Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Twenterand

Subsidieregeling gezondheid en sociale basis (SPUK) Twenterand 2024-2026

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieTwenterand
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingSubsidieregeling gezondheid en sociale basis (SPUK) Twenterand 2024-2026
CiteertitelSubsidieregeling gezondheid en sociale basis Twenterand 2024-2026
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Twenterand houdende regels omtrent subsidies (Algemene Subsidieverordening gemeente Twenterand 2017)
  2. Regeling specifieke uitkering sport en bewegen, gezondheidsbevordering, cultuurparticipatie en de sociale basis 2023–2026
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

20-06-202401-01-2028nieuwe regeling

11-06-2024

gmb-2024-262193

Tekst van de regeling

Intitulé

Subsidieregeling gezondheid en sociale basis (SPUK) Twenterand 2024-2026

Burgemeester en wethouders van Twenterand;

 

Wettelijke basis

 

Bepalingen van de Algemene subsidieverordening gemeente Twenterand 2017 (artikelen 3, 4, 6, 7, 13 en 14) en de Regeling specifieke uitkering sport en bewegen, gezondheidsbevordering, cultuurparticipatie en de sociale basis 2023–2026

 

Besluiten:

 

Vast te stellen de Subsidieregeling gezondheid en sociale basis (SPUK) Twenterand 2024-2026

 

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1.1 Begripsomschrijvingen

  • 1.

    In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:

    • a.

      aanvrager: de organisatie die op grond van deze subsidieregeling subsidie aanvraagt;

    • b.

      ASV: Algemene subsidieverordening gemeente Twenterand 2017;

    • c.

      college: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Twenterand;

    • d.

      organisatie: rechtspersoon met volledige rechtsbevoegdheid en zonder winstoogmerk die activiteiten in het kader van de doelen die geformuleerd zijn in deze subsidieregeling organiseert of gaat organiseren in de gemeente Twenterand;

    • e.

      subsidieperiode: één van de volgende periodes: de periode van 1 januari 2024 tot en met 31 december 2024 of de periode van 1 januari 2025 tot en met 31 december 2025 of de periode van 1 januari 2026 tot en met 31 december 2026;

    • f.

      zorgvrijwilliger: iemand die onbetaald werk verricht voor mensen die zorg en ondersteuning nodig hebben;

    • g.

      ervaringsdeskundige: persoon die kundig is geworden op een bepaald terrein door eigen ervaring, bijvoorbeeld doordat die persoon iets zelf heeft meegemaakt. Deze persoon heeft hiervoor geen opleiding nodig;

    • h.

      categorie activiteiten: terugdringen gezondheidsachterstanden (hoofdstuk 2), aanpak overgewicht en obesitas (hoofdstuk 3), versterken sociale basis (hoofdstuk 4), mantelzorg (hoofdstuk 5) en welzijn op recept (hoofdstuk 6).

  • 2.

    Voor begrippen die niet zijn genoemd in het eerste lid van dit artikel, geldt de begripsomschrijving zoals opgenomen in de Regeling specifieke uitkering sport en bewegen, gezondheidsbevordering, cultuurparticipatie en de sociale basis 2023–2026 en de Algemene wet bestuursrecht.

Artikel 1.2 Toepassingsbereik

  • 1.

    Het bepaalde in deze subsidieregeling is alleen van toepassing op de verstrekking van subsidie door het college voor de in deze subsidieregeling genoemde doelen en activiteiten.

  • 2.

    De ASV is van toepassing, tenzij daarvan in deze subsidieregeling uitdrukkelijk wordt afgeweken

Artikel 1.3 Beslistermijn

  • 1.

    Het college neemt binnen 8 weken een besluit over een volledige aanvraag op grond van deze subsidieregeling.

  • 2.

    Het college kan de beslistermijn met 6 weken verlengen.

Artikel 1.4 Subsidieplafond en verdeling subsidie

  • 1.

    Het subsidieplafond voor deze subsidieregeling bedraagt in 2024:

    • a.

      € 36.831 voor terugdringen gezondheidsachterstanden (hoofdstuk 2);

    • b.

      € 33.707 voor aanpak overgewicht en obesitas (hoofdstuk 3);

    • c.

      € 64.603 voor versterken sociale basis (hoofdstuk 4);

    • d.

      € 22.118 voor mantelzorg (hoofdstuk 5);

    • e.

      € 23.446 voor welzijn op recept (hoofdstuk 6).

  • 2.

    Het subsidieplafond voor deze subsidieregeling bedraagt in 2025:

    • a.

      € 29.237 voor terugdringen gezondheidsachterstanden (hoofdstuk 2);

    • b.

      € 28.707 voor aanpak overgewicht en obesitas (hoofdstuk 3);

    • c.

