Organisatie | Hilvarenbeek |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening klachten gedragingen organen, voorzitters en leden daarvan en ambtenaren van de gemeente Hilvarenbeek 1999 |
Citeertitel | Verordening klachten gedragingen organen, voorzitters en leden daarvan en ambtenaren van de gemeente Hilvarenbeek 1999 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-08-1999 | 27-12-2010 | Nieuwe regeling | 08-07-1999 Hilverbode, 1999, 33 | 08-06-1999 |
De raad van de gemeente Hilvarenbeek;
gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 8 juni 1999;
gelet op artikel 149 van de Gemeentewet en op de Algemene wet bestuursrecht;
“Verordening klachten gedragingen organen, voorzitters en leden daarvan en ambtenaren van de gemeente Hilvarenbeek 1999”.
Hoofdstuk 1 Begripsbepalingen.
De verordening verstaat onder:
gedraging:het in een concreet geval jegens een natuurlijk persoon of rechtspersoon handelen of nalaten te handelen door een orgaan, de voorzitter of een lid van een orgaan of een ambtenaar. Een gedraging door een ambtenaar kan tevens worden aangemerkt als een gedraging van het voor die gedraging verantwoordelijk orgaan. Onder gedraging wordt niet begrepen die jegens een (andere) ambtenaar;
klacht:een uiting van ongenoegen van een klager over:1. het functioneren van een orgaan, de voorzitter of een lid van een orgaan of een ambtenaar van de gemeente Hilvarenbeek;2. het gedrag (handelen of nalaten) van een orgaan, voorzitter of een lid van een orgaan of ambtenaar in het uitoefenen van zijn of haar functie;3. het gebruik van geweld of agressief optreden door de voorzitter of een lid van een orgaan of ambtenaar;4. de dienstverlening van de gemeente Hilvarenbeek, voorzover het gaat om meldklachten die in eerste instantie niet afdoende zijn afgehandeld door de medewerkers van de klachtenlijn;
Hoofdstuk 2 Klachtenbehandeling in eerste instantie.
Een klacht wordt niet in behandeling genomen indien:
de klacht betrekking heeft op:- een aangelegenheid die behoort tot het algemeen beleid van het betrokken orgaan c.q. het gemeentebestuur;- algemeen verbindende voorschriften; - een gedraging ten aanzien waarvan een wettelijk geregelde administratiefrechtelijke voorziening of administratief beroep open staat of heeft open gestaan of aanhangig is;- een gedraging waarover de administratieve rechter of een administratief beroepsorgaan een inhoudelijke uitspraak heeft gedaan;
Indien een klacht niet in behandeling wordt genomen, doet de klachtencoördinator hiervan schriftelijk mededeling aan de klager. Indien er voor een klacht een andere (wettelijke) bezwaar- of beroepsprocedure bestaat, draagt de klachtencoördinator tevens zorg voor doorzending van de klacht naar de bevoegde instantie conform artikel 6:15 van de Awb.
Hoofdstuk 3 De afhandeling van de klacht.
Ter inhoudelijke afhandeling, stuurt de klachtencoördinator een klacht door naar:- indien het een ambtenaar betreft: het sectorhoofd;- indien het een ambtenaar van de burgerlijke stand betreft: het sectorhoofd Inwonerszaken;- indien het een lid van de (vrijwillige) brandweer betreft: de brandweercommandant;- indien het een sectorhoofd betreft: de gemeentesecretaris;- indien het de brandweercommandant, de gemeentesecretaris, een orgaan, de voorzitter of lid van een orgaan betreft: de burgemeester;- indien het de burgemeester betreft: de loco-burgemeester.In voornoemde gevallen wordt in deze verordening derhalve voor “sectorhoofd” gelezen:“brandweercommandant, gemeentesecretaris, burgemeester, loco-burgemeester”.