Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Zwijndrecht

Uitvoeringsprogramma Handhaving 2024 gemeente Zwijndrecht

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieZwijndrecht
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingUitvoeringsprogramma Handhaving 2024 gemeente Zwijndrecht
CiteertitelUitvoeringsprogramma Handhaving 2024 gemeente Zwijndrecht
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 13.5 van het Omgevingsbesluit
  2. artikel 13.6 van het Omgevingsbesluit
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

25-06-2024nieuwe regeling

22-12-2023

gmb-2024-274989

Tekst van de regeling

Intitulé

Uitvoeringsprogramma Handhaving 2024 gemeente Zwijndrecht

Het College van burgemeester en wethouders van de gemeente Zwijndrecht;

 

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 22 december 2023 met kenmerk 2023-0173806;

 

gelet op artikel 7 lid 2 procedure bekendmaking;

 

overwegende dat met het vaststellen het Uitvoeringsprogramma Handhaving 2024 gemeente Zwijndrecht wordt voldaan aan de verplichting uit de Omgevingswet om over een actueel uitvoeringsprogramma handhaving te beschikken;

 

B E S L U I T

 

vast te stellen het Uitvoeringsprogramma Handhaving 2024 gemeente Zwijndrecht.

 

INLEIDING

Voor u ligt het Uitvoeringsprogramma Handhaving 2024 van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zwijndrecht (hierna: college). In het uitvoeringsprogramma legt het college vast op welke wijze prioriteit wordt gegeven aan de gemeentelijke handhavingstaken met betrekking tot de wet- en regelgeving omtrent bouwen, ruimtelijke ordening, brandveiligheid, illegaal gebruik en vernieling openbare ruimte, drank en horeca, winkeltijdenwet en kinderopvang. Het uitvoeringsprogramma vormt de leidraad bij de uitvoering van de VTH-activiteiten, met als onderlegger het VTH-beleid.

 

1.1KADER

Het bevoegd gezag voor de handhaving van de bouwregelgeving heeft op basis van artikel 18.2 van het Omgevingswet de volgende taken:

  • zorg dragen voor de bestuursrechtelijke handhaving;

  • zorg dragen voor de verzameling van gegevens om invulling te geven aan deze taak;

  • het optreden door middel van het toepassen van bestuursdwang, het opleggen van een last onder dwangsom of het intrekken van (delen van) de omgevingsvergunning.

 

In artikel 13.5 en 13.6 van het Omgevingsbesluit staat waaraan een handhavingsproces moet voldoen. Er moet sprake zijn van schriftelijk vastgestelde handhavingsdoelstellingen die gebaseerd zijn op een probleem- of risicoanalyse. Gelet hierop is er op 28 november 2023 VTH-beleid vastgesteld.

 

Met dit document wordt invulling gegeven aan de verplichting uit artikel 13.8 van het Omgevingsbesluit om een uitvoeringsprogramma vast te stellen, waarin wordt aangegeven welke van de voorgenomen activiteiten het bestuursorgaan in het komende jaar uitvoert. Hierbij wordt rekening gehouden met de in het handhavingsbeleid vastgestelde doelen en prioriteiten.

 

Onderhavig uitvoeringsprogramma beperkt zich tot de taakvelden bouwen en ruimtelijke ordening.

 

1.2DOELSTELLINGEN

Dit uitvoeringsprogramma stelt het kader waarbinnen de gemeente Zwijndrecht op het gebied van de handhaving handelt. Hiermee wil het college bereiken dat de uitvoering van de handhaving in Zwijndrecht consequent, planmatig en transparant worden uitgevoerd.

 

Op basis van dit uitvoeringsprogramma legt het college jaarlijks verantwoording af aan de gemeenteraad en de Provincie Zuid-Holland, over hoe de gemeente Zwijndrecht uitvoering heeft gegeven aan haar handhavingstaak.

 

1.3LEESWIJZER

In hoofdstuk 2 wordt de organisatie beschreven. In hoofdstuk 3 wordt ingegaan op de prioriteitstelling en de uitvoering. Tot slot wordt in het laatste hoofdstuk de communicatiemiddelen weergegeven.

 

1.4CITEERTITEL

Onderhavig document kan worden aangehaald als Uitvoeringsprogramma Handhaving 2024 gemeente Zwijndrecht.

 

2 ORGANISATIE EN CAPACITEIT

Met ingang van 1 januari 2024 treedt de Omgevingswet in werking. Deze wet moet de processen rond vergunningverlening makkelijker en voorspelbaarder maken. Het Omgevingsbesluit Afdeling 13.2 geeft de strategische en programmatische uitvoering van handhaving weer. De bestuursorgaan is belast met de uitvoerings- en handhavingstaak en stellen een uitvoerings- handhavingsstrategie vast. Er wordt gemotiveerd welke doelen worden gesteld voor de uitvoering en handhaving en welke doelen worden verricht.

