Organisatie | 's-Hertogenbosch |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit nadere regels Jeugdhulp gemeente ‘s-Hertogenbosch 2024 |
Citeertitel | Besluit nadere regels jeugdhulp 2024 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | algemeen |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-09-2024 | Wijziging regeling | 18-06-2024 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente ’s-Hertogenbosch;
gelet op de Jeugdwet en gelet op de artikelen 3 tot en met 5, 8 tot en met 12 van de Verordening Jeugdhulp ’s-Hertogenbosch 2021;
In zijn vergadering van 18 juni 2024,
Gezien het voorstel met reg.nr. 16509088
vast te stellen het Besluit nadere regels Jeugdhulp gemeente ‘s-Hertogenbosch 2024.
Hoofdstuk 2. Algemene voorzieningen
Artikel 2. Beschikbare algemene voorzieningen
Algemene jeugdhulpvoorzieningen zijn rechtstreeks toegankelijk zonder voorafgaand onderzoek naar de behoeften en persoonskenmerken van de jeugdige en/of zijn ouder(s). Met de inzet van een algemene voorziening kan in sommige gevallen worden voorkomen dat een individuele jeugdhulpvoorziening nodig is.
Hoofdstuk 3. Individuele voorzieningen
Artikel 3: Beschikbare individuele voorzieningen
In tegenstelling tot de algemene voorzieningen, zijn individuele voorzieningen niet vrij toegankelijk. Een individuele voorziening kan alleen na zorgvuldig onderzoek als bedoeld in artikel 9 Verordening toegekend worden middels een beschikking. Maatwerk is hierbij belangrijk.
Voor dyslexiezorg geldt dat deze alleen toegankelijk is voor de jeugdige nadat de EED-specialist van het Samenwerkingsverband Primair Onderwijs De Meierij op basis van het Protocol Dyslexie Diagnose en Behandeling 3.0. van oordeel is dat diagnostiek dan wel de behandeling van Ernstige Enkelvoudige Dyslexie noodzakelijk is.
Voor situaties waarin complexe hulp geregeld moet worden en het college geen passende reguliere voorziening kan vinden, wordt advies gevraagd aan het Regionaal Expert Team (RET). Onder een reguliere voorziening wordt verstaan een ondersteuningsvorm die al bestaat en gecontracteerd is binnen de inkoop jeugdhulp Noordoost Brabant.
Artikel 4: Melding hulpvraag en toegang via de gemeente
Op basis van een eerste uitvraag wordt de problematiek geïnventariseerd en wordt bepaald welk type ondersteuning het meest passend lijkt te zijn en wie daar voor verantwoordelijk is. Mogelijk worden de jeugdige en/of zijn ouder(s) verwezen naar een andere instantie dan de gemeente wanneer de vraag daar thuishoort.
Een jeugdige en/of zijn ouder(s) zijn belanghebbende en zijn degene(n) die in ieder geval een melding kunnen doen, of een aanvraag kunnen doen via ondertekening van het onderzoeksplan of een vastgesteld formulier. Indien de belanghebbende de melding namens hem/haar laat doen, moeten de jeugdige en zijn ouder(s) en de vertegenwoordiger een machtigingsformulier hebben ondertekend. Hierin wordt vastgelegd waartoe de jeugdige en of zijn ouder(s) zijn of haar vertegenwoordiger machtigt.
De beslissing welke ondersteuning een jeugdige of zijn ouder(s) precies nodig hebben, komt tot stand in overleg met die jeugdige en zijn ouder(s). In een gesprek tussen de jeugdige, zijn ouder(s) en het college wordt gekeken wat de jeugdige en zijn ouder(s) eventueel zelf of met behulp van hun netwerk kunnen doen om het probleem op te lossen. Als dat niet het geval is, wordt eerst onderzocht of een algemene of voorliggende voorziening passend is. Als dat niet het geval is wordt onderzocht of een (aanvullende) individuele voorziening passend zou kunnen zijn.
Artikel 5: Beoordeling eigen kracht ouders
De eigen kracht van ouders is een van de criteria die de gemeente beoordeelt om het recht op jeugdhulp te bepalen. Onder eigen kracht verstaan wij de eigen mogelijkheden en het probleemoplossend vermogen van ouders om de noodzakelijke hulp te bieden, zo nodig met gebruikmaking van hulp van personen uit het sociale netwerk. Dit betreft hulp op het gebied van persoonlijke verzorging, begeleiding en huisvesting. Het begrip ‘de noodzakelijke hulp’ omvat zowel gebruikelijke als bovengebruikelijke hulp.
Ouders horen jeugdigen uit het gezin tot 18 jaar te verzorgen, op te voeden, toezicht te bieden en een beschermende woonomgeving te bieden, ook al is er sprake van een jeugdige met een ziekte, aandoening of beperking. Het bieden van deze zorg is niet vrijblijvend. Verwacht wordt van de ouders dat zij de hulp verstrekken die nodig is, en verwacht mag worden dat zij indien noodzakelijk vergaande aanpassingen doen om dit te realiseren. Het uitgangspunt van de Jeugdwet is dat de verantwoordelijkheid voor het gezond en veilig opgroeien van jeugdigen allereerst bij de ouders en de jeugdige zelf ligt. De hulp moet behoren tot de mogelijkheden van de ouders (eigen kracht). De gemeente beoordeelt de eigen kracht volgens de bepalingen van dit artikel.
