Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Hilversum

Aanwijsbesluit DAEB Hilverzon U.A.

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHilversum
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingAanwijsbesluit DAEB Hilverzon U.A.
Citeertitel
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmilieu
Eigen onderwerp
Externe bijlage1A. Aanwijsbesluit DAEB Hilverzon U.A.

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

N.v.t.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2024aanwijzingsbesluit

18-06-2024

gmb-2024-274562

Tekst van de regeling

Intitulé

Aanwijsbesluit DAEB Hilverzon U.A.

 

 

B en W besluit

 

Burgemeester en wethouders van Hilversum,

Gelet op het voorstel Samenwerkingspartners Energietransitie met kenmerk 1422213,

 

gelet op het bepaalde in

 

- Artikel 14, artikel 106, tweede lid en artikel 107 van het Verdrag betreffende de Werking van de Europese Unie (hierna: ''VWEU'');

- Vrijstellingsbesluit van de Europese Commissie voor Diensten van Algemeen Economisch Belang (2012/21/EU, Pb EU 2012, L7) (hierna: ''DAEB Vrijstellingsbesluit'');

- De bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht (hierna: ''Awb'') en de Algemene Subsidieverordening;

- Artikel 160, eerste lid, onder a van de Gemeentewet.

 

Overwegende dat:

- Diensten van Algemeen Economisch Belang (hierna: ''DAEB'') hun bestaansrecht ontlenen aan de artikelen 14 en 106, tweede lid, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie waarbij nadere voorwaarden zijn uitgewerkt in het DAEB Vrijstellingsbesluit;

- De gemeente Hilversum over een ruime beoordelingsmarge beschikt om een onderneming aan te wijzen die een bijzondere taak als DAEB moet verrichten. De aan te wijzen activiteiten in het belang moeten zijn van de burgers of maatschappij als geheel, die een onderneming niet zou verrichten als deze zich door haar eigen commerciële belangen zou laten leiden en de dienst zonder compensatie niet, of niet in dezelfde mate of onder dezelfde voorwaarden, zou leveren.

- Gelet op de bijzondere positie die een DAEB inneemt binnen De Europese staatssteunregelgeving, een onderneming specifiek met het beheer van een DAEB moet worden belast;

- Op 11 december 2023 de Regeling Selectie Energiecoöperatie als Basisinfrastructuur is gepubliceerd, waarin Hilversumse energiecoöperaties de mogelijkheid is geboden om in te schrijven om aangewezen te worden voor het invulling geven aan het organiseren van collectieve burgerdeelname aan de energietransitie door het verzorgen van vrijwillige energiecoachactiviteiten en het ondersteunen van lokale collectieve energieopwekprojecten.

- De gemeente met dit selectieproces Hilversum alle potentieel geïnteresseerde partijen de kans heeft gegeven om zich te melden en kenbaar te maken de activiteiten uit te kunnen voeren;

- Duurzame Energie coöperatie HilverZon U.A. (hierna: ''HilverZon U.A.'') de enige partij is geweest die zich heeft ingeschreven op bovengenoemde regeling en de inschrijving door een onafhankelijke commissie binnen de gemeente Hilversum is beoordeeld als voldoende;

- Het college onder andere veel waarde hecht aan het unieke lokale netwerk van energiecoöperatie HilverZon U.A. in de gemeente Hilversum en dat daarmee Hilversummers ondersteund worden door Hilversummers;

- HilverZon U.A. op grond van de Regeling Selectie Energiecoöperatie als Basisinfrastructuur is geselecteerd voor de uitvoering van in onderstaand besluit aan te wijzen DAEB activiteiten;

- De gemeente Hilversum in 2019 het Klimaatakkoord voor gemeenten (hierna: ''Klimaatakkoord'') heeft ondertekend, waarin is vastgelegd om bij lokale opwek van energie te streven naar 50% lokale eigendom;

- De Raad van de gemeente Hilversum twee beleidskaders heeft vastgesteld, waarin de gemeentelijke doelen en activiteiten binnen de Hilversumse energietransitie zijn vormgegeven, zijnde de Regionale Energie Strategie 1.0 (RES) en Transitievisie Warmte (TVW), die respectievelijk gericht zijn op de opwek van duurzame energie en bestaande bouw voorbereiden op het stoppen met het gebruik van aardgas en overgaan op een alternatieve manier van verwarmen;

- Het naar de mening van het college noodzakelijk is om de diensten zoals omschreven in onderstaand besluit, die gericht zijn op het verzorgen van burgerparticipatie in de Hilversumse energietransitie, toe te vertrouwen aan de geselecteerde samenwerkingspartner HilverZon U.A., omdat daarmee in hoge mate wordt voldaan aan de behoeften van de inwoners van Hilversum;

- De gemeente Hilversum als doel heeft om elke inwoner van Hilversum te motiveren om de woning energiezuiniger te maken, om minder aardgas te verbruiken en daarmee minder CO2 uit te stoten, maar ook te besparen op de energierekening.