 

Het omgevingsrecht is niet alleen neergelegd in de Omgevingswet, maar ook in de bijbehorende uitvoeringsregelgeving: het Omgevingsbesluit (Ob), het Besluit kwaliteit leefomgeving (Bkl), het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal), het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl) en de Omgevingsregeling (or). Daarnaast maken ook Rijk, provincies, gemeenten en waterschappen regels en voorschriften in het Omgevingsrecht.

 

Hieronder leest u hoe de organisatie voor de handhaving is ingericht. Hoe de beschikbare capaciteit ingezet gaat worden is opgenomen in het hoofdstuk 'Prioriteitstelling en uitvoering'.

 

2.1AFDELING RUIMTELIJKE ONTWIKKELING

Binnen de afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling, in het team Ruimtelijke Ordening, hebben wij de beschikking over handhavers. De bestuursrechtelijke handhavingstaak omvat: het houden van toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens deze wet, met inbegrip van het verzamelen en registeren van gegevens die hiervoor van belang zijn, het behandelen van klachten over de naleving van het bepaalde bij of krachtens het Omgevingswet, het opleggen en ten uitvoer leggen van een bestuurlijke sanctie vanwege enige handelen of nalaten in strijd met het bepaalde bij of krachtens deze wet.

Handhavers binnen het team Ruimtelijke Ordening zijn niet aangewezen als buitengewoon opsporingsambtenaar (BOA's). Daarnaast hebben wij een jurist die zich onder andere bezig houdt met handhaving gerelateerde zaken, zoals bijvoorbeeld bezwaar en beroep.

 

In het "Bouwbeleidsplan RO" is ten aanzien van het toezicht en de handhaving op het beleidsveld RO aangesloten bij de systematiek van onderhavig uitvoeringsprogramma. Benadrukt dient te worden dat indien er tijdens de bouw wordt geconstateerd dat er wordt gebouwd in afwijking van de omgevingsvergunning, de handhaving hiervan belegd is bij de bouwinspecteurs van de afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling. Daarnaast is voorzien in een toezichtstrategie voor het reguliere bouwtoezicht.

Capaciteit:

In 2024 is voor de afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling 3,07 fte aan reguliere capaciteit beschikbaar ten behoeve van de bestuursrechtelijke handhaving.

 

Beschikbaar capaciteit

Daadwerkelijk beschikbaar capaciteit

In 2024 hebben wij 4140 uur ten behoeve van de bestuursrechtelijke handhaving.

Aan 350 uur kunnen wij geen daadwerkelijke invulling geven in 2024. Dit omdat er niet voldoende capaciteit beschikbaar is. Wij streven ernaar om in 2025 invulling te geven aan de 350 uur. Voor 2024 hebben wij daadwerkelijk 4140 uur beschikbaar.

 

2.2MILIEU WETGEVING

Het toezicht op de uit de milieuwetgeving voortvloeiende taken hebben wij uitbesteed aan de Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid (OZHZ). Aangezien de Omgevingsdienst werkt met een eigen handhavingsbeleid en prioritering, laten wij de handhaving van de milieuwetgeving in dit beleidsstuk verder buiten beschouwing.

 

2.3SAMENWERKING

De gemeente Zwijndrecht zoekt actief de samenwerking met andere toezichthouders. Zij bevordert de samenwerking, afstemming en eenduidigheid in de handhaving. Onze handhavingspartners zijn het Waterschap Hollandse Delta, Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid, Politie Zuid-Holland Zuid, Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid, Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit, Dienst gezondheid & Jeugd en de Provincie Zuid-Holland.

 

3 PRIORITEITSTELLING EN UITVOERING

Vanwege de wettelijke verplichting tot handhaven zou door het college tegen alle overtredingen handhavend moeten worden opgetreden. Dit is echter een “utopie” omdat niet altijd maatschappelijk of politiek draagvlak aanwezig is om in alle gevallen handhavend op te treden. Daarnaast zou handhavend optreden tegen alle overtredingen leiden tot zeer hoge personele kosten. Gelet hierop is een goede prioritering op basis van inhoudelijke criteria onmisbaar bij handhaving en wordt dit bij gerechtelijke procedures als eis gesteld.

