Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Oldambt

Subsidieregeling ISDE gemeente Oldambt 2024

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieOldambt
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingSubsidieregeling ISDE gemeente Oldambt 2024
CiteertitelSubsidieregeling ISDE gemeente Oldambt 2024
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerpsubsidie

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. https://wetten.overheid.nl/BWBR0005537/2024-05-01
  2. https://wetten.overheid.nl/BWBR0005416/2024-01-31
  3. https://wetten.overheid.nl/BWBR0035474/2024-05-31
  4. https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR713060
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

19-06-2024nieuwe regeling

11-06-2024

gmb-2024-265970

Tekst van de regeling

Intitulé

Subsidieregeling ISDE gemeente Oldambt 2024

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oldambt;

Gelezen het voorstel van 11 juni 2024

Gelet op de wens om regels te stellen met betrekking tot het verstrekken van subsidies;

 

overwegende dat burgemeester en wethouders de financiële drempel weg willen halen voor inwoners die ontstaat doordat de ISDE subsidie van de RVO pas na uitvoering van de duurzaamheidsmaatregelen en het betalen van de facturen kan worden aangevraagd. Om deze drempel weg te halen wensen burgemeester en wethouders een voorschotsubsidie te verstrekken ter hoogte van de ISDE subsidie, zodat zij met het beschikbare bedrag de woningen kunnen verduurzamen;

 

gelet op titel 4.2 (subsidies) van de Algemene wet bestuursrecht, artikel 156, derde lid van de Gemeentewet, titel 4.5 Regeling EZK- en LNV-subsidies en de bepalingen van de Algemene subsidieverordening gemeente Oldambt 2019;

 

Besluit vast te stellen de:

 

Subsidieregeling ISDE gemeente Oldambt 2024

 

 

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    Aanvrager: een natuurlijk persoon die de aanvraag op grond van deze subsidieregeling doet en de subsidie bij een positief besluit van het college zal ontvangen.

  • b.

    College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oldambt

  • c.

    Inwoner: een natuurlijk persoon die woont in een woning in de plaatsen waarop de regeling ziet. De bedoelde persoon gebruikt de woning als hoofdverblijfplaats.

  • d.

    ISDE: Investeringssubsidie duurzame energie, cf titel 4.5 van de Regeling nationale EZK- en LNV-subsidies zoals deze bekendgemaakt was op 13 januari 2023 (https://wetten.overheid.nl/BWBR0035474/2023-01-02#Hoofdstuk4_Titeldeel4.5).

  • e.

    Maatregel: de maatregel die door de subsidieaanvrager zal worden uitgevoerd in het kader van het verduurzamen van de woning en waarvoor door de gemeente een bedrag kan worden voorgeschoten.

  • f.

    Particuliere woningeigenaar: eigenaar van een koopwoning waarbij de woning ook het hoofdverblijf is.

  • g.

    Startfase: eerste fase van 3 maanden waar wordt gekeken of de regeling goed werkt.

  • h.

    Regeling: Subsidieregeling ISDE gemeente Oldambt 2024.

  • i.

    RVO: Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.

  • j.

    Startfase: eerste fase van 3 maanden waar wordt gekeken of de regeling goed werkt.

  • k.

    Subsidie: in deze regeling in de betekenis als voorschotsubsidie.

  • l.

    Verduurzamen: het besparen van energieverbruik van een gebouw. Voor woningeigenaren bestaat daarvoor de ISDE. Hiermee kan een eigenaar subsidie krijgen voor bijvoorbeeld isolatiemaatregelen of een warmtepomp.

  • m.

    Vervolgfase: indien de startfase succesvol wordt afgesloten zal de regeling worden uitgebreid naar de vervolgfase.

  • n.

    Wet: de Algemene wet bestuursrecht (Awb).

  • o.

    Woning: de verwarmde ruimten binnen de isolatieschil van een gebouw dat als hoofdverblijfplaats wordt gebruikt door een inwoner, zoals blijkt uit het bevolkingsregister van de gemeente Oldambt.