- De gemeente Hilversum voor het aanbieden van deze diensten inwoners niet wil laten betalen en deze diensten gratis wil aanbieden;

- Als de gemeente Hilversum de gestelde doelen uit het Klimaatakkoord wil behalen, deze ondersteunende diensten de komende jaren structureel aan de inwoners moeten worden aangeboden;

- De gemeente Hilversum ook heeft geconstateerd dat het ontwikkelen van collectieve opwekprojecten, waarmee wordt voldaan aan de doelstelling uit het klimaatakkoord om tenminste 50% van de energie opwek in lokaal eigendom te laten, door de huidige markt nog onvoldoende ingevuld wordt;

- De gemeente Hilversum daarom bereid is om HilverZon U.A. te compenseren in overeenstemming met het DAEB Vrijstellingsbesluit;

- Het college als uitgangspunt hanteert dat HilverZon U.A. op transparante wijze financiële verantwoording aflegt en de DAEB en overige inkomsten/uitgaven scheidt.

 

 

besluiten:

 

 

1.Aanwijzen als Dienst Algemeen Economisch Belang voor de Basisinfrastructuur Energietransitie, de volgende diensten:

Het stimuleren van een toenemende participatie door Hilversummers aan de energietransitie; zowel het aanjagen van woningverduurzaming als het initiëren van collectieve opwekprojecten om te borgen dat het streven uit het klimaatakkoord van tenminste 50% lokaal eigendom van duurzaam opgewekte energie wordt gehaald en alle werkzaamheden die daarvoor op basis van de subsidiebeschikking noodzakelijk zijn uit te voeren door Duurzame Energie coöperatie HilverZon U.A.

De aangewezen taken zijn als volgt omschreven:

a. Het bevorderen van collectieve burgerdeelname aan de energietransitie met vrijwillige energiecoach activiteiten, namelijk:

I. Het enthousiasmeren van inwoners door het voeren van campagnes en acties gericht op het besparen van energie in de woning;

II. Het geven van gratis voorlichting over het aanbrengen van kleine energiebesparende maatregelen, het geven van energiezuinige gedragstips en het bespreken van het effect van verduurzamingsmaatregelen op- en aan een woning;

III. Het bij elkaar brengen van kleine bewonersgroepen die bestaan uit tenminste 3 huishoudens uit hetzelfde of aangrenzend postcode-6 gebied, die gezamenlijk hun woningen willen verduurzamen door met de bewoners in gesprek te gaan over de wijze waarop zij hun buren kunnen overtuigen, het faciliteren van bijeenkomsten met bewonersgroepen en nadere opvolging te geven aan de vragen of behoefte van de bewonersgroep;

IV. Het begeleiden van deze bewonersgroepen, bestaande uit minstens 3 huishoudens bij het voorbereiden en uitvoeren van (onderdelen van) woningverduurzaming waarbij de bewonersgroepen collectief verduurzamingsmaatregelen gaan inkopen of collectieve projecten gaan opzetten. Hierbij treedt Hilverzon U.A. op als begeleider, bijvoorbeeld door met de groep samenwerkingsafspraken te maken over het opvragen van offertes;

V. Zowel individuele inwoners en bewonersgroepen van minstens 3 huishoudens op weg te helpen door hen te begeleiden naar aanbieders van voor hen geschikte diensten. Bijvoorbeeld gezamenlijk met deze bewoners het aanmeldformulier van de partij binnen de ketensamenwerking in te vullen of te helpen bij het aanvragen van offertes.

 

b. Het ondersteunen van lokale energieopwekprojecten door:

I. Het identificeren van locaties waar collectieve opwekprojecten kunnen worden gerealiseerd;

II. Het uitvoeren van haalbaarheidsonderzoeken voor deze locaties;

III. Het verrichten van gerichte werkzaamheden die noodzakelijk zijn in de voorbereiding van een collectief opwekproject, zoals maar niet uitsluitend het doen van constructieberekeningen, het ontwerpen van de constructie en het aanvragen van de benodigde vergunningen;

IV. Het voeren van campagne om Hilversummers te werven die deels eigenaar willen zijn van het collectieve opwekproject

V. Het helpen tot stand brengen van deze collectieve opwekprojecten, waar iedere Hilversummer aan deel kan nemen en waar de bewoners 100% eigenaar zijn van de projecten (100% lokaal eigendom);

VI. Het geven van algemene informatie en ondersteuning aan bewonersgroepen over de stappen die nodig zijn voor oprichting van een energiecoöperatie.