 

Bij het tot stand komen van het handhavingsbeleid is een traject doorlopen om te komen tot een prioriteitstelling. De start van dit traject was het maken van een risico analyse per handhavingstaak, zoals bijvoorbeeld bouwen zonder vergunning, strijd met het bestemmingsplan of werkzaamheden aan een monument. Hierbij werd het risico bepaald door het negatieve effect maal de kans dat het effect optreedt. Bij effecten kon gescoord worden op:

  • -

    schade aan fysieke veiligheid (letsel);

  • -

    schade volksgezondheid;

  • -

    schade aan natuur;

  • -

    financieel, economische schade;

  • -

    maatschappelijke afbreukrisico’s;

  • -

    bestuurlijke schade.

 

Het college heeft in het handhavingsbeleid voorgesteld om, na het horen van de gemeenteraad tijdens een thema-avond en na een interne afweging op basis van de risicomatrix, te komen tot de volgende prioriteiten:

  • -

    (brand)veiligheid;

  • -

    bouwen zonder omgevingsvergunning;

Als conclusie in het handhavingsbeleid is opgenomen dat de capaciteit beperkt is en dat het hierdoor niet mogelijk is om 100% uitvoering te geven aan deze prioriteiten. Daarom werken wij met speerpunten; handhavingstaken die het college en de gemeenteraad van zo groot belang achten dat de beschikbare middelen (capaciteit) met name daar op worden ingezet.

 

Bovengenoemde prioritering betekent echter niet dat het college alleen bij de aangehaalde prioriteiten overgaat tot handhavend optreden. Vanwege de “beginselplicht tot handhaving” zal het college op een formeel verzoek tot handhaving altijd met een besluit moeten reageren. Dit volgt uit de Algemene Wet Bestuursrecht die een verzoek tot handhaving als een aanvraag tot een besluit ziet.

Tegen een dergelijk besluit staan de normale bezwaar- en beroepsmogelijkheden open.

 

3.1 SPEERPUNTEN

Op basis van de in het handhavingsbeleid genoemde prioriteiten, nieuwe ontwikkelingen en de beschikbare kengetallen van de voorgaande jaren zijn wij tot de volgende speerpunten voor 2024 gekomen:

 

  • -

    Project Buitengebied;

  • -

    Bedrijfs- en industrieterreinen; Integrale controle (ondermijning)

  • -

    (gemeentelijke) Monumenten;

  • -

    Verzoek tot handhaving en (anonieme) meldingen; Fixi meldingen

  • -

    Illegale bewoning;

  • -

    BAG meldingen;

  • -

    Overige werkzaamheden.

 

Hieronder zal per speerpunt worden aangegeven hoe de beschikbare capaciteit zal worden ingezet. Voor alle projecten geldt dat deze ieder jaar geëvalueerd worden en dat gekeken zal worden of de inzet en het resultaat voldoende is en/of er bijsturing noodzakelijk is. De resultaten hiervan zullen worden opgenomen in het jaarverslag handhaving.

 

3.1.1 PROJECT BUITENGEBIED

Het buitengebied staat volop in de belangstelling, zowel regionaal als lokaal. Vanuit de gemeenteraad is een dringende oproep gedaan om handhaving in het buitengebied ter hand te nemen, de ruimtelijke kwaliteit op een hoger niveau te tillen en de “verrommeling” een halt toe te roepen.

 

In dat kader is in 2010 op perceelsniveau een inventarisatie uitgevoerd. Hieruit zijn ongeveer 1000 overtredingen van de geldende wet- en regelgeving naar voren gekomen. Om hiertegen zorgvuldig handhavend op te treden, heeft het college op 26 april 2011 het ‘Plan van Aanpak Handhaven Buitengebied’ vastgesteld. In dit plan zijn de bestuurlijke beleidsuitgangspunten met betrekking tot handhaving van de bouw- en ruimtelijke regelgeving in de gemeente Zwijndrecht vastgelegd. Besloten is dat de handhaving van het buitengebied gefaseerd wordt uitgevoerd.

 

Als eerste is gestart met het handhaven van (zee)containers en opslag op percelen (fase 1). Hierna is een vervolgtraject opgezet om voor alle ‘bijbehorende bouwwerken’ in het buitengebied de bestuurlijke handhaving te starten (fase 2). Hierbij valt te denken aan aan- en uitbouwen, bergingen, garages, paardenstallen, overkappingen etc. Op 5 november 2013 heeft het college ingestemd met fase 3. Hierin is omschreven hoe we met de resterende overtredingen omgaan. Tegen een klein gedeelte van deze overtredingen wordt niet direct opgetreden.

