Organisatie | Laren |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | EVENEMENTENBELEID 2024 UITGANGSPUNTEN EN BELEIDSREGELS EVENEMENTEN 2024 |
Citeertitel | evenementenbeleid 2024 uitgangspunten en beleidsregels evenementen 2024 |
Vastgesteld door | burgemeester |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp | evenementenbeleid |
Externe bijlage | Evenementenbeleid Laren 2024 |
Geen
Algemene plaatselijke verordening Laren 2023
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
26-06-2024 | wijziging bestaand beleid | 11-06-2024 |
Om een vergunningaanvraag te mogen toetsen aan bovenstaande uitgangspunten met betrekking tot het aantal, de grootte en de locatie van evenementen, dient de Burgemeester dit te vervatten in specifieke beleidsregels. Gelet op artikel 2.25 van de Apv, in het licht van het vorenstaande, besluit de Burgemeester van Laren de volgende beleidsregels vast te stellen, ter uitvoering van artikel 2.25 Algemene plaatselijke verordening Laren 2023:
Artikel 1. Categorieën evenementen
Aanvragen voor evenementen worden verdeeld in de volgende categorieën;
De verdeling van evenementen in deze categorieën helpt het om vooraf te toetsen wat de impact zal zijn op de omgeving, het aantal bezoekers en de verkeersmaatregelen.
Er mogen per kalenderjaar maximaal vijf grootschalige (bovenlokale) evenementen worden georganiseerd. Uitzondering hierop is de vijfjaarlijkse Taptoe, deze geldt in dat jaar als zesde grootschalig (bovenlokaal) evenement;
Er zal pas vergunning worden verleend voor een ‘nieuw’ (o.b.v. de activiteitenkalender 2024 en recentere edities daarna) grootschalig (bovenlokaal) evenement als een ‘oud’ grootschalig (bovenlokaal) evenement vervalt. De bestaande evenementen krijgen hiermee een reservering op de evenementenkalender. Wanneer een bestaand evenement tijdig de aanvraag volledig heeft ingediend krijgt dit evenement voorrang boven een nieuw evenement. Is de aanvraag echter niet tijdig en volledig ingediend, dan kan de Burgemeester ervoor kiezen om de reservering te laten vervallen.
Per aanvraag zal worden getoetst welke te verwachten impact een evenement heeft voor omwonenden of andere gebruikers van de openbare ruimte en of deze impact wel of niet aanvaardbaar kan worden geacht.
In beginsel krijgen bestaande terugkerende evenementen een reservering op de evenementenkalender, met voorrang op eventuele nieuwe initiatieven.
Evenementen mogen maximaal vier dagen duren, exclusief op- en afbouwdagen. Hierbij zijn de kermis en de ijsbaan de enige uitzonderingen. De kermis mag maximaal negen dagen duren, exclusief op- en afbouwdagen. De ijsbaan mag maximaal zes weken duren, exclusief op- en afbouwdagen.
Op de Kleine Brink is de duur van een kleinschalig/lokaal evenement maximaal een dag, inclusief de op- en afbouw.
Aan eendaagse evenementen op vrijdag- of zaterdagen en voor de avonden voorafgaande aan algemeen erkende feestdagen wordt altijd een maximale eindtijd verbonden van:
Meerdaagse evenementen van maximaal vier dagen
Bij meerdaagse evenementen van maximaal vier dagen gelden voor één avond, indien deze op een vrijdag of zaterdag valt, de volgende maximale eindtijden:
Op de overige dagen geldt een maximale eindtijd van 23.00 uur.
Meerdaagse evenementen van minimaal vier dagen
Bij evenementen die meer dan vier dagen duren geldt voor alle dagen van het evenement een maximale eindtijd van uiterlijk 23.00 uur.
De burgemeester kan besluiten om af te wijken van de eindtijd van 23.00 uur, met inachtneming van de volgende overwegingen:
Artikel 5. Toelichting locaties
Er zijn drie evenementenlocaties: Plein 1945, de onverharde Brink en de Kleine Brink. Overige locaties komen in aanmerking voor het houden van evenementen, indien die daarvoor – gezien de aard en/of schaal van evenement – meer geëigend zijn en er toestemming is van de rechthebbende op de desbetreffende locatie.
Tijdens evenementen op Plein 1945 moet minimaal 25% van het terrein beschikbaar blijven om te parkeren. Dit betekent dat ± 77 van het totaal aantal parkeerplaatsen (minimaal 307) op Plein 1945 beschikbaar dienen te blijven tijdens een evenement. Dit geldt echter niet voor de kermis. De kermis mag gebruik maken van het volledige terrein.
Op de onverharde Brink mogen maximaal twee grootschalige (bo) evenementen worden gehouden, te weten de ijsbaan (plus max. vier dagen kerstmarkt) en Art Laren. Tijdens de jaarlijkse kermis mogen hier maximaal vijf kinderattracties geplaatst worden.
Op deze locatie zullen geen ‘nieuwe’ (o.b.v. de activiteitenkalender 2024 c.q. meer recente edities) grootschalige (bovenlokale) evenementen worden toegestaan.
Op de onverharde Brink mogen verder alleen kleinschalige en lokale evenementen met een dorps karakter georganiseerd worden. Deze evenementen mogen niet langer dan één dag duren (zie ook artikel 3) en worden verder beperkt in omvang:
Bij een aanvraag voor een evenement op de Kleine Brink moet altijd overleg plaatsvinden tussen de organisatie van het evenement, het parochiebestuur van de Sint Jansbasiliek en de exploitant van het Brinkhuis.