Artikel 2 Beleidsdoelstelling

De regeling heeft als doelstelling bij te dragen aan het verduurzamen van woningen in de gemeente. De maatregelen die het college willen ondersteunen middels de voorschotsubsidie zijn primair gericht op het verduurzamen van woningen. Het is belangrijk dat de inwoners, die de voorschotsubsidie ontvangen, de voorwaarden van de RVO voor de ISDE in achtnemen. Daarnaast verdient het de voorkeur dat meerdere maatregelen worden uitgevoerd.

Artikel 3 Toepassingsbereik

Het bepaalde in deze subsidieregeling is uitsluitend van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor de in artikel 5 bedoelde activiteiten en voor zover het past binnen het gestelde in de Algemene Subsidieverordening gemeente Oldambt.

Artikel 4 Doelgroep

  • 1.

    Voor subsidie in de zin van deze regeling komen slechts in aanmerking: particuliere woningeigenaren.

  • 2.

    Deze subsidieregeling is uitsluitend van toepassing op bestaande woningen, dus niet op nieuw te bouwen woningen.

  • 3.

    De subsidie kan uitsluitend worden verstrekt voor maatregelen die in deze regeling staan beschreven.

  • 4.

    Voor maatregelen die niet vallen onder de voorwaarden van de RVO voor de ISDE, kan geen subsidie worden verleend op basis van deze regeling.

  • 5.

    Ter uitvoering van de beschikking tot subsidieverlening wordt een overeenkomst worden gesloten in de zin van artikel 4:36 van de wet.

Artikel 5 Subsidiabele activiteiten

  • 1.

    De woningeigenaar komt slechts in aanmerking voor subsidie indien hij of zij maatregelen realiseert die worden gesubsidieerd met de ISDE. De maatregelen die daaronder vallen zijn:

  • Warmtepomp;

  • Zonneboiler;

  • Isolatiemaatregelen:

  • Gevelisolatie;

  • Dakisolatie;

  • Vloerisolatie;

  • Spouwmuurisolatie;

  • Hoogrendementsglas.

Een toelichting op de lijst is te vinden op de website van de RVO: Investeringssubsidie duurzame energie en energiebesparing voor woningeigenaren (ISDE) (rvo.nl).

  • 2.

    De subsidiabele kosten bestaan uit de kosten voor installatie door een bouw(installatie)bedrijf, materiaal en administratiekosten.

  • 3.

    De woningeigenaar dient in het kader van de ISDE te voldoen aan artikel 11.

Artikel 6 Subsidieplafond

In de startfase van deze regeling wordt een subsidieplafond van € 50.000 vastgesteld.

Na de tussenevaluatie van de startfase wordt besloten of er een vervolgfase wordt ingezet. Het college van B&W neemt een formeel besluit over het vaststellen van het subsidieplafond voor de doorstartpilot. Dit besluit wordt eveneens bekendgemaakt op de website van de gemeente en is mede gebaseerd op de ervaringen en leermomenten die zijn opgedaan tijdens de startfase. Het besluit tot het starten van de doorstartpilot wordt genomen op basis van een grondige beoordeling van de effectiviteit en impact van de regeling.

Artikel 7 Hoogte van de subsidie

De voorschotsubsidie is even hoog als de subsidie waarop recht bestaat op basis van de ISDE. Voor subsidie komen de redelijk te maken kosten in aanmerking die direct verbonden zijn met de uitvoering van de maatregel(en). De hoogte van de subsidie voor de woningeigenaar hangt af van de maatregel(en) die de woningeigenaar zal gaan uitvoeren:

 

  • Aan woningeigenaren wordt maximaal het bedrag wat via de ISDE-subsidie kan worden verkregen verstrekt (als voorschotsubsidie van de ISDE subsidie).

De woningeigenaar kan middels de rekentool op de website van de RVO berekenen hoeveel subsidie van de RVO hij of zij kan verwachten. Aan de berekeningen kunnen geen rechten worden ontleend over de hoogte van de voorschotsubsidie die door het college zal worden verleend. Zie de website van de RVO om de berekening te maken: Rekentool ISDE voor woningeigenaren (rvo.nl)

 

Artikel 8 Indiening aanvraag subsidie particuliere woningeigenaar

  • 1.