 

Prioritering handhaving buitengebied

Het project handhaving buitengebied is in 2019 opnieuw geëvalueerd. Naar aanleiding hiervan zijn de prioriteiten in het buitengebied opnieuw vastgesteld en geoptimaliseerd. De prioriteiten van de handhaving in het buitengebied zijn verlegt naar de kernkwaliteiten van het buitengebied. Dit betekent dat de inzet van de handhaving - voornamelijk - wordt ingezet voor zaken die vanaf de openbare ruimte zichtbaar zijn en hiermee de ruimtelijke kwaliteit raken. De uitwerking van dit voorstel is opgenomen bij het 'Plan van Aanpak Handhaven Buitengebied'. Voornoemde documenten zijn gepubliceerd op www.zwijndrecht.nl. Voor de inhoud hiervan, wordt kortheidshalve verwezen naar deze documenten.

 

In het voorgaande uitvoeringsprogramma is er voor gekozen om het gestelde doel, van afronding van het handhavingstraject in 2018, los te laten. Hiervoor is gekozen omdat met de huidige capaciteit het niet realistisch bleek om de gigantische hoeveelheid overtreden in het buitengebied voor 2019 af te ronden. Daarnaast speelde mee dat een heel groot gedeelte van de capaciteit in het buitengebied werd ingezet. Hierdoor kregen andere thema's binnen Zwijndrecht niet de juiste aandacht. Dit is met het vorige uitvoeringsprogramma hersteld en is in onderhavig programma doorgetrokken.

 

Inzet capaciteit

Door aan te sluiten bij de procedure actualisatie bestemmingsplan Buitengebied is de noodzaak om een groot deel van de capaciteit op het buitengebied in te zetten niet meer aanwezig. Hierdoor ontstaat meer ruimte om de beschikbare capaciteit ook op andere belangrijke speerpunten in te zetten.

 

Het voorgaande heeft geleid tot de volgende inzet van de handhavingscapaciteit.

 

In 2024 zal 720 uur (20%) van de reguliere handhavingscapaciteit ingezet worden voor het project Buitengebied. Deze capaciteit zal worden ingezet voor de afronding van de reeds gestarte onderzoeken en procedures en daarnaast voor het opstarten van nieuwe onderzoeken en procedures. Hierbij zal gewerkt en geprioriteerd worden zoals is opgenomen in het voorstel flexibiliseren behorende bij het 'Plan van Aanpak Handhaving Buitengebied'. Daarnaast zal zoals opgenomen in het 'Plan van Aanpak Handhaving Buitengebied' toezicht worden gehouden in het buitengebied.

 

Vooralsnog zal deze inzet voldoende zijn om aan te sluiten bij de afronding van de procedure actualisatie bestemmingsplan Buitengebied. Eind dit jaar zal bij de evaluatie gekeken worden of deze inzet voldoende is en of bijsturing noodzakelijk is.

 

3.1.2BEDRIJFS- EN INDUSTRIETERREINEN

Door signalen van bedrijven, team economie en van de Adviseur Openbare Orde en Veiligheid blijkt dat er voldoende 'speelt' in en rond bedrijfs- en industrieterreinen. De urgentie dat de gemeente - al dan niet met partners–zichtbaar toezicht houdt en blijft houden bij bedrijven, is zeer gewenst. Van een zichtbare overheid gaat namelijk ook een preventieve werking uit. Tevens levert dit een bijdrage aan een gezond ondernemersklimaat. Het is daarom belangrijk dat door structurele controles ongewenste situaties als bijvoorbeeld (brand)gevaar, ondeugdelijke (interne) verbouwingen en strijdig gebruik worden aangepakt.

 

Volledigheidshalve dient opgemerkt te worden dat onderhavig uitvoeringsprogramma enkel ziet op bouw en strijd gebruik gerelateerde zaken. Hiermee wordt uitvoering gegeven aan de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht en de VTH kwaliteitscriteria. Overlast door parkeren, rommel in de openbare ruimte en 'landjepik' vallen hier bijvoorbeeld niet onder. Dit betreft namelijk ander wet- en regelgeving.

 

Ondermijning

Veiligheid is een belangrijk thema in onze samenleving. De raad van Zwijndrecht heeft het thema Veiligheid en Leefbaarheid als één van de centrale thema’s in het Raadsprogramma 2022-2026 opgenomen, hierin is specifiek opgenomen de aanpak van ondermijnende criminaliteit.

 

Hoe meer gemeenten ondermijning aanpakken des te groter de vuist naar de georganiseerde criminaliteit en ondermijning. Ook wij als Zwijndrecht moeten meegaan in deze ontwikkeling. De aanpak van ondermijnende criminaliteit is namelijk niet langer alleen een taak van de politie en het Openbaar Ministerie in de zin van opsporing en vervolging. De gemeente kan het een crimineel moeilijk maken door het strikter uitoefenen van toezicht en handhavingstaken en toepassing van het sanctioneringsinstrumentarium. In dit kader is in 2020 ook het uitvoeringsprogramma 'Ondermijnende Criminaliteit' door het college vastgesteld.