Artikel 6: Voorliggende voorzieningen voor jeugdige en/of ouder(s) uit andere wetten
Indien een jeugdige en zijn ouder(s) recht heeft op zorg of ondersteuning op grond van een andere wet, zoals de Wet langdurige zorg (Wlz), de Zorgverzekeringswet (Zvw), de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) of de Onderwijswetten, zijn deze voorliggend op de Jeugdwet en zal het college voor deze zorg geen voorziening treffen op basis van de Jeugdwet.
Als een voorliggende voorziening zoals genoemd in lid 1 t/m 4 passend en toereikend is, wordt geen individuele voorziening ingezet. In elke individuele situatie wordt beoordeeld of de voorliggende voorziening toereikend is. Als de jeugdige en/of de ouders geen gebruik wensen te maken van een beschikbare voorziening, leidt dat niet automatisch tot het inzetten van een individuele voorziening.
Artikel 7. Vervoersvoorziening in het kader van de Jeugdwet
Artikel 8. Aanvullende criteria pgb
Een pgb kan worden verstrekt als naar oordeel van het college is gewaarborgd dat de ondersteuning van goede kwaliteit is. Het college toetst vooraf door middel van een pgb-plan zoals bedoeld in artikel 10 lid 1 Verordening of de kwaliteit van de voorzieningen die de aanvrager van het budget wil betrekken voldoende is gegarandeerd. De belangrijkste eisen zijn dat de zorg veilig, doeltreffend en cliëntgericht geleverd wordt.
De pgb-hulpverlener beschikt over een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) voor natuurlijke personen die niet eerder is afgegeven dan drie maanden voor het tijdstip, waarop de pgb-hulpverlener voor de instelling ging werken of als zelfstandige zonder personeel. De pgb-hulpverlener is bereid deze op verzoek van het college te tonen;
Een pgb formeel als bedoeld in artikel 12, lid 1 onderdeel a en b van de Verordening wordt berekend op basis van de zorg in natura tarieven als opgenomen in de lijst Tarieven en producten van het betreffende jaar behorend bij het Productenboek Inkoop Gespecialiseerde Jeugdhulp Regio Noordoost Brabant. De actuele bedragen staan op de gemeentelijke website1. Deze worden jaarlijks geïndexeerd.
Een pgb informeel als bedoeld in artikel 12, lid 1 onderdeel c van de Verordening wordt berekend op basis van de Wet Minimumloon en Minimumvakantiebijslag. De actuele bedragen staan op de gemeentelijke website 2. Deze worden jaarlijks geïndexeerd.
Artikel 10: Verstrekken voorziening over periode voorafgaand aan de aanvraag
Het college kan slechts een voorziening verstrekken voor kosten die betrekking hebben op een periode Voorafgaand aan de aanvraag indien op het moment van aanvraag nog steeds sprake is van opgroei- of opvoedingsproblemen, psychische problemen of stoornissen waarvoor de hulp is ingezet, en voor zover het college de noodzaak en passendheid van de voorziening en de gemaakte kosten achteraf nog kan beoordelen, en ouder(s) aantoonbaar kunnen maken dat zwaarwegende omstandigheden het noodzakelijk maakten dat kosten voor inzet jeugdhulp gemaakt moesten worden voorafgaand aan de aanvraag.
Aldus vastgesteld in de vergadering van 18 juni 2024,
Burgemeester en wethouders van ’s-Hertogenbosch,
De secretaris,
Drs. B. van der Ploeg
De burgemeester,
Drs. J.M.L.N. Mikkers
Bijlage 1 Richtlijn bij (dreigende) overbelasting
Naast de oorzaak en ernst van de overbelasting wordt ook onderzocht of deze komt doordat er iets met de ouder die hulp geeft zelf aan de hand is (draagkracht vermindering) en/of dat deze het gevolg is van de ernst van de ziekte, aandoening of beperking van de jeugdige of de partner (draaglast verhoging).
Tijdens het onderzoek wordt onderzocht en besproken of-, en in het onderzoeksplan wordt aangegeven dat, wanneer de overbelasting bijvoorbeeld door het herinrichten van het huiselijk leven en/of werk kan worden verminderd, dit dan ook van een ouder wordt verwacht. Wanneer de indicatie verlopen is en een herindicatie wordt aangevraagd, zal worden gekeken of en welke inzet is gedaan om de overbelasting te verminderen.
Voor zover een ouder of opvoedsituatie overbelast is of dreigt te raken, kan van hem of haar een verminderde bijdrage worden verwacht, totdat de draagkracht en draaglast in balans is. Daarbij geldt het volgende:
wanneer er voor de ouder eigen mogelijkheden en/of algemene/collectieve/andere (voorliggende) voorzieningen zijn om de draaglast en draagkracht in balans te brengen, moeten deze eigen mogelijkheden en/of voorzieningen hiertoe worden ingezet. Als er sprake is van (dreigende) overbelasting vanwege het zelf geven van zorg met indicatie, zal de zorg overgenomen moeten worden door andere zorgverleners om overbelasting te stoppen;
Bijlage 2: pgb-tarieven Jeugdhulp
De actuele bedragen staan op de gemeentelijke website3. Deze worden jaarlijks geïndexeerd per 1 januari.
Uitgangspunt voor vaststelling pgb-budget:
Formele zorg: voorwaarden productenboek Inkoop Gespecialiseerde Jeugdhulp Regio Noordoost Brabant en tarievenlijst Jeugdzorgregio Noordoost Brabant (hierna: tarievenlijst) van het betreffende jaar. Producten die niet in onderstaande tabel zijn genoemd, zijn niet met een pgb in te zetten of alleen op basis van maatwerk.
Informele zorg: Wet Minimumloon en Minimumvakantiebijslag. Alleen producten met een tarief kunnen met een pgb worden ingezet.