Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Hilvarenbeek

Verordening Rekenkamercommissie gemeente Hilvarenbeek 2005

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHilvarenbeek
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening Rekenkamercommissie gemeente Hilvarenbeek 2005
CiteertitelVerordening Rekenkamercommissie gemeente Hilvarenbeek 2005
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet art. 81a tot en met 81o en art. 182 tot en met 185

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

06-01-2006Nieuwe regeling

15-12-2005

Hilverbode, 2006, 1

17-11-2005

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening Rekenkamercommissie gemeente Hilvarenbeek 2005

De raad van de gemeente Hilvarenbeek;gezien het voorstel van het presidium van 17 november 2005; gelet op de Gemeentewet;b e s l u i t :I.. vast te stellen de navolgende“Verordening op de Rekenkamercommissie gemeente Hilvarenbeek 2005”

Paragraaf 1 Begripsbepalingen

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    Rekenkamercommissie: de commissie die is ingesteld bij besluit van de gemeenteraad en die ten doel heeft om door middel van beleidsevaluaties en doelmatigheidsonderzoeken een bijdrage te leveren aan de doeltreffendheid van het beoogde beleid, alsmede de doelmatige voorbereiding en uitvoering daarvan;

  • b.

    doelmatigheid of efficiëntie: het streven om met een zo beperk mogelijk inzet van de beschikbare middelen het gewenste resultaat te bereiken;

  • c.

    doeltreffendheid of effectiviteit: de mate waarin een organisatie erin slaagt met de geleverde prestaties de gestelde doelen of de gewenste maatschappelijke effecten te bereiken;

  • d.

    Rechtmatigheid: de mate waarin het gemeentelijk beleid voldoet aan de wettelijke kaders en regelgeving;

  • e.

    lid: een lid van de Rekenkamercommissie dat op basis van artikel 3, eerste lid door de raad uit zijn midden is aangewezen;

Paragraaf 2 De taak, samenstelling en het lidmaatschap van de Rekenkamercommissie

Artikel 2 Taak van de commissie

  • 1

    Er is een gemeentelijke Rekenkamercommissie.

  • 2

    De Rekenkamercommissie voert onderzoek uit naar de (maatschappelijke) effecten van het gemeentelijk beleid en naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van het gemeentelijk beleid, van het gemeentelijke beheer en van de gemeentelijke organisatie en naar de rechtmatigheid van het gemeentelijk beheer.

Artikel 3 Samenstelling Rekenkamercommissie

  • 1

    De gemeenteraad benoemt drie leden uit zijn midden tot lid van de Rekenkamercommissie. Bij de benoeming wordt rekening gehouden met een evenwichtige afspiegeling van de in de raad vertegenwoordigde fracties.

  • 2

    De leden van de Rekenkamercommissie worden voor een periode gelijk aan de zittingsduur van de gemeenteraad benoemd.

  • 3

    De Rekenkamercommissie wijst uit haar midden een voorzitter aan.

  • 4

    De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de vergaderingen van de Rekenkamercommissie, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitvoering van de onderzoeksopzet en de werkwijze, het bevorderen van een zorgvuldige besluitvorming en de communicatie naar de gemeenteraad. Hij voert hiertoe regelmatig overleg met o.m. de onderzoekers en met het secretariaat.

Artikel 4 Besluitvorming in de Rekenkamercommissie

  • 1

    In vergaderingen van de Rekenkamercommissie wordt besloten bij unanimiteit.

  • 2

    Besluiten kunnen alleen worden genomen als tenminste twee leden van de Rekenkamercommissie ter vergadering aanwezig zijn.

Artikel 5 Einde van het lidmaatschap

  • 1

    Het lidmaatschap van een lid eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek;

    • b.

      indien het lid aftreedt als lid van de gemeenteraad, dan wel deel gaat uitmaken van een commissie waaraan bestuursbevoegdheden zijn toegekend;

    • c.

      indien de gemeenteraad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van lid van de Rekenkamercommissie te vervullen.

Paragraaf 3 De werkwijze van de rekenkamercommissie

Artikel 6 Reglement van orde

De Rekenkamercommissie stelt een reglement van orde voor haar vergaderingen en andere werkzaamheden vast. Zij zendt het reglement na de vaststelling onverwijld ter kennisneming naar de gemeenteraad.

Artikel 7 Onderwerpen voor en beslissing tot uitvoeren van onderzoek

  • 1

    De Rekenkamercommissie stelt maximaal 1 onderzoek per jaar in.

  • 2

    De gemeenteraad kan de rekenkamercommissie suggesties doen voor wat betreft onderzoeksonderwerpen.

  • 3

    De rekenkamercommissie kiest de onderwerpen voor haar onderzoek, formuleert de probleemstelling en de onderzoeksvragen en stelt de onderzoeksopzet vast.

  • 4

    De in lid 3 bedoelde onderzoeksopzet wordt door de Rekenkamercommissie rechtstreeks ter kennisneming voorgelegd aan de gemeenteraad.

Artikel 8 Uitvoering van het onderzoek en rapportage

  • 1

    De Rekenkamercommissie is belast met en verantwoordelijk voor de uitvoering van het onderzoek volgens de door haar vastgestelde onderzoeksopzet.