 

Door structurele controles op bedrijven- en industrieterreinen door de handhavers van het team Ruimtelijke Ordening spelen deze een belangrijke rol in de aanpak van ondermijnende criminaliteit. De handhavers komen op de bedrijven- en industrieterreinen en kunnen mogelijke ongewenste situaties constateren en dit delen met de Adviseur Openbare orde en Veiligheid. Samen kan bekeken worden op welke wijze de casus kan worden aangepakt. Dit zou bijvoorbeeld kunnen betekenen dat het bestuursrechtelijke handhavingstraject opgestart wordt voor strijdig gebruik.

 

De handhavers worden conform de afspraken uit het uitvoeringsprogramma 'Ondermijnde Criminaliteit' - door o.a. trainingen en bijeenkomsten - nog nader geïnformeerd over ondermijning. Dit moet leiden tot het juiste kennisniveau en dit draagt uiteindelijk bij tot het (eerder) herkennen van ondermijnende criminaliteit.

 

Brzo-bedrijven

Sinds 1 juli 2017 voert DCMR Milieudienst Rijnmond (DCMR), in opdracht van provincie Zuid-Holland, de vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) taak voor de Brzo- en RIE4-bedrijven uit in heel Zuid-Holland, dus ook in Zwijndrecht. Daarvoor lag die taak voor de bedrijven in Zwijndrecht bij Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid (OZHZ).

 

In 2023 telt gemeente Zwijndrecht drie BRZO-bedrijven: Ashland Industries Nederland BV, Brenntag Nederland BV en Univar Zwijndrecht NV. Daarnaast zijn twee RIE4 bedrijven aanwezig in de gemeente, namelijk Kerry B.V. en Sime Darby Unimills B.V. Dit zijn risicovolle bedrijven die vallen onder het Besluit Risico’s Zware Ongevallen (Brzo).

 

Brzo-toezicht

Brzo bedrijven vallen naast de reguliere wetgeving onder het Besluit risico's zware ongevallen (Brzo 2015). Dit betekent dat de DCMR, samen met de VRZHZ, de Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA) en de Waterkwaliteitsbeheerder (RWS of WSHD), jaarlijks een inspectie uitvoert om te inspecteren of het bedrijf voldoet aan de verplichtingen die voortvloeien uit het Brzo 2015 en de daarmee verbonden regelgeving. De inspecties richten zich op de werkvelden milieu (met name externe veiligheid), arbeidsveiligheid en rampenbestrijding. De Brzo bedrijven maken geen deel uit van onderhavig voorstel

 

RIE 4-toezicht

Alle bedrijven waar een installatie staat als bedoeld in bijlage I, categorie 4 (chemische industrie) van de Richtlijn industriële emissies worden RIE 4-bedrijven genoemd.

 

Wabo-toezicht

De reguliere Wabo-inspectie voert de DCMR zonder partners uit in opdracht van de Provincie Zuid-Holland.

 

Aanpak

Het toezicht op bedrijven- en industrieterreinen zal als volgt worden georganiseerd:

 

  • 1.

    Aansluiten bij één grote integrale controle op bedrijven- en industrieterreinen.

     

    Eind 2019 heeft er al één grote integrale controle plaatsgevonden op een van de bedrijventerreinen. Bij deze controle waren, naast de gemeente Zwijndrecht, onder andere de volgende partijen aanwezig: Politie, Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid, Omgevingsdienst Zuid- Holland Zuid (OZHZ), Sociale Dienst Drechtsteden en het UWV.

    De regie voor de integrale controle ligt bij de Adviseur Openbare Orde en Veiligheid.

     

  • 2.

    Gerichte controles.

     

    Team economie, handhaving en de Adviseur Openbare Orde en Veiligheid verzamelen en bundelen signalen/meldingen over mogelijk misstanden in en rond bedrijfs- en industrieterreinen. Deze lijst - welke in beheer komt bij team Handhaving - is de basis voor gerichte controles. Daarnaast zal contact met de OZHZ worden gezocht om hun bevindingen met ons te delen. De OZHZ houdt namelijk toezicht voor de gemeente Zwijndrecht op onze bedrijven- en industrieterreinen op de milieuwetgeving en zien dus ook wat er onze bedrijfs- en industrieterreinen gebeurt.

     

    Eerder is al aangegeven dat niet alles kan worden opgepakt, daarom zullen er keuzes moeten worden gemaakt. De expertise van Team Economie, de Adviseur Openbare Orde en Veiligheid en handhaving zullen worden gebruikt om te bepalen welke zaken van de lijst in ieder geval opgepakt dienen te worden. Hierbij zijn de volgende toets criteria van doorslaggevend belang:

    • o.

