Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Dinkelland

Subsidieregeling Ketenaanpak Valpreventie Dinkelland 2024

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDinkelland
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingSubsidieregeling Ketenaanpak Valpreventie Dinkelland 2024
CiteertitelSubsidieregeling Ketenaanpak Valpreventie Dinkelland 2024
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Algemene subsidieverordening Dinkelland 2018
  2. titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

19-06-202401-12-2024nieuwe regeling

04-06-2024

gmb-2024-265012

NBK 958829-c920e0

Tekst van de regeling

Intitulé

Subsidieregeling Ketenaanpak Valpreventie Dinkelland 2024

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Dinkelland maakt bekend, dat het in de vergadering van 4 juni 2024 heeft besloten; Gelet op het bepaalde in de Algemene Subsidieverordening gemeente Dinkelland (ASV Dinkelland 2018); Gelet op titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht; tot het vaststellen van de Subsidieregeling Ketenaanpak Valpreventie Dinkelland 2024.

Artikel 1 Begripsomschrijving

  • 1.

    De definities, genoemd in artikel 1 van de ASV Dinkelland 2018, zijn op deze subsidieregeling van overeenkomstige toepassing.

  • 2.

    In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:

    • a.

      GALA: Gezond Actief Leven Akkoord. Gemeenten, GGD’en, zorgverzekeraars en het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport zetten gezamenlijk in op een gezond en actief leven met een stevige sociale basis. In het GALA is bij het doel vitaal ouder worden valpreventie benoemd als een van de actiepunten.

    • b.

      Oudere(n): thuiswonende 65-plussers

    • c.

      Samenwerking: een samenwerking met de gemeente en één of meer maatschappelijke partners in relatie tot de subsidieaanvraag;

    • d.

      Valpreventieve beweeginterventie: Valpreventieve beweeginterventies zoals deze worden erkend door het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM), te weten Vallen Verleden Tijd, In Balans en Otago.

Artikel 2 Doel

Het doel van de subsidieregeling is het stimuleren van activiteiten die een bijdrage leveren aan de ketenaanpak Valpreventie zoals benoemd in het GALA:

  • 1.

    Het opsporen van ouderen, het vaststellen van het valrisico van deze groep en het aanbieden van valpreventieve beweeginterventies;

Artikel 3 Doelgroep

Voor subsidie komen uitsluitend rechtspersonen in aanmerking.

Artikel 4 Subsidiabele activiteiten

Een eenmalige subsidie wordt verleend voor activiteiten betrekking hebbende op ouderen woonachtig in de gemeente Dinkelland die bijdragen aan de doelen uit artikel 2.

Artikel 5 Subsidievereisten

Om in aanmerking te komen voor subsidie als bedoeld in artikel 4, wordt in aanvulling op het bepaalde in ASV Dinkelland 2018 voldaan aan de volgende vereisten:

  • 1.

    aanbieder van de valpreventieve beweeginterventie is (para)medisch geschoold als bijvoorbeeld ergotherapeut, geriatrie fysiotherapeut of fysiotherapeut;

  • 2.

    bij uitvoeren van een valpreventieve beweeginterventie zoals vermeld in artikel 2 lid 1 wordt;

    • a.

      het interventieprotocol gevolgd; en

    • b.

      de activiteit in Samenwerking uitgevoerd met de betrokken partijen in de ketenaanpak Valpreventie; en

    • c.

      deelname aan periodieke overleggen verwacht, ten minste halfjaarlijks, rondom de ketenaanpak op initiatief van de gemeente; en

    • d.

      de activiteit op een voor de doelgroep toegankelijke locatie in de gemeente Dinkelland aangeboden; en

    • e.

      de interventie wordt in groepsverband aangeboden met minimaal acht en maximaal twaalf deelnemers per groep die allen woonachtig zijn in de gemeente; en

    • f.

      een eigen bijdrage gevraagd aan alle deelnemers van €50,- per deelnemer; en

      • i.

        bij onvoldoende budget kan er voor deelnemers gekeken worden naar gemeentelijke minimaregelingen; en

    • g.

      de in de gemeente werkzame buurtsportcoach en/of coördinator sport & preventie ten minste één keer tijdens de interventie uitgenodigd voor doorverwijzing naar beweeg- en/of welzijnsactiviteiten; en

    • h.

      voor de monitoring op voorhand en na afloop van de valpreventieve beweeginterventie bij alle deelnemers een valrisico inschatting gedaan en gedocumenteerd. Hierbij kan gebruik gemaakt worden van de Smart Floor.

Artikel 6 Weigeringsgronden

In aanvulling op het bepaalde in de ASV Dinkelland 2018 en artikel 5 uit deze regeling, wordt subsidie in ieder geval geweigerd indien er sprake is van een winstoogmerk;

Artikel 7 Subsidiabele kosten

  • 1.

    Kosten die voor subsidie in aanmerking komen, voor zover deze noodzakelijk zijn voor, en in verhouding staan tot, het uitvoeren van de activiteiten, zijn:

  • (dit is inclusief de verschuldigde btw, voor zover deze verschuldigd is over de subsidiabele kosten)

    • a.

