Organisatie | Delft |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Handhavingsscenario Terrasboten |
Citeertitel | Handhavingsscenario Terrasboten |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
26-06-2024 | nieuwe regeling | 11-06-2024 |
Deze nota bevat het Handhavingsscenario Terrasboten Delft ter aanvulling op het geldende terrasbotenbeleid van de gemeente Delft.
Dit scenario heeft betrekking op de terrasboten van horecabedrijven. Op grond van hoofdstuk 2 afdeling 10 van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) kan de burgemeester handhavend optreden of aan de exploitant van een horecabedrijf of ondergeschikte horeca (nadere) eisen opleggen.
Doel van dit handhavingsscenario is een passende interventie bieden op de bevindingen. In dit document wordt aangegeven hoe er formeel en informeel gereageerd wordt op geconstateerde overtredingen. Het uitgangspunt hierbij is de ‘beginselplicht tot handhaving’ zoals deze in de bestuursrechtspraak is geformuleerd. Hier komt bij dat aan het opleggen van de sanctie altijd een afweging tussen de ernst van de overtreding, het te bereiken doel en de op te leggen sanctie voorafgaat. Afhankelijk van de feiten en omstandigheden kan de burgemeester dus afwijken van dit handhavingsscenario. Er wordt immer altijd getoetst aan de algemene beginselen van behoorlijk bestuur; voorts is artikel 4:84 van de Algemene wet bestuursrecht van toepassing.
Het handhavingsscenario bestaat uit vier hoofdstukken:
De gemeente heeft een indeling in het type overtredingen met betrekking tot het terrasbotenbeleid gemaakt. Categorie A is de zwaarste categorie en categorie C is de lichtste. Onder categorie A vallen ernstige overtredingen waarop een directe en zwaardere maatregel van toepassing is om de openbare orde en veiligheid te herstellen. Onder categorie B vallen overtredingen die nog altijd een grote impact hebben op de openbare orde en veiligheid maar die zijn minder zwaar dan de overtredingen in categorie A. Onder categorie C vallen de overtredingen die een lichtere impact hebben.
Aan dit handhavingsscenario en de bijbehorende sanctiematrix liggen een aantal uitgangspunten ten grondslag. De belangrijkste daarvan is: ernstigere overtredingen hebben een korter handhavingstraject en een zwaardere sanctie. Denk hierbij aan overtredingen die gevaar voor bewoners of de omgeving opleveren. Bij het treffen van de maatregel wordt ook rekening gehouden met de verwijtbaarheid van de exploitant en het gedrag van de exploitant. Bij een herhaling van de overtreding wordt er bijvoorbeeld ook zwaarder gehandhaafd door de gemeente.
De gemeente is zich ervan bewust dat het proces van toezicht en handhaving ingrijpend kan zijn voor ondernemers. Daarom zal de gemeente, als de situatie dit toelaat, de overtreder eerst aanspreken waarmee de overtreder de kans heeft om de overtreding uit zichzelf ongedaan te maken. Gebeurt dit niet dan zal de gemeente de sanctiemiddelen inzetten zoals vermeld in de sanctiematrix.
In het geval er sprake is van meerdere overtredingen van de categorieën vastgelegd in dit handhavingsscenario dan wordt dit meegewogen in de op te leggen sanctie. Ook bij overtredingen van zowel het terrasbotenbeleid als het horecabeleid wordt er bij het opleggen van de sanctie gekeken naar de op dat moment geldende omstandigheden.
Bij recidive is er sprake van slecht naleefgedrag. In het geval van recidive wordt er een maatwerksanctie opgelegd. Dat betekent dat stappen uit de sanctiematrix overgeslagen kunnen worden. Afhankelijk van de ernst en hoeveelheid van de overtredingen kan een zwaardere maatregel opgelegd worden dan in de sanctiematrix is opgenomen.
Onderstaande tabel is de sanctiematrix voor de handhaving van het terrasbotenbeleid. De toepassing van de sanctiematrix vindt plaats op basis van drie stappen:
Bij het opleggen van de sanctie zal worden meegedeeld wat de in het handhavingsscenario opgenomen volgende maatregel is, die zal worden opgelegd bij de eerstvolgende overtredingen in dezelfde categorie binnen twaalf maanden.
De sanctiematrix wordt toegepast bij elke overtreding waartegen formeel handhavend wordt opgetreden. Er kan echter van de sanctiematrix worden afgeweken aangezien het doel van de sanctiematrix is om tot een zorgvuldige afweging te komen. Het is niet wenselijk om de sanctiematrix terrasboten in de weg te laten staan van een meer wenselijke oplossing voor de situatie. Bij afwijking van de sanctiematrix terrasboten is het wel van belang dat dit onderbouwd wordt en vastgelegd. Dit sluit aan bij het uitgangspunt vastgelegd in art. 4:84 van de Algemene wet bestuursrecht.
Toelichting op de sanctiematrix
In het geval een terrasboot door een verkeerde ligging gevaar of hinder oplevert wordt er gesommeerd om de overtreding direct ongedaan te maken met de daarbij de mogelijkheid tot de toepassing van spoedeisende bestuursdwang om de overtreding op te heffen. Bij de kennisgeving wordt meegedeeld dat bij opvolgende overtredingen binnen deze categorie binnen 12 maanden overgegaan kan worden tot het opleggen van spoedeisende bestuursdwang en de toepassing van een maatwerksanctie.
In het geval een terrasboot buiten de toegestane exploitatietijden wordt gebruikt en dit de eerste keer binnen 12 maanden betreft wordt de ondernemer hierop aangesproken. Een volgende constatering wordt als de eerste overtreding gezien waarbij er een formele waarschuwing op schrift wordt afgegeven. In deze formele waarschuwing is onder andere een hersteltermijn voor het ongedaan maken van de overtreding opgenomen. Ook wordt meegedeeld dat bij opvolgende soortgelijke overtredingen overgegaan kan worden tot het beperken van de exploitatietijd voor 2 maanden, een sluiting van het terras en een maatwerksanctie.
Indien de overtreding voor de eerste keer binnen 12 maanden wordt geconstateerd wordt de overtreder hierop aangesproken. Een volgende constatering binnen 12 maanden wordt gezien als de eerste overtreding waarbij een formele waarschuwing op schrift wordt afgegeven. Bij de eerste overtreding wordt een formele waarschuwing op schrift afgegeven. In deze formele waarschuwing is onder andere een hersteltermijn voor het ongedaan maken van de overtreding opgenomen. Ook wordt meegedeeld dat bij opvolgende overtredingen binnen deze categorie binnen 12 maanden overgegaan kan worden tot het opleggen van een last onder dwangsom welke geïnd wordt het tot opgelegde maximumbedrag en de toepassing van een maatwerksanctie.
Indien de overtreding voor de eerste keer binnen 12 maanden wordt geconstateerd wordt de overtreder hierop aangesproken. Een volgende constatering binnen 12 maanden wordt gezien als de eerste overtreding waarbij een formele waarschuwing op schrift wordt afgegeven. Bij de eerste overtreding in deze categorie wordt een formele waarschuwing op schrift afgegeven. In deze formele waarschuwing is onder andere een hersteltermijn voor het ongedaan maken van de overtreding opgenomen. Ook wordt meegedeeld dat bij opvolgende overtredingen binnen deze categorie binnen 12 maanden overgegaan kan worden tot een tweede waarschuwing met directe sommatie, het opleggen van een last onder dwangsom welke geïnd wordt het tot opgelegde maximumbedrag en de toepassing van een maatwerksanctie.