Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Zwolle

Besluit beleidsregel terrassen gemeente Zwolle 2024

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieZwolle
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit beleidsregel terrassen gemeente Zwolle 2024
CiteertitelBesluit beleidsregel terrassen gemeente Zwolle 2024
Vastgesteld doorburgemeester
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpbestuur en organisatie
Externe bijlageterrasvisie

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

2:28a

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

21-06-2024nieuwe regeling

28-05-2024

gmb-2024-268184

cb 28.5.2024

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit beleidsregel terrassen gemeente Zwolle 2024

Gemeente Zwolle, bekendmaking beleidsregel terrassen gemeente Zwolle 2024

De Burgemeester van de gemeente Zwolle,

Besluit 28 mei 2024,

De beleidsregel terrassen gemeente Zwolle 2024 vast te stellen.

1.1 Algemeen

 

Voor de leefbaarheid in de stad is het belangrijk dat alle functies de ruimte krijgen. Terrassen mogen geen afbreuk doen aan de openbare ruimte, de weg en de omgeving van het terras. Vanwege de spanning tussen het belang van de horecaondernemer: terras voor commerciële doeleinden en het algemeen belang van de stad: leefbaarheid voor omwonenden, aantrekkelijkheid voor bezoekers, uitstraling van de stad, is het belangrijk om regels op te stellen voor terrassen in onze stad. De Beleidsregel terrassen 2024 en de Nadere regels terrassen 2024 geven deze regels.

Bij welke bedrijven een terras is toegestaan en daarvoor een vergunning kan worden verleend wordt geregeld in artikel 2:27 e.v. van de APV. In ieder geval geldt dit voor openbare inrichtingen zoals een café of restaurant.

Een vergunning kan geweigerd worden ter bescherming van de belangen als bedoeld in artikel 1:8 en 2:28a lid 3 van de APV. Onderstaande uitgangspunten geven invulling aan deze belangen en geven weer waaraan een aanvraag voor een vergunning wordt getoetst. De uitgangspunten zijn niet uitputtend. In de nadere regels staat een aantal onderwerpen die ook te relateren zijn aan weigeringsgronden, om die reden maken de nadere regels ook onderdeel uit van de toetsing vooraf.

Om voor een vergunning van de burgemeester in aanmerking te komen mag een terras geen beperking of belemmering opleveren voor:

 

Onderwerp

Toelichting toetsing aan:

  • 1.

    De openbare orde en veiligheid (artikel 1:8 APV);

  • -

    Cameratoezicht niet hinderen

  • -

    In gebieden waar i.v.m. de veiligheid, laden en lossen, overlast e.d. het niet wenselijk is dat het terras blijft staan heeft de ondernemer niet de keuze om het terras te laten staan na sluiting van het terras. Indien dit van toepassing is wordt die opgenomen in de vergunning.

  • 2.

    De doorgang van verkeer (2:28a lid 3 onder a);

  • -

    De doorgang voor hulpdiensten op of in de nabijheid van het terras betreft minimaal 3,5 meter.

  • -

    De doorgang voor voetgangers en mindervaliden betreft 1,5 meter op stoepen en 2,5 meter op pleinen en in ruime straten.

  • -

    Er mag geen terras worden geplaatst op of direct naast een blindengeleidestrook. Hier moet 1,5 meter ruimte voor doorgang worden gewaarborgd.

  • -

    Een terras mag laad- en losverkeer niet in de weg staan.

  • -

    In specifieke situaties kan van deze maatvoering worden afgeweken.

  • Als er sprake is van shared space (met verschillende functies van gebruik van de ruimte door elkaar heen, maar wel logisch voor de gebruiker).

  • In smalle straten of op plekken waar de stoep niet noodzakelijk is om te gebruiken.

  • 3.