    Een aanvraag om subsidie wordt schriftelijk ingediend bij het college, gebruikmakend van het digitale aanvraagformulier. Dit wordt beschikbaar gesteld via de website https://www.gemeente-oldambt.nl/subsidies-voor-verduurzaming-en-woningverbetering en/of een andere link die door het college hiervoor beschikbaar wordt gesteld en/of een andere link die door het college hiervoor beschikbaar wordt gesteld. De aanvraag moet worden ingediend met een plan of rapport van een ondersteuner vanuit de gemeente of een ondersteuningsorganisatie(s) die door de gemeente hiervoor is (zijn) aangesteld, zoals Jouwbespaarcoach. Daarvoor kan de woningeigenaar eventueel langskomen bij een loket van de gemeente of vindt een digitaal overleg plaats. Op de website https://www.gemeente-oldambt.nl/subsidies-voor-verduurzaming-en-woningverbetering en/of een andere link die door het college hiervoor beschikbaar wordt gesteld, wordt informatie gegeven over de manier waarop het loket van de gemeente kan worden bereikt.

  • 2.

    Bij de aanvraag legt de aanvrager in ieder geval de volgende gegevens over:

Betreffende de aanvrager:

  • Naam, adres, woonplaats en bankrekeningnummer;

  • Een kopie van een geldig identiteitsbewijs (ID-kaart, paspoort of rijbewijs);

  • In het geval de woning wordt verhuurd, een verklaring van de verhuurder dat deze instemt met de maatregelen waarvoor een bijdrage (subsidie) wordt aangevraagd;

  • Plan of rapport van ondersteuningsorganisatie.

Betreffende de maatregelen en het bouw(installatie)bedrijf:

  • Een beschrijving van de maatregel(en) die de woningeigenaar wil uitvoeren om zijn of haar woning te verduurzamen;

  • Een toelichting dat deze maatregelen voldoen aan de voorwaarden die de Minister stelt voor het ontvangen van de ISDE. Deze voorwaarden staan genoemd in artikel 12 van deze regeling.

  • Een toelichting dat de isolatiemaatregel op de isolatiemaatregelenlijst staat (zie hiervoor het stappenplan van de RVO);

  • Een beschrijving wie de maatregel zal uitvoeren en binnen welke termijn;

  • Een begroting of offerte van de kosten omtrent de materialen en uitvoering van de maatregelen op basis waarvan de woningeigenaar middels de rekentool op de website van de RVO berekenen hoeveel subsidie van de RVO hij of zij kan verwachten voor de te realiseren maatregelen;

  • Een aanneemovereenkomst met het bouw(installatie)bedrijf;

  • De RVO-lijst met maatregelen is op het moment van indienen van de aanvraag leidend.

Betreffende het aanvraagproces:

  • Een verklaring dat de aanvrager meewerkt aan het verstrekken van informatie over de uitvoering van de maatregelen.

Artikel 9 Ontvangst en behandeling aanvraag

  • 1.

    Na tijdige ontvangst van de complete subsidieaanvraag wordt de aanvraag in behandeling genomen. De beoordeling zal worden uitgevoerd op basis van deze regeling. Als een aanvrager niet voldoet aan de voorwaarden van deze regeling dan zal de aanvraag worden geweigerd.

  • 2.

    Wanneer een ingediende aanvraag onvolledig is en er ontbrekende stukken of informatie zijn, zal overeenkomstig artikel 4:5 van de wet een verzoek tot aanvulling van de stukken worden ingediend. De aanvrager heeft in beginsel een termijn van 14 dagen na het verzoek om de benodigde stukken te verstrekken, tenzij een langere termijn wordt toegestaan. Een langere termijn kan worden verleend indien de aanvrager dit gemotiveerd heeft aangevraagd en deze aanvraag is goedgekeurd door de betrokken ambtenaren. Indien de aanvrager niet aan deze verplichting voldoet, wordt de aanvraag niet in behandeling genomen.

  • 3.

