Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Haaksbergen

Regeling Burgerlijke Stand Haaksbergen

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHaaksbergen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRegeling Burgerlijke Stand Haaksbergen
CiteertitelRegeling Burgerlijke Stand Haaksbergen
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt het Reglement Burgerlijk Stand 1995.

Deze regeling vervangt het Aanwijzingsbesluit (buitengewoon) ambtenaren burgerlijke stand gemeente Haaksbergen 2020.

Deze regeling vervangt het besluit van 28 februari 1995 tot aanwijzing van twee kosteloze momenten.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Wet rechten burgerlijke stand
  2. Besluit burgerlijke stand 1994
  3. Gemeentewet
  4. Algemene wet bestuursrecht
  5. boek 1 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek
  6. boek 2 van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek
  7. boek 3 van Boek 3 van het Burgerlijk Wetboek
  8. boek 4 van Boek 4 van het Burgerlijk Wetboek
  9. boek 5 van Boek 5 van het Burgerlijk Wetboek
  10. boek 6 van Boek 6 van het Burgerlijk Wetboek
  11. boek 7 van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek
  12. boek 7a van Boek 7 van het Burgerlijk WetboekA
  13. boek 8 van Boek 8 van het Burgerlijk Wetboek
  14. boek 10 van Boek 10 van het Burgerlijk Wetboek
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

19-06-2024nieuwe regeling

11-06-2024

gmb-2024-259606

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling Burgerlijke Stand Haaksbergen

Wettelijke basis:

Burgerlijk Wetboek, de Wet rechten burgerlijke stand, het Besluit burgerlijke stand, de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht.

 

Burgemeester en wethouders van Haaksbergen

 

Besluiten:

Vast te stellen het de Regeling Burgerlijke Stand Haaksbergen

 

Hoofdstuk 1  

Artikel 1 Begripsbepalingen

Deze beleidsregels verstaan onder:

  • a.

    ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente Haaksbergen of van een andere gemeente als zodanig aangewezen door burgemeester en wethouders (artikel 1:16, tweede en derde lid, van het Burgerlijk Wetboek);

  • b.

    besluit: Besluit burgerlijke stand 1994;

  • c.

    bruidspaar: het paar dat in het huwelijk wil treden, dan wel het paar dat een geregistreerd partnerschap wil sluiten, of een geregistreerd partnerschap wil omzetten in een huwelijk;

  • d.

    buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente Haaksbergen of van een andere gemeente, of een persoon die geen ambtenaar in gemeentelijke dienst is, als zodanig aangewezen door burgemeester en wethouders (artikel 1:16, tweede en derde lid, van het Burgerlijk Wetboek);

  • e.

    gemeente: de gemeente Haaksbergen;

  • f.

    gemeentehuis: gemeentehuis gelegen aan de Blankenburgerstraat 28 in Haakbergen;

  • g.

    huwelijk: het huwelijk, dan wel de partnerregistratie of het omzetten van een partnerregistratie in een huwelijk;

  • h.

    wet: Boek 1 Burgerlijk Wetboek.

Artikel 2 Ambtenaar van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand.

  • 1.

    Aan te wijzen als ambtenaar van de burgerlijke stand personen in dienst van de gemeente, werkzaam bij het team Inwonercontacten cluster Burgerzaken.

  • 2.

    Aan te wijzen als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand:

    • a.

      personen, al dan niet werkzaam bij de gemeente, voor het structureel voltrekken van huwelijken en partnerschapsregistraties;

    • b.

      personen voor het eenmalig voltrekken van een huwelijk of partnerschapsregistratie;

    • c.

      de burgemeester, wethouders en raadsleden van de gemeente gedurende hun ambtstermijn;

  • 3.

    Benoemingen die hebben plaatsgevonden vóór de totstandkoming van dit reglement worden beschouwd als een aanwijzing als bedoeld in artikel 1:16 Burgerlijk Wetboek.

Artikel 3 Aanwijzingsperiode

  • 1.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in de aanwijzing te bepalen periode aangewezen. Deze periode mag maximaal het tijdvak betreffen gedurende welke de ambtenaar in dienst is bij de gemeente.

  • 2.

    De aanwijzing van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand als bedoeld in artikel 2 onder a is voor bepaalde en onbepaalde tijd.

  • 3.

    De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand als bedoeld in artikel 2 onder b wordt uitsluitend aangewezen voor de eenmalige voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap, waarvan de datum wordt genoemd in het aanwijzingsbesluit.

  • 4.

    Personen die eenmalig een huwelijk in de gemeente sluiten voor de dag waarop dit huwelijk plaatsvindt worden aangewezen mits zij reeds (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand zijn in een andere gemeente.

