Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Laren

EVENEMENTENBELEID 2024 UITGANGSPUNTEN EN BELEIDSREGELS EVENEMENTEN 2024

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieLaren
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingEVENEMENTENBELEID 2024 UITGANGSPUNTEN EN BELEIDSREGELS EVENEMENTEN 2024
Citeertitelevenementenbeleid 2024 uitgangspunten en beleidsregels evenementen 2024
Vastgesteld doorburgemeester
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerpevenementenbeleid
Externe bijlageEvenementenbeleid Laren 2024

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene plaatselijke verordening Laren 2023

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

26-06-2024wijziging bestaand beleid

11-06-2024

gmb-2024-279034

Tekst van de regeling

Intitulé

EVENEMENTENBELEID 2024 UITGANGSPUNTEN EN BELEIDSREGELS EVENEMENTEN 2024

Beleidsregels

Om een vergunningaanvraag te mogen toetsen aan bovenstaande uitgangspunten met betrekking tot het aantal, de grootte en de locatie van evenementen, dient de Burgemeester dit te vervatten in specifieke beleidsregels. Gelet op artikel 2.25 van de Apv, in het licht van het vorenstaande, besluit de Burgemeester van Laren de volgende beleidsregels vast te stellen, ter uitvoering van artikel 2.25 Algemene plaatselijke verordening Laren 2023:

Artikel 1. Categorieën evenementen

Aanvragen voor evenementen worden verdeeld in de volgende categorieën;

  • Evenementen op buurtniveau

  • Evenementen op lokaal en BEL-gemeenten niveau

  • Evenementen op grootschalig (bovenlokaal) niveau

De verdeling van evenementen in deze categorieën helpt het om vooraf te toetsen wat de impact zal zijn op de omgeving, het aantal bezoekers en de verkeersmaatregelen.

Artikel 2. Spreiding

Er mogen per kalenderjaar maximaal vijf grootschalige (bovenlokale) evenementen worden georganiseerd. Uitzondering hierop is de vijfjaarlijkse Taptoe, deze geldt in dat jaar als zesde grootschalig (bovenlokaal) evenement;

Er zal pas vergunning worden verleend voor een ‘nieuw’ (o.b.v. de activiteitenkalender 2024 en recentere edities daarna) grootschalig (bovenlokaal) evenement als een ‘oud’ grootschalig (bovenlokaal) evenement vervalt. De bestaande evenementen krijgen hiermee een reservering op de evenementenkalender. Wanneer een bestaand evenement tijdig de aanvraag volledig heeft ingediend krijgt dit evenement voorrang boven een nieuw evenement. Is de aanvraag echter niet tijdig en volledig ingediend, dan kan de Burgemeester ervoor kiezen om de reservering te laten vervallen.

Per aanvraag zal worden getoetst welke te verwachten impact een evenement heeft voor omwonenden of andere gebruikers van de openbare ruimte en of deze impact wel of niet aanvaardbaar kan worden geacht.

In beginsel krijgen bestaande terugkerende evenementen een reservering op de evenementenkalender, met voorrang op eventuele nieuwe initiatieven.

Artikel 3. Duur

Evenementen mogen maximaal vier dagen duren, exclusief op- en afbouwdagen. Hierbij zijn de kermis en de ijsbaan de enige uitzonderingen. De kermis mag maximaal negen dagen duren, exclusief op- en afbouwdagen. De ijsbaan mag maximaal zes weken duren, exclusief op- en afbouwdagen.

Op de Kleine Brink is de duur van een kleinschalig/lokaal evenement maximaal een dag, inclusief de op- en afbouw.

Artikel 4. Tijden

Eendaagse evenementen

Aan eendaagse evenementen op vrijdag- of zaterdagen en voor de avonden voorafgaande aan algemeen erkende feestdagen wordt altijd een maximale eindtijd verbonden van:

  • 24.00 uur wat betreft de muziek;

  • 00.30 uur wat betreft de drankverstrekking;

  • 01.00 uur wat betreft de aanwezigheid van het publiek.

Meerdaagse evenementen van maximaal vier dagen

Bij meerdaagse evenementen van maximaal vier dagen gelden voor één avond, indien deze op een vrijdag of zaterdag valt, de volgende maximale eindtijden:

  • 24.00 uur wat betreft de muziek;

  • 00.30 uur wat betreft de drankverstrekking;

  • 01.00 uur wat betreft de aanwezigheid van het publiek

Op de overige dagen geldt een maximale eindtijd van 23.00 uur.

Meerdaagse evenementen van minimaal vier dagen

Bij evenementen die meer dan vier dagen duren geldt voor alle dagen van het evenement een maximale eindtijd van uiterlijk 23.00 uur.

