Organisatie | Urk |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Hotspotmonitor Urk 2017-2022 |
Citeertitel | Hotspotmonitor Urk 2017-2022 |
Vastgesteld door | burgemeester |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
20-06-2024 | nieuwe regeling | 23-01-2024 | 1950 |
In dit documenten worden gebeurtenissen aangegeven die als hotspot aan te merken zijn. Dat betekent dat daarvan extra informatie veiliggesteld wordt.
Het document past in voorgestelde methode, beschreven in de Handreiking hotspot-monitor Flevoland (mei 2022). Er is 6 oktober 2022 een bijeenkomst georganiseerd waarvoor de Flevolandse overheden twee interne en twee externe experts konden uitnodigen. Deze bijeenkomst had als doel mogelijke hotspots te verzamelen voor de periode 2017-2022.
De bijeenkomst heeft een keur aan gebeurtenissen opgeleverd, die in twee maanden na de bijeenkomst verwerkt zijn door Het Flevolands Archief.
Een advies van de gemeente-/ provincie-/ waterschaparchivaris aan de gemeenten Dronten, Lelystad, Urk en Zeewolde, de provincie Flevoland, het Waterschap Zuiderzeeland (ZZL) en de Gemeenschappelijke Regelingen GGD Flevoland, Veiligheidsregio (VR) Flevoland, Omgevingsdienst Flevoland, Gooi- en Vechtstreek (OFGV).
Voordat het document definitief is gemaakt door de archivaris, is het in december 2022 toegezonden aan alle (betrokken) informatiebeheerders van Flevoland, is het besproken in een vervolgkennissessie (19 januari 2023), is er tot 6 februari 2023 de gelegenheid gegeven om te reageren. De reacties zijn in dit document verwerkt en heeft geleid tot onderstaand advies aan de overheden.
Het is aan de zorgdragers het advies ter harte te nemen, de voorgestelde hotspots te bespreken en vast te stellen, en vervolgens Het Flevolands Archief op de hoogte te brengen van de besluitvorming. Het Flevolands Archief zal de vastgestelde hotspots op haar website publiceren. Na vaststelling kan de nadere uitwerking en invulling door alle overheden plaatsvinden. Ook hier zal Het Flevolands Archief een faciliterende rol spelen.
Een hotspot is een gebeurtenis of kwestie die zorgt voor een opvallende of intensieve interactie tussen overheid en burgers en/of burgers onderling. Het gaat dus om zaken die veel maatschappelijke beroering veroorzaken. Een hotspot voldoet aan één of meer van de volgende criteria:
De genoemde gebeurtenissen zijn allemaal genoteerd. Het resultaat daarvan is in dit document te vinden. Daarbij werd gekeken naar:
Bij de gebeurtenissen en kwesties is vaak contextinformatie opgezocht. Belangrijke algemene bronnen daarin zijn Wikipedia (beoogt neutrale beschrijving van de artikelen en als bron voor vervolgonderzoek) en Omroep Flevoland. Omroep Flevoland heeft vaak dossiers aangelegd over gebeurtenissen/ kwesties.
De uitwerking van de opbrengst leverde wat hoofdbrekens op. Hieronder zijn deze punten genoemd, inclusief de wijze waarop HFA daarnaar kijkt:
Het meest toegepaste criterium is criterium 1: ‘een gebeurtenis met maatschappelijke beroering’. Dat criterium is (en blijft) voer voor discussie. Het is uiteindelijk aan de zorgdrager te bepalen wat hier voor de bepaling van hotspots onder verstaan wordt. Een voorbeeld van een twijfelgeval is de kortsluiting van het hoogspanningsnet. Dit kwam in het nieuws, zorgde voor veel en lange vertraging en de beelden maakten indruk. Dat is wat anders als maatschappelijke beroering met extreem veel media-aandacht. Om meer invulling te geven aan ‘gebeurtenis met maatschappelijke beroering’:
Er zijn gebeurtenissen waarvan veel bewaard wordt door overheden, maar waarvan voor de reconstructie van de gebeurtenis ook andere informatie buitengewoon waardevol is om veilig te stellen. Het gaat om archieven en uitingen van particulieren. In dat geval zijn gebeurtenissen gekwalificeerd voor mogelijke verwerving. HFA spant zich in om informatie over deze gebeurtenissen veilig te stellen.