      Veiligheid (brand, bouw, omgeving);

    • o.

      (signalering) Ondermijning;

    • o.

      Strijdig gebruik;

    • o.

      Gezondheid.

       

      Deze controles worden kleinschaliger opgepakt dan de eenmalig grote integrale controle. Dit betekent dat per casus gekeken zal worden welke externe partners eventueel nodig zijn.

 

Inzet capaciteit

Voor de controles stellen wij 900 uur (25%) beschikbaar. De uren worden ingezet op de volgende werkzaamheden:

  • 1.

    Beheer van lijst signalen/meldingen;

  • 2.

    Voorbereiding controles; de voorbereiding ziet enkel op de bouw- en gebruik gerelateerde wet- en regelgeving (verleende vergunningen, bestemmingsplan);

  • 3.

    Feitelijke (integrale) controles;

  • 4.

    Opstellen van controlerapportages;

  • 5.

    Opstarten van het handhavingstraject voor geconstateerde illegale praktijken.

 

Vooralsnog gaan wij ervan uit dat we met de beschikbare capaciteit in ieder geval de meest urgente zaken kunnen oppakken. Bij de evaluatie van onderhavig uitvoeringsprogramma zal kritisch gekeken worden of bijsturing noodzakelijk is.

 

Insteek is dat toezicht en handhaving het gehele traject zoveel mogelijk integraal wordt opgepakt. Door meer integraal de samenwerking aan te gaan, kan efficiënter met elkaar worden gewerkt en signalen worden gedeeld. Integrale partners weten elkaar beter te vinden en te informeren, zo kan je elkaars ogen en oren zijn.

 

3.1.3 (GEMEENTELIJKE) MONUMENTEN

In 2024 zal er een nieuwe waardering komen voor de gemeentelijke monumenten. Er zal een gedetailleerde waardering worden gemaakt. Aan de hand van de nieuwe waardering zal er een nieuwe controle op de gemeentelijke monumenten plaatsvinden.

 

De gemeente Zwijndrecht vindt het behoud van deze panden en objecten van zeer groot belang. Om zorg te dragen dat de cultuurhistorische waarden en de karakteristieke eigenschapen van de panden en objecten behouden blijven is toezicht essentieel. Alle gemeentelijk monumenten worden in een periode van 2 jaar tenminste één maal gecontroleerd.

 

Inzet capaciteit

Gelet op het voorstaande wordt voorgesteld om 180 uur (5%) in te zetten voor toezicht op de staat en het gebruik van de monumenten. De uren worden ingezet op de volgende onderdelen:

 

  • 1.

    Voorbereiden toezicht;

  • 2.

    Feitelijke controle;

  • 3.

    Opstellen controlerapportages;

  • 4.

    Opstarten van het handhavingstraject indien overtredingen zijn geconstateerd.

 

De 180 uur (5%) zullen gebruikt worden, wanneer de nieuwe waardering heeft plaatsgevonden.

 

3.1.4MELDINGEN EN VERZOEKEN TOT HANDHAVING

In verband met de beginselplicht tot handhaving moet er altijd tijd gereserveerd worden voor verzoeken tot handhaving en meldingen.

 

Verzoek tot handhaving

Een verzoek tot handhaving wordt ingediend als er vermoedens zijn dat de wet- en regelgeving niet worden nageleefd. Een handhavingsverzoek is juridisch gezien een aanvraag waarop binnen acht weken beslist dient te worden en waartegen bezwaar en beroep kan worden ingesteld. Aan een aanvraag worden door de Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb) eisen gesteld, deze staan in artikel 4:1 tot en met 4:6 van de Awb. Een aanvraag moet minimaal voldoen aan de volgende eisen:

 

  • 1.

    Een verzoek tot handhaving moet schriftelijk, een e-mail wordt hier ook onder verstaan, zijn ingediend en bevat ten minste:

    • a.

      de naam en het adres van de aanvrager;

    • b.

      de dagtekening;

    • c.

      een aanduiding van de beschikking die wordt gevraagd.

  • 2.

    De aanvrager moet een rechtstreeks belang hebben bij de handhaving van de regels.

 

Gelet hierop is het bijvoorbeeld niet mogelijk om anoniem een verzoek tot handhaving te doen.

 

(Anonieme) meldingen

Anders dan bij een verzoek tot handhaving neemt de gemeente bij een melding geen formeel besluit. Een (anonieme) melding wordt in principe niet in behandeling genomen. Reden hiervoor is dat de praktijk leert dat (anonieme) meldingen vaak zijn ingegeven vanuit een persoonlijk conflict tussen de partijen onderling. Vanzelfsprekend wordt bij onveilige situaties altijd actie ondernomen. Mensen die een melding indienen willen soms anoniem blijven. In een dergelijk geval zal de gemeente dit respecteren. Anders dan bij reguliere meldingen en verzoeken tot handhaving zal de anonieme melder niet op de hoogte worden gehouden over de voortgang van de zaak.