    Het doelmatig en veilig gebruik van de openbare ruimte;

Het terras mag geen afbreuk doen aan de openbare plaats, de weg en de omgeving van het terras. Er moet ruimte zijn voor iedereen. Zo mag het woon- en leefklimaat niet op ontoelaatbare wijze nadelig worden beïnvloedt. Hier wordt rekening mee gehouden in de positionering en grootte van terrassen.

Er wordt verwacht van ondernemers dat zij hun plannen (mondeling) bespreken/afstemmen met buurterrassen, waar je terras aan grenst. Indien er eerder geen terras aanwezig was of grote veranderingen worden aangebracht. De afstemming gaat bijvoorbeeld over: Hoe kun je elkaar versterken; Hoe maak je de overgang van het ene naar het andere terras; het uitstaan van de terrassen en de plaatsing van parasols.

Het is belangrijk dat de weg en openbare plaats gebruikt worden waarvoor deze bedoeld zijn. Het terras mag nooit leiden tot brandonveilige situaties of de veiligheid nadelig beïnvloeden.

Omdat terrassen vrijwel altijd op of aan een openbare plaats of de weg zijn gelegen, is het van belang dat terrasmeubilair en de gebruikte materialen zoals parasols en terrasschotten ondergeschikt zijn aan het straatbeeld, geen armoedige uitstraling hebben en niet leiden tot onevenredige aantasting van het straatbeeld. Hierbij kunnen kleurgebruik en materiaal een rol spelen.

  • 4.

    Het beheer en onderhoud van de openbare ruimte;

  • 5.

    De leefbaarheid (2:28a lid 3 onder c. woon- en leefklimaat);

  • 6.

    De brandveiligheid;

  • 7.

    Andere publieke functies van het openbaar gebied;

  • 8.

    Het uiterlijk aanzien van aangrenzende (historische) bebouwing en omgeving (2:28a lid 3 onder c. redelijke eisen van welstand);

  • 9.

    Het historisch stadsgezicht;

  • 10.

    Zichtlijnen.

Om bovenstaande te waarborgen, heeft ieder terras onder andere vastgestelde afmetingen en grenzen. Deze afmetingen worden in de vergunning vastgelegd en geven we weer op een terrassenkaart. Terrassen dienen binnen het vergunde terrasgebied te blijven.

1.2 Positionering terrassen

 

Een terras moet te allen tijde zichtbaar zijn vanuit het bedrijfspand. Uitgangspunt is dat het terras is gevestigd in het verlengde van de eigen gevel. Dit geldt ook voor terras dat niet direct grenst aan de eigen gevel.

1.3 Indieningsonderdelen

 

De aanvraag voor een terrasvergunning wordt digitaal ingediend. We gaan niet bepalen welk meubilair u kiest, maar wij willen wel graag een idee krijgen van het terras om vooraf mee te kunnen denken, waar nodig. Daarom vragen wij om bij de aanvraag de volgende onderdelen bij te voegen:

  • -

    Een situatietekening/plattegrond met afmetingen

  • -

    De plaats en afmetingen van eventuele parasols

  • -

    De manier (plaats en wijze) van opslag

  • -

    Impressie meubilair

1.4 Inrichting en kwaliteit

 

Wij willen dat de inrichting van terrassen bijdraagt aan de uitstraling van de stad en verrommeling van de openbare ruimte voorkomen. Uitgangspunt voor het karakter van terrassen is open, luchtig, toegankelijk en gastvrij. Dat betekent dat we niet willen dat terrassen volledig worden omheind door schermen, plantenbakken, hekken of andere objecten. En dat personen op het terras zoveel mogelijk gepositioneerd zijn richting passerend publiek.

Op sommige plekken wordt de uitstraling en gastvrijheid van terrassen bevorderd als de terrassen ruimtelijk worden opgezet. Ook kan de ruimtelijke kwaliteit van sommige gebieden versterkt worden wanneer ondernemers zaken met elkaar afstemmen, zoals kleur, de maatvoering en positionering van parasols, het uitzetten van terrassen en de manier van opslag. Zeker op pleinen kan dit een positieve uitwerking hebben.