      Activiteitenkosten; zijnde de kosten die direct en onlosmakelijk verbonden zijn aan de activiteit. zijnde communicatiekosten, licentiekosten, koffie en thee, huur van externe locatie specifiek bedoeld voor de activiteiten;

    • b.

      Initiële aanloopkosten: kosten die in verband staan met het opbouwen van de activiteit(en) zoals aanschaf van materialen of eenmalige investeringen om een product of activiteit op te zetten;

    • c.

      Personele kosten: bestaande uit kosten die direct en onlosmakelijk verbonden zijn aan de activiteit en op generlei wijze geheel dan wel gedeeltelijk gedekt kunnen worden op basis van eerder verkregen subsidies en andere landelijke wetgeving op het gebied van sociale zekerheid.

    • d.

      Deskundigheidsbevordering: bestaande uit kosten die direct en onlosmakelijk verbonden zijn aan de uitvoering van de activiteit en/of noodzakelijk zijn voor het verkrijgen van specifieke vaardigheden die nodig zijn voor het uitvoeren van de activiteit die op generlei wijze geheel dan wel gedeeltelijk gedekt kunnen worden uit het opleidingsbudget van de organisatie van subsidieaanvrager.

  • 2.

    Geen subsidie wordt verleend voor:

    • a.

      Kosten van investeringen van gebruiksvoorwerpen en/of automatisering die langer dan een jaar worden gebruikt en niet specifiek bedoeld zijn voor de uitvoering van activiteiten zoals benoemd in artikel 2, zoals ict-materialen, aanschaf software en hardware dan wel afschrijvingskosten hiervan;

    • b.

      Kosten verbonden aan groot onderhoud, afschrijvingen op investeringen, investeringen aangaande het pand en terreinen;

    • c.

      Kosten van activiteiten waarvoor op grond van de Wet op de omzetbelasting 1968 recht op aftrek van omzetbelasting bestaat, dan wel recht bestaat op compensatie op grond van de Wet op het btw compensatiefonds

Artikel 8 Vereisten subsidieaanvraag

  • 1.

    De subsidieaanvraag wordt ingediend middels een op de website van de gemeente Dinkelland beschikbaar aanvraagformulier.

  • 2.

    In aanvulling op het bepaalde in artikel 6, tweede lid, van de ASV Dinkelland 2018, levert de aanvrager, tevens de volgende gegevens aan:

    • a.

      uitwerking van wat een lacune of ontbrekend of ontoereikend aanbod is in aanwezige hulp en ondersteuning waar de activiteit een antwoord op is; en

    • b.

      een begroting van de kosten voor de activiteiten; en

    • c.

      de planning en ontwikkeling van de activiteiten.

Artikel 9 Subsidieplafond

Het subsidieplafond voor deze subsidieregeling is op een bedrag van €30.000 door het college vastgesteld.

Artikel 10 Subsidiehoogte

De hoogte van de subsidie bedraagt 100% van de subsidiabele kosten tot een maximum van €3.000,-

Artikel 11 Verdeelcriteria

  • 1.

    Subsidie wordt verleend op volgorde van binnenkomst van de subsidieaanvragen totdat het betreffende subsidieplafond bereikt is of de uiterste aanvraagdatum bereikt is.

  • 2.

    Indien een subsidieaanvraag nog niet volledig is, geldt voor het bepalen van de onderlinge rangschikking voor de verdeling van de subsidie de dag waarop de subsidieaanvraag volledig is als datum van binnenkomst.

Artikel 12 Aanvraagtermijn

Een aanvraag voor een subsidie kan zoals vermeld in artikel 7 ASV Dinkelland 2018, worden ingediend ten minste 13 weken voor aanvang van de activiteiten tot het betreffende subsidieplafond voor dat jaar is bereikt, en tot en met 30 november 2024.

Artikel 13 Tussentijdse verantwoording

In aanvulling op het bepaalde in artikel 16 lid 1 van de ASV Dinkelland 2018, levert de aanvrager een tussentijdse verantwoording aan uiterlijk 25 januari na afloop van het jaar. De tussentijdse verantwoording bestaat uit:

  • 1.

    een inhoudelijk verslag, waaruit blijkt dat de activiteiten waarvoor de subsidie is verleend, zijn verricht;

  • 2.

    een financieel overzicht van de activiteiten en de hieraan verbonden uitgaven en inkomsten

Artikel 14 Hardheidsclausule

In alle gevallen waarin deze subsidieregeling niet of niet voldoende voorziet, beslist het college.

Artikel 15 Inwerkingtreding

Deze subsidieregeling treedt in werking met ingang van de dag volgend op haar bekendmaking en geldt tot en met 30 november 2024 voor uitvoering van activiteiten.

Dinkelland, 04-06-2024

Burgemeester en wethouders van Dinkelland,

de burgemeester

J.G.J. Joosten

de secretaris

Drs. C.H.A.A. Luttikhuis