Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Hilvarenbeek

Verordening klachten gedragingen organen, voorzitters en leden daarvan en ambtenaren van de gemeente Hilvarenbeek 1999

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHilvarenbeek
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening klachten gedragingen organen, voorzitters en leden daarvan en ambtenaren van de gemeente Hilvarenbeek 1999
CiteertitelVerordening klachten gedragingen organen, voorzitters en leden daarvan en ambtenaren van de gemeente Hilvarenbeek 1999
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 149
  2. Algemene wet bestuursrecht

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-08-199927-12-2010Nieuwe regeling

08-07-1999

Hilverbode, 1999, 33

08-06-1999

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening klachten gedragingen organen, voorzitters en leden daarvan en ambtenaren van de gemeente Hilvarenbeek 1999

De raad van de gemeente Hilvarenbeek;

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 8 juni 1999;

gelet op artikel 149 van de Gemeentewet en op de Algemene wet bestuursrecht;

b e s l u i t :

vast te stellen de volgende:

“Verordening klachten gedragingen organen, voorzitters en leden daarvan en ambtenaren van de gemeente Hilvarenbeek 1999”. 

Hoofdstuk 1 Begripsbepalingen.

Artikel 1  

De verordening verstaat onder:

  • a.

    gedraging:het in een concreet geval jegens een natuurlijk persoon of rechtspersoon handelen of nalaten te handelen door een orgaan, de voorzitter of een lid van een orgaan of een ambtenaar. Een gedraging door een ambtenaar kan tevens worden aangemerkt als een gedraging van het voor die gedraging verantwoordelijk orgaan. Onder gedraging wordt niet begrepen die jegens een (andere) ambtenaar;

  • b.

    het/een orgaan:de gemeenteraad en zijn commissies, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester;

  • c.

    ambtenaar:een ieder die krachtens aanstelling of een met hem/haar aangegane arbeidsverhouding in dienst van de gemeente Hilvarenbeek werkzaam is, doch met uitzondering van het onderwijzend personeel;

  • d.

    klacht:een uiting van ongenoegen van een klager over:1. het functioneren van een orgaan, de voorzitter of een lid van een orgaan of een ambtenaar van de gemeente Hilvarenbeek;2. het gedrag (handelen of nalaten) van een orgaan, voorzitter of een lid van een orgaan of ambtenaar in het uitoefenen van zijn of haar functie;3. het gebruik van geweld of agressief optreden door de voorzitter of een lid van een orgaan of ambtenaar;4. de dienstverlening van de gemeente Hilvarenbeek, voorzover het gaat om meldklachten die in eerste instantie niet afdoende zijn afgehandeld door de medewerkers van de klachtenlijn;

  • e.

    klager:een natuurlijke of rechtspersoon die een klacht heeft ingediend op grond van deze verordening en jegens wie de gedraging heeft plaatsgevonden;

  • f.

    aangeklaagde:een orgaan, de voorzitter of een lid van een orgaan en een ambtenaar dat c.q. die onderwerp is van een klacht dan wel verantwoordelijk is voor de situatie waarop de klacht betrekking heeft;

  • g.

    klachtencoördinator:de ambtenaar die door het college van burgemeester en wethouders is belast met de coördinatie van de behandeling van de klachten.

Hoofdstuk 2 Klachtenbehandeling in eerste instantie.

Artikel 2  

  • 1

    Een klacht moet worden ingediend bij de klachtencoördinator en wel binnen één jaar nadat de situatie, waarop de klacht betrekking heeft, heeft plaatsgevonden.

  • 2

    De klachtencoördinator draagt zorg voor de vertrouwelijke registratie van de klacht.

  • 3

    Indien de klacht betrekking heeft op de klachtencoördinator, wordt deze vervangen door een door burgemeester en wethouders aan te wijzen ambtenaar. In die gevallen moet in deze verordening voor klachtencoördinator gelezen worden: de aangewezen ambtenaar.

Artikel 3  

  • 1

    Een klacht moet schriftelijk worden ingediend. Een klager kan door de klachtencoördinator worden bijgestaan in het op schrift stellen van een klacht. Voor het indienen van een klacht kan desgewenst gebruik worden gemaakt van een klachtenformulier.

  • 2

    Een klacht wordt ondertekend en bevat tenminste:- de naam en het adres van de klager;- een omschrijving van de situatie waarop de klacht betrekking heeft;- de gronden van de klacht.

  • 3

    De klachtencoördinator wijst de klager erop dat de klacht strikt vertrouwelijk zal worden behandeld.

