Organisatie | Diemen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuur gemeente Diemen |
Citeertitel | Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuur gemeente Diemen |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.
Deze regeling vervangt de Telecommunicatieverordening gemeente Diemen.
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
30-07-2024 | nieuwe regeling | 25-04-2024 |
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Deze verordening verstaat onder:
Aanwijzing: Voornemen van het college om aan de netbeheerder(s) bekend te maken dat ten gevolge van een werk van de gemeente Diemen netbeheerder(s) kabels en leidingen dienen te verleggen c.q. dat de netbeheerder de gelegenheid krijgt om op eigen kosten kabels en leidingen te vervangen of te verwijderen;
Kabels en leidingen: kabels en/ of leidingen als onderdeel van een net(werk), daaronder mede begrepen de daarmee verbonden transformator-, schakel-, verdeel- en onderstations en andere hulpmiddelen, behoudens voor zover deze verbindingen en hulpmiddelen liggen binnen de installatie van een producent of van een afnemer, en tevens omvattende lege buizen, ondergrondse ondersteuningswerken en beschermingswerken;
Werkzaamheden: handmatige en mechanische (graaf)werkzaamheden in openbare gronden in verband met de aanleg, instandhouding, verlegging en opruiming van kabels en leidingen en bijbehorende werken, daarnaast alle werkzaamheden die de Gemeente Diemen uit hoofde van haar functie als beheerder van openbare gronden in het kader van kabels en leidingen moet uitvoeren;
Deze verordening is van toepassing op de procedures en voorschriften voor het aanleggen, in stand houden, verleggen en opruimen van kabels en leidingen in, op of boven openbare gronden, voor zover de Gemeente Diemen deze gronden beheert, in bezit heeft dan wel daarover coördinatieverplichtingen heeft;
Indien de voorgenomen werkzaamheden onder artikel 5.5. van de Telecommunicatiewet van toepassing zijn, stelt de grondroerder, als de werkzaamheden mede betrekking hebben op gronden van (een) andere gedoogplichtige(n) dan de Gemeente Diemen, uiterlijk vier weken na indiening van de aanvraag, als bedoeld in het eerste lid, het college schriftelijk in kennis van de uitkomsten van het (voor)overleg / de instemming tussen de grondroerder en gedoogplichtige(n);
Van niet-ingrijpende werkzaamheden moet de grondroerder zeven (7) werkdagen voor de uitvoering daarvan schriftelijk bij het college melding doen. Op grond van de belangen, zoals genoemd in artikel 8, eerste lid van deze verordening, kan het college bepalen dat de realisatie van deze werkzaamheden op een later tijdstip moet plaatsvinden;
Bij spoedeisende werkzaamheden volstaat een melding voorafgaand aan de start van de werkzaamheden. Als een melding vooraf niet mogelijk is, moet de melding uiterlijk binnen één (1) werkdag na de start van de uitvoering gemotiveerd worden gedaan aan het college. Als achteraf blijkt dat de uitgevoerde werkzaamheden instemmingplichtig zijn, moet alsnog een aanvraag voor een vergunning worden ingediend bij het college;
Artikel 6 Aanvraag- en meldingsformulier
Een aanvraag om een vergunning en een melding voor niet-ingrijpende of spoedeisende werkzaamheden moet door middel van een daartoe door het college vastgesteld (digitaal) formulier online registratiesysteem worden ingediend respectievelijk gedaan.
In afwijking van het bepaalde in het eerste lid, houdt het college de beslissing aan, als in verband met de voorgenomen werkzaamheden een vergunning als bedoeld in de Woningwet, de Wet Milieubeheer of een omgevingsvergunning als bedoeld in de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht dan wel Omgevingswet is vereist, tenzij de beschikking op een aanvraag van genoemde vergunningen al is gegeven, en de in artikel 6:7 Algemene wet bestuursrecht genoemde termijn is verstreken zonder dat bezwaren zijn ingediend. Deze aanhouding eindigt na afloop van de bezwarentermijn, tenzij er bezwaren zijn ingediend en tevens is verzocht om een voorlopige voorziening; in dat geval eindigt de aanhouding met ingang van de dag nadat op dat verzoek is beslist;
Artikel 8 Voorschriften en/ of beperkingen
De grondroerder vergoedt aan de Gemeente Diemen de schade voortvloeiend uit de werkzaamheden. Het begrip schade wordt nader gedefinieerd in artikel 8 lid 6. De kosten inzake meldingen van grondroerders voor werkzaamheden binnen de gemeente, zoals voor de daaraan verbonden administratieve handelingen, de controle op de uitvoering van deze werken etc., worden door de gemeente eveneens aan de grondroerder doorberekend.