 

c. Overige activiteiten ter ondersteuning van vrijwillige energiecoachactiviteiten en de ondersteuning van lokale energieopwekprojecten

I. De eigen website van HilverZon te verbeteren, onderhouden en door te ontwikkelen om te blijven voorzien in juiste en actuele informatie aan de Hilversummers en daarin te verwijzen naar www.hilversum.nl/energieloket;

II. Het beheren en onderhouden van een eigen klantvolgsysteem en informatie-uitwisseling binnen de Hilversumse energietransitie ketensamenwerking conform de regelgeving zoals uitgewerkt in de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)met als doel de klantreis voor bewoners zo goed mogelijk te stroomlijnen;

III. aansluiten bij de communicatiecampagne van de gemeente Hilversum als het gaat om verduurzaming van woningen door gebruik te maken van de ontwikkelde materialen;

IV. Campagne voeren op de eigen dienstverlening met online en offline middelen en daarbij gebruik te maken van het partnerlogo;

V. Het doen van voorstellen aan de gemeente Hilversum voor gezamenlijke campagnes gericht op verduurzamingsmaatregelen en het meewerken aan de uitvoering van deze campagnes ten aanzien van de hiervoor beschreven taken.

 

d. Het monitoren en rapporteren over het effect van alle hierboven genoemde activiteiten.

Tot de aangewezen taken op grond van dit aanwijzingsbesluit behoren expliciet niet:

- Het realiseren van energiebesparende maatregelen die bijdragen aan de warmtetransitie en de verduurzaming in de gebouwde omgeving;

- Het realiseren en de exploitatie van collectieve opwekprojecten.

 

2.De aard en de duur van de openbare dienstverplichting:

Het bijzonere recht voor uitvoering van deze DAEB wordt aan HilverZon U.A toegewezen. De aanwijzing wordt verleend voor een periode van 4 jaar, ingaande met terugwerkende kracht van 1 januari 2024 tot en met 31 december 2027.

 

3.Naam en betrokken grondgebied

De betrokken onderneming is HilverZon U.A., gevestigd in Hilversum. HilverZon U.A. staat ingeschreven in het handelsregister met KvK-nummer 64251063. De bij dit besluit aangewezen DAEB activiteiten hebben betrekking op het grondgebied van de gemeente Hilversum.

 

4.De parameters voor de berekening:

Conform artikel 5 van het DAEB Vrijstellingsbesluit komt voor vergoeding in aanmerking het verschil tussen de inkomsten en kosten die HilverZon U.A. in relatie tot de bij dit Besluit als DAEB aangewezen activiteiten realiseert. De parameters zijn nader uitgewerkt in de subsidieregeling. De compensatie zal in geen geval de drempel van € 15.000.000 zoals vastgelegd in artikel 2, eerste lid, onder a van het DAEB Vrijstellingsbesluit overschrijden.

 

5.De regelingen om overcompensatie te vermijden en terug te betalen:

Deze worden conform artikel 6 van het DAEB Vrijstellingsbesluit vastgelegd in de subsidieregeling, waarin in ieder geval het volgende is opgenomen:

• Minimaal een maal per jaar en op het einde van de looptijd van de DAEB controleert het college of geen overcompensatie heeft plaatsgevonden;

• Het college verplicht HilverZon U.A. om op verzoek van het college opgave te doen van alle opbrengsten en uitgaven die voortvloeien uit de in dit besluit aangewezen DAEB activiteiten en overlegt hierbij een accountantsverklaring om derhalve het college in staat te stellen te controleren of sprake is van overcompensatie;

• Het college verplicht HilverZon U.A. daarnaast om een gescheiden boekhouding te voeren ten aanzien van de bij dit besluit aangewezen DAEB activiteiten en eventuele private activiteiten.

• Indien bij de controle blijkt dat er sprake is van overcompensatie, zal het college deze terugvorderen.

• Indien de overcompensatie minder dan 5% bedraagt, mag deze verrekend worden als voorschot voor de daaropvolgende periode. Indien de overcompensatie meer dan 5% bedraagt, wordt dat deel ingehouden op het jaarlijks te ontvangen voorschot van de subsidie en dus terugbetaald.

• Het college zal HilverZon U.A. verplichten onverwijld schriftelijk melding te maken bij het college indien zij vaststellen dat er te veel gecompenseerd is voor de verrichte DAEB.

• Aan het eind van de looptijd wordt overcompensatie over de totale looptijd teruggevorderd, indien deze meer dan 5% bedraagt.

 

 

 

 

 

Hoogachtend,

 

Burgemeester en wethouders van Hilversum,

de gemeentesecretaris, de burgemeester,

 

 

 

mr. C.P. Torres Barrera

 

 

dr. Ir. G.M. van den Top

 

 

Bezwaar

Op grond van de Awb kunnen belanghebbenden gedurende zes weken na de datum van bekendmaking van dit besluit schriftelijk bezwaar indienen bij het college.