Organisatie | Barneveld |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Mandaatregeling gemeente Barneveld |
Citeertitel | Mandaatregeling gemeente Barneveld |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Mandaatregeling gemeente Barneveld.
Deze regeling is tevens vastgesteld door de burgemeester.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
21-06-2024 | nieuwe regeling | 11-06-2024 |
De gemandateerde neemt, voorafgaande aan ieder gebruik van een bevoegdheid die aan hem gemandateerd is, kennis van de instructies van de mandaatgever en handelt hier ook naar.
Artikel 4. Mandaat specifieke functionaris
Onverminderd de aan hem als medewerker ingevolge artikel 3 gemandateerde bevoegdheden beschikt een specifieke functionaris over het mandaat om de bevoegdheden uit te oefenen die genoemd zijn in bijlage 1 of bijlage 2 bij dit besluit en waarbij/waarboven diens functietitel vermeld is.
Artikel 5. Inherent mandaat directeur
Onverminderd het bepaalde in artikel 4 beschikt de specifieke functionaris ‘directeur’ ook over het mandaat dat aan andere specifieke functionarissen is toegekend.
Artikel 6. Wijze van ondertekening
In de ondertekening van stukken in het kader van de uitoefening van een gemandateerde bevoegdheid worden in ieder geval de volgende gegevens vermeld:
Aldus vastgesteld op 11 juni 2024.
Burgemeester en wethouders voornoemd,
W. Wieringa
Secretaris
J. van der Tak
Burgemeester
De burgemeester voornoemd,
J. van der Tak
BIJLAGE 1: bevoegdheden ten aanzien van niet-personele aangelegenheden, zoals bedoeld in de artikelen 3, eerste lid en 4 van de Mandaatregeling gemeente Barneveld.
Categorie 0: Altijd een college- of burgemeestersbesluit nodig
De volgende bevoegdheden zijn niet gemandateerd:
beslissingen op bezwaarschrift 1 ;
burgemeestersbevoegdheden betreffende openbare orde en veiligheid, inclusief het nemen van handhavingsbesluiten in dat kader, zoals (niet uitputtend) Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg, Wet tijdelijk huisverbod, Opiumwet, bijzondere bevoegdheden genoemd in afdeling 12 van hoofdstuk 2 van de APV en andere dergelijke bevoegdheden die hun basis hebben in de Gemeentewet; 2
overeenkomsten tot verwerving en vervreemding (im)materieel en financieel actief, passief3 , garantstellingen met een achterliggende geldelijke waarde van meer dan € 100.000;
Als de gemeente zich met een overeenkomst verplicht tot een prestatie met een achterliggende geldelijke waarde - zoals hieronder genoemd - dan is de daarachter genoemde functionaris tot het sluiten daarvan (inclusief ondertekening en parafering) gemandateerd:
zonder geldelijke waarde4 : teamleider;
10.000 tot en met € 100.000: teamleider of, als de betreffende kwestie een geldelijke waarde vertegenwoordigt die past binnen het van toepassing zijnde projectbudget en er gehandeld wordt in overeenstemming met de geldende gemeentelijke budgethoudersregeling: ‘projectleider I, II of III, programmamanager of medewerker ontwikkeling 0’5 ;
uitzondering 1: overeenkomsten betreffende huur, pacht, ingebruikgeving en anti-kraak van onroerende zaken, alsmede overeenkomsten tot uitvoering van wet- en regelgeving in het sociaal domein, inclusief het vestigen, wijzigen, of opzeggen/afstand doen van een hypotheekrecht of een stil pandrecht ter meerdere zekerheidstelling van afdoening van door gemeente in het kader van die uitvoering uitgeleend geld: medewerker, ongeacht hoogte van de geldelijke waarde.