      € 59.626 voor versterken sociale basis (hoofdstuk 4);

    • d.

      € 22.118 voor mantelzorg (hoofdstuk 5);

    • e.

      € 25.436 voor welzijn op recept (hoofdstuk 6).

  • 3.

    Het subsidieplafond voor deze subsidieregeling bedraagt in 2026:

    • a.

      € 29.217 voor terugdringen gezondheidsachterstanden (hoofdstuk 2);

    • b.

      € 0 voor aanpak overgewicht en obesitas (hoofdstuk 3);

    • c.

      € 39.693 voor versterken sociale basis (hoofdstuk 4);

    • d.

      € 19.898 voor mantelzorg (hoofdstuk 5);

    • e.

      € 29.847 voor welzijn op recept (hoofdstuk 6).

  • 4.

    De aanvragen kunnen worden ingediend in de volgende aanvraagperiodes:

    • a.

      voor 2024 vanaf 20 juni 2024 tot en met 31 oktober 2024;

    • b.

      voor 2025 vanaf 2 januari 2025 tot en met 31 oktober 2025;

    • c.

      voor 2026 vanaf 2 januari 2026 tot en met 31 oktober 2026.

  • 5.

    Het college verstrekt subsidie op grond van deze subsidieregeling op moment van binnenkomst van volledige subsidieaanvragen, totdat het subsidieplafond is bereikt.

  • 6.

    Wanneer op hetzelfde moment van meerdere aanvragers aanvragen op grond van deze subsidieregeling zijn ontvangen en deze voldoen aan de ASV en deze subsidieregeling, dan wordt als daarmee het plafond is bereikt, de subsidie na loting verstrekt.

  • 7.

    Als in de aanvraagperiode het subsidieplafond van een bepaalde categorie activiteiten niet is bereikt, wordt de overgebleven subsidie doorgeschoven naar de subsidieplafonds van de andere categorieën activiteiten, waarbij geldt dat die subsidieplafonds met maximaal 15% worden verhoogd.

Hoofdstuk 2 Terugdringen gezondheidsachterstanden

Artikel 2.1 Doel en subsidiabele activiteiten

  • 1.

    De beoogde doelen van de op grond van deze subsidieregeling te verstrekken subsidie voor activiteiten in het kader van het terugdringen van gezondheidsachterstanden zijn:

    • a.

      het bevorderen van gezond gedrag in een gezonde leefomgeving;

    • b.

      kansengelijkheid op het bereiken of behouden van een goede gezondheid voor iedereen;

    • c.

      de levensverwachting en het aantal jaren in goed ervaren gezondheid voor mensen met een lage sociaal-economische status (SES) te doen toenemen.

  • 2.

    De activiteiten in het kader van het terugdringen van gezondheidsachterstanden zijn:

    • a.

      activiteiten gericht op de kernen Westerhaar, Vriezenveen en Vroomshoop, omdat daar bovengemiddeld veel personen met een gezondheidsachterstand woonachtig zijn, gericht op een lokale aanpak voor het terugdringen van gezondheidsachterstanden om kwetsbare groepen te bereiken, waarbij ook wordt gekeken naar de interactie met andere beleidsterreinen. Uitgangspunt is een brede, domeinoverstijgende aanpak, bijvoorbeeld langs de volgende sporen:

      • goed toegankelijk (preventie- en zorg) aanbod in de wijk;

      • stimuleren van gezond gedrag en gezondheidsvaardigheden;

      • zorgen voor een gezonde leefomgeving en sociale omgeving;

      • stimuleren dat mensen (weer) actief mee kunnen doen aan de maatschappij

    • en/of

    • b.

      activiteiten gericht op de kernen Westerhaar, Vriezenveen en Vroomshoop, omdat daar bovengemiddeld veel personen met een gezondheidsachterstand woonachtig zijn, gericht op de lokale preventieprioriteiten zoals vastgesteld in het actieplan preventie (collegebesluit 20 december 2022) Preventie | Twenterand. Deze prioriteiten zijn: ontmoeting (eenzaamheid), lekker in je vel (overgewicht), verleiding en verslaving en armoede en schulden.

Artikel 2.2 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen

  • 1.

    Voor subsidie komen uitsluitend kosten in aanmerking die in rechtstreeks verband staan tot de subsidiabele activiteiten en waarvan in redelijkheid mag worden aangenomen dat deze noodzakelijk zijn om de activiteiten te kunnen uitvoeren.

  • 2.

    Kosten zijn uitsluitend subsidiabel indien deze na subsidieverlening en in de subsidieperiode door de subsidieontvanger zijn gemaakt voor uitvoering van de activiteiten waarvoor de subsidie is verleend.

  • 3.

    Niet subsidiabel zijn kosten die reeds uit anderen hoofde zijn of worden gefinancierd.