    Het college zal de ingediende aanvraag beoordelen binnen een termijn van acht weken, te rekenen vanaf het moment van dat de aanvraag volledig is ingediend. Uiterlijk binnen acht weken na aanvang van de behandeling neemt het college een besluit over de aanvraag. In het geval van een positieve besluitvorming gaat dit besluit gepaard met de opstelling van een uitvoeringsovereenkomst conform de bepalingen uiteengezet in artikel 4:36 van de desbetreffende wet met een machtingsformulier om de gemeente te mandateren voor de ISDE aanvraag.

  • 4.

    Indien de aanvrager van subsidie gebruik wenst te maken van de regeling, zal de uitvoeringsovereenkomst, inclusief het bijgevoegde machtigingsformulier, worden aangegaan overeenkomstig artikel 4:36, conform het door de gemeente opgestelde model dat integraal deel uitmaakt van deze regeling. Uitsluitend de eigenaar van de betreffende woning die deze overeenkomst aangaat, komt in aanmerking voor de subsidie. Het ondertekenen van de overeenkomst door de aanvrager (en door de gemeente Oldambt) vormt een vereiste voor het verlenen van de subsidie; zonder een geldige overeenkomst zal er geen subsidieverlening plaatsvinden. De beschikking houdt de opschortende voorwaarde in dat binnen twee weken na afgifte van de beschikking de uitvoeringsovereenkomst, inclusief getekend machtigingsformulier tot stand is gekomen tussen de gemeente en de subsidieontvanger.

Artikel 10 Verlening subsidie, weigeringsgronden en wijze van verdeling

  • 1.

    Bij de beoordeling van de aanvraag wordt bekeken of de aanvraag volledig is en of deze voldoet aan de deze regeling genoemde eisen, toetsingscriteria en verplichtingen. Alleen aanvragen die aan alle voorwaarden voor de voorschotsubsidie voldoen komen in aanmerking voor subsidie. Tevens moet de aanvraagformulier met bijlages voldoende vertrouwen geven in het werkelijk uitvoeren van de maatregelen. Als aan deze voorwaarden wordt voldaan, wordt beoordeeld of de woningeigenaar kan voldoen aan de toetsingscriteria van artikel 11.

  • 2.

    Onverminderd de artikelen 4:25 lid 2 en 4:35 van de wet kan het college de subsidie weigeren:

  • als de aanvraag niet voldoet aan deze regeling;

  • als de aanvraag wordt gedaan voor een ruimte die geen woning is;

  • als de woning waarvoor de aanvraag wordt gedaan het maximale bedrag op grond van de aanvraag dreigt te overschrijden of reeds heeft bereikt;

  • als de aanvrager niet kan voldoen aan artikel 11 van deze regeling;

  • als de aanvrager de overeenkomst zoals bedoeld in artikel 9 lid 4 van deze regeling niet ondertekent;

  • als de subsidieverstrekking in strijd is met een wettelijk voorschrift.

  • Een aanvrager die onder curatele staat en daardoor niet in staat is om over zijn/haar rekening te beschikken, komt in principe niet in aanmerking voor de subsidie, tenzij deze persoon overtuigend kan aantonen dat hij/zij in staat is te voldoen aan de verplichtingen in deze regeling.

  • Als de maatregelen reeds uit zijn gevoerd voor de subsidieaanvraag.

  • 3.

    Aanvragen die in aanmerking komen voor de bijdrage (subsidie) en die niet worden geweigerd, vinden plaats op volgorde van ontvangst door het college. Een subsidie wordt niet verstrekt als het subsidieplafond zoals beschreven in artikel 6 door de toekenning dreigt te worden overschreden. De aanvrager wordt dan op een wachtlijst geplaatst. Wanneer er voldoende budget is om de aanvrager in aanmerking te laten komen voor toekenning wordt eerst beoordeeld of de aanvrager kan voldoen aan de verplichtingen.

  • 4.

    De uitbetaling van de subsidie geschiedt na de uitvoering van de maatregelen. Voor dit doeleinde dient de aanvrager noodzakelijke informatie te verstrekken, waaronder de verleningsbeschikking, de factuur van de investering. De uitbetaling wordt vervolgens binnen een termijn van vier weken geïnitieerd.