Het vaststellen van een hotspot is nodig om informatie veilig te stellen. De vervolgstap is om te bepalen welke informatie daadwerkelijk uitgezonderd wordt van vernietiging voor de betreffende hotspot. Als leidraad kan dienen dat te bewaren is:
Daarnaast zal bij het veiligstellen van informatie nader gekeken moeten worden naar:
Hotspots (advies archivaris HFA)
Van onderstaande gebeurtenissen of kwestie adviseert de archivaris van HFA aan de diverse zorgdragers om (tenminste voor het eigen werkgebied) deze als hotspots te benoemen, vast te stellen en vervolgens daar invulling aan te geven door het markeren van welke informatie tot de hotspot hoort, inclusief de uitzondering van vernietiging.
De hotspots zijn volgens een stramien beschreven:
De VNG heeft gemeenten geadviseerd Corona als hotspot aan te merken en heeft daarbij handvatten geboden (brief 19 mei 2000). Op het niveau van de Rijksoverheid is Corona ook als hotspot aangewezen door verschillende zorgdragers. Op het gebied van de overheden in Flevoland, is het belangrijk die informatie te bewaren (en uit te zonderen van vernietiging) die van belang zijn voor een reconstructie. Als overheden zijn dat de GGD en Veiligheidsregio m.b.t. de aanpak van de crisis: meldingen, testen, bron- en contact-onderzoek, inenten, voorlichting en advies. Met name de aanpak vanaf de eerste signalen (eind 2019) tot en met zomer 2020 is hierin van belang. Daar was ook sprake van een crisissituatie. Binnen gemeenten kunnen vanwege Corona diverse thema´s van belang geweest zijn.
Andere gemeenten: nader in te vullen Voor de eigen organisaties was Corona bijzonder. Hiervoor kan gebruik gemaakt worden van het uitzonderingscriterium uit de selectielijst zelf. | ||
| ||
Diverse groepen. Het is aan te raden Corona nader uit te werken per organisatie op drie manieren:
| ||
De aanpak van de crisis: GGD en Veiligheidsregio. Andere overheden: maatregelen, demonstraties, en de steun aan bedrijven, burgers, instellingen/ organisaties van belang zijn. Voorstel: onderlinge afstemming hiervan tussen gemeenten, provincie. Bijvoorbeeld in het kader van uitzondering vernietiging van:
| ||
Aan de overheden gezamenlijk om Corona als hotspot te beschrijven en voor de uitzondering van vernietiging onderling afspraken te maken. Dat zou ook met een steekproef kunnen. | ||
Hotspot COVID-19: relevante informatie blijvend bewaren | Nationaal Archief |
Sinds december 2016 is de provincie Flevoland verantwoordelijk voor het beheer; daarvoor was Staatsbosbeheer dat. Er is al vanaf 2005 discussie over het beleid rondom de grazers: of de dieren voldoende voedsel hebben, over het laten sterven en over het afschieten van dieren. Deze discussie speelde ook een rol in de overdracht van de taken van het Rijk naar de provincie. Terwijl de provincie beheerder was, was er zeker in 2018 veel maatschappelijke beroering over het bijvoeren/ afschieten. De Oostvaardersplassen maken sinds 2018 samen met de Marker Wadden en de Lepelaarplassen onderdeel uit van Nationaal Park Nieuw Land. Nationaal Park Nieuw Land is een initiatief van de provincie Flevoland, samen met Staatbosbeheer, Natuurmonumenten, Stichting Het Flevo-Landschap, Gemeente Almere, Gemeente Lelystad, Rijkswaterstaat en Waterschap ZZL. De website van Nationaal Park Nieuw Land valt onder de Provincie Flevoland. | ||
Provincie Flevoland is verantwoordelijk voor het beleid voor de Oostvaardersplassen. Staatsbosbeheer is eigenaar van het gebied en beheert het binnen de kaders van het provinciaal beleid. | ||
| ||
Provincie Flevoland: er is veel informatie te bewaren over de toetreding en het beheer. Wat extra bewaard kan worden:
| ||
| ||
Hotspot waarbij provincie Flevoland en gemeente Almere nauw betrokken zijn. Het advies is dat gemeente Almere en provincie Flevoland dit nader uitwerken. | ||
Omroep Flevoland - Dossier: Floriade Omroep Flevoland - Dossier: Haddock |