Artikel 2.3 Subsidievereisten

De aanvrager voldoet aan de volgende vereisten:

  • a.

    de aanvrager vraagt een bedrag van minimaal € 2.000 aan;

  • b.

    de aanvrager toont aan dat er sprake is van samenwerking met één of meerdere andere partijen.

Artikel 2.4 Indieningsvereisten aanvraag en aanvraagtermijn

  • 1.

    De aanvrager dient de aanvraag tot subsidieverlening op grond van deze subsidieregeling schriftelijk of digitaal met DigiD of e-herkenning in bij het college met het door het college vastgestelde aanvraagformulier dat in bijlage1 bij deze subsidieregeling is opgenomen.

  • 2.

    De aanvrager dient naast het ingevulde en ondertekende aanvraagformulier en in aanvulling op artikel 6, lid 6 van de ASV de volgende gegevens in:

    • a.

      een activiteitenplan waarin de in de subsidieperiode uit te voeren activiteiten zoals bepaald in artikel 2.1, lid 2, van deze subsidieregeling worden beschreven en de benodigde inzet van functionarissen wordt opgenomen. In het activiteitenplan wordt omschreven aan welk(e) doel(en) de activiteit een bijdrage levert;

    • b.

      de andere bijlagen die zijn genoemd in het aanvraagformulier.

Artikel 2.5 Subsidieverplichtingen

  • 1.

    De verplichtingen als bedoeld in artikel 10 en in artikel 11 van de ASV zijn van toepassing.

  • 2.

    De subsidieontvanger werkt mee aan de evaluatie van deze subsidieregeling.

  • 3.

    De subsidieontvanger doet onverwijld een schriftelijke melding aan het college indien aannemelijk is geworden dat de activiteiten waarvoor de subsidie is verstrekt, niet tijdig of niet geheel zullen worden verricht of dat niet tijdig of niet geheel aan de subsidieverplichtingen zal worden voldaan.

  • 4.

    De subsidieontvanger stuurt binnen 13 weken na afloop van de activiteiten een rapportage maatschappelijke effecten aan het college. In de rapportage maatschappelijke effecten wordt aandacht besteed aan de maatschappelijke effecten die met de activiteiten waarvoor subsidie is verstrekt, zijn behaald.

  • 5.

    De subsidieontvanger is verplicht uitvoering te geven aan het bij de subsidieaanvraag ingediende activiteitenplan – waarin alle in de subsidieperiode uit te voeren activiteiten staan beschreven – en de overige onderdelen van de subsidieaanvraag.

  • 6.

    Het college kan de verplichting opleggen om inwoners van Twenterand en/of ervaringsdeskundigen te betrekken bij de totstandkoming en/of uitvoering van de activiteiten.

Hoofdstuk 3 Aanpak overgewicht en obesitas

Artikel 3.1 Doel en subsidiabele activiteiten

  • 1.

    Het beoogde doelen van de op grond van deze subsidieregeling te verstrekken subsidie voor activiteiten in het kader van aanpak overgewicht en obesitas zijn:

    • a.

      interventies die bijdragen aan een gezonde omgeving voor kinderen en jongeren worden lokaal gestimuleerd;

    • b.

      er wordt meer gewerkt aan een gezonde schoolomgeving, een gezonde sportomgeving, een gezonde buurt en wijk, gezonde vrije tijdsomgeving en een gezonde digitale omgeving;

    • c.

      het bevorderen van een gezonde leefstijl voor inwonersgroepen met een achterblijvende sportdeelname (zoals momenteel de jongste jeugd en senioren), mensen met te hoog lichaamsgewicht en inwoners met een lage sociaal-economische status.

  • 2.

    De activiteiten in het kader van aanpak overgewicht en obesitas zijn gericht op:

    • a.

      het uitvoeren van het landelijk model ketenaanpak voor kinderen met overgewicht en obesitas, of zorgdragen voor de samenwerking rondom de uitvoering en implementatie van GLI-programma’s voor volwassenen als bedoeld in het GALA en/of;

    • b.

      het werken aan het doel in lid 1 onder b van dit artikel gebeurt via interventies en aanpakken zoals: Gezonde School, Gezonde Kinderopvang, Gezonde Buurten, Team:Fit, Gezond UIT en de gemaakte afspraken uit het NPA vormen hiervoor het uitgangspunt en/of;

    • c.

      het vraaggericht organiseren van activiteiten en/of interventies rondom het verminderen van overgewicht en obesitas bij de doelgroepen die zijn genoemd in lid 1, onder c van dit artikel en/of;

    • d.

      coördinatie op en/of de uitvoering van het Landelijk model ketenaanpak voor kinderen met overgewicht en obesitas en/of;

    • e.

      uitvoering van (aanvullende) leefstijlinterventies die buiten de vergoeding van de Zorgverzekeringswet vallen. Hierbij kan gebruik gemaakt worden van de databank Loket Gezond Leven.

