Organisatie | Hulst |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening wachtlijstbeheer Wet sociale werkvoorziening |
Citeertitel | Verordening Wachtlijstbeheer Wsw |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | Sociale Zaken en Werkgelegenheid |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
03-07-2008 | 01-07-2008 | Nieuwe regeling | 26-06-2008 Zeeuwsch Vlaams Advertentieblad, 02-07-2008 | Rb2008/55C |
Gezien het advies van de commissie Samenleving;
gelezen het voorstel van het College van burgemeester en wethouders dd. ..;
gelet op artikel 147, eerste lid van de Gemeentewet en gelet op artikel 1, lid 3 en artikel 12, lid 2 van de Wet sociale werkvoorziening;
gezien het beoogde doel van de gewijzigde Wet sociale werkvoorziening om ondermeer de wachtlijstproblematiek te verzachten;
In deze verordening wordt verstaan onder:
de wet: de Wet sociale werkvoorziening (Wsw), zoals gewijzigd op 20 december 2007 (Staatsblad 2007, nr. 564);
de wachtlijst: de lijst van geïndiceerde inwoners die nog niet in een dienstbetrekking, zoals bedoeld in artikel 6 en 7 van de wet, werkzaam zijn;
de WWB; de Wet werk en bijstand;
De bevoegdheid om de verordening vast te stellen
De uitvoering van de Wsw gebeurt in praktijk op verschillende manieren, een aantal gemeenten (vaak de grotere) voert de Wsw zelf uit. De meeste gemeenten voeren de Wsw uit samen met andere gemeenten. In de meeste gevallen hebben de gemeenten daarbij de uitvoering van de Wsw overgedragen aan een gemeenschappelijke regeling, zo ook de gemeenten Hulst, Sluis en
Terneuzen. Voor gemeenten die zelf de Wsw uitvoeren ligt de bevoegdheid tot het vaststellen van een verordening eenvoudig; dat is een besluit van de raad. Voor gemeenten die de uitvoering van de Wsw hebben overgedragen aan een gemeenschappelijke regeling is dit complexer. Het antwoord op de vraag wie dan bevoegd is om de verordening vast te stellen is afhankelijk van de
wijze waarop de bestuursorganen van gemeenten op dit moment bevoegdheden hebben
overgedragen aan gemeenschappelijke regelingen.
In de praktijk blijken veel van de bestaande gemeenschappelijke regelingen op het terrein van de sociale werkvoorziening een of meer bepalingen te bevatten die er op neerkomen dat alle (raads- en College)bevoegdheden als genoemd in de Wsw automatisch worden overgedragen aan de gemeenschappelijke regeling. Als na de inwerkingtreding van de nieuwe Wsw de tekst van zo'n gemeenschappelijke regeling niet wordt aangepast kan dat. afhankelijk van de formulering van
die bevoegdheden, tot gevolg hebben dat de bevoegdheid van de raad om de verordening vast te stellen overgaat naar het algemeen bestuur van het schap.
In de huidige gemeenschappelijke Regeling is in artikel 8 lid 1opgenomen, dat de bevoegdheden van het algemeen bestuur analoog is aan die welke in de Gemeentewet is aangegeven voor de gemeenteraad.
Overigens gaat de discussie over de bevoegdheidsverdeling tussen gemeenten en schap over meer aspecten van uitvoering van de Wsw dan alléén de vraag wie bevoegd is om de verordening vast te stellen.
Daar waar in de verordening gesproken wordt van de ‘gemeenteraad’ zal dus, als sprake is van een bevoegdheid van Dethon gelezen moeten worden "het algemene bestuur". Waar het ‘College’ wordt genoemd moet dan "dagelijks bestuur" worden gelezen.
Hierbij wordt zoveel mogelijk aangesloten bij de begripsbepalingen uit de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) en de Regeling uitvoering sociale werkvoorziening en begeleid werken 2008
Dit is het centrale gedeelte van deze verordening. Door het vaststellen van deze verordening en dit artikel wordt een poging gedaan het wachtlijst beheer zo sociaal mogelijk te doen laten verlopen.
Vastgelegd is dat de voor de sociale werkvoorziening geïndiceerde inwoners van de gemeente Hulst, geplaatst zullen worden volgens de datum van hun plaatsing op de wachtlijst. Dit is formeel de datum waarop hun respectievelijke indicaties verleend zijn door het CWI. Een persoon van de wachtlijst zal alleen geplaatst worden als er budgettaire ruimte beschikbaar is voor een plaatsing.
Van het principe First in, First out (FIFO) wordt afgeweken indien er personen op de wachtlijst staan die geïndiceerd zijn voor begeleid werken. De reden om voor deze groep van het FIFO principe af te wijken is het streven de wachtlijst te verkleinen tot de duur van maximaal een jaar. Een andere reden om van FIFO af te wijken is het verhogen van de taakstelling in het algemeen en de plaatsingen buiten de beschermde werkplekken in het bijzonder. Het streven is iedere persoon met een indicatie voor begeleid werken binnen een half jaar na indicatie te plaatsen op een reguliere arbeidsplaats.
De tweede doelgroep die voor kan gaan bij het plaatsen zijn geïndiceerde inwoners die op de wachtlijst staan en waarvoor het College al twee jaar een voortraject financiert uit de WWB middelen.
Het College kan de bepalingen in deze verordening nader uitwerken in beleidsregels, mocht bij utvoering blijken dat de bepalingen tot onduidelijkheden leiden.
Indien de toepassing van deze verordening tot onbillijkheden leidt, kan het College ten gunste van de belanghebbende afwijken van de bepalingen. van deze mogelijkheid dient zeer terughoudend gebruik gemaakt te worden, om het scheppen van precedenten tegen te gaan.
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
De verordening moet binnen zes maanden na inwerkingtreding van de wet zijn vastgesteld, derhalve uiterlijk 1 juli 2008.