Organisatie | Alphen-Chaam |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Gemeenschappelijke regeling ABG-organisatie |
Citeertitel | Gemeenschappelijke Regeling ABG-organisatie 2024 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Gemeenschappelijke Regeling ABG-organisatie (2015).
Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.
Deze regeling is tevens vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Baarle-Nassau en gemeente Gilze en Rijen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
13-07-2024 | nieuwe regeling | 24-06-2024 | 1077315 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Alphen-Chaam, en
het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Baarle-Nassau, en
het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Gilze en Rijen;
gelet op het bepaalde in de Wet gemeenschappelijke regelingen, de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht;
gelezen het besluit van de raad van de gemeente Alphen-Chaam d.d.
gelezen het besluit van de raad van de gemeente Baarle-Nassau d.d.
gelezen het besluit van de raad van de gemeente Gilze en Rijen d.d.
besluiten de Gemeenschappelijke regeling ABG-organisatie aan te passen en in zijn geheel als volgt vast te stellen:
HOOFDSTUK 2 BELANG, TAKEN EN BEVOEGDHEDEN
De regeling wordt getroffen ter behartiging van de sturing en beheersing van ondersteunende processen en uitvoeringstaken van de deelnemende gemeenten. De doelstelling is een kwalitatief hoogwaardige en doelmatige uitvoering door de ABG-organisatie van de door de deelnemende gemeenten opgedragen taken te bewerkstelligen met het oog op een goede dienstverlening aan de inwoners en een krachtige ondersteuning aan de besturen van de gemeenten.
Het bestuur van de bedrijfsvoeringsorganisatie is bevoegd te besluiten tot de oprichting van en de deelneming in stichtingen, maatschappen, vennootschappen, verenigingen, coöperaties en onderlinge waarborgmaatschappijen overeenkomstig het bepaalde in artikel 31a van de wet.
HOOFDSTUK 3 INRICHTING EN SAMENSTELLING VAN HET BESTUUR
De colleges wijzen elk uit hun midden twee leden van het bestuur aan waaronder in elk geval de burgemeester, alsmede zo mogelijk één of twee plaatsvervangende leden.
Onverminderd het bepaalde in artikel 20 van de wet is het lidmaatschap van het bestuur onverenigbaar met de betrekking van ambtenaar die krachtens arbeidsovereenkomst met de ABG-organisatie werkzaam is.
Het bestuur is belast met de zorg voor de archiefbescheiden van de bedrijfsvoeringsorganisatie en haar bestuur overeenkomstig een door het bestuur met inachtneming van artikel 40 van de Archiefwet 1995 vast te stellen regeling (Archiefverordening), die aan gedeputeerde staten moet worden medegedeeld.
HOOFDSTUK 8 KLACHTEN EN GESCHILLEN
Als er tussen de ABG-organisatie en een deelnemende gemeente dan wel tussen deelnemende gemeenten onderling een geschil ontstaat over de uitvoering van deze regeling treden het bestuur en het college van de betreffende gemeente terstond met elkaar in overleg om het geschil verder te verkennen en op te lossen.
HOOFDSTUK 9 WIJZIGING, TOETREDING, UITTREDING EN OPHEFFING
Artikel 24 Wijziging van de regeling
De raden kunnen bij de colleges van burgemeester en wethouders en de burgemeesters van hun gemeente binnen acht weken na ontvangst van het ontwerp hun zienswijze over het ontwerp van de regeling naar voren brengen. Indien de raden geen zienswijze naar voren wensen te brengen stellen zij de colleges van burgemeester en wethouders en de burgemeesters hier zo spoedig mogelijk van op de hoogte.
De raden kunnen bij de colleges van burgemeester en wethouders en de burgemeesters van hun gemeente binnen acht weken na ontvangst van het ontwerp hun zienswijze over het ontwerp van de regeling naar voren brengen. Indien de raden geen zienswijze naar voren wensen te brengen stellen zij de colleges van burgemeester en wethouders en de burgemeesters hier zo spoedig mogelijk van op de hoogte.
Artikel 26 Uittreding en opheffing
Het liquidatieplan voorziet in de verplichting van de gemeenten tot deelneming in de financiële gevolgen van de opheffing. Het liquidatieplan voorziet ook in de gevolgen die de opheffing heeft voor het personeel van het openbaar lichaam. Indien de ABG-organisatie alle op haar rustende verplichtingen is nagekomen en een batig saldo resteert, dan wordt dit batig saldo aan de hand van de gehanteerde verdeelsleutel aan gemeenten uitgekeerd. Resteert een negatief saldo, dan zijn gemeenten naar rato van de gehanteerde verdeelsleutel gehouden deze verplichtingen op zich te nemen.
HOOFDSTUK 10 EVALUATIE-, OVERGANGS- EN SLOTBEPALINGEN
Het bestuur van de GR-ABG legt jaarlijks in de jaarrekening de resultaten vast van onderzoek naar het functioneren van de bedrijfsvoeringsorganisatie.
Artikel 28 Onvoorziene omstandigheden
In alle gevallen waarin deze regeling niet voorziet beslissen de colleges.
Artikel 29 Bekendmaking regeling
Het college van Alphen-Chaam maakt de regeling in alle deelnemende gemeenten bekend in het door dat gemeentebestuur uitgegeven gemeenteblad.
Aldus vastgesteld op 24 juni 2024
te Alphen door
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Alphen-Chaam,
de burgemeester,
drs. L. Schuitmaker
de secretaris,
A.J.G. Bex
te Baarle-Nassau door
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Baarle-Nassau,
de burgemeester,
M.H.M.R. de Hoon-Veelenturf
de secretaris,
P.W.M. Geurts
te Rijen door
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Gilze en Rijen,
de burgemeester,
D.A. (Derk) Alssema
de secretaris,
P.A.M. (Monique) van Bavel