De grondroerder draagt de kosten voor het herstel, waarbij het voor het herbestraten gehanteerde uitgangspunt is dat het tarief dekkend is voor de kosten voor het herstellen van het werkelijk opgebroken en/of beschadigde straatwerk, gebaseerd op de dan geldende VNG Richtlijn ‘Tarieven (graaf)werkzaamheden telecom’ en de daarbij behorende ‘Tarieven (her)straatwerkzaamheden kabels- en/of leidingwerken’.
De herstelkosten om de openbare ruimte weer in de aangetroffen staat terug te brengen zijn daarin niet limitatief opgesomd, en gelden niet alleen voor telecomwerken maar tevens voor alle kosten verbonden aan (graaf)werken m.b.t. kabels en leidingen in de openbare ruimte. De berekening van de herstelkosten gebeurt op marktconforme wijze.
Daaronder vallen onder meer de volgende kostenbestanddelen (als voorbeeld maar niet beperkt tot), kosten voor:
Herstraten: deze werkzaamheden, waarvan de kosten door de grondroerder worden gedragen, worden in beginsel door de Gemeente uitgevoerd, met uitzondering van werkvakken kleiner dan 10m1 of 10m2, die door de grondroerder zelf opnieuw worden bestraat. Voor deze door de grondroerder zelf uitgevoerde werken geldt een garantietermijn van 6 maanden. De grens van 10m1 / 10m2 is de grens waarbij herbestratingswerkzaamheden vergunningplichtig worden.
Het college kan afwijkende tarieven vaststellen (zie ook art. 24: hardheidsclausule).
De kosten ten gevolge van vertragingsschade kunnen op de veroorzaker verhaald worden als deze verwijtbaar het gevolg zijn van afwijkingen van de met hem afgesproken planning, werkvolgorde of uitvoeringswijze.
Schade aan bijbehorende werken, bijzondere objecten
Voor de doorberekening van schade aan als bijvoorbeeld groenvoorzieningen, bruggen, walmuren, en trambanen is geen overeengekomen berekeningssystematiek van standaardtarieven voorhanden. De doorberekening van de aan de grondroerder te rekenen kosten (1 - 6) geschiedt op basis van werkelijke kosten (7).
Artikel 9 (Mede)gebruik van voorzieningen en vooroverleg
Een grondroerder moet op verzoek van het college bij de aanleg van kabels en leidingen in openbare gronden zoveel mogelijk (mede) gebruik maken van bestaande, hetzij door overige netbeheerders dan wel door of in opdracht van het college aangelegde, voorzieningen. Dit geldt alleen als dit technisch haalbaar is en medegebruik geen belemmering vormt voor de veiligheid, toegankelijkheid en leveringszekerheid;
Het vooroverleg als bedoeld in artikel 5, tweede lid van deze verordening, dan wel een door het college geïnitieerd overleg naar aanleiding van een aanvraag als bedoeld in artikel 5, eerste lid van deze verordening, is er mede op gericht te bepalen of en zo ja langs welke delen van het tracé gebruik kan worden gemaakt van bestaande voorzieningen als bedoeld in het eerste lid;
Artikel 10 Aanwijzing tot het nemen van maatregelen
Wanneer ten gevolge van een werk van de Gemeente Diemen kabels en leidingen dienen te worden verlegd, maakt het college dit voornemen bekend middels een schriftelijke mededeling aan de netbeheerder. In de mededeling is een omschrijving van de werkzaamheden opgenomen met vermelding van de noodzakelijk te nemen maatregelen ten aanzien van kabels en leidingen.
