Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Hilversum

Aanwijsbesluit DAEB EDB

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHilversum
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingAanwijsbesluit DAEB EDB
Citeertitel
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmilieu
Eigen onderwerp
Externe bijlage2. Aanwijsbesluit DAEB EDB

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

N.v.t.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

19-01-202401-01-2024aanwijzingsbesluit

18-06-2024

gmb-2024-274557

Tekst van de regeling

Intitulé

Aanwijsbesluit DAEB EDB

 

 

B en W besluit

 

Burgemeester en wethouders van Hilversum,

Gelet op het voorstel Samenwerkingspartners Energietransitie met kenmerk 1422213,

gelet op het bepaalde in:

 

- Artikel 14, artikel 106, tweede lid en artikel 107 van het Verdrag betreffende de Werking van de Europese Unie (hierna: ''VWEU'');

- Vrijstellingsbesluit van de Europese Commissie voor Diensten van Algemeen Economisch Belang (2012/21/EU, Pb EU 2012, L7) (hierna: ''DAEB Vrijstellingsbesluit'');

- De bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht (hierna: ''Awb'') en de Algemene Subsidieverordening;

- Artikel 160, eerste lid, onder a van de Gemeentewet.

 

Overwegende dat:

- Diensten van Algemeen Economisch Belang (hierna: ''DAEB'') hun bestaansrecht ontlenen aan de artikelen 14 en 106, tweede lid, van het VWEU;

- De gemeente over een ruime beoordelingsmarge beschikt om een onderneming aan te wijzen die een bijzondere taak als DAEB moet verrichten. De aan te wijzen activiteiten moeten in het belang zijn van de burgers of de maatschappij als geheel, die een onderneming niet zou verrichten als deze zich door haar eigen commerciële belangen zou laten leiden en de dienst zonder compensatie niet, of niet in dezelfde mate of onder dezelfde voorwaarden, zou leveren.

- Om gebruik te kunnen maken van de bijzondere positie die een DAEB inneemt binnen de Europese staatssteunregelgeving, een onderneming specifiek met het beheer van een DAEB moet worden belast;

- De regio Gooi & Vechtstreek in 2019 een verkenning naar de versnelling van verduurzaming van particuliere woningen heeft uitgevoerd, waaruit is gebleken dat marktpartijen in voldoende mate enkelvoudige maatregelen voor woningverduurzaming aanbieden, maar dat gebundelde dienstverlening ontbreekt.

- Dit veel woningeigenaren ervan weerhoudt om de stap naar verduurzaming daadwerkelijk te zetten;

- De provincie Noord-Holland en de regio Gooi & Vechtstreek om die reden de Stichting Energiedienstenbedrijf Gooi & Vechtstreek (hierna: “Energiedienstenbedrijf”) hebben opgericht. Dit is een stichting die onafhankelijk advies biedt voor vergaande woningverduurzaming en een coördinerende en organisatorische rol speelt om gezamenlijk met bouwbedrijven woningen en gebouwen aardgasvrij(klaar) op te leveren;

- Het naar mening van het college noodzakelijk is om de diensten zoals omschreven in onderstaand besluit door het Energiedienstenbedrijf aan te laten bieden ten gunste van energiebesparing door de inwoners van Hilversum;

- De gemeente Hilversum als doel heeft om elke inwoner van Hilversum te ondersteunen bij het aardgasvrij of aardgasvrij-klaar te maken van de woning om naar een aardgasvrije bebouwde omgeving te bewegen;

- De gemeente heeft geconstateerd dat de markt nog onvoldoende in staat is om gebundelde dienstverlening aan gebouweigenaren aan te bieden voor verduurzaming van de woning en dat dit één van de redenen is dat de opschaling van het verduurzamen van de gebouwde omgeving uit blijft;

- De gemeente als doel heeft dat deze diensten de komende jaren structureel worden aangeboden in de gemeente én kunnen worden opgeschaald om de doelstellingen uit het klimaatakkoord omtrent de reductie van CO2 door in 2050 7 miljoen woningen en 1 miljoen gebouwen van het aardgas te krijgen, waarvan ruim 43.000 woningen in Hilversum, te behalen;

- De gemeente daarom bereid is om het Energiedienstenbedrijf te compenseren in overeenstemming met het DAEB Vrijstellingsbesluit;

- Het college als uitgangspunt hanteert dat het Energiedienstenbedrijf op transparante wijze financiële verantwoording aflegt en de DAEB en overige inkomsten/uitgaven scheidt.