De VNG heeft gemeenten geadviseerd om van de oorlog in Oekraïne een hotspot te maken. Op 24 februari 2022 is Rusland de Oekraïne binnengevallen. Als gevolg sloegen vele Oekraïners op de vlucht. De inval zorgt voor veel beroering. De crisisnoodopvang wordt, in opdracht van het Rijk, verleend door Veiligheidsregio’s. De oorlog in Oekraïne zorgt voor:
| ||
Provincie (o.a. www.flevolandhelptoekraine.nl) | ||
| ||
Informatie over de crisisopvang en het lokale opvangbeleid; en particuliere initiatieven. | ||
Maak van oorlog in Oekraïne een lokale 'archief-hotspot' | VNG |
Het datacenter in Zeewolde voldoet aan alle vier van de bovenstaande criteria. Zo heeft de bouw van het datacenter geleid tot veel maatschappelijke beroering die landelijke aandacht heeft verkregen. Daarnaast heeft de gebeurtenis veel losgemaakt binnen de omgeving, waarbij de tegenstellingen van de belangen tussen de inwoners en de lokale overheid op scherp is komen te staan. Dit heeft uiteindelijk in de rond die tijd gehouden gemeenteraadverkiezingen geleid tot een verschuiving van het politieke landschap in Zeewolde waarbij de standpunten van de partijen over het datacenter als belangrijke factor voor de kiezers gold. Het is belangrijk om twee verschillende trajecten hierbij te onderscheiden, namelijk die van het inhoudelijk proces en de gebeurtenis. Het proces van de vestiging van Facebook in de polder bij Zeewolde is in 2019 begonnen, in december 2021 is de interesse voor de gebeurtenis zodanig toegenomen dat het landelijke bekendheid heeft gekregen in de media. Anno 2022/2023 is het onderwerp nog steeds actueel en blijven er nieuwe ontwikkelingen de kop opsteken. Wel is het zo dat de piekperiode van het onderwerp in eind 2021, begin 2022 was. | ||
| ||
Politieke partijen Zeewolde: Leefbaar Zeewolde, Actief Zeewolde (en de partners daarin: PvdA, Zeewolde Liberaal, Burger Belang). | ||
Het datacenter in Zeewolde kent uiteenlopende processen en zaaktypen die gepaard zijn met het onderwerp die normaliteit voor vernietiging in aanmerking zouden komen. Te denken is aan de zaaktypen “Informeren”, “Adviseren” en “Betwisten” uit de gemeentelijke selectielijst. Dossiers m.b.t. het datacentrum uitzonderen van vernietiging. Ook op grond van de WOB/WOO verstrekte gegevens van de overheden zijn uit te zonderen van vernietiging. | ||
Ondanks protesten kan Meta aan de slag met datacenter in Zeewolde | Binnenland | AD.nl Tegenstanders datacentrum winnen fors gemeenteraadsverkiezing (lokaleomroepzeewolde.nl) |
Lelystad Airport is sinds 1993 onderdeel van de Schiphol Group. De Schiphol Group kreeg in 2015 toestemming voor uitbreiding. Dit heeft voor veel discussie gezorgd, ook in de periode 2017-2022:
| ||
Diverse overheden, binnen en buiten Flevoland zijn betrokken. Er zijn op het niveau van de landelijke overheid ministeries en zelfstandige bestuursorganen betrokken. De provincie Flevoland is betrokken. Dat geldt, op het gebied van geluidsoverlast, ook voor de provincies Drenthe, Friesland, Gelderland en Overijssel. Gemeente Lelystad is uiteraard van belang in dit kader. Dat geldt in meer/ mindere mate ook voor de andere gemeenten. De Veiligheidsregio is van belang in het kader van crises en rampen. Er lijkt geen duidelijke hotspot-relatie te zijn voor het Waterschap. | ||
Organisaties op landelijk niveau en/of buiten de provincie:
Interessante organisaties binnen Flevoland:
| ||
Diverse informatie wordt bewaard op nationaal, provinciaal en gemeentelijk niveau op basis van de selectielijsten. Als aanvulling daarop is het nodig dat bijvoorbeeld bewaard wordt:
Informatie die op grond van WOB-verzoeken ter inzage gegeven is. | ||
Ministerie van I&W heeft ‘Beroering rond stikstofproblematiek Luchtruimherziening – Lelystad Airport” als hotspot benoemd: link, onder nummer 7, met als organisatie RIVM. |
Huisvesting en opvang: asielzoekers, statushouders, arbeid
De (mogelijke) komst van AZC’s brengt regelmatig maatschappelijke beroering; net als de uitwerking ervan zoals voor arbeidshuisvesting vanwege het woningtekort. Dit is landelijk, en daarmee ook in Flevoland. (De opvang van Oekraïners kan gerekend worden tot die hotspot.)