Op het nemen van maatregelen ten aanzien van kabels en leidingen, die niet vallen onder het eerste lid, op verzoek van de Gemeente Diemen, is de beleidsregel ‘Nadeelcompensatie kabels en leidingen gemeente Diemen’ van toepassing, tenzij en voor zover andersluidende afspraken zijn overeengekomen tussen partijen.
Als ten gevolge van werkzaamheden, niet zijnde gemeentelijke werkzaamheden, verlegging, wijziging of verwijdering van enig eigendom van de Gemeente Diemen noodzakelijk is dan wel ten behoeve van werkzaamheden speciale voorzieningen moeten worden getroffen, komen de kosten ervan voor rekening van de opdrachtgever, tenzij er redelijkerwijs aanleiding bestaat om de kosten over meerdere partijen te verdelen dan wel om geen kosten in rekening te brengen.
Het college kan van de grondroerder verlangen dat het aanvragen van een vergunning en het verstrekken van gegevens in digitale vorm geschiedt.
Artikel 18 Toezicht en handhaving
Met het toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens deze verordening zijn belast de bij besluit van het college aangewezen personen.
Artikel 20 Stilleggen werkzaamheden
Het college is bevoegd de werkzaamheden stil te leggen, als wordt gewerkt:
Het college kan op grond van afweging van de te behartigen belangen en met inachtneming van de redelijkheid en billijkheid in incidentele en te motiveren gevallen afwijken van de bepalingen in deze verordening of deze buiten toepassing laten.
De aanwezigheid van kabels en leidingen in of op openbare gronden, voor zover deze zijn aangevraagd of gemeld en aangelegd met toepassing van verleende vergunningen en/of op basis van andere aantoonbare en gelegaliseerde afspraken met de Gemeente Diemen, zoals die golden tot de inwerkingtreding van deze verordening, wordt met ingang van de datum van inwerkingtreding van deze verordening beheerst door de regels van deze verordening.
Artikel 23: Intrekking telecommunicatieverordening
De Telecommunicatieverordening gemeente Diemen, vastgesteld in de vergadering van de Raad van de gemeente Diemen van 22 juni 1999 wordt ingetrokken.
Aldus besloten in zijn openbare vergadering van 25 april 2024.
DE RAAD VOORNOEMD,
de griffier,
de voorzitter,
Voornaamste doel van de Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuren (AVOI) is de realisatie van één uniform regime voor al het werk in openbare gronden om de gewenste gemeentelijke regierol zo optimaal mogelijk te kunnen invullen. Beleidsmatig, procesmatig en praktisch wordt voorzien in lokaal beleid voor ordening van de openbare ondergrond en gelijke behandeling van partijen.
De AVOI geeft tevens invulling aan de wettelijke plicht voor de Gemeente Diemen om een Telecommunicatieverordening op te stellen. De AVOI is niet alleen van toepassing op de netten van telecombedrijven, maar ook op de netten van nutsbedrijven. De bestaande Telecommunicatieverordening van de Gemeente Diemen vervalt gelijktijdig met de inwerkingtreding van deze AVOI, zodat er per saldo geen verordening, en dus niet meer regelgeving, bijkomt.
De AVOI reguleert de werkzaamheden in openbare gronden, waarbij de wegverharding (ook bermen, plantsoenen e.d.) wordt opgebroken voor telecommunicatienetwerken of netwerken voor nutsvoorzieningen die (deels) bestaan uit kabels en leidingen. Ook objecten die nodig zijn voor deze werkzaamheden vallen onder de reikwijdte van de AVOI. De Algemene Plaatselijke Verordening (APV) blijft net als voorheen het vangnet voor andere werkzaamheden en objecten in de openbare ruimte.
De verordening heeft als doel de regie en coördinatie te regelen met betrekking tot kabels en leidingen van derden die in door de Gemeente Diemen beheerde grond willen werken.
Voor de kabels en leidingen van de Gemeente Diemen zelf, zoals de riolering, is om praktische redenen de verordening niet (procedureel) van toepassing. Om redenen van effectiviteit en kwaliteit zullen echter binnen de Gemeente Diemen waar mogelijk afspraken worden gemaakt en procedures worden vastgelegd om de bepalingen van deze verordening met het oog op regie en coördinatie zoveel mogelijk ook intern na te leven.