Artikel 3.2 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen

  • 1.

    Voor subsidie komen uitsluitend kosten in aanmerking die in rechtstreeks verband staan tot de subsidiabele activiteiten en waarvan in redelijkheid mag worden aangenomen dat deze noodzakelijk zijn om de activiteiten te kunnen uitvoeren.

  • 2.

    Kosten zijn uitsluitend subsidiabel indien deze na subsidieverlening en in de subsidieperiode door de subsidieontvanger zijn gemaakt voor uitvoering van de activiteiten waarvoor de subsidie is verleend.

  • 3.

    Niet subsidiabel zijn kosten die reeds uit anderen hoofde zijn of worden gefinancierd.

Artikel 3.3 Subsidievereisten

De aanvrager voldoet aan het volgende vereiste:

  • de aanvrager vraagt een bedrag van minimaal € 2.000.

Artikel 3.4 Indieningsvereisten aanvraag en aanvraagtermijn

  • 1.

    De aanvrager dient de aanvraag tot subsidieverlening op grond van deze subsidieregeling schriftelijk of digitaal met DigiD of E-herkenning in bij het college met het door het college vastgestelde aanvraagformulier dat in bijlage1 bij deze subsidieregeling is opgenomen.

  • 2.

    De aanvrager dient naast het ingevulde en ondertekende aanvraagformulier en in aanvulling op artikel 6, lid 6 van de ASV de volgende gegevens in:

    • a.

      een activiteitenplan waarin de in de subsidieperiode uit te voeren activiteiten zoals bepaald in artikel 3.1, lid 2, van deze subsidieregeling worden beschreven en de benodigde inzet van functionarissen wordt opgenomen. In het activiteitenplan wordt omschreven aan welk(e) doel(en) de activiteit een bijdrage levert;

    • b.

      de andere bijlagen die zijn genoemd in het aanvraagformulier.

Artikel 3.5 Subsidieverplichtingen

  • 1.

    De verplichtingen als bedoeld in artikel 10 en in artikel 11 van de ASV zijn van toepassing.

  • 2.

    De subsidieontvanger werkt mee aan de evaluatie van deze subsidieregeling.

  • 3.

    De subsidieontvanger doet onverwijld een schriftelijke melding aan het college indien aannemelijk is geworden dat de activiteiten waarvoor de subsidie is verstrekt, niet tijdig of niet geheel zullen worden verricht of dat niet tijdig of niet geheel aan de subsidieverplichtingen zal worden voldaan.

  • 4.

    De subsidieontvanger stuurt binnen 13 weken na afloop van de activiteiten een rapportage maatschappelijke effecten aan het college. In de rapportage maatschappelijke effecten wordt aandacht besteed aan de maatschappelijke effecten die met de activiteiten waarvoor subsidie is verstrekt, zijn behaald.

  • 5.

    De subsidieontvanger is verplicht uitvoering te geven aan het bij de subsidieaanvraag ingediende activiteitenplan – waarin alle in de subsidieperiode uit te voeren activiteiten staan beschreven – en de overige onderdelen van de subsidieaanvraag.

  • 6.

    Het college kan de verplichting opleggen om inwoners van Twenterand en/of ervaringsdeskundigen te betrekken bij de totstandkoming en/of uitvoering van de activiteiten.

Hoofdstuk 4 Versterken sociale basis

Artikel 4.1 Doel en subsidiabele activiteiten

  • 1.

    De beoogde doelen van de op grond van deze subsidieregeling te verstrekken subsidie voor activiteiten in het kader van versterken sociale basis zijn:

    • a.

      het versterken van (de verbinding met) de sociale basis;

    • b.

      de nabijheid en de menselijke maat vanuit de lokale sociale basis of de sociale infrastructuur, in samenspraak met de inwoners. Het gaat om omzien naar elkaar. Een zogenaamde sociale basis die bestaat uit familie, naasten uit het sociaal netwerk, mantelzorgers, vrijwilligers, het welzijnswerk, burgerinitiatieven (waaronder zelfregie- of zelfhulpgroepen) en andere relevante partijen die een rol hebben en een individu of een gezin helpen als het nodig is;

    • c.

      het verbeteren van de mogelijkheden voor inwoners om elkaar (laagdrempelig) te ontmoeten, zich te ontplooien (en te ontspannen) en elkaar te helpen. Met het oog op de vergrijzing is er specifieke aandacht voor ouderen, zoals ouderen met geheugenproblematiek;

    • d.

      het verbeteren van de mogelijkheden voor laagdrempelige ondersteuningsvormen (zoals zelfregie- of zelfhulpgroepen) en voorzieningen in de sociale basis (zonder indicatie);

    • e.

      het faciliteren van een sterke lokale sociale basis met een sterke sociale samenhang en laagdrempelige toegankelijke voorzieningen waar mensen op elkaar kunnen terugvallen en meedoen in de samenleving.