 

 

besluiten:

 

 

1.Aanwijzen als Dienst Algemeen Economisch Belang voor de Basisinfrastructuur Energietransitie, de volgende diensten:

Het zorgen voor hoogwaardige en gebundelde dienstverlening voor het versnellen en opschalen van het verduurzamen van de gebouwde omgeving in Hilversum, wat leidt tot koolstofdioxideneutraliteit en daarbij alle handelingen te verrichten die met het bovenstaande in verband staan, daaruit voortvloeien of daaraan bevorderlijk kunnen zijn.

Omschrijving van de taken

De volgende activiteiten worden aangewezen als DAEB:

1. Het ontzorgen van woningeigenaren en VvE’s bij de woningverduurzaming door te fungeren als one-stop-shop voor een stapsgewijze of ineens aardgasvrij (klare) renovatie van de woning of Vve door:

a. Het opstellen van schriftelijke op maat gemaakte adviezen voor de verduurzaming naar een aardgasvrij(klaar) woning of VvE inclusief een vergaande inschatting van de kosten voor de uitvoering en inzicht in financieringsopties en het effect op maandelijkse lasten voor én na de verduurzamingsrenovatie (hierna: klimaatplan);

b. Het verzorgen van een compleet begeleidingstraject voor het verduurzamen van VvE’s waarbij het Energiedienstenbedrijf het bestuur van de VvE ontzorgt, adviseert en begeleidt in de besluitvormingsprocedures, de voorbereidingsprocedures rondom de wet natuurbescherming en vergunningverlening, en de coördinatie op zich neemt. Dit leidt tot een direct aardgasvrij renovatie of een stapsgewijze verduurzamingsaanpak

c. Indien een Woningeigenaar of VvE na het advies met prijsinschatting een definitieve totaalofferte wil, begeleidt het Energiedienstenbedrijf de woningeigenaar of VvE naar één van de bedrijven uit het samenwerkingsverband, welke een totaalofferte zal opstellen voor de verduurzaming. Het opstellen van de definitieve offerte door een bouw- of installatiebureau valt nadrukkelijk niet onder de DAEB.

d. Nadat de woningeigenaar of VvE akkoord gaat met de definitieve offerte van de partij uit het samenwerkingsverband en deze ondertekent; het coördineren van de verduurzamingswerkzaamheden met de bouw- en of installatiecoalitie en de woningeigenaar of VvE

e. Het bieden van nazorg door bij oplevering van de werkzaamheden de uitgevoerde werkzaamheden te controleren op de manier van uitvoering en opgeleverde kwaliteit

 

2. Het borgen van de kwaliteit van de dienstverlening en het verzorgen van een passende aanbieding met de beste prijs/kwaliteit verhouding door:

a. Het digitaliseren en standaardiseren van adviesproducten en het leveren van digitale inmeet modules voor woningen en het ontwikkelen en bijhouden van een klantvolgsysteem met als doel de dienstverlening voor de woningeigenaar te optimaliseren én om te kunnen opschalen en zoveel mogelijk woningeigenaren van dienst te kunnen zijn;

b. Het bewaken van de kwaliteit van de afgegeven adviezen door de onafhankelijke adviseurs van het Energiedienstenbedrijf

c. Het vormen en onderhouden van een samenwerkingsverband met meerdere bouw- en installatiecoalities, die in samenwerkingsverband aardgasvrij (klaar) renovaties in één keer of stapsgewijs uit kunnen voeren. Deze bouw- en installatiebedrijven kunnen, na een selectie met open, eerlijke en transparante criteria van het Energiedienstenbedrijf, toetreden aan het samenwerkingsverband om, na het opstellen van een klimaatplan, werk te verkrijgen. In dit samenwerkingsverband worden de werkzaamheden aan een woning of VvE op elkaar afgestemd met als doel de woningeigenaar compleet te ontzorgen;

d. Het leveren van een second opinion op offertes met een kostendeskundige indien vermoeden bestaat dat de prijs en kwaliteit uit de definitieve offerte niet in verhouding is;

e. Het toezien op het leveren van kwaliteit door ingeschakelde bouwers en installateurs bij het uitvoeren van de verduurzamingswerkzaamheden;

f. Het bewaken van de onafhankelijkheid van de advisering en erop toezien dat er geen gedwongen winkelnering optreedt naar klanten. Dit houdt in dat klanten tot aan de ondertekening van de definitieve offerte eenvoudig en op elk moment uit het proces kunnen stappen of voor een ander bouw-/installatiebedrijf kunnen kiezen.