Het doel van deze toelichting is aanvullende informatie te bieden. Zowel voor gebruik binnen de Gemeente Diemen als door de netbeheerders en grondroerders is deze toelichting bestemd. Netbeheerders wordt hier gebruikt als uniform verzamelbegrip voor de eigenaren en beheerders van de betreffende netten en netwerken.
Deze toelichting heeft inhoudelijk en qua strekking niet alleen betrekking op de AVOI, maar ook op de nadere regels die ter uitwerking door het college zijn of worden vastgesteld. De meest actuele versie van de verordening is steeds bepalend.
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In dit artikel zijn de begrippen omschreven, zoals die in deze verordening worden gehanteerd. Enkele begrippen worden hieronder nog nader verduidelijkt.
Onder f. Gedoogplichtige: De gemeentelijke betrokkenheid is vooral gericht op haar rol als beheerder van openbare gronden. Hiertoe worden conform de wettelijke omschrijving gerekend de openbare wegen, inclusief stoepen, glooiingen, bermen, sloten, bruggen, viaducten, tunnels, duikers, beschoeiingen en andere werken, alsmede wateren inclusief bruggen, plantsoenen en pleinen, die voor een ieder toegankelijk zijn. In deze hoedanigheid is de Gemeente Diemen voor wat betreft de (openbare) elektronische communicatienetwerken gedoogplichtige, althans voor zover van toepassing conform de Telecommunicatiewet. Het begrip gedoogplichtige slaat tevens op andere partijen die krachtens de Telecommunicatiewet gedoogplichtig zijn en op partijen en personen die krachtens de Belemmeringenwet Privaatrecht gedoogplichtig zijn. Gedoogplichtigen moeten de aanleg, instandhouding, verlegging en opruiming van kabels en leidingen toestaan in en op hun gronden.
Onder i. Vergunning: Werkzaamheden als bedoeld in deze verordening moeten steeds (in principe vooraf) gemeld worden, waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen de reguliere (graaf) werkzaamheden, werkzaamheden van minder ingrijpende aard (denk met name aan het aansluiten van huisaansluitingen aan reeds aanwezige hoofdinfrastructuur) en aan werkzaamheden in verband met spoedeisende zaken zoals storingen.
Met name voor de reguliere (graaf)werkzaamheden geldt dat er pas gestart mag worden met die werkzaamheden als het college op basis van een aanvraag een vergunning heeft verleend.
Onder i. Kabels en leidingen: Deze verordening ziet op netwerken bestaande uit fysieke kabels en/of leidingen inclusief ondergrondse ondersteuningswerken (zoals mantelbuizen, kabelgoten, handholes, lasdozen, duikers), beschermingswerken en signaalinrichtingen (zoals optische en elektrische versterkers) enerzijds en componenten voor het verbinden van kabels in de openbare gronden met die in de gebouwen anderzijds. Voorbeelden van deze kabels en leidingen zijn telecommunicatie- en omroepkabels, elektriciteitskabels (koppel-, transport- en distributiekabels), gasleidingen (transport-, distributie- en dienstleidingen), waterleidingen, warmteleidingen, rioleringen (buizen) en leidingen voor industriële en private netwerken. Inhoudelijk is er procedureel geen onderscheid tussen de begrippen kabels en leidingen.
Onder j. Net of netwerk: Deze definitie is afgeleid van de omschrijving zoals die gehanteerd wordt in de zogenaamde Grondroerdersregeling (de Wet Informatieuitwisseling Ondergrondse Netten (WION)). De omschrijving maakt met name duidelijk dat het om ondergrondse netten gaat, en dan zowel de distributie- en transportnetten voor nuts (gas, elektriciteit, water, warmte, riool) als de elektronische communicatienetwerken (zoals specifiek geregeld in en krachtens de Telecommunicatiewet). In de tekst wordt geen inhoudelijk onderscheid gemaakt tussen de termen net en netwerk.
