toepassingssysteem;
b) het tijdig opschonen van de relevante bestanden in de database;
c) de technische afhandeling van de periodieke gegevensverstrekking die plaatsvindt op basis van een autorisatiebesluit, alsmede de systematische gegevensverstrekking die plaatsvindt op basis van de door het college vastgestelde Privacyreglement basisregistratie personen Lelystad 2010;
d) het beheer van de tabellen van de basisregistratie personen;
De applicatiebeheerder is bevoegd:
a) gegevensverwerkers en het personeel van externe afdelingen/diensten die direct toegang hebben tot de basisregistratie personen aanwijzingen te geven over het gebruik van het toepassingssysteem;
b) over het gebruik van de basisregistratie personen gedragsregels op te stellen.
De applicatiebeheerder is verantwoordelijk voor de gehele of gedeeltelijke uitvoering van de
uitwijkprocessen zoals beschreven in de procedure uitwijk. De procedure uitwijk maakt onderdeel uit van het Informatiebeveiligingsplan.
De privacybeheerder is bevoegd:
a.op grond van het in artikel 24, sub b genoemde toezicht, alle gebruikers van het
toepassingssysteem aanwijzingen te geven;
b.ongevraagd advies uit te brengen over alle procedures en producten die betrekking hebben op de basisregistratie personen, waarbij de persoonlijke levenssfeer in het geding is.
Hoofdstuk 7 DE GEGEVENSVERWERKING
De gegevensverwerkers voorzien in:
een vervolginschrijving die leidt tot opname in de basisadministratie;
Hoofdstuk 8 HET BEVEILIGINGSBEHEER
De beveiligingsfunctionaris is verantwoordelijk voor het toezicht op de naleving van de beveiligingsmaatregelen en -procedures, zoals uitgewerkt in het Informatiebeveiligingsplan.
De beveiligingsfunctionaris is bevoegd om het management van de afdelingen Burgerzaken,
Belastingen en Leerlingzaken en Stadswinkel adviezen te geven ten aanzien van
beveiligingsvoorschriften, die voortvloeien uit het Informatiebeveiligingsplan.
De beveiligingsfunctionaris ziet er op toe dat:
a) beveiligingsvoorschriften die voortvloeien uit de Wet en het Informatiebeveiligingsplan worden
b) de in deze regeling opgenomen bepalingen inzake beveiliging worden nageleefd.
De in deze regeling opgenomen bepalingen gelden voor de basisregistratie personen als bedoeld in artikel 1 van de Verordening basisregistratie personen Lelystad 2010 alsmede voor de daarin
Bijlage 1: Aanwijzing van beheerfunctionarissen
Op grond van artikel 3, lid 1 van de Beheerregeling BRP 2010 zijn de navolgende
beheerfunctionarissen aangewezen:
Als gegevensbeheerders zijn aangewezen:
Vervanging vindt onderling plaats.
Als applicatiebeheerder is aangewezen de heer R.W. Linger, specialist F.
Zijn plaatsvervanger is de heer C. van Os, specialist F.
Belast met het berichtenverkeer zijn alle medewerkers van het cluster Burgerzaken.
Als gegevensverwerkers worden alle medewerkers van het cluster Burgerzaken en het team
Stadswinkel, Burgerzaken en Belastingen aangewezen.
Lelystad, ..............................
Het afdelingshoofd Burgerzaken, Belastingen en Leerlingzaken
Op grond van artikel 3, lid 2 van de Beheerregeling BRP 2010 zijn de navolgende
beheerfunctionarissen aangewezen:
Als systeembeheerder is aangewezen de heer A.C.H. ter Bruggen.
Als zijn plaatsvervanger is aangewezen de heer G. van Putte.
Lelystad, ...............................
De teamleider Informatie- en Communicatietechnologie van de afdeling Facilitaire Zaken