De burgemeester kan besluiten om af te wijken van de eindtijd van 23.00 uur, met inachtneming van de volgende overwegingen:

  • de eindtijd zal tot maximaal 24.00 uur kunnen worden verlengd;

  • verlenging van de eindtijd zal alleen op een vrijdag of zaterdag mogelijk zijn;

  • er dient vooraf met omwonenden van het betreffende evenemententerrein afstemming te zijn geweest over de verlenging van de eindtijd;

  • er kunnen aanvullende voorschriften (bijvoorbeeld het opleggen van een lager toegestaan geluidsniveau) aan de vergunning worden verbonden ten aanzien van de verlenging van de eindtijd.

Artikel 5. Toelichting locaties

Er zijn drie evenementenlocaties: Plein 1945, de onverharde Brink en de Kleine Brink. Overige locaties komen in aanmerking voor het houden van evenementen, indien die daarvoor – gezien de aard en/of schaal van evenement – meer geëigend zijn en er toestemming is van de rechthebbende op de desbetreffende locatie.

Plein 1945

Tijdens evenementen op Plein 1945 moet minimaal 25% van het terrein beschikbaar blijven om te parkeren. Dit betekent dat ± 77 van het totaal aantal parkeerplaatsen (minimaal 307) op Plein 1945 beschikbaar dienen te blijven tijdens een evenement. Dit geldt echter niet voor de kermis. De kermis mag gebruik maken van het volledige terrein.

Onverharde Brink

Op de onverharde Brink mogen maximaal twee grootschalige (bo) evenementen worden gehouden, te weten de ijsbaan (plus max. vier dagen kerstmarkt) en Art Laren. Tijdens de jaarlijkse kermis mogen hier maximaal vijf kinderattracties geplaatst worden.

Op deze locatie zullen geen ‘nieuwe’ (o.b.v. de activiteitenkalender 2024 c.q. meer recente edities) grootschalige (bovenlokale) evenementen worden toegestaan.

Op de onverharde Brink mogen verder alleen kleinschalige en lokale evenementen met een dorps karakter georganiseerd worden. Deze evenementen mogen niet langer dan één dag duren (zie ook artikel 3) en worden verder beperkt in omvang:

  • Geen versterkte muziek toegestaan;

  • Het evenement dient toegankelijk te zijn voor iedereen;

  • Dient zoveel mogelijk een open karakter (aanzicht) te hebben;

  • Er mogen geen bouwwerken worden geplaatst op de (onverharde) Brink tijdens deze evenementen. Het is alleen mogelijk een kleine overkapping te plaatsen of een klein podium.

Kleine Brink

Bij een aanvraag voor een evenement op de Kleine Brink moet altijd overleg plaatsvinden tussen de organisatie van het evenement, het parochiebestuur van de Sint Jansbasiliek en de exploitant van het Brinkhuis.

Artikel 6. Reservering en aanmelding evenement

De bestaande evenementen krijgen in beginsel een reservering op de evenementenkalender. Voor deze reservering moet aan de volgende voorwaarden voldoen:

  • De datum van het evenement moet vóór 1 december zijn aangemeld voor de evenementenkalender voor het daaropvolgende jaar

  • De vergunningsaanvraag voor het evenement moet tijdig en volledig ingediend zijn

Als er niet aan de voorwaarden is voldaan, dan kan de Burgemeester beslissen om de reservering te laten vervallen.

Artikel 7. Verkeersregulering

Bij evenementen met een voorzienbaar grote toeloop van publiek worden aan de vergunningvoorschriften verbonden met betrekking tot door de organisator te treffen verkeersregulerende maatregelen (opstellen verkeersplan). Deze maatregelen betreffen tevens verkeersmaatregelen tijdens de op- en afbouwperiode. Er dienen duidelijke fietsvakken/fietsenstallingen aangewezen te worden zodat duidelijk is waar men de fietsen kwijt kan. De aanwijzing van fietsvakken/fietsenstallingen dient terug te komen in de vergunningsaanvraag (of indien aanwezig, het mobiliteitsplan).

Artikel 8. Geluidsbeperking

Aan een evenementenvergunning wordt, een maximale geluidsgrens gehanteerd van maximaal 75 dB(A) (equivalente geluidswaarde), gemeten op de dichtstbijzijnde gevel of bij het ontbreken daarvan op 50 meter afstand.