  • 2.

    De activiteiten in het kader van versterken sociale basis zijn erop gericht dat:

    • a.

      er een wijk- of dorpsaanpak wordt opgesteld, die wordt verbeterd of bestendigd en uitgevoerd en/of;

    • b.

      er sprake is van vrijwilligerswerk, mantelzorgondersteuning en de aanpak van eenzaamheid en/of;

    • c.

      er sprake is van de inzet van de sociale basis en de algemene voorzieningen als passende laagdrempelige maatschappelijke ondersteuning en/of;

    • d.

      mantelzorgers extra worden ondersteund bij het uitvoeren van hun zorgtaken. Dit kan bijvoorbeeld door het verbeteren van de toegang tot regelingen en ondersteuningsvormen. Dit kan ook door het versterken van het steunpunt mantelzorg en het toegankelijker maken van informatie en advies en/of;

    • e.

      er sprake is van een lokale aanpak eenzaamheid langs de vijf pijlers: bestuurlijk commitment, een sterk netwerk creëren, mensen met gevoelens van eenzaamheid zelf betrekken, aan een duurzame aanpak werken en monitoring en evaluatie organiseren en/of;

    • f.

      er sprake is van het omzien naar elkaar in de wijken, buurten en dorpen. Maar ook over het autonoom kunnen leiden van het leven met eigen regie en een netwerk vanuit die basis. Er is meer en betere samenwerking tussen sociaal domein, wijkverpleegkundige zorg, huisartsenzorg, jeugdgezondheidszorg en GGZ nodig vanuit de sociale basis. De manier waarop dit gebeurt, bijvoorbeeld voor ouderen, is afhankelijk van de lokale situatie. Sport en cultuur deelname kan hierin ook van betekenis zijn.

Artikel 4.2 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen

  • 1.

    Voor subsidie komen uitsluitend kosten in aanmerking die in rechtstreeks verband staan tot de subsidiabele activiteiten en waarvan in redelijkheid mag worden aangenomen dat deze noodzakelijk zijn om de activiteiten te kunnen uitvoeren.

  • 2.

    Kosten zijn uitsluitend subsidiabel indien deze na subsidieverlening en in de subsidieperiode door de subsidieontvanger zijn gemaakt voor uitvoering van de activiteiten waarvoor de subsidie is verleend.

  • 3.

    Niet subsidiabel zijn kosten die reeds uit anderen hoofde zijn of worden gefinancierd.

Artikel 4.3 Subsidievereisten

De aanvrager voldoet aan de volgende vereisten:

  • a.

    de aanvrager vraagt een bedrag van minimaal € 2.000;

  • b.

    de aanvrager toont aan dat er sprake is van samenwerking met één of meerdere andere partijen;

  • c.

    de aanvrager toont aan dat bij de activiteiten die worden uitgevoerd sprake is van samenhang vanuit de sociale basis en dat versnippering van activiteiten wordt voorkomen.

Artikel 4.4 Indieningsvereisten aanvraag en aanvraagtermijn

  • 1.

    De aanvrager dient de aanvraag tot subsidieverlening op grond van deze subsidieregeling schriftelijk of digitaal met DigiD of e-herkenning in bij het college met het door het college vastgestelde aanvraagformulier dat in bijlage1 bij deze subsidieregeling is opgenomen.

  • 2.

    De aanvrager dient naast het ingevulde en ondertekende aanvraagformulier en in aanvulling op artikel 6, lid 6 van de ASV de volgende gegevens in:

    • a.

      een activiteitenplan waarin de in de subsidieperiode uit te voeren activiteiten zoals bepaald in artikel 4.1, lid 2, van deze subsidieregeling worden beschreven en de benodigde inzet van functionarissen wordt opgenomen. In het activiteitenplan wordt omschreven aan welk(e) doel(en) de activiteit een bijdrage levert;

    • b.

      de andere bijlagen die zijn genoemd in het aanvraagformulier.

Artikel 4.5 Subsidieverplichtingen

  • 1.

    De verplichtingen als bedoeld in artikel 10 en in artikel 11 van de ASV zijn van toepassing.

  • 2.

    De subsidieontvanger werkt mee aan de evaluatie van deze subsidieregeling.

  • 3.

    De subsidieontvanger doet onverwijld een schriftelijke melding aan het college indien aannemelijk is geworden dat de activiteiten waarvoor de subsidie is verstrekt, niet tijdig of niet geheel zullen worden verricht of dat niet tijdig of niet geheel aan de subsidieverplichtingen zal worden voldaan.