Een ander aspect dat opvalt is dat de ontvangst van en houding naar Oekraïnse vluchtelingen anders is dan bijvoorbeeld naar Syrische vluchtelingen. | ||
Op landelijk niveau is het Centraal Orgaan Opvang Asielzoekers van belang. De maatschappelijke beroering is in de gemeenten. Ook Veiligheidsregio Flevoland speelt een rol in deze hotspot. | ||
| ||
Omroep Flevoland - Dossier (Zeewolde) Omroep Flevoland - Dossier (Almere) Omroep Flevoland - Dossier (Luttelgeest) Omroep Flevoland - Dossier (Dronten) |
In de gemeente Dronten worden nieuwe windparken ontwikkeld. Dit zijn Windplan Groen en Windplan Blauw. Hier is veel maatschappelijke beroering over. In 2019 diende actiegroep De Windbrekers een officiële klacht in tegen wethouder en ambtenaar (Windpark Blauw), om het maanden later te laten vallen. Tegen Windpark Groen is weerstand. In 2020 zijn bezwaren bij Raad van State grotendeels ongegrond verklaard. De bouw is in 2022 gestart. | ||
Omgevingsdienst Flevoland & Gooi- en Vechtstreek Bij de Raad van State wordt ook archief m.b.t. de bestuursrechtspraak bewaard: zie de selectielijst, handelingnummer 21. | ||
| ||
Geen aparte bewaring voor de provincie, maar wel voor de gemeente:
| ||
Hotspot is per gemeente verschillend: lokaal in te vullen en uit te werken. | ||
8 mei 2021 zijn woningen in de wijk Punter ontruimd vanwege een verdachte geur. 500 bewoners moesten (minstens) een nacht elders doorbrengen. De geur kwam uit het riool. Het riool werd doorgespoeld en het rioolwater onderzocht. 12 mei werd duidelijk, na onderzoek van het RIVM, er sprake was van geraffineerde aardolieproducten (benzine, propeen). Er is uiteindelijk geen veroorzaker of oorzaak gevonden, maakte het Openbaar Ministerie duidelijk. De Veiligheidsregio Flevoland heeft de aanpak geëvalueerd; waaruit zou blijken dat er (cruciale) verbeterpunten zijn. Adviezen van het Waterschap zouden niet opgevolgd zijn. | ||
Op landelijk niveau: politie, RIVM, Openbaar Ministerie.
| ||
| ||
| ||
Bewoners Punter weer thuis na verdachte lucht in riool | Gemeente Lelystad |
In 2020 werden brandstichtingen gepleegd onder telecommasten in Nederland, waaronder in Almere en Dronten. In alle gemeenten was onrust en kwamen meldingen en brieven binnen (o.a. bij Lelystad). In 2021 werd in Zeewolde bij een mast brand gesticht. In 2019 was er aandacht voor 5G; waarover ook in de gemeenteraad (o.a. Noordoostpolder) gesproken is. | ||
Gemeente Almere; gemeente Dronten; gemeente Zeewolde; gemeente Lelystad Op nationaal niveau wordt door de GGD, RIVM en Agentschap Telecom samengewerkt in het Kennisplatform ElektroMagnetische Velden | ||
| ||
Er wordt informatie bewaard over vergunningverlening en beleid. Wat uit te zonderen is van vernietiging is (een steekproef uit) binnengekomen meldingen en burgerbrieven tegen het plaatsen/ in gebruiknemen van zendmasten. | ||
Op 19 augustus 2017 brengt de Nationale ombudsman een rapport uit met de titel “Geen powerplay maar fair play”. Het rapport gaat over de manier waarop de Belastingdienst de kinderopvangtoeslag bij enkele honderden gezinnen heeft stopgezet en teruggevorderd. De Ombudsman oordeelt dat de ouders door de aanpak van de Belastingdienst langdurig in een onmogelijke positie, in grote financiële problemen en in grote onzekerheid zijn gebracht. De daarop ingestelde Adviescommissie uitvoering toeslagen constateert in november 2019 dat de Belastingdienst een institutioneel vooringenomen werkwijze heeft gehanteerd. Het eindrapport uit maart 2020 laat zien dat de problemen breder speelden dan de zaak die in het rapport van de Nationale