Onder l. en g.: Netbeheerder, Grondroerder:
Het begrip netbeheerder wordt gehanteerd als uniforme term voor enerzijds de beheerders van de netten voor levering van nutsvoorzieningen en anderzijds de aanbieders van (niet-) openbare elektronische communicatienetwerken. De netbeheerder kan zowel gedoogplichtige als grondroerder zijn;
De grondroerder is de partij die daadwerkelijk de graafwerkzaamheden verricht of laat verrichten. Dat zal veelal een aannemer of installateur zijn, maar kan ook de interne afdeling van een netbeheerder betreffen als die dergelijke werkzaamheden zelf uitvoeren. Anderzijds kan de grondroerder ook een partij zijn die voor eigen naam en rekening netwerken aanlegt, maar niet zelf exploiteert en het netwerk daarna verhuurt of verkoopt. Als de grondroerder zich laat vertegenwoordigen door een onderaannemer of uitvoerder moet deze beschikken over een machtiging van de partij namens welke opgetreden wordt;
De grondroerder (of degene die daartoe gemachtigd is) is gehouden de aanvraag of melding van de voorgenomen graafwerkzaamheden te verzorgen richting Gemeente Diemen en eventuele overige betrokken partijen.
Onder t.: Verordening: Deze verordening geeft invulling aan de wettelijke verplichting voor de Gemeenteraad om een verordening op te stellen. De verordening geldt hiermee ook als Telecommunicatieverordening, zoals verplicht op grond van de Telecommunicatiewet. De geldende Telecommunicatieverordening wordt tegelijk met de vaststelling van deze verordening ingetrokken.
Onder v.: Werkzaamheden: Hoewel gezien de consequenties ervan de bepalingen in deze verordening met name betrekking hebben op mechanische graafwerkzaamheden, vallen handmatige graafwerkzaamheden er ook onder. Voor zover die zeer beperkt van karakter zijn, zullen ze overigens veelal betrekking hebben op de separaat onderscheiden categorieën spoedeisende werkzaamheden of minder ingrijpende werkzaamheden, waarvoor een ander, lichter regime in deze verordening is vastgelegd. Tot de werkzaamheden die deze verordening betreffen, behoren eveneens werkzaamheden in verband met het medegebruik van voorzieningen, zoals dat van kabelgoten of geleidingen. Vanuit de te behartigen belangen kan het nastreven of voorschrijven van medegebruik door de Gemeente Diemen gestimuleerd worden.
In dit artikel wordt het toepassingsbereik van de verordening vastgelegd. Van belang is dat deze verordening niet van toepassing is op het netwerk van gemeentelijke riolering (tweede lid).
Met het oog op mogelijke verdere ontwikkelingen in de praktijk, krijgt het college de bevoegdheid toegekend om in voorkomende gevallen nadere regels ter uitvoering van de verordening te stellen. In het tweede lid zijn de onderwerpen van deze nadere regels benoemd, waarop ze in ieder geval betrekking kunnen hebben.
Het in de Telecommunicatiewet nu reeds wettelijk vastgelegde principe van graafrechten (onder voorwaarden) in relatie tot de vereiste instemming van het Gemeentebestuur is hiermee vertaald naar deze verordening en wordt toegepast op alle betrokken werkzaamheden. Conform het wettelijk bepaalde geldt dat die instemming betrekking heeft op de plaats, het tijdstip en de wijze van uitvoering van de werkzaamheden.
Het reguleringsonderscheid tussen werkzaamheden in algemene zin en werkzaamheden van minder ingrijpende aard wordt duidelijk gemaakt. Tot de werkzaamheden van minder ingrijpende aard behoren werkzaamheden waarvoor veelal slechts gedurende relatief korte tijd in een beperkt gedeelte van het netwerk werkzaamheden worden verricht, en waarvan de impact voor de omgeving eveneens relatief beperkt en kortstondig is. Een concreet voorbeeld zijn de huisaansluitingen, terwijl voor de afbakening een norm van maximaal aan kabel- / leidinglengte wordt gehanteerd. Voor deze categorie is geen vergunning vereist, maar blijft melding (vooraf) wel noodzakelijk. Dit geldt eveneens voor spoedeisende werkzaamheden ten gevolge van een belemmering of storing.