  • 4.

    De subsidieontvanger stuurt binnen 13 weken na afloop van de activiteiten een rapportage maatschappelijke effecten aan het college. In de rapportage maatschappelijke effecten wordt aandacht besteed aan de maatschappelijke effecten die met de activiteiten waarvoor subsidie is verstrekt, zijn behaald.

  • 5.

    De subsidieontvanger is verplicht uitvoering te geven aan het bij de subsidieaanvraag ingediende activiteitenplan – waarin alle in de subsidieperiode uit te voeren activiteiten staan beschreven – en de overige onderdelen van de subsidieaanvraag.

  • 6.

    Het college kan de verplichting opleggen om inwoners van Twenterand en/of ervaringsdeskundigen te betrekken bij de totstandkoming en/of uitvoering van de activiteiten.

Hoofdstuk 5 Mantelzorg

Artikel 5.1 Doel en subsidiabele activiteiten

  • 1.

    De beoogde doelen van de op grond van deze subsidieregeling te verstrekken subsidie voor activiteiten in het kader van mantelzorg zijn:

    • a.

      de ondersteuning van mantelzorgers bevorderen door het opstellen, verbeteren of bestendigen van een wijk- of dorpsaanpak, gericht op mantelzorg en respijtzorg en de uitvoering hiervan;

    • b.

      de positie van de mantelzorger/zorgvrijwilliger verdergaand te versterken.

  • 2.

    De activiteiten in het kader van mantelzorg zijn erop gericht dat:

    • a.

      mantelzorgers en zorgvrijwilligers extra worden ondersteund bij het uitvoeren van hun zorgtaken en/of;

    • b.

      het respijtzorgaanbod wordt versterkt en doorontwikkeld in samenspraak met de mantelzorgers en dat het respijtzorgaanbod beter aansluit op de vraag en behoefte van de mantelzorgers en/of;

    • c.

      het aantal mantelzorgers en zorgvrijwilligers in de gemeente Twenterand toeneemt.

Artikel 5.2 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen

  • 1.

    Voor subsidie komen uitsluitend kosten in aanmerking die in rechtstreeks verband staan tot de subsidiabele activiteiten en waarvan in redelijkheid mag worden aangenomen dat deze noodzakelijk zijn om de activiteiten te kunnen uitvoeren.

  • 2.

    Kosten zijn uitsluitend subsidiabel indien deze na subsidieverlening en in de subsidieperiode door de subsidieontvanger zijn gemaakt voor uitvoering van de activiteiten waarvoor de subsidie is verleend.

  • 3.

    Niet subsidiabel zijn kosten die reeds uit anderen hoofde zijn of worden gefinancierd.

Artikel 5.3 Subsidievereisten

De aanvrager voldoet aan de volgende vereisten:

  • a.

    de aanvrager vraagt een bedrag van minimaal € 2.000;

  • b.

    de aanvrager toont aan hoe vrijwilligers worden ingezet bij het uitvoeren van de activiteiten.

Artikel 5.4 Indieningsvereisten aanvraag en aanvraagtermijn

  • 1.

    De aanvrager dient de aanvraag tot subsidieverlening op grond van deze subsidieregeling schriftelijk of digitaal met DigiD of e-herkenning in bij het college met het door het college vastgestelde aanvraagformulier dat in bijlage1 bij deze subsidieregeling is opgenomen.

  • 2.

    De aanvrager dient naast het ingevulde en ondertekende aanvraagformulier en in aanvulling op artikel 6, lid 6 van de ASV de volgende gegevens in:

    • a.

      een activiteitenplan waarin de in de subsidieperiode uit te voeren activiteiten zoals bepaald in artikel 5.1, lid 2, van deze subsidieregeling worden beschreven en de benodigde inzet van functionarissen wordt opgenomen. In het activiteitenplan wordt omschreven aan welk(e) doel(en) de activiteit een bijdrage levert;

    • b.

      de andere bijlagen die zijn genoemd in het aanvraagformulier.

Artikel 5.5 Subsidieverplichtingen

  • 1.

    De verplichtingen als bedoeld in artikel 10 en in artikel 11 van de ASV zijn van toepassing.

  • 2.

    De subsidieontvanger werkt mee aan de evaluatie van deze subsidieregeling.

  • 3.

    De subsidieontvanger doet onverwijld een schriftelijke melding aan het college indien aannemelijk is geworden dat de activiteiten waarvoor de subsidie is verstrekt, niet tijdig of niet geheel zullen worden verricht of dat niet tijdig of niet geheel aan de subsidieverplichtingen zal worden voldaan

  • 4.