ombudsman wordt beschreven. De problemen beperken zich niet alleen tot de manier waarop de kinderopvangtoeslag is stopgezet, maar dat er ook sprake is van harde regelgeving. Een op 2 juli 2020 ingestelde parlementaire ondervragingscommissie moet meer zicht krijgen op de politieke besluitvorming over de fraudeaanpak bij de kinderopvangtoeslag. Als reactie op het eindrapport van deze parlementaire ondervragingscommissie erkent Premier Rutte dat het ”op een verschrikkelijke manier is misgegaan’’. Op 15 januari 2021 heeft het voltallige kabinet zijn ontslag ingediend. De toeslagenaffaire krijgt (inter)nationale media-aandacht. Emoties zijn met name zichtbaar bij de gedupeerde ouders. Door de hele affaire barst bovendien een intens debat uit over de relatie tussen overheid en (kwetsbare) burgers. De toeslagenaffaire heeft weerslag binnen de gemeenten. Inwoners (volwassenen en kinderen) van gemeenten zijn in de problemen geraakt door de toeslagenaffaire. Gemeentes zijn belast met de afhandeling van de kinderopvangtoeslagaffaire naar de gedupeerden. | ||
(Landelijk: Ministerie van Financiën (DG Belastingdienst / DG Toeslagen; Kerndepartement; Auditdienst Rijk; Adviescommissie Uitvoering Toeslagen). Daarnaast: Tweede Kamer, Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid; Nationale ombudsman; Raad van State/afdeling bestuursrechtspraak.) | ||
| ||
In overleg per overheid en tussen overheden af te stemmen wat al te bewaren is, en welke onderdelen van deze hotspot uit te zonderen zijn van vernietiging. | ||
https://www.nationaalarchief.nl/sites/default/files/field-file/Hotspotlijst%20Financien%20vastgesteld%20SIO%2020210330.pdf |
Onderstaande gebeurtenissen zijn gebeurtenissen waarvan bij de overheden al voldoende informatie bewaard wordt óf waar de Flevolandse overheden geen rol spelen. De gebeurtenis is wel van belang in Flevoland. Voor de reconstructie ervan is het wenselijk dat particuliere archieven en collecties worden veiliggesteld. Dat kan door Het Flevolands Archief gedaan worden. Dat kan ook door de particulieren zelf. Daarnaast zijn sommige sites van particulieren al gearchiveerd via The Internet Archive.
Politieke versnippering (gemeenteraad)
Markerwadden (onderdeel van Nationaal Park Nieuw Land)
De Marker Wadden is een cluster van vijf nieuwe, onbewoonde natuureilanden, die van 2016 tot 2021 kunstmatig in het Nederlandse Markermeer zijn aangelegd. De Marker Wadden is een project waarin meerdere partijen samenwerken, primair Natuurmonumenten en Rijkswaterstaat. De Marker Wadden maakt sinds 2018 samen met de Oostvaardersplassen en de Lepelaarplassen onderdeel uit van Nationaal Park Nieuw Land. Nationaal Park Nieuw Land is een initiatief van de provincie Flevoland, samen met Staatbosbeheer, Natuurmonumenten, Stichting Het Flevo-Landschap, Gemeente Almere, Gemeente Lelystad, Rijkswaterstaat en Waterschap Zuiderzeeland. De website van Nationaal Park Nieuw Land valt onder de Provincie Flevoland. Naast deze betrokkenheid zijn de lokale overheden betrokken:
| ||
Alle overheidslagen zijn betrokken bij de Marker Wadden en Nationaal Park Nieuw Land. | ||
Er zijn (inter)nationale partijen betrokken, zoals Natuurmonumenten, IJsselmeervereniging, Vogelbescherming Nederland, ANWB, Boskalis. Deze partijen zijn niet binnen Flevoland gevestigd. | ||
Bij de diverse overheidslagen is al veel informatie te bewaren. Op het gebied van de beroering wordt geadviseerd informatie veilig te stellen:
| ||
Zie hierboven. Eventueel aanwijzen als hotspot. In dat geval zouden bijvoorbeeld bezwaarschriften en WOB/WOO-verzoeken uitgezonderd kunnen worden van vernietiging. | ||