  • 5.

    De subsidie wordt direct vastgesteld, rekening houdend met de verplichtingen die voortvloeien uit de overeenkomst zoals bedoeld in deze regeling In afwijking van artikel 16 ASV worden subsidies hoger dan € 5000,- euro direct vastgesteld, rekening houdend met de verplichtingen die voortvloeien uit de overeenkomst zoals bedoeld in deze regeling.

Artikel 11 Voorwaarden ontvangen ISDE

  • 1.

    De Minister van Economische Zaken heeft op 11 juli 2014, behoudens wijzigingen, een regeling vastgesteld over de vaststelling van nationale subsidie-instrumenten. Het gaat om de Regeling nationale EZK- en LNV-subsidies. In titel 4.5 (Investeringssubsidie duurzame energie en energiebesparing (ISDE)) staan voorwaarden opgenomen die zien op het verkrijgen van subsidie alsmede verplichtingen die de aanvrager in acht dient te nemen. De aanvrager dient in de aanvraag te bevestigen dat aan deze voorwaarden zal worden voldaan bij het uitvoeren van de maatregelen.

  • 2.

    In artikel 4.5.2 lid 1 en 2 van de in het eerste lid genoemde regeling, zijn maatregelen/investeringen genoemd waarvoor subsidie kan worden verstrekt. De aanvrager dient een van de in dit artikel genoemde maatregelen, dan wel een combinatie van maatregelen te laten installeren.

  • 3.

    De aanvrager dient de afwijzingsgronden van artikel 4.5.9 van de ISDE in acht te nemen. Als uit beoordeling blijkt dat de ISDE zal worden afgewezen op grond van de voorwaarden van artikel 4.5.9 van de ISDE of op grond van een ander onderdeel van de ISDE zoals onder andere beschreven in artikel 13 van deze regeling, dan komt de aanvrager niet in aanmerking voor verlening van een subsidie in het kader van de Subsidieregeling ISDE gemeente Oldambt 2024.

  • 4.

    De aanvrager kan het stappenplan op de website van de RVO doorlopen teneinde te weten wat hij of zij nodig heeft voor het aanvragen van de subsidie. De voorwaarden genoemd in de Regeling EZK- en LNV-subsidies zijn echter leidend. Indien de ISDE regeling wordt gewijzigd, is de aangepaste regeling van toepassing in het kader van deze subsidieregeling.

Artikel 12 Verplichtingen RVO

  • 1.

    De subsidieaanvrager dient te voldoen aan de verplichtingen genoemd in artikel 4.5.11 van de ISDE (verplichtingen subsidieontvanger).

  • 2.

    De woningeigenaar dient bij de aanvraag van de subsidie te voldoen aan de verplichtingen genoemd in artikel 4.5.12 van de ISDE. De woningeigenaar dient deze verplichtingen in acht te nemen.

  • 3.

    De woningeigenaar dient de subsidie bij de RVO uiterlijk 12 maanden na de installatie van de (eerste) maatregel(en) aan te vragen. De woningeigenaar verplicht zich tot ondertekening van de overeenkomst + mandaatformulier tot terugbetaling, zoals genoemd in artikel 9 lid 4 van deze regeling.

  • 4.

    In het geval dat RVO de verplichtingen zoals uiteengezet in artikelen 4.5.11, 4.5.12 en 4.5.13 van de Investeringssubsidie duurzame energie en energiebesparing (ISDE) wijzigt, zullen de aangepaste artikelen van toepassing zijn op deze regeling.

Artikel 13 Algemene verplichtingen

  • 1.

    Als aannemelijk is dat een of meer van de maatregelen waarvoor de subsidie is verleend niet, niet tijdig of niet geheel zal worden uitgevoerd of dat niet, niet tijdig of niet geheel aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen zal worden voldaan, meldt de subsidieontvanger dat onverwijld schriftelijk aan het college.

  • 2.