    De subsidieontvanger stuurt binnen 13 weken na afloop van de activiteiten een rapportage maatschappelijke effecten aan het college. In de rapportage maatschappelijke effecten wordt aandacht besteed aan de maatschappelijke effecten die met de activiteiten waarvoor subsidie is verstrekt, zijn behaald

  • 5.

    De subsidieontvanger is verplicht uitvoering te geven aan het bij de subsidieaanvraag ingediende activiteitenplan – waarin alle in de subsidieperiode uit te voeren activiteiten staan beschreven – en de overige onderdelen van de subsidieaanvraag.

  • 6.

    Het college kan de verplichting opleggen om inwoners van Twenterand en/of ervaringsdeskundigen te betrekken bij de totstandkoming en/of uitvoering van de activiteiten.

Hoofdstuk 6 Welzijn op recept

Artikel 6.1 Doel en subsidiabele activiteiten

  • 1.

    De beoogde doelen van de op grond van deze subsidieregeling te verstrekken subsidie voor activiteiten in het kader van welzijn op recept zijn:

    • a.

      meer normaliseren van chronische klachten;

    • b.

      minder medicaliseren en minder verwijzingen naar zorg op grond van de Jeugdwet, Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, Zorgverzekeringswet en Wet langdurige zorg;

    • c.

      voorkomen van een (te) groot beroep en daardoor overbelasting van de zorg.

  • 2.

    De activiteiten in het kader van welzijn op recept zijn gericht op:

    • a.

      nieuw welzijnsaanbod in de kernen van Twenterand gericht op de doelen uit lid 1 van dit artikel en/of;

    • b.

      het begeleiden van patiënten naar laagdrempelig aanbod in de kernen van Twenterand, waarbij de focus ligt op wat mensen nog kunnen en willen;.

Artikel 6.2 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen

  • 1.

    Voor subsidie komen uitsluitend kosten in aanmerking die in rechtstreeks verband staan tot de subsidiabele activiteiten en waarvan in redelijkheid mag worden aangenomen dat deze noodzakelijk zijn om de activiteiten te kunnen uitvoeren.

  • 2.

    Kosten zijn uitsluitend subsidiabel indien deze na subsidieverlening en in de subsidieperiode door de subsidieontvanger zijn gemaakt voor uitvoering van de activiteiten waarvoor de subsidie is verleend.

  • 3.

    Niet subsidiabel zijn kosten die reeds uit anderen hoofde zijn of worden gefinancierd.

Artikel 6.3 Subsidievereisten

De aanvrager voldoet aan de volgende vereisten:

  • a.

    de aanvrager vraagt een bedrag van minimaal € 2.000;

  • b.

    de aanvrager toont aan dat er sprake is van samenwerking met één of meerdere andere partijen;

  • c.

    de aanvrager zet personeel in dat over ervaring en/of kwalificaties/opleiding beschikt die passend zijn bij de te verrichten activiteiten.

Artikel 6.4 Indieningsvereisten aanvraag en aanvraagtermijn

  • 1.

    De aanvrager dient de aanvraag tot subsidieverlening op grond van deze subsidieregeling schriftelijk of digitaal met DigiD of e-herkenning in bij het college met het door het college vastgestelde aanvraagformulier dat in bijlage1 bij deze subsidieregeling is opgenomen.

  • 2.

    De aanvrager dient naast het ingevulde en ondertekende aanvraagformulier en in aanvulling op artikel 6, lid 6 van de ASV de volgende gegevens in:

    • a.

      een activiteitenplan waarin de in de subsidieperiode uit te voeren activiteiten zoals bepaald in artikel 6.1, lid 2, van deze subsidieregeling worden beschreven en de benodigde inzet van functionarissen wordt opgenomen. In het activiteitenplan wordt omschreven aan welk(e) doel(en) de activiteit een bijdrage levert;

    • b.

      de andere bijlagen die zijn genoemd in het aanvraagformulier.

Artikel 6.5 Subsidieverplichtingen

  • 1.

    De verplichtingen als bedoeld in artikel 10 en in artikel 11 van de ASV zijn van toepassing.

  • 2.

    De subsidieontvanger werkt mee aan de evaluatie van deze subsidieregeling.

  • 3.

    De subsidieontvanger doet onverwijld een schriftelijke melding aan het college indien aannemelijk is geworden dat de activiteiten waarvoor de subsidie is verstrekt, niet tijdig of niet geheel zullen worden verricht of dat niet tijdig of niet geheel aan de subsidieverplichtingen zal worden voldaan.

  • 4.

    De subsidieontvanger stuurt binnen 13 weken na afloop van de activiteiten een rapportage maatschappelijke effecten aan het college. In de rapportage maatschappelijke effecten wordt aandacht besteed aan de maatschappelijke effecten die met de activiteiten waarvoor subsidie is verstrekt, zijn behaald

  • 5.