In de hotspotlijst van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (2005) 2010-2021 is dit niet opgenomen als hotspot; ook niet in die van Economische Zaken en Klimaat 2020-. |
Geen hotspots 2017-2022 (advies archivaris HFA)
Van onderstaande gebeurtenissen adviseert de archivaris HFA om het niet als hotspot (2017-2022) aan te wijzen. Daar wordt ook een reden voor gegeven, zoals:
In 2007 geannuleerde lijn Schiphol/Amsterdam - Groningen, door Flevopolder | |||
Lijn Weesp-Lelystad. Vanaf 9-12-2012 verlengd met Hanzelijn in dienstregeling | |||
Er wordt over inzameling al veel bewaard; er is geen heftige gebeurtenis. | |||
Geen gebeurtenis met maatschappelijke beroering: die zijn zelf ondergebracht bij hotspots Marker Wadden en Oostvaardersplassen. | |||
De landscheiding tussen Oostelijk en Zuidelijk Flevoland, oorspronkelijk aangelegd als buitendijk. In 2009 door de provincie aangewezen als regionale waterkering. In 2016 besloot de provincie de veiligheidnorm van de regionale kering niet meer te handhaven, waarmee de dijk vooral als cultuurhistorisch element waardevol is. In 2022 is een sleuf gegraven in het kader van een kunstproject ‘De slapende dijk’ (slapende dijk - www.dingemandeijs.nl). | Belangrijke gebeurtenis, maar geen maatschappelijke beroering. Bovendien wordt er veel bewaard, met name omdat dit een cultuurhistorisch element geworden is. | ||
Geen maatschappelijke beroering. TV-serie wordt (representatieve selectie) bewaard bij Nederlands Instituut voor Beeld & Geluid, waaronder enkele afleveringen. | |||
Campagneactie om de Batavia aan land te brengen. Gestart tijdens expositie, geopend door directeur Batavialand en wethouder gemeente Lelystad. Provincie Flevoland droeg financieel bij. | Geen maatschappelijke beroering. Betrokkenheid wethouder is te bewaren bij gemeente Lelystad. | ||
Verbinding Flevoland-Harderwijk. Aanleg turborotonde tot een ongelijkvloers kruispunt. | Geen maatschappelijke beroering. Bovendien wordt van dergelijke infrastructurele projecten veel bewaard. | ||
Selectielijst 22.1.5. voorziet al in bewaren (bezoek hoogwaardigheidsbekleders) | |||
Van dergelijke projecten is veel volgens de selectielijst(en) al te bewaren. Er is geen maatschappelijke beroering. | |||
Innovatie in waterzuivering. Een dergelijk initiatief is vaak een project van één of meer overheden. Onderzoeken en projecten zijn in de regel te bewaren. | Niet concreet genoeg en geen duidelijke maatschappelijke beroering voor een hotspot. | ||
De term/ het onderwerp is genoemd, maar niet nader gespecificeerd of te specificeren. | Niet concreet genoeg en geen duidelijke maatschappelijke beroering voor een hotspot. | ||
De term/ het onderwerp is genoemd, maar niet nader gespecificeerd of te specificeren. De klimaatcrisis en de hoogte van de dijken verdient wel aandacht in het kader van een mogelijke hotspot. | Niet concreet genoeg en geen duidelijke maatschappelijke beroering voor een hotspot. | ||
Niet concreet genoeg en geen duidelijke maatschappelijke beroering voor een hotspot. Wel: stikstof en boerenprotesten, energiecrisis. | |||
Vondst lichaam Anne Faber in Horsterwold, natuurgebied bij Zeewolde. | Een ingrijpende gebeurtenis, maar lijkt geen specifiek Flevolandse gebeurtenis/ informatie waarover veel extra bewaard kan worden; wordt wellicht ook via Rechtbankarchieven bewaard. | ||
20-3-2021 werd bekend dat ministerie OCW en provincie Flevoland flink willen investeren in Erfgoedcentrum Batavialand: de komst van een Nationaal Scheepsarcheologisch Depot. | Geen maatschappelijke beroering. Er wordt veel bewaard bij (rijks)overheden van dergelijke projecten. | ||