Artikel 6. Reservering en aanmelding evenement
De bestaande evenementen krijgen in beginsel een reservering op de evenementenkalender. Voor deze reservering moet aan de volgende voorwaarden voldoen:
Als er niet aan de voorwaarden is voldaan, dan kan de Burgemeester beslissen om de reservering te laten vervallen.
Bij evenementen met een voorzienbaar grote toeloop van publiek worden aan de vergunningvoorschriften verbonden met betrekking tot door de organisator te treffen verkeersregulerende maatregelen (opstellen verkeersplan). Deze maatregelen betreffen tevens verkeersmaatregelen tijdens de op- en afbouwperiode. Er dienen duidelijke fietsvakken/fietsenstallingen aangewezen te worden zodat duidelijk is waar men de fietsen kwijt kan. De aanwijzing van fietsvakken/fietsenstallingen dient terug te komen in de vergunningsaanvraag (of indien aanwezig, het mobiliteitsplan).
Aan een evenementenvergunning wordt, een maximale geluidsgrens gehanteerd van maximaal 75 dB(A) (equivalente geluidswaarde), gemeten op de dichtstbijzijnde gevel of bij het ontbreken daarvan op 50 meter afstand.
Bij evenementen met veel basgeluiden wordt in de vergunningsvoorschriften tevens een dB(C)-norm opgenomen. Er wordt een maximale geluidsnorm gehanteerd van 90 dB(C). Op deze geluidnormen bij dergelijke evenementen wordt gecontroleerd en zo nodig gehandhaafd. In verband met het beperken van geluidsoverlast is op- en afbouw toegestaan dagelijks tussen 7.00 en 22.00 uur en op zondag tussen 10.00 uur en 22.00 uur
Organisaties moeten bij de aanvraag aangeven hoe er wordt ingezet op duurzaamheidsaspecten van het evenement; hoe er uitvoering gegeven wordt aan de landelijke wetgeving m.b.t. gebruik van plastic en te onderzoeken of duurzame energiebronnen toe te passen zijn. Er moet zo mogelijk gebruik worden gemaakt van aansluitpunten voor (gemeentelijke) groene stroom. Als aggregaten toch nodig zijn bij het organiseren van een evenement, dan moet de evenementenorganisatie kunnen aantonen waarom dit noodzakelijk is en hoe een afweging wordt gemaakt over het gebruik van hybride aggregaten, zonnepanelen, en dergelijke. De minimumeis is het gebruik van biobrandstoffen of brandstof op basis van hergebruik (HVO) in de aggregaat c.q. hybride aggregaat.
Organisatoren van een evenement worden bij het indienen van een aanvraag er actief op gewezen dat er mogelijk onderzoeken gedaan moeten worden ten aanzien van mogelijke effecten van stikstofdepositie op de instandhoudingsdoelstellingen van Natura 2000-gebieden (AERIUS berekening) en de mogelijke verstoring of beschadiging van dier- en plantsoorten (natuurtoets/quicksan).
Artikel 10. Formulier en termijn
Alleen op het voorgeschreven formulier ingediende - volledig ingevulde - aanvragen voor een evenementenvergunning worden in behandeling genomen. Dit is inclusief de gevraagde bijlagen zoals een plattegrond van het evenemententerrein en een calamiteitenplan.
Een aanvraag voor een evenementvergunning kan worden geweigerd als de aanvraag minder dan drie maanden voor de beoogde datum van het evenement is ingediend en daardoor een behoorlijke behandeling van de aanvraag niet mogelijk is. Een aanvraag voor een evenementvergunning kan buiten behandeling worden gesteld als de vakafdeling om aanvullende gegevens verzoekt en wanneer deze door de aanvraag niet (volledig en/of binnen de daartoe gestelde termijn) worden ingediend.
Voor het aanvragen van vergunningen voor een evenement worden leges gerekend. De legesbedragen worden jaarlijks vastgesteld in de legesverordening.
Daarnaast kunnen er ook precariokosten in rekening worden gebracht voor het gebruik van gemeentegrond, bijvoorbeeld door het plaatsen van tenten/objecten.
Het college kan overwegen om aan een organisatie een vrijstelling van de precariobelasting te verlenen. Bij de overweging voor een vrijstelling, wordt mede rekening gehouden met de aard van het evenement (wel of niet commercieel). Commerciële evenementen krijgen in beginsel geen vrijstelling van de precariobelasting. Indien besloten wordt om een evenement op de Onverharde Brink te vergunnen, wordt aanvullend een vergoeding gevraagd ten behoeve van het behoud van de bomen en het herstel van het gras op de Onverharde Brink.
Artikel 12. Verantwoording terrein
Een organisatie is altijd zelfverantwoordelijk voor het gebruik van het terrein ten aanzien van:
Organisatoren kunnen gelijktijdig met de vergunningsaanvraag aangeven of ze gebruik willen maken van bepaalde diensten en voorzieningen:
Leveren van hekken; De buitendienst levert hekken geclusterd op/bij het evenemententerrein voorafgaand aan de opbouw. De organisatie moet zelf zorgen voor het verder plaatsen van de hekken/afzetten van het terrein. Na afloop van de afbouw zet de organisatie de hekken geclusterd weer op de afgesproken plek.
Een organisatie is altijd eindverantwoordelijk voor de eigen faciliteiten voor het evenement. Het leveren van bovenstaande diensten door de buitendienst is op basis van beschikbaarheid en capaciteit. Bij de overweging of de buitendienst faciliteert bij een evenement, wordt mede rekening gehouden met de aard van het evenement (wel of niet commercieel). Commerciële evenementen worden in beginsel niet door de buitendienst gefaciliteerd.