Voor de voorgenomen werkzaamheden wordt in dit artikel aangegeven dat de aanvraag of melding bij het college moet worden ingediend respectievelijk gedaan. Ook wordt de specifieke situatie benoemd dat de voorgenomen (graaf)werkzaamheden tevens betrekking kunnen hebben op gronden van andere gedoogplichtigen. Dat kunnen instanties of (rechts)personen zijn binnen de gemeente Diemen, maar ook binnen andere gemeenten. Ook kan er een situatie zijn dat niet alleen de aanvraag voor deze vergunning aan de orde is, maar dat op grond van een andere wet ook andere vergunningen noodzakelijk zijn. In eerste instantie is de grondroerder zelf verplicht met alle betrokken instanties of (rechts)personen naar overeenstemming te streven. Echter, als de grondroerder dat verzoekt, zal het college inhoudelijke afstemming van de beoordeling van de aanvragen bij andere bestuursorganen nastreven. Voor wat betreft private partijen blijft de grondroerder zelf verantwoordelijk.
Artikel 6 Aanvraag- en meldingsformulier
Op de vastgestelde formulieren is verduidelijkt op welke wijze de aanvraag of melding moet worden gedaan en welke gegevens daarbij verstrekt moeten worden. Het betreft die informatie die de Gemeente Diemen als beheerder van openbare gronden nodig heeft om een juiste beoordeling te maken en inzicht te hebben in de belangen die door de voorgenomen werkzaamheden worden geraakt. Duidelijk is ook gemaakt dat instemming steeds op aanvraag van de verzoekende partij zal plaatsvinden en niet op eigen initiatief van de Gemeente Diemen.
De beslistermijn voor het college is acht (8) weken. Deze termijn is gebaseerd op de Algemene wet bestuursrecht (Awb). Op grond van de Awb moet een bestuursorgaan, als er geen beslistermijn geldt, binnen een redelijke termijn een besluit nemen, waarbij die redelijke termijn geacht wordt te zijn verstreken na verloop van acht (8) weken. Dit betekent dat acht (8) weken een redelijke termijn is, en dat het college zich bewust moet zijn dat in het belang van de voortgang van activiteiten zij zich op grond van diezelfde redelijkheid in moet spannen om waar mogelijk de beslistermijn zo kort mogelijk te houden.
Voorts is een bepaling opgenomen zodat het college, als het dat nodig acht, de bevoegdheid heeft om die termijn eenmaal met acht (8) weken te verdagen. Door paragraaf 4.1.3.3 van de Awb niet van toepassing te verklaren wordt voorkomen dat een besluit van rechtswege ontstaat bij overschrijding van de beslistermijn.
Artikel 8 Voorschriften en/of beperkingen
Grondroerders moeten aan een aantal verplichtingen voldoen, als zij werkzaamheden gaan verrichten als bedoeld in deze verordening. Daarnaast kan het college aan de vergunning aanvullende voorschriften en/of beperkingen verbinden. In de verordening is aangegeven welke voorschriften en/of beperkingen dit kunnen zijn. De voorschriften hebben vooral te maken met de wijze van uitvoering en zijn gericht op de (deels wettelijk vastgelegde) belangen die het college geacht wordt te behartigen. Daarnaast kunnen door het college lokaal geldende regels van toepassing worden verklaard, mits die er ten aanzien van de kabels en leidingen zijn.
Dit artikel omvat ook bepalingen voor de grondroerder ten aanzien van de informatievoorziening naar betrokkenen, het eventuele medegebruik van voorzieningen en de eventuele schadevergoedingsregelingen.
Artikel 9 (Mede)gebruik van voorzieningen en vooroverleg
Dit artikel beschrijft dat een grondroerder op verzoek van een gedoogplichtige verplicht is gebruik te maken van reeds aanwezige voorzieningen als deze tegen een marktconforme prijs worden aangeboden. Het doel hiervan is te voorkomen dat onnodig gegraven wordt in gemeentegrond. De verplichting tot medegebruik wordt opgenomen in de vergunning.