  • 2

    De Rekenkamercommissie beoordeelt of het wenselijk is de gemeenteraad tussentijds te informeren.

  • 3

    De Rekenkamercommissie is bevoegd van alle leden van het gemeentebestuur en van alle ambtenaren de mondelinge en schriftelijke inlichtingen in te winnen die zij nodig heeft voor de uitvoering van het onderzoek. De Rekenkamercommissie kan de bevoegdheid tot het inwinnen van inlichtingen mandateren aan de medewerkers die haar bij de uitvoering van haar taak terzijde staan. De leden van het gemeentebestuur en de ambtenaren van de gemeente zijn verplicht de gevraagde inlichtingen binnen de door de Rekenkamercommissie gestelde termijn te verstrekken.

  • 4

    De Rekenkamercommissie vergadert in beslotenheid, haar rapporten zijn openbaar. Op grond van de belangen genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van Bestuur kan de Rekenkamercommissie rapporten die aan de gemeenteraad worden voorgelegd of gedeelten daarvan als geheim aanmerken. De leden van de Rekenkamercommissie en degenen die ten behoeve van de Rekenkamercommissie werkzaam zijn, zijn verplicht tot geheimhouding van al hetgeen hen in hun hoedanigheid als lid, respectievelijk medewerker en/of externe deskundige ter kennis is gekomen.

  • 5

    De Rekenkamercommissie kan openbare informatieve bijeenkomsten beleggen.

  • 6

    De Rekenkamercommissie stelt betrokkenen ambtenaren in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn die ten minste twee weken bedraagt, hun zienswijze op het onderzoek aan de Rekenkamercommissie kenbaar te maken. Betrokkenen zijn degenen wier taakuitvoering (mede) voorwerp van onderzoek is of is geweest. De Rekenkamercommissie bepaalt wie verder als betrokkenen worden aangemerkt.

  • 7

    Na hoor en wederhoor van betrokken ambtenaren ten aanzien van het onderzoek zoals bedoeld in lid 6 formuleert de Rekenkamercommissie haar conclusies en aanbevelingen in een nota.

  • 8

    De Rekenkamercommissie stelt het bestuur in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn die ten minste twee weken bedraagt, hun zienswijze op het onderzoek en de nota aan de Rekenkamercommissie kenbaar te maken.

  • 9

    Na vaststelling door de Rekenkamercommissie worden het onderzoeksrapport en de nota met conclusies en aanbevelingen zo spoedig mogelijk aan de gemeenteraad aangeboden. Hierbij worden de ambtelijke en bestuurlijke reacties gevoegd. De gemeenteraad bespreekt de onderzoeksresultaten op basis van het rapport en de nota met conclusies en aanbevelingen.

Paragraaf 4 De ondersteuning van de Rekenkamercommissie

Artikel 9 Onderzoeksmedewerk(st)ers

  • 1

    De Rekenkamercommissie is bevoegd ten laste van het budget als bedoeld in artikel 10 (tijdelijk) externe onderzoeksmedewerkers aan te wijzen.

  • 2

    Onderzoeksmedewerkers kunnen, indien de Rekenkamercommissie hen daartoe de bevoegdheid als bedoeld in artikel 8, derde lid toekent, alle informatie verzamelen die de Rekenkamercommissie in het belang van het onderzoek nodig acht; zij hebben een geheimhoudingsplicht met betrekking tot die informatie en zijn alleen verantwoording verschuldigd aan de Rekenkamercommissie.

  • 3

    De Rekenkamercommissie is tevens bevoegd ten laste van het budget als bedoeld in artikel 10 externe deskundigen in te schakelen. Het hiervoor in lid 2 gestelde is op de externe deskundigen van overeenkomstige toepassing.

Paragraaf 5 De kosten van de Rekenkamercommissie

Artikel 10 Budget

  • 1

    De Rekenkamercommissie is bevoegd binnen het beschikbaar gestelde budget uitgaven te doen ten behoeve van de uitvoering van haar taken.

  • 2

    Ten laste van het in het voorgaande lid bedoelde budget worden de kosten gebracht van:

    • a.

      onderzoeksmedewerk(st)ers;

    • b.

      de kosten van externe deskundigen die mogelijk door de Rekenkamercommissie zijn ingeschakeld en

    • c.

      de mogelijke overige uitgaven die de Rekenkamercommissie nodig oordeelt voor de uitvoering van haar taak.

Paragraaf 6 Slotbepalingen

Artikel 11 Citeertitel; inwerkingtreding

  • 1

    Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening Rekenkamercommissie gemeente Hilvarenbeek 2005

  • 2

    Deze verordening treedt in werking op de eerste dag na de dag van bekendmaking.II. de leden van de rekenkamercommissie voor het eerst te benoemen uit de leden van de gemeenteraad in de bestuursperiode 2006-2010 .

Aldus besloten in zijn openbare vergadering van 15 december 2005.De raad voornoemd,

de griffier,                                         de voorzitter,drs. G.J. de Ruiter                            mr.drs. S.W.Th. Huisman