uitzondering 2: het vastleggen van onderhandelingsresultaat in de vorm van een overeenkomst, onder de voorwaarde dat daarin expliciet opgemerkt wordt dat dit plaatsvindt onder voorbehoud dat het college en/of de raad hiermee instemt: medewerker, ongeacht de hoogte van de geldelijke waarde;
groter dan € 100.000, alsmede raamovereenkomsten6 ongeacht de hoogte van de geldelijke waarde: directeur,
uitzondering 1: overeenkomsten betreffende huur, pacht, ingebruikgeving en anti-kraak van onroerende zaken, alsmede overeenkomsten tot uitvoering van wet- en regelgeving in het sociaal domein, inclusief het vestigen, wijzigen, of opzeggen/afstand doen van een hypotheekrecht of een stil pandrecht ter meerdere zekerheidstelling van terugbetaling van door gemeente in het kader van die uitvoering uitgeleend geld: medewerker, ongeacht hoogte van de geldelijke waarde.
uitzondering 2: het vastleggen van onderhandelingsresultaat in de vorm van een overeenkomst, onder de voorwaarde dat daarin expliciet opgemerkt wordt dat dit plaatsvindt onder voorbehoud dat het college en/of de raad hiermee instemt: medewerker ongeacht de hoogte van de geldelijke waarde.
uitzondering 3: overeenkomsten als bedoeld bij categorie 0 onder de letter k, waarvoor geen mandaat geldt.
de raadsgriffier, als de overeenkomst voor de gemeenteraad nodig is om een in de Gemeentewet of daarop gebaseerde regelgeving aan haar toegekende bevoegdheid7 , uit te kunnen voeren, ongeacht de hoogte van de achterliggende geldelijke waarde van die overeenkomst.
Categorie 1b: Notariële fase bij overeenkomsten betreffende registergoederen 8
Onder deze categorie valt het nemen van beslissingen en de (schriftelijke) vertegenwoordiging bij alle rechtshandelingen die betrekking hebben op de goederenrechtelijke effectuering van de obligatoire fase1 met betrekking tot registergoedtransacties, waaronder de levering van onroerende zaken en beperkte rechten, (gedeeltelijke) vestiging, wijziging, afstanddoening/opzegging van beperkte (genots- en zekerheids)rechten - zoals erfpachtrechten, opstalrechten, erfdienstbaarheden, vruchtgebruik, recht van gebruik en bewoning, hypotheek- en pandrechten - alsmede het doen ontstaan, wijzigen en beëindigen van een mandeligheid of appartementensplitsing.
Tevens vallen onder deze categorie het tijdens de notariële fase vastleggen van kwalitatieve verplichtingen en ketting- en boetebedingen, van beheers- en gemeenschapsovereenkomsten als bedoeld in artikel 3:168 van het BW, alsmede van andere privaatrechtelijke zekerheidsstellingen dan hierboven genoemd zijn, zoals borgstellingen en waarborgsommen.
Alle in deze categorie bedoelde bevoegdheden zijn, ongeacht het met de betreffende rechtshandeling gemoeide geldbedrag, gemandateerd aan een medewerker (inclusief het recht van substitutie).
Categorie 2: Aanbestedingsprocedures
Een teamleider is gemandateerd om beslissingen te nemen in het kader van een aanbestedingsprocedure, die voorafgaan aan de beslissing over definitieve gunning. Voor de beslissing over definitieve gunning gelden de drempelwaarden b, c en d als beschreven in categorie 1a.
Deze mandatering geldt ook voor een ‘projectleider I, II, of III, programmamanager of medewerker ontwikkeling 0’9 , als de kwestie een geldelijke waarde vertegenwoordigt die past binnen het van toepassing zijnde projectbudget en er gehandeld wordt in overeenstemming met de geldende gemeentelijke budgethoudersregeling.
Categorie 3: Kwijtschelding en oninbaar verklaren van geldschulden
Kwijtschelding en het oninbaar verklaren van bestuursrechtelijke geldschulden10 (als de schuld bestaat uit nog niet betaalde belastingen: alleen het oninbaar verklaren ervan)11 en van privaatrechtelijke vorderingen tot een bedrag van € 250: medewerker. Bij zo’n schuld of vordering met een hoogte tussen de € 250 en € 10.000 is in die gevallen de teamleider daartoe bevoegd en bij bedragen van minimaal € 10.000: directeur.
