Organisatie | Edam-Volendam |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening van de raad van de gemeente Edam-Volendam over de instelling en de werkwijze van raadscommissies en de overige werkzaamheden ter voorbereiding van raadsbesluiten (Verordening op de raadscommissies Edam-Volendam 2024) |
Citeertitel | Verordening op de raadscommissies Edam-Volendam 2024 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlage | raadsvoorstel |
Deze regeling vervangt de Verordening op het raadsplein en de raadscommissie(s) Edam-Volendam 2022 en de Verordening commissie planning control audit risk Edam-Volendam 2019.
artikel 82, eerste lid, van de Gemeentewet
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
29-06-2024 | nieuwe regeling | 20-06-2024 | voorstelnummer 45-2024 (At/m E)/agendanummer 9 |
Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
raadscommissies: het geheel van bespreekrondes en/of andere activiteiten, daaronder begrepen raadspleinen, themabijeenkomsten en commissies planning control audit en risk, ten behoeve van beeldvorming en oordeelsvorming van de raad, ter voorbereiding op de besluitvorming door de raad, niet zijnde de raadsvergadering;
Artikel 2. Instelling raadscommissies
Er is een raadsplein ter voorbereiding op de besluitvorming door de raad waarvan de werkzaamheden gericht zijn op beeld- en oordeelsvorming. Het raadsplein bestaat uit raadscommissieleden, in een flexibele samenstelling bijeengebracht in een vergaderstructuur met een permanent karakter. Er zijn één of twee bespreekrondes.
Er is een commissie planning control audit risk waarvan de werkzaamheden gericht zijn op het adviseren en afstemmen van de raad in het kader van haar controlerende en toezichthoudende functie, daaronder begrepen toezicht houden op risico’s en monitoring van grote projecten. De commissie planning controle audit risk bestaat uit raadscommissieleden, in een vergaderstructuur met een permanent karakter.
Artikel 3. Taken raadsplein, themabijeenkomst en commissie planning control audit risk
Artikel 4. Samenstelling; benoeming leden en voorzitter raadsplein, themabijeenkomst en commissie planning control audit risk
De artikelen 10, 11, 12, 13 en 14 van de wet zijn van overeenkomstige toepassing op raadscommissieleden die geen raadslid zijn. Tot de eerste 3 jaren van de zittingsperiode van de raad dienen de in het tweede lid genoemde leden daarnaast tijdens de laatste verkiezingen van de raad geplaatst te zijn op de kandidatenlijst van een fractie. Dit vereiste vervalt vanaf 1 maart van het kalenderjaar dat voorafgaat aan het kalenderjaar van de verkiezingen.
Artikel 7. Oproep en voorlopige agenda
De commissievoorzitter van het raadsplein zendt ten minste drie weken voor een vergadering de commissieleden een schriftelijke oproep en de voorlopige agenda met de daarbij behorende stukken. Voor een themabijeenkomst geldt een termijn van tenminste één week en voor een commissie planning control audit risk een termijn van tenminste twee weken.
Artikel 8. Ter beschikking stellen van stukken
Stukken die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op een agenda dienen, worden gelijktijdig met het verzenden van de schriftelijke oproep - ingevolge het papierloos werken door de raad - enkel op elektronische wijze ter beschikking gesteld en via de website van de gemeente beschikbaar gesteld.
Informatie van de raadscommissie of aan de raadscommissie verstrekte informatie waaromtrent op grond van hoofdstuk Va van artikel 86, eerste en tweede lid, van de wet geheimhouding is opgelegd, wordt in afwijking van het eerste lid digitaal verstrekt via een afgeschermde omgeving digitaal aan uitsluitend daartoe gemachtigde commissieleden.
Artikel 12. Deelname aan de beraadslaging door anderen
Een raadscommissie kan besluiten dat anderen mogen deelnemen aan de beraadslaging.
Artikel 13. Spreekrecht burgers in het raadsplein
Elke spreker krijgt maximaal vijf minuten het woord. De voorzitter verdeelt de spreektijd evenredig over de sprekers als er meer dan zes sprekers zijn. De voorzitter kan tevens in bijzondere gevallen afwijken van de maximale lengte van de spreektijd. Elke spreker krijgt een tweede termijn van maximaal twee minuten indien hij daartoe een verzoek doet aan de voorzitter.
Artikel 14. Handhaving orde en schorsing
Indien een spreker zich beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen veroorlooft, afwijkt van het in behandeling zijnde onderwerp, een andere spreker herhaaldelijk interrumpeert, dan wel anderszins de orde verstoort, roept de voorzitter hem tot de orde. Indien de desbetreffende spreker hieraan geen gevolg geeft, kan de voorzitter hem gedurende de vergadering, waarin zulks plaats heeft, over het aanhangige onderwerp het woord ontzeggen.
Artikel 15. Voorstellen van orde
Commissieleden kunnen tijdens een vergadering mondeling een voorstel van orde betreffende de vergadering doen. De raadscommissie beslist hier terstond over.
Paragraaf 3. Besloten vergaderingen
Artikel 17. Toepassing verordening op besloten vergaderingen
Op besloten vergaderingen is deze verordening van overeenkomstige toepassing voor zover dat niet strijdig is met het besloten karakter van de vergadering. Bij besloten vergaderingen zijn toehoorders niet toegestaan.
Artikel 18. Advieslijst besloten vergadering
Concept-advieslijsten van besloten vergaderingen worden in een beveiligde en afgeschermde omgeving vertrouwelijk gepubliceerd.
Als de raad op grond van artikel 89, vierde lid, van de wet voornemens is de geheimhouding van aan de raad verstrekte informatie op te heffen, wordt, als de raadscommissie die geheimhouding heeft opgelegd daarom verzoekt, daarover in een besloten vergadering met de raadscommissie overleg gevoerd.