 

Fixi meldingen

Via de website Fixi.nl kunnen er meldingen worden gemaakt van de openbare ruimtes. De gemeente neemt bij een fixi melding geen formeel besluit. Via de website fixi.nl komen de meldingen binnen, de meldingen die bij handhaving behoren worden op naam van de betreffende collega gezet. De meldingen die binnen komen worden gefilterd. Dit betekent dat (anonieme) meldingen in ieder geval opgepakt worden als een van de volgende aspecten van toepassing is:

 

  • -

    (Brand)veiligheid;

  • -

    Gezondheid;

  • -

    Ondermijning;

  • -

    Bestuurlijke gevoeligheid.

 

Bij overtredingen waarbij bovenstaande aspecten niet van toepassing zijn zal een individuele afweging gemaakt worden. Dit kan betekenen dat er niet handhavend wordt opgetreden.

 

Inzet capaciteit

Voor het in behandeling nemen van verzoeken tot handhaving en (anonieme) meldingen is 900 uur (25%) beschikbaar.

 

De capaciteit zal worden ingezet om alle verzoeken tot handhaving in behandeling te nemen. Om te bepalen welke (anonieme) meldingen in behandeling worden genomen zal gebruik worden gemaakt van de prioritering zoals deze is opgenomen in het handhavingsbeleid en welke verder is uitgewerkt in onderhavig uitvoeringsprogramma. Dit betekent dat (anonieme) meldingen in ieder geval opgepakt worden als een van de volgende aspecten van toepassing is:

  • -

    (Brand)veiligheid;

  • -

    Gezondheid;

  • -

    Ondermijning;

  • -

    Bestuurlijke gevoeligheid.

 

Bij overtredingen waarbij bovenstaande aspecten niet van toepassing zijn zal een individuele afweging gemaakt worden. Dit kan betekenen dat er niet handhavend wordt opgetreden. De melder - uitgezonderd de anonieme melder - wordt hiervan op de hoogte gesteld. Bij een verzoek tot handhaving zal de aanvrager altijd schriftelijk op de hoogte worden gebracht middels een besluit waartegen rechtsmiddelen openstaan.

 

Wij gaan ervan uit dat met het strikt naleven van de prioritering wij met de beschikbare capaciteit de verzoeken tot handhaving en de (anonieme) meldingen welke prioriteit hebben in behandeling kunnen nemen.

 

3.1.5ILLEGALE BEWONING

De uitvoering van handhaving van bewoning van reguliere woningen door arbeidsmigranten wordt voortgezet. Dit betekent dat de gemeente in actie komt als sprake is van overlast, brandonveiligheid of zaken zoals uitbuiting. Bewoning van reguliere woningen door arbeidsmigranten past doorgaans niet in de bestemmingsplanregels. In de handhavingspraktijk gaat de gemeente niet uit eigener beweging op zoek naar overtredingen bij de handhaving van de bestemmingsplanvoorschriften ten aanzien van bij de huisvesting van arbeidsmigranten. Als sprake is van een verzoek om handhaving, dan geldt de beginselplicht tot handhaving zoals die in de jurisprudentie van de Afdeling bestuursrechtspraak is ontwikkeld. Die beginselplicht tot handhaving kent groot gewicht toe aan een verzoek om handhaving. Als zo'n verzoek is ingediend dan staat het ons niet meer vrij om op grond van de door u genoemde economische belangen af te zien van handhaving. Het belang dat een verzoeker om handhaving heeft bij handhaving van de bestemmingplanvoorschriften weegt dan zwaarder.

 

Inzet capaciteit

Uit voorgaande jaren blijkt dat voor de overige werkzaamheden er per jaar gemiddeld 10% capaciteit noodzakelijk is. Gelet hierop zal ook in 2024 360 uur 10% van de beschikbare capaciteit ingezet worden voor deze overige werkzaamheden.

 

3.1.6BAG MELDINGEN

De BAG (Basisadministratie Adressen en Gebouwen) is een registratie waarin gemeentelijke basisgegevens over alle gebouwen en adressen in Nederland zijn verzameld. Het Kadaster beheert de BAG en stelt de gegevens beschikbaar aan overheden, bedrijven, instellingen en burgers. De BAG is een belangrijk onderdeel van een stelsel basisregistraties, waarbij de gemeente de plicht heeft deze op orde te houden. Door deze relatief nieuwe taak, zullen er meer signalen zijn over misstanden, wat weer kan leiden tot extra handhavingstaken.