Als de schuld gebaseerd is op de Participatiewet, IOAW of IOAZ, of de op die wetten gebaseerde regelgeving dan geldt in afwijking van het bovenstaande dat een medewerker gemandateerd is tot kwijtschelding of het oninbaar verklaren tot € 10.000, een teamleider tot € 100.000 en een directeur vanaf € 100.000.
Categorie 4: Andere (rechts)handelingen dan bedoeld bij categorie 3 ten aanzien van vorderingen
Andere (rechts)handelingen, ongeacht de geldelijke waarde, zoals ingebrekestellingen, aansprakelijkstellingen, stuiten van de verjaring van een vordering, het verlenen van uitstel tot betaling van een geldschuld, het verlenen van een voorschot, vaststelling van verschuldigde wettelijke rente, het aanmanen, het geven van en opdracht aan een deurwaarder om een dwangbevel uit te vaardigen: medewerker. Het maakt hierbij niet uit of er sprake is van een privaatrechtelijke vordering of een bestuursrechtelijke geldschuld in de zin van artikel 4:85 van de Awb.
Categorie 5: Afhandeling gestelde vorderingen van anderen
Ten aanzien van de toewijzing van schadeclaims van derden waarbij zij stellen dat er sprake is van een onrechtmatige daad door de gemeente, geldt dat het mandaat van een medewerker reikt tot hoogstens het eigen risico bij de gemeentelijke aansprakelijkheidsverzekeraar. Bij gehele of gedeeltelijke toewijzing van schadeclaims wegens rechtmatige daad (nadeelcompensatie) die niet specifiek geregeld is in de Omgevingswet en daarmee verband houdende regelgeving op het gebied van de fysieke leefomgeving12 (dan wel de voorloper daarvan in de Wet ruimtelijke ordening: tegemoetkoming planschadevergoeding) is dit mandaat beperkt tot € 10.000. Boven dit bedrag gelden de drempels b, c en d beschreven onder categorie 1a en de daarbij genoemde specifieke functionaris. Bij gehele afwijzing van beide soorten schadeclaims is het mandaat van de medewerker onbeperkt.
Categorie 6: Aanwijzing van bepaalde personen
De aanwijzing van personen binnen en buiten de gemeentelijke organisatie aan wie in wet- en regelgeving rechtstreeks bevoegdheden toegekend zijn, zoals toezichthouders, leerplichtambtenaren, heffingsambtenaren, parkeercontroleurs, (bijzondere) ambtenaren van de burgerlijke stand, personen die toegang hebben tot plaatsen bij toepassing van bestuursdwang, ambtenaren die bevoegdheden hebben in het kader van de Wet basisadministratie adressen en gebouwen (Wet BAG): teamleider. In afwijking hiervan is een medewerker gemandateerd om een beroepsverkeersregelaar aan te wijzen.
Beslissingen over subsidies - ook in de vorm van een lening - die geheel of gedeeltelijk positief zijn voor de externe (toewijzing van een aanvraag en het verstrekken van voorschotten) als die toewijzing of verstrekking een waarde heeft van:
Bij beslissingen over subsidies die alleen negatief zijn voor de externe, zoals een gehele afwijzing van een aanvraag, (gedeeltelijke) wijziging of (gedeeltelijke) intrekking van een subsidiebesluit of (gedeeltelijke) terugvordering van onverschuldigd betaalde subsidie: teamleider, ongeacht de geldelijke waarde.
Categorie 8: Bestuursrechtelijke handhaving
opleggen bestuurlijke boete of het tijdelijk verlagen of beëindigen van een uitkering, na een overtreding van de Participatiewet, IOAW en IOAZ en de daarop gebaseerde regelgeving: medewerker. Zoals blijkt uit categorie 0 van de onderhavige bijlage geldt voor boeteoplegging wegens een overtreding van andere wet- en regelgeving geen mandaat; en
Categorie 9: Publiekrechtelijke toestemmingen anders dan onder Omgevingswet c.a.
Beslissingen over (het wijzigen van) toestemmingen van publiekrechtelijke aard (vergunningen, ontheffingen, verklaringen van geen bezwaar, etc.), de afhandeling van meldingen, die niet vallen onder categorie 10: medewerker.
Categorie 10: Omgevingswet c.a.