    Een subsidieontvanger informeert het college onverwijld schriftelijk over:

    • a.

      beslissingen die zijn gericht op de beëindiging van de maatregelen waarvoor subsidie is verleend;

    • b.

      beslissingen, correspondentie of overige afspraken of bescheiden die invloed kunnen hebben op de hoogte van de subsidie op grond van deze regeling en/of de ISDE subsidie.

    • c.

      relevante wijzigingen in de financiële en organisatorische verhouding met derden, zoals de uitvoerder van de maatregelen;

    • d.

      ontwikkelingen die ertoe kunnen leiden dat aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen niet, niet tijdig of niet geheel zullen kunnen nakomen.

Artikel 14 Verantwoording

  • 1.

    Bij de verleningsbeslissing zal het college bepalen dat voor een subsidie op basis van deze regeling een aanvraag tot vaststelling ingediend moet worden.

  • 2.

    In afwijking van artikel 15 van de Algemene Subsidieverordening Oldambt 2019 wordt bij de aanvraag tot vaststelling de beslissing op de subsidieaanvraag van de RVO inzake de ISDE subsidie overlegd en een bewijs van terugbetaling van het verstrekte voorschot aan de gemeente Oldambt.

  • 3.

    Voor zover dit niet is bepaald bij deze regeling, wordt in de uitvoeringsovereenkomst vermeld op welke wijze de subsidieontvanger de besteding van de subsidie dient te verantwoorden.

  • 4.

    De subsidieaanvrager werkt mee aan controles die bedoeld zijn om vast te stellen dat de maatregelen daadwerkelijk zijn uitgevoerd binnen de voorwaarden die in deze regeling zijn gesteld. Daaronder valt mede toegang geven tot de woning zodat kan worden vastgesteld dat de bouw- of installatiewerkzaamheden daadwerkelijk hebben plaatsgevonden.

  • 5.

    De subsidie wordt geheel of gedeeltelijk teruggevorderd op het moment dat blijkt dat de aanvrager niet kan of wil meewerken aan een controle zoals bedoeld in het tweede lid of als uit de controle blijkt dat de maatregelen niet conform de aanvraag of de regels van deze regeling en de RVO hebben plaatsgevonden.

Artikel 15 Hardheidsclausule

  • 1.

    Door het college kan van een of meer bepaalde artikelen of artikelleden van deze regeling worden afgeweken als daaraan vasthouden voor een subsidieaanvrager of -ontvanger gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zouden zijn tot de daarmee te dienen belangen.

  • 2.

    Toepassing van het vorige lid wordt gemotiveerd in de beschikking.

  • 3.

    Indien de ISDE subsidie, buiten toedoen van de aanvrager, niet wordt toegekend, is de aanvrager niet verplicht de subsidie terug te betalen. De voorwaarden met betrekking tot deze bepaling zullen worden vastgelegd in de uitvoeringsovereenkomst.

Artikel 16 Slotbepalingen

  • 1.

    Deze regeling treedt in werking op de dag na bekendmaking in het Gemeenteblad.

  • 2.

    Deze regeling wordt aangehaald als de ‘’Subsidieregeling ISDE gemeente Oldambt 2024’’.

  • 3.

    Deze regeling geldt zolang de grootte van het toegekende budget toereikend is.

Toelichting

Het college behoudt zich het recht voor om op basis van de bevindingen het subsidieplafond op termijn aan te passen. De resultaten en ervaringen van de startfase worden openbaar gemaakt en beschikbaar gesteld op de website van de gemeente.

Evaluatie vervolgfase: na 9 maanden in de vervolgfase zal een bredere evaluatie plaatsvinden, gericht op het overkoepelende succes van de regeling. Deze evaluatie omvat de impact op de beoogde doelgroep, de haalbaarheid op grotere schaal en de mogelijkheid tot uitbreiding naar meerdere gebieden bij groot succes. De bevindingen van deze evaluatie zullen eveneens leiden tot aanpassingen en optimalisaties van de regeling voor eventuele verdere uitvoering. Beide evaluaties dragen bij aan een voortdurende verbetering van de regeling en bieden waardevolle inzichten voor toekomstige implementaties.

Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oldambt op 11 juni 2024

De secretaris, De burgemeester,

B. Aukema C.Y. Sikkema