Bij evenementen met veel basgeluiden wordt in de vergunningsvoorschriften tevens een dB(C)-norm opgenomen. Er wordt een maximale geluidsnorm gehanteerd van 90 dB(C). Op deze geluidnormen bij dergelijke evenementen wordt gecontroleerd en zo nodig gehandhaafd. In verband met het beperken van geluidsoverlast is op- en afbouw toegestaan dagelijks tussen 7.00 en 22.00 uur en op zondag tussen 10.00 uur en 22.00 uur

Artikel 9. Duurzaamheid

Organisaties moeten bij de aanvraag aangeven hoe er wordt ingezet op duurzaamheidsaspecten van het evenement; hoe er uitvoering gegeven wordt aan de landelijke wetgeving m.b.t. gebruik van plastic en te onderzoeken of duurzame energiebronnen toe te passen zijn. Er moet zo mogelijk gebruik worden gemaakt van aansluitpunten voor (gemeentelijke) groene stroom. Als aggregaten toch nodig zijn bij het organiseren van een evenement, dan moet de evenementenorganisatie kunnen aantonen waarom dit noodzakelijk is en hoe een afweging wordt gemaakt over het gebruik van hybride aggregaten, zonnepanelen, en dergelijke. De minimumeis is het gebruik van biobrandstoffen of brandstof op basis van hergebruik (HVO) in de aggregaat c.q. hybride aggregaat.

Organisatoren van een evenement worden bij het indienen van een aanvraag er actief op gewezen dat er mogelijk onderzoeken gedaan moeten worden ten aanzien van mogelijke effecten van stikstofdepositie op de instandhoudingsdoelstellingen van Natura 2000-gebieden (AERIUS berekening) en de mogelijke verstoring of beschadiging van dier- en plantsoorten (natuurtoets/quicksan).

Artikel 10. Formulier en termijn

Alleen op het voorgeschreven formulier ingediende - volledig ingevulde - aanvragen voor een evenementenvergunning worden in behandeling genomen. Dit is inclusief de gevraagde bijlagen zoals een plattegrond van het evenemententerrein en een calamiteitenplan.

Een aanvraag voor een evenementvergunning kan worden geweigerd als de aanvraag minder dan drie maanden voor de beoogde datum van het evenement is ingediend en daardoor een behoorlijke behandeling van de aanvraag niet mogelijk is. Een aanvraag voor een evenementvergunning kan buiten behandeling worden gesteld als de vakafdeling om aanvullende gegevens verzoekt en wanneer deze door de aanvraag niet (volledig en/of binnen de daartoe gestelde termijn) worden ingediend.

Artikel 11. De kosten

Voor het aanvragen van vergunningen voor een evenement worden leges gerekend. De legesbedragen worden jaarlijks vastgesteld in de legesverordening.

Daarnaast kunnen er ook precariokosten in rekening worden gebracht voor het gebruik van gemeentegrond, bijvoorbeeld door het plaatsen van tenten/objecten.

Het college kan overwegen om aan een organisatie een vrijstelling van de precariobelasting te verlenen. Bij de overweging voor een vrijstelling, wordt mede rekening gehouden met de aard van het evenement (wel of niet commercieel). Commerciële evenementen krijgen in beginsel geen vrijstelling van de precariobelasting. Indien besloten wordt om een evenement op de Onverharde Brink te vergunnen, wordt aanvullend een vergoeding gevraagd ten behoeve van het behoud van de bomen en het herstel van het gras op de Onverharde Brink.

Artikel 12. Verantwoording terrein

Een organisatie is altijd zelfverantwoordelijk voor het gebruik van het terrein ten aanzien van:

  • Het afzetten van het terrein

  • Het gebruik van het terrein tijdens het evenement conform vergunningsvoorschriften en afspraken

  • Het weer schoon opleveren van het terrein na afloop

  • Het afvoeren van afval

Artikel 13. Dienstverlening

Organisatoren kunnen gelijktijdig met de vergunningsaanvraag aangeven of ze gebruik willen maken van bepaalde diensten en voorzieningen:

  • Leveren van hekken; De buitendienst levert hekken geclusterd op/bij het evenemententerrein voorafgaand aan de opbouw. De organisatie moet zelf zorgen voor het verder plaatsen van de hekken/afzetten van het terrein. Na afloop van de afbouw zet de organisatie de hekken geclusterd weer op de afgesproken plek.

  • Maken, plaatsen en verwijderen van vooraankondigingsborden en parkeerverboden; Twee weken voorafgaand aan het evenement plaatst de buitendienst de benodigde borden op de afgesproken locaties en verwijdert deze na afloop van het evenement

Een organisatie is altijd eindverantwoordelijk voor de eigen faciliteiten voor het evenement. Het leveren van bovenstaande diensten door de buitendienst is op basis van beschikbaarheid en capaciteit. Bij de overweging of de buitendienst faciliteert bij een evenement, wordt mede rekening gehouden met de aard van het evenement (wel of niet commercieel). Commerciële evenementen worden in beginsel niet door de buitendienst gefaciliteerd.

Artikel 14. Communicatie

De organisatie dient ervoor te zorgen dat direct omwonenden en omliggende bedrijven op de hoogte worden gesteld van het evenement en eventsmaatregelen.