Om de kwaliteit en uitstraling van terrassen te waarborgen willen we dat meubilair, accessoires en uitstallingen gemaakt zijn van kwalitatief hoogwaardig/ duurzaam materiaal dat een lange levensduur heeft en duurzaam veroudert. Dat betekent dat het meubilair minimaal drie jaar kwalitatief goed blijft.

Parasols hebben veel invloed op de beeldkwaliteit van de openbare ruimte. We willen dat het gebruik van reclame op parasols ondergeschikt is. De naam van de horecazaak kan bijvoorbeeld wel gebruikt worden.

Daarnaast bevordert het de uitstraling als het meubilair, accessoires en uitstallingen op een terras in esthetisch opzicht één geheel vormen. Dat kan op verschillende manieren ingevuld worden, zoals kleurgebruik, materiaal of een bepaald thema.

1.5 Aanpassing en opheffing terras

 

Op basis van de APV 2:28 lid 6 en 2:28 a lid 4 heeft de gemeente het recht om de situering voor het terras aan te passen. Dit kan onder andere voorkomen bij herinrichting van de openbare ruimte en de komst van nieuwe horeca. De gemeente heeft een inspanningsverplichting om de mogelijkheden voor hetzelfde aantal m2 terras in kaart te brengen. Bij het voornemen tot aanpassing wordt de exploitant gehoord. Als de aanpassing leidt tot een permanente wijziging, dan verleent de gemeente ambtshalve een nieuwe vergunning.

1.6 Verdeling van terrasruimte op pleinen

 

Samen met de ondernemers maakt de gemeente een indeling voor de plaatsing van de terrassen. De terrasruimte per bedrijfspand wordt aangeduid op de terrassenkaart.

Komt er een nieuwe horecaondernemer bij of gaat een ondernemer weg? Dan moeten de horecaondernemers samen naar de indeling kijken en de beschikbare ruimte verdelen. Als zij er niet samen uitkomen, maakt de gemeente een indeling. De indeling wordt dan gebaseerd op de grootte van het pleinterras en gevelbreedte van het bedrijfspand dat grenst aan het plein.

Het totaal aan terrasruimte op de (huidige) pleinen in de binnenstad wordt niet groter. In een enkel geval kan een uitzondering gemaakt worden. In dat geval wordt de impact hiervan op het plein beoordeeld door een stedenbouwkundige en wordt bepaald of de uitzondering mogelijk is.

1.7 Duurzaamheid

 

Wij willen een duurzame stad zijn en streven naar CO2 neutrale terrassen. Dit gaat in stapjes. Duurzaam ondernemen is voor de horecasector ook steeds belangrijker. De sector ziet mogelijkheden voor groene stroom, warmtekussens en dekentjes. Dit juichen wij toe. Ook op het gebied van verlichting zijn besparingskansen met ledverlichting of verlichtingssensoren.

1.8 Proces beoordelen aanvraag

 

1.9 Hardheidsclausule

Aangezien het onmogelijk is om alle zaken die betrekking hebben op de exploitatie van terrassen te voorzien of vast te leggen in beleidsregels, is de burgemeester bevoegd om op grond van deze hardheidsclausule af te wijken van de beleidsregels. Er kan bijvoorbeeld worden afgeweken als een terras qua karakter, uitstraling, ligging of concept een sterke positieve bijdrage levert aan de stad. Deze uitzonderingen worden altijd beoordeeld door een adviescommissie. Als een ondernemer wil afwijken van de regels dient de ondernemer zijn/haar plan af te stemmen met de omgeving. Er kan geëxperimenteerd worden waarbij tijdelijk wordt afgeweken van bepaalde regels. Hiervoor wordt een tijdelijke vergunning verstrekt

Aldus vastgesteld in de vergadering van 28 mei 2024

P. Snijders, burgemeester