Organisatie | Schiedam |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Instellingsbesluit Commissie naamgeving openbare ruimte gemeente Schiedam |
Citeertitel | Instellingsbesluit Commissie naamgeving openbare ruimte gemeente Schiedam 2024 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
27-06-2024 | 03-07-2007 | nieuwe regeling | 11-06-2024 | 23BIJ02246 |
Er is een commissie die adviseert aan het college over de naamgeving van de openbare ruimte, hierna te noemen: de Commissie.
Artikel 3 Samenstelling en lidmaatschap
De Commissie bestaat uit ten hoogste 10 leden te benoemen door het college van burgemeester en wethouders. Hierin zijn tenminste vertegenwoordigd de gemeentearchivaris, de beheerder van de Basisregistratie Adressen en Gebouwen, vertegenwoordigers van de teams Ruimtelijke Ontwikkeling & Beleid en Vergunningen & Handhaving, een vertegenwoordiger van de binnen de gemeente opererende hulpdiensten en een vertegenwoordiger van een binnen de gemeente opererende postbezorgingsdienst.
Het college van burgemeester en wethouders wijst een van de leden van de Commissie als secretaris aan.
De voorzitter is, eigener beweging of daartoe uitgenodigd door de commissie, bevoegd ambtenaren en andere deskundigen uit te nodigen tot het deelnemen aan de vergaderingen van de Commissie.
De Commissie vergadert slechts als ten minste 4 leden, onder wie de voorzitter, aanwezig zijn. Wanneer het vereiste aantal leden niet aanwezig is, belegt de voorzitter binnen één week een nieuwe vergadering en stelt de leden daarvan terstond schriftelijk in kennis. In deze laatste vergadering kunnen besluiten worden genomen ongeacht het aantal aanwezige leden.
Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van 11 juni 2024.
de secretaris,
C.E. Bos
de burgemeester,
mr. H.M. Bergmann
Toelichting op het Instellingsbesluit Commissie naamgeving openbare ruimte gemeente Schiedam 2024
Namen toekennen aan delen van de openbare ruimte is om verschillenden redenen van belang. Zo maakt de indeling van een gemeente in straten het mogelijk dat enerzijds burgers en anderzijds dienstverlenende instanties als politie, brandweer, ambulance en posterijen zich snel kunnen oriënteren in een gemeente. Ook is de indeling van een gemeente in straten voor de gemeente zelf van belang. In vrijwel alle gemeentelijke registraties komen immers namen voor en wordt gesorteerd op de alfanumerieke volgorde van namen.
Namen voor de openbare ruimte ontstaan echter niet zomaar. Namen moeten immers worden toegekend; er moeten namen voor worden bedacht. Daarbij dienen deze namen aan allerlei eisen te voldoen. Zo moeten de namen bijvoorbeeld bruikbaar zijn in de spreektaal, uniek zijn in onze gemeente en niet vatbaar voor verbastering. Daarnaast moeten te vernoemen personen minstens vijf jaar overleden zijn. Ook is een bepaalde systematiek bij het geven van namen onontbeerlijk. Een belangrijk uitgangspunt hierbij is wijksgewijs namen uit eenzelfde categorie te gebruiken en daarin consequent te zijn bij latere uitbreidingen. Gelet op het belang van goede naamgeving en de ingewikkeldheid daarvan verdient het aanbeveling de advisering inzake naamgeving op te dragen aan een gemeentelijke commissie en wel de Commissie.
De Commissie is gehouden aan de beleidsregels die het college ten aanzien van de naamgeving en nummering heeft vastgesteld. De Commissie dient tevens rekening te houden met de afspraken die de Vereniging van Nederlandse Gemeenten heeft gemaakt met PTT Post BV (circulairenummer 91/30, kenmerk JZ/102328 van 5 april 1991) . De aanleiding tot deze afspraken was het terughoudende beleid van PTT Post om wijzigingen aan te brengen in het postcodesysteem. Er is afgesproken dat gemeenten niet nodeloos wijzigingen in de naamgeving die tot wijzigingen in het postcodesysteem noodzaken, aanbrengen. Indien een gemeente zich niet aan de afspraak houdt om de naamgeving niet nodeloos te wijzigen, worden de kosten die PTT Post als gevolg hiervan moet maken bij het gemeentebestuur in rekening gebracht. Ook is afgesproken dat een gemeentebestuur zo spoedig mogelijk overleg met PTT Post pleegt over zijn voornemen om wijzigingen aan te brengen in de naamgeving als deze gevolgen hebben voor de postcodesysteem (zie verder over dit onderwerp het VNG-handboek Benoemen, nummeren en begrenzen).
De bevoegdheid tot het toekennen van namen aan de openbare ruimte berust sinds 2005 bij het college van burgemeester en wethouders. Op basis van artikel 84 van de Gemeentewet kan het college de Commissie instellen. Deze adviseert het college ten behoeve van deze taak. De Commissie kan naar eigen inzicht en op basis van de eerder door het college vastgestelde beleidsregels namen bedenken voor delen van de openbare ruimte. Op dit gebied bestaan immers geen voorschriften of richtlijnen van hogere overheden.
De Commissie adviseert niet alleen over de toekenning van namen aan woonplaatsen, wijken en buurten. Bij uitstek hoort advisering over toekenning van namen aan delen van de openbare ruimte en zo nodig aan gemeentelijke bouwwerken tot haar taak.
De actuele benamingen van wet en teams zijn vermeld.
In het kader van de dualisering kunnen sinds 7 maart 2002 in de Commissie naamgeving geen raadsleden plaatsnemen (zie artikel 84, tweede lid in samenhang met artikel 83, tweede lid van de Gemeentewet).
De Commissie wordt in ieder geval door de voorzitter of op verzoek van het college bijeengeroepen wanneer nieuwe namen moeten worden toegekend of namen herzien. Herziening van namen kan onder andere wenselijk zijn als gevolg van de stadsvernieuwing of een gewijzigde verkeerssituatie, waardoor de bestaande naamgeving of de vindbaarheid van panden bemoeilijkt is.