Artikel 4 Locatie

De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand verrichten hun wettelijke taken in het gemeentehuis dan wel op een trouwlocatie. De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen, voor zover daartoe gewichtige redenen bestaan, elders binnen de gemeente hun wettelijke taken verrichten.

Artikel 5 Kosteloze voltrekking van een huwelijk of partnerschapsregistratie

  • 1.

    Tweemaal per week wordt een kosteloze voltrekking van een huwelijk of partnerschapsregistratie aangeboden.

  • 2.

    De ceremonie vindt plaats in de Raadsbibliotheek van het gemeentehuis.

  • 3.

    Behalve het bruidspaar worden alleen de getuigen (minimaal 2 maximaal 4) en minderjarige kinderen van het bruidspaar bij de ceremonie toegelaten.

  • 4.

    De kosteloze voltrekking van een huwelijk duurt maximaal 10 minuten.

  • 5.

    De randvoorwaarden bij de kosteloze ceremonie zijn:

    • a.

      De tijdstippen voor de kosteloze ceremonie zijn iedere woensdag om 09:00 uur en 09:30 uur, met inachtneming van de in de algemene termijnenwet aangewezen feestdagen of daarmee gelijkgestelde dagen;

    • b.

      Het tijdstip van 09.30 uur is voorbehouden aan bruidsparen van wie minimaal één van de partners in de gemeente staat ingeschreven in de basisregistratie personen;

    • c.

      De gemeente levert de ambtenaar van de burgerlijke stand;

Artikel 6 Basishuwelijken en basispartnerschapsregistraties

  • 1.

    Voltrekkingen van basishuwelijken en basispartnerschapsregistraties vinden plaats in de trouwzaal van de gemeente Haaksbergen door een ambtenaar van de burgerlijke stand op maandag van 09:00 uur tot 15:30 uur met inachtneming van de in de Algemene termijnenwet aangewezen feest- of daarmee gelijkgestelde dagen.

  • 2.

    De ceremonie duurt maximaal 30 minuten.

  • 3.

    Er kan geen voorkeur worden uitgesproken voor een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand die het huwelijk voltrekt.

  • 4.

    Er vindt geen voorgesprek plaats met de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand.

  • 5.

    Voltrekkingen van basishuwelijken en basispartnerschapsregistraties beperken zich tot een standaard toespraak, de uitvoering van de wettelijke formaliteiten zoals het geven van het ‘ja-woord’ en het opmaken van de akte van huwelijk of geregistreerd partnerschap.

  • 6.

    Behalve het bruidspaar worden alleen de getuigen (minimaal 2 maximaal 4), minderjarige kinderen van het bruidspaar en maximaal 10 gasten bij de ceremonie toegelaten.

Artikel 7 Leiding burgerlijke stand

De teammanager Inwonercontacten is belast met de leiding van het bureau van de burgerlijke stand.

Artikel 8 Reservering huwelijk

Een huwelijksdatum kan maximaal één jaar voor de huwelijksdatum worden gereserveerd.

Artikel 9 Openstelling

  • 1.

    Het bureau van de burgerlijke stand is voor werkzaamheden, met uitzondering van huwelijksvoltrekkingen, geopend tijdens de openstellingsuren van het gemeentehuis.

  • 2.

    Het bureau van de burgerlijke stand is geopend voor huwelijksvoltrekkingen in het gemeentehuis van maandag tot en met vrijdag van 09.00 uur tot 16.30 uur mits het geen algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdag is in de zin van artikel 3 van de Algemene termijnenwet.

  • 3.

    Op verzoek van een belanghebbende kan het bureau van de burgerlijke stand worden geopend op een zaterdag, zondag of algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdag in de zin van artikel 3 van de Algemene termijnenwet. Openstelling vindt plaats als de belanghebbende aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau van de burgerlijke stand.

  • 4.

    In bijzondere gevallen kan worden afgeweken van de openingstijden als bedoeld in lid 1 en 2.

Artikel 10 Slotbepalingen

  • 1.

    Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling Burgerlijke Stand Haaksbergen.

  • 2.

    Deze regeling treedt in werking op de dag na bekendmaking.

  • 3.

    Het Reglement Burgerlijk Stand 1995, het Aanwijzingsbesluit (buitengewoon) ambtenaren burgerlijke stand gemeente Haaksbergen 2020 en het besluit van 28 februari 1995 tot aanwijzing van twee kosteloze momenten worden ingetrokken.

Aldus besloten in de openbare collegevergadering van 11 juni 2024.

dr. R. Toet

secretaris

mr. drs. R.G. Welten

burgemeester