 

3. Overige activiteiten ter ondersteuning van de dienstverlening:

a. Het actueel houden van de eigen website om te blijven voorzien in juiste en actuele informatie

b. Het beheren en onderhouden van een eigen klantvolgsysteem en informatie-uitwisseling binnen de Hilversumse energietransitie ketensamenwerking conform de regelgeving zoals uitgewerkt in de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)met als doel de klantreis voor bewoners zo goed mogelijk te stroomlijnen.

c. aansluiten bij de communicatiecampagne van de gemeente Hilversum als het gaat om verduurzaming van woningen door gebruik te maken van de ontwikkelde materialen

d. Campagne voeren op de eigen dienstverlening met online en offline middelen en daarbij gebruik te maken van het partnerlogo.

e. Het doen van voorstellen aan de gemeente Hilversum voor gezamenlijke campagnes gericht op verduurzamingsmaatregelen en het meewerken aan de uitvoering van deze campagnes ten aanzien van de hiervoor beschreven taken;

 

4. Het monitoren en rapporteren over het effect van alle hierboven genoemde activiteiten;

 

2.De aard en de duur van de openbare dienstverplichting:

Het bijzondere recht voor uitvoering van deze DAEB wordt aan het Energiedienstenbedrijf toegewezen. De aanwijzing wordt verleend voor een periode van 4 jaar, ingaande met terugwerkende kracht van 1 januari 2024 tot en met 31 december 2027.

 

3.Naam en betrokken grondgebied:

De Stichting Energiedienstenbedrijf Gooi & Vechtstreek gevestigd te Bussum. Stichting Energiedienstenbedrijf Gooi & Vechtstreek staat ingeschreven in het handelsregister met KvK-nummer 81198604. De bij dit besluit aangewezen DAEB activiteiten hebben betrekking op het grondgebied van de gemeente Hilversum.

 

4.De parameters voor de berekening:

Conform artikel 5 van het DAEB Vrijstellingsbesluit komt voor vergoeding in aanmerking het verschil tussen de inkomsten en kosten die het Energiedienstenbedrijf in relatie tot de bij dit Besluit als DAEB aangewezen activiteiten realiseert. De parameters zijn nader uitgewerkt in de subsidieregeling. De compensatie zal in geen geval de drempel van € 15.000.000 per jaar overschrijden zoals vastgelegd in artikel 2, eerste lid, onder a van het DAEB Vrijstellingsbesluit.

 

5.De regelingen om overcompensatie te vermijden en terug te betalen:

Deze worden conform artikel 6 van het DAEB Vrijstellingsbesluit vastgelegd in de subsidieregeling. In de subsidieregeling wordt in ieder geval het volgende opgenomen:

a. Minimaal een maal per jaar en op het einde van de looptijd van de DAEB controleert het college of geen overcompensatie heeft plaatsgevonden;

b. Het college verplicht het Energiedienstenbedrijf om op verzoek van het college opgave te doen van alle opbrengsten en uitgaven die voortvloeien uit de in dit besluit aangewezen DAEB activiteiten en overlegt hierbij een accountantsverklaring, om derhalve het college in staat te stellen te controleren of sprake is van overcompensatie;

c. Het college verplicht het Energiedienstenbedrijf daarnaast om een gescheiden boekhouding te voeren ten aanzien van de bij dit besluit aangewezen DAEB activiteiten en eventuele private activiteiten.

d. Indien bij de controle blijkt dat er sprake is van overcompensatie, zal het college deze terugvorderen.

e. Het college zal het Energiedienstenbedrijf verplichten onverwijld schriftelijk melding te maken bij het college indien zij vaststellen dat er te veel gecompenseerd is voor de verrichte DAEB.

f. Aan het eind van de looptijd wordt overcompensatie over de totale looptijd teruggevorderd.

 

 

Hoogachtend,

 

Burgemeester en wethouders van Hilversum,

de gemeentesecretaris, de burgemeester,

 

 

 

mr. C.P. Torres Barrera

 

 

dr. Ir. G.M. van den Top

 

 

Bezwaar

Op grond van de Awb kunnen belanghebbenden gedurende zes weken na de datum van bekendmaking van dit besluit schriftelijk bezwaar indienen bij het college.