Organisatie | Oegstgeest |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling energiebesparing in goederen en diensten (SEGD) Oegstgeest 2023-2026 |
Citeertitel | Subsidieregeling energiebesparing in goederen en diensten (SEGD) Oegstgeest 2023-2026 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
18-06-2024 | 01-09-2023 | 01-01-2027 | nieuwe regeling | 04-06-2024 |
Het college van burgemeester en wethouders van gemeente Oegstgeest,
gelet op artikel 160 van de Gemeentewet, titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht, artikelen 31, 33 en 35 van de Participatiewet en artikel 3 van de Algemene Subsidieverordening Oegstgeest 2023 (hierna: ASV Oegstgeest 2023);
Subsidieregeling energiebesparing in goederen en diensten (SEGD) Oegstgeest 2023-2026.
Artikel 2 Doel van de regeling
De regeling heeft tot doel het stimuleren van het treffen van energiebesparende maatregelen in woningen en het geven van advies over energiebesparing aan inwoners. Dit leidt tot de reductie van het energieverbruik bij huishoudens en daarmee tot CO₂-reductie en besparing op de energiekosten door middel van:
Deze regeling is uitsluitend van toepassing op voor permanente bewoning bestemde bestaande woning(en) of gebouw(en) die ook als zodanig bewoond wordt/worden. De woning beschikt over een eigen toegang, keuken, douche en wc. De woning moet kadastraal gelegen zijn in de gemeente Oegstgeest en opgeleverd zijn vóór de peildatum.
De beleidsregel eenmalige energietoeslag 2022 staat niet op zichzelf, maar is gebaseerd op artikel 35 van de Participatiewet. Dit betekent dat wie niet aan de voorwaarden van de wet voldoet, bijvoorbeeld omdat die persoon op de peildatum geen rechthebbende is of omdat een uitsluitingsgrond geldt, geen aanspraak kan maken op de energietoeslag. In bijzondere omstandigheden mag hiervan afgeweken worden op grond van artikel 4:84 AWB.
De regeling is alleen van toepassing op inwoners die zelfstandig een woning bewonen. Daar horen een eigen toegang, keuken, douche en wc bij. Maar deze mogen wel gedeeld worden met andere bewoners die geen kostendeler zijn. Studenten mogen dus wel meedoen aan deze regeling. Hebben studenten een eigen adres als zodanig geregistreerd (bijv Straatnaam 1A, 1B en 1C) kan er voor ieder adres een aanvraag gedaan worden. Hebben alle studenten kamers op hetzelfde adres (bijv. 3 studenten die wonen op 1 geregistreerd adres zijnde Straatnaam 1), dan kan er eenmaal aan aanvraag worden ingediend met een maximum van €85-.
De mandatering van de ambtenaar is geregeld in het mandaatregister van de gemeente Oegstgeest. De gemandateerde ambtenaar toetst of het product dat ontbreekt op de lijst, voldoet aan zowel de eisen van de oorspronkelijke subsidieverstrekker (het Rijk) en of het product bijdraagt aan een verlaging van de energierekening. Als het product voldoet aan de voorwaarden, wordt deze toegevoegd aan de lijst van bijlage 1. De ambtenaar heeft dus ook mandaat om deze lijst gedurende de regeling te wijzigen. Bij de wijzigingen wordt in acht genomen dat het maximaal budget per woning niet wordt overschreden. Ook zal de meest actuele lijst gepubliceerd zijn en wordt gecommuniceerd welke wijzigingen er zijn gemaakt ten opzichte van de vorige versie.
Per huishouden kan maximaal één subsidie per aanpak vanuit een SPUK regeling verstrekt worden. Voor het begrip ‘inkomen’ is aansluiting gezocht bij het beleid dat daarvoor al geldt in de eigen beleidsregels bijzondere bijstand. Daar voorziet artikel 1 van die regeling in.
Deze subsidies worden uitgekeerd vanuit specifieke uitkeringsgelden (SPUK-gelden) die het Rijk beschikbaar heeft gesteld aan de gemeente Oegstgeest, specifiek voor mensen die moeite hebben om hun energierekening te betalen. Het gaat hier om de SPUK energiearmoede.
Tijdens deze aanpak komt de door de gemeente aangewezen uitvoerder langs met de materialen en installeert deze in de woning tijdens een deur-aan-deuractie. Dit wordt gedaan op basis van woningen met de laagste WOZ-waardes en woningen met indicatief lage energie labels (D, E, F, G), daarom dus woningen met slechte isolatie van de schil. Hiermee wordt de subsidieaanvraag van de inwoner mondeling gedaan en direct verstrekt aan de aanvrager. Het maximumbedrag van €85- per huishouden houdt in dat per woning opgemaakt wordt hoeveel er bespaard kan worden en welke maatregelen daarvoor nodig zijn. Is een woning al goed geïsoleerd, zullen materialen en installatie beschikbaar worden gesteld tot verdere optimalisatie niet haalbaar is. Tot een maximum van €85,- wordt dit kosteloos beschikbaar gesteld aan de doelgroep, inclusief materialen en installatie. Er is echter geen minimumbedrag vastgesteld. Het subsidiebedrag kan tussen de €0 en €85 euro liggen, afhankelijk van de woning en het stookgedrag.