In juni 2017 werd het Scheepsafvalstoffenverdrag gewijzigd, waarmee het varend ontgassen verboden wordt in drie fasen: op steeds meer stoffen. Provincies hebben een verbod op varend ontgassen ingesteld in de provinciale milieuverordening. Flevoland deed dat 3 mei 2018. Er is discussie over, ook in de Provinciale Staten in 2021/20222. Toezichthouder is de Inspectie Leefomgeving en Transport i.s.m. Rijkswaterstaat. Omroep Flevoland - Dossier (2021/2022) | Voldoet niet aan één van de criteria: als schokkende gebeurtenis of die tegenstellingen laat zien. Er is politieke discussie over. Dit is in formatie die bewaard wordt. Veel informatie wordt door het Rijk gevormd. Op het gebied van milieu zijn milieuvergunningen en brongegevens milieu te bewaren. | ||
Geen specifieke gebeurtenis of bijzondere maatschappelijke beroering; ook niet specifiek voor Flevoland. | |||
Niet specifiek genoeg. Bovendien is niet alle opstappen een hotspot. | |||
In 2018 gingen de MC IJsselmeerziekenhuizen failliet. Daaronder vielen het MC Zuiderzee in Lelystad en het Dokter Jansenziekenhuis in Emmeloord. | Hoofdzakelijk betrokkenheid vanuit de overheid vanuit het Rijk. | ||
Aanleg windmolenpark Urk, met veel weerstand (o.a. Urk Briest). Windpark werd in 2016 geopend | |||
Tussen eind 2019 en begin 2021 is het gemeentehuis van Dronten verbouwd. | Voldoet niet aan criteria. Er wordt al veel bewaard van een verbouwing van het eigen gemeentehuis op grond van de selectielijst. Op grond van de selectielijst kan nog meer informatie uitgezonderd worden: “Archiefbescheiden die door hun vorm of aard op zichzelf of voor de gemeente beeldbepalend, representatief, karakteristiek of bijzonder zijn” | ||
Niet specifiek. Mogelijk wel: situatie Bosruiterweg 25 Zeewolde en AZC | |||
Niet specifiek genoeg; geen maatschappelijke beroering volgens hotspotcriteria. | |||
Geen hotspot, meer een trend. Niet specifiek genoeg, maar kan onder hotspot Windpark bijvoorbeeld aanbod komen. | |||
Geen hotspot. Veel wordt al bewaard van de bouw en de opening. | |||
De zoektocht naar het onderbrengen van de Collectie Lely (Omroep Flevoland - Nieuws - Nog steeds geen onderkomen voor collectie Cornelis Lely) | Omgang met dergelijk materiaal vanuit overheden is te bewaren. (Eventueel: afwijzingen uitzonderen van vernietiging, niet als hotspot). Geen maatschappelijke beroering. | ||
In de jeugdzorg zijn veel ontwikkelingen geweest, waaronder decentralisaties. | |||
Geen specifieke gebeurtenis of beroering; divers archiefmateriaal wordt bewaard en op grond van selectielijst te bewaren. | |||
Het grondwaterpeil op orde houden, ter bescherming van de archeologische schatten. | Geen maatschappelijke beroering. Divers archiefmateriaal wordt bewaard op grond van de selectielijsten (Waterschap, gemeente, provincie,Rijk). | ||
Plan van het kabinet Rutte 1 uit 2012. De Noordvleugelprovincie was de werknaam van een voorgestelde fusieprovincie bestaande uit de Nederlandse provincies Noord-Holland, Utrecht en Flevoland. | Periode. Geen maatschappelijke beroering. Veel informatie wordt bewaard (Rijk, provincies). Eventuele uitzondering van vernietiging is bovendien mogelijk op grond van andere gronden: “Archiefbescheiden over zaken of gebeurtenissen met een (voor het eigen orgaan) uniek, bijzonder of opvallend karakter” | ||