Artikel 10 Aanwijzing tot het nemen van maatregelen
Dit artikel beschrijft dat een netbeheerder bij het verplicht uitvoeren van maatregelen aan haar netwerk hiervan via een verzoek tot het nemen van maatregelen / aanpassingen (VTA / VTM) van de gemeente Diemen ontvangt. De hierin opgenomen datum betreft de uiterste datum van uitvoering (minimaal 16 weken) waarin de gedoogplicht eindigt en de werkzaamheden dienen te starten, tenzij andere afspraken zijn gemaakt. Hierna beschikt de gemeente Diemen over de mogelijkheid tot bestuursrechtelijk handhaven.
Op het nemen van maatregelen ten aanzien van kabels en/of leidingen ten dienste van een openbaar elektronisch communicatienetwerk, waaronder het verleggen, op verzoek van de Gemeente Diemen, is de Telecommunicatiewet van toepassing.
Op het nemen van maatregelen ten aanzien van kabels en/of leidingen die ten dienste staan van een netwerk ten behoeve van nutsvoorzieningen in of op openbare gronden, waaronder het verleggen, is de beleidsregel ‘Nadeelcompensatie kabels en leidingen gemeente Diemen’ van toepassing.
Bij extreme weersomstandigheden, bijvoorbeeld (zware) vorst, kan niet altijd worden gegraven en dit is zeker ook niet altijd wenselijk, gezien de schade die hierdoor kan ontstaan. Daarom kan het college besluiten een breekverbod in te stellen om zo tijdelijk breek- en graafwerkzaamheden te verbieden.
Het zakelijk karakter van de verkregen instemming is gewenst opdat ook een nieuwe netbeheerder, die gebruik maakt van kabels en leidingen, de betreffende graafrechten heeft, maar zich ook houdt aan de gestelde voorschriften.
Artikel 14 Niet-openbare kabels en leidingen
Ook ten aanzien van niet-openbare kabels en leidingen in openbare wegen en wateren is het bepaalde in deze verordening van toepassing.
Wettelijk is voor wat betreft openbare elektronische communicatienetwerken voorzien in regels voor kabels en leidingen (en aanpalende voorzieningen zoals met name lege mantelbuizen) voor wat betreft de duur van de gedoogplicht. Daarbij is van groot belang de daadwerkelijke situatie of die kabels en leidingen inderdaad (nog) deel uitmaken van zo’n netwerk. Onderscheid is er bijvoorbeeld ook tussen bestaande lege mantelbuizen en nieuw te leggen lege mantelbuizen. Door middel van deze verordening worden om reden van duidelijkheid en uniformiteit aanvullende regels gesteld ten aanzien van netten voor nutsvoorzieningen.
Op basis van de WION is de netbeheerder verplicht kabels en leidingen te registreren. Netbeheerders zijn verplicht het college te informeren over het al dan niet in gebruik zijn van bepaalde voorzieningen. Op verzoek van het college moeten zij gegevens kunnen overleggen van alle al dan niet in gebruik zijnde kabels en leidingen.
Wijzigingen kunnen overigens ook optreden door het vervallen van het openbare karakter van gronden, waarvan door de nationale wetgever aangegeven is dat dit dan ook gevolgen heeft voor het karakter van de netwerken en kabels en leidingen in die gronden.
Zowel de registratie bij de netwerkaanbieders als de gemeentelijke informatievoorziening verloopt steeds meer langs elektronische, gedigitaliseerde weg. Op grond van dit artikel wordt het verstrekken van gegevens in digitale vorm, op verzoek, mogelijk gemaakt.
In de praktijk heeft de Gemeente Diemen periodiek overleg met netbeheerders en andere vergelijkbare partijen. Dit overleg krijgt met deze bepaling een formele status.
Artikel 18 Toezicht en handhaving
Dit artikel geeft aan dat het college personen kan aanwijzen die belast zijn met toezicht op de naleving van het bepaalde krachtens deze verordening.
Artikel 19 Naleving voorschriften en/of beperkingen
Het college heeft de bevoegdheid om de vergunning in te trekken, althans voor zover niet voldaan is aan de voorschriften ter zake van plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden in de omschreven gevallen.
Artikel 20 Stilleggen werkzaamheden
Op grond van dit artikel kan het college werkzaamheden stilleggen in de gevallen, zoals vermeld in dit artikel.
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Artikel 23 Intrekken telecommunicatieverordening
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.