Artikel 4  

  • 1

    Een klacht wordt niet in behandeling genomen indien:

    • a.

      de klacht niet voldoet aan de eisen zoals gesteld in artikel 3 van deze verordening;

    • b.

      de klacht betrekking heeft op:- een aangelegenheid die behoort tot het algemeen beleid van het betrokken orgaan c.q. het gemeentebestuur;- algemeen verbindende voorschriften; - een gedraging ten aanzien waarvan een wettelijk geregelde administratiefrechtelijke voorziening of administratief beroep open staat of heeft open gestaan of aanhangig is;- een gedraging waarover de administratieve rechter of een administratief beroepsorgaan een inhoudelijke uitspraak heeft gedaan;

    • c.

      de klacht betrekking heeft op:- een gedraging die onderwerp is van een civiele of strafrechtelijke procedure, zolang daarin geen onherroepelijke uitspraak is gedaan:- een gedraging waarover de civiele rechter of de strafrechter een inhoudelijke uitspraak heeft gedaan;

    • d.

      de klacht onder de werking van een andere klachtenregeling valt;

    • e.

      het belang van de klager of het gewicht van de gedraging kennelijk onvoldoende is.

  • 2

    Indien een klacht niet voldoet aan de in artikel 3 gestelde eisen, kan die klacht eerst buiten behandeling blijven nadat de aanklager door de klachtencoördinator gedurende een redelijk gestelde termijn de mogelijkheid is geboden het verzuim te herstellen en door hem daaraan geen gevolg is gegeven.

  • 3

    Indien een klacht niet in behandeling wordt genomen, doet de klachtencoördinator hiervan schriftelijk mededeling aan de klager. Indien er voor een klacht een andere (wettelijke) bezwaar- of beroepsprocedure bestaat, draagt de klachtencoördinator tevens zorg voor doorzending van de klacht naar de bevoegde instantie conform artikel 6:15 van de Awb.

Hoofdstuk 3 De afhandeling van de klacht.

Artikel 5  

Ter inhoudelijke afhandeling, stuurt de klachtencoördinator een klacht door naar:- indien het een ambtenaar betreft: het sectorhoofd;- indien het een ambtenaar van de burgerlijke stand betreft: het sectorhoofd Inwonerszaken;- indien het een lid van de (vrijwillige) brandweer betreft: de brandweercommandant;- indien het een sectorhoofd betreft: de gemeentesecretaris;- indien het de brandweercommandant, de gemeentesecretaris, een orgaan, de voorzitter of lid van een orgaan betreft: de burgemeester;- indien het de burgemeester betreft: de loco-burgemeester.In voornoemde gevallen wordt in deze verordening derhalve voor “sectorhoofd” gelezen:“brandweercommandant, gemeentesecretaris, burgemeester, loco-burgemeester”. 

Artikel 6  

  • 1

    Het sectorhoofd is verantwoordelijk voor een zorgvuldige afhandeling van een klacht die bij hem is ingediend.

  • 2

    Het sectorhoofd stelt de aangeklaagde zo spoedig mogelijk in kennis van de klacht.

  • 3

    De artikelen 7:4, 7:6 en 7:7 van de Awb zijn van overeenkomstige toepassing.

  • 4

    Zowel de klager als de aangeklaagde kunnen zich laten vertegenwoordigen door een gemachtigde.

  • 5

    Het sectorhoofd neemt binnen 6 weken na de indiening van de klacht een beslissing over de klacht en stelt onmiddellijk de klager en de aangeklaagde hiervan schriftelijk op de hoogte.

  • 6

    De klachtencoördinator ontvangt een afschrift van deze beslissing en brengt deze vertrouwelijk ter kennis van het verantwoordelijke orgaan.

Hoofdstuk 4 Rapportage.

Artikel 7  

  • 1

    De klachtencoördinator stelt jaarlijks een rapportage op over alle klachten die zijn afgehandeld.

  • 2

    In deze rapportage wordt een overzicht gegeven van het aantal en de aard van de klachten, de wijze van afhandeling en, indien relevant, de maatregelen die naar aanleiding van de klachten zijn doorgevoerd. In deze rapportage worden geen privacygevoelige gegevens opgenomen.

  • 3

    Deze rapportage wordt aangeboden aan het college van burgemeester en wethouders, die haar ter kennisname voorlegt aan de raad.

Hoofdstuk 5 Slotbepalingen.

Artikel 8  

  • 1

    Deze verordening kan worden aangehaald als “Verordening klachten gedragingen organen, voorzitters en leden daarvan en ambtenaren van de gemeente Hilvarenbeek 1999”.

  • 2

    Deze verordening treedt in werking op 1 augustus 1999.

Aldus besloten in zijn openbare vergadering van 8 juli 1999.

 

De raad voornoemd,de secretaris,                                                            de voorzitter,