Beslissingen in het kader van de Omgevingswet en bijbehorende wet- en regelgeving op het gebied van de fysieke leefomgeving, die niet vallen onder categorie 0: teamleider. Bij beslissingen die volgens het overgangsrecht bij de Omgevingswet nog afgehandeld moeten worden overeenkomstig de Wabo, Wro, Wm etc., geldt eenzelfde mandatering.
Categorie 11: Voorzieningen sociaal domein
Beslissingen over voorzieningen op het gebied van het sociaal domein, die geen subsidies zijn en die niet door middel van een overeenkomst ter beschikking worden gesteld, zoals uitkeringen: medewerker.
Categorie 12: Verkeersbesluiten
Verkeersbesluiten inhoudende de aanwijzing van gehandicaptenparkeerplaatsen, (Europese) gehandicaptenparkeerkaarten, laadplaatsen voor elektrische voertuigen en verkeersbesluiten die in combinatie met een APV-toestemming genomen worden13 : medewerker. Andere verkeersbesluiten zijn gemandateerd aan de teamleider.
Andere publiekrechtelijke besluiten en daarmee samenhangende beslissingen alsmede handelingen, die niet vallen onder één van de hierboven genoemde categorieën: medewerker. Onder deze categorie vallen onder meer (dus deze lijst is niet uitputtend bedoeld):
aanvragen van toestemmingen, subsidies, specifieke uitkeringen, verzoeken, indienen van declaraties etc. namens de gemeente Barneveld bij externe instanties, zoals provincie en ministeries; 14
vertegenwoordiging gemeente, burgemeester, college of raad in civielrechtelijke of bestuursrechtelijke (gerechtelijke) procedures, zowel in eerste aanleg als in hoger beroep (schriftelijk en in persoon ter zitting)15 . Een teamleider is gemandateerd om een specifieke procesmachtiging voor een medewerker namens het gemeentebestuur te ondertekenen.
BIJLAGE 2: bevoegdheden ten aanzien van personele aangelegenheden, zoals bedoeld in de artikelen 3, tweede lid en 4 van de Mandaatregeling gemeente Barneveld.
de bevoegdheid tot het sluiten van vaststellings- en/of beëindigingsovereenkomsten met werknemers die vallen onder de Wsw. Uitsluitend de algemeen directeur/gemeentesecretaris is in mandaat bevoegd om vaststellings- en/of beëindigingsovereenkomsten te sluiten met andere personen voor wie de gemeente de werkgever is;
(onderstaande bevoegdheden zijn alleen aan een teamleider gemandateerd als zij niet worden uitgeoefend jegens specifieke functionarissen ‘directeur’ en ‘teamleider)’
Aldus vastgesteld op 11 juni 2024
Van deze gevallen, zoals intentieovereenkomsten, is niet op voorhand te zeggen hoe groot de impact is. Het is aan de teamleider om per geval overeenkomstig de mandaatinstructie te bepalen of deze zelf de overeenkomst namens de gemeente aangaat of dat deze een directeur of het betreffende bestuursorgaan voorstelt deze aan te gaan.
Bijvoorbeeld: het aangaan en tekenen van een opdrachtovereenkomst met een accountant om de jaarrekening, ter uitvoering van artikel 213, tweede lid van de Gemeentewet, te controleren. De raad heeft volgens de Gemeentewet geen bevoegdheid tot het aangaan en ondertekenen van overeenkomsten, ook niet in deze specifieke situatie.
Een bestuursrechtelijke geldschuld is een schuld die voortvloeit uit: (a) een wettelijk voorschrift dat een verplichting uitsluitend aan of door een bestuursorgaan regelt of (b) een besluit dat vatbaar is voor bezwaar en beroep (zie artikel 4:85 van de Awb). Voorbeelden: schulden die samenhangen met belastingen en sociale uitkeringen.
Let op: sommige instanties wensen een bewijs dat de indiener van de aanvraag, het verzoek of dergelijke door de gemeente specifiek gemachtigd is om dat in haar naam te doen. Wees er verder op voorbereid dat het soms alleen mogelijk is om namens de gemeente een aanvraag te doen als je beschikt over toegang tot e-Herkenning.