Indeling van de provincies Noord-Holland, Overijssel en de totstandkoming van Flevoland. In het bijzonder voor gemeenten Urk en Noordoostpolder. | Periode. Geen maatschappelijke beroering. Veel informatie wordt bewaard (Rijk, provincies). Eventuele uitzondering van vernietiging is bovendien mogelijk op grond van andere gronden: “Archiefbescheiden over zaken of gebeurtenissen met een (voor het eigen orgaan) uniek, bijzonder of opvallend karakter” | ||
Vismethode, toegepast tot 1970 op het IJsselmeer. In 1969 verboden. | |||
Schedels waren in 1877 ontvreemd van Urk om te gebruiken voor onderzoek. Schedels teruggebracht in 2010 | |||
De Omgevingswet is aangenomen maar nog niet in werking getreden. Het doel is om diverse wetgeving voor de leefomgeving in één nieuwe wet te bundelen. De invoering is meermalen uitgesteld. De overheden worstelen met de (voorbereiding van de) implementatie van de wet. Gevreesd wordt voor chaos wanneer de wet te vroeg ingevoerd wordt. Dit zou een hotspot kunnen zijn/ worden. | Momenteel geen maatschappelijke beroering. Op beleidsniveau wordt bovendien veel bewaard. Dat geldt (nog) niet voor de invoering en de vertaling naar de bedrijfsvoering van de overheden (die vaak te vernietigen materiaal bevat). | ||
Busconcessie Keolis (Interprovinciaal): in juli 2020 werd duidelijk dat de provincies Overijssel, Gelderland en Flevoland de OV-concessie IJssel-Vecht wilden intrekken omdat Keolis opzettelijk onjuiste informatie verstrekt zou hebben bij de aanbesteding. Daarnaast verzorgd, sinds 10 december 2017, Keolis het busvervoer in Almere. | Voldoet niet (duidelijk) aan criteria. Eventueel uitzonderen van vernietiging, handeling 22: Concessies Openbaar Vervoer (V20). Dat zou ook kunnen op grond van een combinatie van te bewaren handeling 18 (Coördinatie openbaar vervoer) en voor dit geval de specifieke omstandigheden. | ||
Geen specifieke Flevolandse discussie. Is hotspot op nationaal niveau. (Eventueel: zie Urk, Jeugdproblematiek). | Mogelijk uitzonderen van vernietiging: evenementenmelding of -vergunning, kennisgeving demonstratie | ||
Beperkt sprake van beroering. Bovendien lijkt het behandelen van dit dossier te leiden tot beleid en heeft precedentwerking: dat is een andere grond voor uitzondering van vernietiging. | |||
Eerste vogelgriep in 2021 in NL: Zeewolde: duurde meer dan 1 jaar. | |||
Oosterwold is een woongebied in ontwikkeling. Centraal in de plannen staat het concept van organische ontwikkeling: de overheid heeft alleen de hoofdlijnen uitgezet en laat de details zoveel mogelijk aan de bewoners en de investeerders over. In 2013 is het plan aangenomen. De betrokken overheden zijn: gemeenten Almere en Zeewolde; het Rijksvastgoedbedrijf; Provincie Flevoland; Waterschap Zuiderzeeland. Het plan is uniek en kan op grond van de selectielijsten worden uitgezonderd, zelfs zonder hotspot. Bijzondere thema’s zijn (vooralsnog): naamgeving (commotie in 2022); wisselwerking bewoners – gemeentelijke overheid; grondprijzen; afvalwater, iba’s. Zie ook: Omroep Flevoland - Dossier ; 225+Grondprijzen+Oosterwold (raadsinformatie.nl) ; 1 (raadsinformatie.nl) ; Oosterwold - Wikipedia | Geen specifieke beroering of andere toepassing van criteria. Bovendien is dit project voor de overheden zelf van belang en vernieuwend, dat informatie op basis daarvan te bewaren is. Eventueel te verwerven: Maak Oosterwold (en website: https://maakoosterwold.nl/) |
Onderstaande gebeurtenissen/ onderwerpen zijn in de hotspotbijeenkomst van 6 oktober 2022 aangegeven. Ze verdienen nadere uitwerking door gemeente Almere. Zie verder nog onder de hotspots: Floriade, Oostvaardersplassen en algemener hotspots (Kinderopvangtoeslagenaffaire; Energiecrisis; Stikstof; Hulp aan Oekraïners; Corona).