 

Er ligt een wettelijke plicht bij de gemeente voor een goede BAG-registratie. Binnen de organisatie moeten hierover werkafspraken worden gemaakt. Indien inzet wordt gevraagd van team Handhaving, zullen er ook keuzes gemaakt moeten worden over de geplande werkzaamheden.

 

Inzet capaciteit

Uit voorgaande jaren blijkt dat voor de overige werkzaamheden er per jaar gemiddeld 10% capaciteit noodzakelijk is. Gelet hierop zal ook in 2024 360 uur 10% van de beschikbare capaciteit ingezet worden voor deze overige werkzaamheden.

 

3.1.7OVERIGE WERKZAAMHEDEN

Naast het behandelen van bovenstaande speerpunten moet er ook capaciteit beschikbaar zijn voor overige werkzaamheden. Hierbij valt onder andere te denken aan interne vragen of advisering, meedenken bij beleidsnota’s, horecacontroles, opstellen van handhavingsbeleid en uitvoeringsprogramma’s en de monitoring ervan. Tevens de communicatie, verantwoording en verslaglegging richting het college en de gemeenteraad en de inzet op preventie door middel van communicatie en informatie.

 

Inzet capaciteit

Uit voorgaande jaren blijkt dat voor de overige werkzaamheden er per jaar gemiddeld 5% capaciteit noodzakelijk is. Gelet hierop zal ook in 2024 180 uur 5% van de beschikbare capaciteit ingezet worden voor deze overige werkzaamheden.

 

3.1.5SAMENVATTING AFDELING RUIMTELIJKE ONTWIKKELING

Beschikbaar aantal uren: 4140 uur

 

 

4 EVALUATIE

Op grond van de Omgevingswet moet het bevoegd gezag jaarlijks evalueren of de in het uitvoeringsprogramma opgenomen activiteiten zijn uitgevoerd en in hoeverre deze activiteiten hebben bijgedragen aan de handhavingsdoelstellingen. De evaluatie zorgt voor borging van de gemaakte afspraken in de organisatie en dwingt ertoe telkens kritisch te beoordelen of bijstelling van het uitvoeringsprogramma nodig is. Hierdoor wordt flexibiliteit in de uitvoering en de mogelijkheid om in te spelen op nieuwe ontwikkelingen en onvoorziene omstandigheden gegarandeerd. Ook wijziging van de beschikbare ambtelijke capaciteit kan leiden tot herprioritering en (tijdelijke) bijstelling van de programmering. Om periodieke evaluaties uit te voeren is het nodig om de werkzaamheden op het terrein van handhaving structureel en volgens een en dezelfde systematiek te monitoren, zodat vergelijking van het cijfermateriaal mogelijk is. Eventuele wijzigingen worden bij de evaluatie bekend gemaakt en verwerkt in het uitvoeringsprogramma.

 

Gelijktijdig met het uitvoeringsprogramma zal het jaarverslag handhaving worden aangeboden aan het college. Het uitvoeringsprogramma en de evaluatie worden na goedkeuring van het college in het ter kennisname aangeboden aan de gemeenteraad.

 

5 COMMUNICATIE

Publiceren gemeentelijke website

Belangrijk is dat alle inwoners van de gemeente Zwijndrecht op de hoogte zijn hoe de gemeente in 2024 uitvoering geeft aan de bestuursrechtelijke handhaving. Hierdoor weten zij aan welke zaken prioriteit wordt gegeven en welke meldingen of verzoeken tot handhaving dan ook in behandeling worden genomen.

 

Zodra het college van burgemeester en wethouders dit plan heeft vastgesteld, wordt deze gepubliceerd op www.zwijndrecht.nl en in het Stadsnieuws.

 

Informeren gemeenteraad

In het handhavingsbeleid is opgenomen dat het uitvoeringsprogramma ter kennisname wordt gestuurd aan de gemeenteraad. Hieraan wordt gehoor gegeven zodra het college heeft ingestemd met het plan.

 

Het verslag van de jaarlijkse evaluatie van dit uitvoeringsprogramma wordt bekend gemaakt aan de gemeenteraad.

 

Handhavingspartners

Na vaststelling van onderhavig uitvoeringsprogramma wordt het uitvoeringsprogramma bekend gemaakt aan de handhavingspartners (Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid, Veiligheidsregio Zuid- Holland Zuid, Politie, Waterschap Hollandse Delta en de Provincie Zuid-Holland).

 

 

Aldus vastgesteld in het College van burgemeester en wethouders gemeente Zwijndrecht van 22 december 2023.

de secretaris, de burgemeester,

P.W. Croonenberg-Bors, t T.J. Haan