    De subsidieontvanger is verplicht uitvoering te geven aan het bij de subsidieaanvraag ingediende activiteitenplan – waarin alle in de subsidieperiode uit te voeren activiteiten staan beschreven – en de overige onderdelen van de subsidieaanvraag.

Hoofdstuk 7 Slotbepalingen

Artikel 7.1 Hardheidsclausule

Het college kan in bijzondere gevallen, ten gunste van de aanvrager, afwijken van de bepalingen in deze subsidieregeling, indien toepassing van deze subsidieregeling tot onbillijkheden van overwegende aard leidt. Het college kan niet afwijken van artikel 1.4 van deze subsidieregeling.

Artikel 7.2 Slotbepalingen, inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze subsidieregeling treedt in werking op 20 juni 2024.

  • 2.

    De subsidieregeling wordt ingetrokken op 1 januari 2028. In afwijking van de eerste volzin van dit lid blijft deze subsidieregeling zoals zij luidde op de dag voorafgaand aan de datum met ingang waarvan deze subsidieregeling wordt ingetrokken, van toepassing op de afwikkeling van op grond van deze subsidieregeling ingediende aanvragen en verleende subsidies.

  • 3.

    Deze subsidieregeling worden aangehaald als: Subsidieregeling gezondheid en sociale basis Twenterand 2024-2026.

Vriezenveen, 11 juni 2024

Burgemeester en wethouders,

de secretaris,

P.F.G. Rossen

de burgemeester,

mr. J.C.F. Broekhuizen

Bijlage 1 Aanvraagformulier

 

Gegevens aanvrager

Naam organisatie

 

KvK-nummer

 

Straatnaam en huisnummer

Postcode en plaats

Contactpersoon

Telefoonnummer

E-mailadres

Bankrekeningnummer (IBAN)

Ten name van

 

Gegevens aanvraag

Hoogte

Jaar en bedrag

Jaar [aankruisen wat van toepassing is]

□ 2024 □ 2025 □ 2026

Bedrag [aankruisen wat van toepassing is]

o Hoofdstuk 2: € ….....,..

o Hoofdstuk 3: € ….....,..

o Hoofdstuk 4: € ….....,…

o Hoofdstuk 5: € ….....,…

o Hoofdstuk 6: € ….....,…

Doelstellingen en activiteiten

Is een document ‘Activiteitenplan’ bijgevoegd?

□ Ja, zie bijlage 1 activiteitenplan

In het activiteitenplan worden alle in de subsidieperiode uit te voeren activiteiten zoals bepaald in artikelen 2.1, lid 2 of 3.1, lid 2 of 4.1, lid 2 of 5.1, lid 2 of 6.1, lid 2 van deze subsidieregeling beschreven en de benodigde inzet van functionarissen wordt opgenomen. In het activiteitenplan wordt omschreven aan welk(e) doel(en) de activiteit een bijdrage levert

Begroting

Is een begroting van de kosten van de activiteiten toegevoegd?

□ Ja, zie bijlage 2 begroting

Deze begroting bevat in ieder geval een winst- en verliesrekening inclusief toelichting van (het onderdeel van) de organisatie die de subsidie aanvraagt, alsmede een gedetailleerde begroting van de activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd.

Dekkingsplan

Is een dekkingsplan voor de kosten van deze activiteiten toegevoegd?

□ Ja, zie bijlage 3 dekkingsplan

Het dekkingsplan bevat een opgave van bij anderen aangevraagde subsidies of vergoedingen ten behoeve van dezelfde activiteiten, onder vermelding van de stand van zaken daarvan.

Reserves en voorzieningen

Wat is bij de gevraagde subsidie de stand van alle reserves en voorzieningen op het moment van de aanvraag? Dit geldt bij subsidies vanaf

€ 25.000.

□ Nee, gevraagde subsidie is lager dan € 25.000

□ Ja, gevraagde subsidie is € 25.000 of hoger

Reserves: € …….,..

Voorzieningen: € ………..,..

Vereisten artikelen 2.3, 3.3, 4.3, 5.3 of 6.3 subsidieregeling

□ Ja, zie bijlage 4 vereisten artikelen 2.3 of 3.3 of 4.3 of 5.3 of 6.3 van deze subsidieregeling

Een beschrijving waaruit blijkt hoe wordt voldaan aan de vereisten uit de artikelen 2.3 of 3.3 of 4.3 of 5.3 of 6.3 van de subsidieregeling

 

Ondertekening aanvraag

Plaats

Datum

Naam en functie

Handtekening

 

□ Met de ondertekening van dit aanvraagformulier gaat aanvrager ermee akkoord dat het besluit over de aanvraag en alle correspondentie over de aanvraag uitsluitend per mail wordt toegezonden naar het mailadres dat in het aanvraagformulier is vermeld